Een kriebelig geheugenspel voor 2-5 kleine verstoppertjespelers
vanaf 3 jaar.
Auteur: Kristin Dittmann
Illustrator: Nadine Reitz
Redactie: Robin Eckert
Duur van het spel: ca. 10 minuten
Inhoud van het spel
4 bloemenkaartjes
36 kriebelbeestjeskaartjes
1 bloemendobbelsteen
1 handleiding
Spelidee
Als de kleine kriebelbeestjes verstoppertje spelen, valt er wat te be-
leven! En wat is nu een betere verstopplek dan onder de gekleurde
bloemblaadjes van de heerlijk ruikende bloemen? Oeps! Onder
welke bloem is het lieveheersbeestje net gevlogen? En wie zit er
toch onder het witte madeliefje?
Het doel van het spel is om aan het einde van het spel de
meeste kriebelbeestjes te hebben gevonden.
Voorbereiding van het spel
Stapel de kriebelbeestjeskaartjes willekeurig op elkaar tot vier onge-
veer even hoge stapels. Leg vervolgens naast elke stapel een vrolijk
gekleurde bloem.
Bekijk met zijn allen het bovenste kriebelbeestje van de eerste
stapel. Onthoud goed welk kriebelbeestje het is. Leg vervolgens de
ernaast liggende bloem erop, zodat het kriebelbeestje volledig be-
dekt wordt. Doe hetzelfde met de tweede, derde en vierde stapel,
totdat er op elke stapel een bloem ligt. Houd de bloemendobbel-
steen bij de hand.
Verloop van het spel
Je speelt om de beurt, met de wijzers van de klok mee. Het kind
dat het meest recent nog een kriebelend diertje op zijn hand heeft
gehad, begint en gooit met de bloemendobbelsteen.
Wat zie je op de dobbelsteen?
Een kleur: Welke kriebelend diertje zit er
onder deze bloem?
Een ster: Kies zelf een bloem.
Zeg hardop welk kriebelend diertje onder deze bloem verstopt zit.
Daarna mag je eronder kijken. Heb je gelijk?
Ja?
Super, dan mag je het gevonden kriebelbeestje nemen en bij je
leggen. Daaronder is een nieuwe kriebelbeestje verschenen! Bekijk
het samen en leg dan de bloem weer op de stapel.
Nee?
Jammer! Bekijk het kriebelbeestje nog eens met zijn allen en leg
dan de bloem weer op de stapel.
Nu is het volgende kind aan de beurt om met de dobbelsteen te
gooien.
Einde van het spel
Zodra een speler het laatste kriebelbeestje van een willekeurige
stapel juist heeft benoemd en bij zich legt, is het spel afgelopen.
Wie kan de hoogste toren bouwen met zijn kriebelbeestjes? Gefeli-
citeerd! Jij bent de beste verstoppertjespeler!
Bij een gelijke stand hebben alle kinderen met de hoogste toren
gewonnen.
Kriebelbeestjes
Un fantástico juego de memoria para 2 - 5 jugadores buscadores de
bichitos a partir de 3 años.
Autora: Kristin Dittmann
Ilustradora: Nadine Reitz
Redacción: Robin Eckert
Duración del juego: aprox. 10 minutos
Contenido del juego
4 flores
36 bichitos
1 dado
1 instrucciones del juego
Idea de juego
Cuando los bichitos juegan al escondite, se forma un gran alboroto.
¿Qué mejor sitio para esconderse que los coloridos pétalos de las
flores? ¡Uy! ¿Debajo de qué flor se acaba de meter la mariquita? Y,
¿quién está debajo de la margarita blanca?
El objetivo del juego es encontrar el mayor número de bichi-
tos.
PreparaciOn del juego
Apilad los bichitos aleatoriamente en cuatro montones de tamaño
similar. Colocad una flor al lado de cada montón.
A continuación, fijaos en el primer bichito del primer montón y
memorizadlo bien. Seguidamente, colocad encima la flor que se en-
cuentra junto a ese montón, de modo que el bichito quede cubierto
completamente. Haced lo mismo con el resto de los montones, has-
ta que cada uno de ellos tenga una flor encima. Preparad el dado.
