Haba 301318 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding
9
NEDERLANDS
Dobbelrups
E
en vroli
j
k kleurendobbelspel voor 2 tot 4 spelers van
3 tot 99
j
aar.
Illustraties:
Y
a
y
o
K
awamura
Spelduur
:
ca. 5 - 10 minute
n
Ritsel, ritsel - wat kruipt daar? Het zi
j
n de vroli
j
ke
kleurenrupsen die één voor één onder de blaad
j
es vandaan
komen kruipen. Wie met een beet
j
e dobbelsteen
g
eluk als
e
erste de ei
g
en rups compleet maakt, wint dit spel
.
Spelinhoud
4 rupsen
k
op
j
es, 24
l
ic
h
aams
d
e
l
en in 6
kl
euren, 1
h
an
dl
ei
d
in
g
Spelvoorbereiding
Iedere speler neemt een rupsenkopje en van elke kleur een
lichaamsdeel - overtollige kopjes en lichaamsdelen blijven in
de doos. Leg de lichaamsdelen open in het midden op tafel
e
n met het rupsenkopje op tafel voor je. Leg de dobbelsteen
kl
aa
r
.
Spelverloop
J
ullie spelen om beurten met de wi
j
zers van de klok mee. Wie
a
ls laatste een rups hee
f
t
g
ezien, ma
g
be
g
innen en met de
dobbelsteen
g
ooien
.
10
NEDERLANDS
W
at zie je op
d
e
d
o
bb
e
l
steen?
Een kleur die jouw rups nog niet heef
t
Gewe
ld
i
g
! Neem een
l
ic
h
aams
d
ee
l
van
d
ie
kl
eur uit
h
et
midden van de tafel we
g
en le
g
het aan bi
j
j
ouw rups.
Een kleur die jouw rups al heef
t
Jammer. In
j
ouw rups ma
g
g
een
kl
eur
d
u
bb
e
l
zi
j
n,
d
us
k
an
j
e
d
eze
k
eer
h
e
l
aas niets aan
l
e
gg
en
.
Nu is
h
et vo
lg
en
d
e
k
in
d
aan
d
e
b
eurt en
g
ooit
d
e
d
o
bb
e
l
steen.
Einde van het spel
Het s
p
el is uit zodra een s
p
eler het zesde en daarmee het
l
aatste lichaamsdeel aan de eigen rups heeft kunnen leggen.
Hij wint het spel Dobbelrups
.
M
e
m
o
r
ie
v
a
r
ia
n
t
O
ok hier gelden de regels van het basisspel, maar er zijn een
paar kleine veranderingen.
Alle lichaamsdelen worden goed geschud en verdekt
in het midden op tafel gelegd
.
Wie nu met de dobbelsteen een kleur gooit die nog niet
in zijn rups voor komt, moet eerst de goede kleur
om
d
raaien voor
d
at
h
ij
h
et
l
ic
h
aams
d
ee
l
b
ij zijn rups mag
aanleggen. Iedere speler mag steeds maar één poging
wagen. Als de kleur van het omgedraaide lichaamsdeel niet
bij de kleur op de dobbelsteen past, moet het weer verdekt
worden en is de volgende speler aan de beurt.
Als je met de dobbelsteen een kleur gooit die al in jouw
rups is, mag je niets omdraaien
.

Documenttranscriptie

Dobbelrups Een vrolijk kleurendobbelspel voor 2 tot 4 spelers van 3 tot 99 jaar. Illustraties: Yayo Kawamura Spelduur: ca. 5 - 10 minuten Ritsel, ritsel - wat kruipt daar? Het zijn de vrolijke kleurenrupsen die één voor één onder de blaadjes vandaan komen kruipen. Wie met een beetje dobbelsteengeluk als eerste de eigen rups compleet maakt, wint dit spel. Spelinhoud Spelvoorbereiding Iedere speler neemt een rupsenkopje en van elke kleur een lichaamsdeel - overtollige kopjes en lichaamsdelen blijven in de doos. Leg de lichaamsdelen open in het midden op tafel en met het rupsenkopje op tafel voor je. Leg de dobbelsteen klaar. NEDERLANDS 4 rupsenkopjes, 24 lichaamsdelen in 6 kleuren, 1 handleiding Spelverloop Jullie spelen om beurten met de wijzers van de klok mee. Wie als laatste een rups heeft gezien, mag beginnen en met de dobbelsteen gooien. 9 Wat zie je op de dobbelsteen? • Een kleur die jouw rups nog niet heeft Geweldig! Neem een lichaamsdeel van die kleur uit het midden van de tafel weg en leg het aan bij jouw rups. • Een kleur die jouw rups al heeft Jammer. In jouw rups mag geen kleur dubbel zijn, dus kan je deze keer helaas niets aanleggen. Nu is het volgende kind aan de beurt en gooit de dobbelsteen. Einde van het spel Het spel is uit zodra een speler het zesde en daarmee het laatste lichaamsdeel aan de eigen rups heeft kunnen leggen. Hij wint het spel Dobbelrups. NEDERLANDS Memorievariant Ook hier gelden de regels van het basisspel, maar er zijn een paar kleine veranderingen. • Alle lichaamsdelen worden goed geschud en verdekt in het midden op tafel gelegd. • Wie nu met de dobbelsteen een kleur gooit die nog niet in zijn rups voor komt, moet eerst de goede kleur omdraaien voordat hij het lichaamsdeel bij zijn rups mag aanleggen. Iedere speler mag steeds maar één poging wagen. Als de kleur van het omgedraaide lichaamsdeel niet bij de kleur op de dobbelsteen past, moet het weer verdekt worden en is de volgende speler aan de beurt. • Als je met de dobbelsteen een kleur gooit die al in jouw rups is, mag je niets omdraaien. 10
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15

Haba 301318 de handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
de handleiding