Ingersoll-Rand 5020-EU Series, 5020T-EU, 5020TDQ-EU, 5040-EU Series, 5040T-EU, 5040TDQ-EU Instructions Manual

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Ingersoll-Rand 5020-EU Series Instructions Manual. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
Richt al uw communicatie tot het dichtstbijzijnde
IngersollRand Kantoor of Wederverkoper.
IngersollRand Company 2000
Gedrukt in U.S.A.
03539392
Form P7069EU
Versie 3
Juli, 2000
INSTRUCTIES VOOR
TYPEN 5020EU EN 5040EU
SLAGMOERSLEUTELS MET INSTELBAAR KOPPEL
WAARSCHUWING
BELANGRIJKE VEILIGHEIDSINFORMATIE IS INGESLOTEN.
EERST DIT HANDBOEK LEZEN, DAN HET GEREEDSCHAP BEDIENEN.
HET BEHOORT TOT DE VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE WERKGEVER DE IN DIT
HANDBOEK GEGEVEN INFORMATIE AAN DE GEBRUIKER TER HAND TE STELLEN.
NALATEN DE HIERNAVOLGENDE WAARSCHUWINGEN OP TE VOLGEN KAN
LICHAMELIJK LETSEL TOT GEVOLG HEBBEN.
BEDOELD GEBRUIK
De Typen 5020TEU en 5040TEU slagmoersleutels met
instelbaar koppel zijn bedoeld voor gebruik bij
produktietoepassingen waarbij bevestigingsmiddelen met een
nauwkeurig koppel moeten worden aangebracht. De Typen
5020TDQEU en 5040TDQEU Slaggereedschappen met een
nietinstelbaar koppel zijn bedoeld voor gebruik bij
produktietoepassingen waarbij een reeks verschillende koppels
voor een reeks verschillende bevestigingsmiddelen moet
worden toegepast.
IngersollRand is niet aansprakelijk voor door de klant
aangebrachte veranderingen aan de gereedschappen voor
toepassingen waarover met IngersollRand geen voorafgaand
overleg werd gepleegd.
INGEBRUIKNEMING VAN HET GEREEDSCHAP
Dit gereedschap altijd bedienen, controleren en onderhouden
in overeenstemming met alle voorschriften (plaatselijk, staat,
federaal en land), die betrekking hebben op
handgehouden/handbediende pneumatische gereedschappen.
Voor veiligheid, topprestatie en maximale bestendigheid van de
onderdelen dit gereedschap laten werken bij een maximale
luchtdruk van 90 psig (6.2 bar/620 kPa) bij een inlaat met een
luchttoevoerslang die voor het Type 5020EU
Slaggereedschappen een inwendige diameter van 1/4 (6 mm)
heeft of een inwendige slangdiameter van 5/16 (8 mm) voor
het Type 5040EU Slaggereedschappen.
Men dient te allen tijde de luchtinlaat af te sluiten en de
luchttoevoerslang te ontkoppelen voordat enig deel aan dit
gereedschap wordt aangebracht, verwijderd of afgesteld, of
voordat enig onderhoud aan dit gereedschap mag worden
uitgevoerd.
Geen beschadigde, gerafelde of versleten luchtslangen of
fittingen gebruiken.
Zorg ervoor dat alle slangen en fittingen de juiste afmetingen
hebben en goed zijn vastgemaakt. Zie tekening TPD9051
voor een typisch leidingnet.
Altijd schone, droge lucht gebruiken bij een maximum
luchtdruk van 90 psig. Stof, corroderende uitwasemingen en/of
te grote vochtigheid kunnen de motor van een
drukluchtgereedschap ruïneren.
De gereedschappen niet smeren met ontvlambare of vluchtige
vloeistoffen als petroleum, diesel of (straal)
vliegtuigbrandstoffen.
Geen typeplaatjes verwijderen. Beschadigde typeplaatjes
moeten worden vervangen.
GEBRUIK VAN HET GEREEDSCHAP
U moet te allen tijde oogbeschermers dragen wanneer u dit
gereedschap bedient of er onderhoudswerkzaamheden aan
uitvoert.
