Pioneer DEH-P9400MP de handleiding

Categorie
Luidsprekersets
Type
de handleiding
Instalación de la unidad de control remoto de dirección <ESPAÑOL>
WARNING
Avoid installing this unit in such a location where
the operation of safety devices such as airbags is
prevented by this unit. Otherwise, there is a dan-
ger of a fatal accident.
Avoid installing this unit in such a location where
the operation of the steering wheel and the
gearshift lever may be prevented. Otherwise, it
may result in a traffic accident.
CAUTION
Installation of this unit requires specialized skills
and experience. Installation of this unit should be
entrusted to a dealer from whom you purchased
this unit.
Install this unit using only the parts supplied with
this unit. If other parts are used, this unit may be
damaged or could dismount itself, which leads to
an accident or trouble.
Install this unit as required by this manual.
Failure to do so may cause an accident.
Do not install this unit near the doors where rain-
water is likely to be spilled on the unit. Incursion
of water into the unit may cause smoke or fire.
WARNING
Fix this unit securely to the steering wheel with
the belt attached to the unit. If this unit is loose,
it disturbs driving stability, which may result in a
traffic accident.
Do not attach this unit to the outer circumference
of the steering wheel. Otherwise, it disturbs dri-
ving stability, causing a traffic accident. Always
attach this unit to the inner circumference of the
steering wheel as shown. (Fig. 7)
Note:
Do not install this unit in such a place as may
obstruct the driver’s view.
Since interior layout differs depending on the
type of vehicle, the ideal installation location for
the unit also differs. When installing the unit,
select a location that assures optimum transmis-
sion of signals from the unit to the car stereo.
Installing the unit on a left-hand-
drive car
Note:
When the unit is installed on a right-hand-drive
car, the horizontal positions are inverted.
1. Secure inner holder to the inner
circumference of the steering wheel
with belt. (Fig. 8)
8. Inner holder
Fit the inner holder to the steering wheel so that
the arrow-marked side faces the driver as shown
by Fig. 8.
9. Belt
2. Cut the extra portion of the belt at
the center of the inner holder.
(Fig. 9)
3. Install outer holder on the inner
holder and secure with screws.
(Fig. 10)
10. Screw
Tighten the screws with the supplied hexagonal
wrench.
11. Outer holder
4. Install the remote control unit in the
holder. (Fig. 11)
12. Release Section
When removing the remote control unit from the
holder, move the corrugated release section
toward the steering wheel and slide the remote
control unit toward you.
Installing the Steering Remote Control Unit <ENGLISH>
Opmerking:
Voor u het apparaat definitief installeert, is het
raadzaam eerst alle aansluitingen tijdelijk te
maken om te kontroleren of alles naar behoren
funktioneert, zodat u later niet voor verrassingen
komt te staan.
Gebruik voor het installeren uitsluitend de bij het
apparaat geleverde onderdelen. Toepassing van
andere dan de goedgekeurde onderdelen kan lei-
den tot storing in de werking van het apparaat.
Raadpleeg uw dichtstbijzijnde dealer als het voor
het installeren van het apparaat nodig blijkt gaten
te boren, of andere wijzigingen aan te brengen
aan de auto.
Installeer het apparaat op een plaats waar het de
bestuurder niet in de weg kan zitten en waar het
ook bij een noodstop e.d. geen gevaar voor de
inzittenden kan opleveren.
De halfgeleider-laser in het apparaat is gevoelig
voor beschadiging door oververhitting, dus
installeer het apparaat niet te dicht in de buurt
van de autoverwarming of de warme luchtsroom
daarvan.
Als u het apparaat onder een al te steile hoek
installeert, d.w.z. meer dan 60° uit het horizon-
tale vlak, zal het niet naar behoren kunnen
werken. (Afb. 1)
Installatie met de rubber mof
(Afb. 2)
1. Dashboard
2. Houder
Nadat u de houder in het dashboard hebt
geplaatst, kiest u de juiste lipjes voor de dikte
van het dashboard-materiaal en buigt u deze om.
(Plaats zo stevig als mogelijk met gebruik van de
boven- en onderlipjes. Buig de lipjes 90 graden
om te vergrendelen.)
3. Rubber mof
4. Schroef
Verwijderen van het apparaat
(Afb. 3) (Afb. 4)
5. Frame
Trek naar buiten om het frame te verwijderen.
(Om het frame weer aan te brengen, plaatst u de
kant met de groef omlaag en bevestigt u het
aldus.)
6. Steek de bijgeleverde verwijdersleutels in het
apparaat, zoals in de afbeelding aangegeven, tot
ze op hun plaats vastklikken. Houd de sleutels
tegen de zijkanten van het apparaat aangedrukt
en trek het apparaat naar buiten.
Omschakelen van de DSP
instelmodus (Afb. 5)
Dit toestel heeft twee gebruiksinstellingen: de 3-
weg netwerkmodus (NW) en de standaardmodus
(STD). U kunt naar wens tussen beide omschake-
len. De standaardmodus (STD) is de oorspronke-
lijke instelling voor de DSP.
Na het omschakelen moet de micro-
computer gereset worden.
(Raadpleeg de gebruiksaanwijzing.)
Gebruik een schroevendraaier met
een dun plat uiteinde om de DSP
schakelaar aan de zijkant van dit
toestel te verzetten.
Meer over de bevestigingsschroeven
voor het voorpaneel (Afb. 6)
Indien u de functie voor Los maken en bevesti-
gen van het voorpaneel niet gebruikt, moet u met
de bijgeleverde bevestigingsschroeven het voor-
paneel aan dit apparaat vastzetten.
7. Bevestigingsschroef
Installeren <NEDERLANDS>
Nota:
Prima di installare definitivamente l’apparecchio,
collegare i fili temporaneamente e accertarsi che
tutti i collegamenti siano corretti e che l’apparec-
chio e il sistema funzionino correttamente.
Per un’installazione appropriata, usare soltanto i
pezzi in dotazione all’apparecchio. L’uso di pezzi
non autorizzati può causare problemi di funzion-
amento.
Rivolgersi al più vicino rivenditore se l’instal-
lazione richiede la trapanatura di fori o altre
modifiche del veicolo.
Installare l’apparecchio in un punto in cui esso
non intralci le manovre del conducente e in cui
non possa provocare lesioni ai passeggeri nel
caso dell’arresto improvviso del veicolo, come
nel caso di una frenata d’emergenza.
Il laser a semiconduttore subisce danni se si sur-
riscalda; pertanto, non installare l’apparecchio in
luoghi esposti al calore, come per esempio nei
pressi della bocca di efflusso dell’impianto di
riscaldamento.
Se l’angolo di installazione supera i 60° rispetto
alla posizione orizzontale, l’apparecchio potrebbe
non fornire prestazioni ottimali. (Fig. 1)
Installazione con la boccola di
gomma (Fig. 2)
1. Cruscotto
2. Supporto
Dopo aver inserito il supporto nel cruscotto,
selezionare le linguette appropriate a seconda
dello spessore del materiale del cruscotto e pie-
garle.
(Installare quanto più saldamente possibile ser-
vendosi delle linguette superiore e inferiore. Per
fissare, piegare le linguette a 90 gradi.)
3. Boccola di gomma
4. Vite
Estrazione dell’unità (Fig. 3) (Fig. 4)
5. Cornice
Tirare verso l’esterno per staccare la cornice. (Per
riattaccare la cornice, applicarla puntando il lato
con la scanalatura verso il basso.)
6. Inserire le chiavette di estrazione in dotazione
nell’apparecchio, come mostrato nella figura,
finché non scattano in posizione. Tenendo le chi-
avette premute contro i lati dell’apparecchio,
estrarre l’apparecchio.
Commutazione del modo di
impostazione DSP (Fig. 5)
Questo prodotto ha due modi di funzionamento:
il modo di rete a 3 vie (NW) e il modo standard
(STD). E’ possibile passare da un modo all’altro
a proprio piacimento. Inizialmente l’im-
postazione DSP è sul modo standard (STD).
Dopo la commutazione, reimpostare
il microprocessore. (Consultare il
manuale di istruzioni.)
Usare un cacciavite sottile a punta
standard per commutare l’interrut-
tore DSP sul lato del prodotto.
Viti di fissaggio per il pannello
anteriore (Fig. 6)
Se non si usa la funzione Rimozione e appli-
cazione del pannello anteriore, usare le viti di fis-
saggio in dotazione per fissare il pannello anteri-
ore su questo apparecchio.
7. Vite di fissaggio
Installazione <ITALIANO>
ADVERTENCIA
Evite instalar esta unidad en un lugar en el que la
operación de los dispositivos de seguridad tales
como las bolsas de aire sea impedida por esta
unidad. De otra manera, hay el peligro de un
accidente fatal.
Evite instalar esta unidad en un lugar en el que la
operación del volante y la palanca de cambio sea
impedida. De otra manera, podría resultar en un
accidente de tráfico.
PRECAUCION
La instalación de esta unidad requiere de técnicas
especializadas y de experiencia. La instalación de
esta unidad deberá ser encomendada al conce-
sionario a quien comprù esta unidad.
Instale esta unidad utilizando solamente las
piezas provistas con la misma. Si se utilizara
otras piezas, la unidad podría deñarse o desar-
marse por si misma, lo que conllevaría a un acci-
dente o problema.
Instale esta unidad tal como se indica en el man-
ual. Si falla en efectuar la instalación asÍ, podría
causar un accidente.
No instale esta unidad cerca de las puertas donde
sea probable que el agua de la lluvia se derrame
sobre la unidad. La incursión de agua dentro de
la unidad podría causar la emisión de humos o
incendio.
ADVERTENCIA
Fije esta unidad seguramente al volante con la
correa adjunta. Si ésta se aflojara, esto interrum-
pirá la estabilidad del manejo, lo que podría
resultar en un accidente de tráfico.
No instale esta unidad fuera de la circunferencia
del volante. De otra manera, esto interrumpirá la
estabilidad del manejo, causando un accidente de
tráfico. Siempre instale esta unidad en el interior
de la circunferencia del volante, tal como se indi-
ca. (Fig. 7)
Nota:
No instale esta unidad en un lugar en el que
obstruya la visión del conductor.
Como la disposición interior difiere dependiendo
del tipo de vehículo, la ubicación de instalación
ideal para la unidad también difiere. Al instalar la
unidad, seleccione una ubicación que garantice la
transmisión óptima de las señales de la unidad al
estéreo del coche.
Instalación de la unidad en
el coche de manejo del lado
izquierdo
Nota:
Cuando la unidad esté instalada en un coche de
manejo del lado derecho, las posiciones horizon-
tales se invierten.
