Haba 300172 de handleiding

Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

My Very First Games – When I Grow Up ... · Mes premiers jeux – Plus tard, je serai... ?
Mijn eerste spellen – Als ik groot ben ... · Mis primeros juegos – Cuando sea mayor...
I miei primi giochi – Quando sarò grande...
Instruct
i
ons
Règ
l
e
d
u jeu
Spe
l
rege
l
s
Instrucc
i
ones
Istruz
i
on
i
Copyright - Spiele Bad Rodach
014
Meine ersten Spiele
Wenn ich groß bin ...
21
NEDERLANDS
Mijn eerste spellen
Mijn eerste spellen
Als ik groot ben ...
Een schatti
g
e spellet
j
esverzamelin
g
over het thema beroepen voor 1 - 3 kinderen vanaf 2
j
aar.
A
uteur: C
h
ristiane Hüppe
r
Illustraties: Sté
ffi
e Becke
r
Sp
eelduur:
ca
. 5 min
uten
Spelinhoud
7
tweedelige puzzelkaarten met beroepen, 7 houten stukken (1 klaverblad, 1 treintje,
1 biggetje, 1 tandwiel, 1 pollepel, 1 hond, 1 vuur), 1 stoffen zakje, spelregels
Lieve ouders
Van harte
g
e
f
eliciteerd met de aankoop van dit spel uit de serie
M
i
j
n eerste spe
ll
en.
U hebt een goede keuze gemaakt waarmee uw kind verschillende perspectieven krijgt
aangerei
k
t om zic
h
spe
l
en
d
erwijs te ontwi
kk
e
l
en.
Deze handleidin
g
g
ee
f
t u veel tips en su
gg
esties hoe u het spelmateriaal samen met
uw kind kunt leren kennen en voor verschillende spellen kunt gebruiken. Hiermee
w
orden diverse vaardigheden en vermogens bevorderd: fi jne motoriek, concentratie,
in
l
evin
g
svermo
g
en en spraa
k
. Maar
b
i
j
ie
d
er spe
l
staat stee
d
s één
d
in
g
voorop:
v
eel plezier! Zo wordt tijdens het spelen een heleboel haast vanzel
f
geleerd
.
W
i
j
wensen u en uw
k
in
d
vee
l
p
l
ezier ti
jd
ens
h
et spe
l
en!
U
w
u
i
t
vin
de
r
s
v
oo
r
k
in
de
r
e
n
!
22
NEDERLANDS
Mijn eerste spellen
Vrij spelen
Ti
j
dens het vri
j
e spel houdt uw kind zich met het spelmateriaal bezi
g
. Het oe
f
ent om de
puzzelstukken goed bij elkaar te leggen. Help uw kind als het hier nog moeite mee hee
f
t.
V
ertel vervolgens over het ordenen van de houten stukken. Leg uit hoe de afzonderlijke houten
stu
kk
en
h
eten. Ti
jd
ens
h
et or
d
enen
k
unt u oo
k
vra
g
en ste
ll
en.
B
ijvoorbeeld: Wat is dit? Wie gebruikt het?
E
nz.
Ook is het heel erg leuk om de puzzelkaarten verkeerd aan elkaar te leggen en fantasieberoepen
t
e bedenken, bi
j
voorbeeld een dierenmonteur o
f
tuinbrandweerman.
Met kinderen die wat ouder zijn en het spelmateriaal al
kennen, kunt u ook over de details op de puzzelkaarten
praten en over andere beroepen vertellen.
Bijvoorbeeld: Wat heeft de dierenarts op haar neus? Zie je
de steeksleutel? Enz.
Spel 1: Later word ik ...
E
en spannend geheugenspel over beroepen, voor kinderen vana
f
2 jaar.
Voordat er wordt begonnen
Sc
h
u
d
d
e
b
ovenste
d
e
l
en van
d
e puzze
lk
aarten en
l
e
g
ze ver
d
e
k
t in een raster neer. Sc
h
u
d
e
veneens de onderste delen van de puzzelkaarten en leg ze ook verdekt in een raster. Zet
de
h
oute
n
stu
kk
e
n
e
rn
aast
.
Nu gaat het beginnen
D
e kinderen spelen kloks
g
ewi
j
s om de beurt
.
W
ie al eens een keer een brandweerman heeft gezien, mag beginnen en telkens een bovendeel
e
n een on
d
er
d
ee
l
om
d
raaien.
Vraag aan het kind: Horen de beide delen bij elkaar?
• Ja
!
G
eweldig. Het kind krijgt als beloning de puzzelkaart en het houten stuk dat bij het beroep
h
oort.
Nee!