Altijd oorbeschermers dragen wanneer dit gereedschap wordt
bediend.
Houd handen, losse kleding of lang haar weg van het
draaiende eind van het gereedschap.
Voordat het gereedschap in gebruik wordt genomen eerst op
de stand van de omkeerhendel letten zodat u de draairichting
kent wanneer de regelaar wordt gebruikt.
Let op en anticipeer op plotselinge veranderingen in de
werking van enig persluchtgereedschap zowel tijdens de start
als gedurende het in bedrijf zijn.
Steeds in een goede houding staan. Als u het gereedschap
bedient mag u zich niet te ver uitstrekken. Hoge reactiekoppels
kunnen voorkomen bij of beneden de aanbevolen luchtdruk.
De as van het gereedschap kan even blijven draaien nadat de
bediening is losgelaten.
Persluchtgereedschappen kunnen tijdens gebruik ervan trillen.
Trillingen, zich herhalende bewegingen, of ongemakkelijke
houdingen kunnen schadelijk zijn voor uw handen en armen.
Stop met bediening van enig gereedschap wanneer u ongemak,
een tintelend gevoel of pijn ervaart. Zoek medisch advies
alvorens het werk te hervatten.
Uitsluitend de door IngersollRand aanbevolen bijbehorende
hulpstukken gebruiken.
Uitsluitend moerdoppen voor impactdoppen en bijbehorende
hulpstukken gebruiken. Geen handmoersleutels (chroom) of
bijbehorende hulpstukken gebruiken.
Slagmoersleutels zijn geen momentsleutels. Aansluitingen die
een specifiek koppel nodig hebben moeten, nadat zij met een
slagmoersleutels zijn aangebracht, met een momentsleutel
worden gecontroleerd.
Dit gereedschap is niet ontworpen om er mee in explosieve
omgevingen te werken.
Dit gereedschap is niet geïsoleerd tegen elektrische schokken.
LET WEL
Het gebruiken van andere dan originele IngersollRand onderdelen kan gevaar opleveren voor de veiligheid, en een vermindering met zich
brengen van het prestatievermogen van het gereedschap en een toeneming van het onderhoud ervan; het kan een vervallen van alle
garantiebepalingen tot gevolg hebben.
Reparaties mogen uitsluitend worden uitgevoerd door hiertoe gemachtigd en geschoold personeel. Raadpleeg uw dichtstbezijnde erkende
IngersollRand Servicenter.
NL
TPD1360
37
LABELS MET WAARSCHUWINGSINSTRUCTIES
WAARSCHUWING
NALATEN DE HIERNAVOLGENDE WAARSCHUWINGEN OP TE VOLGEN KAN
LICHAMELIJK LETSEL TOT GEVOLG HEBBEN.
U moet te allen tijde oog
beschermers dragen wanneer
u dit gereedschap bedient of
er onderhoudswerkzaamheden
aan uitvoert.
Altijd oorbeschermers
dragen wanneer dit
gereedschap wordt be-
diend.
Men dient te allen tijde de
luchtinlaat af te sluiten en de
luchttoevoerslang te
ontkoppelen voordat enig deel
aan dit gereedschap wordt
aangebracht, verwijderd of
afgesteld, of voordat enig
onderhoud aan dit gereedschap
mag worden uitgevoerd.
Persluchtgereedscappen kunnen
tijdens gebruik ervan trillen.
Trillingen, zich herhalende
bewegingen, of ongemakkelijke hou-
dingen kunnen schadelijk zijn voor
uw handen en armen. Stop met
bediening van enig gereedschap
wanneer u ongemak, een tintelend
gevoel of pijn ervaart. Zoek medisch
advies alvorens werk te hervatten.
Het gereedschap niet aan
de slang dragen.
Geen beschadigde, gerafelde
of versleten luchtslangen of
fittingen gebruiken.
Steeds in een goede houding
staan. Als u het gereed
schap bedient mag U zich niet
te ver uitstrekken.
