Shimano SL-M660-10 Service Instructions

Type
Service Instructions
Overschakelen van een klein tandwiel naar een groter
tandwiel (Hendel A)
Druk voor het overschakelen van slechts één stap hendel (A) tot
aan stand (1). Druk voor het
overschakelen van twee stappen
in één keer de hendel
naar stand (2).
Serie
SLX
Schakelhendel
SL-M660-10A
Buitenkabel
OT-SP41
Achterderailleur
RD-M663
Type
SGS
Vrijloopnaaf
FH-M665
Versnellingen
10
Cassettetandwiel
Ketting
Trapas-kabelgeleider
CS-HG81-10
CN-HG74
SM-SP17
Technische montage-instructies SI-6T9RB-001
Voor het verkrijgen van optimale prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken van on derstaande combinatie.
Specificaties
Modelnummer
Type
Versnellingen
Totale capaciteit
Grootste tandwiel
Kleinste tandwiel
Verschil vertanding voorste kettingwiel
RD-M663
SGS
10
43 T
36 T
11 T
18 T
Achterderailleur
Modelnummer
CS-HG81-10
Groepnaam
bJ
bk
Versnellingen
10
10
Tand-combinatie
11, 13, 15, 17, 19, 21, 23, 26, 30, 34 T
11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 36 T
Combinatie van cassettetandwiel vertandingen
Modelnummer
Versnellingen
FH-M665
10
36 / 32Aantal spaakgaten
Vrijloopnaaf
Achter-aandrijfsysteem
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op : http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Montage van het tandwiel
De groef is op
slechts een plaats
het breedst.
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
Brede gedeelte
A
a
c
-
1
4
T
Gebruik voor de montage van de HG tandwielen het speciaal gereedschap (TL-LR15 / LR10)
om de borgring vast te zetten.
Gebruik bij het vervangen van de HG tandwielen het speciaal gereedschap (TL-LR15 / LR10)
en TL-SR21 om de borgring te verwijderen.
Aantrekkoppel :
30 - 50 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Alle tandwielen dienen met de zijde welke voorzien is van het
groepmerkteken naar buiten gericht te worden en zodanig gemonteerd te
worden dat het brede gedeelte van elk tandwiel en gedeelte A van het
freewheelhuis (waar de groef het breedste is) met elkaar uitgelijnd zijn.
Borgring
Plaatje van borgring
Borgring
TL-LR15/LR10
Gereedschap
(TL-SR21)
Demontage
Kettinglengte op fietsen met
achterwielophanging
De lengte A zal variëren afhankelijk van de beweging van de
achterwielophanging. Indien de ketting te kort is, kan dit tot gevolg
hebben dat er een te grote belasting op het aandrijfsysteem wordt
uitgeoefend. Stel de lengte van de ketting af door het toevoegen
van twee schakels aan de ketting wanneer de achterwielophanging
zich in een positie bevindt waarbij afmeting "A" het langste is en de
ketting zich op het grootste versnelllingstandwiel en de grootste
kettingring bevindt. Indien de mate van beweging van de
achterwielophanging groot is, is het mogelijk dat de ketting niet
voldoende gespannen is wanneer de ketting zich op de kleinste
kettingring en het kleinste versnelllingstandwiel bevindt.
A
A'
Voeg 2 schakels toe terwiji de ketting
om het grootste versnellingstandwiel en
de grootste kettingring geplaatst is.
Grootste
versnellingstandwiel
Ketting
Grootste
kettingring
[Inbouwen]
1. Bedien hendel (B) 9 maal of vaker
om de hendel in de hoogste stand
te zetten.
2. Controleer of de naald van de
indicator naar links wijst en lijn de
pin aan de onderkant van de
indicator en de nok op de indicator
uit met de
o merktekens op de
schakelhendeleenheid. Steek
vervolgens de indicator in de
schakelhendeleenheid zoals
aangegeven in de illustratie, te
beginnen met de nok en dan gevolgd door de pin in de
omgekeerde volgorde van het verwijderen.
3. Draai de twee bevestigingsschroeven van de indicator vast.
4. Controleer de werking van de indicator. Als de indicator niet
correct functioneert, deze opnieuw inbouwen en daarbij speciale
aandacht geven aan de punten 1 en 2.
