Croozer Cargo 2014-2017 de handleiding

Type
de handleiding
1
CroozerCargo14-NL-2-14
Croozer Cargo
www.croozer.eu
2-in-1
Bagage  etsaanhanger
Bagage handwagen
CroozerCargo14-NL-2-14
Artikelnummer: 124 010 114
HANDLEIDING
NEDERLANDS
2
CroozerCargo14-NL-2-14
IMPRESSUM
Uitgever: Zwei plus zwei GmbH
Oskar-Jäger-Str. 125
D-50825 Keulen
Duitsland
Alle rechten op deze handleiding berusten bij Zwei plus zwei GmbH.
Teksten, opgaven en afbeeldingen in deze handleiding mogen niet verveel-
voudigd, verspreid of voor concurrentiedoeleinden onbevoegd gebruikt of aan
derden meegedeeld worden.
Verdere handleidingen voor het gebruik van dit voertuig kun je bij Zwei
plus zwei GmbH bijbestellen of onder www.croozer.eu downloaden. Deze
handleiding is met de grootste zorgvuldigheid opgesteld. Mocht je toch fouten
vaststellen, dan zijn wij dankbaar als je ons daarop wijst.
Concept, tekst, grasche vormgeving en redactie:
W. Piontek, www.technik-transparent.de
Foto´s: W. Piontek en Zwei plus zwei GmbH
1
CroozerCargo14-NL-2-14
Inhoud
Beschrijving. . . . . . . . . . . . . . . . .2
Wat is waar? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
2-in-1-systeem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Wat is de Croozer Cargo? . . . . . . . . . . . . . . . 4
Waarvoor is de Croozer Cargo bestemd? . . . . . . . 4
Waarvoor mag Croozer Cargo niet worden gebruikt? . 4
Positiebenamingen en conventies . . . . . . . . . . . 4
Toegepaste normen . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Veiligheidsinstructies. . . . . . . . . . . .5
Symbolen en waarschuwingen. . . . . . . . . . . . . 5
Lees en neem deze handleiding in acht!. . . . . . . . 5
Eisen aan de bestuurder van de trekkende  ets . . . . 5
Eisen aan de trekkende  ets . . . . . . . . . . . . . . 5
Wettelijke bepalingen voor het gebruik van
een  etsaanhanger. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Voordat je gaat rijden ... . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Ritten met de Croozer Cargo . . . . . . . . . . . . . 5
Croozer Cargo als handwagen. . . . . . . . . . . . . 6
Gebruik, opslag en transport . . . . . . . . . . . . . . 6
Montage, onderhoud en reparatie . . . . . . . . . . . 6
Eerste montage en opbouw van
de Croozer Cargo . . . . . . . . . . . . .7
Controleer de toestand bij levering. . . . . . . . . . . 7
Croozer Cargo openvouwen . . . . . . . . . . . . . . 8
Loopwielen monteren en demonteren . . . . . . . . . 9
Croozer Cargo inrichten als
etsaanhanger . . . . . . . . . . . . . . 10
Dissel monteren en demonteren . . . . . . . . . . . 10
Askoppeling aan de  ets monteren . . . . . . . . . 10
Veiligheidsvlag aanbrengen . . . . . . . . . . . . . 13
De Croozer Cargo tot handwagen
ombouwen. . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Buggywiel monteren en demonteren. . . . . . . . . 14
Duwstang monteren en demonteren . . . . . . . . . 15
Met de Croozer Cargo onderweg . . . . 16
Bagage meenemen . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Afdekking openen en sluiten . . . . . . . . . . . . . 17
Bijzonderheden bij het rijden met  etsaanhanger . . 19
Bijzonderheden bij gebruik als buggy . . . . . . . . 21
Croozer Cargo transporteren . . . . . . 22
De Croozer Cargo controleren en
onderhouden . . . . . . . . . . . . . . . 23
Controle-intervallen . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Onderhoudsintervallen . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Dissel, koppeling en buggy-set controleren . . . . . 24
Stof van de kap controleren . . . . . . . . . . . . . 24
Loopwielen onderhouden . . . . . . . . . . . . . . 24
Bandenspanning en banden controleren . . . . . . 24
Assen van de loopwielen onderhouden . . . . . . . 25
As van het buggywiel onderhouden . . . . . . . . . 25
Gewricht van de koppeling onderhouden . . . . . . 25
Wat te doen na ongevallen. . . . . . . . . . . . . . 25
Croozer Cargo reinigen, verzorgen
en opbergen. . . . . . . . . . . . . . . . 26
Hoe verzorg ik de Croozer Cargo?. . . . . . . . . . 26
Hoe bewaar ik de Croozer Cargo?. . . . . . . . . . 26
Croozer Cargo de nitief stilleggen en
verwerken als afval. . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Technische gegevens . . . . . . . . . . 28
Overig toebehoren . . . . . . . . . . . . 28
Waarborg en garantie. . . . . . . . . . . 29
Hulp bij problemen . . . . . . . . . . . . 29
Inhoud
2
CroozerCargo14-NL-2-14
Beschrijving
Voorvak
Bevestiging voor dissel
Bevestiging
voor buggywiel
Refl ectoren voorkant
Buggywiel
Beschrijving
Wat is waar?
Duwstang
Afneembaar
loopwiel
Dissel
Spaakrefl ectoren
Veiligheidsvlag
Drukknop voor
loopwielbevestiging
Refl ectoren achterkant
Bevestiging voor duwstang
Koppeling
Afdekking
Sluitingen
Bagageruimte
3
CroozerCargo14-NL-2-14
Beschrijving
Bevestiging
voor buggywiel
Buggywiel
=
Borgpennen voor:
koppeling
en
buggywiel
2-in-1-systeem
Croozer Cargo basis
met dissel
+
Croozer Cargo
etsaanhanger
geslotenopen
Croozer Cargo
buggy
Fiets-set
veiligheidsvlag,
koppeling
Buggy-set
duwstang,
buggywiel
+ =
4
CroozerCargo14-NL-2-14
Beschrijving
Wat is de Croozer Cargo?
Croozer Cargo is een fietsaanhanger voor het transport-
eren van bagage. Met behulp van een buggywiel en een
duwstang kan de Croozer Cargo eenvoudig en snel wor-
den omgebouwd in een handwagen.
Waarvoor is de Croozer Cargo bestemd?
De Croozer Cargo is met inachtneming van deze hand-
leiding bestemd voor privégebruik overdag op verharde
wegen voor het vervoeren van bagage, als etsaanhanger
of als handwagen.
Toegestaan totaal gewicht
(aanhanger + bagage)
55 kg (121.2 lbs)
Maximale bijlading*
(bagage)
40 kg (88 lbs)
Steunlast aan de dissel 3 - 7,5 kg (6.6 - 16.56 lbs)
* Opgaven gelden alleen als de steunlast minimaal 3 kg (6.6 lbs)
en maximaal 7,5 kg (16.56 lbs) bedraagt. Zie pagina 17.
Als de Croozer Cargo als aanhanger wordt gebruikt bij
slecht zicht, in de schemering en ´s nachts, dan moet hij
volgens de wetten en regels van het wegverkeer van het
land waar hij wordt gebruikt met verlichting worden uitge-
rust. De Croozer Cargo mag achteraf alleen vakkundig
met door Zwei plus zwei GmbH toegelaten onderdelen of
toebehoren worden uitgerust.
Waarvoor mag Croozer Cargo niet worden
gebruikt?
Leder ander gebruik dan hierboven aangegeven, is niet
toegestaan. De Croozer Cargo mag niet voor het transpor-
teren van kinderen of dieren worden gebruikt. De Croozer
Cargo is niet toegestaan voor bedrijfsdoeleinden, ook niet
toegestaan zijn overlading, te hoge snelheden (sneller
dan 20 km/h (12.4 mph) als etsaanhanger of sneller dan
wandeltempo als handwagen), reparaties die niet volgens
voorschriften worden doorgevoerd en het gebruik op on-
verharde wegen.
De Croozer Cargo mag als aanhanger niet door gemo-
toriseerde voertuigen zoals snor- of brometsen worden
getrokken. Dat geldt ook voor etsen met elektrische aan-
drijving die sneller dan 20 km/h (12.4 mph) kunnen rijden.
De askoppeling mag niet worden gemonteerd aan etsen
met elektrische achterwielaandrijving, tenzij de fabrikant
dit toestaat. Voor schade als gevolg van niet-naleving van
deze voorschriften aanvaardt Zwei plus zwei GmbH geen
aansprakelijkheid.
