Tiptel 1041645 Data papier

Categorie
Telefoons
Type
Data papier
Aanvullende (NL)
gebruiksaanwijzing voor
de telescout t.b.v. de
tiptel 411 home
tiptel
Inhoudsopgave
2
Inhoudsopgave
Inhoudsopgave ..............................................................................................................2
Inleiding...........................................................................................................................4
Upgrade naar Telescout COMFORT.........................................................................4
Installatie en ingebruikneming..................................................................................4
Kiezen via Telescout................................................................................................7
Datum en tijd instellen...............................................................................................7
Blokkeren van overname datum en tijd....................................................................7
Kostenpuls...............................................................................................................7
Kostenfactor invoeren.............................................................................................8
LCR functie voor elk intern toestel in-/uitschakelen.................................................9
Besturingssysteem-update uitvoeren (zonder Telescout gegevens).....................9
Telescout (Least Cost Routing)................................................................................10
De Telescout configuratieopdrachten......................................................................10
Routingfuncties aan/uit.......................................................................................10
Profiel instellen....................................................................................................11
Statistiek van alle tot nu toe gevoerde gesprekken verwijderen........................11
Statistiek van het laatste gevoerde gesprek verwijderen..................................11
Provider-statistiek verwijderen...........................................................................12
Referentieprovider vastleggen...........................................................................12
Eigen telefoonnummer registreren......................................................................12
Handmatige tarief-update uitvoeren....................................................................13
Provider bij verbinding mededelen......................................................................13
Standaardprovider met carrier code kiezen.......................................................14
Eigen netnummer instellen...................................................................................14
Aantal kiespogingen............................................................................................14
Telescout resetten..............................................................................................14
Serviceprotocol inschakelen...............................................................................15
Providerinstelling (tarieven)................................................................................15
Telescout Comfort-opdrachten................................................................................16
Report van alle gesprekken................................................................................16
Mededeling gegevens laatste gesprek...............................................................16
Mededeling van gegevens over alle gesprekken bij een provider......................16
Laatste mededeling herhalen..............................................................................17
Datum van de laatste tarief-update.....................................................................17
Eigen telefoonnummer (contractnummer) mededelen.........................................17
Telescout-serienummer mededelen....................................................................17
Laatste geprobeerde provider............................................................................17
Gebruikte providers............................................................................................18
Update-contract / wachttijd................................................................................18
BASIC/COMFORT versie.....................................................................................18
Meldingen en foutmeldingen van de Telescout........................................................18
Inhoudsopgave
3
Update werd uitgevoerd.....................................................................................19
Fout bij update.....................................................................................................19
Oplossen van problemen en service mbt de Telescout...........................................20
Trefwoordenregister....................................................................................................21
Installatie en ingebruikneming
4
Inleiding
Deze gebruiksaanwijzing beschrijft de installatie en de extra functies van de tiptel
Telescout in samenwerking met de tiptel 411 home.
De geïntegreerde Telescout Least Cost Router bespaart telefoonkosten door een
goedkope provier te kiezen.
Bij vragen over de centrale verzoeken wij u de gebruiksaanwijzing van de ISDN cen-
trale tiptel 411 home te raadplegen. Bij vragen met betrekking tot de tiptel Telescout
verwijzen wij u naar de gebruiksaanwijzing van de “Least Cost Router”.
Upgrade naar Telescout COMFORT
Met de meegeleverde bestelbon kunt u de in uw telefooncentrale geïntegreerde
Telescout BASIC Least Cost Router voordelig naar Telescout Comfort opwaarde-
ren. De omzetting vindt met afstandsconfiguratie plaats vanuit het ServiceCenter.
Installatie en ingebruikneming
1. Eerst verbindt u uw toestellen met de analoge poorten P1-P4 (via de geïnte-
greerde RJ-aansluitingen of via de schroefklemaansluitingen P1-P4). Wanneer
u ook een ISDN-toestel (bijv. ISDN-telefoon) wilt aansluiten, verbindt u dit met
de aansluiting „interne S0“. In geval van een aanwezige ISDN-BUS bedrading
kan het einde ook direct in de aansluiting worden gestoken; zo kunnen max.
acht ISDN-toestellen worden aangesloten.
2. Sluit de ISDN-telefooncentrale op het ISDN-netwerk aan. Hiervoor verbindt u de
4-polige verbindingskabel met de aansluiting „externe S0“. De andere stekker
van de kabel steekt u in de NT1.
3. Verbind alle toestellen met de voeding. De led „FUNCTION “ knippert langzaam
als probleemloze toegang tot het ISDN-netwerk mogelijk is.
Wanneer de led in het ritme kort aan – lang uit knippert, is de ISDN-aansluiting
niet goed uitgevoerd. Controleer de aansluiting. Ga pas met de instelling ver-
der als de led langzaam knippert.
5. De led knippert langzaam omdat de in uw telefooncentrale geïntegreerde
Least Cost Router (LCR) nog geen tabel heeft. Wij adviseren u dringend de
Installatie en ingebruikneming
5
besparingsmogelijkheden met de geïntegreerde Telescout LCR uit te probe-
ren.
6. Wanneer u de Telescout Least Cost Router niet wilt gebruiken, gaat u verder
met punt „10“. Denk eraan, dat als LCR niet wordt gebruikt langzaam knippe-
ren van de led „FUNCTION geen fout aangeeft, maar het standaardsignaal is.
7. Zo start u de automatische configuratie van de Telescout Least Cost Router:
Neem van een willekeurige telefoon de hoorn op. U hoort een interne kiestoon.
Kies op uw telefoon nu de combinatie
*87*
0000#
80*
(inclusief de
sterretjes). Uw ISDN-telefooncentrale bevestigt deze opdracht met de woorden
„Hartelijk dank“. Verbreek hierna de verbinding door de hoorn terug te leggen
op het toestel.
8. Bij automatische configuratie belt de geïntegreerde Telescout het Service-
Center. Het ServiceCenter herkent uw telefoonnummer en netnummer en pro-
grammeert in uw geïntegreerde Telescout een juiste tabel. Bovendien ont-
vangt uw Telescout de actuele tariefgegevens van de vrij toegankelijke provi-
ders.
De automatische configuratie kan – afhankelijk van de belasting van het Servi-
ceCenter – maximaal 30 minuten duren. Gedurende deze tijd kunt u geen te-
lefoongesprekken voeren. Bellers die uw aansluiting kiezen, krijgen tijdens de-
ze periode een bezettoon.
Trek gedurende deze periode in ieder geval niet de ISDN-toevoer uit uw
ISDN-telefooncentrale. Deze kan hierdoor onbruikbaar worden.
F
Gebruik de tijd om het update-contract voor uw geïntegreerde Telescout in te
vullen. Alleen met dit contract kunt u werkelijk zinvol kosten met uw ISDN-
telefooncentrale besparen. Ook na elke wijziging van instellingen bij de ge-
bruikte providers (aanbieders) moet een oproep bij het ServiceCenter worden
gedaan.
Wij adviseren dringend de vrijschakeling door het ServiceCenter van overige
providers aan te kruisen. Vaak hanteren onbekende, kleinere providers bijzon-
der agressieve aanbiedingen, waar u alleen gebruik van kunt maken als u
daar bent aangemeld.
9. Als de aanmelding wordt beëindigd, gaan de aangesloten telefoons over.
Neem de hoorn op en let op de mededeling. Wanneer uw telefoon na 30 mi-
nuten nog steeds niet is overgegaan, neemt u de hoorn op. Wanneer u een
aanhoudende bezettoon hoort, is de aanmeldingsprocedure nog niet afgeslo-
ten. Hang op en wacht nog eens 10 minuten.
Als u de mededeling „Update uitgevoerd“ hoort, is de aanmelding succesvol
geweest. Wanneer u de melding „Fout bij update twee-twee“ hoort, was het
ServiceCenter op basis van een hoge telefoonbezetting (bijv. lopende service-
Installatie en ingebruikneming
6
updates) niet bereikbaar. Herhaal de aanmelding vanaf „7“ op een later tijdstip
opnieuw.
Bij de mededeling van een ander foutnummer slaat u het hoofdstuk Oplossen
van problemen in de gebruiksaanwijzing erop na, wat u moet doen.
Na de succesvolle aanmelding meldt uw ISDN-telefooncentrale zich altijd met
een kenmerkende kiestoon. Deze bestaat uit een korte toon en daarna een
normale kiestoon. Telkens als u deze kiestoon hoort, is uw geïntegreerde
Telescout stand-by voor besparing.
11. Nu is het tijd uw eerste telefoongesprek te voeren. Neem de hoorn van een
aangesloten telefoon op. Wanneer u de configuratie voor de geïntegreerde
Telescout LCR hebt uitgevoerd, zult u eerst een speciale toon horen – zoals
eerder gezegd – die aangeeft dat de Telescout actief is. Een led op het toestel
geeft aan, dat dit randapparaat wordt gebruikt.
Bij levering krijgt u bij elk randapparaat een „interne“ kiestoon. Dat betekent,
dat u met een op poort P1 aangesloten telefoon, bijv. door het kiezen van „22“,
direct een ander randapparaat van uw installatie kunt bereiken dat op poort P2
is aangesloten.
