Technische montage-instructies SI-5VZ0A-001
RD-M971
Bevestig de kabel aan de achterderailleur en
maak de kabel, na deze eerst voorgespannen
te hebben, vast aan de achterderailleur zoals
aangegeven in de illustratie.
Trekken
Aantrekkoppel :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Voor het verkrijgen van optimale prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken van on derstaande
combinatie.
RD-M971
SGS
43T
34T
11T
22T
9
GS
33T
34T
11T
22T
9
Groef
Opmerking:
Zorg er voor dat de kabel stevig
in de groef bevestigd wordt.
XTR
SL-M970
SIS-SP41
RD-M971
SGS / GS
FH-M975 / FH-M970
9
CS-M970
CN-7701
SM-SP17 / SM-BT17
Algemene veiligheidsinformatie
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
• Gebruik voor het reinigen van de ketting een neutraal schoonmaakmiddel. Gebruik
geen alkalihoudend of zuurhoudend schoonmaakmiddel zoals een
roestverwijderingsmiddel, aangezien dit tot beschadiging en/of het breken van de
ketting kan leiden.
• Gebruik de versterkte verbindingspen uitsluitend voor het verbinden van het smalle
kettingtype.
• Er zijn twee verschillende typen versterkte verbindingspen beschikbaar. Zie
onderstaande tabel voor het kiezen van het te gebruiken type verbindingspen. Als
er andere verbindingspennen dan de speciale versterkte verbindingspennen
worden gebruikt, of als er een versterkte verbindingspen of gereedschap wordt
gebruikt welke niet geschikt is voor het type ketting, bestaat de kans dat de sterkte
van de verbinding niet voldoende is, hetgeen tot gevolg kan hebben dat de ketting
breekt of van de tandwielen valt.
• Als het afstellen van de kettinglengte noodzakelijk is
als gevolg van een verandering in het aantal
tandwieltanden, de ketting op een andere plaats
doorsnijden dan op de plaats waar de ketting door
middel van een versterkte verbindingspen of een
sluitpen aan elkaar verbonden is. De ketting zal
worden beschadigd wanneer deze op de plaats wordt doorgesneden waar deze
door middel van een versterkte verbindingspen of een sluitpen aan elkaar
verbonden is.
• Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting niet beschadigd
is. Als de spanning onvoldoende is of de ketting beschadigd is, dient de ketting
vernieuwd te worden. Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de ketting breekt en
dat ernstig letsel wordt veroorzaakt.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig
alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of beschadigde
onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig
letsel oploopt. Het wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van
originele Shimano vervangingsonderdelen.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige
plaats voor toekomstige referentie.
Opmerking
• Als het overschakelen van de versnellingen niet soepel verloopt, de derailleur
schoon spoelen en alle bewegende onderdelen smeren.
• Als de mate van speling in de verbindingen zodanig is dat afstelling niet mogelijk is,
dient u de derailleur te vernieuwen.
• U dient de derailleur periodiek te reinigen en alle bewegende onderdelen te
smeren (mechanisme en poelies).
• Als afstelling van de overschakeling van de versnellingen niet mogelijk is, de mate
van parallellisme aan het achteruiteinde van de fiets controleren. Controleer ook of
de kabel gesmeerd is en of de buitenkabel niet te lang of te kort is.
• Als u abnormale geluiden hoort als gevolg van een loszittende poelie, dient u de
poelie te vernieuwen.
• Als de ketting tijdens het fietsen van de tandwielen blijft afglijden, de tandwielen en
de ketting vernieuwen.
• Gebruik van een frame met interne kabelroutering wordt ten zeerste afgeraden
aangezien de kans bestaat dat door de hoge kabelweerstand de werking van de
SIS schakelfunctie nadelig beïnvloed wordt.
• Zorg er steeds voor de tandwielset met dezelfde
groepmerktekens te gebruiken. Nooit in combinatie gebruiken
met een tandwiel met een verschillend groepmerkteken.
• Gebruik een buitenkabel die lang genoeg is, ook voor
wanneer het stuur volledig naar beide kanten gedraaid wordt.
Controleer bovendien of de schakelhendel het fietsframe niet
raakt wanneer het stuur volledig naar beide kanten gedraaid
wordt.
• Voor de versnellingskabel wordt een speciaal soort vet
gebruikt (SIS-SP41). Gebruik geen DURA-ACE vet of andere
soorten vet, aangezien dit een nadelige invloed kan hebben op het overschakelen
van de versnellingen.
• Smeer de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel alvorens dczc in
gebruik te nemen om er voor te zorgen dat deze goed glijden.
• Voor een soepele werking dient men steeds gebruik te maken van de SIS-SP
buitenkabel en de trapas-kabelgeleider.
• De hendels van de versnelling dienen alleen te worden gebruikt als het voorwiel
draait.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het
gevolg is van normaal gebruik.