1. Asegure el sujetador interior en el
interior de la circunferencia del
volante con la correa. (Fig. 8)
8. Sujetador interior
Instale el sujetador interior al volante de direc-
ción de tal manera que el lado marcado con una
flecha se dirija al conductor, tal como se muestra
en la Fig. 8.
9. Correa
2. Corte la porción extra de la correa
en el centro del sujetador interior.
(Fig. 9)
3. Instale el sujetador exterior en el
sujetador interior y asegure con los
tornillos. (Fig. 10)
10. Tornillo
Apriete los tornillos con una llave hexagonal.
11. Sujetador exterior
4. Instale la unidad de control remoto
en el sujetador. (Fig. 11)
12. Sección de liberación
Cuando quite la unidad de control remoto del
sujetador, mueva la sección de liberación corru-
gada hacia el volante en lo posible y deslice la
unidad de control remoto hacia usted.
Installeren van de stuurafstandsbediening <NEDERLANDS>
Installazione del telecomando da volante <ITALIANO>
Installation du boîtier de télécommande sur le volant <FRANÇAIS>
Einbau der Lenkungsfernbedienung <DEUTSCH>
WARNUNG
Installieren Sie dieses Gerät nicht an einer Stelle,
wo es den Betrieb von Sicherheitseinrichtungen
wie Airbags beeinträchtigt, da in diesem Fall die
Gefahr eines tödlichen Unfalls besteht.
Installieren Sie dieses Gerät nicht an einer Stelle,
wo die Betätigung des Lenkrads und
Schalthebels behindert werden kann, da es in
diesem Fall leicht zu einem Verkehrsunfall kom-
men kann.
VORSICHT
Die Installation dieses Geräts verlangt besondere
Fertigkeiten und Erfahrung und sollte daher dem
Händler anvertraut werden, bei dem Sie es
gekauft haben.
Für die Installation dieses Geräts sollten nur die
mitgelieferten Teile benutzt werden. Bei
Verwendung anderer Teile kann das Gerät
beschädigt werden oder sich lösen, was zu einem
Unfall oder Problemen führen kann.
Dieses Gerät ist entsprechend den hier gegebenen
Anweisungen zu installieren. Andernfalls kann es
zu einem Unfall kommen.
Installieren Sie dieses Gerät nicht in der Nähe
der Türen, wo Regenwasser auf das Gerät
spritzen kann. In das Gerät eindringendes Wasser
kann Rauchentwicklung oder einen Brand verur-
sachen.
WARNUNG
Befestigen Sie dieses Gerät mit dem an dem
Gerät angebrachten Riemen am Lenkrad. Wenn
dieses Gerät lose ist, stört es die Fahrstabilität,
was zu einem Verkehrsunfall führen kann.
Bringen Sie dieses Gerät nicht am Außenumkreis
des Lenkrads an, weil es dann die Fahrstabilität
stören und dadurch einen Verkehrsunfall verur-
sachen kann. Bringen Sie dieses Gerät wie
gezeigt am Innenumkreis des Lenkrads an. (Abb.
7)
Hinweis:
Installieren Sie dieses Gerät nicht an einer Stelle,
wo es die Sicht des Fahrers beeinträchtigen kann.
Da die Innenraumgestaltung vom Fahrzeugtyp
abhängt, ist auch die optimale Montagestelle für
das Gerät von Fahrzeug von Fahrzeug ver-
schieden. Das Gerät so anbringen, daß die
Signalübertragung vom Gerät zur Auto-
Stereoanlage in keiner Weise gestört wird.
Installation des Geräts in einem
Auto mit Linkslenkung
Hinweis:
Bei der Installation des Geräts in einem Auto mit
Rechtslenkung sind die horizontalen Positionen
umgekehrt.
1. Den Innenhalter mit dem Riemen am
Innenumkreis des Lenkrads anbrin-
gen. (Abb. 8)
8. Innenhalter
Den Innenhalter so am Lenkrad anbringen, daß
die mit dem Pfeil markierte Seite zum Fahrer
weist, wie in Abb. 8 gezeigt.
9. Riemen
2. Den überschüssigen Teil des Riemens
in der Mitte des Innenhalters
abschneiden. (Abb. 9)
3. Den Außenhalter auf dem
Innenhalter installieren und mit
Schrauben. (Abb. 10)
10. Schraube
Ziehen Sie die Schrauben mit dem mitgelieferten
Sechskantschlüssel fest.
11. Außenhalter
4. Die Fernbedienung in den Halter ein-
setzen. (Abb. 11)
12. Freigabeteil
Bewegen Sie beim Herausnehmen der
Fernbedienung aus dem Halter den geriffelten
Freigabeteil so weit wie möglich zum Lenkrad
hin und bewegen Sie die Fernbedienung auf sich
zu.
AVERTISSEMENT
Eviter d’installer cette unité dans un endroit où
elle empêche le fonctionnement d’un dispositif
de sécurité, comme celui du sac gonflable. Cela
entraînerait un risque d’accident fatal.
Eviter d’installer cette unité dans un endroit où
elle peut gêner l’utilisation du volant de direction
et du levier de commande des vitesses. Cela
pourrait provoquer un accident de la circulation.
ATTENTION
L’installation de cette unité nécessite des compé-
tences et une expérience techniques spéciales.
L’installation de cette unité doit être confiée au
distributeur où cette unité a été achetée.
N’installer cette unité qu’en utilisant les pièces
qui sont fournies avec celle-ci. Si d’autres pièces
sont utilisées, l’unité peut être endommagée ou
se démonter, ce qui peut provoquer un accident
ou un problème.
Installer cette unité conformément à ce manuel.
Sinon cela pourrait provoquer un accident.
Ne pas installer cette unité près des portes où de
l’eau de pluie peut la mouiller. La pénétration
d’eau dans l’unité peut provoquer de la fumée ou
un incendie.
AVERTISSEMENT
Fixer solidement cette unité au volant de direc-
tion à l’aide de la courroie fournie avec l’unité.
Si cette unité est relâchée, elle gêne la stabilité de
la conduite, ce qui peut entraîner un accident.
Ne pas fixer cette unité à la circonférence
extérieure du volant de direction. Elle gênerait la
stabilité de la conduite et provoquerait un acci-
dent. Toujours fixer cette unité à la circonférence
intérieure du volant de direction, comme illustré.
(Fig. 7)
Remarque:
Ne pas installer cette unité dans un endroit où
elle peut gêner la visibilité du conducteur.
Etant donné que l’agencement de l’habitacle
varie en fonction du véhicule, l’emplacement
idéal d’installation de l’appareil diffère pareille-
ment. Avant l’installation, choisissez un emplace-
ment qui permette la meilleure transmission des
signaux émis vers l’autoradio.
Installation de l’unité sur une
voiture à direction à gauche
Remarque:
Lorsque l’unité est installée sur une voiture à
direction à droite, les positions horizontales sont
inversées.
1. Fixer le support interne à la circon-
férence intérieure du volant de direc-
tion avec la courroie. (Fig. 8)
8. Support interne
Fixer le support interne au volant de direction de
sorte que le coté marqué d’une flèche soit face au
conducteur, comme illustré sur la Fig. 8.
9. Courroie
2. Couper la partie de la courroie en
excès au centre du support interne.
(Fig. 9)
3. Installer le support externe sur le
support interne et fixer avec les vis.
(Fig. 10)
10. Vis
Serrer les vis avec la clé à six pans fournie.
11. Support externe
4. Installer l’unité de télécommande
dans le support. (Fig. 11)
12. Section de libération
Pour retirer l’unité de té du support, déplacer
autant que possible la section de libération striée
vers le volant de direction avant de faire glisser
l’unité de télécommande vers soi.
AVVERTIMENTO
Evitare di installare questa unità in luoghi dove il
funzionamento di dispositivi di sicurezza come
palloni a gonfiaggio automatico possa essere
ostacolato dall’apparecchio. Altrimenti c’è ris-
chio di incidenti mortali.
Evitare di installare questa unità in luoghi dove
possa interferire con l’uso del volante o della leva
del cambio. Altrimenti ne possono risultare inci-
denti stradali.
ATTENZIONE
L’installazione di questa unità richiede capacità e
esperienza specializzate. L’installazione dell’u-
nità deve essere affidata al rivenditore presso cui
è avvenuto l’acquisto.
Installare l’unità usando solo le parti in dotazione
all’unità. Se si usano altre parti, questa unità può
essere danneggiata o smontata, causando inciden-
ti o problemi.
Installare l’unità come precisato nel manuale.
Altrimenti potrebbero verificarsi incidenti.
Non installare l’unità vicino alle portiere dove
acqua piovana possa essere rovesciata sull’unità.
La penetrazione di acqua nell’unità può causare
l’emissione di fumo o incendi.
AVVERTIMENTO
Fissare questa unità saldamente al volante con la
cinghia in dotazione. Se l’unità non è ben fissata,
disturba la stabilità di guida e può causare inci-
denti stradali.
Non applicare questa unità alla circonferenza
esterna del volante, altrimenti disturba la stabilità
di guida e causa incidenti stradali. Applicare
sempre l’unità alla circonferenza interna del
volante come illustrato. (Fig. 7)
Nota:
Non installare questa unità dove possa ostruire la
vista del conducente.
Dal momento che la conformazione dell’abitaco-
lo differisce da una vettura all’altra, anche la
posizione ideale per l’installazione dell’apparec-
chio è diversa. Per l’installazione dell’apparec-
chio scegliere una posizione che assicuri una
trasmissione ottimale dei segnali dall’apparec-
chio all’autostereo.
Installazione dell’unità su un’auto
con volante a sinistra
Nota:
Quando l’unità viene installata su un’auto con
volante a destra, le posizioni orizzontali sono
invertite.
1. Assicurare il supporto interno alla
circonferenza interna del volante con
la cinghia. (Fig. 8)
8. Supporto interno
Montare il supporto interno sul volante in modo
che il lato contrassegnato dalla freccia sia rivolto
verso il quidatore come mostrato dalla Fig. 8.
9. Cinghia
2. Tagliare la parte avanzante della
cinghia al centro del supporto inter-
no. (Fig. 9)
3. Installare il supporto esterno sul sup-
porto interno e fissare con le viti.
(Fig. 10)
10. Vite
Serrare le viti con la chiave esagonale in
dotazione.
11. Supporto externo
4. Installare l’unità del telecomando sul
supporto. (Fig. 11)
12. Telecomando dal supporto
Togliendo il telecomando dal supporto, spostare
la parte corrugata di rilascio per quanto possibile
verso il volante prima far scorrere il telecomando
verso di sè.