Wanneer u een „extern“ gesprek wilt voeren, dus een gesprek via uw netwerk-
leverancier, moet u eerst een „0“ (nul) kiezen. Dan krijgt u een gebruikelijke
kiestoon.
Wanneer u bijv. het telefoonnummer „036 - 5465296“ wilt bellen, kiest u op uw
telefoon
00365465296
.
Wanneer u het gesprek wilt beëindigen, dan legt u de hoorn weer terug op het
toestel.
Om bij de provider het laatste gesprek op te vragen, kunt u de telefoonhoorn
weer opnemen en de cijfervolgorde
#31
kiezen. De gespreksduur en provi-
der worden dan medegedeeld. Met de cijfervolgorde
#30
vraagt u op, hoe
lang u in totaal hebt getelefoneerd, hoeveel kosten zijn gemaakt en hoe hoog
de besparing met de geïntegreerde Telescout al was. U weet dan zeer snel
waarom het nuttig is het update-contract voor de Telescout Least Cost Routing
af te sluiten.
12. Wanneer u de kosten en besparing voor elk gesprek wilt weten en nog opti-
maler wilt besparen, kunt u voordelig naar een Telescout COMFORT opwaar-
deren. De omzetting vindt eenvoudig met afstandsconfiguratie plaats. Een be-
stelbon bevindt zich in uw pakket.
Installatie en ingebruikneming
7
Kiezen via Telescout
Over het kiezen van een voordelige provider hoeft u zich geen zorgen te maken. Met
een afgesloten update-contract doet de Telescout dit voor u. Overige informatie
leest u in het hoofdstuk Telescout (Least Cost Routing).
Datum en tijd instellen
#
52
TTMMJJSSMM Datum / tijd invoeren,
TT = dag, MM = maand, JJ = jaar, SS = uren, MM = minuten
invoer wordt herhaald.
-{}-*
Invoer bevestigen.
De telefooncentrale heeft een interne tijd. Datum en tijd zijn voor de Least Cost
Routing nodig en worden bij uitgaand gesprek automatisch van het ISDN-netwerk
ontvangen. Als datum en tijd niet worden doorgegeven, kunnen deze met de hand
worden ingesteld.
Bij invoer moet erop worden gelet, dat gegevens altijd tweecijferig zijn (bijv. 7 au-
gustus 2002, 17:05 : 0708021705).
Blokkeren van overname datum en tijd
#
588
(0...1)
Ontvangst datum en tijd van ISDN, 0 = vrijgegeven (default), 1 = geblokkeerd
De telefooncentrale heeft een interne klok. Datum en tijd zijn voor de Least Cost
Routing nodig en worden bij uitgaand gesprek automatisch van het ISDN-netwerk
ontvangen. Als geen overname van datum en tijd wordt gewenst, kan de ontvangst
worden geblokkeerd.
Kostenpuls
22
Intern toestel Mededeling over de huidige instelling
(0...1)
Kostenpuls voor intern toestel aan (1) / uit (0)
-{}-*
Bevestiging „Hartelijk dank“.
Installatie en ingebruikneming
8
De gesprekskosten van de telefooncentrale worden in de ISDN-telefooncentrale in
een kostenpuls van 16kHz omgezet. Aangesloten telefoons kunnen de kostenpuls
gebruiken om gesprekskosten te bepalen (zie ook Kostenfactor invoeren en ge-
bruiksaanwijzing van de aangesloten telefoons).
F
De telefoons moeten de kostenpuls kunnen evalueren. Uw ISDN-aansluiting
moet kosteninformatie tijdens het gesprek (AOCD) als kostenpuls leveren of
F
de COMFORT-versie van de Telescout is in staat voor alle vrijgegeven aanbie-
ders automatisch kosten te berekenen en de kostenpuls te versturen.
F
Als u tijdens een uitgaand gesprek van intern toestel wisselt, worden de kos-
ten niet meer doorgegeven.
Voorbeeld:
De kostenpuls voor intern toestel 21 moet geactiveerd worden. De PIN is op 0000
ingesteld:
*87*
0000#
22
21
1
*
Kostenfactor invoeren
12
(NNN)
*
Kostenfactor (N = plaatsen na de komma)
Afhankelijk van de provider en situatie worden kosten bij externe gesprekken als
gesprekseenheden of geldbedrag doorgegeven. Als gesprekseenheden worden
doorgegeven, kunnen deze door de telefooncentrale direct in een kostenpuls wor-
den omgezet. Als echter geldbedragen worden doorgegeven, moet de telefooncen-
trale deze met behulp van de kostenfactor in een overeenkomend aantal kostenpul-
sen omzetten (zie ook Kostenpuls).
F
De COMFORT-versie van De Telescout is in staat voor alle vrijgegeven aanbie-
ders automatisch kosten te berekenen. Deze waarden zijn zeer nauwkeurig en
worden als bedragen berekend. U kunt dus ook met de kostenfactor bepalen,
hoe nauwkeurig de weergave op uw telefoon moet zijn.
Voorbeeld:
Een kostenfactor van 0,06 Euro moet in de telefooncentrale worden ingevoerd.
De PIN is op 0000 ingesteld.
*87*
0000#
12
006
*
Installatie en ingebruikneming
9
LCR functie voor elk intern toestel in-/uitschakelen
15
Intern toestel (0...1) Telescout LCR voor intern toestel aan (1) / uit (0)
De LCR-functie kan afzonderlijk voor elke intern toestel in- (= 1) of uitgeschakeld
(= 0, standaardinstelling) worden.
Voorbeeld:
LCR-functie voor intern toestel 21 inschakelen. De PIN is op 0000 ingesteld.
*87*
0000#
15
21
1*
Besturingssysteem-update uitvoeren (zonder Telescout
gegevens)
*87*
PIN
#
Programmeermodus inleiden
*90*
Servernummer
#
Mededeling „Hartelijk dank“.
Door de update-mogelijkheid via de server van Tiptel b.v. kan de besturingssoftware
van de ISDN-telefooncentrale steeds worden geactualiseerd. Op de server worden
indien nodig actuele versies van de besturingssoftware beschikbaar gesteld.
Wanneer u een update-contract hebt afgesloten of de Telescout functie hebt gede-
activeerd, kunt u via deze functie de telefooncentrale eenvoudig actualiseren.
F
Deze opdracht werkt alleen als u de Telescout functie gedeactiveerd hebt.
Aanwezige Telescout informatie in de telefooncentrale wordt verwijderd.
Bij het oproepen van deze opdracht en geactiveerde Telescout functie krijgt u
de foutmelding 2-2.
Deze update geldt alleen voor de data van het besturingssysteem zonder de
Telescout informatie.
Server-telefoonnummer voor besturingssysteem-update: 036-5402143
Telescout (Least Cost Routing)
10
Telescout (Least Cost Routing)
Uw ISDN-telefooncentrale bevat de toonaangevende Europese technologie Least
Cost Routing (LCR): De Telescout. „Least Cost Routing“ betekent, dat voor elk
gesprek automatisch de voordeligste aanbieder wordt geselecteerd.
Voor een gering bedrag per jaar actualiseert het Telescout ServiceCenter de com-
plexe tariefinformatie in uw ISDN-telefooncentrale.
De Telescout configuratieopdrachten
In deze paragraaf zijn alle opdrachten samengevat waarmee u de Telescout vol-
gens uw speciale wensen kunt instellen.
Voor configuratie gaat u altijd als volgt te werk:
1. Neem de telefoonhoorn op. U hoort een interne kiestoon.
2. Kies voor de configuratie de codecijfers
*87*
. Daarna kiest u de ingestelde
PIN-code. In de leveringssituatie is de PIN-code op „0000“ gezet. Bevestig de
PIN-code met de
#
toets.
3. Kies een of meerdere commando’s met de gewenste parameters. Uw ISDN-
telefooncentrale beschikt over een bijzonder gemakkelijk spraaksysteem, dat
bij vele opdrachten de huidige instellingen voor de wijziging met een gespro-
ken mededeling aangeeft. Wanneer u een instelling wijzigt, wordt daarna de
nieuwe instelling voorgelezen. Met de vraag „OK?“ wordt van u verlangd de
nieuwe waarden door het kiezen van
*
of
#
te bevestigen.
Pas na de bevestiging worden de nieuwe waarden overgenomen. Uw ISDN-
telefooncentrale bevestigt de overname van de wijziging met de mededeling
„Hartelijk dank“.
4. U kunt een onbeperkt aantal wijzigingen na elkaar aanbrengen zonder de con-
figuratie-inleiding (
*87*
en PIN
#
) opnieuw te doorlopen.
5. Aan het einde van de configuratie hangt u gewoon op.
Routingfuncties aan/uit
#
0
(0...2)
*
Routingfunctie uit (0), aan (1) of aan zonder gebruikstoon (2)
Met dit commando schakelt u de Telescout aan of uit.
Telescout (Least Cost Routing)
11
F
Wanneer de Telescout over een tarieftabel en de juiste tijd beschikt, klinkt bij
een kiespoging eerst de Telescout–kiestoon.