<Als de indicator niet wordt ingebouwd>
1. Verwijder de beschermkap van de indicatorsteun die aan de
indicator bevestigd is, te beginnen met het kortere uitsteeksel
zoals aangegeven in de illustratie.
2. Steek eerst het uitsteeksel van de beschermkap van de
indicatorsteun in de gleuf die niet voorzien is van een o
merkteken en plaats deze vervolgens op de
schakelhendeleenheid en zet deze vast met de
bevestigingsschroef van de indicator.
Indicatoreenheid
Kortere uitsteeksel
Beschermkap van
indicatorsteun
Aantrekkoppel :
0,2 N·m {2 kgf·cm}
Vernieuwen en inbouwen van de
indicator
Demonteren en monteren mag uitsluitend gebeuren bij het
verwijderen of vervangen van de indicator. Aan de voorzijde komt de
naald in tegenovergestelde positie te staan.
[Verwijderen]
1.
Bedien hendel (B) 9 maal of vaker om de hendel in de hoogste
stand te zetten.
2. Verwijder de twee indicatorbevestigingsschroeven waarmee de
indicator bevestigd is.
3. Til de lens omhoog zoals aangegeven in de illustratie en maak
vervolgens het ingestoken gedeelte los en verwijder de
indicatoreenheid.
Bedien hendel (B) 9 maal of meer
en controleer op de indicator of de
hendel in de hoogste stand staat.
Verwijder vervolgens de afdekking
van het binnenste gat en sluit de
binnenkabel aan.
Hendel (B)
Afdekking van
binnenste gat
Afdekking van
binnenste gat
Binnenkabel
Monteer de afdekking van het binnenste
gat door deze tot aan de aanslag te
draaien zoals aangegeven in de
illustratie. Niet verder dan dit punt
draaien, aangezien anders de
schroefdraad beschadigd wordt.
Afsnijden van de buitenkabel
Bij het afsnijden van de buitenkabel, deze
aan het uiteinde tegenovergesteld aan
het uiteinde met de markering afsnijden.
Na het afsnijden van de buitenkabel het
uiteinde er van zodanig afronden dat de binnenomtrek van het
gat een gelijkmatige diameter heeft.
Bevestig hetzelfde
buitenkabelafsluitkapje
op het afgesneden
uiteinde van het
buitenkabel.
Buitenkabelafsluitkapje
* Als de achterderailleur aan veel beweging onderhevig is,
zoals bij fietsen met achterwielvering, wordt het aanbevolen
het kapje te vervangen door een
aluminium kapje. Het uiteinde
van de buitenkabel dat voorzien
is van het aluminium kapje moet
aan de zijde van de derailleur
geplaatst worden.
Aluminium kapje
Derailleurzijde
De afdichtkap met lip
en de rubber mof
moeten aan de
aanslag van de
buitenkabel op het
frame gemonteerd
worden.
Rubber mof
Rubber mof
Niet buigen
Afdichtkap met lip
Zie de montage-instructies voor de RD-M663 (achterderailleur)
voor bijzonderheden betreffende het monteren van de
achterderailleur en SIS afstelling.
Aansluiten en bevestigen van de
binnenkabel
Schakelhendeleenheid
Beschermkap van
indicatorsteun
Aantrekkoppel :
0,2 N·m {2 kgf·cm}
Indicatorbevestigingsschroeven
Indicatoreenheid
Ingestoken gedeelte
Lens
Pin
Vervanging van het freewheelhuis
Verwijder eerst de naafas
en verwijder vervolgens de
bevestigingsbout van
het freewheelhuis
(binnen in het
freewheelhuis) en
vervang vervolgens het
freewheelhuis.
Opmerking:
Probeer het freewheelhuis
niet te demonteren,
aangezien dit defecten tot
gevolg kan hebben.
Freewheelhuis Bevestigingsbo ut van
freewheelhuis
10mm inbussleutel
(TL-WR37)
Demontage
Montage
Aantrekkoppel :
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Monteer de rubber keerring als
laatste onderdeel na het vervangen
van het freewheelhuis en let er op
dat deze niet door de waterdichte
kap wordt klemgedrukt.
