Afstandsstuk
F
A
Monteren van het kettingwiel
Steun type
Band Type
73 mm
F
A
68 mm
68 mm
Op trapashuis
gemonteerd
type steun
73 mm
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op :
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Voor steun type
Monteer zoals
aangegeven in de
illustratie.
Bout
AdapterAdapter
Voorderailleur
Voorste kettingwiel
1
,
2
Aantrekkoppel :
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
3
Aantrekkoppel :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
■ Monteer aan de hand van de procedure aangegeven in de illustratie.
1, 2 Gebruik het speciaal gereedschap TL-FC32/33/36 voor het monteren van de rechter adapter (linkse schroefdraad)
en de linker adapter (rechtse schroefdraad).
Aantrekkoppel: 35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Opmerking : Afhankelijk van de breedte van het trapashuis kan het gebruik van afstandsringen noodzakelijk zijn.
Zie voor details "Montagemethode van afstandsringen".
3 Steek de rechter crankeenheid naar binnen.
4 Steek gedeelte A van de linker crank in de as van de rechter crankeenheid op de plaats met de brede vertanding.
5 Gebruik de TL-FC16/18 voor het aantrekken van de dop.
Aantrekkoppel: 0,7 - 1,5 N·m {7 - 15 kgf·cm}
6 Duw de aanslagplaat omhoog en controleer of de plaatpen stevig op zijn plaats zit en draai vervolgens de bout van
de linker crankarm vast. (5 mm inbussleutel)
Opmerking : De bouten dienen gelijkmatig en in dezelfde mate
aangetrokken te worden tot 12 - 14 N·m {120 - 140 kgf·cm}
“De onderhoudsinterval is afhankelijk van het gebruik en de rijomstandigheden. Reinig de ketting regelmatig
met een geschikte kettingreiniger. Gebruik nooit oplosmiddelen die alkali of zuur bevatten, zoals
roestreinigers. Als dergelijke oplosmiddelen worden gebruikt, kan de ketting breken en ernstig letsel
veroorzaakt worden.”
• Voor het verkrijgen van goede resultaten bij het overschakelen van de versnellingen, heeft deze ketting een voorwaartse
en een achterwaartse zijde en deze zijn als zodanig gemarkeerd om er voor te zorgen dat de ketting in de juiste
richting gemonteerd wordt. De optimale prestaties worden verkregen wanneer de Ketting in de juiste richting
gemonteerd wordt. Als de ketting in omgekeerde richting gemonteerd wordt, bestaat de kans dat de ketting afglijdt en
dat u met de fiets valt en ernstig letsel oploopt.
• De twee bevestigingsbouten van de linker crankarm dienen beurtelings in etappes aangetrokken te worden zonder elk van beide bouten in
een keer volledig aan te trekken. Gebruik een momentsleutel om te controleren of de eindaantrekkoppels zich binnen het bereik van 12 - 14
N·m bevinden. Gebruik verder na het rijden van ongeveer 100 km (60 mijl) een momentsleutel om de aantrekkoppels nogmaals te controleren.
Ook is het van belang de aantrekkoppels van tijd tot tijd te controleren. Als de aantrekkoppels te zwak zijn of als de bevestigingsbouten niet
beurtelings in etappes worden aangetrokken, bestaat de kans dat de linker crankarm losraakt en dat de fiets komt te vallen.
• Alvorens te gaan rijden dient u uw traparmset zorgvuldig te controleren om er zeker van te zijn dat er geen scheurtjes zijn en als u een teken
vindt van een scheurtje of andere abnormale toestand, de fiets NIET gebruiken.
• Wees voorzichtig dat tijdens het fietsen de uiteinden van uw kleding niet tussen de ketting beklemd raken, anders bestaat de kans dat u van
de fiets valt.
• Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting niet beschadigd is. Als de spanning onvoldoende is of de ketting
beschadigd is, dient de ketting vernieuwd te worden. Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de ketting breekt en dat ernstig letsel wordt
veroorzaakt.
• Als de binnenste afdekking niet correct gemonteerd wordt, bestaat de kans dat de as gaat roesten en beschadigd wordt en dat u met de fiets
valt en ernstig letsel oploopt.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het wordt ten zeerste
aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano vervangingsonderdelen.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Als de afstellingen niet
correct worden uitgevoerd, kan de ketting afglijden en dit kan tot gevolg hebben dat u van de fiets valt en ernstig letsel oploopt.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
• Als de ketting om de kleinste of middelste kettingring ligt, bestaat het gevaar van letsel door de uiteinden van de tanden op de grootste
kettingring.
Opmerking
• Zorg ervoor dat de kettingringcombinatie overeenkomt met de configuratie van de kettingwielvertanding in de tabel met Produktspecificaties.