Profiel instellen
#
1
(0...2)
*
Gebruikersprofiel: 0 = zuinig, 1 = normaal (standaard), 2 = hectisch
De profielen betekenen in detail:
Zuinig. Als u wilt dat de Telescout bij het kiezen uitsluitend de waarschijnlijk
voordeligste provider neemt, moet u dit profiel instellen. Let er echter op, dat
sommige aanbieders bijzondere „Voordeeltjes“ aanbieden zonder voldoende
capaciteit beschikbaar te stellen. In zo’n geval kan het gebeuren dat u bij deze
instelling in principe een bezettoon hoort. Wij raden deze instelling daarom niet
aan.
Normaal. Dit standaard ingestelde profiel laat keuze tussen de waarschijnlijk 3
voordeligste providers. Omdat elke provider in de basisinstelling 3 maal wordt
uitgeprobeerd, leidt dit tot maximaal 9 kiespogingen. Deze instelling heeft zich in
de praktijk bewezen.
Hectisch. Bij deze instelling probeert de Telescout in het ergste geval alle vrij-
gegeven providers om een vrije lijn te krijgen.
Statistiek van alle tot nu toe gevoerde gesprekken verwijderen
#
30
*
Statistiek van alle tot nu toe gevoerde gesprekken verwijderen
Met deze functie verwijdert u de kosten- en besparingsstatistiek van alle tot nu toe
gevoerde gesprekken die u met
#
30
kunt oproepen (zie Report van alle gesprek-
ken). Deze functie is vanaf de Telescout COMFORT beschikbaar.
Statistiek van het laatste gevoerde gesprek verwijderen
#
31
*
Gegevens van het laatste gevoerde gesprek verwijderen.
Met deze functie verwijdert u de kosten- en besparingsgegevens van het laatste ge-
voerde gesprek die u met
#
31
kunt oproepen (zie Mededeling gegevens laatste
gesprek). Deze functie is vanaf de Telescout COMFORT beschikbaar.
Telescout (Least Cost Routing)
12
Provider-statistiek verwijderen
#
32
PROVIDER
*
Statistiek van PROVIDER verwijderen.
#
32
*
*
Statistiek van alle providers verwijderen.
Met deze functie verwijdert u de kosten- en besparingsstatistiek van de aanbieder
„PROVIDER“ (bijv. „1603“). Deze functie is vanaf de Telescout COMFORT beschik-
baar.
F
Wanneer u de statistiek van alle providers wilt verwijderen, voert u in plaats van
een providercode gewoon een
*
in.
Referentieprovider vastleggen
#
50
PROVIDER
*
Referentieprovider voor besparingsberekening vastleggen
Deze functie legt vergelijkbare providers voor de besparingsberekening vast. Stan-
daard ingesteld is KPN telecom (1655). Deze functie is vanaf de Telescout
COMFORT beschikbaar.
Eigen telefoonnummer registreren
#
51
MSN
*
*
Telescout contractnummer handmatig invoeren.
Als bij u de automatische configuratie van de Telescout met de foutmelding „Fout bij
update twee-zes“ mislukt, hebt u voor uw telefoonaansluiting bij de telefooncentrale
nummeronderdrukking aangevraagd. Dat betekent dat bellers uw telefoonnummer
niet kunnen zien.
Juist deze informatie gebruikt het ServiceCenter echter om uw de Telescout goed te
kunnen instellen. Het telefoonnummer van uw Telescout-aansluiting moet voor
twee zaken beslist bekend zijn:
1. Het ServiceCenter moet bij service-updates uw telefooncentrale kunnen
bereiken.
2. Om onderscheid te kunnen maken tussen lokale en interlokale gesprekken
heeft uw Telescout een speciaal op uw netnummer afgestemde netnummer-
tabel nodig.
Telescout (Least Cost Routing)
13
Wanneer uw telefoonnummer niet automatisch kon worden doorgegeven, kunt u dit
met deze functie registreren. Bij „MSN“ geeft u uw complete telefoonnummer met
netnummer aan, dus bijv. „022254711“. Voltooi de invoer met
*
. Dan leest De Te-
lescout het telefoonnummer nog een keer voor. Na opnieuw met
*
te hebben be-
vestigd, belt de Telescout na „Hartelijk dank“ automatisch het ServiceCenter.
Onderbreek de oproep in geen geval door een van de ISDN-verbindingssnoeren uit
uw telefooncentrale te trekken. De centrale kan hierdoor defect raken.
Na succesvolle aanmelding hoort u de mededeling „Update werd uitgevoerd“ – als
alles in orde was – of een nauwkeurige foutmelding.
Handmatige tarief-update uitvoeren
#
53
*
Handmatige tarief-update uitvoeren.
U heeft deze functie alleen nodig wanneer u wijzigingen in uw lijst van providers
heeft uitgevoerd of indien de tiptel telescout op een andere telefoonaansluiting is
aangesloten met een ander telefoonnummer.
Indien nieuwe providers aan het gegevensbestand van het service center zijn toe-
gevoegd en uw tiptel telescout deze nog niet kent (mededeling: “Onbekende provi-
der”), dient u met behulp van dit commando eerst een update uit te voeren. Vervol-
gens schakelt u de provider vrij en/of kiest u het gewenste tarief van de provider.
Tenslotte voert u opnieuw een handmatige update uit, zodat de overeenkomstige
tariefinformatie opnieuw kan worden geladen.
U dient in geen geval de verbinding te verbreken door één van de ISDN-
verbindingskabels uit de tiptel telescout te verwidjeren. Hierdoor kan het gebeuren
dat de tiptel telescout niet meer functioneert.
Naa een succesvolle update ontvangt u een wederoproep waarbij het resultaat aan
u zal worden mede gedeeld. Het kan maximaal 30 minuten duren voordat u een
wederoproep kunt ontvangen, heeft u na 30 minuten nog geen wederoproep ont-
vangen, dan dient u de hoorn van het toestel te nemen. U hoort dan een gesproken
mededeling.
Provider bij verbinding mededelen
#
583
(0...1)
*
Provider bij verbinding mededelen, 1 = aan, 0 = uit (standaard)
Telescout (Least Cost Routing)
14
Als u altijd geïnformeerd wilt worden via welke provider het volgende gesprek
plaatsvindt, kunt u deze optie inschakelen. U hoort dan in het oproepsignaal het ge-
sproken providernummer.
Standaardprovider met netcodecijfer kiezen
#
585
(0...1)
*
Verbindingen via standaardprovider (KPN Telecom) met voorafgaand carrier
code kiezen, 1 = aan (standaard), 0 = uit
Met deze optie kunt u kiezen of het netcodecijfer ook bij de standaardaanbieder al-
tijd vooraf moet worden gekozen. Wijzig deze instelling alleen op aanwijzing van het
Telescout ServiceCenter.
Eigen netnummer instellen
#
587
Netnummer
*
*
Eigen netnummer instellen
Het eigen netnummer wordt gewoonlijk automatisch bij de eerste update van de
Telescout ingesteld. Deze opdracht heeft u daarom waarschijnlijk niet nodig.
Aantal kiespogingen
#
593
(0...9)
*
Aantal nummerherhalingen via dezelfde provider.
Met dit commando legt u vast, hoe vaak elke provider herhaald moet worden (stan-
daardinstelling: 3 pogingen), voordat de eerstvolgende, duurdere provider wordt
geprobeerd. Verwar deze instelling niet met de profielinstelling. Daar legt u vast,
hoeveel providers in totaal moeten worden geprobeerd.
Een hogere waarde is voor u mogelijk goedkoper, maar bij sommige kiespogingen
zeker ook tijdrovender.
Telescout resetten
#
93
*
Telescout-instellingen naar fabriekswaarden resetten
Deze opdracht verwijdert alle instellingen van de Telescout en reset deze waarden
naar de fabrieksinstelling. De installatie-instelling blijft ongewijzigd.
Telescout (Least Cost Routing)
15
Als u niet zeker weet of u mogelijk verkeerde instellingen hebt aangebracht, kan de-
ze opdracht naar de fabrieksinstellingen terugkeren.
Daarna is het opnieuw starten van de automatische configuratie zinvol.
Serviceprotocol inschakelen
#
94
(0...1)
*
Protocolfunctie (Tracer) aan (1) / uit (0) op aanwijzing Service.
Als bij technische problemen het ServiceCenter adviseert een serviceprotocol (Tra-
ce) aan te maken, schakelt u het protocol met deze functie in. Na een update wordt
het serviceprotocol automatisch weer uitgeschakeld.
Providerinstelling (tarieven)
#
6
PROVIDER (1...99)
*
Tariefnummer 1...99 voor PROVIDER gebruiken. De carriercode moet aan
de actuele Telescout-providerlijst worden ontleend.
Met dit commando legt u vast of en hoe de provider (dus bijv. „1603“) gebruikt moet
worden. „(1...99)“ is daarbij de tariefcode. Wanneer u als tariefcode een „0“ invoert,
blokkeert u de provider. Dit kan bijv. zinvol zijn als een provider weliswaar theore-
tisch voordelige provider heeft, maar praktisch nooit vrije lijnen ter beschikking kan
stellen en elk uitgaand gesprek onnodig lang vertraagt.