He
l
aas. De puzze
l
stu
kk
en wor
d
en opnieuw om
g
e
k
eer
d
na
d
at a
ll
e
k
in
d
eren ze
h
e
bb
en
g
ezien.
D
aarna is
h
et vo
l
gen
d
e
k
in
d
aan
d
e
b
eurt en
d
raait een
b
oven- en een on
d
er
d
ee
l
om.
Met
k
in
d
eren
d
ie wat ou
d
er zi
j
n en
h
et s
pe
l
materiaa
l
a
l
k
ennen, kunt u ook over de details op de puzzelkaarten
p
raten en over an
d
ere
b
eroe
p
en verte
ll
en
.
B
i
j
voor
b
ee
ld
:
W
at hee
f
t de dierenarts op haar neus? Zie
j
e
d
e steeksleutel? Enz.
2
3
NEDERLANDS
Mijn eerste spellen
Einde van het spel
A
ls alle houten stukken zijn verdeeld, is het spel a
f
gelopen. Het kind met de meeste houten
s
tukken heeft gewonnen. Bij gelijkspel zijn er meerdere winnaars
.
Variant voor jongere kinderen:
Het wordt eenvoudiger als er vóór het begin van het spel a
f
zonderlijke puzzelkaarten en de
b
ijbehorende houten stukken worden uitgezocht.
Winnen en verliezen ... dat hoort nu eenmaal bij het spel! Wie wint is zo
trots als een pauw. Wie echter verliest, is treurig, teleurgesteld en vaak
zelfs boos. Toon in iedere situatie begrip voor uw kind en verheug u samen
of troost het. Kinderen die zojuist hebben verloren, hebben de bevestiging
en wetenschap nodig dat ze in het volgende spel weer een nieuwe kans
krijgen. Zo worden ze emotioneel sterk voor de ups en downs van het
leven.
Spel 2: Voor mijn beroep heb ik nodig ...
Een tast- en
g
eheu
g
enspel voor kinderen vana
f
2
j
aar
.
Voordat er wordt begonnen
S
c
h
u
d
d
e
b
ovenste
d
e
l
en van
d
e puzze
lk
aarten en
l
e
g
ze ver
d
e
k
t in een raster neer
.
N
u worden de onderste delen van de puzzelkaarten
g
eschud en ook verdekt in een raster
n
eergelegd. Doe alle houten stukken in het zakje.
Nu gaat het beginnen
D
e kinderen spelen kloks
g
ewi
j
s om de beurt.
Wie al eens een keer een boerin heeft gezien, mag beginnen en telkens een bovendeel en
ee
n
o
n
de
r
deel
o
m
d
r
aa
i
e
n
.
Vraa
g
aan het kind: Horen de beide delen bij elkaar?
Ja
!
Geweldig. Het kind krijgt het zakje en probeert nu om op
d
e tast
h
et
h
outen on
d
er
d
ee
l
te vin
d
en
d
at
b
i
j
h
et
b
eroep
h
oort.
2
4
NEDERLANDS
Mijn eerste spellen
Vraag aan
h
et
k
in
d
: Hoort het onderdeel bij dit beroep?
Ja!
Heel
g
oed
g
edaan. Het kind kri
jg
t de puzzelkaart als belonin
g
. Het houten onderdeel
g
aat
weer terug in het zakje
.
N
ee
!
Gee
f
t niets, de volgende keer lukt het je vast en zeker. Het houten onderdeel gaat weer
t
erug in het zakje en de puzzelstukken worden verdekt teruggelegd
.
Nee!
A
l
s
d
e om
g
e
d
raai
d
e puzze
l
stu
kk
en niet
b
i
j
e
lk
aar
h
oren, wor
d
en ze weer om
g
e
k
eer
d
na
d
at
a
lle kinderen ze hebben gezien.
D
aarna is
h
et vo
lg
en
d
e
k
in
d
aan
d
e
b
eurt en
d
raait een
b
oven- en een on
d
er
d
ee
l
om.
Einde van het spel
H
et spel is afgelopen als alle puzzelkaarten verdeeld zijn. Elk kind legt zijn puzzelkaarten op een
ri
j
. Het
k
in
d
met
d
e
l
an
g
ste ri
j
wint. Bi
j
g
e
l
i
jk
spe
l
zi
j
n er meer
d
ere winnaars.
Ook is het grappig om het spel eens andersom te spelen, dus om
eerst een houten stuk uit het zakje te halen en daarna de bijpassende
puzzelkaarten om te draaien. Het wordt eenvoudiger als er vóór het
begin van het spel afzonderlijke puzzelkaarten en de bijbehorende
houten onderdelen worden uitgezocht.