Als andere combinaties worden gebruikt, zal de afstand tussen de kettingringen niet juist zijn, waardoor de ketting van de kettingringen kan
afglijden en daartussen beklemd kan raken.
• Wanneer de ketting zich in de positie bevindt welke is aangegeven in de
illustratie, is het mogelijk dat de ketting de voorste kettingringen of de
voorderailleur raakt en geluid voortbrengt. Als het geluid een probleem is, de
ketting naar het volgende grotere achterste versnellingstandwiel of het
daaropvolgende tandwiel overbrengen als de ketting zich in de positie bevindt
welke is aangegeven in Afb. 1. Verplaats de ketting naar het volgende kleinere
tandwiel of het daaropvolgende tandwiel als deze in de positie is welke is
aangegeven in Afb. 2.
• Bij frames met vering variëert de hoek van de kettingsteun afhankelijk of de fiets bereden of niet bereden wordt. Wanneer de fiets niet bereden
wordt en de ketting op de grootste/grotere kettingring en op het kleinste achtertandwiel ligt, bestaat de kans dat de buitenste plaat van de
kettinggeleider van de voorderailleur de ketting raakt.
• Als het trapashuis niet parallel is, zal het overschakelen van de versnellingen nadelig beïnvloed worden.
• Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of de verbinding geen speling heeft of loszit. Zorg er voor de crankarmen en pedalen periodiek
aan te trekken.
• Als de verbinding van de trapas en de linker crankarm een piepend geluid maakt, vet aanbrengen op de verbinding en deze vervolgens met
het voorgeschreven koppel aantrekken.
• Gebruik voor het reinigen van de crankarm en het trapashuis een neutraal reinigingsmiddel. Gebruik van alkalische of zure reinigingsmiddelen
kan verkleuring veroorzaken.
• Als u voelt dat de lagers speling hebben, dient u het trapashuis te vernieuwen.
• Verder, als de werking van de pedalen niet normaal aanvoelt, dit nogmaals controleren.
• Het trapashuis niet reinigen met hogedruk waterstralen.
• Vergeet niet bij het monteren van de linker en rechter adapters de binnenste afdekking eveneens te monteren, omdat anders de afdichting niet
voldoende waterdicht zal zijn.
• Breng vet aan op de linker en rechter adapters alvorens deze te monteren.
• Als de ketting tijdens het fietsen van de kettingringen blijft afglijden, de kettingringen en de ketting vernieuwen.
• U dient de kettingringen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien
kan het reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier zijn om de gebruiksduur van de
kettingringen en de ketting te verlengen.
• Tijdens het rijden kunnen uw broekspijpen door de ketting vuil worden.
• Breng bij het monteren van de pedalen een kleine hoeveelheid vet aan op de schroefdraden om te voorkomen dat de pedalen gaan klemmen.
Gebruik een momentsleutel om de pedalen stevig vast te draaien. Aantrekkoppel: 35 - 55 N·m {350 - 550 kgf·cm}. De rechter crankarm heeft
rechtse schroefdraad en de linker crankarm heeft linkse schroefdraad.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering als gevolg van normaal gebruik.
• Raadpleeg een professionele fietsenhandelaar voor eventuele vragen betreffende de methode van montage, afstelling, onderhoud of
bediening.
SI-1LV0A-002-03
Breng vet aan op de linker en rechter
adapters alvorens deze te monteren.
Dit voorste kettingwiel is bestemd voor 10-versnellingen systemen en kan niet worden
gebruikt voor 9-versnellingen systemen.
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
LET OP
Voorste
kettingringen
Afb. 1 Afb. 2
Achterste
versnellings
tandwielen
Plaats zo dat de "D" markering op de middelste kettingring naar buiten wijst en dat de vertandingnummers
op de grootste en kleinste kettingringen naar binnen wijzen en ook zo dat de uitsteeksels uitgelijnd zijn met
de crankarm.
Montage van de kettingringen
FC-M552 / FC-M590-10
42-32-24T
104 mm / 64 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1,37 (68, 73 mm)
SM-BB51
CN-HG94 / CN-HG74
Technische montage-instructies SI-1LV0A-002
FC-M552
FC-M590-10
Kettingwiel
Grootste voorversnellingstandwiel / Middelste
voorversnellingstandwiel
Aantrekkoppel: 14 - 16 N·m {140 - 160 kgf·cm}
Kleinste voorversnellingstandwiel
Aantrekkoppel:
16 - 17 N·m {160 - 170 kgf·cm}
Gemarkeerde zijde
Traparm
Lees de montage-instructies voor het vooraandrijfsysteem tesamen met deze montage-instructies.
Aanbevolen te gebruiken trapas
Te gebruiken ketting
Specificaties
Modelnummer
Combinatie van kettingwielvertandingen
Diameter van boutcirkel
Kettinglijn
Breedte van trapashuis
Afmetingen van schroef- draad van trapascup