Vetus AFSTZIJ Installatie gids

  • Hallo! Ik ben een AI-chatbot die speciaal is getraind om je te helpen met de Vetus AFSTZIJ Installatie gids. Ik heb het document al doorgenomen en kan je duidelijke en eenvoudige antwoorden geven.
2 030601.01
vetus® Mechanical Engine Remote Control AFSTZIJ
1 Inleiding
Schakelen:
Het mechanisme is voorzien van dubbele koppelingshefboom met
in totaal 4 gaten.
Zonder het mechanisme om te bouwen kan het mechanisme wor-
den toegepast voor zowel ‘trekkend’ als duwend’ schakelen en voor
een slag van de kabel van 38 mm of 31 mm.
De koppelingskabel moet verbonden worden met het gewenste gat
aan de zijde van de koppelingshefboom die de gewenste functie
geeft (‘trekkend of duwend’ ).
4
5
4
6
Trekkend’ gasgeven
Ombouwen van de functie gasgeven’:
Verwijder de schroef (1) en de ring (2).
Til de gashefboom (3) uit het mechanisme.
Verplaats de rol (4) naar het tegenoverliggende gat (5).
Verdraai de gashefboom 180° en zet hem terug in het mecha-
nisme.
Met de Vetus mechanische motorafstandsbedieningen worden zo-
wel de koppeling als de brandstofpomp door middel van één handel
bediend.
Het mechanisme is geschikt voor het bedienen van de brandstof-
pomp (gas geven), zowel duwend’ als ‘trekkend en de keerkoppe-
ling (schakelen), zowel duwend-vooruit en ‘trekkend-achteruit als
duwend-achteruit’ en ‘trekkend-vooruit’.
Raadpleeg bij twijfel de motorleverancier wanneer niet duidelijk is
hoe de bediening van de motor is wat betreft gas geven en schake-
len (‘duwend’ of trekkend’).
2 Installatie
2.1 Mechanisme
Het mechanisme voor de afstandsbediening wordt standaard gele-
verd voor ‘trekkend gasgeven.
Het mechanisme kan worden omgebouwd om te worden toegepast
voor ‘drukkend’ gasgeven.
31 mm 31 mm
38 mm 38 mm
- Zorg voor de juiste (totale) kabellengte.
- Leg zo min mogelijk bochten in de kabel en neem de buigradius
zo groot mogelijk (minimaal 50 cm). Wanneer er met een kleinere
buigradius wordt gewerkt, zal de kabelmantel snel slijten.
- De kabels moeten op regelmatige afstanden worden gebeugeld
(elke 60 cm).
- Installeer de kabel niet te dicht bij warmtebronnen, zoals de ver-
schillende delen van het uitlaatsysteem.
- Voorkom schuren van de kabel.
- Controleer na installatie aan het mechanisme of de kabels zonder
noemenswaardige weerstand kunnen worden bewogen.
‘Duwend’ gasgeven
2.2 Trek-drukkabels
Installatie van de kabels
Let bij de installatie van de kabels op de volgende punten:
Slag van de keerkoppelingskabel
1
2
3
1 2 3
Let op!
Let er op dat bij duwend gasgeven de rol de binnenste groef (6)
van de gashefboom moet volgen
Wanneer de rol in de verkeerde groef zit, zal de slag van de handel
te kort zijn
030601.01 3
vetus® Mechanical Engine Remote Control AFSTZIJ
7
8
8
9
7
10
4 mm
(
5
/
32
”)
11
10
2.3 Verbinden van de trek-drukkabels
Let op!
Koppelingskabel aan het mechanisme
Gaskabel aan het mechanisme
Verwijder de moer (7) en beide rubber afdichtingen (8) van de
gaskabel.
Haal de kabel door de gaskabelklem heen.
Plaats beide rubber afdichtingen en de moer terug op de gaska-
bel.
Vergrendel de gaskabel met de borgpen (haarspeld) (9) zoals is
aangegeven.
Schroef de kabelnippel (10) op het einde van de gaskabel tot er
4mm draad de kabelnippel uitsteekt.
Borg de kabelnippel met de moer (7).
Plaats de kabelnippel op de gashefboom en borg de kabelnippel
met de splitpen (11).
2 3
4 5
1
Gaskabel
Omdat de gaskabel heen en weer beweegt tijdens het gebruik,
mag de kabel niet te dicht bij het mechanisme vast gezet worden
met een beugel; dit zou de beweging belemmeren. Dit zou kunnen
leiden tot een overbelasting van het mechanisme, met als gevolg
dat het gas geven stroef gaat en de mantel van de gaskabel vroeg-
tijdig zal slijten.
Daarom moet de gaskabel in 1 of 2 bochten, die dicht bij het me-
chanisme liggen, naar het mechanisme geleid worden om zo pro-
bleemloos te werken.