Desarrollo del juego
Jugáis por turnos en el sentido de las agujas del reloj. Empieza lan-
zando el dado quien haya cogido un bichito por última vez.
¿Qué muestra el dado?
Un color: ¿Qué bichito se encuentra
debajo de la flor de este color?
Una estrella: Elige la flor que prefieras.
En voz alta, di qué bichito crees que se encuentra debajo de
esa flor.
A continuación, puedes mirar debajo. ¿Has acertado?
¿Sí?
Genial. En ese caso, puedes coger el bichito que has encontrado y
colocarlo delante de ti. Ha aparecido un bichito nuevo. Observadlo
bien y colocad de nuevo la flor sobre el montón.
¿No?
Lástima. Fijaos de nuevo en el bichito y colocad la flor sobre el
montón.
A continuación, le toca tirar el dado al siguiente jugador.
FinalizaciOn del juego
El juego termina cuando alguien acierte el último bichito de alguno
de los montones.
¿Quién puede formar la torre más alta con los bichitos que ha
encontrado? ¡Felicidades! ¡Eres invencible buscando bichitos!
En caso de empate, habrá varios ganadores.
Un gioco di memoria sugli insetti, per 2-5 cercatori di nascondigli a
partire da 3 anni.
Autrice: Kristin Dittmann
Illustrazioni: Nadine Reitz
Testo: Robin Eckert
Durata del gioco: circa 10 minuti
Dotazione del gioco
4 dischetti fiore
36 dischetti insetto
1 dado dei fiori
1 istruzioni di gioco
Idea di gioco
Quando gli insetti giocano a nascondino, ne combinano delle belle!
I petali colorati dei fiori dal magnifico profumo sono il nascondiglio
perfetto. Oh! Sotto quale fiore è corsa a nascondersi la coccinella? E
chi si nasconde sotto la margherita bianca?
Lo scopo del gioco è, alla fine, aver trovato il maggior nume-
ro di insetti.
Preparazione del gioco
Impilate i dischetti insetto a piacere l‘uno sopra l‘altro, in modo da
ottenere quattro pile all‘incirca della stessa altezza. Accanto a ogni
pila sistemate un fiore colorato.
Ora osservate insieme l‘insetto che si trova in cima alla prima pila.
Cercate di tenerlo bene a mente. Appoggiateci poi sopra il fiore
posto accanto alla pila, in modo da coprire interamente l‘insetto.
Ripetete l‘operazione con la seconda, la terza e la quarta pila, fino
a quando non saranno tutte coperte da un fiore. Tenete pronto il
dado dei fiori.
Svolgimento del gioco
Giocate a turno in senso orario. Inizia il bambino che ha tenuto più
di recente un insetto in mano.
Tira il dado dei fiori.
Cosa è uscito sul dado?
un colore: quale insetto si nasconde sotto
questo fiore?
una stella: scegli un fiore a piacere.
Annuncia ad alta voce il nome dell‘insetto nascosto sotto il fiore in
questione.
A questo punto puoi guardare sotto il dischetto. Hai indovinato?
Sì?
Ottimo! Prendi l‘insetto che hai trovato e mettilo davanti a te. Sotto
è spuntato un nuovo insetto! Osservatelo insieme e poi coprite di
nuovo la pila con il fiore.
No?
Peccato. Osservate di nuovo insieme l‘insetto e coprite di nuovo la
pila con il fiore.
Il turno passa quindi al giocatore successivo, che tira il dado.
Fine del gioco
Non appena un giocatore indovina e prende l‘ultimo insetto di una
pila qualsiasi, il gioco finisce.
Chi riesce a formare la torre più alta con gli insetti che ha raccolto?
Complimenti! Sei il campione dei nascondigli!
In caso di parità vincono tutti i giocatori con la torre più alta.
QuiEn estA aquI? Trova l'insetto!
?
'
'
'
'
'
Ik zeg:
Een vlinder!
Ja, het klopt!
Nee, helaas
pindakaas!
Yo digo: ¡mariposa!
¡Bravo!, ¡muy bien!
¡Oh, no! No has
acertado.
Io dico farfalla!
Evviva, giusto!
Oh no, purtroppo
sbagliato.