Shimano WH-M788-F15 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
(Dutch)
DM-WH0004-01
Dealershandleiding
Wielset
WEG
WH-6700
WH-RS80-C50
WH-RS80-A-C24
WH-RS30-A
WH-RS10-A
WH-R501-30
WH-R501
MTB
WH-M785-F
WH-M785-R
WH-M788-R
WH-M785-F15
WH-M788-F15
SM-RIMTAPE
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VOOR VEILIG RIJDEN ............................................................................................. 4
WEG
MONTEREN .......................................................................................................... 10
Bandmaat ..........................................................................................................................10
Lijst van benodigde instrumenten ...................................................................................10
Montage van de HG tandwielen......................................................................................11
ONDERHOUD ....................................................................................................... 12
Insteken van de spaken ....................................................................................................12
Vervangen van de spaken ................................................................................................14
Vervanging van het freewheelhuis .................................................................................. 16
Montage en demontage van tubeless banden ...............................................................17
MTB
MONTEREN .......................................................................................................... 20
Bandmaat ..........................................................................................................................20
Lijst van benodigde instrumenten ...................................................................................20
Montage van de HG tandwielen......................................................................................21
De remblokrotor installeren.............................................................................................22
ONDERHOUD ....................................................................................................... 23
Insteken van de spaken ....................................................................................................23
Vervangen van de spaken ................................................................................................24
Demontage en montage ..................................................................................................25
Vervanging van het freewheelhuis .................................................................................. 28
Montage en demontage van tubeless banden ...............................................................29
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealershandleiding is in de eerste plaats bedoeld om gebruikt te worden door profesionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet profesioneel getraind zijn voor het monteren van fietsen, moeten niet proberen de onderdelen zelf te
installeren door gebruik te maken van de dealershandleiding.
Als enig deel van de informative in de handleiding onduidelijk is, ga dan niet verder met de installatie, neem in plaats daarvan
contact op met uw verkooppunt of een plaatselijke fietsdealer voor hun assistentie.
Zorg ervoor dat u alle instructiehandleidingen leest die bij het product toegevoegd zijn.
Demonteer of wijzig het product niet anders dan zoals vermeld in de informatie in de dealershandleiding.
Alle dealershandleidingen en instructiehandleidingen kunnen on-line bekeken worden op onze internetpagina
(http://si.shimano.com).
Let op de juiste regels en voorschriften van het land, staat of regio waarin u uw zaken doet als een dealer.
Lees voor de veiligheid voor gebruik deze dealershandleiding zorgvuldig en volg deze voor correct
gebruik op.
De volgende instructies dienen steeds in acht genomen te worden ter voorkoming van letsel en schade aan apparatuur en
omgeving.
De instructies zijn onderverdeeld overeenkomstig de grootte van het gevaar of de beschadiging welke zich kan voordoen
als dit product verkeerd gebruikt wordt.
GEVAAR
Wanneer de instructies niet in acht genomen worden zal dit leiden tot ernstig of dodelijk letsel.
WAARSCHUWING
Wanneer de instructies niet in acht genomen worden kan dit leiden tot ernstig of dodelijk letsel.
LET OP
Wanneer de instructies niet in acht genomen worden kan dit leiden tot letsel of materiële schade aan apparatuur en
omgeving.
4
VOOR VEILIG RIJDEN
WAARSCHUWING
Zorg ervoor dat u de instructies volgt die in de instructiehandleiding gegeven zijn, wanneer u onderdelen installeert.
Het wordt aangeraden alleen originele Shimano onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te
zitten of beschadigd raken, kan de fiets plotseling omvallen, wat ernstig letsel kan veroorzaken.
Bovendien kunnen er problemen voorkomen, als de afstellingen niet correct uitgevoerd worden. De fiets zou plotseling kunnen
vallen, wat ernstig letsel kan veroorzaken.
Om tijdens onderhoudswerkzaanheden, zoals tijdens het vervangen van onderdelen, moet u om uw ogen te
beschermen een normale of rondom afsluitende veiligheidsbril dragen.
Bewaar na het grondig lezen van deze dealershandleiding deze op een veilige plaats voor toekomstige naslag.
Zorg ervoor dat u gebruikers tevens op de hoogte brengt van het volgende:
Algemene beschrijvingen voor het wiel voor op de WEG / het MTB-wiel
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te gaan rijden. Als de wielen op een of andere manier
loszitten, kunnen deze van de fiets losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Als het snelontgrendelmechanisme niet op de juiste wijze wordt gebruikt, bestaat de kans dat het wiel losraakt van de fiets,
hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan hebben. Alvorens in gebruik te nemen, de montage-instructies voor het
snelontgrendelmechanisme goed lezen.
Controleer voor gebruik de wielen om te zien of er geen verbogen of loszittende spaken zijn en of de buitenkant van de velg
geen deuken, scheurtjes of krassen vertoont. Als er problemen zoals deze worden aangetroffen, het wiel niet gebruiken.
Beschrijvingen voor het wiel voor op de WEG
Deze wielen zijn bestemd voor gebruik op verharde wegen. Als de wielen op onverharde wegen worden gebruikt, bestaat de
kans dat de wielen verbogen of beschadigd worden, hetgeen tot ongelukken kan leiden.
De holte aan de tegenoverliggende zijde van het ventielgat is een indicator voor de mate van velgslijtage. Als de holte niet
langer zichtbaar is, de velg niet langer gebruiken. Als u de velg blijft gebruiken, kan deze breken waardoor de kans bestaat
dat u met de fiets komt te vallen en een ongeluk veroorzaakt.