WAARSCHUWING
Installeer de stuurafstandsbediening niet op plaat-
sen waar het de werking van veiligheidsmecha-
nismen, bijvoorbeeld een airbag, zou kunnen hin-
deren. Een verkeerde plaats kan ernstige
ongelukken veroorzaken.
Installeer de stuurafstandsbediening niet op plaat-
sen waar het het sturen of de bediening van de
versnellingspook en andere mechanismen zou
kunnen hinderen. Een verkeerde plaats kan ern-
stige ongelukken veroorzaken.
LET OP
Voor het installeren van deze stuurafstandsbedi-
ening is ervaring vereist. Laat het installeren der-
halve over aan uw handelaar of de plaats van
aankoop.
Installeer deze stuurafstandsbediening uitsluitend
met de bijgeleverde onderdelen. Het gebruik van
andere onderdelen kan de stuurafstandsbediening
beschadigen of de stuurafstandsbediening zou bij
het gebruik van verkeerde onderdelen los kunnen
schieten met ongelukken tot gevolg.
Installeer de stuurafstandsbediening zoals in deze
gebruiksaanwijzing wordt beschreven. Dit nalat-
en kan ongelukken veroorzaken.
Installeer de stuurafstandsbediening niet in de
buurt van de portieren waar het gemakkelijk aan
regenwater wordt blootgesteld. Vocht in de stuur-
afstandsbediening veroorzaakt mogelijk rook of
brand.
WAARSCHUWING
Bevestig de stuurafstandsbediening stevig aan het
stuur met gebruik van de riem. Een loszittende
stuurafstandsbediening kan het besturen van de
auto hinderen met mogelijk ongelukken tot
gevolg.
Bevestig de stuurafstandsbediening niet aan de
buitenrand van het stuur. Dit zou namelijk het
besturen van de auto hinderen met mogelijk
ongelukken tot gevolg. Bevestig de stuurafstands-
bediening altijd aan de binnenrand van het stuur
zoals u in de afbeelding ziet. (Afb. 7)
Opmerking:
Plaats de stuurafstandsbediening niet ergens waar
het het zicht van de bestuurder zou kunnen ver-
slechteren.
De ideale plaats voor de stuurafstandsbediening
is verschillend afhankelijk van het interieur van
de auto. Kies een plaats waar de signalen goed
van de stuurafstandsbediening naar de autostereo-
installatie kunnen worden gestuurd.
Installeren van de stuurafstand-
bediening in een auto met het
stuur links
Opmerking:
Voor het installeren van de stuurafstandsbe-dien-
ing in een auto met het stuur rechts moet u de
horizontale posities omkeren.
1. Zet de binnenste houder aan de bin-
nenrand van het stuur vast met de
riem. (Afb. 8)
8. Binnenste houder
Bevestig de binnenste houder zodanig op het
stuur dat de met een pijl gemarkeerde kant naar
de bestuurder wijst, zoals in Afb. 8 wordt
getoond.
9. Riem
2. Knip het overtollige gedeelte van de
riem bij het midden van de binnenste
houder af. (Afb. 9)
3. Plaats de buitenste houder op de bin-
nenste houder en zet met schroeven
vast. (Afb. 10)
10. Schroef
Draai de schroeven goed vast met de bijgeleverde
steeksleutel.
11. Buitenste houder
4. Plaats de stuurafstandsbediening in
de houder. (Afb. 11)
12. Gedeelte voor ontgrendelen
Bij het verwijderen van de stuurafstandsbedien-
ing uit de houder moet u het geribbelde gedeelte
voor het ontgrendelen naar het stuur drukken en
dan de stuurafstandsbediening naar u toe schuiv-
en.
Nota:
Questo apparecchio è per veicoli con una batteria da
12 volt e una messa a massa negativa. Prima di instal-
larlo in un veicolo sportivo, in un autocarro o in un
autobus, controllare la tensione della batteria.
Per evitare cortocircuiti nell’impianto elettrico, accer-
tarsi di scollegare il cavo della batteria prima di
iniziare l’installazione.
Fare riferimento al manuale di istruzioni per i dettagli sul
collegamento dell’amplificatore di potenza e di altri
apparecchi, quindi eseguire i collegamenti correttamente.
Fissare i fili con dei fermacavi o del nastro adesivo. Per
proteggere i fili, avvolgervi attorno del nastro adesivo nei
punti in cui essi sono a contatto con parti metalliche.
Disporre e fissare tutti i fili in modo tale che essi non
tocchino alcuna parte in movimento, come l’asta del
cambio, il freno a mano e le guide dei sedili. Non dis-
porre i fili in luoghi esposti al calore, come nei pressi
della bocca di efflusso dell’impianto di riscaldamento.
Se la guaina isolante dei fili si fonde o si lacera, c’è il
pericolo che i fili possano provocare cortocircuiti alla
carrozzeria del veicolo.
Non far passare il cavo giallo attraverso un foro per
inserirlo nel vano motore per collegare la batteria.
Questo danneggia la guaina isolante del cavo e può
causare un cortocircuito molto pericoloso.
Non accorciare i cavi. Se si accorciano i cavi, il cir-
cuito di protezione potrebbe non funzionare quando
invece dovrebe.
Non fornire mai alimentazione ad un altro apparec-
chio tagliando la guaina isolante del cavo di alimen-
tazione dell’apparecchio e collegando il cavo. La
capacità di corrente del cavo sarà superata causando
surriscaldamento.
Quando si sostituisce il fusibile, accertarsi di usare
soltanto un fusibile dai limiti di impiego indicati sul
portafusibili.
Poiché è impiegato un unico circuito BPTL, non
eseguire mai i collegamenti in modo tale che i fili
degli altoparlanti siano messi a massa direttamente o
in modo tale che i fili degli altoparlanti sinistro e
destro siano in comune.
Se gli spinotti a spillo RCA dell’unità non vengono
usati, non rimuovere i cappucci dall’estremità del
connettore.
I diffusori collegati a quest’unità devono essere di alta
potenza da almeno 50 W e da 4 a 8 ohm. Se si usano
diffusori con uscita e/o ingresso inferiori, questi pos-
sono prendere fuoco, emettere fumo o venir danneg-
giati in altro modo.
Attivando la sorgente di questo apparecchio, attraver-
so il cavo blu/bianco viene emesso un segnale di
comando. Collegare questo cavo al dispositivo di
comando a distanza di un sistema di amplificatore di
potenza esterno, o al terminale di comando del relais
dell’antenna ad alzo automatico (massimo 300 mA,
con corrente continua a 12 V). Se l’automobile
dispone di una antenna a vetro, collegare il cavo al
terminale di alimentazione del booster dell’antenna.
Quando si usa un amplificatore di potenza ester-
no con questo sistema, accertarsi di non collegare
il cavo blu/bianco al terminale di alimentazione
dell’amplificatore. Allo stesso modo, non colle-
gare il cavo blu/bianco al terminale di alimen-
tazione dell’antenna automatica. Tale collega-
mento potrebbe causare un consumo di corrente
eccessivo e provocare problemi di funzionamen-
to.
Per evitare corti circuiti, coprire con nastro
isolante il cavo staccato. In particolare, devono
assolutamente essere ricoperti con nastro isolante
i cavi non usati degli altoparlanti. Se i cavi non
vengono isolati possono verificarsi dei pericolosi
corti circuiti.
Per evitare un collegamento sbagliato, il lato di
ingresso del connettore IP-BUS è blu, mentre il
lato di uscita è nero. Collegare i connettori dello
stesso colore correttamente.
Se questo apparecchio viene installato in un vei-
colo che non possiede una posizione ACC (acces-
soria) sull’interruttore di accensione, il cavo
rosso dell’apparecchio deve essere collegato ad
un terminale accoppiato con le operazioni di
accensione/spegnimento dell’interruttore di
accensione. Se ciò non viene fatto, la batteria del
veicolo può scaricarsi quando si lascia il veicolo
per alcune ore.
Il cavo nero è quello di messa a terra. Mettere a
terra questo cavo separatamente da quello di
messa a terra di apparecchi funzionanti con cor-
rente a tensioni elevate, quali gli amplificatori di
potenza.
Se gli apparecchi si trovano messi a terra
insieme, in caso di distacco della messa a terra,
possono verificarsi incendi, o prodursi danni agli
apparecchi.
I cavi per questo apparecchio e quelli per altri
apparecchi possono avere colori diversi, pur
svolgendo la stessa funzione. Per il collegamento
di questo apparecchio ad un’altro, vedere i manuali
di installazione di entrambi gli apparecchi, e
provvedere al collegamento dei cavi aventi la
stessa funzione.
Collegamento degli apparecchio <ITALIANO>
Posizione ACC presente
A
C
C
O
N
S
T
A
R
T
O
F
F
O
N
S
T
A
R
T
O
F
F
Posizione ACC assente
Schema di collegamento
Schema di collegamento per il modo
standard (Fig. 12)
Schema di collegamento per il modo di
rete a 3 vie (Fig. 13)
1. Terminal per antenna
2. Interruttore DSP
Commutare l’interruttore DSP come indica l’il-
lustrazione qui sotto.
3. Questo apparecchio
4. Ingresso IP-BUS (Blu)
5. Multilettore CD (venduto separatamente)
6. Cavo IP-BUS
7. Uscita del subwoofer (LOW/SUBWOOFER
OUTPUT)
8. Uscita posteriore (MID/REAR OUTPUT)
9. Uscita anteriore (HIGH/FRONT OUTPUT)
10. Nota:
A seconda del tipo di veicolo, la funzione di 3* e
5* potrebbe essere differente. In tal caso
collegare sempre 2* a 5* e 4* a 3*.
11. Collegare fra loro cavi di uguale colore.
12. Cappuccio (1*)
Se questo terminale non è in uso, non togliere il
cappuccio.
13. Giallo (3*)
Riserva (o accessoria)
14. Giallo (2*)
Al terminale constantemente alimentato,
qualunque sia la posizione della chiave
d’accensione.
15. Portafusibili
16. Rosso (5*)
Accessoria (o riserva)
17. Rosso (4*)
Collegare alla chiave d’avviamento ON/OFF
(con corrente continua a 12 V).
18. Resistenza fusibile
19. Arancione/bianco
Al terminale dell’interruttore di illuminazione.
20. Nero (massa)
Al telaio (parte metallica) dell’automobile.
21. Connettore ISO
Nota:
In alcuni veicoli, il connettore ISO potrebbe
essere diviso in due. In tal caso, non mancare di
connettere ambedue i connettori.
22. Giallo/nero
Se si usa un telefono cellulare, cellegarlo tramite
il cavo di silenziamento audio sul telefono cellu-
lare. In caso contrario, non collegare affatto il
cavo di selinziamento audio.