Het aangeven van een „1“ betekent, dat de provider zo gebruikt kan worden als zon-
der aanmelding mogelijk is. Alle providers zijn in de leveringssituatie zo ingesteld.
Providers die beslist een aanmelding verlangen, worden bij deze instelling niet ge-
bruikt.
De cijfers „2“ en meer geven afzonderlijke tarieven van deze provider aan. De
precieze toekenning kunt u ontlenen aan de actuele providerlijst van het Service-
Center, dat u onder
http://www.telescout.nl
kunt ontvangen.
U kunt het beste de instelling en aanmelding voor tarieven van providers aan ons
ServiceCenter overlaten. Zo kan uw Telescout de optimale besparing bereiken,
omdat onze kostendeskundigen weten, wie wanneer voordelig is, ook als de aan-
bieder minder bekend is. Hiervoor kruist u in het update-contract het veld „Provider “
aan.
Telescout (Least Cost Routing)
16
Telescout Comfort-opdrachten
Report van alle gesprekken
#
30
Report van alle tot nu toe gevoerde gesprekken mededelen.
Na invoer van deze opdracht geeft de Telescout als volgt mondelinge informatie
over het laatste uitgaande gesprek:
„Alle gesprekken: Duur 45 uur, 51 minuten, 51 seconden, kosten 282 EURO 33,
besparing 239 EURO 5.“
F
Bij deze functie noemt de Telescout BASIC ook de kosten en besparing.
Daarmee hebt u snel een indruk of een update-contract loont.
Mededeling gegevens laatste gesprek
#
31
Report van het laatste gevoerde gesprek. Alleen de „Comfort“-versie deelt ook
kosten en besparing mee.
Na invoer van deze opdracht geeft de Telescout als volgt mondelinge informatie
over het laatste uitgaande gesprek:
„Laatste gesprek: 0-10-98, Duur 21 minuten, 2 seconden, kosten 3 Euro 35, bespa-
ring 49 cent.“
F
Alleen de Telescout COMFORT deelt kosten en besparing mee. Als geen be-
sparing werd bereikt, wordt deze ook niet medegedeeld. Wanneer de Tele-
scout geen enkel gesprek geregistreerd heeft, krijgt u slechts een bezettoon.
Mededeling van gegevens over alle gesprekken bij een provider
#
32
PROVIDER Report van alle tot nu toe via PROVIDER gevoerde gesprekken.
Deze functie die vanaf de Telescout COMFORT beschikbaar is, deelt kosten, ge-
spreksduur en besparing via de aanbieder „PROVIDER“ gevoerde gesprekken
mee. Daarmee krijgt u een zekere controle over de te verwachten rekening van de
providers.
Telescout (Least Cost Routing)
17
Laatste mededeling herhalen
#
54
Laatste informatieve mededeling herhalen.
Wanneer u een informatieve mededeling niet goed hebt begrepen of iemand an-
ders heeft de mededeling gehoord, kunt u met deze opdracht nog een keer afluiste-
ren. Een informatieve mededeling is bijv. „Update uitgevoerd“.
Datum van de laatste tarief-update
#
57
Datum van de laatste tarief-update mededelen.
Na invoer van deze opdracht leest de Telescout de datum van de laatste update
voor.
Wanneer u een bezettoon of de mededeling „01-01-70“ hoort, betekent dit niet dat
nog geen update werd uitgevoerd. Het kan ook betekenen dat op het tijdstip van de
laatste update datum en tijd van uw telefooncentrale niet juist waren ingesteld.
Eigen telefoonnummer (contractnummer) mededelen
#
580
Ingestelde telefoonnummer (contractnummer) mededelen
Met deze opdracht verlangt u van de Telescout het voor uw aansluiting vastgestelde
of met „# 51xxx“ ingevoerde telefoonnummer voor controledoeleinden voor te lezen.
Telescout-serienummer mededelen
#
581
Telescout-serienummer mededelen
Met dit commando wordt het door het ServiceCenter toegekende interne serie-
nummer van uw Telescout voorgelezen. Dit is niet gelijk aan het nummer op het ty-
peplaatje van uw telefooncentrale.
Laatste geprobeerde provider
#
582
Laatste geprobeerde provider mededelen.
Telescout (Least Cost Routing)
18
Met deze functie kunt u de Telescout vragen welke provider voor het laatst werd ge-
probeerd.
Gebruikte providers
#
7
...
*
...
*
... Mededeling over alle actieve providers. De lijst wordt altijd na het indrukken
van een toets voortgezet.
Met deze functie kunt u de Telescout vragen met welke proiders bij gesprekken re-
kening wordt gehouden. Na elke carriercode kunt door indrukken van
*
doorgaan.
Update-contract / wachttijd
#
91
Mededeling „1“, wanneer update-contract aanwezig is of wachttijd nog loopt.
Mededeling „0“, wanneer u nog geen abonnement heeft of deze nog niet heeft
teruggestuurd.
Wanneer u dit commando invoert en u ontvangt als medeling een “1”, dan is uw
Telescout abonnement in het Service Center geldig en geactiveerd of uw update-
contract is bij het Service Center in behandeling en binnen een paar dagen zal het
contract geactiveerd worden. Indien u een “0” hoort, dient u zo snel mogelijk uw
Telescout abonnement op te sturen naar Telescout b.v. omdat u anders geen up-
dates zult ontvangen en u niet kunt profiteren van de voordelige tarieven.
BASIC/COMFORT versie
#
92
Mededeling „0“ voor Telescout BASIC, mededeling „1“ voor Telescout
COMFORT of mededeling „2“ voor Telescout PRO.
Met dit commando wordt een „1“ voorgelezen als u over een Telescout COMFORT
beschikt. Als een „0“ wordt medegedeeld, gaat het om de Telescout BASIC. De
mededeling „2“ betekent, dat u over het model Telescout PRO beschikt.
Meldingen en foutmeldingen van de Telescout
Hier vindt u een opsomming van mogelijke foutmeldingen van de Telescout met de
mogelijke oorzaken.
Telescout (Least Cost Routing)
19
Update werd uitgevoerd
Telescout heeft nieuwe tariefinformatie ontvangen (door een automatische of
handmatige update).
Fout bij update
Fouten van deze categorie treden op als u de commando’s „#53“, „#51X“ of de au-
tomatische configuratie gebruikt. Ook na een mislukte service-update door ons Ser-
viceCenter kunnen deze foutmeldingen optreden.
Nr. Foutomschrijving
2-1
Telescout kan geen verbinding naar buiten maken. Hiervoor kan eigenlijk alleen een aansluitpro-
bleem voor verantwoordelijk zijn (bijv. verkeerde ISDN-kabel, verkeerde bedrading, ontbrekende
of onjuist aangebrachte afsluitweerstanden).
2-2
Telescout kan geen verbinding met het ServiceCenter maken. Deze foutmelding treedt gewoonlijk
op als het ServiceCenter juist een service-update uitvoert. Gedurende deze tijd blijft slechts een
bepaald aantal serverlijnen vrij voor nieuwe aanmeldingen en handmatige updates. Wanneer op
bepaalde tijden veel klanten zich aanmelden, kan overbelasting optreden. Probeer de procedure
op een later tijdstip nog eens.
2-3
De verbinding met het ServiceCenter is op basis van een grote en voortdurende storing in capa-
citeit wegens een te hoog foutpercentage afgebroken. Storingsbronnen zijn ontbrekende of onjuist
geplaatste afsluitweerstanden of ontoelaatbare snoerlengten.
2-4
De verbinding met het ServiceCenter werd actief afgebroken. Hier zijn meerdere storingsbronnen
mogelijk: Ontbrekende of verkeerde afsluitweerstanden, ontoelaatbare snoerlengten of de aanslui-
ting van verkeerd gepoolde overige toestellen (bijv. gebruik van een andere ISDN-kabel).
2-5
Het ServiceCenter wijst een update voor uw Telescout om een bepaalde reden af. Neem contact
op met de medewerkers van het ServiceCenter.
2-6
De automatische configuratie kan niet worden uitgevoerd, omdat klaarblijkelijk voor uw ISDN-
aansluiting nummeronderdrukking bij KPN Telecom werd aangevraagd. Lees in het hoofdstuk
Eigen telefoonnummer registreren, hoe u Telescout toch kunt installeren.
