NL
- 55 -
Het apparaat kan niet als buff erstroomvoorziening
tijdens bijvoorbeeld een accuvervanging worden
gebruikt. De lader moet tegen regen en sneeuw
worden beschermd.
De machine mag slechts voor werkzaamheden
worden gebruikt waarvoor ze bedoeld is. Elk
ander verder gaand gebruik is niet reglementair.
Voor daaruit voortvloeiende schade of verwon-
dingen van welke aard dan ook is de gebruiker/
bediener, niet de fabrikant, aansprakelijk.
Wij wijzen erop dat onze gereedschappen overe-
enkomstig hun bestemming niet geconstrueerd
zijn voor commercieel, ambachtelijk of industrieel
gebruik. Wij geven geen garantie indien het ge-
reedschap in ambachtelijke of industriële bedrij-
ven alsmede bij gelijk te stellen activiteiten wordt
gebruikt.
4. Technische gegevens
Netspanning: ..........................220-240 V ~ 50 Hz
Nominale krachtontneming max.: ............... 35 W
Nominale uitgangsspanning: ................. 12 V DC
Nominale uitgangsstroom max.: .....................2 A
Beschermklasse: .............................................. II
Beschermklasse: ........................................ IP65
Omgevingstemperatuur: ............... - 20°C – 40°C
Accucapaciteit: ........................................3-60 Ah
Accucapaciteit ‘Maintain’ modus (max. 1A): ........
.................................................................3-32 Ah
5. Bediening
Controleer of de gegevens vermeld op het type-
plaatje overeenkomen met de gegevens van het
stroomnet, alvorens het apparaat aan te sluiten.
Gevaar! Laad geen bevroren accu´s.
Gelieve de instructies in de handleidingen
voor auto, radio, navigatiesysteem enz. in
acht te nemen.
Aanwijzing bij de automatische lading
De lader is een microprocessorgestuurd auto-
matisch werkend apparaat, d.w.z. hij is bijzonder
geschikt voor het laden van onderhoudsvrije
accu´s en voor het langdurig laden en het behoud
van lading van accu´s die niet permanent in ge-
bruik zijn, bijv. voor oldtimers, recreatievoertuigen,
zitmaaiers en dergelijke. Omwille van de geïnteg-
reerde microprocessor gebeurt het laden in meer-
dere fases. De laatste laadfase, het behoud van
lading, houdt de accucapaciteit bij 95 – 100 % en
zo de accu altijd vol geladen. Op het laadproces
hoeft niet te worden toegezien. Laat de accu bij
lading gedurende een langere periode echter niet
zonder toezicht, opdat u de lader bij een storing
met der hand van het stroomnet kunt isoleren.
5.1 Verklaring van de symbolen (afb. 2)
A Laadtoestand van de accu: 25%
B Laadtoestand van de accu: 50%
C Laadtoestand van de accu: 75%
D Laadtoestand van de accu: 100%
E Laden van een 12V accu (loodzuur accu,
AGM accu en gel accu)
F Laad een 12V accu (loodzuur accu, AGM
accu en gel accu) in de wintermodus bij een
omgevingstemperatuur van – 20°C tot +5°C.
Gevaar! Laad geen bevroren accu´s.
G Laad een 12V accu (loodzuur accu, AGM
accu en gel accu) in de behoudmodus met
max. 1A laadstroom.
H Klemmen verkeerd aangesloten (verkeerd
gepoold) of kortsluiting
5.2 Laadinstellingen
Door de Mode-toets (afb. 2, pos. 1) in te drukken
kunnen de laadfuncties 12V (afb. 2, pos. E) en
12V wintermodus (afb. 2, pos. F) worden inge-
steld. Voor accu’s met een lage capaciteit (z.
Technische gegevens) of voor het behoud van de
lading van droge accu’s kunt u de ‘Maintain’ mo-
dus met verlaagde maximale laadstroom gebru-
iken. Al naargelang de geactiveerde instellingen
brandt een van de LEDs afb. 2, pos. E-G.
5.3 Laden van de accu
•
Maak het accudeksel (indien voorhanden) los
of haal het van de accu af.
•
Controleer de zuurstand van uw accu. Indien
nodig giet u er gedestilleerd water in (indien
mogelijk). Opgelet! Accuzuur is bijtend. Zuur-
spetters meteen grondig afspoelen met veel
water, indien nodig een arts raadplegen.
•
Sluit eerst de rode laadkabel aan op de
pluspool van de accu.
•
Daarna wordt de zwarte laadkabel, op af-
stand van accu en benzineleiding, aangeslo-
ten aan de carrosserie.
•
Waarschuwing! Normaal gezien is de nega-
tieve accupool verbonden met de carrosserie
en gaat u om te laden te werk zoals hierboven
beschreven. In uitzonderingsgevallen kan
Anl_CE_BC_2_M_SPK9.indb 55Anl_CE_BC_2_M_SPK9.indb 55 14.03.2019 07:12:3614.03.2019 07:12:36