23. Cavi diffusore
Bianco : Anteriore sinistro +
Bianco/nero : Anteriore sinistro
Grigio : Anteriore destro +
Grigio/nero : Anteriore destro
Verde : Posteriore sinistro +
Verde/nero : Posteriore sinistro
Violetto : Posteriore destro +
Violetto/nero : Posteriore destro
24. Cavi di collegamento con spine a terminale RCA
(venduto separatamente)
25. Amplificatore (venduto separatamente)
26. Blu/bianco
Al terminale di comando del sistema
dell’amplificatore di potenza (massimo 300 mA,
con corrente continua a 12 V).
27. Comando a distanza del sistema
28. Blu/bianco (7*)
Al terminale di controllo del relè dell’antenna ad
alzo automatico (massimo 300 mA, con corrente
continua a 12 V).
29. Blu/bianco (6*)
30. La posizione dei poli del connettore ISO
differisce in relazione al tipo di veicolo. Se il
polo 5 è del tipo per il comando dell’antenna,
collegare 6* e 7*. Nei veicoli di altri tipi non
collegare mai 6* e 7*.
31. Sinistra
32. Destra
33. Diffusore anteriore
34. Diffusore posteriore
35. Subwoofer
36. Eseguire questi collegamenti nel caso in cui si
faccia uso di un diverso amplificatore (venduto
separatamente).
37. Uscita gamma bassi (LOW/SUBWOOFER OUT-
PUT)
38. Uscita gamma medi (MID/REAR OUTPUT)
39. Uscita gamma alti (HIGH/FRONT OUTPUT)
40. Cavi diffusore
Bianco :Gamma alti sinistra +
Bianco/nero:Gamma alti sinistra
Grigio :Gamma alti destra +
Grigio/nero :Gamma alti destra
Verde :Gamma medi sinistra +
Verde/nero :Gamma medi sinistra
Viola :Gamma medi destra +
Viola/nero :Gamma medi destra
41. Diffusore gamma alti
42. Diffusore gamma medi
43. Diffusore gamma bassi
44. Per il collegamento alla gamma bassi è neces-
sario un amplificatore esterno.
Snoeren voor dit product en overeenkomende
snoeren voor andere producten hebbern mogelijk
verschillende kleuren ookal is de functie van de
snoeren hetzelfde. Zie voor het verbinden van
dit product met een ander product daarom de
installatichandleiding van beide producten en
verbind de snoeren met dezelfde functie met elkaar.
Opmerking:
Dit apparaat is bestemd voor inbouw in voertuigen met
een negatief geaarde 12-volts accu. Alvorens u het
installeert in een auto, bus, vrachtwagen of ander voer-
of vaartuig, dient u eerst te kontroleren of de accuspan-
ning de juiste is.
Om kortsluiting te vermijden, dient u vooral voor het
installeren de negatieve accukabel los te maken.
Zie voor het aansluiten van de eindversterker en andere
apparatuur de gebruiksaanwijzing en volg de aanwi-
jzingen nauwgezet op.
Houd de bedrading op zijn plaats met kabelklemmen
of met isolatieband. Wikkel ter bescherming ook iso-
latieband om de bedrading waar deze de metalen
oppervlakken van de auto raakt.
Leid de bedrading altijd zo dat deze niet in aanraking
kan komen met bewegende onderdelen zoals de ver-
snellingspook, de handrem en de geleiderails van de
stoelen. Zet de bedrading stevig vast en vermijd ook
plaatsen die warm worden, zoals bij een uitblaasopening
van de autoverwarming. Als de isolatie smelt of door
beweging doorslijt, zou er kortsluiting kunnen onstaan.
Leid de gele draad niet door het brandschot naar de
motorruimte voor aansluiting op de accu. Hierbij is de
kans groot op beschadiging van de isolatie en zeer
gevaarlijke kortsluiting.
Maak de bedrading niet korter. Bij inkorten van de
bedrading kan het beveiligingscircuit niet in werking
treden wanneer dat nodig is.
Tap geen stroom af van de bedrading door een stukje
isolatie te verwijderen en een andere draad aan de
kerndraad te verbinden. Hierdoor kan de maximale
stroomcapaciteit van de draad overschreden worden,
met als gevolg oververhitting.
Vervang een doorgebrande zekering altijd alleen door
een nieuwe zekering van hetzelfde type, zoals
aangegeven op de zekeringhouder.
Aangezien er gebruik is gemaakt van een uniek BPTL
circuit, mag u de luidsprekersnoeren nooit rechtstreeks
met de aarde verbinden en mag u ook niet de negatieve
luidsprekerdraden gemeenschappelijk aansluiten.
Verwijder de dopjes of kapjes niet van het uiteinde van
de stekkeraansluitingen indien u de RCA penaansluit-
ing van het toestel niet gebruikt.
Sluit op dit apparaat luidsprekers aan die een hoog
ingangsvermogen kunnen verwerken, van nominaal ten-
minste 50 W, met een impedantie van 4 tot 8 Ohm. Sluit
u luidsprekers aan die niet aan deze eisen voldoen, dan
bestaat er de kans dat de luidsprekers in brand vliegen,
beginnen te roken of anderszins beschadigd raken.
Wanneer de signaalbron van dit product aan (ON)
staat, wordt er een controlesignaal geproduceerd via de
blauw/witte draad. Sluit deze aan op een systeem-afs-
tandsbediening van een externe power versterker, of op
de auto-antenne relais bedieningsaansluiting van de
auto zelf (max. 300 mA 12 Volt gelijkstroom). Als de
auto voorzien is van een glas-antenne, dient u de
aansluiting te maken op de aansluiting van de
stroomvoorziening van de antennebooster.
Als u met dit apparaat een externe eindversterker
gebruikt, let dan op dat u niet de blauw/witte draad
aansluit op de stroomvoorzieningsaansluiting van de
eindversterker. Sluit de blauw/witte draad ook niet aan
op de stroomaansluiting van de auto-antenne. Een
dergelijke aansluiting kan een te grote stroomafname
en daarmee storing veroorzaken.
Om kortsluiting te voorkomen dient u de losgekop-
pelde draad af te dekken met isolatieband. Vergeet
vooral niet de ongebruikte luidsprekerdraden te isol-
eren. Als de draden niet geïsoleerd zijn, bestaat er het
gevaar van kortsluiting.
Om vergissingen te voorkomen is de ingangskant van
de IP-BUS aansluiting blauw uitgevoerd en de uit-
gangskant zwart. Let op dat u bij het aansluiten deze
kleurcode volgt.
Bij inbouw van dit apparaat in een auto waarvan het
kontaktslot geen “ACC” stand heeft, dient u de rode
stroomdraad van dit apparaat aan te sluiten op een
aansluitpunt waarvan de stroom wordt in- en uit-
geschakeld door ON/OFF zetten van het kontakt-
sleuteltje. Als u deze stroomdraad aansluit op een punt
dat altijd stroom krijgt, kan de accu leegraken als u de
auto enkele uren ongebruikt laat.
De zwarte draad is de aardedraad. Aard deze draad
gescheiden van de aarde van toestellen met een hoog
vermogen, bijvoorbeeld eindversterkers.
De toestellen zouden namelijk mogelijk worden
beschadigd of er worde brand veroorzaakt indien u dit
toestel tezamen met andere toestellen aardt en de aarde
wordt ontkoppeld.
Aansluitingsschema
Aansluitingsschema standaardmodus
(Afb. 12)
Aansluitingsschema 3-weg netwerk-
modus (Afb. 13)
1. Antenne-aansluiting
2. DSP schakelaar
Zet de DSP schakelaar in de hieronder afge-
beelde stand.
3. Dit product
4. IP-BUS ingangsaansluiting (Blauw)
5. Multi CD-wisselaar (los verkrijgbaar)
6. IP-BUS-kabel
7. Subwoofer uitgang (LOW/SUBWOOFER OUT-
PUT)
8. Uitgang achter (MID/REAR OUTPUT)
9. Vooruitgang (HIGH/FRONT OUTPUT)
10. Opmerking:
De functie van 3* en 5* is mogelijk versc hillend
afhankelijk van het type auto. Indien dit het geval
is moet u 2* met 5* en 4* met 3* verbinden.
11. Verbind de draden van dezelfde kleur met elkaar.
12. Dopje (1*)
Niet verwijderen indien u deze aansluiting niet
gebruikt.
13. Geel (3*)
Ondersteuning (of accessoire)
14. Geel (2*)
Naar de aansluiting die altijd van stroom
voorzien wordt onafhankelijk van de stand van
het kontact.
15. Zekeringhouder
16. Rood (5*)
Accessoire (of ondersteuning)
17. Rood (4*)
Naar de door het kontact (12 Volt gelijkstroom)
(ON/OFF) geregelde elektrische aansluiting.
18. Zekering
19. Oranje/wit
Naar lichtschakelaar-aansluiting.
20. Zwart (aarde)
Naar de (metalen) carrosserie van het voertuig.
21. ISO aansluiting
Opmerking:
In bepaalde auto’s is de ISO aansluiting mogelijk
in tweeën verdeeld. U moet in dat geval een
verbinding met beide aansluitingen maken.
22. Geel/zwart
Gebruikt u een cellulaire telefoon, sluit u deze
dan aan via de Audio Mute dempingsaansluiting
voor de cellulaire telefoon. Maakt u daarvan geen
gebruik, laat de Audio Mute dempingsaanslunit-
ing dan vrij, zonder hierop iets aan te sluiten.
23. Luidsprekerdraden
Wit : Linksvoor +
Wit/zwart : Linksvoor
Grijs : Rechtsvoor +
Grijs/zwart : Rechtsvoor
Groen : Linksachter +
Groen/zwart : Linksachter
Paars : Rechtsachter +
Paars/zwart : Rechtsachter
24. Aansluitsnoeren met RCA stekkers
(los verkrijgbaar)
25. Eindversterker (los verkrijgbaar)
26. Blauw/wit
Naar de systeembedieningsaansluiting van de
eindversterker (max. 300 mA 12 Volt
gelijkstroom).
27. Systeem-afstandsbediening
28. Blauw/wit (7*)
Naar auto-antenne relaisbedieningsaansluiting
(max. 300 mA 12 Volt gelijkstroom).
29. Blauw/wit (6*)
30. De penposities van de ISO stekker kunnen
verschillen afhankelijk van het soort voortuig.
Sluit 6* en 7* aan wanneer Pen 5 van het
antenne-bedieningstype is. In andersoortige
voortuigen mag u 6* en 7* nooit aansluiten.