Positiebenamingen en conventies
De positiebenamingen rechts en links zijn in deze handlei-
ding, indien niet anders aangegeven, altijd in rijrichting.
Toegepaste normen
Er is rekening gehouden met de volgende normen:
EN 15918:2011
5
CroozerCargo14-NL-2-14
Veiligheidsinstructies
Veiligheidsinstructies
Symbolen en waarschuwingen
Deze waarschuwing wijst op een gevaar dat tot ernstige
verwondingen of overlijden kan leiden, indien de instruc-
ties niet goed worden gevolgd.
Deze waarschuwing wijst op een gevaar dat tot ernstige
verwondingen of de dood kan leiden, indien de instructies
niet goed worden gevolgd.
Deze waarschuwing wijst op een gevaar dat tot lichte
verwondingen kan leiden, indien de instructies niet goed
worden gevolgd.
Deze waarschuwing wijst op dreigend gevaar voor de
Croozer Cargo of het milieu, indien de instructies niet
goed worden gevolgd.
Tip: Hier krijg je een tip voor de omgang met de Croozer
Cargo.
Lees en neem deze handleiding in acht!
Deze instructie bevat informatie die voor je eigen veiligheid
en die van andere verkeersdeelnemers heel belangrijk is.
Lees daarom de complete handleiding zorgvuldig door en
houd je exact aan de instructies. Indien iets niet duidelijk
is, neem dan contact op met je Croozer vertegenwoor-
diger. Bewaar deze handleiding, misschien heb je hem
later nog eens nodig. Geef deze handleiding door als je
de Croozer Cargo verkoopt of doorgeeft. Neem ook de
handleiding van de trekkende  ets in acht.
Eisen aan de bestuurder van de trekkende
ets
Lees de wettelijke bepalingen van het land of de regio
waar je de Croozer Cargo wilt gebruiken.
Eisen aan de trekkende  ets
De trekkende  ets moet door de fabrikant zijn toegestaan
voor het trekken van een aanhangwagen. De  ets moet
in een perfecte technische staat zijn en zijn uitgerust met
goed functionerende remmen. Gemotoriseerde voertuigen
mogen niet voor het trekken van de  etsaanhanger worden
gebruikt. Pedelecs zijn hiervan uitgezonderd. Hier wordt
de spierkracht ondersteund door een elektrische motor en
deze geldt wettelijk als  ets. Niet toegestaan zijn E-bikes
die sneller kunnen rijden dan 20 km/h (12.4 mph). Om een
veilig in- en uitladen te garanderen, moet de  ets zijn uit-
gerust met een stabiele standaard aan de zijkant. Lees de
wettelijke bepalingen voor de trekkende  ets van het land
of de regio waar je de Croozer Cargo wilt gebruiken.
De Croozer Cargo mag alleen worden gekoppeld aan  et-
sen met een achterwiel met bandenmaat 26 en 28 inch (559
of 622 mm) . Deze gegevens vind je op de zijkant van de
band van het achterwiel. 42-622 betekent bijvoorbeeld een
breedte van 42 mm en een diameter van 622 mm (dus 28") .
Wettelijke bepalingen voor het gebruik van
een  etsaanhanger
Lees altijd de wettelijke bepalingen voor het trekken van
een  etsaanhanger van het land of de regio waar je de
Croozer Cargo wilt gebruiken.
Voordat je gaat rijden ...
Wen eerst aan de Croozer Cargo voordat je er bagage in
vervoert. Voor de eerste rit in het verkeer adviseert Zwei
plus zwei GmbH een proefrit op rustig onbereden terrein.
Zo leer je het rijgedrag en de afmetingen van de  ets met
de aanhanger kennen..
Knelgevaar
Bij het in en uit elkaar klappen van de Croozer Cargo
bestaat het risico dat de vingers en handen tussen de be-
wegelijke onderdelen van het frame en de vergrendelingen
worden gekneld.
Ritten met de Croozer Cargo
Controleer vóór elke rit
Zijn de loopwielen ingeklikt?
Is de framevergrendeling ingeklikt?
Zijn alle borgpennen juist gestoken en geborgd? Er
mogen geen borgpennen los hangen.
Controleer vóór elke rit de bandenspanning. De mini-
male en maximale bandenspanning staan op de zijkant
van de band aangegeven en mogen niet onder- of
overschreden worden. (Zie ook pagina 24.) Gebruik
geen compressoren op bijv. tankstations. De binnen-
banden of banden zouden kunnen springen.
Rijden in bochten
Rij in bochten altijd maar stapvoets. Vooral bij pedelecs
wordt de snelheid vaak onderschat. De aanhanger zou
door middelpuntvliedende kracht uit de bocht kunnen
vliegen en omkantelen, hetgeen ongevallen met levensge-
vaarlijke verwondingen kan veroorzaken.
6
CroozerCargo14-NL-2-14
Veiligheidsinstructies
Rijden van hellingen
Verlaag op hellingen altijd de snelheid. Door een te hoge
snelheid zou de aanhanger kunnen gaan slingeren en
omkantelen, hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen kan veroorzaken.
Rijden op stoepranden en oneffenheden
Als je met maar één wiel van de aanhanger over een
stoeprand of een andere oneffenheid rijdt, zou de aanhan-
ger omhoog geslingerd kunnen worden en omkantelen,
hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke verwondingen
kan veroorzaken. Dit risico bestaat vooral bij een lege
aanhanger. Rij daarom altijd heel langzaam en voorzichtig
bij zulke hindernissen. Rij nooit op trappen of roltrappen.
Zichtbaar zijn voor anderen
De meegeleverde veiligheidsvlag moet altijd gemonteerd
zijn zodat de Croozer Cargo als etsaanhanger in het
wegverkeer beter zichtbaar is voor andere verkeersdeel-
nemers.
Meenemen van bagage
Maak voor een veilig transport altijd de bagage vast.
Bevestig geen bagage zoals tassen buiten aan de aan-
hanger. Dit belemmert de stabiliteit en de rijeigenschappen
van de Croozer Cargo, hetgeen ongevallen met levensge-
vaarlijke verwondingen kan veroorzaken.
Croozer Cargo als handwagen
De Croozer Cargo met handwagen-set is niet toegestaan
voor joggen en skaten. De maximale snelheid is wandel-
tempo.
Gebruik, opslag en transport
De Croozer Cargo mag niet, ook niet in opgevouwen toe-
stand, op het dak van een auto worden getransporteerd.
Gebruik de Croozer Cargo niet bij temperaturen onder
–20°C (– 4°F) en laat hem bij deze temperaturen niet
buiten staan.
Montage, onderhoud en reparatie
Eerste montage en overhandiging
Als je de Croozer Cargo in een lokale winkel hebt gekocht,
moet de handelaar de koppeling aan de trekkende ets
hebben gemonteerd. Bij aankopen in de verzendhandel
adviseren we om de eerste montage te laten doorvoeren
door een gespecialiseerde zaak. Daarnaast is de hande-
laar verplicht alle belangrijke informatie over het gebruik
van de Croozer Cargo aan de klant te overhandigen.
Technische staat
De Croozer Cargo mag alleen in technisch perfecte staat
worden gebruikt en moet regelmatig worden gecontroleerd
op beschadigingen aan de wielen, dissel, frame, stoffen
kap, borgpennen en koppeling. Voordat de Croozer Cargo
weer gebruikt wordt, moeten beschadigingen vakkundig
worden gerepareerd door bij voorkeur een gespeciali-
seerde zaak.
De in het hoofdstuk „De Croozer Cargo controleren en
onderhouden“ (op pagina 23) aangegeven onderhoudsin-
tervallen en -werkzaamheden moeten beslist worden
opgevolgd en doorgevoerd.
Het rijden met een technisch niet foutloze
Croozer Cargo kan ongevallen met levensgevaarlijke ver-
wondingen tot gevolg hebben.
Vakkundige montage en reparatie
De Croozer Cargo moet vakkundig worden gemonteerd.
Let op de instructies voor het juist monteren van de koppe-
ling, de dissel en de handwagen-set. Als je twijfelt, neem
dan contact op met een gespecialiseerde zaak. Reparaties
mogen alleen vakkundig en met gebruik van originele
onderdelen, bij voorkeur door een gespecialiseerde zaak
worden doorgevoerd. Door niet vakkundige montage of
reparaties kunnen ongevallen met levensgevaarlijke ver-
wondingen ontstaan.