Bedienen tot een maximum
luchtdruk van 90 psig (6.2
bar/620 kPa),
90 psig
(6.2bar/620kPa)
Internationale
waarschuwingslabel:
Bestel onderdeel nr. __________
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
INGEBRUIKNEMING VAN HET GEREEDSCHAP
DE SMERING
IngersollRand Nr. 50 IngersollRand Nr. 100
IngersollRand Nr. 28 IngersollRand Nr. 28
Men moet bij deze gereedschappen steeds een inlijn aangesloten
drukluchtsmeerinrichting gebruiken.
Wij bevelen u de volgende FilterSmeerinrichtingRegeleenheid
aan:
Internationaal: Nr. C18C3FKG0
Na elke acht bedrijfsuren, tenzij een inlijn olienevelaar wordt
gebruikt, de Plug van de Oliekamer verwijderen en de oliekamer
vullen met IngersollRand Nr. 50 Olie.
Na elke acht bedrijfsuren, ongeveer 1.5 cc IngersollRand Nr. 100
Vet door de Smeernippel spuiten voor de smering van het
slagmechanisme.
Na elke achtenveertig bedrijfsuren, of zoals de ervaring u dit
heeft geleerd, het Hamerhuis verwijderen en de smering van de
slageenheid en drijfwerk controleren. Uitsluitend de klauwen van de
Hamer en de klauwen van de Slagas met IngersollRand Nr. 100
Vet smeren. Breng ook een dun laagje Nr. 100 Vet aan op de
geleider van de Torsiestaaf of op de geleider van het frame voor de
Planetaire Tandwieloverbrenging, en breng een klein beetje Vet aan
in de nokgroeven aan de klauwkant van de Hamer en op de
Kogels van het Druklager voor de Hamerveer. Het drijfwerk moet
met IngersollRand Nr. 28 Vet worden gesmeerd. Het vet
spaarzaam gebruiken. Een overmaat aan vet zal de werking van het
gereedschappen vertragen.
HOOFDLEIDINGEN
3 MAAL AFMETING
VAN INLAAT
VOOR DRUKLUCHT
GEREEDSCHAP
NAAR
LUCHTSYSTEEM
NAAR
DRUKLUCHT
GEREED
SCHAP
SMEERINRICHTING
REGELAAR
FILTER
AFTAKKENDE
LEIDING
2 MAAL AFMETING
VAN INLAAT VOOR
DRUKLUCHT
GEREEDSCHAP
REGELMATIG
AFTAPPEN
COMPRESSOR
(Tekening TPD9051)
AFSTELLING VAN DE OLIEHOUDER
Wanneer de ingebouwde smeerinrichting niet voor een juiste
smering van het gereedschap zorgt dan kan deze worden afgesteld
door de Plug voor de Oliekamer te verwijderen en een kleine
schroevedraaier, aan te brengen door de opening in het Huis en de
Stelschroef voor de Oliehouder, rond te draaien. De Schroef met de
klok mee draaien om de doorstroom van de olie te verminderen
en tegen de klok in om de doorstroom te doen toenemen. Voor het
geval dat de smeerinrichting niet kan worden bijgesteld om een
acceptabele doorstroom van de olie te krijgen dan moet u het
oliefilter vervangen.
38
INGEBRUIKNEMING VAN HET GEREEDSCHAP
INFORMATIE OVER
INSTELBAAR KOPPEL
Deze gereedschappen zijn voorzien van twee soorten torsiestaven.
De Typen 5020TDQEU en 5040TDQEU hebben een
nietinstelbare Torsiestaaf en een Snelwissel Slagas die een snelle
omwisseling van de Staven toestaat om de gewenste
koppelinstelling te krijgen. (Raadpleeg de tabel in Formulier
P7069). De Typen 5020TEU en 5040TEU hebben een integraal
instelbare Torsiestaaf die toestaat dat er één Staaf wordt gebruikt
voor een reeks van koppels. (Raadpleeg de tabel in Formulier
P7069). Er is een Afstelmal voor het Koppel nodig om bij typen
met instelbare Torsiestaven het koppel af te stellen.