Beschrijvingen voor het MTB-wiel
De remblokhouder en de remblokrotor zullen tijdens het gebruik van de remmen heet worden, dus raak deze onderdelen
tijdens het fietsen of onmiddellijk na het afstappen van de fiets niet aan, omdat anders de kans bestaat dat u brandwonden
oploopt. Controleer alvorens te proberen de remmen af te stellen of de remonderdelen voldoende afgekoeld zijn.
Let er op de montage-instructies voor de schijfremmen eveneens zorgvuldig door te lezen.
< WH-M785-F / WH-M788-R / WH-M785-R >
Als de snelontgrendelhendel zich aan dezelfde kant als de remblokrotor bevindt,
bestaat het gevaar dat deze in contact komt met de remblokrotor. Controleer dus
dat zelfs wanneer de snelontgrendelhendel met de handpalm met volledige
kracht vastgezet is, deze geen contact maakt met de remblokrotor. Stop met het
gebruik van het wiel wanneer de hendel contact maakt met de remblokrotor en
neem contact op met een dealer of een agentschap.
Snelontgrendel-
hendel
Remblokrotor
5
< WH-M785-F >
Het wiel is bestemd voor cross-country weggebruik. Gebruik het niet voor het rijden van afdalingen, aangezien het wiel
mogelijk verbogen of anderszins beschadigd kan worden, hetgeen ongelukken tot gevolg kan hebben.
< WH-M788-F15 / WH-M785-F15 >
WH-M788-F15 is bedoeld voor trail weggebruik en de WH-M785-F15 is bedoeld voor cross-country weggebruik. Gebruik geen
van beide wielen voor het rijden van afdalingen; aangezien het wiel mogelijk verbogen of anderszins beschadigd kan worden,
hetgeen ongelukken tot gevolg kan hebben.
De WH-M788-F15 / WH-M785-F15 is niet geschikt voor downhill rijden en freerijden. Echter, afhankelijk van de
rijomstandigheden, kan er in de naafas een scheurtje ontstaan, hetgeen het defect raken van de naafas kan veroorzaken. Dit
kan een ongeluk tot gevolg hebben dat ernstig of zelfs dodelijk letsel kan veroorzaken. Alvorens te gaan rijden dient u uw
naven zorgvuldig te controleren om er zeker van te zijn dat er geen scheurtjes in de assen zijn en als u een teken vindt van een
scheurtje of andere abnormale toestand, de fiets NIET gebruiken.
De WH-M788-F15 / WH-M785-F15 kan gebruikt worden in combinatie met een speciale voorvork en de E-Thru. Als deze
gebruikt wordt tezamen met een andere voorvork of vaste as, kan dit er toe leiden dat tijdens het rijden het wiel van de fiets
losraakt en dat ernstig lichamelijk letsel veroorzaakt wordt.
De bevestigingsmethode en het aantrekkoppel voor het voorwiel verschillen beide afhankelijk van het type voorveringvork
welke gebruikt wordt. Volg bij het monteren van het voorwiel aan de voorveringvork altijd de aanwijzingen die gegeven
worden in de montage-instructies voor de voorveringvork. Als de aanwijzingen niet worden opgevolgd, bestaat de kans dat
het voorwiel uit de voorveringvork valt en dat ernstig letsel veroorzaakt wordt.
Als de asontgrendelhendel zich aan dezelfde kant als de remblokrotor bevindt,
bestaat het gevaar dat deze in contact komt met de remblokrotor. Controleer dus
dat zelfs wanneer de asontgrendelhendel met de handpalm met volledige kracht
vastgezet is, deze geen contact maakt met de remblokrotor. Stop met het gebruik
van het wiel wanneer de hendel contact maakt met de remblokrotor en neem
contact op met een dealer of een agentschap.
Asontgrendel-
hendel
Remblokrotor
Als het asontgrendelhendel niet op de juiste wijze wordt gebruikt, bestaat de kans dat het wiel losraakt van de fiets, hetgeen
ernstig letsel tot gevolg kan hebben.
< WH-M788-R / WH-M785-R >
WH-M788-R is bedoeld voor trail weggebruik en de WH-M785-R is bedoeld voor cross-country weggebruik. Gebruik geen van
beide wielen voor het rijden van afdalingen; aangezien het wiel mogelijk verbogen of anderszins beschadigd kan worden,
hetgeen ongelukken tot gevolg kan hebben.
De WH-M788-R / WH-M785-R is niet geschikt voor downhill rijden en freerijden. Echter, afhankelijk van de rijomstandigheden,
kan er in de naafas een scheurtje ontstaan, hetgeen het defect raken van de naafas kan veroorzaken. Dit kan een ongeluk tot
gevolg hebben dat ernstig of zelfs dodelijk letsel kan veroorzaken. Alvorens te gaan rijden dient u uw naven zorgvuldig te
controleren om er zeker van te zijn dat er geen scheurtjes in de assen zijn en als u een teken vindt van een scheurtje of andere
abnormale toestand, de fiets NIET gebruiken.
Voor Installatie aan de Fiets en Onderhoud:
Beschrijvingen voor het wiel voor op de WEG
Niet gebruiken in combinatie met veringvorken met onderschakel. Met dit type vork kan de speling tussen de naafas en de
remblokken wijzigen als gevolg van de werking van de vering, zodat de remblokken de spaken kunnen raken wanneer de
remmen worden gebruikt.
Beschrijvingen voor het MTB-wiel
Deze wielen zijn uitsluitend bestemd voor gebruik met schijfremmen. Gebruik deze wielen niet met velgremmen.
6
LET OP
Zorg ervoor dat u gebruikers tevens op de hoogte brengt van het volgende:
Algemene beschrijvingen voor het wiel voor op de WEG / het MTB-wiel
De banden dienen alvorens te gaan fietsen op de spanning gebracht te worden die op de banden staat aangegeven.