Telescout (Least Cost Routing)
20
Oplossen van problemen en service mbt de Telescout
Bij alle vragen over de Telescout, het update-contract en mogelijke upgrades helpt
het Telescout ServiceCenter u graag verder:
Telescout ServiceCenter
maandag-vrijdag van 9.00 h tot 14.00 h
+31 (0) 347 32 73 19
Telefax +31 (0) 347 35 73 10
Internet
(vragen & antwoorden, algemene opmerkingen, actu-
ele aanbiederslijst)
www.telescout.nl
Trefwoordenregister
21
Trefwoordenregister
Providerinstelling.............................16
Besturingssysteem-update...........10
Datum....................................................7
Ingebruikneming ................................4
Kostenfactor .......................................9
Netnummer instellen......................15
Profiel instellen.................................12
Serviceprotocol ..............................16
Speciale accessoires....................... 4
Statistiek ............................................12
Tariefimpuls.......................................... 8
Tarief-update....................................14
TeleScout ...........................................11
TeleScout resetten.........................16
Tijd.......................................................... 7
tiptel telescout
Telefoonnummer telescout service center: +31 (0) 347 32 73 19
Faxnummer telescoutservice center: +31 (0) 347 32 73 10
www.telescout.nl
www.tiptel.nl

Documenttranscriptie

Aanvullende gebruiksaanwijzing voor de telescout t.b.v. de tiptel 411 home (NL) tiptel Inhoudsopgave Inhoudsopgave Inhoudsopgave .............................................................................................................. 2 Inleiding ........................................................................................................................... 4 Upgrade naar Telescout COMFORT......................................................................... 4 Installatie en ingebruikneming .................................................................................. 4 Kiezen via Telescout................................................................................................ 7 Datum en tijd instellen............................................................................................... 7 Blokkeren van overname datum en tijd .................................................................... 7 Kostenpuls ............................................................................................................... 7 Kostenfactor invoeren............................................................................................. 8 LCR functie voor elk intern toestel in-/uitschakelen................................................. 9 Besturingssysteem-update uitvoeren (zonder Telescout gegevens)..................... 9 Telescout (Least Cost Routing)................................................................................ 10 De Telescout configuratieopdrachten...................................................................... 10 Routingfuncties aan/uit ....................................................................................... 10 Profiel instellen.................................................................................................... 11 Statistiek van alle tot nu toe gevoerde gesprekken verwijderen........................ 11 Statistiek van het laatste gevoerde gesprek verwijderen .................................. 11 Provider-statistiek verwijderen........................................................................... 12 Referentieprovider vastleggen ........................................................................... 12 Eigen telefoonnummer registreren...................................................................... 12 Handmatige tarief-update uitvoeren.................................................................... 13 Provider bij verbinding mededelen ...................................................................... 13 Standaardprovider met carrier code kiezen ....................................................... 14 Eigen netnummer instellen................................................................................... 14 Aantal kiespogingen............................................................................................ 14 Telescout resetten.............................................................................................. 14 Serviceprotocol inschakelen............................................................................... 15 Providerinstelling (tarieven) ................................................................................ 15 Telescout Comfort-opdrachten................................................................................ 16 Report van alle gesprekken ................................................................................ 16 Mededeling gegevens laatste gesprek ............................................................... 16 Mededeling van gegevens over alle gesprekken bij een provider...................... 16 Laatste mededeling herhalen.............................................................................. 17 Datum van de laatste tarief-update..................................................................... 17 Eigen telefoonnummer (contractnummer) mededelen......................................... 17 Telescout-serienummer mededelen.................................................................... 17 Laatste geprobeerde provider............................................................................ 17 Gebruikte providers ............................................................................................ 18 Update-contract / wachttijd ................................................................................ 18 BASIC/COMFORT versie..................................................................................... 18 Meldingen en foutmeldingen van de Telescout........................................................ 18 2 Inhoudsopgave Update werd uitgevoerd..................................................................................... 19 Fout bij update..................................................................................................... 19 Oplossen van problemen en service mbt de Telescout........................................... 20 Trefwoordenregister.................................................................................................... 21 3 Installatie en ingebruikneming Inleiding Deze gebruiksaanwijzing beschrijft de installatie en de extra functies van de tiptel Telescout in samenwerking met de tiptel 411 home. De geïntegreerde Telescout Least Cost Router bespaart telefoonkosten door een goedkope provier te kiezen. Bij vragen over de centrale verzoeken wij u de gebruiksaanwijzing van de ISDN centrale tiptel 411 home te raadplegen. Bij vragen met betrekking tot de tiptel Telescout verwijzen wij u naar de gebruiksaanwijzing van de “Least Cost Router”. Upgrade naar Telescout COMFORT Met de meegeleverde bestelbon kunt u de in uw telefooncentrale geïntegreerde Telescout BASIC Least Cost Router voordelig naar Telescout Comfort opwaarderen. De omzetting vindt met afstandsconfiguratie plaats vanuit het ServiceCenter. Installatie en ingebruikneming 1. Eerst verbindt u uw toestellen met de analoge poorten P1-P4 (via de geïntegreerde RJ-aansluitingen of via de schroefklemaansluitingen P1-P4). Wanneer u ook een ISDN-toestel (bijv. ISDN-telefoon) wilt aansluiten, verbindt u dit met de aansluiting „interne S0“. In geval van een aanwezige ISDN-BUS bedrading kan het einde ook direct in de aansluiting worden gestoken; zo kunnen max. acht ISDN-toestellen worden aangesloten. 2. Sluit de ISDN-telefooncentrale op het ISDN-netwerk aan. Hiervoor verbindt u de 4-polige verbindingskabel met de aansluiting „externe S0“. De andere stekker van de kabel steekt u in de NT1. 3. Verbind alle toestellen met de voeding. De led „FUNCTION “ knippert langzaam als probleemloze toegang tot het ISDN-netwerk mogelijk is. Wanneer de led in het ritme kort aan – lang uit knippert, is de ISDN-aansluiting niet goed uitgevoerd. Controleer de aansluiting. Ga pas met de instelling ve rder als de led langzaam knippert. 5. De led knippert langzaam omdat de in uw telefooncentrale geïntegreerde Least Cost Router (LCR) nog geen tabel heeft. Wij adviseren u dringend de 4 Installatie en ingebruikneming besparingsmogelijkheden met de geïntegreerde Telescout LCR uit te proberen. 6. Wanneer u de Telescout Least Cost Router niet wilt gebruiken, gaat u verder met punt „10“. Denk eraan, dat als LCR niet wordt gebruikt langzaam knipperen van de led „FUNCTION” geen fout aangeeft, maar het standaardsignaal is. 7. Zo start u de automatische configuratie van de Telescout Least Cost Router: Neem van een willekeurige telefoon de hoorn op. U hoort een interne kiestoon. Kies op uw telefoon nu de combinatie *87* 0000# 80* (inclusief de sterretjes). Uw ISDN-telefooncentrale bevestigt deze opdracht met de woorden „Hartelijk dank“. Verbreek hierna de verbinding door de hoorn terug te leggen op het toestel. 