Nietinstelbare Torsiestaven
Er zijn twee indicators die u het koppelvermogen van de niet
instelbare torsiestaven laten zien. Elke staaf is voorzien van een
kleurcode uit één van zes kleuren. Omdat deze kleuren voor meer
dan een staaf worden gebruikt wordt elke staaf daarnaast gecodeerd
met een ingestempeld nummer van één tot en met 12 dat uniek is
voor die bepaalde staaf. Het nummer kan worden gevonden
ingestempeld op de grote naaf bij de Snelwissel Slagas. (Raadpleeg
Tekening TPC588 en de tabel in Formulier P7069).
Instelbare Torsiestaven
Controleer het stempel, dat op het eindvlak van de aandrijver voor
het vierkant is aangebracht, om vast te stellen welk koppelbereik de
torsiestaaf in staat is te behandelen. De letter H staat voor
Torsiestaven voor Zware Belasting, de letter M voor Torsiestaven
voor Middelmatige Belasting en de letter L voor Torsiestaven
voor Lichte Belasting. (Raadpleeg in Form P7069 de tabel voor de
Afstelbare Torsiestaven om te bepalen wat het juiste assortiment
Zware, Medium of Lichte Staven is voor de verschillende
afmetingen Slaggereedschappen.) Alle Torsiestaven zijn op de
fabriek afgesteld voor het controleren van het koppel dat nodig is
wanneer bevestigingsmiddelen met een rechtse schroefdraad worden
aangebracht.
Afstelmallen voor het Koppel
Er zijn bij IngersollRand twee typen Mallen voor het Afstellen van
het Koppel verkrijgbaar.
Voor het Type 5020TEU en het Type 5040TEU is een
Bankschroef Type Afstelmal voor het Koppel verkrijgbaar,
bestaande uit twee klauwen, die in een werkbankklem wordt
gebruikt en in staat is het koppel voor rechtse en linkse
bevestigingsmiddelen af te stellen.
Het Schroef Type Afstelmal voor het Koppel is een onafhankelijke,
op een voet gemonteerde eenheid die een door een schroef
aangedreven Arm voor de Mal voor het Koppel gebruikt om de
afstelling te maken. Het Schroef Type Mal voor Type 5040T is
bestemd voor het afstellen van het koppel voor rechtse
bevestigingsmiddelen terwijl een koppel voor linkse
bevestigingsmiddelen wordt verkregen door de Voeten voor de Mal
voor het Koppel van de Afstelmal voor het Koppel te verwijderen
en ze in de klauwen van een bankschroef te gebruiken.
Verandering van de Permanente Afstelling van een
Rechtse naar Linkse Afstelling
Het Schroef Type Afstelmal voor het Koppel kan niet worden
gebruikt voor het verwijderen van de permanente afstelling die door
de fabriek op de Torsiestaaf is aangebracht. Echter, na verwijdering
van de Klamp voor de Mechanische Mal voor het Koppel van de
Mal en gebruikmakend van de klemklauwen van een
werkbankklem kan de permanente afstelling als volgt worden
veranderd:
1. Verwijder de Borgmof voor de Koppelvergrendeling van de
Instelbare Torsiestaaf.
2. Klem de Klamp voor de Mechanische Mal voor het Koppel
rond de Slagas en klem de klauwen stevig in een bankschroef.
3. Breng een vierkante mof zover over het eind van de
Torsiestaaf aan dat het juist de Borgplunjer voor de Mof raakt.
Om voldoende hefboomwerking te krijgen moet u een lange
mofhendel gebruiken.
4. Terwijl u naar de aandrijver voor het vierkant kijkt en de
mofhendel met de klok mee draait de Borgmof voor het
Koppel van de Torsiestaaf losmaken door het met uw vrije
hand uit de spiekoppeling te tillen. Geleidelijk de trek op de
mofhendel verminderen waardoor de Torsiestaaf een
ontspannen stand kan aannemen. Daarna de mofhendel en de
Borgmof voor het Koppel verwijderen.