Rubber keerring
Overschakelen van de versnellingen
Deze ontgrendelhendel is uitgerust met een 2-weg ontgrendelmechanisme waarmee het mogelijk is ontgrendelingen uit te voeren door het
indrukken of aantrekken van de hendel.
Zowel hendel (A) als hendel (B) keren altijd naar hun uitgangspositie terug wanneer deze na het overschakelen worden losgelaten. Bij het
bedienen van een van de hendels steeds er op letten tegelijkertijd de crankarm te draaien.
Overschakelen van een groot tandwiel naar een kleiner
tandwiel (Hendel B)
Eenmaal indrukken voor het overschakelen van één groter naar
een kleiner tandwiel.
In deze montage-instructies wordt de bedieningsmethode beschreven bij het gebruik van de SL-M660 in combinatie met het RD-M663
normaal rechtopstaand type achterderailleur.
Uitgangspositie van hendel (A)
Hendel (B)
2-weg ontgrendeling
• Monteer de schakelhendel in een positie waarbij de remwerking
en de overschakeling van de versnellingen niet gehinderd wordt.
• Niet gebruiken in een combinatie die tot gevolg heeft dat de
remwerking gehinderd wordt.
• Controleer in het geval van het monteren van onderdelen aan een
koolstof frame/stuurdelen de aanbeveling van de fabrikant van het
koolstof frame/delen omtrent het aantrekkoppel om beschadiging
van het koolstof materiaal door een te hoog aantrekkoppel en/of
het losraken van onderdelen als gevolg van een te laag
aantrekkoppel te voorkomen.
Monteren van de hendel
Gebruik een stuurhandgreep met een
maximum buitendiameter van 36 mm.
4 mm inbussleutel
Aantrekkoppel :
5 N·m {50 kgf·cm}
Algemene veiligheidsinformatie
“De onderhoudsinterval is afhankelijk van het gebruik en de rijomstandigheden. Reinig de ketting
regelmatig met een geschikte kettingreiniger. Gebruik nooit oplosmiddelen die alkali of zuur
bevatten, zoals roestreinigers. Als dergelijke oplosmiddelen worden gebruikt, kan de ketting
breken en ernstig letsel veroorzaakt worden.”
Voor het verkrijgen van goede resultaten bij het overschakelen van de versnellingen, heeft deze ketting een
voorwaartse en een achterwaartse zijde en deze zijn als zodanig gemarkeerd om er voor te zorgen dat de
ketting in de juiste richting gemonteerd wordt. De optimale prestaties worden verkregen wanneer de
Ketting in de juiste richting gemonteerd wordt. Als de ketting in omgekeerde richting gemonteerd wordt,
bestaat de kans dat de ketting afglijdt en dat u met de fiets valt en ernstig letsel oploopt.
• Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te gaan rijden.Als de wielen op een of andere manier
loszitten, kunnen deze van de fiets losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
• Gebruik de versterkte verbindingspen uitsluitend voor
het verbinden van het smalle kettingtype.
• Als er andere verbindingspennen dan de speciale
versterkte verbindingspennen worden gebruikt, of als er
een versterkte verbindingspen of gereedschap wordt
gebruikt welke niet geschikt is voor het type ketting,
bestaat de kans dat de sterkte van de verbinding niet
voldoende is, hetgeen tot gevolg kan hebben dat de
ketting breekt of van de tandwielen valt.
• Als het afstellen van de kettinglengte noodzakelijk is als gevolg van een verandering in het
aantal tandwieltanden, de ketting op een andere plaats doorsnijden dan op de plaats waar de
ketting door middel van een versterkte verbindingspen aan elkaar verbonden is. De ketting zal
worden beschadigd wanneer deze op de plaats wordt doorgesneden waar deze door middel
van een versterkte verbindingspen aan elkaar verbonden is.
• Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting niet beschadigd is. Als de
spanning onvoldoende is of de ketting beschadigd is, dient de ketting vernieuwd te worden. Als dit niet gebeurt, bestaat de
kans dat de ketting breekt en dat ernstig letsel wordt veroorzaakt.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel
oploopt. Het wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano vervangingsonderdelen.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Als de
afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kan de ketting afglijden en dit kan tot gevolg hebben dat u van de fiets valt en
ernstig letsel oploopt.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
WAARSCHUWING
Opmerking
• Als het overschakelen van de versnellingen niet soepel verloopt, de derailleur schoon spoelen en alle bewegende onderdelen
smeren.
• Als de mate van speling in de verbindingen zodanig is dat afstelling niet mogelijk is, dient u de derailleur te vernieuwen.
• U dient de derailleur periodiek te reinigen en alle bewegende onderdelen te smeren (mechanisme en poelies).
• Als afstelling van de overschakeling van de versnellingen niet mogelijk is, de mate van parallellisme aan het achteruiteinde van
de fiets controleren. Controleer ook of de kabel gesmeerd is en of de buitenkabel niet te lang of te kort is.
• Als u abnormale geluiden hoort als gevolg van een loszittende poelie, dient u de poelie te vernieuwen.
• Als het wiel stroef gaat en moeilijk te draaien wordt, dient u dit met vet te smeren.
• Breng geen olie aan op de binnenzijde van de naaf, anders zal het vet naar buiten komen.
• U dient de tandwielen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren.
Bovendien kan het reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier zijn om de
gebruiksduur van de tandwielen en de ketting te verlengen.
• Als de ketting tijdens het fietsen van de tandwielen blijft afglijden, de tandwielen en de ketting vernieuwen.
• Gebruik van een frame met interne kabelroutering wordt ten zeerste afgeraden aangezien de kans bestaat dat door de hoge
kabelweerstand de werking van de SIS schakelfunctie nadelig beïnvloed wordt.
• Zorg er steeds voor de tandwielset met dezelfde groepmerktekens te gebruiken. Nooit in combinatie
gebruiken met een tandwiel met een verschillend groepmerkteken.
• Gebruik een buitenkabel die lang genoeg is, ook voor wanneer het stuur volledig naar beide kanten
gedraaid wordt. Controleer bovendien of de schakelhendel het fietsframe niet raakt wanneer het stuur
volledig naar beide kanten gedraaid wordt.
• Voor de versnellingskabel wordt een speciaal soort vet gebruikt. Gebruik geen DURA-ACE vet of andere
soorten vet, aangezien dit een nadelige invloed kan hebben op het overschakelen van de versnellingen.
• Smeer de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel alvorens dczc in gebruik te nemen om er
voor te zorgen dat deze goed glijden.
• Voor een soepele werking dient men steeds gebruik te maken van de OT-SP buitenkabel en de trapas-kabelgeleider.
• De hendels van de versnelling dienen alleen te worden gebruikt als het voorwiel draait.
• Als de remvloeistof die in de vloeistofschijfremmen wordt gebruikt van een soort is dat zich aan de plastic onderdelen van de
schakelhendel vasthecht, kan dit scheurtjes in de plastic onderdelen of verkleuring daarvan tot gevolg hebben. Let er dus op
dat de remvloeistof niet met deze plastic onderdelen in aanraking komt.
De minerale olie die in SHIMANO schijfremmen wordt gebruikt veroorzaakt geen scheurtjes of verkleuring wanneer deze met
plastic onderdelen in aanraking komt, echter dergelijke onderdelen dienen eerst met alcohol gereinigd te worden om te
voorkomen dat verontreinigende deeltjes zich kunnen vasthechten.
• De indicator en de schakelhendeleenheid niet demonteren, aangezien dit beschadiging of foutieve werking tot gevolg kan
hebben.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
• Raadpleeg een professionele fietsenhandelaar voor eventuele vragen betreffende de methode van montage, afstelling,
onderhoud of bediening.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Groepmerktekens
Versterkte verbindingspen
Sluitpen Verbindingspen
SI-6T9RB-001-03
KettinggereedschapKetting
10-versnellingen
supersmalle ketting
voor MTB
Versterkte
verbindingspen
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
met groef (3)
met groef (2)
1 / 1

Shimano SL-M660-10 Service Instructions

Type
Service Instructions