Beschrijvingen voor het wiel voor op de WEG
< WH-6700 >
Gebruik geen velgband. Velgband kan het verwijderen en monteren van de band bemoeilijken en de band of binnenband
beschadigen of de kans bestaat dat de banden plotseling lek raken en los komen, hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan
hebben.
< WH-RS80-C50 / WH-RS80-A-C24 / WH-R501-30 / WH-R501 / WH-RS30-A / WH-RS10-A >
Gebruik velgband die tegen grote druk bestand is, anders bestaat de kans dat de banden plotseling lek raken en los komen,
hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan hebben.
Verder wordt het niet aanbevolen velgband opnieuw te gebruiken nadat het van het wiel verwijderd is. Als de velgband of
pluggen opnieuw gebruikt worden, kunnen de banden tijdens het rijden plotseling lek raken en van de velg los komen,
hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Gebruik bij het vervangen van de rimtape een maat die bij de velg past. Als u een maat gebruikt die niet bij de velg past, kan
de band plotseling lek raken en kunt u van de fiets vallen.
Beschrijvingen voor het MTB-wiel
Gebruik geen velgband. Velgband kan het verwijderen en monteren van de band bemoeilijken en de band of binnenband
beschadigen of de kans bestaat dat de banden plotseling lek raken en los komen, hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan
hebben.
Let er op bij het afstellen van de spaakspanningen de plugs niet te strak aan te trekken. Als de plugs te strak worden
aangetrokken, kan dit beschadiging van de velg veroorzaken.
Raadpleeg een verkooppunt of agentschap wanneer u een bandenreparatiemiddel gebruikt.
Inloopperiode
Schijfremmen hebben een inloopperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het verloop van de inloopperiode toenemen.
Zorg er voor dat u op de toename van de remkracht voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de inloopperiode gebruikt.
Hetzelfde doet zich voor wanneer de blokken of de rotor van de schijfrem vernieuwd worden.
Voor Installatie aan de Fiets en Onderhoud:
Beschrijvingen voor het MTB-wiel
Bij het gebruik van het speciaal gereedschap (TL-FC36) voor het verwijderen en monteren van de rotorbevestigingsring, er op
letten de buitenzijde van de remblokrotor niet met uw handen aan te raken. Draag handschoenen om uw handen tegen
verwonding te beschermen.
7
OPMERKING
Zorg ervoor dat u gebruikers tevens op de hoogte brengt van het volgende:
Algemene beschrijvingen voor het wiel voor op de WEG / het MTB-wiel
Breng geen olie aan op de binnenzijde van de naaf, anders zal het vet naar buiten komen.
Het wordt aanbevolen in het geval er in het begin speling in de spaken is en na de eerste 1.000km fietsen de spaakspnningen
door een fietsendealer te laten afstellen.
Speciale spaaksleutels zijn als optionele accessoire verkrijgbaar.
Producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en verslechtering als gevolg van normaal gebruik en veroudering.
Beschrijvingen voor het wiel voor op de WEG
Controleer voor gebruik of er geen stukjes metaal of andere verontreinigingen op de remblokken zijn achtergebleven. Indien
aanwezig kunnen deze bij gebruik van de remmen beschadiging van de velg veroorzaken.
De Shimano R55HC (hoge prestatie) remblokken bevatten slijtage veroorzakende bestanddelen en zijn speciaal geconstrueerd
voor een verbeterde werking onder natte omstandigheden. Gebruik ervan echter heeft snellere slijtage van de velgen tot
gevolg.
Shimano accepteert geen aanspraak op verhoogde slijtage van de velgen welke mogelijk het gevolg is van het gebruik van
R55HC remblokken.
< WH-6700 >
Het wordt afgeraden gebruik te maken van algemeen gangbare alkalische bandreparatiemiddelen, aangezien deze corrosie op
de velgen en luchtlekkages kunnen veroorzaken.
Beschrijvingen voor het MTB-wiel
Gebruik geen schoonmaakmiddelen of chemische reinigingsmiddelen voor het reinigen van het wiel, anders zou het
luchtafdichtmiddel dat op de randen van de velg is aangebracht kunnen loslaten.
Gebruik geen schoonmaakmiddel of andere chemicaliën bij het schoonmaken van het wiel, omdat anders de sticker op de velg
los kan laten.
Het wordt afgeraden gebruik te maken van algemeen gangbare alkalische bandreparatiemiddelen, aangezien deze corrosie op
de velgen en luchtlekkages kunnen veroorzaken.
8
Voor Installatie aan de Fiets en Onderhoud:
Algemene beschrijvingen voor het wiel voor op de WEG / het MTB-wiel
Als het wiel stroef gaat en moeilijk te draaien wordt, dient u dit met vet te smeren.
Controleer de tabel met specificaties (http://www.si.shimano.com) voor compatibele reflectoren en spaakbeschermers.
Beschrijvingen voor het wiel voor op de WEG
Het gebruik van originele Shimano spaken en nippels wordt ten zeerste aanbevolen. Als geen originele Shimano onderdelen
worden gebruikt, bestaat de kans dat de naven of velgen beschadigd worden.
De nippels hebben grote diameters en zijn gemakkelijk te draaien om het verhogen van de spaakspanning te vereenvoudigen.
Let er echter op bij het afstellen van de spaakspanningen de nippels niet te vast aan te draaien. Als de nippels te vast worden
aangedraaid, bestaat de kans dat de velg beschadigd wordt. (Het wordt aanbevolen de afstellingen door erkende
fietsendealers te laten uitvoeren.)