Koppelingskabel
De koppelingskabel is in het mechanisme geborgd en kan daarom
in een schot nabij het mechanisme worden vastgezet.
Let op!
Om te voorkomen dat de schakelhefboom (12) onbedoeld ge-
blokkeerd wordt mag nooit de knop (13) op de bedieningshendel
worden ingedrukt in als het mechanisme en de kabels nog niet
gemonteerd zijn.
Als de schakelhefboom toch geblokkeerd raakt moet deze met
de hand worden terug gedraaid naar de neutraalstand. Het is niet
mogelijk om de schakelhefboom met de bedieningshendel terug
naar de neutraalstand te draaien.
7
10
4 mm
(
5
/
32
”)
12
13
14
10
11
2 3
1
Haal de koppelingskabel door het onderste deel van het mecha-
nisme (14) heen, let er op dat de buitenkabel aan de juiste zijde in
het mechanisme wordt geplaatst.
Schroef de kabelnippel (10) op het einde van de koppelingskabel
tot er 4 mm draad de kabelnippel uitsteekt.
Borg de kabelnippel met de moer (7).
Plaats de kabelnippel op de koppelinghefboom en borg de kabel-
nippel met de splitpen (11).
Let op!
Verbind altijd eerst de kabels met het mechanisme. Het verbin-
den van de kabels met de koppeling en de motor dient pas te
gebeuren wanneer de complete afstandsbediening geïnstal-
leerd is.
NEDERLANDS
4 030601.01
vetus® Mechanical Engine Remote Control AFSTZIJ
2.4 Huis en handel
Houdt bij het kiezen van de plaats waar het kunststof huis en de han-
del gemonteerd worden rekening met de maximale uitslag die de
hendel zal maken, zie 9 Hoofdafmetingen op pag. 28.
max. 12 mm
(
1
/
2
”)
min. 200 mm
( 8”)
max. 12 mm
(
15
/
32
”)
min. 100 mm
( 4”)
88
(3
7
/
16
”)
62
(2
7
/
16
”)
75
(2
15
/
16
”)
75
(2
15
/
16
”)
117
(4
5
/
8
”)
ø 4 (
5
/
32
”) 4 x
F
Montage van buitenaf
- Indien de bediening van bui-
tenaf gemonteerd wordt, dient
de afstand tussen het schot en
de romp van het schip tenmin-
ste 200mm te bedragen.
- De dikte van het schot of de
montageplaat waarop de be-
diening gemonteerd wordt,
mag nooit meer dan 12 mm
bedragen.
Zet de handel op het mecha-
nisme en plaats het mecha-
nisme in de neutraalstand.
Montage van binnenuit
- Wanneer het mechanisme
van binnenuit gemonteerd
wordt, is een vrije ruimte van
100 mm voldoende.
- De dikte van het schot of de
montageplaat waarop de be-
diening gemonteerd wordt,
mag nooit meer dan 12 mm
bedragen.
Zet de handel op het mecha-
nisme en schakel naar de stand
vooruit.
Schakel terug naar de neutraal-
stand en ga te werk zoals in -
guur 4 en 5 is aangegeven, zo-
dat alle 4 de bevestigingsgaten
van het mechanisme zich voor
het schot bevinden.
N
Haal de handel eraf en trek
het mechanisme door het gat
heen.
Druk het mechanisme met be-
hulp van de handel door het
gat heen en zorg ervoor dat
2 van de 4 bevestigingsgaten
van het mechanisme buiten
het gat zitten zoals is aange-
geven.
Controleer nogmaals of de hendel de complete uitslag kan ma-
ken.
Verbind de kabels met het mechanisme zoals in het hoofdstuk
Trek-drukkabels’ te lezen is.
Let op!
Verbind altijd eerst de kabels met het mechanisme. Het verbin-
den van de kabels met de motor dient als allerlaatste te gebeu-
ren.
Teken met behulp van de meegeleverde boormal de te boren be-
vestigingsgaten en de uit te zagen opening af.
Boor de gaten (ø 4 mm ) en zaag de opening uit.
2
3
4
5
1
2
3
1
030601.01 5
vetus® Mechanical Engine Remote Control AFSTZIJ
Bevestig het mechanisme aan het schot met de 4 meegeleverde
plaatschroeven.
Klik de kunststof kap op het mechanisme. Let er op dat de kunst-
stof pennen in de gaten van het mechanisme vallen.
Vet de as van het mechanisme een beetje in en installeer de han-
del in de gewenste positie (meestal verticaal).
Vet tevens het schroee dat in de hendel zit licht in en draai de
schroef vast zodat de hendel goed vast zit op de as .
Draai de schroef niet te vast, juist vast genoeg.
Controleer de slag van de hendel.
Plaats de hendel in de stand vooruit en druk de knop waarmee
de bediening van de keerkoppeling kan worden uitgeschakeld
stevig op zijn plaats.
4 mm
2.5 Trek-drukkabels aan de motor
Verbind de kabels met de keerkoppeling en de brandstofpomp
zoals door de motorleverancier is voorgeschreven.
Controleer of de hefboom van de brandstofpomp op de motor
zijn eindpositie haalt wanneer de handel in de uiterste stand
wordt gezet.
Controleer tevens de juiste werking van de keerkoppeling.
2.6 Afstelling
Het mechanisme is voorzien van een instelbare rem. Deze rem voor-
komt dat het gas terugkruipt naar stationair wanneer het brandstof-
systeem op de motor de neiging heeft om de hendel weer terug te
trekken. Door de instelschroef, zie ‘5 Afstelling op pag. 26, rechtsom
te draaien wordt de frictie verhoogd.
2.7 Neutraalschakelaar
Op het mechanisme kan als optie een neutraalschakelaar worden ge-
monteerd, zie ‘6 Neutraalschakelaar op pag. 26.
Een neutraalschakelaar verhindert dat de motor kan worden gestart
wanneer de keerkoppeling nog ingeschakeld is.
2.8 Meerdere afstandsbedieningen
Wanneer een motor is uitgerust met twee afstandsbedieningen, die-
nen dierentiaal apparaten aangeschaft te worden.
Met dierentiaal apparaten kunnen de beide afstandsbedieningen
met elkaar worden verbonden, zodat de motor vanaf twee plaatsen,
onafhankelijk van elkaar, bediend kan worden.
Per motor zijn twee dierentiaal apparaten nodig, namelijk één voor
de keerkoppeling en één voor de brandstofpomp. Zie ‘7 Dierentiaal
apparaat ‘ op pag. 26.
3 Bediening
Met de drukknop kan de bediening van de keerkoppeling worden
uitgeschakeld, zodat alleen gas gegeven kan worden, bijvoorbeeld
voor het starten en opwarmen van de motor. Zie ‘8 Gasgeven zonder
de keerkoppeling in te schakelen op pag. 26.
Wanneer de handel weer in de neutraalstand wordt gezet, zal de
drukknop terugspringen en is de afstandsbediening gereed voor
normaal gebruik.
4 Onderhoud
Reinig, indien noodzakelijk, de handel en het huis met zoet water.
Controleer regelmatig het mechanisme op los zittende onderde-
len en op slijtage van de bewegende delen.
Smeer regelmatig de bewegende delen met een vochtverdrij-
vende smeerolie.
Controleer regelmatig de kabels en de kabelverbindingen op slij-
tage en corrosie.
2
3 4
1
NEDERLANDS
26 030601.01
vetus® Mechanical Engine Remote Control AFSTZIJ
5 Afstelling
5 Adjustments
5 Einstellung
5 Ajustement
5 Ajuste
5 Regolazione
6 Neutraalschakelaar
6 Neutral safety
switch
6 Leerlaufschalter
6 Sécurité point mort
6 Interruptor neutral
6 Interrutore di secu-
rezza
2.5 mm
44 (1
3
/
4
”)
54
(2
1
/
8
”)
162 (6
3
/
8
”)
7 Dierentiaal appa-
raat
7 Dierential device
7 Dierenzial
7 Diérentiel
7 Diferencial
7 Dispositivo die-
renziale
8 Gasgeven zonder
de keerkoppeling
in te schakelen
8 Throttle without
engaging the gear-
box
8 Einsatz von Gas
ohne Benutzung
des Getriebes
8 Utiliser l’accéléra-
teur sans engager
de vitesse
8 Acelerador sin co-
nectar a la caja de
cambios
8 Manetta senza in-
serire la scatola del
cambio
voor brandstofpomp
for throttle
für Treibstopumpe
pour l’accélérateur
para la bomba de carburante
per pompa del combustibile
voor keerkoppeling
for gearbox
für Wendegetriebe
pour l’inverseur
para el inversor
per frizione
030601.01 27
vetus® Mechanical Engine Remote Control AFSTZIJ
AFSTZIJ Service onderdelen Service parts
pos. qty part benaming description
1 1 AFST01 Mechanisme Mechanism
2 1 AFST10 Kap Cover
3 1 AFST06 Hendel, compl. Lever, compl.
4 1 AFST07 Drukknop Push button
5 1 AFST03 Bevestigingsset (Plaatschroeven 4,8 x 19) Mounting kit (Self tapping screws 4.8 x 19)
6 1 AFST13 Kabelnippelset Cable connection set
1
6
(2x)
(2x)
3
4
2 5
1/28