5. Breng een momentsleutel aan op de aandrijver voor het
vierkant van de Torsiestaaf en, terwijl u naar de aandrijver van
het vierkant kijkt, de sleutel zover tegen de klok in trekken tot
de hierna volgende koppelwaarden worden verkregen:
Voor de 5020TEU Typen, 25 ftlb (34 Nm) voor Staven
voor Lichte Belasting; 35 ftlb (48 Nm) voor Staven voor
Zware Belasting.
Voor de 5040TEU Typen, 50 ftlb (68 Nm) voor Staven
voor Lichte Belasting; 70 ftlb (95 Nm) voor Staven voor
Middelmatige Belasting; 160 ftlb (217 Nm) voor Staven voor
Zware Belasting.
6. Ontspan de trek op de momentsleutel en laat de Staaf
teruggaan naar zijn natuurlijke stand. Let erop dat het een
lichte permanente zetting heeft ingenomen. De afstellingen
voor een linkse werking worden gemaakt overeenkomstig de
hierna volgende instructies.
Afstelling van een Bedrijfsklare Torsiestaaf met een
Bankschroef Type Mal
1. Verwijder de Borgmof voor de Koppelvergrendeling van de
Instelbare Torsiestaaf.
2. Klem de Klamp voor de Mechanische Mal voor het Koppel
rond de Slagas en klem de klauwen stevig in een bankschroef
met de aandrijver voor het vierkant naar boven gericht.
3. Let op de stand van de Borgmof voor het Koppel en breng het
in een directe lijn met een van de nummers een potloodstreep
aan op de voorkant van de Mal.
4. Breng een sleutel of een vierkante mof zover over een kant
van de Torsiestaaf aan tot het juist de Borgplunjer voor de Mof
raakt. Om voldoende hefboomwerking te krijgen moet u een
lange mofhendel gebruiken.
39
INGEBRUIKNEMING VAN HET GEREEDSCHAP
5. Terwijl u naar de aandrijver voor het vierkant kijkt en de
mofhendel voor rechtse gereedschappen met de klok mee
draait (tegen de klok in voor linkse gereedschappen) de
Borgmof voor het Koppel van de Torsiestaaf losmaken door
het met uw vrije hand uit de spiekoppeling te tillen.
(Tekening TPD1011)
6. Om het afgegeven koppel te vergroten de Borgmof voor rechts
werkende gereedschappen zover tegen de klok in draaien (voor
links werkende gereedschappen met de klok mee draaien) tot
het volgende nummer in één lijn is met de potloodstreep op de
Mal, daarna moet de Mof op de Slagas worden aangebracht.
Vergroot de trek op de sleutel tot Borgmof, in zijn nieuwe
stand, ten volle met de Torsiestaaf is samengekomen.
Om het afgegeven koppel te verminderen de Borgmof voor
rechts werkende gereedschappen zover met de klok mee
draaien (voor links werkende gereedschappen tegen de klok in
draaien) tot het volgende nummer in één lijn is met de
potloodstreep op de Mal. Daarna moet de Mof op de Slagas en
de Torsiestaaf worden aangebracht en de trek op de sleutel
worden verminderd.
7. Breng de Borgmof voor de Koppelvergrendeling aan en draai
er daarna tenminste zes moeren of schroeven op voordat u het
koppel gaat controleren.
Afstelling van een Ontspannen Torsiestaaf met een
Bankschroef Type Mal
1. Schuif, wanneer u naar de aandrijver voor het vierkant kijkt, de
Borgmof voor het Koppel met de genummerde kant eerst over
de aandrijver voor het vierkant van Torsiestaaf, en draai het
daarna tegen de klok in voor rechts werkende gereedschappen
(met de klok mee voor links werkende gereedschappen) en
kies de laatste stand waarin het zal samenvallen zowel met de
Slagas als met de Torsiestaaf.
2. Klem de Klamp voor de Mechanische Mal voor het Koppel
rond de Slagas en klem de klauwen stevig in een bankschroef
met de aandrijver voor het vierkant naar boven gericht.
3. Let op de stand van de Borgmof voor het Koppel en breng, in
een directe lijn met een van de nummers, een potloodstreep
aan op de voorkant van de Mal.