8. Bij automatische configuratie belt de geïntegreerde Telescout het ServiceCenter. Het ServiceCenter herkent uw telefoonnummer en netnummer en programmeert in uw geïntegreerde Telescout een juiste tabel. Bovendien ontvangt uw Telescout de actuele tariefgegevens van de vrij toegankelijke providers. De automatische configuratie kan – afhankelijk van de belasting van het ServiceCenter – maximaal 30 minuten duren. Gedurende deze tijd kunt u geen telefoongesprekken voeren. Bellers die uw aansluiting kiezen, krijgen tijdens d eze periode een bezettoon. Trek gedurende deze periode in ieder geval niet de ISDN-toevoer uit uw ISDN-telefooncentrale. Deze kan hierdoor onbruikbaar worden. F Gebruik de tijd om het update-contract voor uw geïntegreerde Telescout in te vullen. Alleen met dit contract kunt u werkelijk zinvol kosten met uw ISDNtelefooncentrale besparen. Ook na elke wijziging van instellingen bij de g ebruikte providers (aanbieders) moet een oproep bij het ServiceCenter worden gedaan. Wij adviseren dringend de vrijschakeling door het ServiceCenter van overige providers aan te kruisen. Vaak hanteren onbekende, kleinere providers bijzonder agressieve aanbiedingen, waar u alleen gebruik van kunt maken als u daar bent aangemeld. 9. Als de aanmelding wordt beëindigd, gaan de aangesloten telefoons over. Neem de hoorn op en let op de mededeling. Wanneer uw telefoon na 30 m inuten nog steeds niet is overgegaan, neemt u de hoorn op. Wanneer u een aanhoudende bezettoon hoort, is de aanmeldingsprocedure nog niet afgesloten. Hang op en wacht nog eens 10 minuten. Als u de mededeling „Update uitgevoerd“ hoort, is de aanmelding succesvol geweest. Wanneer u de melding „Fout bij update twee-twee“ hoort, was het ServiceCenter op basis van een hoge telefoonbezetting (bijv. lopende service5 Installatie en ingebruikneming updates) niet bereikbaar. Herhaal de aanmelding vanaf „7“ op een later tijdstip opnieuw. Bij de mededeling van een ander foutnummer slaat u het hoofdstuk Oplossen van problemen in de gebruiksaanwijzing erop na, wat u moet doen. Na de succesvolle aanmelding meldt uw ISDN-telefooncentrale zich altijd met een kenmerkende kiestoon. Deze bestaat uit een korte toon en daarna een normale kiestoon. Telkens als u deze kiestoon hoort, is uw geïntegreerde Telescout stand-by voor besparing. 11. Nu is het tijd uw eerste telefoongesprek te voeren. Neem de hoorn van een aangesloten telefoon op. Wanneer u de configuratie voor de geïntegreerde Telescout LCR hebt uitgevoerd, zult u eerst een speciale toon horen – zoals eerder gezegd – die aangeeft dat de Telescout actief is. Een led op het toestel geeft aan, dat dit randapparaat wordt gebruikt. Bij levering krijgt u bij elk randapparaat een „interne“ kiestoon. Dat betekent, dat u met een op poort P1 aangesloten telefoon, bijv. door het kiezen van „22“, direct een ander randapparaat van uw installatie kunt bereiken dat op poort P2 is aangesloten. Wanneer u een „extern“ gesprek wilt voeren, dus een gesprek via uw netwerkleverancier, moet u eerst een „0“ (nul) kiezen. Dan krijgt u een gebruikelijke kiestoon. Wanneer u bijv. het telefoonnummer „036 - 5465296“ wilt bellen, kiest u op uw telefoon 00365465296. Wanneer u het gesprek wilt beëindigen, dan legt u de hoorn weer terug op het toestel. Om bij de provider het laatste gesprek op te vragen, kunt u de telefoonhoorn weer opnemen en de cijfervolgorde #31 kiezen. De gespreksduur en provider worden dan medegedeeld. Met de cijfervolgorde #30 vraagt u op, hoe lang u in totaal hebt getelefoneerd, hoeveel kosten zijn gemaakt en hoe hoog de besparing met de geïntegreerde Telescout al was. U weet dan zeer snel waarom het nuttig is het update-contract voor de Telescout Least Cost Routing af te sluiten. 12. Wanneer u de kosten en besparing voor elk gesprek wilt weten en nog optimaler wilt besparen, kunt u voordelig naar een Telescout COMFORT opwaarderen. De omzetting vindt eenvoudig met afstandsconfiguratie plaats. Een bestelbon b evindt zich in uw pakket. 6 Installatie en ingebruikneming Kiezen via Telescout Over het kiezen van een voordelige provider hoeft u zich geen zorgen te maken. Met een afgesloten update-contract doet de Telescout dit voor u. Overige informatie leest u in het hoofdstuk Telescout (Least Cost Routing). Datum en tijd instellen # 52 TTMMJJSSMM Datum / tijd invoeren, TT = dag, MM = maand, JJ = jaar, SS = uren, MM = minuten invoer wordt herhaald. -{}-* Invoer bevestigen. De telefooncentrale heeft een interne tijd. Datum en tijd zijn voor de Least Cost Routing nodig en worden bij uitgaand gesprek automatisch van het ISDN-netwerk ontvangen. Als datum en tijd niet worden doorgegeven, kunnen deze met de hand worden ingesteld. Bij invoer moet erop worden gelet, dat gegevens altijd tweecijferig zijn (bijv. 7 augustus 2002, 17:05 : 0708021705). Blokkeren van overname datum en tijd # 588 (0...1) Ontvangst datum en tijd van ISDN, 0 = vrijgegeven (default), 1 = geblokkeerd De telefooncentrale heeft een interne klok. Datum en tijd zijn voor de Least Cost Routing nodig en worden bij uitgaand gesprek automatisch van het ISDN-netwerk ontvangen. Als geen overname van datum en tijd wordt gewenst, kan de ontvangst worden geblokkeerd. Kostenpuls 22 Intern toestel Mededeling over de huidige instelling (0...1) Kostenpuls voor intern toestel aan (1) / uit (0) -{}-* Bevestiging „Hartelijk dank“. 7 Installatie en ingebruikneming De gesprekskosten van de telefooncentrale worden in de ISDN-telefooncentrale in een kostenpuls van 16kHz omgezet. Aangesloten telefoons kunnen de kostenpuls gebruiken om gesprekskosten te bepalen (zie ook Kostenfactor invoeren en gebruiksaanwijzing van de aangesloten telefoons). F De telefoons moeten de kostenpuls kunnen evalueren. Uw ISDN-aansluiting moet kosteninformatie tijdens het gesprek (AOCD) als koste npuls leveren of F de COMFORT-versie van de Telescout is in staat voor alle vrijgegeven aanbieders automatisch kosten te berekenen en de kostenpuls te versturen. F Als u tijdens een uitgaand gesprek van intern toestel wisselt, worden de kosten niet meer doorgegeven. Voorbeeld: De kostenpuls voor intern toestel 21 moet geactiveerd worden. De PIN is op 0000 ingesteld: *87* 0000# 22 21 1 * Kostenfactor invoeren 12 (NNN) * Kostenfactor (N = plaatsen na de komma) Afhankelijk van de provider en situatie worden kosten bij externe gesprekken als gesprekseenheden of geldbedrag doorgegeven. Als gesprekseenheden worden doorgegeven, kunnen deze door de telefooncentrale direct in een kostenpuls worden omgezet. Als echter geldbedragen worden doorgegeven, moet de telefooncentrale deze met behulp van de kostenfactor in een overeenkomend aantal kostenpulsen omzetten (zie ook Kostenpuls). F De COMFORT-versie van De Telescout is in staat voor alle vrijgegeven aanbieders automatisch kosten te berekenen. Deze waarden zijn zeer nauwkeurig en worden als bedragen berekend. U kunt dus ook met de kostenfactor bepalen, hoe nauwkeurig de weergave op uw telefoon moet zijn. Voorbeeld: Een kostenfactor van 0,06 Euro moet in de telefooncentrale worden ingevoerd. De PIN is op 0000 ingesteld. *87* 0000# 12 006 * 8 Installatie en ingebruikneming LCR functie voor elk intern toestel in-/uitschakelen 15 Intern toestel (0...1) Telescout LCR voor intern toestel aan (1) / uit (0) De LCR-functie kan afzonderlijk voor elke intern toestel in- (= 1) of uitgeschakeld (= 0, standaardinstelling) worden. Voorbeeld: LCR-functie voor intern toestel 21 inschakelen. De PIN is op 0000 ingesteld. *87* 0000# 15 21 1* Besturingssysteem-update uitvoeren (zonder Telescout gegevens) *87* PIN # Programmeermodus inleiden *90* Servernummer # Mededeling „Hartelijk dank“. Door de update-mogelijkheid via de server van Tiptel b.v. kan de besturingssoftware van de ISDN-telefooncentrale steeds worden geactualiseerd. Op de server worden indien nodig actuele versies van de besturingssoftware beschikbaar gesteld. Wanneer u een update-contract hebt afgesloten of de Telescout functie hebt gedeactiveerd, kunt u via deze functie de telefooncentrale eenvoudig actualiseren. F Deze opdracht werkt alleen als u de Telescout functie gedeactiveerd hebt. Aanwezige Telescout informatie in de telefooncentrale wordt verwijderd. Bij het oproepen van deze opdracht en geactiveerde Telescout functie krijgt u de foutmelding 2-2. Deze update geldt alleen voor de data van het besturingssysteem zonder de Telescout informatie. Server-telefoonnummer voor besturingssysteem-update: 036-5402143 9 Telescout (Least Cost Routing) Telescout (Least Cost Routing) Uw ISDN-telefooncentrale bevat de toonaangevende Europese technologie Least Cost Routing (LCR): De Telescout. „Least Cost Routing“ betekent, dat voor elk gesprek automatisch de voordeligste aanbieder wordt geselecteerd. Voor een gering bedrag per jaar actualiseert het Telescout ServiceCenter de complexe tariefinformatie in uw ISDN-telefooncentrale. De Telescout configuratieopdrachten In deze paragraaf zijn alle opdrachten samengevat waarmee u de Telescout volgens uw speciale wensen kunt instellen. Voor configuratie gaat u altijd als volgt te werk: 1. Neem de telefoonhoorn op. U hoort een interne kiestoon. 