< WH-6700 >
Gebruik de plug aan de velgzijde voor het narichten en het afstellen van de spaakspanning voor de WH-6700.
Het gebruik van originele Shimano spaken en nippels wordt ten zeerste aanbevolen. Als andere dan Shimano onderdelen
worden gebruikt, bestaat de kans dat de plaats waar de spaken in de naafeenheid steken beschadigd wordt.
De plugs hebben grote diameters en zijn gemakkelijk te draaien om het verhogen van de spaakspanning te vereenvoudigen.
Let er echter op bij het afstellen van de spaakspanningen de plugs niet te vast aan te draaien. Als de plugs te vast worden
aangedraaid, bestaat de kans dat de velg beschadigd wordt. (Het wordt aanbevolen de afstellingen door erkende
fietsendealers te laten uitvoeren.)
Beschrijvingen voor het MTB-wiel
Gebruik originele Shimano spaken, moeren, pluggen en onderlegringen om beschadiging van de velg en de naafeenheid te
voorkomen.
Het werkelijke product kan afwijken van de illustratie omdat deze handleiding hoofdzakelijk bedoeld is voor het
uitleggen van de procedures voor het gebruik van het product.
WEG
10
MONTEREN
Bandmaat
De aanbevolen bandmaat voor de installatie van elk wiel is als volgt.
Modelnummer Bandmaat
WH-6700
700C (19 - 25C)
WH-RS80-C50
WH-RS80-A-C24
WH-RS30
WH-RS10
WH-R501-30
700C (19 - 28C)
WH-R501
Lijst van benodigde instrumenten
De volgende instrumenten zijn nodig voor het in elkaar zetten van het product.
Waar te gebruiken Instrument
Borgring TL-LR15 / LR10
WH-6700 / WH-RS80-C50 / WH-RS80-A-C24 / WH-RS30-A / WH-RS10-A / WH-R501-30 / WH-R501
Dit wiel kan gebruikt worden met 8-versnellingen, 9-versnellingen en 10-versnellingen tandwielsets. (Als een
10-versnellingen tandwielset gebruikt wordt voor een andere fiets dan een juniorenfiets, de bijgeleverde 1-mm
afstandsring gebruiken.)
Zie de Product Technische Informatie voor bijzonderheden over de combinatie met andere onderdelen zoals kettingen
en cassettetandwielen.
11
Montage van de HG tandwielen
Tandwielafstandsringen
Gebruik voor de montage van de HG tandwielen het speciaal
gereedschap TL-LR15 / LR10 om de borgring vast te zetten.
Aantrekkoppel:
30,0 - 50,0 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Gebruik bij het vervangen van de HG tandwielen het speciaal
gereedschap TL-LR15 / LR10 en TL-SR21 om de borgring te
verwijderen.
TL-SR21
Borgring
TL-LR15 / LR10
Demontage
Alle tandwielen dienen met de zijde welke voorzien is van het
groepmerkteken naar buiten gericht te worden en zodanig
gemonteerd te worden dat de brede gedeelten van de uitsteeksels
van elk tandwiel en gedeelte A van het freewheelhuis (waar de
groef het breedste is) met elkaar uitgelijnd zijn.
A
De groef is op slechts
een plaats het breedst.
Brede gedeelte
Borgring
12
ONDERHOUD
Insteken van de spaken
Rijg de spaken in zoals aangegeven in de afbeelding.
WH-6700
< Voor voorzijde > < Voor achterzijde >
Vooraan wordt zowel links als rechts een radiaalmontage
gebruikt.
Waarde van spaakspanning
Voor voorzijde
Voor achterzijde
Rechterzijde (tandwiel) Linkerzijde
980 - 1400 N
(98 - 140 kgf)
1000 - 1600 N
(100 - 160 kgf)
600 - 1100 N
(60 - 110 kgf)
*
Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
WH-RS80-C50 / WH-RS80-A-C24
< Voor voorzijde > < Voor achterzijde >
Vooraan wordt zowel links als rechts een radiaalmontage
gebruikt.
Aan de achterzijde wordt een tangentiële montage
gebruikt voor zowel de linker als de rechterzijde.
* De afbeelding toont WH-RS80-A-C24.
Waarde van spaakspanning
Voor voorzijde
Voor achterzijde
Rechterzijde (tandwiel) Linkerzijde
1000 - 1400 N
(100 - 140 kgf)
1200 - 1500 N
(120 - 150 kgf)
600 - 900 N
(60 - 90 kgf)
*
Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
13
WH-RS30
< Voor voorzijde > < Voor achterzijde >
Vooraan wordt zowel links als rechts een radiaalmontage
gebruikt.
Waarde van spaakspanning
Voor voorzijde
Voor achterzijde
Rechterzijde (tandwiel) Linkerzijde
980 - 1400 N
(98 - 140 kgf)
1000 - 1600 N
(100 - 160 kgf)
600 - 1100 N
(60 - 110 kgf)
*
Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
WH-RS10
< Voor voorzijde > < Voor achterzijde >
Vooraan wordt zowel links als rechts een radiaalmontage
gebruikt.
Waarde van spaakspanning
Voor voorzijde
Voor achterzijde
Rechterzijde (tandwiel) Linkerzijde
980 - 1400 N
(98 - 140 kgf)
1000 - 1600 N
(100 - 160 kgf)
600 - 1100 N
(60 - 110 kgf)
*
Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
14
WH-R501-30 / WH-R501
< Voor voorzijde > < Voor achterzijde >
Vooraan wordt zowel links als rechts een radiaalmontage
gebruikt.
Aan de achterzijde wordt een tangentiële montage
gebruikt voor zowel de linker als de rechterzijde.