4. Breng een sleutel of een vierkante mof zover over een kant
van de Torsiestaaf aan tot het juist de Borgplunjer voor de Mof
raakt. Om voldoende hefboomwerking te krijgen moet u een
lange mofhendel gebruiken.
5. Terwijl u naar de aandrijver voor het vierkant kijkt en de
mofhendel voor rechtse gereedschappen met de klok mee
draait (tegen de klok in voor linkse gereedschappen) de
Borgmof voor het Koppel van de Torsiestaaf losmaken door
het met uw vrije hand uit de spiekoppeling te tillen.
6. Om het afgegeven koppel te vergroten de Borgmof voor
rechts werkende gereedschappen zover tegen de klok in
draaien (voor links werkende gereedschappen met de klok
mee draaien) tot het volgende nummer in één lijn is met de
potloodstreep op de Mal, daarna moet de Mof op de Slagas
worden aangebracht. Vergroot de trek op de sleutel tot
Borgmof, in zijn nieuwe stand, ten volle met de Torsiestaaf is
samengekomen.
Om het afgegeven koppel te verminderen de Borgmof voor
rechts werkende gereedschappen zover met de klok mee
draaien (voor links werkende gereedschappen tegen de klok in
draaien) tot het volgende nummer in één lijn is met de
potloodstreep op de Mal. Daarna moet de Mof op de Slagas en
de Torsiestaaf worden aangebracht en de trek op de sleutel
worden verminderd.
7. Breng de Borgmof voor de Koppelvergrendeling aan en draai
er daarna tenminste zes moeren of schroeven op voordat u het
koppel gaat controleren.
Afstelling van een Bedrijfsklare Torsiestaaf met een
Schroef Type Mal
1. Verwijder de Borgmof voor de Koppelvergrendeling van de
Instelbare Torsiestaaf.
2. Draai de Stelschroef voor de Mal rond tot de Tap voor de Arm
van de Mal zich halverwege de van schroefdraad voorziene
kant van de Schroef bevindt.
LET WEL
Uitsluitend rechtse Mallen voor een rechtse afstelling
gebruiken en linkse Mallen voor een linkse afstelling.
3. Breng het gereedschap zo in de Mal aan dat de van een
merkteken voorziene tand op de Slagas zichtbaar is. Breng de
aandrijver voor het vierkant van de Torsiestaaf over de volle
diepte aan in de vierkante uitsparing in de Arm voor de Mal
voor het Koppel en laat de tanden op de Slagas samenvallen
met die in de Klamp voor de Mal voor het Koppel. Draai de
andere (van groeven voorziene of gladde) Klamp voor de Mal
voor het Koppel over de bovenkant van de Slagas.
4. Draai de Ringbout voor de Klamp voor de Mal in de groef
voor de Klamp en draai de Vleugelmoer voor de Ringbout
vast.
5. Let erop dat het nummer op de Borgmof voor het Koppel in
één lijn is met de van een merkteken voorziene tand van de
slagas. Draai de Stelschroef voor de Mal langzaam met de
klok mee tot de Borgmof voor het Koppel vrij is om naar
voren te schuiven.
LET WEL
De Schroef niet meer dan tien complete slagen geven nadat
de speling is weggenomen. Wanneer de Mof dan nog niet is
vrijgekomen wordt het waarschijnlijk door een braam
vastgehouden. Maak de Mof los door met een hamer met
kunststof kop lichtjes op de achterkant van de Mof te
tikken.
40
INGEBRUIKNEMING VAN HET GEREEDSCHAP
6. Om het afgegeven koppel te verminderen de Mof (wanneer
u naar de aandrijver voor het vierkant kijkt) een of meer
nummers met de klok mee draaien en het daarna terugdraaien
tot het ten volle samenvalt met de tanden op de Torsiestaaf en
Slagas.
Om het afgegeven koppel te vergroten de Mof (wanneer u
naar de aandrijver voor het vierkant kijkt) een of meer
nummers tegen de klok ineen draaien en het daarna
terugdraaien tot het ten volle samenvalt met de tanden op de
Torsiestaaf en Slagas.
7. Draai de Stelschroef voor de Mal tegen de klok in tot de
spanning in de Arm voor de Mal voor het Koppel is
opgeheven en er ruimte is in de Arm voor de Mal voor het
Koppel.