2. Kies voor de configuratie de codecijfers *87*. Daarna kiest u de ingestelde PIN-code. In de leveringssituatie is de PIN-code op „0000“ gezet. Bevestig de PIN-code met de # toets. 3. Kies een of meerdere commando’s met de gewenste parameters. Uw ISDNtelefooncentrale beschikt over een bijzonder gemakkelijk spraaksysteem, dat bij vele opdrachten de huidige instellingen voor de wijziging met een gesproken mededeling aangeeft. Wanneer u een instelling wijzigt, wordt daarna de nieuwe instelling voorgelezen. Met de vraag „OK?“ wordt van u verlangd de nieuwe waarden door het kiezen van * of # te bevestigen. Pas na de bevestiging worden de nieuwe waarden overgenomen. Uw ISDNtelefooncentrale bevestigt de overname van de wijziging met de mededeling „Hartelijk dank“. 4. U kunt een onbeperkt aantal wijzigingen na elkaar aanbrengen zonder de configuratie-inleiding (*87* en PIN #) opnieuw te doorlopen. 5. Aan het einde van de configuratie hangt u gewoon op. Routingfuncties aan/uit # 0 (0...2) * Routingfunctie uit (0), aan (1) of aan zonder gebruikstoon (2) Met dit commando schakelt u de Telescout aan of uit. 10 Telescout (Least Cost Routing) F Wanneer de Telescout over een tarieftabel en de juiste tijd beschikt, klinkt bij een kiespoging eerst de Telescout–kiestoon. Profiel instellen # 1 (0...2) * Gebruikersprofiel: 0 = zuinig, 1 = normaal (standaard), 2 = hectisch De profielen betekenen in detail: • Zuinig. Als u wilt dat de Telescout bij het kiezen uitsluitend de waarschijnlijk voordeligste provider neemt, moet u dit profiel instellen. Let er echter op, dat sommige aanbieders bijzondere „Voordeeltjes“ aanbieden zonder voldoende capaciteit beschikbaar te stellen. In zo’n geval kan het gebeuren dat u bij deze instelling in principe een bezettoon hoort. Wij raden deze instelling daarom niet aan. • Normaal. Dit standaard ingestelde profiel laat keuze tussen de waarschijnlijk 3 voordeligste providers. Omdat elke provider in de basisinstelling 3 maal wordt uitgeprobeerd, leidt dit tot maximaal 9 kiespogingen. Deze instelling heeft zich in de praktijk bewezen. • Hectisch. Bij deze instelling probeert de Telescout in het ergste geval alle vrijgegeven providers om een vrije lijn te krijgen. Statistiek van alle tot nu toe gevoerde gesprekken verwijderen # 30 * Statistiek van alle tot nu toe gevoerde gesprekken verwijderen Met deze functie verwijdert u de kosten- en besparingsstatistiek van alle tot nu toe gevoerde gesprekken die u met # 30 kunt oproepen (zie Report van alle gesprekken). Deze functie is vanaf de Telescout COMFORT beschikbaar. Statistiek van het laatste gevoerde gesprek verwijderen # 31 * Gegevens van het laatste gevoerde gesprek verwijderen. Met deze functie verwijdert u de kosten- en besparingsgegevens van het laatste gevoerde gesprek die u met # 31 kunt oproepen (zie Mededeling gegevens laatste gesprek). Deze functie is vanaf de Telescout COMFORT beschikbaar. 11 Telescout (Least Cost Routing) Provider-statistiek verwijderen # 32 PROVIDER * Statistiek van PROVIDER verwijderen. # 32 * * Statistiek van alle providers verwijderen. Met deze functie verwijdert u de kosten- en besparingsstatistiek van de aanbieder „PROVIDER“ (bijv. „1603“). Deze functie is vanaf de Telescout COMFORT beschikbaar. F Wanneer u de statistiek van alle providers wilt verwijderen, voert u in plaats van een providercode gewoon een * in. Referentieprovider vastleggen # 50 PROVIDER * Referentieprovider voor besparingsberekening vastleggen Deze functie legt vergelijkbare providers voor de besparingsberekening vast. Standaard ingesteld is KPN telecom (1655). Deze functie is vanaf de Telescout COMFORT beschikbaar. Eigen telefoonnummer registreren # 51 MSN * * Telescout contractnummer handmatig invoeren. Als bij u de automatische configuratie van de Telescout met de foutmelding „Fout bij update twee-zes“ mislukt, hebt u voor uw telefoonaansluiting bij de telefooncentrale nummeronderdrukking aangevraagd. Dat betekent dat bellers uw telefoonnummer niet kunnen zien. Juist deze informatie gebruikt het ServiceCenter echter om uw de Telescout goed te kunnen instellen. Het telefoonnummer van uw Telescout-aansluiting moet voor twee zaken beslist bekend zijn: 1. Het ServiceCenter moet bij service-updates uw telefooncentrale kunnen bereiken. 2. Om onderscheid te kunnen maken tussen lokale en interlokale gesprekken heeft uw Telescout een speciaal op uw netnummer afgestemde netnummertabel nodig. 12 Telescout (Least Cost Routing) Wanneer uw telefoonnummer niet automatisch kon worden doorgegeven, kunt u dit met deze functie registreren. Bij „MSN“ geeft u uw complete telefoonnummer met netnummer aan, dus bijv. „022254711“. Voltooi de invoer met *. Dan leest De Telescout het telefoonnummer nog een keer voor. Na opnieuw met * te hebben bevestigd, belt de Telescout na „Hartelijk dank“ automatisch het ServiceCenter. Onderbreek de oproep in geen geval door een van de ISDN-verbindingssnoeren uit uw telefooncentrale te trekken. De centrale kan hierdoor defect raken. Na succesvolle aanmelding hoort u de mededeling „Update werd uitgevoerd“ – als alles in orde was – of een nauwkeurige foutmelding. Handmatige tarief-update uitvoeren # 53 * Handmatige tarief-update uitvoeren. U heeft deze functie alleen nodig wanneer u wijzigingen in uw lijst van providers heeft uitgevoerd of indien de tiptel telescout op een andere telefoonaansluiting is aangesloten met een ander telefoonnummer. Indien nieuwe providers aan het gegevensbestand van het service center zijn toegevoegd en uw tiptel telescout deze nog niet kent (mededeling: “Onbekende provider”), dient u met behulp van dit commando eerst een update uit te voeren. Vervolgens schakelt u de provider vrij en/of kiest u het gewenste tarief van de provider. Tenslotte voert u opnieuw een handmatige update uit, zodat de overeenkomstige tariefinformatie opnieuw kan worden geladen. U dient in geen geval de verbinding te verbreken door één van de ISDNverbindingskabels uit de tiptel telescout te verwidjeren. Hierdoor kan het gebeuren dat de tiptel telescout niet meer functioneert. Naa een succesvolle update ontvangt u een wederoproep waarbij het resultaat aan u zal worden mede gedeeld. Het kan maximaal 30 minuten duren voordat u een wederoproep kunt ontvangen, heeft u na 30 minuten nog geen wederoproep ontvangen, dan dient u de hoorn van het toestel te nemen. U hoort dan een gesproken mededeling. Provider bij verbinding mededelen # 583 (0...1) * Provider bij verbinding mededelen, 1 = aan, 0 = uit (standaard) 13 Telescout (Least Cost Routing) Als u altijd geïnformeerd wilt worden via welke provider het volgende gesprek plaatsvindt, kunt u deze optie inschakelen. U hoort dan in het oproepsignaal het g esproken providernummer. Standaardprovider met netcodecijfer kiezen # 585 (0...1) * Verbindingen via standaardprovider (KPN Telecom) met voorafgaand carrier code kiezen, 1 = aan (standaard), 0 = uit Met deze optie kunt u kiezen of het netcodecijfer ook bij de standaardaanbieder altijd vooraf moet worden gekozen. Wijzig deze instelling alleen op aanwijzing van het Telescout ServiceCenter. Eigen netnummer instellen # 587 Netnummer ** Eigen netnummer instellen Het eigen netnummer wordt gewoonlijk automatisch bij de eerste update van de Telescout ingesteld. Deze opdracht heeft u daarom waarschijnlijk niet nodig. Aantal kiespogingen # 593 (0...9) * Aantal nummerherhalingen via dezelfde provider. Met dit commando legt u vast, hoe vaak elke provider herhaald moet worden (standaardinstelling: 3 pogingen), voordat de eerstvolgende, duurdere provider wordt geprobeerd. Verwar deze instelling niet met de profielinstelling. Daar legt u vast, hoeveel providers in totaal moeten worden geprobeerd. Een hogere waarde is voor u mogelijk goedkoper, maar bij sommige kiespogingen zeker ook tijdrovender. Telescout resetten # 93 * Telescout-instellingen naar fabriekswaarden resetten Deze opdracht verwijdert alle instellingen van de Telescout en reset deze waarden naar de fabrieksinstelling. De installatie-instelling blijft ongewijzigd. 