Waarde van spaakspanning
Voor voorzijde
Voor achterzijde
Rechterzijde (tandwiel) Linkerzijde
800 - 1200 N
(80 - 120 kgf)
900 - 1500 N
(90 - 150 kgf)
500 - 1000 N
(50 - 100 kgf)
*
Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
Vervangen van de spaken
WH-6700
1.
Schuif de onderlegring en de plug over de spaak.
2.
Steek de spaak in het gat in de naafflens en trek
vervolgens de moer aan.
Gebruik bij het monteren de spaakaanslag om de spaak
vast te houden zodat deze niet meedraait en steek
vervolgens een schroevendraaier of soortgelijk
gereedschap in de groef in de moer om de moer in te
schroeven.
3.
Draai de plug rechtsom en schroef deze in het
schroefgat in de velg.
Gebruik daarbij de spaakaanslag om meedraaien van de
spaak te voorkomen.
1
2
Moer
Plug
Spaak
Onderlegring
Spaakaanslag
3
Opmerking:
Als de onderlegring niet wordt gemonteerd, kan de spaakspanning niet worden
afgesteld, dus de onderlegring niet vergeten te monteren.
Trek de moer aan tot aan het einde van de schroefdraad.
Steek aan de voorzijde de koppen van de spaken stevig in de gleuven in de
naafeenheid, anders bestaat de kans op beschadiging.
15
WH-RS80-C50 / WH-RS80-A-C24
Monteer de spaken door deze door de naaf te haken zoals getoond in de illustratie.
* De afbeelding toont WH-RS80-A-C24.
< Voor achterzijde > < Voor voorzijde >
Spaak
*Binnenste ring
*Naafdop
Steek aan de voorzijde de koppen van de spaken stevig
in de gleuven in de naafeenheid, anders bestaat de kans
op beschadiging.
* Monteer de binnenste ring en de naafdop op de juiste
wijze zodat de binnenste ring volledig tussen de
uitsteeksels van de naafeenheid komt te zitten en de
uitsteeksels van de naafdop volledig in de binnenste
ring komen te zitten.
Nippel
16
WH-RS30-A / WH-RS10-A
< Vervangen van de voorwielspaken >
Draai de naafas totdat de uitsparing in de stofkap en de gleuf in de naaf zijn uitgelijnd en monteer de kop van de spaak stevig
in de gleuf in de naaf.
Uitsparing in stofkap
Gleuf in naaf
Naafas
Opmerking:
Als de uitsparing in de stofkap en de gleuf in de naaf niet zijn uitgelijnd, is het monteren en verwijderen van de spaken niet
mogelijk.
Vervanging van het freewheelhuis
Verwijder eerst de naafas en verwijder vervolgens de bevestigingsbout van het freewheelhuis (binnen in het freewheelhuis) en
vervang vervolgens het freewheelhuis.
Freewheelhuis
Tussenring van
freewheelhuis
Bevestigingsbo ut van freewheelhuis
Demontage
Montage
10mm inbussleutel
(TL-WR37)
Aantrekkoppel:
35,0 - 50,0 N·m {350 - 500 kgf·cm}
Opmerking:
Probeer het freewheelhuis niet te demonteren, aangezien dit defecten tot gevolg kan hebben.
17
Montage en demontage van tubeless banden
VOOR VEILIG RIJDEN
WAARSCHUWING
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en
bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
LET OP
Gebruik bij het gebruik van een binnenband eveneens geen
velgband. Velgband kan het verwijderen en monteren van
de band bemoeilijken en de band of binnenband
beschadigen of de kans bestaat dat de banden plotseling lek
raken en los komen, hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan
hebben.
Opmerking
De banden dienen altijd met de hand gemonteerd en
gedemonteerd te worden. Gebruik nooit gereedschap zoals
bandafnemers, aangezien deze de afdichting tussen de
banden en de velgen kunnen beschadigen waardoor lucht
uit de banden kan weglekken.
De ventielmoer niet te vastdraaien, anders kan de
ventielafdichting verbogen raken waardoor luchtlekkages
kunnen ontstaan.
Als de banden moeilijk te monteren zijn, gewoon water of
zeepwater gebruiken om de banden gemakkelijker te
helpen glijden.
Producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage
en verslechtering als gevolg van normaal gebruik en
veroudering.
Technische montage-instructies
1.
Montage van ventielen van tubeless banden
Monteer het ventiel zodanig dat deze in de richting
komt te staan zoals aangegeven in de illustratie.
Controleer bij het vastdraaien van de ventielmoer dat
het ventiel niet met de ventielmoer meedraait.
Ventielmoer
2.
Montage van de banden
Steek de rand van één
zijde van de band naar
binnen zoals aangegeven
in de illustratie.
Controleer daarbij of er in
de rand van de band, in
de velg of in het ventiel
geen verontreiniging
aanwezig is.
Band
Rand
Velg
Steek de rand aan de andere zijde van de band naar
binnen, te beginnen vanaf het punt tegenover het
ventiel.
Ventiel
Het zal moeilijker zijn de rand aan de zijde van het ventiel
naar binnen te steken. Til in dit geval de rand van de band
omhoog, te beginnen vanaf de tegenoverliggende zijde van de
band en ga op deze manier verder langs de gehele wielomtrek
tot aan de plaats van het ventiel.
18
Neem tenslotte de band
met beide handen vast
zoals aangegeven in de
illustratie en steek de band
in de velg.
Pomp lucht in de banden om de randen van
de band in de velg te laten vastgrijpen zoals
aangegeven in de illustratie.
Laat daarna de band leeglopen en
controleer of de rand zich in de velg heeft
vastgezet.
Pomp vervolgens de band weer op tot aan
de standaard bandenspanning voor gebruik.