Geschikt toebehoor en originele reserveonderdelen
Gebruik alleen door Zwei plus zwei GmbH toegestaan
toebehoor en originele reserveonderdelen. Alleen deze on-
derdelen zijn voor de Croozer Cargo veilig. Neem bij twijfel
contact op met een gespecialiseerde zaak. Gebruik van
niet toegestaan toebehoor of niet geschikte reserveonder-
delen kunnen ongevallen met levensgevaarlijke verwon-
dingen tot gevolg hebben. Voor hierdoor ontstane schade
aanvaardt Zwei plus zwei GmbH geen aansprakelijkheid.
Wijzigingen en ombouwen
Om veiligheidsredenen mag de Croozer Cargo niet worden
omgebouwd of veranderd.
Er mogen geen extra onderdelen, zoals bagagedrager
enz. worden gemonteerd. Het ombouwen of wijzigen van
de Croozer Cargo kan ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen tot gevolg hebben. Door het ombouwen of
wijzigen van het voertuig vervalt de garantie. Voor schade
aanvaardt Zwei plus zwei GmbH geen aansprakelijkheid.
7
CroozerCargo14-NL-2-14
Eerste montage en opbouw van de Croozer Cargo
Eerste montage en opbouw van de
Croozer Cargo
Als je de Croozer Cargo in een lokale winkel hebt gekocht,
moet de handelaar de koppeling aan de trekkende  ets
monteren en de Croozer Cargo startklaar overhandigen.
Bij aankoop in de verzendhandel adviseren we om de
eerste montage te laten doorvoeren door een gespecia-
liseerde zaak. Daarnaast is de handelaar verplicht alle
belangrijke informatie over het gebruik van de Croozer
Cargo aan de klant te overhandigen. Als dit is gedaan, kun
je enkele stappen in deze handleiding overslaan.
Als je de Croozer Cargo niet startklaar hebt gekregen, dan
kun je hem door een vakman laten monteren of ga als
volgt te werk. Hiervoor is geen gereedschap nodig.
De Croozer Cargo moet vakkundig gemonteerd worden.
Door niet-vakkundige montage kunnen ongevallen met
levensgevaarlijke verwondingen ontstaan.
Controleer de toestand bij levering
De Croozer Cargo wordt in een kartonnen doos geleverd.
Om de doos zo klein mogelijk te houden, is de Croozer
Cargo gevouwen (1). Alle voor het transport verwijderde
onderdelen, bevinden zich binnenin de aanhanger.
1. Haal de gevouwen Croozer Cargo uit de doos en
verwijder de verpakkingsfolie.
2. Vouw de Croozer Cargo uit elkaar en haal de onderde-
len uit de aanhanger.
Dit zijn de loopwielen (2), dissel met askoppeling (3),
duwstang (bestaat uit twee delen) (4), buggywiel (5), veilig-
heidsvlag (6), afdekking (7) en deze gebruiksaanwijzing (8).
3. Verwijder de verpakkingsfolie van de afzonderlijke on-
derdelen en recycle deze. Bewaar de doos voor bijv.
later transport.
2. Verwijder alle transportzekeringen waarmee het frame
van de Croozer is vastgezet.
Vouw de Croozer Cargo compleet open voordat je deze
onderdelen monteert.
1
1
2
3
4
5
6
8
7
8
CroozerCargo14-NL-2-14
Eerste montage en opbouw van de Croozer Cargo
Croozer Cargo openvouwen
1. Leg de opengevouwen aanhanger op een stevige en
schone ondergrond.
2. Trek de twee zijkanten (1) uit elkaar.
3. Trek de achterste buis van het frame (2) naar achteren
en druk hem in de vergrendelingen (3) tot hij hoorbaar
en voelbaar vastklikt.
4. Trek de voorste buis van het frame (4) naar voren en
druk hem in de vergrendelingen (5) tot hij hoorbaar en
voelbaar vastklikt.
Knelgevaar! Let erop dat je niet met je handen of vingers
tussen het frame van de zitting en het frame van de
Croozer Cargo of in de frame vergrendeling komt, omdat
dat pijnlijke verwondingen kan veroorzaken.
Tip: Bij een nieuwe Croozer Cargo moet je harder druk-
ken omdat de stof dan nog niet is opgerekt en meer
weerstand biedt.
5. Controleer vervolgens of alle vergrendelingen (3 en 5)
goed zijn vast geklikt door te proberen om de buizen
van het frame (2 en 4) met weinig kracht naar binnen
te bewegen. Deze mogen bij druk niet inklappen.
Tijdens het rijden met niet correct gearrêteerde ver-
grendeilingen zou de Croozer Cargo ongewild in elkaar
kunnen klappen.
6. Ga in omgekeerde volgorde te werk om de aanhan-
ger weer dicht te vouwen. Verwijder de afdekking en
maak alle vier vergrendelingen open (3 en 5 aan beide
kanten).
1
1
2
3
5
4
9
CroozerCargo14-NL-2-14
Eerste montage en opbouw van de Croozer Cargo
Loopwielen monteren en demonteren
De loopwielen van de Croozer Cargo zijn uitgerust met
‘drukknop’-assen. Door te drukken op de stofkap (1) op de
naaf van het loopwiel worden blokkeerkogels (2), die de
loopwielen vergrendelen, losgemaakt. Daarom kunnen de
loopwielen alleen bij ingedrukte rubber kap gemonteerd en
gedemonteerd worden.
1. Verwijder de beschermkappen (3) van de assen van
de loopwielen. Bewaar ze voor een eventueel later
transport van de Croozer Cargo.
2. Til de Croozer Cargo met een hand aan de achterkant
op.
3. Druk de stofkap (1) op de naaf van het loopwiel met
het opschrift „PUSH“.
4. Schuif de as (4) van het loopwiel compleet in de naaf
(5) van de Croozer Cargo en laat de stofkap los.
5. Probeer het loopwiel er uit te trekken zonder op de
stofkap te drukken. Zo kun je controleren of het loop-
wiel goed is vergrendeld. Je mag het wiel er niet uit
kunnen trekken.
6. Monteer het tweede loopwiel op dezelfde manier.
Niet volledig vergrendelde loopwielen kunnen bij het
rijden loskomen, hetgeen ongevallen met levensgevaar-
lijke verwondingen kan veroorzaken. Controleer na de
montage de vergrendeling door de beide loopwielen heen
en weer te trekken. De loopwielen mogen zonder op de
stofkap te drukken niet eruit getrokken kunnen worden.
7. Ga in omgekeerde volgorde te werk om de loopwie-
len te demonteren. Druk op de stofkap (1) en trek het
loopwiel eruit.
1
4
5
2
1
3
2
10
CroozerCargo14-NL-2-14
Croozer Cargo inrichten als  etsaanhanger
Croozer Cargo inrichten als  ets-
aanhanger
Dissel monteren en demonteren
De dissel wordt in rijrichting aan de linker voorkant van de
Croozer Cargo gemonteerd. De voorkant van de aanhan-
ger herken je aan de witte refl ectoren.
1. Til de Croozer Cargo aan de voorkant iets op.
2. Schuif de dissel met het gebogen gedeelte en de
boring (1) naar buiten in de disselbevestiging (2) zo
diep dat de dissel in de disselbevestiging hoorbaar en
voelbaar vastklikt.
De disselbevestiging en de bevestiging voor de duw-
stang (herkenbaar aan de waarschuwingssticker) mag
je beslist niet verwisselen. De dissel mag je niet aan de
bevestiging voor de duwstang monteren omdat deze niet
geschikt is voor het dragen van een aanhanger, hetgeen
ongevallen met levensgevaarlijke verwondingen kan ver-
oorzaken. Bovendien zou de aanhanger kunnen worden
beschadigd.
3. Druk voor het demonteren van de dissel op het ont-
grendelingsmechanisme (3) en trek de dissel eruit.
Askoppeling aan de  ets monteren
De koppeling wordt altijd aan de in rijrichting gezien linker-
kant van de  ets gemonteerd. Hij bestaat uit twee delen:
een koppeling die aan de dissel van de Croozer Cargo
gemonteerd is en een askoppeling die aan de as van de
naaf van het achterwiel van de  ets wordt gemonteerd. De
voorhanden asmoer wordt daarbij gewoon vervangen door
de askoppeling.
Voordat je de askoppeling monteert, moet je echter eerst
nagaan of je  ets geschikt is om een aanhanger te trek-
ken. Kijk dit na in de handleiding van de  ets, informeer bij
de fabrikant of vraag het aan een  etsenmaker.
De fiets moet geschikt zijn voor het trekken van een aan-
hanger. Rijden met aanhanger met een door de fabrikant
niet daarvoor vrijgegeven fiets kan ertoe leiden dat het
frame breekt of dat er andere materiaalproblemen op-
treden. Ongevallen met levensgevaarlijke verwondingen
kunnen het gevolg zijn.
Als je niet zeker bent hoe je de askoppeling vakkundig
moet monteren, wend je dan tot een gespecialiseerde
zaak.
De askoppeling moet vakkundig gemonteerd worden.
Een niet correct gemonteerd koppelingsstuk kan tijdens
de rit loskomen en ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen veroorzaken.
1
2
Klik!
3
2
1
11
CroozerCargo14-NL-2-14
Croozer Cargo inrichten als  etsaanhanger
Koppelingsstuk monteren aan een  ets met
snelspanners
De klemhefboom van de snelspanner moet zich in
rijrichting gezien aan de rechterzijde van de  ets bevin-
den. Indien deze zich aan de linkerzijde bevindt, moet de
snelspanner worden verwijderd en vanaf de rechterzijde
worden ingebouwd. Neem de gebruikershandleiding van
de  ets in acht of raadpleeg een vakman.
1. Open de snelspanhefboom (1) bij het achterwiel van
de trekkende  ets of draai de inbusbout (5 mm) los, af-
hankelijk van de versie van de snelspanas. Vaak wordt
de bewegingsrichting van de klemhefboom aangeduid
met “OPEN”.
2. Schroef de klemmoer (2) van de snelspanner linksom
los. Ga voorzichtig te werk, eronder bevindt zich een
kleine veer, die weg zou kunnen springen.
3. Plaats de askoppeling (3) op de snelspanas, zonder
de veer te verwijderen.
4. Schroef de klemmoer (2) met ten minste vijf volledige
slagen rechtsom op de schroefdraad van de snel-
spanas.
Bij minder dan vijf volledige slagen kan onvoldoende
klemkracht van het achterwiel worden gegarandeerd, wat
kan leiden tot ongevallen met levensgevaarlijk letsel. De
snelspanas is te kort en moet worden vervangen. Raad-
pleeg een vakman.
5. Richt het achterwiel en sluit de klemhefboom van de
snelspanner of draai de inbusbout vast, afhankelijk
van de versie van de snelspanas. Vaak wordt de be-
wegingsrichting van de klemhefboom aangeduid met
“CLOSE”. De kracht die wordt aangewend, moet vanaf
ca. de helft van de beweging toenemen. In het laatste
gedeelte, juist vóór de eindpositie, moet de klemhef-
boom zich slechts moeizaam laten bewegen. In de
eindpositie moet de hefboom parallel aan het frame
lopen en mag deze niet van het frame af gericht zijn.
6. Controleer of de snelspanner werkelijk stevig gesloten
is, door te proberen de gesloten snelspanner rond de
eigen as te draaien.
Indien de snelspanner kan worden rondgedraaid, is
de klemkracht onvoldoende. Open de klemhefboom
en draai de askoppeling een halve slag rechtsom.
Herhaal de stappen 5 en 6.
Indien de klemhefboom niet volledig gesloten kan
worden, moet deze worden geopend en moet de
klemmoer een halve slag linksom worden gedraaid.
Herhaal de stappen 4 en 5. Let erop dat de klemmoer
met ten minste vijf volledige slagen op de schroef-
draad van de snelspanas is geschroefd.
Bij minder dan vijf volledige slagen kan onvoldoende
klemkracht van het achterwiel worden gegarandeerd, wat
kan leiden tot ongevallen met levensgevaarlijk letsel. De
snelspanas is te kort en moet worden vervangen. Raad-
pleeg een vakman.
3
2
3
min. 5 x
1
2
1
12
CroozerCargo14-NL-2-14
Croozer Cargo inrichten als etsaanhanger
7. Probeer tot slot om het achterwiel in de dropouts te
schuiven, om ervoor te zorgen dat het correct beves-
tigd is.
Het achterwiel moet na de montage van de askoppe-
ling correct bevestigd zijn. Een niet-correct bevestigd
achterwiel kan bij het fietsen leiden tot ongevallen met
levensgevaarlijk letsel. Neem de gebruikershandleiding
van de trekkende fiets in acht. Er zijn zeer veel verschil-
lende assen. Raadpleeg bij twijfel een vakman.
Askoppeling op ets met massieve as monteren
1. Schroef de asmoer (1) aan de linkerzijde van het ach-
terwiel linksom los.
De voorhanden borgring (2) mag in geen geval wor-
den verwijderd. Deze voorkomt dat het achterwiel in de
dropouts kan verdraaien. Fietsen zonder borgringen kan
leiden tot ongevallen met levensgevaarlijk letsel.
2. Plaats de askoppeling (3) op de as, zonder de borg
ring te verwijderen.
3. Schroef de asmoer (1) met ten minste vijf volledige
slagen rechtsom op de schroefdraad van de massieve
as.
Bij minder dan vijf volledige slagen kan onvoldoende
klemkracht van het achterwiel worden gegarandeerd,
wat kan leiden tot ongevallen met levensgevaarlijk letsel.
De universele koppeling mag niet gemonteerd worden!
Raadpleeg een vakman.
4. Richt het achterwiel en draai de askoppeling vast met
het aanhaalmoment dat in de gebruikershandleiding
van de trekkende ets wordt aangegeven. Houd hierbij
de askoppeling vast.
5. Probeer tot slot om het achterwiel in de dropouts te
schuiven, om ervoor te zorgen dat het correct beves-
tigd is.
Het achterwiel moet na de montage van de askoppeling
correct bevestigd zijn. Een niet-correct bevestigd achter-
wiel kan bij het fietsen leiden tot ongevallen met levens-
gevaarlijk letsel. Neem de gebruikershandleiding van de
trekkende fiets in acht. Raadpleeg bij twijfel een vakman.
min. 5 x
Nm
3
1
2
1
3
13
CroozerCargo14-NL-2-14
Croozer Cargo inrichten als  etsaanhanger
Veiligheidsvlag aanbrengen
Gebruik altijd de meegeleverde veiligheidsvlag zodat de
Croozer Cargo beter wordt gezien door andere verkeers-
deelnemers. Hiermee verhoog je je eigen veiligheid en de
veiligheid van de andere verkeersdeelnemers.
Voor het bevestigen van de veiligheidsvlag bevinden zich
aan der linkerkant een lus (2) of (2a) en een stoftunnel (3).
1. Steek de twee delen van de stang (1) in elkaar.
2. Steek de stang van de veiligheidsvlag door de lus (2)
of (2a) als je geen afdekking gebruikt en in de stoftun-
nel (3).
Als je de Croozer Cargo gebruikt als fietsaanhanger,
moet de veiligheidsvlag altijd gemonteerd zijn. Zonder
veiligheidsvlag zou de Croozer Cargo in het wegver-
keer gemakkelijk over het hoofd gezien kunnen worden,
hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke verwondingen
kan veroorzaken.
1
3
2
2a
14
CroozerCargo14-NL-2-14
De Croozer Cargo tot handwagen ombouwen
De Croozer Cargo tot handwagen
ombouwen
Om de Croozer Cargo als handwagen te gebruiken, wordt
aan de dissel een buggywiel en aan de achterkant van de
Croozer Cargo een duwstang gemonteerd.
Buggywiel monteren en demonteren
1. Til de Croozer Cargo aan de voorkant aan de dissel
iets op.
2. Open de beugel van de borgpen aan de bevestiging
voor het buggywiel(3) of de koppeling en trek de borg-
pen (1) eruit.
Tip: Spuit wat siliconenspray op de as van het buggywiel
zodat het beter om zijn eigen as kan draaien.
3. Steek het buggywiel (2) in de buggywielbevestiging (3)
die aan de dissel zit.
4. Steek de borgpen (1) door de boring in de buggywiel-
bevestiging (3).
5. Klap de beugel van de borgpen (4) over het doorge-
stoken uiteinde van de borgpen tot deze vastklikt.
Controleer of de beugel van de borgpen echt goed is
gesloten! Als deze niet goed is gesloten, kan het bug-
gywiel er af lopen, hetgeen beschadigingen van de dissel
kan veroorzaken.
6. Ga in omgekeerde volgorde te werk om het buggywiel
te demonteren.
Nadat je het buggywiel hebt gedemonteerd, steek je de
borgpen weer in de buggywielbevestiging (3) of in de
koppeling (5). Laat de borgpen nooit los naar beneden
hangen! Hij zou eraf kunnen vallen en onderdelen van
het voertuig kunnen beschadigen.
5
1
2
3
geslotenopen
4
1
3
5
3
15
CroozerCargo14-NL-2-14
De Croozer Cargo tot handwagen ombouwen
1
3
4
Duwstang monteren en demonteren
De duwstang bestaat uit twee delen: een gebogen deel
(1) en de duwstang (2), die in elkaar worden gestoken.
De duwstang wordt in rijrichting aan de rechter achterkant
van de Croozer Cargo gemonteerd. De achterkant van de
aanhanger herken je aan de rode refl ectoren.
1. Til de Croozer Cargo aan de achterkant iets op.
2. Schuif het gebogen deel (1) met de hoek naar onde-
ren en de boring (3) naar buiten in de bevestiging voor
de duwstang (4) (herkenbaar aan de waarschuwings-
sticker) zo ver dat de gebogen stang in de bevestiging
(4) hoorbaar en voelbaar vastklikt.
3. Druk de „Push Button“ (5) op de duwstang (2) in en
steek hem in de eerder gemonteerde gebogen stang
(1). De knop (6) moet hierbij hoorbaar en zichtbaar in
de boring (7) van de gebogen stang vastklikken.
4. Probeer de duwstang eruit te trekken om te controle-
ren of deze goed is gearrêteerd.
5. Ga in omgekeerde volgorde te werk om de duwstang
te demonteren. Druk op het ontgrendelingsmecha-
nisme (8) en trek de gebogen stang eruit.
1
2
6
7
5
Klik!
8
Klik!
1
2
16
CroozerCargo14-NL-2-14
Met de Croozer Cargo onderweg
Met de Croozer Cargo onderweg
Bagage meenemen
Bijlading en bagagevakken
Het laadvlak (1) van de Croozer Cargo biedt genoeg plaats
voor grotere stukken bagage. Aan de rechter kant bevin-
den zich meerdere vakken (2) voor kleine voorwerpen. In
een hiervan kun je het buggywiel opbergen. Aan de linker
kant bevinden zich meerdere bevestigingslussen (3).
Verdeel de bagage gelijkmatig en let erop dat zware
voorwerpen zo mogelijk bovenr de loopwielassen (5)
liggen. Eenzijdige belasting heeft een nadelig effect op het
rijgedrag van de aanhanger. Maak de bagage vast aan de
vier D-ringen (4) in de hoeken van de aanhanger zodat ze
niet kunnen gaan glijden.
Transporteer nooit niet vastgemaakte bagage binnenin
de Croozer Cargo! De bagage zou kunnen gaan glijden
en het gewicht kunnen verplaatsen. Het gevolg zou een
ongecontroleerd slingeren van de aanhanger kunnen zijn,
hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke verwondingen
tot gevolg kan hebben.
Let op dat voor de Croozer Cargo de volgende gewichts-
grenzen gelden:
Maximale bijlading* (bagage) 40 kg (88 lbs)
* Opgaven gelden alleen als de steunlast minimaal 3 kg (6.6 lbs)
en maximaal 7,5 kg (16.56 lbs) bedraagt. Zie hieronder.
Je mag de Croozer Cargo beslist niet overbeladen! De
rij eigenschappen van een overbeladen Croozer Cargo
kunnen veranderen, hetgeen ongevallen met levensge-
vaarlijke verwondingen kan veroorzaken.
Gewichtsverdeling en steunlast van de dissel
De steunlast aan de koppeling van de aanhanger
moet voor een veilig rijgedrag tussen 3 tot 7,5 kg
(6.6 - 16.56 lbs) bedragen en hangt samen met een opti-
male gewichtsverdeling.
Als het zwaartepunt te ver naar voren ligt, wordt de kop-
peling te zwaar belast. Als het zwaartepunt te ver naar
achteren ligt, dreigt vooral in bochten tractieverlies aan het
achterwiel van de trekkende  ets. Als het zwaartepunt te
ver zijdelings ligt, dan kan de aanhanger in bochten sneller
omkantelen. Controleer de steunlast aan de dissel, voordat
je de Croozer Cargo gebruikt als  etsaanhanger.
Neem om het zekere voor het onzekere te nemen een per-
sonenweegschaal als hulpmiddel en ga als volgt te werk:
1. Zet een personenweegschaal naast de dissel van de
beladen en niet aangekoppelde aanhanger.
2. Ga op de weegschaal staan en noteer je gewicht.
3. Til de dissel aan de koppeling tot ca. 30 cm boven de
grond op.
4. Het af te lezen gewicht moet nu 3 tot 7,5 kg
(6.6 - 16.56 lbs) boven je eigen gewicht liggen.
2
3
3 - 7,5 kg
(6.6 - 16.56 lbs)
O.K
1
4
5
17
CroozerCargo14-NL-2-14
Met de Croozer Cargo onderweg
Je mag de aanhanger in geen geval overladen en de
steunlast aan de dissel moet zoals voorgeschreven tus-
sen 3 tot 7,5 kg (6.6 - 16.56 lbs) bedragen. Zorg voor
een gelijkmatige gewichtsverdeling. Anders kunnen de rij-
eigenschappen nadelig worden beïnvloed en ongevallen
met levensgevaarlijke verwondingen tot gevolg hebben.
Afdekking openen en sluiten
De afdekking beschermt de bagage binnenin de Croozer
Cargo tegen stof, lichte regen, vreemde blikken en verhin-
dert dat dingen ongewild uit de aanhanger vallen.
1. Trek de afdekking (1) over het frame. Het opschrift
Croozer moet aan de achterkant staan anders passen
de sluitingen niet.
2. Steek de twee gespen (2) aan de achterkant van de
aanhanger in de sluitingen (3) aan de afdekking.
3. Steek de twee gespen (4) aan de voorkant van de
afdekking in de sluitingen (5) aan de aanhanger.
4. Span de afdekking door alle vier de steeksluitingen
vast te trekken
4
5
1
3
2
18
CroozerCargo14-NL-2-14
Met de Croozer Cargo onderweg
Croozer Cargo aankoppelen aan de  ets
Controleer of de fiets door de fabrikant is toegelaten om
aanhangers te trekken. Trekken van aanhangers met
een niet daarvoor geschikte fiets kan ertoe leiden dat
het frame breekt en ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen tot gevolg hebben.
Het aankoppelen moet principieel zonder lading in de
aanhanger gebeuren.
1. Open de borgpen (3) aan de dissel of aan de buggy-
wielbevestiging (7) en trek hem eruit.
2. Til de dissel van de Croozer Cargo op en schuif de
koppeling (1) tot aan de aanslag op het aan de  ets
gemonteerde koppelingsstuk (2).
3. Steek de aan de dissel bevestigde borgpen (3) door
de boring in de koppeling.
4. Zwenk de beugel van de borgpen (4) over het erdoor
gestoken uiteinde van de borgpen.
5. Controleer of de koppeling vast is verbonden met de
ets.
Controleer of de borgpen goed gesloten is. Als de beugel
van de borgpen niet goed gesloten is, dan kan de dissel
tijdens de rit van de fiets loskomen, hetgeen ongevallen
met levensgevaarlijke verwondingen kan veroorzaken.
6. Leid de aan de dissel bevestigde veiligheidsriem (5)
rond de liggende achtervork en bevestig de karabijn-
haak aan de D-ring (6) aan de dissel. Zorg ervoor
dat de veiligheidsriem (5) niet tussen de spaken kan
komen of in de schijfremmen verstrikt kan raken.
Rij nooit zonder de dissel met de veiligheidsriem te
hebben beveiligd. Als de koppeling van de fiets los zou
komen, dan blijft de aanhanger nog altijd met de fiets
verbonden. Gebeurt dit niet, dan kunnen ongevallen met
levensgevaarlijke verwondingen het gevolg zijn.
Rij nooit met een gemonteerd wiel voor de buggy, als je
de Croozer Cargo gebruikt als fietsaanhanger. Het wiel
voor de buggy zou tegen hindernissen aan kunnen sto-
ten, hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke verwon-
dingen kan veroorzaken.
1
2
3
4
5
3
6
7
19
CroozerCargo14-NL-2-14
Met de Croozer Cargo onderweg
Bijzonderheden bij het rijden met
etsaanhanger
Snelheid
De maximum snelheid van 20 km/h (12.4 mph) mag je
nooit overschrijden. In bochten mag je hoogstens stap-
voets rijden. Vooral bij pedelecs, waarbij minder spier-
kracht wordt uitgeoefend, wordt de snelheid vaak onder-
schat.
Bij te snelle ritten zou de fietsaanhanger uit het spoor
kunnen raken of zelfs kantelen, hetgeen ongevallen met
levensgevaarlijke verwondingen kan veroorzaken.
Bijlading
Houd je aan de opgaven voor de toegelaten bijlading.
Neem de steunlast van de disselkoppeling van 3 tot 7,5 kg
(6.6 - 16.56 lbs) in acht. Zie hoofdstuk „Bagage meene-
men“ op pagina 17.
Je mag de Croozer Cargo in geen enkel geval overladen.
De rijeigenschappen van een overladen Croozer Cargo
kunnen veranderen en ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen tot gevolg hebben.
Rijden bij slecht zicht
Als je de Croozer Cargo als  etsaanhanger wilt gebruiken
bij slecht zicht, in de schemering of in het donker, dan
moet je hem extra uitrusten met verlichting. Als verlichting
zijn bijv. LED batterijlampjes gebruikelijk. Het achterlicht
wordt aan de lus (1) bovenaan de achterkant bevestigd.
Rij bij slecht zicht, in de schemering of in het donker nooit
zonder verlichting van de aanhanger. Je zou door andere
verkeersdeelnemers over het hoofd gezien kunnen wor-
den, hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke verwon-
dingen kan veroorzaken.
Tips voor de  ets
Om een aanhanger te trekken raden wij aan om een
ets met versnellingen te gebruiken. Hoe meer versnel-
lingen, des te  jner de trapsgewijze overgang van
versnelling tot versnelling. Zo wordt het wegrijden, het
rijden op hellingen en bij tegenwind gemakkelijker.
Twee onafhankelijk van elkaar werkende solide rem-
men, die ook bij nat weer goed functioneren, zijn abso-
luut noodzakelijk, aangezien ze het ‘overgewicht’ van
de  ets met aanhanger tot stilstand moeten brengen.
Een stabiele en stevig staande standaard achter is nodig
zodat er zonder gevaar en comfortabel kan worden in en
uit geladen. Niet geschikt zijn standaards met één poot
die in het midden aan de  ets zijn gemonteerd omdat de
ets door het gewicht van de  etsaanhanger niet veilig
staat. Raadpleeg een gespecialiseerde zaak.
We adviseren aan de trekkende  ets een achteruitkijk-
spiegel te monteren. Zo kun je het achteropkomende
verkeer in het oog houden en kun je er adequaat op
reageren. Rij altijd anticiperend.
1
20
CroozerCargo14-NL-2-14
Met de Croozer Cargo onderweg
De trekkende ets moet aan het achterwiel een lang
spatbord hebben. Zo vermijd je dat de aanhanger van
binnen en buiten vuil wordt.
Tips voor het rijden met aanhanger
Het rijgedrag van de ets verandert met een beladen
aanhanger, vooral bij het wegrijden, het remmen en
het rijden in bochten en op hellingen. Voor de eerste rit
adviseren we een proefrit zonder bagage op een onbe-
reden rustig terrein. Zo leer je het rijgedrag en de afme-
tingen van de ets met de aanhangwagen kennen.
De veiligheidsvlag aan de lange, verticale buiscon-
structie zorgt ervoor dat je in het wegverkeer beter
wordt gezien. Rij daarom altijd met gemonteerde
veiligheidsvlag.
Ook met een aanhanger moet je op de etspaden
rijden. Wees op smalle etspaden, doorgangen en
etspaden met tegemoetkomend verkeer bijzonder
voorzichtig. De aanhanger is meestal breder dan het
stuur van de trekkende ets. Bovendien rijden de
meeste aanhangers niet precies in het midden achter
de ets. Verlaag op gevaarlijke plaatsen je snelheid of
stap af als het te smal is.
Verlaag je snelheid op oneffen wegen of paden. Ver-
laag je snelheid in bochten zodat de aanhanger door
de middelpuntvliedende kracht niet kantelt.
Let er bij het keren en rangeren op dat bij het draaien
naar links de hoek (1) tussen de trekkende ets en
de dissel niet groter is dan 90°. De koppeling (2) zou
beschadigd kunnen worden. Let er bij het keren en
rangeren op dat bij het draaien naar rechts (3) de
dissel niet tegen het achterwiel van de trekkende ets
aankomt. De dissel en het achterwiel van de trekkende
ets (4) zouden beschadigd kunnen worden.
Let er bij het achteruit duwen op dat de hoek (1) tus-
sen de trekkende ets en de dissel niet groter is dan
90°. De koppeling (2) zou anders beschadigd kunnen
worden. Til bij het rangeren het best het achterwiel (5)
op of nog beter de hele ets.
Plan je een vakantie in het buitenland met de etsaan-
hanger, informeer dan beslist van te voren naar de
daar geldende bepalingen. In sommige landen is het
etsen met aanhanger verboden of moet voldoen aan
wettelijke bepalingen.
De wettelijke voorschriften voor de uitrusting van de
aanhanger zijn in verschillende landen anders. Neem
de wettelijke voorschriften van het land waar de Croo-
zer Cargo wordt gebruikt in acht en volg ze op.
www.croozer.eu
Zwei plus zwei GmbH
Oskar-Jäger-Straße 125
D-50825 Köln
Germany
Rangierhinweis14-D-ENG-3-14
124 009 214
Rangierhinweis Dog/Cargo
Shunting hint Dog/Cargo
!
!
www.croozer.eu
Zwei plus zwei GmbH
Oskar-Jäger-Straße 125
D-50825 Köln
Germany
Rangierhinweis14-D-ENG-3-14
124 009 214
Rangierhinweis Dog/Cargo
Shunting hint Dog/Cargo
!
!
1
2
3
4
5
21
CroozerCargo14-NL-2-14
Met de Croozer Cargo onderweg
Bijzonderheden bij gebruik als buggy
Snelheid en bijlading
De Croozer Cargo met handwagen-set mag alleen worden
geduwd. Sneller dan wandeltempo is niet toegestaan.
De maximale bijlading van de handwagen bedraagt 40 kg
(88 lbs).
Je mag de Croozer Cargo beslist niet overbeladen! De
Croozer Cargo zou beschadigd kunnen worden.
Tips voor het gebruik van de handwagen
Rij niet op trappen of grote hindernissen. De Croozer
Cargo zou beschadigd kunnen worden.
Verdeel de bagage gelijkmatig en let erop dat zwa-
re voorwerpen zo mogelijk boven de loopwielassen
liggen. Daardoor wordt het duwen lichter en je vermijdt
beschadigingen aan de dissel.
22
CroozerCargo14-NL-2-14
Croozer Cargo transporteren
Croozer Cargo transporteren
De Croozer Cargo kan voor het transport worden gevou-
wen om de afmetingen te reduceren.
1. Verwijder alle voorwerpen die niet bij de aanhanger
horen uit de Croozer Cargo.
2. Demonteer de dissel, de veiligheidsvlag, de duwstang,
de afdekking en het buggywiel na gebruik.
3. Demonteer de loopwielen. Zie pagina 9.
4. Leg alle gedemonteerde delen binnenin de Croozer
Cargo. Gebruik eventueel verpakkingsmateriaal om
het te beschermen.
5. Vouw de Croozer Cargo in elkaar. Zie afbeeldingen
rechts en op pagina 8.
6. De Croozer Cargo is nu klaar voor transport in een
voertuig.
Let op dat puntige voorwerpen de stoffen delen niet
beschadigen. Gebruik beschermmateriaal.
De Croozer Cargo mag niet, ook niet in opgevouwen toe-
stand, op het dak van een auto worden getransporteerd!
De stoffen kap zou beschadigd kunnen worden.
Tip: Let erop dat de metalen delen van de Croozer de
kofferruimte van de auto of als je de Croozer thuis
opruimt, de vloer niet beschadigen.
7. Voor het transport in een vliegtuig enz. adviseren we
de gevouwen Croozer Cargo in de originele doos
te verpakken. Gebruik beschermmateriaal zodat de
Croozer in de doos niet kan gaan glijden.
Let op dat puntige voorwerpen de stoffen delen niet
beschadigen. Gebruik beschermmateriaal.
23
CroozerCargo14-NL-2-14
De Croozer Cargo controleren en onderhouden
De Croozer Cargo controleren en
onderhouden
De Croozer Cargo moet regelmatig worden gecontroleerd,
onderhouden en verzorgd zodat hij zo veilig, lang en pro-
bleemloos mogelijk functioneert. De Croozer Cargo moet
regelmatig worden gecontroleerd op beschadigingen aan
de wielen, dissel, frame, stoffen kap, borgpennen en kop-
peling. Beschadigingen moeten voor een volgend gebruik
beslist vakkundig worden gerepareerd.
Je mag de Croozer Cargo alleen in een technisch fout-
loze toestand gebruiken. Schade kan ongevallen met
levensgevaarlijke verwondingen tot gevolg hebben. Laat
hem daarom regelmatig, minstens eenmaal per jaar, door
een gespecialiseerde zaak onderhouden.
De in dit hoofdstuk vermelde onderhoudsintervallen en
onderhoudswerkzaamheden moeten absoluut aangehou-
den resp. vakkundig uitgevoerd worden
Controle-intervallen
Controleer voor iedere rit of dagelijks de Croozer Cargo
op schaden en staat. Meestal is een eenvoudige visuele
controle voldoende. Zit alles op z'n plaats, zijn er scheuren
in de stof zichtbaar, zijn er scheuren of vervormingen aan
de metalen onderdelen te zien, zijn de banden heel en is
de bandenspanning optimaal, is eventueel voorhanden
toebehoor intact, zitten alle borgpennen op hun plek en
zijn ze gesloten? Wat er gedaan moet worden, staat in de
tabel hiernaast.
Onderhoudsintervallen
Laat de Croozer Cargo minstens eenmaal per jaar door
een gespecialiseerde zaak onderhouden. De frequentie
van het onderhoud is afhankelijk van weersinvloeden,
de toestand van de wegen, belading enz. Als de Croozer
Cargo maar zelden wordt gebruikt, volstaat een jaarlijkse
controle door een gespecialiseerde zaak. Als de Croozer
Cargo dagelijks wordt gebruikt, ook in de winter, dan raden
wij een controle meerdere malen per jaar aan, aangezien
de slijtage wezenlijk groter kan zijn. Als er een elektrisch
ondersteunde  ets wordt gebruikt, dan kan de slijtage
eveneens wezenlijk groter zijn, zodat onderhoud meerdere
malen per jaar noodzakelijk wordt.
Voor iedere rit Wat moet er
gebeuren?
Zichtcontrole gebruiker
Algemene toestand Controleren op bescha-
digingen
Stof van de kap Controleren op scheu-
ren enz.
Vergrendelingen en borgpen-
nen
Controleren of correct
gesloten, werking con-
troleren
Dissel, koppeling, wiel voor
buggy
Controleren op bescha-
digingen en correcte
montage
Bevestiging van de loopwielen Controleren op goede
bevestiging
Verlichting (optioneel) Werking controleren
Banden Bandenspanning con-
troleren
Controleren op bescha-
diging
Steekassen met blokkeerko-
gels en drukknop-pen
Werking controleren
Bijlading en steunlast aan de
dissel
Controleren op correcte
naleving van de grens-
waarden
Veiligheidsvlag aan fietsaan-
hanger
Controleren of aange-
bracht
Fiets Controleren op foutloze
toestand
Maandelijks* Wat moet er gebeu-
ren?
Banden Bandenspanning con-
troleren
Controleren op bescha-
diging
Profieldiepte controle-
ren
Assen van de loopwielen Blokkeerkogels en
drukknop-pen reinigen
en smeren
As van het buggywiel Reinigen en met silico-
nenspray invetten
Gewricht van de koppeling Met siliconenspray
invetten
Jaarlijks * Wat moet er gebeu-
ren?
Compleet onderhoud laten doorvoeren door
een gespecialiseerde
zaak
* afhankelijk van de intensiteit van het gebruik
24
CroozerCargo14-NL-2-14
De Croozer Cargo controleren enonderhouden
Dissel, koppeling en buggy-set controleren
Controleer de dissel, koppeling, buggy-set en bevestigin-
gen regelmatig op beschadigingen. Bij scheuren, deuken,
vervormingen of andere beschadigingen mag je deze
delen niet meer gebruiken. Laat deze schaden onmiddellijk
door een gespecialiseerde zaak repareren. Controleer de
askoppeling op een correcte bevestiging.
Stof van de kap controleren
Controleer de stof van de kap regelmatig op beschadigin-
gen. Kleine scheuren of gaten kunnen gerepareerd wor-
den. Bij grotere beschadigingen moet de stoffen bekleding
worden vervangen.
Loopwielen onderhouden
De zuivere uitlijning van de loopwielen moet regelmatig
gecontroleerd en de wielen moeten indien nodig opnieuw
uitgericht worden. In de regel volstaat een jaarlijkse con-
trole door een gespecialiseerde zaak.
Bandenspanning en banden controleren
Controleer vóór elk gebruik of de bandenspanning vol-
doende is. De minimale en maximale bandenspanning (1)
staan op de zijkant van de band aangegeven en mogen
niet onder- of overschreden worden. Bij een te lage ban-
denspanning kunnen de banden en de velgen tijdens het
rijden beschadigd worden. Bij een te hoge bandenspan-
ning kunnen de binnenbanden of de banden springen. De
binnenbanden zijn uitgerust met Schrader ventielen, ook
autoventielen genoemd. Gebruik een passende lucht-
pomp. Gebruik geen compressoren op bijv. tankstations.
De binnenbanden of banden zouden kunnen springen.
Controleer de banden regelmatig op beschadigingen
en voldoende profieldiepte. Versleten of beschadigde
banden kunnen de rijeigenschappen veranderen of zelfs
springen, hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen kan veroorzaken.
1
25
CroozerCargo14-NL-2-14
De Croozer Cargo controleren enonderhouden
Assen van de loopwielen onderhouden
Opdat je de loopwielen snel kunt monteren en demonte-
ren, zijn de assen voorzien van een speciaal mechanisme.
De blokkeerkogels (1) en de drukknop-pennen (2) van de
assen moeten regelmatig gereinigd en gesmeerd worden.
De blokkeerkogels (1) en de drukknop-pennen (2) van
de assen moeten regelmatig gereinigd en gesmeerd
worden. De loopwielen kunnen anders tijdens de rit
loskomen, hetgeen ongevallen met levensgevaarlijke
verwondingen kan veroorzaken.
1. Veeg de as af met een schone doek om grof vuil te
verwijderen.
2. Als de drukknop-pen (2) en de blokkeerkogels (1) nog
vuil zijn, maak ze dan schoon met een kleine borstel.
3. Smeer deze onderdelen en druk de drukknop (3) een
paar keer in, zodat het smeermiddel zich gelijkmatig
verdeelt. De drukknop-pen en de blokkeerkogels moe-
ten vrij kunnen bewegen.
4. Veeg de overtollige olie af met een schone doek.
Tip: Gebruik voor het smeren een smeermiddel voor
fietskettingen.
As van het buggywiel onderhouden
De as (4) moet regelmatig met siliconenspray worden
ingevet zodat het buggywiel altijd zonder problemen in de
benodigde richting kan draaien.
Gewricht van de koppeling onderhouden
Om beschadigingen aan het gewricht van de koppeling te
vermijden moet het gewricht (5) regelmatig met siliconen-
spray worden ingevet.
Wat te doen na ongevallen
Laat de Croozer Cargo na ongevallen nakijken door een
gespecialiseerde zaak. Ook als aan de Croozer Cargo
geen duidelijke schade te zien is, kunnen moeilijk her-
kenbare haarscheurtjes aan veiligheidsrelevante delen
optreden, die de veiligheid kunnen beïnvloeden.
3
1
1
2
4
5
26
CroozerCargo14-NL-2-14
Croozer Cargo reinigen, verzorgen en opbergen
Croozer Cargo reinigen, verzorgen
en opbergen
Hoe verzorg ik de Croozer Cargo?
Stoffen kap, frame en metalen onderdelen
Reinig de stoffen kap en alle metalen onderdelen met
water en zeep of een mild huishoudelijk reinigingsmiddel.
Gebruik zo mogelijk milieuvriendelijke reinigingsmiddelen
en let erop dat er niet te veel van het reinigingsmiddel in
het milieu komt. Bij sterke vervuiling kan een zachte bor-
stel worden gebruikt.
Gebruik geen oplosmiddelen, geen wasbenzine en geen
andere agressieve stoffen. Deze zouden de stoffen kap,
de mat of de metalen onderdelen geheel of gedeeltelijk
kunnen beschadigen. Gebruik geen hogedrukreiniger. De
sterke waterstraal kan de stoffen kap kapot maken of in
de lagers van de loopwielen dringen en zo de levensduur
verkorten.
Om de metalen onderdelen te beschermen, kun je een dun
laagje onderhoudswas aanbrengen. Dit wordt met name
aangeraden als je de Croozer Cargo vaak bij nat weer, in
de zilte lucht aan zee of in de winter gebruikt.
Hoe bewaar ik de Croozer Cargo?
Algemeen
Bewaar de Croozer Cargo het best op een droge, warme
en goed geventileerde plaats. De temperatuur mag niet
onder –20°C (– 4°F) liggen omdat de stoffen kap poreus
zou kunnen worden.
Als je de Croozer Cargo niet binnen kunt opbergen, be-
scherm hem dan tegen regen met een goede afdekking.
Vermijd direct zonlicht gedurende een langere periode. De
kleuren van de stoffen bekleding zouden kunnen verble-
ken.
Vermijd zilte lucht, bijv. aan de zee. Deze versnelt de cor-
rosie van de metalen delen. Je beschermt deze het best
met onderhoudswas. Dat geldt ook voor het gebruik in de
winter
27
CroozerCargo14-NL-2-14
Croozer Cargo reinigen, verzorgen en opbergen
Gedurende langere periodes
Als je de Croozer Cargo gedurende een langere periode,
bijv. in de winter, niet gebruikt, neem dan de volgende
instructies in acht:
1. Maak de Croozer Cargo grondig schoon zoals be-
schreven.
2. Laat de Croozer Cargo goed drogen en bescherm
metalen delen met onderhoudswas.
3. Bewaar de Croozer Cargo in een droge, stofvrije en
goed geventileerde ruimte. Dek hem met een geschik-
te afdekking af.
De Croozer Cargo moet absoluut droog en schoonge-
maakt worden opgeborgen. Anders dreigt schimmelvor-
ming.
Tip: Om plaats te besparen kun je de Croozer Cargo ook
in gevouwen toestand bewaren.
4. Gedurende langere stilstandtijden verliezen de binnen-
banden geleidelijk lucht. Als de Croozer Cargo langere
tijd op platte banden staat, dan zouden de banden
beschadigd kunnen raken. Daarom hang je de Croo-
zer Cargo het best op of zet je er iets onder, zodat
de banden niet direct op de grond staan. Controleer
anders regelmatig de bandenspanning.
5. Controleer de Croozer Cargo voordat u hem op-
nieuw gebruikt op foutloze technische staat en laat
door een vakman een onderhoud doorvoeren.
Croozer Cargo de nitief stilleggen en ver-
werken als afval
Croozer Cargo voertuigen hebben een uiterst lange
levensduur en zijn extreem robuust gebouwd. Als het
toch noodzakelijk is om de Croozer Cargo bijv. na sterke
beschadigingen enz. de nitief uit gebruik te nemen, neem
dan contact op met een gespecialiseerde zaak. Deze zal
je helpen om de Croozer Cargo of enkele delen daarvan
milieuvriendelijk te recyclen. Recycle slijtagedelen zoals
banden eveneens milieuvriendelijk. Wend je in geval van
twijfel tot een gespecialiseerde zaak.
Tip: Het weefsel van de Croozer Cargo is in principe
geen geschikte voedingsbodem voor schimmels.
De oorzaken voor schimmelvorming zijn organische
verontreinigingen in het weefsel, bijv. etensresten,
vuil enz. De inwerking van vochtig-warme lucht of
natte opslag bevorderen de schimmelvorming. Volg
daarom absoluut de hier opgesomde aanwijzingen.
Als het toch een keer gebeurt: reinig de Croozer
Cargo bij lichte schimmelvorming met een licht al-
coholhoudend schoonmaakproduct, een vijf procent
azijn bevattende essence of in een vijf procent soda
bevattende oplossing uit de apotheek. Gebruik in
geen geval uiterst werkzame schimmelbestrijdings-
middelen. Bij sterke schimmelvorming helpt het
alleen om de stoffen bekleding te vervangen. Wend
je dan tot een gespecialiseerde dealer.
28
CroozerCargo14-NL-2-14
Technische gegevens
Technische gegevens
Totale afmetingen basis
(zonder duwstang met wielen L x B x H)
85 x 77,5 x 64 cm (33.5 x 30.5 x 25.2 inch)
Totale afmetingen basis opgevouwen
(L x B x H)
85 x 68 x 41 cm (33.5 x 26.8 x 16.2 inch)
Totale afmetingen binnen
(L x B x H)
57 x 47 x 45 x cm (22.45 x 18.58 x 17.7 inch)
Leeg gewicht basis
(met loopwielen en dissel)
15,2 kg (33.5 lbs)
Toegestaan totaal gewicht
(aanhanger + bagage )
55 kg (121.2 lbs)
Maximale bijlading*
(bagage)
40 kg (88 lbs)
Maximale snelheid aanhanger
Maximale snelheid buggy
20 km/h (12.4 mph)
7 km/h (4.3 mph)
Laagste temperatuur voor gebruik/opbergen –20°C (– 4°F)
Grootte loopwielen/banden loopwielen 16“, 47- 305 (16 x 1,75 inch)
Aanbevolen bandenspanning
Minimale en maximale waarde op de zijkant van de band
aangegeven
Ventielen Schrader (autoventielen)
Grootte wiel voor buggy 8“
* Opgaven gelden alleen als de steunlast minimaal 3 kg (6.6 lbs) en maximaal 7,5 kg (16.56 lbs) bedraagt. Zie pagina 17.
Overig toebehoren
Voor een nog eenvoudiger en comfortabeler gebruik van de Croozer zijn er allerlei toebehoren verkrijgbaar. Alle artike-
len krijg je bij een gespecialiseerde zaak.
Regenhoes
Askoppeling
voor nog een trekkende ets
29
CroozerCargo14-NL-2-14
Waarborg en garantie
Waarborg en garantie
De wettelijke aansprakelijkheid voor verborgen gebreken
geldt. Schade als gevolg van ondeskundige belasting, ge-
weld, onvoldoende onderhoud of normale slijtage is uitge-
sloten van de aansprakelijkheid voor verborgen gebreken.
De duur van de wettelijke garantie is afhankelijk van de
speci eke nationale voorschriften.
Onze producten bezitten onderdelen die ook bij gewoon
gebruik onderhevig zijn aan een natuurlijke slijtage, die
echter in hoge mate afhankelijk is van het individuele soort
gebruik en de intensiteit van het gebruik, en van de betref-
fende staat van onderhoud en verzorging.
Met name bij intensief gebruik (dagelijks gebruik bij weer
en wind, inzet van pedelecs als  ets e.d.) kunnen afzon-
derlijke onderdelen of componenten hun slijtagegrens ook
bereiken vóór afl oop van de wettelijke garantieperiode. In
dit geval is er sprake van door het gebruik veroorzaakte
voortijdige slijtage en niet van een gebrek van het product.
Het bereiken van de slijtagegrens hangt in hoge mate af
van het individuele soort gebruik en de intensiteit van het
gebruik, van de verzorging en het onderhoud en van de
volgende factoren:
de afgelegde afstand in km
de belasting door:
- bagage
de rijstijl:
- hoe hard weggereden en geremd wordt
hoe snel door bochten gereden wordt
weersinvloeden:
- UV-straling
- vocht
- verontreiniging
- temperatuur
- zoute lucht
- contact met zout water
- met zout bestrooide wegen
de opslag
de staat van verzorging:
- verzorgingsintervallen
- inzet van verzorgingsproducten
- onderhouds- en inspectiewerkzaamheden
Hulp bij problemen
Als aan de Croozer Cargo iets niet in orde is, wend je dan
in garantie- of servicegevallen tot de dealer bij wie je de
Croozer Cargo hebt gekocht. Hij zal je helpen of je ver-
zoek aan ons doorzenden. Om je verzoek te behandelen
hebben wij resp. je gespecialiseerde dealer het originele
aankoopbewijs en het serienummer van je Croozer Cargo
nodig.
Het serienummer vind je op de sticker onder op het zwarte
frame aan de linkerkant van het bagagevak.
30
CroozerCargo14-NL-2-14
Technische gegevens
CONTACT
Zwei plus zwei GmbH
Oskar-Jäger-Straße 125
D-50825 Keulen
Duitsland
www.croozer.eu
www.croozer.eu
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

Croozer Cargo 2014-2017 de handleiding

Type
de handleiding