31. Links
32. Rechts
33. Voor-luidspreker
34. Achter-luidspreker
35. Subwoofer
36. Maak deze verbindingen wanneer u een andere
versterker (los verkrijgbaar) gebruikt.
37. Uitgang lage tonen (LOW/SUBWOOFER OUT-
PUT)
38. Uitgang middentonen (MID/REAR OUTPUT)
39. Uitgang hoge tonen (HIGH/FRONT OUTPUT)
40. Luidsprekerdraden
Wit : Hoge tonen links +
Wit/zwart : Hoge tonen links
Grijs : Hoge tonen rechts +
Grijs/zwart : Hoge tonen rechts
Groen : Middentonen links +
Groen/zwart : Middentonen links
Paars : Middentonen rechts +
Paars/zwart : Middentonen rechts
41. Hoge tonen luidspreker
42. Middentonen luidspreker
43. Lage tonen luidspreker
44. Een externe versterker is vereist om de lage
tonen luidspreker aan te kunnen sluiten.
Aansluiten van de apparatuur <NEDERLANDS>
ACC stand
A
C
C
O
N
S
T
A
R
T
O
F
F
O
N
S
T
A
R
T
O
F
F
Geen ACC stand

Documenttranscriptie

Installazione Nota: • • • • • • Prima di installare definitivamente l’apparecchio, collegare i fili temporaneamente e accertarsi che tutti i collegamenti siano corretti e che l’apparecchio e il sistema funzionino correttamente. Per un’installazione appropriata, usare soltanto i pezzi in dotazione all’apparecchio. L’uso di pezzi non autorizzati può causare problemi di funzionamento. Rivolgersi al più vicino rivenditore se l’installazione richiede la trapanatura di fori o altre modifiche del veicolo. Installare l’apparecchio in un punto in cui esso non intralci le manovre del conducente e in cui non possa provocare lesioni ai passeggeri nel caso dell’arresto improvviso del veicolo, come nel caso di una frenata d’emergenza. Il laser a semiconduttore subisce danni se si surriscalda; pertanto, non installare l’apparecchio in luoghi esposti al calore, come per esempio nei pressi della bocca di efflusso dell’impianto di riscaldamento. Se l’angolo di installazione supera i 60° rispetto alla posizione orizzontale, l’apparecchio potrebbe non fornire prestazioni ottimali. (Fig. 1) Installazione con la boccola di gomma (Fig. 2) 1. Cruscotto 2. Supporto Dopo aver inserito il supporto nel cruscotto, selezionare le linguette appropriate a seconda dello spessore del materiale del cruscotto e piegarle. (Installare quanto più saldamente possibile servendosi delle linguette superiore e inferiore. Per fissare, piegare le linguette a 90 gradi.) 3. Boccola di gomma 4. Vite <ITALIANO> Estrazione dell’unità (Fig. 3) (Fig. 4) 5. Cornice Tirare verso l’esterno per staccare la cornice. (Per riattaccare la cornice, applicarla puntando il lato con la scanalatura verso il basso.) 6. Inserire le chiavette di estrazione in dotazione nell’apparecchio, come mostrato nella figura, finché non scattano in posizione. Tenendo le chiavette premute contro i lati dell’apparecchio, estrarre l’apparecchio. Commutazione del modo di impostazione DSP (Fig. 5) Questo prodotto ha due modi di funzionamento: il modo di rete a 3 vie (NW) e il modo standard (STD). E’ possibile passare da un modo all’altro a proprio piacimento. Inizialmente l’impostazione DSP è sul modo standard (STD). • Dopo la commutazione, reimpostare il microprocessore. (Consultare il manuale di istruzioni.) • Usare un cacciavite sottile a punta standard per commutare l’interruttore DSP sul lato del prodotto. Viti di fissaggio per il pannello anteriore (Fig. 6) Se non si usa la funzione Rimozione e applicazione del pannello anteriore, usare le viti di fissaggio in dotazione per fissare il pannello anteriore su questo apparecchio. 7. Vite di fissaggio Installeren Opmerking: • • • • • • Voor u het apparaat definitief installeert, is het raadzaam eerst alle aansluitingen tijdelijk te maken om te kontroleren of alles naar behoren funktioneert, zodat u later niet voor verrassingen komt te staan. Gebruik voor het installeren uitsluitend de bij het apparaat geleverde onderdelen. Toepassing van andere dan de goedgekeurde onderdelen kan leiden tot storing in de werking van het apparaat. Raadpleeg uw dichtstbijzijnde dealer als het voor het installeren van het apparaat nodig blijkt gaten te boren, of andere wijzigingen aan te brengen aan de auto. Installeer het apparaat op een plaats waar het de bestuurder niet in de weg kan zitten en waar het ook bij een noodstop e.d. geen gevaar voor de inzittenden kan opleveren. De halfgeleider-laser in het apparaat is gevoelig voor beschadiging door oververhitting, dus installeer het apparaat niet te dicht in de buurt van de autoverwarming of de warme luchtsroom daarvan. Als u het apparaat onder een al te steile hoek installeert, d.w.z. meer dan 60° uit het horizontale vlak, zal het niet naar behoren kunnen werken. (Afb. 1) Installatie met de rubber mof (Afb. 2) 1. Dashboard 2. Houder Nadat u de houder in het dashboard hebt geplaatst, kiest u de juiste lipjes voor de dikte van het dashboard-materiaal en buigt u deze om. (Plaats zo stevig als mogelijk met gebruik van de boven- en onderlipjes. Buig de lipjes 90 graden om te vergrendelen.) 3. Rubber mof 4. Schroef <NEDERLANDS> Verwijderen van het apparaat (Afb. 3) (Afb. 4) 5. Frame Trek naar buiten om het frame te verwijderen. (Om het frame weer aan te brengen, plaatst u de kant met de groef omlaag en bevestigt u het aldus.) 6. Steek de bijgeleverde verwijdersleutels in het apparaat, zoals in de afbeelding aangegeven, tot ze op hun plaats vastklikken. Houd de sleutels tegen de zijkanten van het apparaat aangedrukt en trek het apparaat naar buiten. Omschakelen van de DSP instelmodus (Afb. 5) Dit toestel heeft twee gebruiksinstellingen: de 3weg netwerkmodus (NW) en de standaardmodus (STD). U kunt naar wens tussen beide omschakelen. De standaardmodus (STD) is de oorspronkelijke instelling voor de DSP. • Na het omschakelen moet de microcomputer gereset worden. (Raadpleeg de gebruiksaanwijzing.) • Gebruik een schroevendraaier met een dun plat uiteinde om de DSP schakelaar aan de zijkant van dit toestel te verzetten. Meer over de bevestigingsschroeven voor het voorpaneel (Afb. 6) Indien u de functie voor Los maken en bevestigen van het voorpaneel niet gebruikt, moet u met de bijgeleverde bevestigingsschroeven het voorpaneel aan dit apparaat vastzetten. 7. Bevestigingsschroef Installing the Steering Remote Control Unit <ENGLISH> WARNING • • Avoid installing this unit in such a location where the operation of safety devices such as airbags is prevented by this unit. Otherwise, there is a danger of a fatal accident. Avoid installing this unit in such a location where the operation of the steering wheel and the gearshift lever may be prevented. Otherwise, it may result in a traffic accident. CAUTION • • • • Installation of this unit requires specialized skills and experience. Installation of this unit should be entrusted to a dealer from whom you purchased this unit. Install this unit using only the parts supplied with this unit. If other parts are used, this unit may be damaged or could dismount itself, which leads to an accident or trouble. Install this unit as required by this manual. Failure to do so may cause an accident. Do not install this unit near the doors where rainwater is likely to be spilled on the unit. Incursion of water into the unit may cause smoke or fire. WARNING • • Fix this unit securely to the steering wheel with the belt attached to the unit. If this unit is loose, it disturbs driving stability, which may result in a traffic accident. Do not attach this unit to the outer circumference of the steering wheel. Otherwise, it disturbs driving stability, causing a traffic accident. Always attach this unit to the inner circumference of the steering wheel as shown. (Fig. 7) Note: • • Do not install this unit in such a place as may obstruct the driver’s view. Since interior layout differs depending on the type of vehicle, the ideal installation location for the unit also differs. When installing the unit, select a location that assures optimum transmission of signals from the unit to the car stereo. Installing the unit on a left-handdrive car Instalación de la unidad de control remoto de dirección <ESPAÑOL> ADVERTENCIA • Note: • When the unit is installed on a right-hand-drive car, the horizontal positions are inverted. • 1. Secure inner holder to the inner circumference of the steering wheel with belt. (Fig. 8) 8. Inner holder Fit the inner holder to the steering wheel so that the arrow-marked side faces the driver as shown by Fig. 8. 9. Belt 2. Cut the extra portion of the belt at the center of the inner holder. (Fig. 9) 3. Install outer holder on the inner holder and secure with screws. (Fig. 10) PRECAUCION • • • • 10. Screw Tighten the screws with the supplied hexagonal wrench. 11. Outer holder 4. Install the remote control unit in the holder. (Fig. 11) 12. Release Section When removing the remote control unit from the holder, move the corrugated release section toward the steering wheel and slide the remote control unit toward you. Evite instalar esta unidad en un lugar en el que la operación de los dispositivos de seguridad tales como las bolsas de aire sea impedida por esta unidad. De otra manera, hay el peligro de un accidente fatal. Evite instalar esta unidad en un lugar en el que la operación del volante y la palanca de cambio sea impedida. De otra manera, podría resultar en un accidente de tráfico. La instalación de esta unidad requiere de técnicas especializadas y de experiencia. La instalación de esta unidad deberá ser encomendada al concesionario a quien comprù esta unidad. Instale esta unidad utilizando solamente las piezas provistas con la misma. Si se utilizara otras piezas, la unidad podría deñarse o desarmarse por si misma, lo que conllevaría a un accidente o problema. Instale esta unidad tal como se indica en el manual. Si falla en efectuar la instalación asÍ, podría causar un accidente. No instale esta unidad cerca de las puertas donde sea probable que el agua de la lluvia se derrame sobre la unidad. La incursión de agua dentro de la unidad podría causar la emisión de humos o incendio. ADVERTENCIA • • Fije esta unidad seguramente al volante con la correa adjunta. Si ésta se aflojara, esto interrumpirá la estabilidad del manejo, lo que podría resultar en un accidente de tráfico. No instale esta unidad fuera de la circunferencia del volante. De otra manera, esto interrumpirá la estabilidad del manejo, causando un accidente de tráfico. Siempre instale esta unidad en el interior de la circunferencia del volante, tal como se indica. (Fig. 7) Nota: • • No instale esta unidad en un lugar en el que obstruya la visión del conductor. Como la disposición interior difiere dependiendo del tipo de vehículo, la ubicación de instalación ideal para la unidad también difiere. Al instalar la unidad, seleccione una ubicación que garantice la transmisión óptima de las señales de la unidad al estéreo del coche. Instalación de la unidad en el coche de manejo del lado izquierdo Nota: • Cuando la unidad esté instalada en un coche de manejo del lado derecho, las posiciones horizontales se invierten. 