Spel 3: Raad eens wat mijn beroep is?
E
en grappig spel om spraak en woordenschat te oe
f
enen voor kinderen vana
f
3 jaar
.
Voordat er wordt begonnen
D
e puzze
lk
aarten wor
d
en in e
lk
aar
g
epuzze
ld
in
h
et mi
dd
en
g
e
l
e
gd.
D
e houten stukken gaan terug in het zakje.
Nu gaat het beginnen
D
e kinderen spelen kloks
g
ewi
j
s om de beurt
.
H
et kind dat al eens een keer een treinconducteur heeft gezien, begint
.
2
5
NEDERLANDS
Mijn eerste spellen
Hi
j
/zi
j
haalt een houten stuk uit het zak
j
e en beki
j
kt het on
g
ezien. Hierbi
j
moet men erop letten
dat de andere kinderen niet zien wat tevoorschijn is gehaald. Het best kan men de handen
o
n
de
r
ta
f
e
l h
oude
n
.
Daarna vraa
g
t het kind aan de andere kinderen: Raad eens wat mijn beroep is?
D
e andere kinderen stellen nu om de beurt vragen over dit beroep, die alleen met "ja" o
f
"nee"
worden beantwoord. Hierbi
j
helpen de afbeeldin
g
en op de puzzelkaarten
.
Voorbeelden: Draag je een bril? Werk je in de trein? Repareer je auto's?
S
teeds als het antwoord "ja" luidt, mag het kind dat de vraag hee
f
t gesteld een keer raden
.
Was het antwoord
g
oed
?
J
a
!
Geweldig. Het kind dat gevraagd had, hee
f
t goed geraden en krijgt als beloning een stuk van
d
e puzzelkaart. Het andere deel krijgt het kind dat het houten onderdeel heeft. Daarna wordt
h
et
h
outen on
d
er
d
ee
l
uit
h
et spe
l
g
enomen.
Nee!
H
e
l
aas ver
k
eer
d
gera
d
en. Het vo
l
gen
d
e
k
in
d
ste
l
t een vraag
.
D
aarna is het volgende kind aan de beurt en haalt een houten onderdeel uit het zakje
.
Einde van het spel
Het spel is a
fg
elopen als ieder kind een keer aan de beurt is
g
eweest. Elk kind le
g
t zi
j
n
p
uzzelkaarten op een rij. Het kind met de langste rij wint. Bij gelijkspel zijn er meerdere
winnaars. A
l
s
d
e
k
in
d
eren
d
aar zin in
h
e
bb
en,
k
unnen ze natuur
l
i
jk
meteen no
g
een ron
d
e
s
pe
l
en
.
Liebe Kinder, liebe Eltern,
u
n
t
er www.
h
a
b
a.
d
e/Ersatztei
l
e können Sie ganz ein
f
ach nach
f
ragen,
o
b ein verloren
g
e
g
an
g
enes Teil des Spielmaterials noch lieferbar ist.
Dear Children and Parents,
A
t
www.h
aba
.
de/
Er
sat
z
te
il
e
it‘s eas
y
to ask whether a missin
g
part
of
a toy or game can still be delivered.
Chers enfants, chers parents,
V
ous pouvez
d
eman
d
er tout simp
l
ement si
l
a pièce
d
e
j
eu que vous avez per
d
ue
e
st encore dis
p
onible sur www.h
aba
.fr dans la
p
artie Pièces détachées.
Geachte ouders, lieve kinderen
v
i
a www.
h
a
b
a.
d
e/Ersatztei
l
e kunt u heel eenvoudig navragen o
f
kwijtgeraakte
d
e
l
en van
h
et spe
l
materiaa
l
nog
k
unnen wor
d
en na
b
este
ld
.
Queridos niños, queridos padres:
e
n
w
ww.h
aba
.
de/
Er
sat
z
te
il
e
p
ueden ver si todavía dis
p
onemos de una
p
ieza de
j
ue
g
o que ha
y
an perdido
.
Cari bambini e cari genitori,
su
l
sito www.
h
a
b
a.
d
e/Ersatztei
l
e (ricambi) potete in
f
ormarvi se un pezzo
mancante del
g
ioco è ancora disponibile.
Queridas crianças, queridos pais,
S
e perdeu a peça de um
j
o
g
o, consultar a pá
g
ina
www.
h
a
b
a.
d
e/Ersatztei
l
e para ver se
h
á peças
d
e reposição
.