Als de rand zich niet in de velg heeft
vastgezet, zal de rand uit de velg loskomen
wanneer u de band laat leeglopen.
(Max : 800kPa/116psi)
3.
Demontage van de
banden
Voor het demonteren
van een band, de lucht
uit de band laten lopen
en vervolgens de rand
aan één zijde van de
band in de gleuf van de
velg duwen zoals
aangegeven in de
illustratie.
Opmerking:
Duw enkel de rand aan één zijde van de band in. Als u de
randen aan beide zijden induwt, zal het moeilijk zijn de
banden te verwijderen. Als u de randen aan beide zijden
induwt, de band opnieuw oppompen om de randen te laten
vastgrijpen en verwijder vervolgens de band door de
procedure nogmaals vanaf het begin uit te voeren.
Verwijder de rand aan één zijde van de band te
beginnen vanaf het punt dat zich het dichtste bij het
ventiel bevindt en verwijder vervolgens de rand aan de
andere zijde van de band.
4.
Opmerkingen bij het gebruik van binnenbanden
Draai de borgring van het ventiel los en verwijder het
ventiel.
Steek de rand van één zijde van de
band naar binnen zoals
aangegeven in de illustratie.
De buitenste randen van de velg en de randen van de
band overvloedig nat maken en de binnenband die een
weinig is opgeblazen in de band plaatsen zodat deze
soepel kan glijden.
Controleer of het ventiel van de binnenband geschikt is
voor gebruik met de velg.
Steek de rand aan één zijde van de band naar binnen,
te beginnen vanaf de zijde van de velg tegenover het
ventiel. Let er op daarbij de binnenband niet samen te
knijpen. Gebruik indien nodig zeepwater.
Pomp de binnenband op totdat de band op zijn plaats
vastgrijpt.
Neem contact op met uw dealer voor de specificaties
van de binnenbanden die gebruikt kunnen worden.
MTB
20
MONTEREN
Bandmaat
De aanbevolen bandmaat voor de installatie van elk wiel is als volgt.
Modelnummer Bandmaat
WH-M785-F
26 × 1,5 - 2,25WH-M785-R
WH-M785-F15
WH-M788-F15
26 × 1,95 - 2,5
WH-M788-R
Lijst van benodigde instrumenten
De volgende instrumenten zijn nodig voor het in elkaar zetten van het product.
Waar te gebruiken Instrument
Borgring TL-LR15 / LR10
21
Montage van de HG tandwielen
WH-M788-R / WH-M785-R
Gebruik voor de montage van de HG tandwielen het speciaal
gereedschap TL-LR15 / LR10 om de borgring vast te zetten.
Aantrekkoppel:
30,0 - 50,0 N·m {300 - 500 kgf·cm}
Gebruik bij het vervangen van de HG tandwielen het speciaal
gereedschap TL-LR15 / LR10 en TL-SR21 om de borgring te
verwijderen.
TL-SR21
Borgring
TL-LR15 / LR10
Demontage
Borgring
Tandwielafstandsringen
Plaatje van borgring
(bJ) 11 - 34T
(bk) 11 - 36T
(bL) 11 - 32T
Alle tandwielen dienen met de zijde welke voorzien is van het
groepmerkteken naar buiten gericht te worden en zodanig
gemonteerd te worden dat het brede gedeelte van elk tandwiel en
gedeelte A van het freewheelhuis (waar de groef het breedste is)
met elkaar uitgelijnd zijn.
A
De groef is op slechts
een plaats het breedst.
Brede gedeelte
22
De remblokrotor installeren
WH-M788-F15 / WH-M785-F15
TL-FC36
Borgring van rotorbevestiging
Aantrekkoppel:
40,0 - 50,0 N·m {400 - 500 kgf·cm}
WH-M785-F / WH-M788-R / WH-M785-R
TL-LR15
Borgring van rotorbevestiging
Aantrekkoppel:
40,0 - 50,0 N·m {400 - 500 kgf·cm}
23
ONDERHOUD
Insteken van de spaken
Rijg de spaken in zoals aangegeven in de afbeelding.
WH-M785-F
Waarde van spaakspanning
Rechterzijde (tandwiel) Linkerzijde
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
*
Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
WH-M788-F15 / WH-M785-F15
Gebruik speciaalgereedschap TL-HB16 om de wielen in elkaar te zetten.
Waarde van spaakspanning
Rechterzijde (tandwiel) Linkerzijde
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
*
Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
WH-M788-R / WH-M785-R
< Linkerzijde > < Rechterzijde >
Waarde van spaakspanning
Linkerzijde Rechterzijde (tandwiel)
600 - 1000 N
(60 - 100 kgf)
900 - 1350 N
(90 - 135 kgf)
*
Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
24
Vervangen van de spaken
WH-M785-F / WH-M788-F15 / WH-M785-F15
1.
Schuif de onderlegring en de plug over de spaak.
2.
Steek de spaak in het gat in de naafflens en trek
vervolgens de moer aan.
Gebruik bij het monteren de spaakaanslag om de spaak
vast te houden zodat deze niet meedraait en steek
vervolgens een schroevendraaier of soortgelijk
gereedschap in de groef in de moer om de moer in te
schroeven.
3.
Draai de plug rechtsom en schroef deze in het
schroefgat in de velg.
Gebruik daarbij de spaakaanslag om meedraaien van de
spaak te voorkomen.
1
2
Moer
Plug
Spaak
Onderlegring
Spaakaanslag
3
Opmerking:
Als de onderlegring niet wordt gemonteerd, kan de spaakspanning niet worden afgesteld, dus de onderlegring niet vergeten
te monteren.
Trek de moer aan tot aan het einde van de schroefdraad.
WH-M788-R / WH-M785-R
1.
Schuif de onderlegring en de plug over de spaak.
2.
Steek de spaak in het gat in de naafflens en trek
vervolgens de moer aan.
Gebruik bij het monteren de spaakaanslag om de spaak
vast te houden zodat deze niet meedraait en steek
vervolgens een schroevendraaier of soortgelijk
gereedschap in de groef in de moer om de moer in te
schroeven.
3.
Draai de plug rechtsom en schroef deze in het
schroefgat in de velg.
Gebruik daarbij de spaakaanslag om meedraaien van de
spaak te voorkomen.
1
2
Moer
Plug
Spaak
Onderlegring
Spaakaanslag
3
Opmerking:
Als de onderlegring niet wordt gemonteerd, kan de spaakspanning niet worden afgesteld, dus de onderlegring niet vergeten
te monteren.
Trek de moer aan tot aan het einde van de schroefdraad.
25
Demontage en montage
WH-M785-F
Opmerking:
De Voorwielnaaf kan niet gedemonteerd worden vanaf de linkerzijde van de naafeenheid (de zijde met de opsteekvertanding
van de rotor).
Bij het verwijderen en monteren van de afdichting, bijzonder voorzichtig zijn de afdichting niet te verbuigen. Bij het
terugmonteren van de afdichting, er op letten deze in de juiste richting te monteren en zover mogelijk in te steken.
De stofkap welke op de naafas is geribbeld niet demonteren.
< Demontage >
Deze units kunnen gedemonteerd worden zoals aangegeven in de illustraties. Elk van de onderdelen dient periodiek met vet
gesmeerd te worden.
Stofkap
Afdichting
Met vet smeren
DURA-ACE vet
(Y04110000)
< Montage >
Gebruik het speciaal gereedschap TL-HS23 / 18mm voor het monteren van de naafas en een 5 mm inbussleutel om de borgmoer
zodanig aan te trekken dat het mechanisme dubbel vergrendeld wordt, zoals aangegeven in de illustratie.
TL-HS23
5 mm inbussleutel
Naafas
Vastdraaien
Aantrekkoppel:
15,0 - 17,0 N·m {150 - 170 kgf·cm}
26
WH-M788-F15 / WH-M785-F15
Opmerking:
Deze kan niet gedemonteerd worden vanaf de linkerzijde van de naaf (de zijde met de vaste rotorvertanding).
De stofkap welke op de asbuis is geribbeld niet demonteren.
< Demontage >
Deze units kunnen gedemonteerd worden zoals aangegeven in de illustraties. Elk van de onderdelen dient periodiek met vet
gesmeerd te worden.
Stofkap
Met vet smeren
DURA-ACE vet
(Y04110000)
Aantal kogels: 17 voor zowel links als
rechts
Kogelgrootte: 5/32”
< Montage >
Monteer de asbuis en gebruik vervolgens de speciale gereedschappen om de borgmoer zodanig aan te trekken dat het
mechanisme dubbel vergrendeld wordt, zoals aangegeven in de illustratie.
TL-7S20 / 22 mm
TL-HS21 / 23 mm
Asbuis
Vastdraaien
Aantrekkoppel:
21,0 - 26,0 N·m {210 - 260 kgf·cm}
27
WH-M788-R / WH-M785-R
Opmerking:
Bij het verwijderen en monteren van de afdichting, bijzonder voorzichtig zijn de afdichting niet te verbuigen. Bij het
terugmonteren van de afdichting, er op letten deze in de juiste richting te monteren en zover mogelijk in te steken.
De stofkap welke op de conus is geribbeld niet demonteren.
< Demontage >
Deze units kunnen gedemonteerd worden zoals aangegeven in de illustraties. Elk van de onderdelen dient periodiek met vet
gesmeerd te worden.
Conus met stofkap
(Kan niet worden
gedemonteerd)
Afdichting
(Lip is aan de buitenkant)
Met vet smeren
DURA-ACE vet
(Y04110000)
< Montage >
Gebruik het speciaal gereedschap TL-HS22 / 17mm voor het monteren van de naafas en een 5 mm inbussleutel om de borgmoer
zodanig aan te trekken dat het mechanisme dubbel vergrendeld wordt, zoals aangegeven in de illustratie.
TL-HS22
5 mm inbussleutel
Naafas
Vastdraaien
Aantrekkoppel:
15,0 - 20,0 N·m {150 - 200 kgf·cm}
28
Vervanging van het freewheelhuis
1.
Trek eerst de naafas naar buiten door het volgen van de procedure aangegeven in de illustratie.
Het gedeelte met de dubbele vergrendeling aan de freewheelzijde kan niet gedemonteerd worden.
(1)
5 mm inbussleutel
TL-HS22 / 17 mm
Demontage
(2)
Afdichting
* Lip is aan de buitenkant.
Opsteekvertanding van rotor
Conus met stofkap
(Kan niet worden
gedemonteerd)
Linkerzijde Aantrekkoppel:
15,0 - 20,0 N·m {150 - 200 kgf·cm}
(3)
Naafas
Opmerking:
Bij het verwijderen en monteren van de afdichting,
bijzonder voorzichtig zijn de afdichting niet te verbuigen.
Bij het terugmonteren van de afdichting, er op letten deze
in de juiste richting te monteren en zover mogelijk in te
steken.
De stofkap welke op de conus is geribbeld niet
demonteren.
2.
Verwijder eerst de naafas en verwijder vervolgens de bevestigingsbout van het freewheelhuis (binnen in het freewheelhuis) en
vervang vervolgens het freewheelhuis.
14 mm inbussleutel
Demontage
Tussenring van
freewheelhuis
Freewheelhuis
De afdichting niet
demonteren.