1. Asegure el sujetador interior en el interior de la circunferencia del volante con la correa. (Fig. 8) 8. Sujetador interior Instale el sujetador interior al volante de dirección de tal manera que el lado marcado con una flecha se dirija al conductor, tal como se muestra en la Fig. 8. 9. Correa 2. Corte la porción extra de la correa en el centro del sujetador interior. (Fig. 9) 3. Instale el sujetador exterior en el sujetador interior y asegure con los tornillos. (Fig. 10) 10. Tornillo Apriete los tornillos con una llave hexagonal. 11. Sujetador exterior 4. Instale la unidad de control remoto en el sujetador. (Fig. 11) 12. Sección de liberación Cuando quite la unidad de control remoto del sujetador, mueva la sección de liberación corrugada hacia el volante en lo posible y deslice la unidad de control remoto hacia usted. Einbau der Lenkungsfernbedienung WARNUNG • • Installieren Sie dieses Gerät nicht an einer Stelle, wo es den Betrieb von Sicherheitseinrichtungen wie Airbags beeinträchtigt, da in diesem Fall die Gefahr eines tödlichen Unfalls besteht. Installieren Sie dieses Gerät nicht an einer Stelle, wo die Betätigung des Lenkrads und Schalthebels behindert werden kann, da es in diesem Fall leicht zu einem Verkehrsunfall kommen kann. VORSICHT • • • • Die Installation dieses Geräts verlangt besondere Fertigkeiten und Erfahrung und sollte daher dem Händler anvertraut werden, bei dem Sie es gekauft haben. Für die Installation dieses Geräts sollten nur die mitgelieferten Teile benutzt werden. Bei Verwendung anderer Teile kann das Gerät beschädigt werden oder sich lösen, was zu einem Unfall oder Problemen führen kann. Dieses Gerät ist entsprechend den hier gegebenen Anweisungen zu installieren. Andernfalls kann es zu einem Unfall kommen. Installieren Sie dieses Gerät nicht in der Nähe der Türen, wo Regenwasser auf das Gerät spritzen kann. In das Gerät eindringendes Wasser kann Rauchentwicklung oder einen Brand verursachen. WARNUNG • • Befestigen Sie dieses Gerät mit dem an dem Gerät angebrachten Riemen am Lenkrad. Wenn dieses Gerät lose ist, stört es die Fahrstabilität, was zu einem Verkehrsunfall führen kann. Bringen Sie dieses Gerät nicht am Außenumkreis des Lenkrads an, weil es dann die Fahrstabilität stören und dadurch einen Verkehrsunfall verursachen kann. Bringen Sie dieses Gerät wie gezeigt am Innenumkreis des Lenkrads an. (Abb. 7) Hinweis: • • Installieren Sie dieses Gerät nicht an einer Stelle, wo es die Sicht des Fahrers beeinträchtigen kann. Da die Innenraumgestaltung vom Fahrzeugtyp abhängt, ist auch die optimale Montagestelle für das Gerät von Fahrzeug von Fahrzeug verschieden. Das Gerät so anbringen, daß die Signalübertragung vom Gerät zur AutoStereoanlage in keiner Weise gestört wird. <DEUTSCH> Installation des Geräts in einem Auto mit Linkslenkung Installation du boîtier de télécommande sur le volant <FRANÇAIS> AVERTISSEMENT • Hinweis: • Bei der Installation des Geräts in einem Auto mit Rechtslenkung sind die horizontalen Positionen umgekehrt. 1. Den Innenhalter mit dem Riemen am Innenumkreis des Lenkrads anbringen. (Abb. 8) • ATTENTION • 8. Innenhalter Den Innenhalter so am Lenkrad anbringen, daß die mit dem Pfeil markierte Seite zum Fahrer weist, wie in Abb. 8 gezeigt. 9. Riemen • 2. Den überschüssigen Teil des Riemens in der Mitte des Innenhalters abschneiden. (Abb. 9) • • 3. Den Außenhalter auf dem Innenhalter installieren und mit Schrauben. (Abb. 10) 10. Schraube Ziehen Sie die Schrauben mit dem mitgelieferten Sechskantschlüssel fest. 11. Außenhalter 4. Die Fernbedienung in den Halter einsetzen. (Abb. 11) 12. Freigabeteil Bewegen Sie beim Herausnehmen der Fernbedienung aus dem Halter den geriffelten Freigabeteil so weit wie möglich zum Lenkrad hin und bewegen Sie die Fernbedienung auf sich zu. Eviter d’installer cette unité dans un endroit où elle empêche le fonctionnement d’un dispositif de sécurité, comme celui du sac gonflable. Cela entraînerait un risque d’accident fatal. Eviter d’installer cette unité dans un endroit où elle peut gêner l’utilisation du volant de direction et du levier de commande des vitesses. Cela pourrait provoquer un accident de la circulation. L’installation de cette unité nécessite des compétences et une expérience techniques spéciales. L’installation de cette unité doit être confiée au distributeur où cette unité a été achetée. N’installer cette unité qu’en utilisant les pièces qui sont fournies avec celle-ci. Si d’autres pièces sont utilisées, l’unité peut être endommagée ou se démonter, ce qui peut provoquer un accident ou un problème. Installer cette unité conformément à ce manuel. Sinon cela pourrait provoquer un accident. Ne pas installer cette unité près des portes où de l’eau de pluie peut la mouiller. La pénétration d’eau dans l’unité peut provoquer de la fumée ou un incendie. AVERTISSEMENT • • Fixer solidement cette unité au volant de direction à l’aide de la courroie fournie avec l’unité. Si cette unité est relâchée, elle gêne la stabilité de la conduite, ce qui peut entraîner un accident. Ne pas fixer cette unité à la circonférence extérieure du volant de direction. Elle gênerait la stabilité de la conduite et provoquerait un accident. Toujours fixer cette unité à la circonférence intérieure du volant de direction, comme illustré. (Fig. 7) Remarque: • • Ne pas installer cette unité dans un endroit où elle peut gêner la visibilité du conducteur. Etant donné que l’agencement de l’habitacle varie en fonction du véhicule, l’emplacement idéal d’installation de l’appareil diffère pareillement. Avant l’installation, choisissez un emplacement qui permette la meilleure transmission des signaux émis vers l’autoradio. Installation de l’unité sur une voiture à direction à gauche Installazione del telecomando da volante AVVERTIMENTO • Remarque: • Lorsque l’unité est installée sur une voiture à direction à droite, les positions horizontales sont inversées. 1. Fixer le support interne à la circonférence intérieure du volant de direction avec la courroie. (Fig. 8) 8. Support interne Fixer le support interne au volant de direction de sorte que le coté marqué d’une flèche soit face au conducteur, comme illustré sur la Fig. 8. 9. Courroie 2. Couper la partie de la courroie en excès au centre du support interne. (Fig. 9) • ATTENZIONE • • • • 3. Installer le support externe sur le support interne et fixer avec les vis. (Fig. 10) 10. Vis Serrer les vis avec la clé à six pans fournie. 11. Support externe 4. Installer l’unité de télécommande dans le support. (Fig. 11) 12. Section de libération Pour retirer l’unité de té du support, déplacer autant que possible la section de libération striée vers le volant de direction avant de faire glisser l’unité de télécommande vers soi. Evitare di installare questa unità in luoghi dove il funzionamento di dispositivi di sicurezza come palloni a gonfiaggio automatico possa essere ostacolato dall’apparecchio. Altrimenti c’è rischio di incidenti mortali. Evitare di installare questa unità in luoghi dove possa interferire con l’uso del volante o della leva del cambio. Altrimenti ne possono risultare incidenti stradali. L’installazione di questa unità richiede capacità e esperienza specializzate. L’installazione dell’unità deve essere affidata al rivenditore presso cui è avvenuto l’acquisto. Installare l’unità usando solo le parti in dotazione all’unità. Se si usano altre parti, questa unità può essere danneggiata o smontata, causando incidenti o problemi. Installare l’unità come precisato nel manuale. Altrimenti potrebbero verificarsi incidenti. Non installare l’unità vicino alle portiere dove acqua piovana possa essere rovesciata sull’unità. La penetrazione di acqua nell’unità può causare l’emissione di fumo o incendi. AVVERTIMENTO • • Fissare questa unità saldamente al volante con la cinghia in dotazione. Se l’unità non è ben fissata, disturba la stabilità di guida e può causare incidenti stradali. Non applicare questa unità alla circonferenza esterna del volante, altrimenti disturba la stabilità di guida e causa incidenti stradali. Applicare sempre l’unità alla circonferenza interna del volante come illustrato. (Fig. 7) Nota: • • Non installare questa unità dove possa ostruire la vista del conducente. Dal momento che la conformazione dell’abitacolo differisce da una vettura all’altra, anche la posizione ideale per l’installazione dell’apparecchio è diversa. Per l’installazione dell’apparecchio scegliere una posizione che assicuri una trasmissione ottimale dei segnali dall’apparecchio all’autostereo. <ITALIANO> Installazione dell’unità su un’auto con volante a sinistra Installeren van de stuurafstandsbediening <NEDERLANDS> WAARSCHUWING • Nota: • Quando l’unità viene installata su un’auto con volante a destra, le posizioni orizzontali sono invertite. • 1. Assicurare il supporto interno alla circonferenza interna del volante con la cinghia. (Fig. 8) 8. Supporto interno Montare il supporto interno sul volante in modo che il lato contrassegnato dalla freccia sia rivolto verso il quidatore come mostrato dalla Fig. 8. 