14 Telescout (Least Cost Routing) Als u niet zeker weet of u mogelijk verkeerde instellingen hebt aangebracht, kan deze opdracht naar de fabrieksinstellingen terugkeren. Daarna is het opnieuw starten van de automatische configuratie zinvol. Serviceprotocol inschakelen # 94 (0...1) * Protocolfunctie (Tracer) aan (1) / uit (0) op aanwijzing Service. Als bij technische problemen het ServiceCenter adviseert een serviceprotocol (Trace) aan te maken, schakelt u het protocol met deze functie in. Na een update wordt het serviceprotocol automatisch weer uitgeschakeld. Providerinstelling (tarieven) # 6 PROVIDER (1...99) * Tariefnummer 1...99 voor PROVIDER gebruiken. De carriercode moet aan de actuele Telescout-providerlijst worden ontleend. Met dit commando legt u vast of en hoe de provider (dus bijv. „1603“) gebruikt moet worden. „(1...99)“ is daarbij de tariefcode. Wanneer u als tariefcode een „0“ invoert, blokkeert u de provider. Dit kan bijv. zinvol zijn als een provider weliswaar theoretisch voordelige provider heeft, maar praktisch nooit vrije lijnen ter beschikking kan stellen en elk uitgaand gesprek o nnodig lang vertraagt. Het aangeven van een „1“ betekent, dat de provider zo gebruikt kan worden als zonder aanmelding mogelijk is. Alle providers zijn in de leveringssituatie zo ingesteld. Providers die beslist een aanmelding verlangen, worden bij deze instelling niet g ebruikt. De cijfers „2“ en meer geven afzonderlijke tarieven van deze provider aan. De precieze toekenning kunt u ontlenen aan de actuele providerlijst van het ServiceCenter, dat u onder http://www.telescout.nl kunt ontvangen. U kunt het beste de instelling en aanmelding voor tarieven van providers aan ons ServiceCenter overlaten. Zo kan uw Telescout de optimale besparing bereiken, omdat onze kostendeskundigen weten, wie wanneer voordelig is, ook als de aanbieder minder bekend is. Hiervoor kruist u in het update-contract het veld „Provider “ aan. 15 Telescout (Least Cost Routing) Telescout Comfort-opdrachten Report van alle gesprekken # 30 Report van alle tot nu toe gevoerde gesprekken mededelen. Na invoer van deze opdracht geeft de Telescout als volgt mondelinge informatie over het laatste uitgaande gesprek: „Alle gesprekken: Duur 45 uur, 51 minuten, 51 seconden, kosten 282 EURO 33, besparing 239 EURO 5.“ F Bij deze functie noemt de Telescout BASIC ook de kosten en besparing. Daarmee hebt u snel een indruk of een update-contract loont. Mededeling gegevens laatste gesprek # 31 Report van het laatste gevoerde gesprek. Alleen de „Comfort“-versie deelt ook kosten en besparing mee. Na invoer van deze opdracht geeft de Telescout als volgt mondelinge informatie over het laatste uitgaande gesprek: „Laatste gesprek: 0-10-98, Duur 21 minuten, 2 seconden, kosten 3 Euro 35, besparing 49 cent.“ F Alleen de Telescout COMFORT deelt kosten en besparing mee. Als geen besparing werd bereikt, wordt deze ook niet medegedeeld. Wanneer de Telescout geen enkel gesprek geregistreerd heeft, krijgt u slechts een bezettoon. Mededeling van gegevens over alle gesprekken bij een provider # 32 PROVIDER Report van alle tot nu toe via PROVIDER gevoerde gesprekken. Deze functie die vanaf de Telescout COMFORT beschikbaar is, deelt kosten, g espreksduur en besparing via de aanbieder „PROVIDER“ gevoerde gesprekken mee. Daarmee krijgt u een zekere controle over de te verwachten rekening van de providers. 16 Telescout (Least Cost Routing) Laatste mededeling herhalen # 54 Laatste informatieve mededeling herhalen. Wanneer u een informatieve mededeling niet goed hebt begrepen of iemand a nders heeft de mededeling gehoord, kunt u met deze opdracht nog een keer afluisteren. Een informatieve mededeling is bijv. „Update uitgevoerd“. Datum van de laatste tarief-update # 57 Datum van de laatste tarief-update mededelen. Na invoer van deze opdracht leest de Telescout de datum van de laatste update voor. Wanneer u een bezettoon of de mededeling „01-01-70“ hoort, betekent dit niet dat nog geen update werd uitgevoerd. Het kan ook betekenen dat op het tijdstip van de laatste update datum en tijd van uw telefooncentrale niet juist waren ingesteld. Eigen telefoonnummer (contractnummer) mededelen # 580 Ingestelde telefoonnummer (contractnummer) mededelen Met deze opdracht verlangt u van de Telescout het voor uw aansluiting vastgestelde of met „# 51xxx“ ingevoerde telefoonnummer voor controledoeleinden voor te lezen. Telescout-serienummer mededelen # 581 Telescout-serienummer mededelen Met dit commando wordt het door het ServiceCenter toegekende interne serienummer van uw Telescout voorgelezen. Dit is niet gelijk aan het nummer op het typeplaatje van uw telefooncentrale. Laatste geprobeerde provider # 582 Laatste geprobeerde provider mededelen. 17 Telescout (Least Cost Routing) Met deze functie kunt u de Telescout vragen welke provider voor het laatst werd geprobeerd. Gebruikte providers # 7 ... * ... * ... Mededeling over alle actieve providers. De lijst wordt altijd na het indrukken van een toets voortgezet. Met deze functie kunt u de Telescout vragen met welke proiders bij gesprekken rekening wordt gehouden. Na elke carriercode kunt door indrukken van * doorgaan. Update-contract / wachttijd # 91 Mededeling „1“, wanneer update-contract aanwezig is of wachttijd nog loopt. Mededeling „0“, wanneer u nog geen abonnement heeft of deze nog niet heeft teruggestuurd. Wanneer u dit commando invoert en u ontvangt als medeling een “1”, dan is uw Telescout abonnement in het Service Center geldig en geactiveerd of uw updatecontract is bij het Service Center in behandeling en binnen een paar dagen zal het contract geactiveerd worden. Indien u een “0” hoort, dient u zo snel mogelijk uw Telescout abonnement op te sturen naar Telescout b.v. omdat u anders geen u pdates zult ontvangen en u niet kunt profiteren van de voordelige tarieven. BASIC/COMFORT versie # 92 Mededeling „0“ voor Telescout BASIC, mededeling „1“ voor Telescout COMFORT of mededeling „2“ voor Telescout PRO. Met dit commando wordt een „1“ voorgelezen als u over een Telescout COMFORT beschikt. Als een „0“ wordt medegedeeld, gaat het om de Telescout BASIC. De mededeling „2“ betekent, dat u over het model Telescout PRO beschikt. Meldingen en foutmeldingen van de Telescout Hier vindt u een opsomming van mogelijke foutmeldingen van de Telescout met de mogelijke oorzaken. 18 Telescout (Least Cost Routing) Update werd uitgevoerd Telescout heeft nieuwe tariefinformatie ontvangen (door een automatische of handmatige update). Fout bij update Fouten van deze categorie treden op als u de commando’s „#53“, „#51X“ of de automatische configuratie gebruikt. Ook na een mislukte service-update door ons ServiceCenter kunnen deze foutmeldingen optreden. Nr. Foutomschrijving 2-1 Telescout kan geen verbinding naar buiten maken. Hiervoor kan eigenlijk alleen een aansluitprobleem voor verantwoordelijk zijn (bijv. verkeerde ISDN-kabel, verkeerde bedrading, ontbrekende of onjuist aangebrachte afsluitweerstanden). 2-2 Telescout kan geen verbinding met het ServiceCenter maken. Deze foutmelding treedt gewoonlijk op als het ServiceCenter juist een service-update uitvoert. Gedurende deze tijd blijft slechts een bepaald aantal serverlijnen vrij voor nieuwe aanmeldingen en handmatige updates. Wanneer op bepaalde tijden veel klanten zich aanmelden, kan overbelasting optreden. Probeer de procedure op een later tijdstip nog eens. 2-3 De verbinding met het ServiceCenter is op basis van een grote en voortdurende storing in capaciteit wegens een te hoog foutpercentage afgebroken. Storingsbronnen zijn ontbrekende of onjuist geplaatste afsluitweerstanden of ontoelaatbare snoerlengten. 2-4 De verbinding met het ServiceCenter werd actief afgebroken. Hier zijn meerdere storingsbronnen mogelijk: Ontbrekende of verkeerde afsluitweerstanden, ontoelaatbare snoerlengten of de aansluiting van verkeerd gepoolde overige toestellen (bijv. gebruik van een andere ISDN-kabel). 2-5 Het ServiceCenter wijst een update voor uw Telescout om een bepaalde reden af. Neem contact op met de medewerkers van het ServiceCenter. 2-6 De automatische configuratie kan niet worden uitgevoerd, omdat klaarblijkelijk voor uw ISDNaansluiting nummeronderdrukking bij KPN Telecom werd aangevraagd. Lees in het hoofdstuk Eigen telefoonnummer registreren, hoe u Telescout toch kunt installeren. 19 Telescout (Least Cost Routing) Oplossen van problemen en service mbt de Telescout Bij alle vragen over de Telescout, het update-contract en mogelijke upgrades helpt het Telescout ServiceCenter u graag verder: Telescout ServiceCenter maandag-vrijdag van 9.00 h tot 14.00 h +31 (0) 347 32 73 19 Telefax +31 (0) 347 35 73 10 Internet (vragen & antwoorden, algemene opmerkingen, actuele aanbiederslijst) www.telescout.nl 20 Trefwoordenregister Trefwoordenregister Providerinstelling .............................16 Besturingssysteem-update...........10 Datum....................................................7 Ingebruikneming ................................4 Kostenfactor .......................................9 Netnummer instellen ......................15 Profiel instellen .................................12 Serviceprotocol ..............................16 Speciale accessoires....................... 4 Statistiek ............................................12 Tariefimpuls.......................................... 8 Tarief-update....................................14 TeleScout ...........................................11 TeleScout resetten .........................16 Tijd .......................................................... 7 21 tiptel telescout Telefoonnummer telescout service center: +31 (0) 347 32 73 19 Faxnummer telescoutservice center: +31 (0) 347 32 73 10 www.telescout.nl www.tiptel.nl
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24

Tiptel 1041645 Data papier

Categorie
Telefoons
Type
Data papier