8. Maak de Vleugelmoer voor de Ringbout los en verwijder het
gereedschap uit de Mal.
OPPASSEN
De Vleugelmoer niet losdraaien wanneer de Arm voor de
Mal voor het Koppel nog onder spanning staat.
9. Breng de Borgmof voor de Koppelvergrendeling aan en draai
er daarna tenminste zes moeren of schroeven op voordat u het
koppel gaat controleren.
Afstelling van een Ontspannen Torsiestaaf met een
Schroef Type Mal
Altijd een Rechtse Afstelmal voor het Koppel gebruiken voor
toepassingen met een rechtse schroefdraad en een Linkse
Afstelmal voor het Koppel voor toepassingen met een linkse
schroefdraad. Zorg ervoor dat de Torsiestaaf, nadat deze is
afgesteld, in de aanspanbalk de juiste permanente afstelling
heeft voor de toepassing waarvoor het moet worden gebruikt.
1. Schuif, wanneer u naar de aandrijver voor het vierkant kijkt, de
Borgmof voor het Koppel met de genummerde kant eerst over
de aandrijver voor het vierkant van Torsiestaaf, en draai het
daarna tegen de klok in voor rechts werkende gereedschappen
(met de klok mee voor links werkende gereedschappen) en
kies de laatste stand waarin het zal samenvallen zowel met de
Slagas als met de Torsiestaaf.
2. Draai de Stelschroef voor de Mal rond tot de Tap voor de Arm
van de Mal zich in de laagste stand op de van schroefdraad
voorziene kant van de Schroef bevindt.
LET WEL
Uitsluitend rechtse Mallen voor een rechtse afstelling
gebruiken en linkse Mallen voor een linkse afstelling.
3. Breng het gereedschap zo in de Mal aan dat de van een
merkteken voorziene tand op de Slagas zichtbaar is. Breng de
aandrijver voor het vierkant van de Torsiestaaf over de volle
diepte aan in de vierkante uitsparing in de Arm voor de Mal
voor het Koppel en laat de tanden op de Slagas samenvallen
met die in de Klamp voor de Mal voor het Koppel. Draai de
andere (van groeven voorziene of gladde) Klamp voor de Mal
voor het Koppel over de bovenkant van de Slagas.
4. Draai de Ringbout voor de Klamp voor de Mal in de groef
voor de Klamp en draai de Vleugelmoer voor de Ringbout
vast.
5. Let erop dat het nummer op de Borgmof voor het Koppel in
één lijn is met de van een merkteken voorziene tand van de
slagas.
6. Om het van de Slagas los te maken de Borgmof naar voren
schuiven. Draai de Mof vier nummers (posities) tegen de klok
in voor een rechtse afstelling en met de klok mee voor een
linkse afstelling, en breng het daarna in de nieuwe stand op de
Slagas aan.
7. Draai de Stelschroef voor de Mal langzaam met de klok mee
tot de Borgmof voor het Koppel, in zijn nieuwe stand, voor
een vol ineengrijpen over de Torsiestaaf kan worden
geschoven.
8. Draai de Stelschroef voor de Mal tegen de klok in tot de
spanning in de Arm voor de Mal voor het Koppel is
opgeheven en er ruimte is in de Arm voor de Mal voor het
Koppel.
9. Maak de Vleugelmoer voor de Ringbout los en verwijder het
gereedschap uit de Mal.
OPPASSEN
De Vleugelmoer niet losdraaien wanneer de Arm voor de
Mal voor het Koppel nog onder spanning staat.
10. Breng de Borgmof voor de Koppelvergrendeling aan en draai
er daarna tenminste zes moeren of schroeven op voordat u het
koppel gaat controleren.