9. Cinghia LET OP • • 2. Tagliare la parte avanzante della cinghia al centro del supporto interno. (Fig. 9) 3. Installare il supporto esterno sul supporto interno e fissare con le viti. (Fig. 10) • • 10. Vite Serrare le viti con la chiave esagonale in dotazione. 11. Supporto externo 4. Installare l’unità del telecomando sul supporto. (Fig. 11) 12. Telecomando dal supporto Togliendo il telecomando dal supporto, spostare la parte corrugata di rilascio per quanto possibile verso il volante prima far scorrere il telecomando verso di sè. Installeer de stuurafstandsbediening niet op plaatsen waar het de werking van veiligheidsmechanismen, bijvoorbeeld een airbag, zou kunnen hinderen. Een verkeerde plaats kan ernstige ongelukken veroorzaken. Installeer de stuurafstandsbediening niet op plaatsen waar het het sturen of de bediening van de versnellingspook en andere mechanismen zou kunnen hinderen. Een verkeerde plaats kan ernstige ongelukken veroorzaken. Voor het installeren van deze stuurafstandsbediening is ervaring vereist. Laat het installeren derhalve over aan uw handelaar of de plaats van aankoop. Installeer deze stuurafstandsbediening uitsluitend met de bijgeleverde onderdelen. Het gebruik van andere onderdelen kan de stuurafstandsbediening beschadigen of de stuurafstandsbediening zou bij het gebruik van verkeerde onderdelen los kunnen schieten met ongelukken tot gevolg. Installeer de stuurafstandsbediening zoals in deze gebruiksaanwijzing wordt beschreven. Dit nalaten kan ongelukken veroorzaken. Installeer de stuurafstandsbediening niet in de buurt van de portieren waar het gemakkelijk aan regenwater wordt blootgesteld. Vocht in de stuurafstandsbediening veroorzaakt mogelijk rook of brand. WAARSCHUWING • • Bevestig de stuurafstandsbediening stevig aan het stuur met gebruik van de riem. Een loszittende stuurafstandsbediening kan het besturen van de auto hinderen met mogelijk ongelukken tot gevolg. Bevestig de stuurafstandsbediening niet aan de buitenrand van het stuur. Dit zou namelijk het besturen van de auto hinderen met mogelijk ongelukken tot gevolg. Bevestig de stuurafstandsbediening altijd aan de binnenrand van het stuur zoals u in de afbeelding ziet. (Afb. 7) Opmerking: • • Plaats de stuurafstandsbediening niet ergens waar het het zicht van de bestuurder zou kunnen verslechteren. De ideale plaats voor de stuurafstandsbediening is verschillend afhankelijk van het interieur van de auto. Kies een plaats waar de signalen goed van de stuurafstandsbediening naar de autostereoinstallatie kunnen worden gestuurd. Installeren van de stuurafstandbediening in een auto met het stuur links Opmerking: • Voor het installeren van de stuurafstandsbe-diening in een auto met het stuur rechts moet u de horizontale posities omkeren. 1. Zet de binnenste houder aan de binnenrand van het stuur vast met de riem. (Afb. 8) 8. Binnenste houder Bevestig de binnenste houder zodanig op het stuur dat de met een pijl gemarkeerde kant naar de bestuurder wijst, zoals in Afb. 8 wordt getoond. 9. Riem 2. Knip het overtollige gedeelte van de riem bij het midden van de binnenste houder af. (Afb. 9) 3. Plaats de buitenste houder op de binnenste houder en zet met schroeven vast. (Afb. 10) 10. Schroef Draai de schroeven goed vast met de bijgeleverde steeksleutel. 11. Buitenste houder 4. Plaats de stuurafstandsbediening in de houder. (Afb. 11) 12. Gedeelte voor ontgrendelen Bij het verwijderen van de stuurafstandsbediening uit de houder moet u het geribbelde gedeelte voor het ontgrendelen naar het stuur drukken en dan de stuurafstandsbediening naar u toe schuiven. <ITALIANO> • I cavi per questo apparecchio e quelli per altri apparecchi possono avere colori diversi, pur svolgendo la stessa funzione. Per il collegamento di questo apparecchio ad un’altro, vedere i manuali di installazione di entrambi gli apparecchi, e provvedere al collegamento dei cavi aventi la stessa funzione. • • • • • • • • • • • • • • • Als u met dit apparaat een externe eindversterker gebruikt, let dan op dat u niet de blauw/witte draad aansluit op de stroomvoorzieningsaansluiting van de eindversterker. Sluit de blauw/witte draad ook niet aan op de stroomaansluiting van de auto-antenne. Een dergelijke aansluiting kan een te grote stroomafname en daarmee storing veroorzaken. Om kortsluiting te voorkomen dient u de losgekoppelde draad af te dekken met isolatieband. Vergeet vooral niet de ongebruikte luidsprekerdraden te isoleren. Als de draden niet geïsoleerd zijn, bestaat er het gevaar van kortsluiting. Om vergissingen te voorkomen is de ingangskant van de IP-BUS aansluiting blauw uitgevoerd en de uitgangskant zwart. Let op dat u bij het aansluiten deze kleurcode volgt. Bij inbouw van dit apparaat in een auto waarvan het kontaktslot geen “ACC” stand heeft, dient u de rode stroomdraad van dit apparaat aan te sluiten op een aansluitpunt waarvan de stroom wordt in- en uitgeschakeld door ON/OFF zetten van het kontaktsleuteltje. Als u deze stroomdraad aansluit op een punt dat altijd stroom krijgt, kan de accu leegraken als u de auto enkele uren ongebruikt laat. F ACC O ACC stand • F O STAR Il cavo nero è quello di messa a terra. Mettere a terra questo cavo separatamente da quello di messa a terra di apparecchi funzionanti con corrente a tensioni elevate, quali gli amplificatori di potenza. Se gli apparecchi si trovano messi a terra insieme, in caso di distacco della messa a terra, possono verificarsi incendi, o prodursi danni agli apparecchi. • Dit apparaat is bestemd voor inbouw in voertuigen met een negatief geaarde 12-volts accu. Alvorens u het installeert in een auto, bus, vrachtwagen of ander voerof vaartuig, dient u eerst te kontroleren of de accuspanning de juiste is. Om kortsluiting te vermijden, dient u vooral voor het installeren de negatieve ≠ accukabel los te maken. Zie voor het aansluiten van de eindversterker en andere apparatuur de gebruiksaanwijzing en volg de aanwijzingen nauwgezet op. Houd de bedrading op zijn plaats met kabelklemmen of met isolatieband. Wikkel ter bescherming ook isolatieband om de bedrading waar deze de metalen oppervlakken van de auto raakt. Leid de bedrading altijd zo dat deze niet in aanraking kan komen met bewegende onderdelen zoals de versnellingspook, de handrem en de geleiderails van de stoelen. Zet de bedrading stevig vast en vermijd ook plaatsen die warm worden, zoals bij een uitblaasopening van de autoverwarming. Als de isolatie smelt of door beweging doorslijt, zou er kortsluiting kunnen onstaan. Leid de gele draad niet door het brandschot naar de motorruimte voor aansluiting op de accu. Hierbij is de kans groot op beschadiging van de isolatie en zeer gevaarlijke kortsluiting. Maak de bedrading niet korter. Bij inkorten van de bedrading kan het beveiligingscircuit niet in werking treden wanneer dat nodig is. Tap geen stroom af van de bedrading door een stukje isolatie te verwijderen en een andere draad aan de kerndraad te verbinden. Hierdoor kan de maximale stroomcapaciteit van de draad overschreden worden, met als gevolg oververhitting. Vervang een doorgebrande zekering altijd alleen door een nieuwe zekering van hetzelfde type, zoals aangegeven op de zekeringhouder. Aangezien er gebruik is gemaakt van een uniek BPTL circuit, mag u de luidsprekersnoeren nooit rechtstreeks met de aarde verbinden en mag u ook niet de negatieve ≠ luidsprekerdraden gemeenschappelijk aansluiten. Verwijder de dopjes of kapjes niet van het uiteinde van de stekkeraansluitingen indien u de RCA penaansluiting van het toestel niet gebruikt. Sluit op dit apparaat luidsprekers aan die een hoog ingangsvermogen kunnen verwerken, van nominaal tenminste 50 W, met een impedantie van 4 tot 8 Ohm. Sluit u luidsprekers aan die niet aan deze eisen voldoen, dan bestaat er de kans dat de luidsprekers in brand vliegen, beginnen te roken of anderszins beschadigd raken. Wanneer de signaalbron van dit product aan (ON) staat, wordt er een controlesignaal geproduceerd via de blauw/witte draad. Sluit deze aan op een systeem-afstandsbediening van een externe power versterker, of op de auto-antenne relais bedieningsaansluiting van de auto zelf (max. 300 mA 12 Volt gelijkstroom). Als de auto voorzien is van een glas-antenne, dient u de aansluiting te maken op de aansluiting van de stroomvoorziening van de antennebooster. N • Posizione ACC assente 1. Terminal per antenna 2. Interruttore DSP Commutare l’interruttore DSP come indica l’illustrazione qui sotto. 3. Questo apparecchio 4. Ingresso IP-BUS (Blu) 5. Multilettore CD (venduto separatamente) 6. Cavo IP-BUS 7. Uscita del subwoofer (LOW/SUBWOOFER OUTPUT) 8. Uscita posteriore (MID/REAR OUTPUT) 9. Uscita anteriore (HIGH/FRONT OUTPUT) 10. Nota: A seconda del tipo di veicolo, la funzione di 3* e 5* potrebbe essere differente. In tal caso collegare sempre 2* a 5* e 4* a 3*. 11. Collegare fra loro cavi di uguale colore. 12. Cappuccio (1*) Se questo terminale non è in uso, non togliere il cappuccio. 13. Giallo (3*) Riserva (o accessoria) 14. Giallo (2*) Al terminale constantemente alimentato, qualunque sia la posizione della chiave d’accensione. 15. Portafusibili 16. Rosso (5*) Accessoria (o riserva) 17. Rosso (4*) Collegare alla chiave d’avviamento ON/OFF (con corrente continua a 12 V). 18. Resistenza fusibile 19. Arancione/bianco Al terminale dell’interruttore di illuminazione. 20. Nero (massa) Al telaio (parte metallica) dell’automobile. 21. Connettore ISO Nota: In alcuni veicoli, il connettore ISO potrebbe essere diviso in due. In tal caso, non mancare di connettere ambedue i connettori. 