Kære børn, kære forældre,
h
jemmesi
d
en www.
h
a
b
a.
d
e/Ersatztei
l
e
k
an
d
u
h
e
l
t en
k
e
l
t
spør
g
e om en tabt del/brik af spillematerialet stadi
g
væk kan leve
r
Kära barn, kära föräldrar,
se
h
emsi
d
an www.
h
a
b
a.
d
e/Ersatztei
l
e , när du vill
f
råga
o
m det
nns en reservdel till den leksak som kommit
bort. Frå
g
a helt enkelt om vi kan leverera den
.
-GFXGU)[GTGMGMMGFXGU5\½NČM
#YYYJ
CDC
FG
'T
UCV
\
VG
KN
G
KPVGTPGVGUE®OGPG
I[
U\GTIJ
O
´
FQPOGI
ª
TFGMN
Ē
FJGVKMJQI[CL
¢
V
ª
MGNXGU\GVV
F
CTCD
L
COª
I
OG
I
TGPFGNJGVĒG
r
es.
K
inderen zijn wereldontdekkers
!
We
b
ege
l
ei
d
en ze op a
l
h
un zoe
k
toc
h
ten
met uitda
g
ende en stimulerende, maar
vooral erg leuke spelletjes en speelgoed.
B
ij HABA vin
d
t u a
ll
es waarvan
k
in
d
erogen
g
aan stralen
!
Children are world explorers!
We accompan
y
them on their
j
ourne
y
with
g
ames and to
y
s that challen
g
e and foster
n
ew skills, as well as being above all lots o
f
f
un. At HABA
y
ou will
f
ind ever
y
thin
g
that
b
rin
g
s a special
g
lint to
y
our child’s e
y
es
!
Kin
de
r
s
in
d
W
e
l
te
n
tdec
k
e
r
!
W
ir begleiten sie auf all ihren Streifzügen –
mit S
p
ielen und S
p
ielsachen, die
f
ordern,
fördern und vor allem viel Freude bereiten.
Bei HABA finden Sie alles, was Kinde
r
zum Leuc
h
ten
b
ringt
!
L
es en
f
ants sont des explorateurs
à
l
a
d
écouverte
d
u mon
d
e !
Nous
l
es accompagnons tout au
l
ong
d
e
leurs excursions avec des
j
eux et des
j
ouets
q
ui
l
es invitent à se surpasser,
l
es stimu
l
ent
e
t surtout
l
eur a
pp
ortent
b
eaucou
p
d
e
pl
aisir.
HABA propose tout ce qui
f
ait briller le
regard d’un enfant !
Erfinder für Kinder
Inventive Playthings for Inquisitive Minds
Créateur pour enfants joueurs · Uitvinders voor kinderen
Inventa juguetes para mentes curiosas · Inventori per bambini
¡
Los niños son descubridores del
mundo! Nosotros los acompañamos en sus
e
xp
l
oraciones con juegos y juguetes que
l
es
p
onen a
p
rueba,
f
omentan sus habilidades
y
, sobre todo, les proporcionan muchísima
al
egría. ¡En HABA uste
d
es encontrarán to
d
o
e
so
q
ue
p
one una lucecita brillante en los
oj
os de los niños!
I
b
am
b
ini es
pl
orano i
l
mon
d
o
!
Noi li accompa
g
niamo nelle loro scorri-
b
an
d
e con gioc
h
i e giocatto
l
i c
h
e ne
s
timo
l
ano
l
a curiosità, ne aumentano
l
e
potenzialità, e che, soprattutto, li rendono
f
elici! Da HABA troverete tutto quello
c
he
f
a brillare gli occhi di un bambino
!
Ba
by
& K
l
ein
k
in
d
In
f
ant Toy
s
Jouets prem
i
er â
ge
Ba
by
&
kl
eute
r
Bebé y niño pequeñ
o
Bebè & bambino
p
iccol
o
Gesche
n
ke
G
if
ts
C
adeaux
G
eschenke
n
Re
g
a
l
os
R
egali
K
u
g
e
lb
a
hn
Ball Trac
k
T
oboggan à billes
K
ni
kke
r
baan
Tobogán de bolas
P
ista per bigli
e
Kin
de
rzimm
er
C
hil
d
r
e
n’
s
r
oom
C
hambre d’en
f
an
t
Kin
de
r
ka
m
e
r
s
Deco
r
ac
i
ó
n
hab
i
tac
i
ón
C
amera dei bambin
i
Art. Nr. 300172 TL
8
3713 1/14
Habe
rm
aaß
G
m
b
H
Au
g
ust-Grosch-Stra
ß
e 28 - 3
8
96476 Bad Rodach, German
y
www.haba.de
!
ei
ten
.
r
au
gen
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38

Haba 300172 de handleiding

Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor