Shimano SL-M660-A Service Instructions

Type
Service Instructions
“De onderhoudsinterval is afhankelijk van het gebruik en de rijomstandigheden. Reinig de ketting regelmatig met
een geschikte kettingreiniger. Gebruik nooit oplosmiddelen die alkali of zuur bevatten, zoals roestreinigers. Als
dergelijke oplosmiddelen worden gebruikt, kan de ketting breken en ernstig letsel veroorzaakt worden.”
Voor het verkrijgen van goede resultaten bij het overschakelen van de versnellingen, hebben de kettingen van toepassing een
voorwaartse en een achterwaartse zijde en deze zijn als zodanig gemarkeerd om er voor te zorgen dat de kettingen in de
juiste richting gemonteerd worden. De optimale prestaties worden verkregen wanneer de kettingen in de juiste richting
gemonteerd worden. Als de kettingen in omgekeerde richting gemonteerd worden, bestaat de kans dat de kettingen afglijden
en dat u met de fiets valt en ernstig letsel oploopt.
Gebruik de versterkte verbindingspen uitsluitend voor het verbinden van het smalle kettingtype.
Als er andere verbindingspennen dan de speciale versterkte verbindingspennen worden gebruikt, of als er een versterkte verbindingspen of
gereedschap wordt gebruikt welke niet geschikt is voor het type
ketting, bestaat de kans dat de sterkte van de verbinding niet
voldoende is, hetgeen tot gevolg kan hebben dat de ketting breekt
of van de tandwielen valt.
Als het afstellen van de kettinglengte noodzakelijk is als gevolg
van een verandering in het aantal tandwieltanden, de ketting op
een andere plaats doorsnijden dan op de plaats waar de ketting
door middel van een versterkte verbindingspen aan elkaar
verbonden is. De ketting zal worden beschadigd wanneer deze op
de plaats wordt doorgesneden waar deze door middel van een versterkte verbindingspen aan elkaar
verbonden is.
Wees voorzichtig dat tijdens het fietsen de uiteinden van uw kleding niet tussen de ketting beklemd raken,
anders bestaat de kans dat u van de fiets valt.
Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting niet beschadigd is. Als de spanning
onvoldoende is of de ketting beschadigd is, dient de ketting vernieuwd te worden. Als dit niet gebeurt, bestaat
de kans dat de ketting breekt en dat ernstig letsel wordt veroorzaakt.
De twee bevestigingsbouten van de linker crankarm dienen beurtelings in etappes aangetrokken te worden zonder elk van beide bouten in een keer
volledig aan te trekken. Gebruik een momentsleutel om te controleren of de eindaantrekkoppels zich binnen het bereik van 12 - 14 N·m bevinden.
Gebruik verder na het rijden van ongeveer 100 km (60 mijl) een momentsleutel om de aantrekkoppels nogmaals te controleren. Ook is het van
belang de aantrekkoppels van tijd tot tijd te controleren. Als de aantrekkoppels te zwak zijn of als de bevestigingsbouten niet beurtelings in etappes
worden aangetrokken, bestaat de kans dat de linker crankarm losraakt en dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt.
Controleer of er geen scheurtjes in de crankarmen zijn alvorens met de fiets te gaan rijden. Als er scheurtjes zijn, bestaat de kans dat de crankarm
breekt en dat u van de fiets valt.
Als de binnenste afdekking niet correct gemonteerd wordt, bestaat de kans dat de as gaat roesten en beschadigd wordt en dat u met de fiets valt en
ernstig letsel oploopt.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het wordt ten zeerste aanbevolen
uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano vervangingsonderdelen.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren. Als de afstellingen niet correct
worden uitgevoerd, kan de ketting afglijden en dit kan tot gevolg hebben dat u van de fiets valt en ernstig letsel oploopt.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
Als de ketting om de kleinste of middelste kettingring ligt, bestaat het gevaar van letsel door de uiteinden van de tanden op de grootste kettingring.
Opmerking
Verder, als de werking van de pedalen niet normaal aanvoelt, dit nogmaals controleren.
Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of de verbinding geen speling heeft of loszit. Zorg er voor de crankarmen en pedalen periodiek aan te
trekken.
Breng bij het monteren van de pedalen een kleine hoeveelheid vet aan op de schroefdraden om te voorkomen dat de pedalen gaan klemmen.
Gebruik een momentsleutel om de pedalen stevig vast te draaien. Aantrekkoppel: 35 - 55 N·m {350 - 550 kgf·cm}. De rechter crankarm heeft rechtse
schroefdraad en de linker crankarm heeft linkse schroefdraad.
Als de verbinding van de trapas en de linker crankarm een piepend geluid maakt, vet aanbrengen op de verbinding en deze vervolgens met het
voorgeschreven koppel aantrekken.
Gebruik voor het reinigen van de crankarm en de trapas een neutraal reinigingsmiddel. Gebruik van alkalische of zure reinigingsmiddelen kan
verkleuring veroorzaken.
De trapas niet reinigen met hogedruk waterstralen.
Als u voelt dat de lagers speling hebben, dient u de trapas te vernieuwen.
Als het overschakelen van de versnellingen niet soepel verloopt, de derailleur schoon spoelen en alle bewegende onderdelen smeren.
Als de mate van speling in de verbindingen zodanig is dat afstelling niet mogelijk is, dient u de derailleur te vernieuwen.
U dient de kettingringen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien kan het
reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier zijn om de gebruiksduur van de kettingringen en de
ketting te verlengen.
Als de ketting tijdens het fietsen van de kettingringen blijft afglijden, de kettingringen en de ketting vernieuwen.
Wanneer de ketting zich in de positie bevindt welke is aangegeven in de illustratie, is het
mogelijk dat de ketting de voorste kettingringen of de voorderailleur raakt en geluid voortbrengt.
Als het geluid een probleem is, de ketting naar het volgende grotere achterste
versnellingstandwiel of het daaropvolgende tandwiel overbrengen als de ketting zich in de
positie bevindt welke is aangegeven in Afb. 1. Verplaats de ketting naar het volgende kleinere
tandwiel of het daaropvolgende tandwiel als deze in de positie is welke is aangegeven in Afb. 2.
Bij frames met vering variëert de hoek van de kettingsteun afhankelijk of de fiets bereden of
niet bereden wordt. Wanneer de fiets niet bereden wordt en de ketting op de grootste/grotere
kettingring en op het kleinste achtertandwiel ligt, bestaat de kans dat de buitenste plaat van de
kettinggeleider van de voorderailleur de ketting raakt.
Tijdens het rijden kunnen uw broekspijpen door de ketting vuil worden.
Breng vet aan op de linker en rechter adapters alvorens deze te monteren.
Voor een soepele werking dient men steeds gebruik te maken van de OT-SP buitenkabel en de trapas-kabelgeleider.
Deze voorderailleur is uitsluitend bestemd voor gebruik met een kettingwiel met drie tandwielen. Deze kan niet worden
gebruikt met een kettingwiel met twee tandwielen, aangezien de schakelpunten niet overeenkomen.
Bij het monteren van een type met bovengeleide kabel, dient men een frame te kiezen met drie buitenkabelhouders, zoals
aangegeven in illustratie.
Gebruik een buitenkabel die lang genoeg is, ook voor wanneer het stuur volledig naar beide kanten gedraaid wordt.
Controleer bovendien of de schakelhendel het fietsframe niet raakt wanneer het stuur volledig naar beide kanten gedraaid wordt.
Voor de versnellingskabel wordt een speciaal soort vet gebruikt. Gebruik geen DURA-ACE vet of andere soorten vet, aangezien dit een nadelige
invloed kan hebben op het overschakelen van de versnellingen.
Smeer de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel alvorens dczc in gebruik te nemen om er voor te zorgen dat deze goed glijden.
De hendels van de versnelling dienen alleen te worden gebruikt als het voorwiel draait.
Als de remvloeistof die in de vloeistofschijfremmen wordt gebruikt van een soort is dat zich aan de plastic onderdelen van de schakelhendel
vasthecht, kan dit scheurtjes in de plastic onderdelen of verkleuring daarvan tot gevolg hebben. Let er dus op dat de remvloeistof niet met deze
plastic onderdelen in aanraking komt. De minerale olie die in SHIMANO schijfremmen wordt gebruikt veroorzaakt geen scheurtjes of verkleuring
wanneer deze met plastic onderdelen in aanraking komt, echter dergelijke onderdelen dienen eerst met alcohol gereinigd te worden om te
voorkomen dat verontreinigende deeltjes zich kunnen vasthechten.
De indicator en de schakelhendeleenheid niet demonteren, aangezien dit beschadiging of foutieve werking tot gevolg kan hebben.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal gebruik.
In het geval u vragen heeft betreffende de methoden van behandeling of onderhoud, contact opnemen met de plaats van aankoop.
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Buitenkabelhouders
Versterkte verbindingspen
Verbindingspen Verbindingspen
KettinggereedschapKetting
10-versnellingen
supersmalle ketting voor
MTB
Versterkte
verbindingspen
TL-CN32
TL-CN23
TL-CN27
met groef (3)
met groef (2)
LET OP
Voorste
kettingringen
Afb. 1 Afb. 2
Achterste
versnellings
tandwielen
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op :
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Overschakelen van een kleine kettingring
naar een grotere kettingring.
Wanneer de hendel eenmaal
wordt ingedrukt, vindt er overschakeling
van één
versnelling plaats van een
kleine kettingring naar een
grotere kettingring.
Voorbeeld:
van de middelste
kettingring naar de
grootste kettingring.
Overschakelen van een grote kettingring
naar een kleinere kettingring
Wanneer de hendel eenmaal
wordt ingedrukt, vindt er
overschakeling van één
versnelling plaats van een
groot tandwiel naar een
kleinere kettingring
Voorbeeld:
de grootste
kettingring naar de
middelste kettingring.
Overschakelen van de versnellingen
Deze ontgrendelhendel is uitgerust met een 2-weg ontgrendelmechanisme waarmee het mogelijk is ontgrendelingen uit te voeren door het
indrukken of aantrekken van de hendel.
Zowel hendel (A) als hendel (B) keren altijd naar hun uitgangspositie terug wanneer deze na het overschakelen worden losgelaten. Bij het
bedienen van een van de hendels steeds er op letten tegelijkertijd de crankarm te draaien.
Uitgangspositie van hendel (A) Hendel (B)
2-weg ontgrendeling
Specificaties
Modelnummer
Normale type
Type met bovengeleide kabel
Verschil vertanding voorste kettingwiel
Min. verschil tussen grootste en middelste kettingring
Diameter van voorderailleurklemband
Hoek van kettingsteun (
a
)
Kettinglijn van toepassing
X = Beschikbaar
Voorderailleur
Voorste Kettingwiel van toepassing
Diamètres des colliers de fixation:
S (28,6 mm), M (31,8 mm), L (34,9 mm)
Gebruik bij maat S, M een
montageklemband met een diameter van
28,6 mm, 31,8mm en monteer deze aan
een maat L adapter.
Hoek van
kettingsteun
Kettingwiel
Modelnummer
Combinatie van kettingwielvertandingen
Diameter van boutcirkel
Lengte van crankarm
Kettinglijn
Trapashuisbreedte
Afmetingen van schroef- draad van trapascup
Serie
RAPIDFIRE (Schakelhendel)
Buitenkabel
Voorderailleur
Voorste kettingwiel
Ketting
Trapas-kabelgeleider
Technische montage-instructies SI-5KV0A-003
Voor-aandrijf systeem
De voorderailleur op de wijze aangegeven in de illustratie afstellen
en vervolgens monteren. Tijdens montage het Pro-Set
uitrichtingsblok niet verwijderen.
De tandwielvertanding
moet in dit bereik
komen.
Pro-Set meter
Pro-Set uitrichtingsblok
Voor steun type
Monteer zoals
aangegeven in de
illustratie.
Bout
AdapterAdapter
Voorderailleur
Voorste kettingwiel
Het platte gedeelte van de buitenste plaat
van de kettinggeleider dient direct boven
en parallel ten opzichte van de grootste
kettingring te staan.
Vastzetten met behulp van een
5 mm inbussleutel.
Aantrekkoppel :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Kettingwiel
(grootste
kettingring)
Kettinggeleider
Kettinglengte
Voeg 2 schakels toe terwiji de
ketting om het grootste
versnellingstandwiel en de grootste
kettingring geplaatst is.
Grootste
versnellingstandwiel
Grootste
Kettingring
Ketting
• Monteer de schakelhendel in een positie waarbij de remwerking en
de overschakeling van de versnellingen niet gehinderd wordt.
• Niet gebruiken in een combinatie die tot gevolg heeft dat de
remwerking gehinderd wordt.
Montage van de hendel
Gebruik een stuurhandgreep met een
maximum buitendiameter van 36 mm.
Aantrekkoppel :
5 N·m {50 kgf·cm}
4 mm inbussleutel
SIS afstelling
Zorg er voor de hieronder aangegeven volgorde aan te houden.
1. Afstelling van de laagste versnelling
Verwijder eerst het Pro-Set uitrichtingsblok. Stel vervolgens
zodanig af dat de speling tussen de binnenste plaat van de
kettinggeleider en de ketting 0 - 0,5 mm bedraagt.
Pro-Set
uitrichtingsblok
A
B
B
A
FD-M661-10
FD-M660-10
Afstelschroef voor
laagste versnelling
Ketting
Binnenste plaat van
kettinggeleider
Kettingpositie
Grootste
versnellingstandwiel
Kleinste van
kettingring
2. Aansluiten en vastzetten van de binnenkabel
Bedien hendel (B) tweemaal of
meer en controleer op de indicator
of de hendel in de laagste stand
staat. Verwijder vervolgens de
afdekking van het binnenste gat en
sluit de binnenkabel aan.
Afdekking van
binnenste gat
Hendel (B)
Binnenkabel
Monteer de afdekking van het
binnenste gat door deze tot aan de
aanslag te draaien zoals aangegeven
in de illustratie.
Niet verder dan dit punt draaien,
aangezien anders de schroefdraad
beschadigd wordt.
Afdekking van
binnenste gat
Bevestig hetzelfde
buitenkabelafsluitkapje op
het afgesneden uiteinde
van het buitenkabel.
Buitenkabelafsluitkapje
Opmerking
Controleer in het geval van het monteren van onderdelen aan een
koolstof frame/stuurdelen de aanbeveling van de fabrikant van het
koolstof frame/delen omtrent het aantrekkoppel om beschadiging
van het koolstof materiaal door een te hoog aantrekkoppel en/of het
losraken van onderdelen als gevolg van een te laag aantrekkoppel
te voorkomen.
Afsnijden van de buitenkabel
Bij het afsnijden van de buitenkabel, deze aan het uiteinde
tegenovergesteld aan het uiteinde met de markering afsnijden.
Na het afsnijden van de buitenkabel het
uiteinde er van zodanig afronden dat de
binnenomtrek van het gat een gelijkmatige
diameter heeft.
SI-5KV0A-003-03
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken van de onderstaande combinatie.
(1) Controleer of de breedte van het trapashuis
68 mm of 73 mm is.
(2) Monteer vervolgens de adapter aan de
hand van onderstaande illustraties.
Band Type Steun type
68 mm
Afstandsstuk
68 mm
Op trapashuis
gemonteerd
type steun
73 mm 73 mm
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
F
A
Monteren van het voorste kettingwiel en de voorderailleur
Monteer aan de hand van de procedure aangegeven in de
illustratie.
1, 2 Gebruik het TL-FC32/33/36 speciaal gereedschap voor het
monteren van de rechter adapter (linkse schroefdraad) van de
trapas, de binnenste afdekking en de linker adapter (rechtse
schroefdraad) van de trapas.
Aantrekkoppel: 35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Opmerking : Afhankelijk van de trapashuisbreedte kan het
gebruik van afstandsringen noodzakelijk zijn. Zie
voor details "Methode voor montage van het
afstandsstuk".
3 Steek de rechter crankarmeenheid naar binnen.
4 Steek gedeelte A van de linker crankarm in de as van de
rechter crankarmeenheid op de plaats waar de gleuf het
breedste is.
5 Gebruik de TL-FC16/18 voor het aantrekken van de dop.
Aantrekkoppel: 0,7 - 1,5 N·m {7 - 15 kgf·cm}
6 Duw de aanslagplaat naar binnen en controleer dat de
plaatpen stevig op zijn plaats zit en draai vervolgens de bout
van de linker crankarm vast. (5 mm inbussleutel)
Opmerking : Alle bouten dienen in etappes gelijkmatig
aangetrokken te worden tot 12 - 14 N·m {120 -
140 kgf·cm}
Methode voor montage van het
afstandsstuk
6
2
1
3
Plaats met brede
vertanding
TL-FC16
5
4
TL-FC32
F
A
1
,
2
Aantrekkoppel :
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
3
Aantrekkoppel :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
* Als er een band-type trapashuis wordt gebruikt met een breedte van 68 mm, kan er in plaats van een 2,5 mm afstandsring een 1,8 mm afstandsring samen met een 0,7 mm
afstandsring worden gebruikt.
Opmerking :
Zet de aanslagplaat in de juiste
richting zoals aangegeven in de
illustratie.
Binnenste
afdekking
Aanslagplaat
Plaatpen
Omhoog duwen
FD-M660-10E FD-M660
-10
FD-M66
1-10
X
X
18T
10T
S, M, L S, M, L
66° - 69°
50 mm
42T
SLX
SL-M660-A
OT-SP41 (SIS-SP41)
FD-M660-10 / FD-M661-10 / FD-M660-10E / FD-M661-10D
FC-M660-10 / FC-M552
CN-HG74
SM-SP17
Zie de montage-instructies voor het
achteraandrijfsysteem voor bijzonderheden betreffende
het vernieuwen en monteren van de indicatoreenheid.
5. Storingstabel
Verplaats na het uitvoeren van de stappen 1 - 4 de
schakelhendel om het overschakelen te controleren.
(Dit is eveneens van toepassing indien het schakelen tijdens
gebruik problemen oplevert.)
Als de ketting naar de zijde van de
crank afglijdt
Als het overschakelen van de
middelste kettingring naar de grootste
kettingring problemen oplevert
Als het overschakelen van de
middelste kettingring naar de kleinste
kettingring problemen oplevert
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/4 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom los
(ongeveer 1/8 slag).
Draai de afstelschroef voor de
laagste versnelling linksom los
(ongeveer 1/4 slag).
Als de ketting door de binnenste plaat
van de voorderailleur gehinderd wordt
wanneer de ketting zich op de grootste
kettingring bevindt
Als de ketting door de buitenste plaat
van de voorderailleur gehinderd wordt
wanneer de ketting zich op de grootste
kettingring bevindt
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/8 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom los
(ongeveer 1/8 slag).
Als de middelste kettingring bij het
overschakelen van de grootste
kettingring wordt overgeslagen
Draai de afstelnippel voor de
buitenkabel linksom los
(1 of 2 slagen).
Als de ketting door de binnenste plaat
van de voorderailleur
gehinderd wordt wanneer naar het
grootste versnellingstandwiel van de
achterderailleur wordt overgeschakeld
en de ketting zich op de middelste
kettingring bevindt
Als de ketting naar de zijde van de
trapas afglijdt
Als de hendel stroef gaat bij het
overschakelen van de middelste
kettingring naar de grootste kettingring
Draai de afstelnippel voor de
buitenkabel rechtsom aan
(1 of 2 slagen).
Draai de afstelschroef voor de
laagste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/2 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom
(ongeveer 1/4 slag).
Trek de kabel eerst strak aan en bevestig deze aan de
voorderailleur zoals aangegeven in de illustratie.
Normale type Type met
bovengelide
kabel
Trekken
Trekken
FD-M660-10
FD-M661-10
Ketting
Buitenste
plaat van
kettinggeleider
Afstelschroef voor
hoogste
versnelling
3. Afstelling van de hoogste
versnelling
Stel zodanig af dat de speling
tussen de buitenste plaat van
de kettinggeleider en de
ketting 0 - 0,5 mm bedraagt.
Kettingpositie
Kleinste
versnellingstandwiel
Grootste
kettingring
A
B
Buitenste afstelbout
4. Afstellen van de middelste kettingring
Tijdens het uitvoeren van de afstelling de
ketting op het grootste versnellingstandwiel
plaatsen. Plaats de ketting aan de
voorzijde op de middelste kettingring
Stel met behulp van de afstelnippel voor
de buitenkabel zodanig af dat de speling
tussen de binnenste plaat van de
kettinggeleider en de ketting
0 - 0,5 mm bedraagt.
A
B
Ketting
Binnenste plaat van
kettinggeleider
Kettingpositie
Grootste
versnellingstandwiel
Middelste
kettingring
< Normale type >
• FD-M660-10
< Type met bovengelide kabel >
Opmerking:
Leid de binnenkabel
zoals aangegeven in
de illustratie.
Kabel
bevestiging
sbout
Aantrekkoppel :
6 - 7 N·m {60 - 70 kgf·cm}
• FD-M661-10
Gebruik een 8 mm steeksleutel of een 4 mm inbussleutel voor het
aantrekken van de kabelbevestigingsbout.
Opmerking:
Leid de binnenkabel zoals
aangegeven in de illustratie.
Kabelbevestigingsbout
(5 mm inbussleutel)
Trapasadapters
42-32-24T
104 mm / 64 mm
170 mm, 175 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1,37 (68, 73mm)
SM-BB70 SM-BB51
FC-M660-10 FC-M552
  • Page 1 1

Shimano SL-M660-A Service Instructions

Type
Service Instructions