Afstelling van de Arm voor de Plunjer voor de
Stuurklep
De Arm voor de Plunjer voor de Stuurklep is, tot de Plunjer
voor de Stuurklep, voorzien van een schroefdraad die een
afstelling in de lengterichting mogelijk maakt. De Arm is op
de fabriek op de juiste wijze afgesteld, en een herafstelling is
niet nodig zolang de oorspronkelijke onderdelen nog worden
gebruikt. Echter, het aanbrengen van een nieuw Frame voor de
Planetaire Tandwieloverbrenging, Drijfwerkkast, Motorhuis,
Hamer of Hamerhuis kan een herafstelling nodig maken. Een
herafstelling is ook nodig wanneer een nieuwe Arm voor de
Plunjer voor de Stuurklep of een nieuwe Plunjer voor de
Stuurklep die altijd bij de Arm is opgenomen wordt
aangebracht.
Wanneer, na vervanging van één of meer van de
bovengenoemde onderdelen het Slaggereedschap niet
automatisch stopt, of wanneer het na de eerste paar slagen
voortijdig stopt, dan is dat een aanwijzing dat de Arm voor de
Plunjer weer moet worden afgesteld. De Arm van de Plunjer
wordt als volgt opnieuw afgesteld:
1. Verwijder de Plug voor de Bus voor de Plunjer uit het
Hamerhuis.
2. Breng een kleine schroevedraaier aan in de groef aan het eind
van de Plunjer voor de Stuurklep en draai de Plunjer steeds
met een halve slag per keer met de klok mee als het
Slaggereedschap niet stopt, of tegen de klok in als het
Slaggereedschap te vroeg stopt.
LET WEL
De totale rotatie van de plunjer mag niet meer dan twee
volle rotaties in beide richtingen te boven gaan. Voor het
geval dat de onjuiste werking na twee volle rotaties blijft
voortduren dan is de storing het resultaat van een andere
oorzaak.
41
INGEBRUIKNEMING VAN HET GEREEDSCHAP
HET BESTELLEN VAN EEN INSTELBARE SLAGMOERSLEUTEL
Type Onbelast
toerental
Aandrijving Aanbevolen
koppelbereik
HGeluidsniveau
dB (A)
Trillings-
niveau
rpm in. ftlbs (Nm) Druk Vermogen m/s
2
5020TAL1EU 2.100 3/8 sq. 617 (823) 84,5 97,5 1,7
5020TAH1EU 2.100 3/8 sq. 1030 (1340) 84,5 97,5 1,6
5040TAL1EU 2.150 1/2 sq. 2045 (2761) 95,0 10,0 1,2
5040TAM1EU 2.150 1/2 sq. 4065 (5488) 95,0 10,0 7,7
5040TAH1EU 2.150 1/2 sq. 6090 (81122) 95,0 10,0 11,2
5020TDQEU 2.100 5/16 Snelwisselbaar 1030 (1340) 84,5 97,5 5,9
5040TDQEU 2.150 5/16 Snelwisselbaar 2090 (27122) 95,0 10,0 10,0
H Getest overeenkomstig ANSI S5.11971 bij onbelast toerental
Getest overeenkomstig ISO86621 belast met een frictierem tot 9 omw/min.
ISO3744
IngersollRand, Co.
Swan Lane, Hindley Green, Wigan WN2 4EZ
Juli, 2000
(1994 ) XUA XXXXX
ISO8662
Typen 5020EU en 5040EU Slaggereedschappen met Instelbaar Koppel
Juli, 2000
98/37/EG
42
SCHRIFTELIJKE VERKLARING VAN CONFORMITEIT
Wij
(naam leverancier)
(adres)
verklaren, onder onze uitsluitende aansprakelijkheid, dat het produkt:
waarop deze verklaring betrekking heeft overeenkomt met de bepalingen van
directieven:
overeenkomstig de volgende hoofdstandaards:
Serienummers:
D. Vose Kevin R. Morey
Naam
en
handtekening
van
gemachtigde
personen Naam
en
handtekening
van
gemachtigde
personen
Datum Datum
LET WEL
DEZE INSTRUCTIES GOED BEWAREN. NIET VERNIETIGEN.
Wanneer de levensduur van het gereedschap verstreken is, wordt u aangeraden het gereedschap te demonteren en
ontvetten, en de delen gescheiden naar materialen op te bergen zodat zij gerecycled kunnen worden.
1/78