66
Wanneer een partij in schaakmat eindigt, flikkert het beeldscherm
kortstondig MATE (tezamen met de mat zettende zet of met de klok
weergave) nadat de zet werd uitgevoerd. Het scherm toont hierna weer
de klok.
De computer herkent remise vanwege pat zetten, drievoudige
herhaling en de 50-zetten regel. Nadat er zich een remise voordoet,
flikkert het beeldscherm kortstondig EnD (tezamen met de remise
makende zet of met de klok display) nadat de zet is uitgevoerd. Het
scherm toont hierna weer de klok.
2.5 De Zoekfunctie van de Computer Onderbreken
U denkt dat de computer te lang over zijn zetten nadenkt? U kunt
hem om het even wanneer onderbreken! Druk eenvoudig op ENTER
terwijl de computer aan het nadenken is en hij stopt en voert de beste
zet die hij zover gevonden heeft, uit. Deze functie kan op de hogere
niveau’s handig zijn, waar de computer soms erg lang over zijn zet
nadenkt, en op het Oneindig niveau, waar de computer oneindig lang
nadenkt tenzij u hem stopt.
In de Mat Zoeken Niveau’s, zal op ENTER drukken de computer niet
dwingen om een zet uit te voeren. Integendeel, de computer zal –––– –
tonen om aan te duiden dat hij onderbroken werd alvorens een mat te
vinden. Schakel naar een ander niveau over om verder te spelen.
2.6 Met de Computer van Zijde Veranderen
Om met de computer van zijde te veranderen, druk eenvoudig op
ENTER wanneer het uw beurt is – en de computer maakt de volgende
zet voor uw zijde. Verander zo dikwijls als u wenst van zijde!
Wil u dat de computer de eerste zet voor Wit maakt bij het begin van
een nieuwe partij? Druk tegelijkertijd op CLEAR en ENTER om voor
een nieuwe partij terug te stellen en druk hierna op ENTER!
U wilt de computer tegen zichzelf zien spelen? Druk na elke zet op
ENTER en kijk terwijl hij voor beide zijden van het bord, zet na zet,
speelt. Bestudeer zijn strategie om uw eigen spel te verbeteren!
2.7 Ingebouwde Openingszetten
Bij het begin van een partij zal de computer dikwijls op vele niveau’s
dadelijk tegenzetten maken. Dit is omdat hij zetten uit zijn geheugen
uitvoert, via het gebruik van zijn eigen ingebouwde “boek”
openingszetten. Dit boek bevat de meest belangrijke openingen en vele
stellingen van grootmeesters. Indien de huidige bordstelling zich in zijn
Pion Promoties: Wanneer u een pion promoveert, voer de zet
eerst zoals gewoonlijk uit door uw pion op zijn van en naar velden te
drukken. Druk daarna op de SCHAAKSTUK SYMBOOL TOETS voor
uw gewenste promotie stuk (%, $, # of @). De computer registreert
dadelijk uw nieuwe stuk, toont het kortstondig en begint over zijn
volgende zet na te denken. Vergeet niet uw stuk op uw bord te
veranderen! Wanneer de computer een pion promoveert, toont het
scherm zowel de pion als het gepromoveerde stuk. Vergeet niet de pion
van de computer te vervangen door het nieuwe stuk.
2.3 Illegale Zetten
Uw computer zal nooit een illegale zet aanvaarden! Indien u er één
probeert uit te voeren, zult u een lage, dubbele pieptoon horen en het
beeldscherm toont het veld waar het schaakstuk van kwam. Verplaats
hetzelfde stuk naar een ander veld, of druk het weer op zijn originele
van veld en verplaats een ander stuk.
Indien u de zet van de computer niet juist uitvoert, verkrijgt u tevens
een foutmelding. Dit betekent dat u ofwel het verkeerde stuk verplaatst,
of het stuk naar een verkeerd veld verplaatst. Indien de computer wil
dat u, bijvoorbeeld, zijn pion van D7 naar D5 verplaatst en u drukt op
D7 en daarna op D6, zal het scherm kortstondig Er:D5 tonen om uw
fout aan te duiden. Het beeldscherm zal de zet nogmaals tonen (D7-
D5), en de computer verwacht dat u op D5 drukt om zijn zet te
vervolledigen.
Indien u op een stuk drukt en het van veld wordt getoond maar u
beslist deze zet niet uit te voeren, druk eenvoudig opnieuw op hetzelfde
veld om te cancelen. Maak hierna een andere zet. Indien u na het
uitvoeren van de volledige zet van gedachten verandert, neem uw zet
terug zoals beschreven in Sectie 1.4.
2.4 Schaak, Mat en Remise
Wanneer een Koning schaak staat, zal de computer eerst, zoals
gewoonlijk, zijn zet tonen. Nadat de zet uitgevoerd werd, flikkert CHECK
gedurende enkele seconden op het scherm tezamen met de schaak
zettende zet. Het scherm toont hierna weer de klok.
Indien de computer een gedwongen mat tegen zijn tegenstander
ontdekt, toont hij eerst zijn zet zoals gewoonlijk. Nadat de zet op het
bord is uitgevoerd, flikkert de computer gedurende verschillende
seconden een mat aankondiging tezamen met de zet (bv. =in2 voor
een mat in twee zetten). Het scherm toont hierna weer de klok.