22. Giallo/nero Se si usa un telefono cellulare, cellegarlo tramite il cavo di silenziamento audio sul telefono cellulare. In caso contrario, non collegare affatto il cavo di selinziamento audio. • STAR • • O STAR • Posizione ACC presente F N • O STAR • ACC N • F Schema di collegamento per il modo di rete a 3 vie (Fig. 13) Opmerking: N • • Schema di collegamento per il modo standard (Fig. 12) 23. Cavi diffusore Bianco : Anteriore sinistro + Bianco/nero : Anteriore sinistro ≠ Grigio : Anteriore destro + Grigio/nero : Anteriore destro ≠ Verde : Posteriore sinistro + Verde/nero : Posteriore sinistro ≠ Violetto : Posteriore destro + Violetto/nero : Posteriore destro ≠ 24. Cavi di collegamento con spine a terminale RCA (venduto separatamente) 25. Amplificatore (venduto separatamente) 26. Blu/bianco Al terminale di comando del sistema dell’amplificatore di potenza (massimo 300 mA, con corrente continua a 12 V). 27. Comando a distanza del sistema 28. Blu/bianco (7*) Al terminale di controllo del relè dell’antenna ad alzo automatico (massimo 300 mA, con corrente continua a 12 V). 29. Blu/bianco (6*) 30. La posizione dei poli del connettore ISO differisce in relazione al tipo di veicolo. Se il polo 5 è del tipo per il comando dell’antenna, collegare 6* e 7*. Nei veicoli di altri tipi non collegare mai 6* e 7*. 31. Sinistra 32. Destra 33. Diffusore anteriore 34. Diffusore posteriore 35. Subwoofer 36. Eseguire questi collegamenti nel caso in cui si faccia uso di un diverso amplificatore (venduto separatamente). 37. Uscita gamma bassi (LOW/SUBWOOFER OUTPUT) 38. Uscita gamma medi (MID/REAR OUTPUT) 39. Uscita gamma alti (HIGH/FRONT OUTPUT) 40. Cavi diffusore Bianco :Gamma alti sinistra + Bianco/nero:Gamma alti sinistra ≠ Grigio :Gamma alti destra + Grigio/nero :Gamma alti destra ≠ Verde :Gamma medi sinistra + Verde/nero :Gamma medi sinistra ≠ Viola :Gamma medi destra + Viola/nero :Gamma medi destra ≠ 41. Diffusore gamma alti 42. Diffusore gamma medi 43. Diffusore gamma bassi 44. Per il collegamento alla gamma bassi è necessario un amplificatore esterno. OF • • Schema di collegamento OF • OF • • Quando si usa un amplificatore di potenza esterno con questo sistema, accertarsi di non collegare il cavo blu/bianco al terminale di alimentazione dell’amplificatore. Allo stesso modo, non collegare il cavo blu/bianco al terminale di alimentazione dell’antenna automatica. Tale collegamento potrebbe causare un consumo di corrente eccessivo e provocare problemi di funzionamento. Per evitare corti circuiti, coprire con nastro isolante il cavo staccato. In particolare, devono assolutamente essere ricoperti con nastro isolante i cavi non usati degli altoparlanti. Se i cavi non vengono isolati possono verificarsi dei pericolosi corti circuiti. Per evitare un collegamento sbagliato, il lato di ingresso del connettore IP-BUS è blu, mentre il lato di uscita è nero. Collegare i connettori dello stesso colore correttamente. Se questo apparecchio viene installato in un veicolo che non possiede una posizione ACC (accessoria) sull’interruttore di accensione, il cavo rosso dell’apparecchio deve essere collegato ad un terminale accoppiato con le operazioni di accensione/spegnimento dell’interruttore di accensione. Se ciò non viene fatto, la batteria del veicolo può scaricarsi quando si lascia il veicolo per alcune ore. OF • • T • Questo apparecchio è per veicoli con una batteria da 12 volt e una messa a massa negativa. Prima di installarlo in un veicolo sportivo, in un autocarro o in un autobus, controllare la tensione della batteria. Per evitare cortocircuiti nell’impianto elettrico, accertarsi di scollegare il cavo della batteria ≠ prima di iniziare l’installazione. Fare riferimento al manuale di istruzioni per i dettagli sul collegamento dell’amplificatore di potenza e di altri apparecchi, quindi eseguire i collegamenti correttamente. Fissare i fili con dei fermacavi o del nastro adesivo. Per proteggere i fili, avvolgervi attorno del nastro adesivo nei punti in cui essi sono a contatto con parti metalliche. Disporre e fissare tutti i fili in modo tale che essi non tocchino alcuna parte in movimento, come l’asta del cambio, il freno a mano e le guide dei sedili. Non disporre i fili in luoghi esposti al calore, come nei pressi della bocca di efflusso dell’impianto di riscaldamento. Se la guaina isolante dei fili si fonde o si lacera, c’è il pericolo che i fili possano provocare cortocircuiti alla carrozzeria del veicolo. Non far passare il cavo giallo attraverso un foro per inserirlo nel vano motore per collegare la batteria. Questo danneggia la guaina isolante del cavo e può causare un cortocircuito molto pericoloso. Non accorciare i cavi. Se si accorciano i cavi, il circuito di protezione potrebbe non funzionare quando invece dovrebe. Non fornire mai alimentazione ad un altro apparecchio tagliando la guaina isolante del cavo di alimentazione dell’apparecchio e collegando il cavo. La capacità di corrente del cavo sarà superata causando surriscaldamento. Quando si sostituisce il fusibile, accertarsi di usare soltanto un fusibile dai limiti di impiego indicati sul portafusibili. Poiché è impiegato un unico circuito BPTL, non eseguire mai i collegamenti in modo tale che i fili degli altoparlanti siano messi a massa direttamente o in modo tale che i fili degli altoparlanti sinistro e destro ≠ siano in comune. Se gli spinotti a spillo RCA dell’unità non vengono usati, non rimuovere i cappucci dall’estremità del connettore. I diffusori collegati a quest’unità devono essere di alta potenza da almeno 50 W e da 4 a 8 ohm. Se si usano diffusori con uscita e/o ingresso inferiori, questi possono prendere fuoco, emettere fumo o venir danneggiati in altro modo. Attivando la sorgente di questo apparecchio, attraverso il cavo blu/bianco viene emesso un segnale di comando. Collegare questo cavo al dispositivo di comando a distanza di un sistema di amplificatore di potenza esterno, o al terminale di comando del relais dell’antenna ad alzo automatico (massimo 300 mA, con corrente continua a 12 V). Se l’automobile dispone di una antenna a vetro, collegare il cavo al terminale di alimentazione del booster dell’antenna. T • <NEDERLANDS> T Nota: Aansluiten van de apparatuur T Collegamento degli apparecchio Geen ACC stand De zwarte draad is de aardedraad. Aard deze draad gescheiden van de aarde van toestellen met een hoog vermogen, bijvoorbeeld eindversterkers. De toestellen zouden namelijk mogelijk worden beschadigd of er worde brand veroorzaakt indien u dit toestel tezamen met andere toestellen aardt en de aarde wordt ontkoppeld. • Snoeren voor dit product en overeenkomende snoeren voor andere producten hebbern mogelijk verschillende kleuren ookal is de functie van de snoeren hetzelfde. Zie voor het verbinden van dit product met een ander product daarom de installatichandleiding van beide producten en verbind de snoeren met dezelfde functie met elkaar. Aansluitingsschema Aansluitingsschema standaardmodus (Afb. 12) Aansluitingsschema 3-weg netwerkmodus (Afb. 13) 1. Antenne-aansluiting 2. DSP schakelaar Zet de DSP schakelaar in de hieronder afgebeelde stand. 3. Dit product 4. IP-BUS ingangsaansluiting (Blauw) 5. Multi CD-wisselaar (los verkrijgbaar) 6. IP-BUS-kabel 7. Subwoofer uitgang (LOW/SUBWOOFER OUTPUT) 8. Uitgang achter (MID/REAR OUTPUT) 9. Vooruitgang (HIGH/FRONT OUTPUT) 10. Opmerking: De functie van 3* en 5* is mogelijk versc hillend afhankelijk van het type auto. Indien dit het geval is moet u 2* met 5* en 4* met 3* verbinden. 11. Verbind de draden van dezelfde kleur met elkaar. 12. Dopje (1*) Niet verwijderen indien u deze aansluiting niet gebruikt. 13. Geel (3*) Ondersteuning (of accessoire) 14. Geel (2*) Naar de aansluiting die altijd van stroom voorzien wordt onafhankelijk van de stand van het kontact. 15. Zekeringhouder 16. Rood (5*) Accessoire (of ondersteuning) 17. Rood (4*) Naar de door het kontact (12 Volt gelijkstroom) (ON/OFF) geregelde elektrische aansluiting. 18. Zekering 19. Oranje/wit Naar lichtschakelaar-aansluiting. 20. Zwart (aarde) Naar de (metalen) carrosserie van het voertuig. 21. ISO aansluiting Opmerking: In bepaalde auto’s is de ISO aansluiting mogelijk in tweeën verdeeld. U moet in dat geval een verbinding met beide aansluitingen maken. 22. Geel/zwart Gebruikt u een cellulaire telefoon, sluit u deze dan aan via de Audio Mute dempingsaansluiting voor de cellulaire telefoon. Maakt u daarvan geen gebruik, laat de Audio Mute dempingsaansluniting dan vrij, zonder hierop iets aan te sluiten. 23. Luidsprekerdraden Wit : Linksvoor + Wit/zwart : Linksvoor ≠ Grijs : Rechtsvoor + Grijs/zwart : Rechtsvoor ≠ Groen : Linksachter + Groen/zwart : Linksachter ≠ Paars : Rechtsachter + Paars/zwart : Rechtsachter ≠ 24. Aansluitsnoeren met RCA stekkers (los verkrijgbaar) 25. Eindversterker (los verkrijgbaar) 26. Blauw/wit Naar de systeembedieningsaansluiting van de eindversterker (max. 300 mA 12 Volt gelijkstroom). 27. Systeem-afstandsbediening 28. Blauw/wit (7*) Naar auto-antenne relaisbedieningsaansluiting (max. 300 mA 12 Volt gelijkstroom). 29. Blauw/wit (6*) 30. De penposities van de ISO stekker kunnen verschillen afhankelijk van het soort voortuig. Sluit 6* en 7* aan wanneer Pen 5 van het antenne-bedieningstype is. In andersoortige voortuigen mag u 6* en 7* nooit aansluiten. 31. Links 32. Rechts 33. Voor-luidspreker 34. Achter-luidspreker 35. Subwoofer 36. Maak deze verbindingen wanneer u een andere versterker (los verkrijgbaar) gebruikt. 37. Uitgang lage tonen (LOW/SUBWOOFER OUTPUT) 38. Uitgang middentonen (MID/REAR OUTPUT) 39. Uitgang hoge tonen (HIGH/FRONT OUTPUT) 40. Luidsprekerdraden Wit : Hoge tonen links + Wit/zwart : Hoge tonen links ≠ Grijs : Hoge tonen rechts + Grijs/zwart : Hoge tonen rechts ≠ Groen : Middentonen links + Groen/zwart : Middentonen links ≠ Paars : Middentonen rechts + Paars/zwart : Middentonen rechts ≠ 41. Hoge tonen luidspreker 42. Middentonen luidspreker 43. Lage tonen luidspreker 44. Een externe versterker is vereist om de lage tonen luidspreker aan te kunnen sluiten.
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8

Pioneer DEH-P9400MP de handleiding

Categorie
Luidsprekersets
Type
de handleiding