Shimano FC-T551 Service Instructions

Type
Service Instructions
FC-T551
48-36-26T, 44-32-24T
104 mm / 64 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1,37 (68, 73 mm)
SM-BB51
CN-HG94 / CN-HG74
Technische montage-instructies SI-1MX0A-001
Methode voor montage van het afstandsstuk
1 Controleer of de breedte van het trapashuis 68 mm of 73 mm is.
2 Monteer vervolgens de adapter aan de hand van onderstaande
illustraties.
FC-T551
Kettingwiel
SI-1MX0A-001-03
2.5 mm 1.8 mm 0.7 mm
Afstandsstuk
F
A
F
B
F
C
Band Type
Steun type
68 mm
68 mm
Kettingkaststeun
73 mm
73 mm
68 mm
Op trapashuis
gemonteerd
type steun
73 mm
F
A
F
A
F
A
F
C
F
C
F
C
F
B
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
Kettingkaststeun type
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op :
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Voor steun type
Monteer zoals
aangegeven in de
illustratie.
Bout
AdapterAdapter
Voorderailleur
Voorste kettingwiel
1
,
2
Aantrekkoppel :
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
3
Aantrekkoppel :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Trapasadapters
Te gebruiken ketting
Specificaties
Modelnummer
Combinatie van kettingwielvertandingen
Diameter van boutcirkel
Kettinglijn
Trapashuisbreedte
Afmetingen van schroef- draad van trapascup
5
6
2
4
1
3
TL-FC16
TL-FC32
Aanslagplaat
Plaatpen
Omhoog duwen
Opmerking :
Zet de aanslagplaat in de juiste richting
zoals aangegeven in de illustratie.
Plaats met brede
vertanding
(A)
Trapashuis
Binnenste
afdekking
Monteren van het kettingwiel
Monteer aan de hand van de procedure aangegeven in de illustratie.
1, 2 Gebruik het TL-FC32/33/36 speciaal gereedschap voor het monteren van de rechter adapter (linkse
schroefdraad) van de trapas, de binnenste afdekking en de linker adapter (rechtse schroefdraad) van
de trapas.
Aantrekkoppel: 35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Opmerking : Afhankelijk van de trapashuisbreedte kan het gebruik van afstandsringen noodzakelijk
zijn. Zie voor details "Methode voor montage van het afstandsstuk".
3 Steek de rechter crankarmeenheid naar binnen.
4 Steek gedeelte A van de linker crankarm in de as van de rechter crankarmeenheid op de plaats waar
de gleuf het breedste is.
5 Gebruik de TL-FC16/18 voor het aantrekken van de dop.
Aantrekkoppel: 0,7 - 1,5 N·m {7 - 15 kgf·cm}
6 Duw de aanslagplaat naar binnen en controleer dat de plaatpen stevig op zijn plaats zit en draai
vervolgens de bout van de linker crankarm vast. (5 mm inbussleutel)
Opmerking : Alle bouten dienen in etappes gelijkmatig
aangetrokken te worden tot 12 - 14 N·m
{120 - 140 kgf·cm}
Breng vet aan op de linker en rechter
adapters alvorens deze te monteren.
“De onderhoudsinterval is afhankelijk van het gebruik en de rijomstandigheden. Reinig de ketting
regelmatig met een geschikte kettingreiniger. Gebruik nooit oplosmiddelen die alkali of zuur
bevatten, zoals roestreinigers. Als dergelijke oplosmiddelen worden gebruikt, kan de ketting breken
en ernstig letsel veroorzaakt worden.”
Voor het verkrijgen van goede resultaten bij het overschakelen van de versnellingen, hebben de kettingen van
toepassing een voorwaartse en een achterwaartse zijde en deze zijn als zodanig gemarkeerd om er voor te
zorgen dat de kettingen in de juiste richting gemonteerd worden. De optimale prestaties worden verkregen
wanneer de kettingen in de juiste richting gemonteerd worden. Als de kettingen in omgekeerde richting
gemonteerd worden, bestaat de kans dat de kettingen afglijden en dat u met de fiets valt en ernstig letsel
oploopt.
De twee bevestigingsbouten van de linker crankarm dienen beurtelings in etappes aangetrokken te worden zonder elk van beide
bouten in een keer volledig aan te trekken. Gebruik een momentsleutel om te controleren of de eindaantrekkoppels zich binnen het
bereik van 12 - 14 N·m bevinden. Gebruik verder na het rijden van ongeveer 100 km (60 mijl) een momentsleutel om de
aantrekkoppels nogmaals te controleren. Ook is het van belang de aantrekkoppels van tijd tot tijd te controleren. Als de
aantrekkoppels te zwak zijn of als de bevestigingsbouten niet beurtelings in etappes worden aangetrokken, bestaat de kans dat de
linker crankarm losraakt en dat de fiets komt te vallen.
Alvorens te gaan rijden dient u uw traparmset zorgvuldig te controleren om er zeker van te zijn dat er geen scheurtjes zijn en als u
een teken vindt van een scheurtje of andere abnormale toestand, de fiets NIET gebruiken.
Wees voorzichtig dat tijdens het fietsen de uiteinden van uw kleding niet tussen de ketting beklemd raken, anders bestaat de kans
dat u van de fiets valt.
Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting niet beschadigd is. Als de spanning onvoldoende is of de
ketting beschadigd is, dient de ketting vernieuwd te worden. Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de ketting breekt en dat
ernstig letsel wordt veroorzaakt.
Als de binnenste afdekking niet correct gemonteerd wordt, bestaat de kans dat de as gaat roesten en beschadigd wordt en dat u
met de fiets valt en ernstig letsel oploopt.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende,
versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het
wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano vervangingsonderdelen.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Als de
afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kan de ketting afglijden en dit kan tot gevolg hebben dat u van de fiets valt en ernstig
letsel oploopt.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Als de ketting om de kleinste of middelste kettingring ligt, bestaat het gevaar van letsel door de uiteinden van de tanden op de
grootste kettingring.
Opmerking
Zorg ervoor dat de kettingringcombinatie overeenkomt met de configuratie van de kettingwielvertanding in de tabel met
Produktspecificaties. Als andere combinaties worden gebruikt, zal de afstand tussen de kettingringen niet juist zijn, waardoor de
ketting van de kettingringen kan afglijden en daartussen beklemd kan raken.
Wanneer de ketting zich in de positie bevindt welke is aangegeven in de
illustratie, is het mogelijk dat de ketting de voorste kettingringen of de
voorderailleur raakt en geluid voortbrengt. Als het geluid een probleem is, de
ketting naar het volgende grotere achterste versnellingstandwiel of het
daaropvolgende tandwiel overbrengen als de ketting zich in de positie bevindt
welke is aangegeven in Afb. 1. Verplaats de ketting naar het volgende kleinere
tandwiel of het daaropvolgende tandwiel als deze in de positie is welke is
aangegeven in Afb. 2.
Bij frames met vering variëert de hoek van de kettingsteun afhankelijk of de
fiets bereden of niet bereden wordt. Wanneer de fiets niet bereden wordt en de ketting op de grootste/grotere kettingring en op het
kleinste achtertandwiel ligt, bestaat de kans dat de buitenste plaat van de kettinggeleider van de voorderailleur de ketting raakt.
Als het trapashuis niet parallel is, zal het overschakelen van de versnellingen nadelig beïnvloed worden.
Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of de verbinding geen speling heeft of loszit. Zorg er voor de crankarmen en
pedalen periodiek aan te trekken.
Als de verbinding van de trapas en de linker crankarm een piepend geluid maakt, vet aanbrengen op de verbinding en deze
vervolgens met het voorgeschreven koppel aantrekken.
Gebruik voor het reinigen van de crankarm en de trapas een neutraal reinigingsmiddel. Gebruik van alkalische of zure
reinigingsmiddelen kan verkleuring veroorzaken.
Als u voelt dat de lagers speling hebben, dient u de trapas te vernieuwen.
Verder, als de werking van de pedalen niet normaal aanvoelt, dit nogmaals controleren.
De trapas niet reinigen met hogedruk waterstralen.
Vergeet niet bij het monteren van de linker en rechter adapters de binnenste afdekking eveneens te monteren, omdat anders de
afdichting niet voldoende waterdicht zal zijn.
Breng vet aan op de linker en rechter adapters alvorens deze te monteren.
Als de ketting tijdens het fietsen van de kettingringen blijft afglijden, de kettingringen en de ketting vernieuwen.
U dient de kettingringen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren.
Bovendien kan het reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier zijn om de
gebruiksduur van de kettingringen en de ketting te verlengen.
Tijdens het rijden kunnen uw broekspijpen door de ketting vuil worden.
Breng bij het monteren van de pedalen een kleine hoeveelheid vet aan op de schroefdraden om te voorkomen dat de pedalen
gaan klemmen. Gebruik een momentsleutel om de pedalen stevig vast te draaien. Aantrekkoppel: 35 - 55 N·m {350 - 550 kgf·cm}.
De rechter crankarm heeft rechtse schroefdraad en de linker crankarm heeft linkse schroefdraad.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering als gevolg van normaal gebruik.
Raadpleeg een professionele fietsenhandelaar voor eventuele vragen betreffende de methode van montage, afstelling, onderhoud
of bediening.
Lees de montage-instructies voor het vooraandrijfsysteem tesamen met deze montage-instructies.
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
LET OP
Voorste
kettingringen
Afb. 1 Afb. 2
Achterste
versnellings
tandwielen
  • Page 1 1

Shimano FC-T551 Service Instructions

Type
Service Instructions