Bevestigingsbo ut van
freewheelhuis
Met vet smeren
DURA-ACE vet
(Y04110000)
Aantrekkoppel:
45,0 - 50,0 N·m {450 - 500 kgf·cm}
Opmerking:
Bij het vervangen van het freewheelhuis, de bevestigingsbout van het freewheelhuis tegelijkertijd vervangen. Breng vet aan op
de schroefdraad van de bevestigingsbout van het freewheelhuis, omdat anders de bout los kan raken of klem kan gaan zitten.
Probeer het freewheelhuis niet te demonteren, aangezien dit defecten tot gevolg kan hebben.
29
Montage en demontage van tubeless banden
VOOR VEILIG RIJDEN
WAARSCHUWING
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en
bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
LET OP
Gebruik bij het gebruik van een binnenband eveneens geen
velgband. Velgband kan het verwijderen en monteren van
de band bemoeilijken en de band of binnenband
beschadigen of de kans bestaat dat de banden plotseling lek
raken en los komen, hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan
hebben.
LET OP
De banden dienen altijd met de hand gemonteerd en
gedemonteerd te worden. Gebruik nooit gereedschap zoals
bandafnemers, aangezien deze de afdichting tussen de
banden en de velgen kunnen beschadigen waardoor lucht
uit de banden kan weglekken.
De ventielmoer niet te vastdraaien, anders kan de
ventielafdichting verbogen raken waardoor luchtlekkages
kunnen ontstaan.
Opmerking
Als de banden moeilijk te monteren zijn, gewoon water of
zeepwater gebruiken om de banden gemakkelijker te
helpen glijden.
Wanneer een afdichtmiddel wordt gebruikt met een tubeless
band voor Shimano-wielen van het type “tubeless velg met
afdichting”, en u problemen ondervindt bij het bevestigen
of het vullen met lucht van de band, brengt u het
afdichtmiddel aan op de velgrand.
Producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage
en verslechtering als gevolg van normaal gebruik en
veroudering.
Technische montage-instructies
1.
Montage van ventielen van tubeless banden
Monteer het ventiel zodanig dat deze in de richting
komt te staan zoals aangegeven in de illustratie.
Controleer bij het vastdraaien van de ventielmoer dat
het ventiel niet met de ventielmoer meedraait.
Ventielmoer
2.
Montage van de banden
Steek de rand van één
zijde van de band naar
binnen zoals aangegeven
in de illustratie.
Controleer daarbij of er in
de rand van de band, in
de velg of in het ventiel
geen verontreiniging
aanwezig is.
Band
Rand
Velg
Steek de rand aan de andere zijde van de band naar
binnen, te beginnen vanaf het punt tegenover het
ventiel.
Ventiel
Het zal moeilijker zijn de rand aan de zijde van het ventiel
naar binnen te steken. Til in dit geval de rand van de band
omhoog, te beginnen vanaf de tegenoverliggende zijde van
de band en ga op deze manier verder langs de gehele
wielomtrek tot aan de plaats van het ventiel.
30
Neem tenslotte de band
met beide handen vast
zoals aangegeven in de
illustratie en steek de band
in de velg.
Pomp lucht in de banden om de
randen van de band in de velg te
laten vastgrijpen zoals aangegeven
in de illustratie.
Laat daarna de band leeglopen en
controleer of de rand zich in de velg
heeft vastgezet.
Pomp vervolgens de band weer op
tot aan de standaard
bandenspanning voor gebruik.
Als de rand zich niet in de velg heeft
vastgezet, zal de rand uit de velg
loskomen wanneer u de band laat
leeglopen.
(Max : 400kPa/58psi)
3.
Demontage van de banden
Voor het demonteren van
een band, de lucht uit de
band laten lopen en
vervolgens de rand aan
één zijde van de band in
de gleuf van de velg
duwen zoals aangegeven
in de illustratie.
Opmerking:
Duw enkel de rand aan één zijde van de band in. Als u de
randen aan beide zijden induwt, zal het moeilijk zijn de
banden te verwijderen. Als u de randen aan beide zijden
induwt, de band opnieuw oppompen om de randen te laten
vastgrijpen en verwijder vervolgens de band door de
procedure nogmaals vanaf het begin uit te voeren.
Verwijder de rand aan één zijde van de band te
beginnen vanaf het punt dat zich het dichtste bij het
ventiel bevindt en verwijder vervolgens de rand aan de
andere zijde van de band.
4.
Opmerkingen bij het gebruik van binnenbanden
Draai de borgring van het ventiel los en verwijder het
ventiel.
Steek de rand van één zijde van de
band naar binnen zoals
aangegeven in de illustratie.
De buitenste randen van de velg en de randen van de
band overvloedig nat maken en de binnenband die een
weinig is opgeblazen in de band plaatsen zodat deze
soepel kan glijden.
Controleer of het ventiel van de binnenband geschikt is
voor gebruik met de velg.
Steek de rand aan één zijde van de band naar binnen,
te beginnen vanaf de zijde van de velg tegenover het
ventiel. Let er op daarbij de binnenband niet samen te
knijpen. Gebruik indien nodig zeepwater.
Pomp de binnenband op totdat de band op zijn plaats
vastgrijpt.
Gebruik bij het gebruik van een binnenband eveneens
geen velgband. Velgband kan het verwijderen en
monteren van de band bemoeilijken en de band of
binnenband beschadigen of de kans bestaat dat de
banden plotseling lek raken en los komen, hetgeen
ernstig letsel tot gevolg kan hebben.
Neem contact op met uw dealer voor de specificaties
van de binnenbanden die gebruikt kunnen worden.
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31

Shimano WH-M788-F15 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Andere documenten