• Raadpleeg een professionele fietsenhandelaar voor eventuele vragen betreffende
de methode van montage, afstelling, onderhoud of bediening.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Groepmerktekens
WAARSCHUWING
KettinggereedschapKetting
9-versnellingen
supersmalle ketting zoals
CN-7701 / CN-HG93
8-/ 7-/6-versnellingen
smalle ketting zoals
CN-HG50 / CN-HG40
Versterkte
verbindingspen
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
Zilver
Zwart
Versterkte verbindingspen
Sluitpen Verbindingspen
Serie
Buitenkabel
Achterderailleur
Type
Vrijloopnaaf
Versnellingen
Cassettetandwiel
Ketting
Trapas-kabelgeleider
RAPIDFIRE (Schakelhendel)
Specificaties
Modelnummer
Type
Versnellingen
Totale capaciteit
Grootste tandwiel
Kleinste tandwiel
Verschil vertanding voorste kettingwiel
Achterderailleur
Overschakelen van de versnellingen
Met het INSTANT RELEASE mechanisme is snelle ontgrendeling mogelijk aangezien de kabelspanning onmiddellijk
wordt vrijgegeven wanneer een hendel wordt ingedrukt. De hendels zijn ook uitgerust met 2-WAY RELEASE en MULTI
RELEASE mechanismen zodat u nu met één enkele bedieningsstap twee versnellingen kunt overschakelen, door de
hendel in te drukken of aan te trekken.
Zowel hendel (A) als hendel (B) keren altijd naar hun uitgangspositie terug wanneer deze na het overschakelen worden
losgelaten. Bij het bedienen van een van de hendels steeds er op letten tegelijkertijd de crankarm te draaien.
In deze montage-instructies wordt de bedieningsmethode beschreven bij het gebruik van de RAPIDFIRE SL-M970 in
combinatie met het RD-M971 normaal rechtopstaand type achterderailleur. Bij gebruik in combinatie met het
omgekeerde type derailleur met veer, zijn de bedieningen omgekeerd.
Kettinglengte op fietsen met achterwielophanging
De lengte A zal variëren afhankelijk van de beweging
van de achterwielophanging. Indien de ketting te kort
is, kan dit tot gevolg hebben dat er een te grote
belasting op het aandrijfsysteem wordt uitgeoefend.
Stel de lengte van de ketting af door het toevoegen
van twee schakels aan de ketting wanneer de
achterwielophanging zich in een positie bevindt
waarbij afmeting "A" het langste is en de ketting zich
op het grootste versnelllingstandwiel en de grootste
kettingring bevindt. Indien de mate van beweging van
de achterwielophanging groot is, is het mogelijk dat
de ketting niet voldoende gespannen is wanneer de
ketting zich op de kleinste kettingring en het kleinste
versnelllingstandwiel bevindt.
Overschakelen van een klein tandwiel naar een
groter tandwiel (Hendel A)
De hendelslag kan variabel ingesteld worden voor het
overschakelen van het gewenste aantal versnellingen.
Verplaats voor het overschakelen van enkel één versnelling
de hendel naar stand (1) en verplaats voor het
overschakelen van twee versnellingen tegelijkertijd de
hendel naar stand (2). Op deze manier is een
overschakeling van maximaal twee versnellingen mogelijk.
Overschakelen van een groot tandwiel naar een
kleiner tandwiel (Hendel B)
De hendelslag kan variabel ingesteld worden voor het
overschakelen van het gewenste aantal versnellingen.
Verplaats voor het overschakelen van enkel één versnelling
de hendel naar stand (1) en verplaats voor het
overschakelen van twee versnellingen tegelijkertijd de
hendel naar stand (2). Op deze manier is een
overschakeling van maximaal twee versnellingen mogelijk.
Uitgangspositie van hendel (A)
Montage van de achterderailleu
Let er bij het monteren op dat de afstelschroef voor de
B-spanning niet in aanraking komt met de
derailleurhanger, aangezien dit anders vervorming tot
gevolg kan hebben.
Aantrekkoppel van montage-as :
8 - 10 N·m {80 - 100 kgf·cm}
5 mm inbussleutel
Derailleurhanger
Afstelbout voor de
B-spanning
Hendel (B)
• 2-WAY RELEASE
• MULTI RELEASE
Voeg 2 schakels toe terwiji de ketting
om het grootste versnellingstandwiel
en de grootste kettingring geplaatst is.
Grootste
versnellingstandwiel
Ketting
Grootste
kettingring
5. SIS afstelling
Bedien de schakelhendel eenmaal om de ketting van het kleinste
tandwiel naar het tandwiel van de 2de versnelling te verplaatsen.
Bedien hierna de schakelhendel, doch slechts naar de mate van
speling en draai vervolgens de crankarm.
Wanneer de
ketting naar het
tandwiel van de
3de versnelling
verplaatst wordt
Trek de afstelbout aan totdat
de ketting terugkeert naar het
tandwiel van de 2de
versnelling (rechtsom).
Draai de afstelbout los totdat
de ketting een geluid maakt
en het tandwiel van de 3de
versnelling raakt (linksom).
Wanneer er geen
geluid hoorbaar is
Optimale afstelling
De optimale afstelling is verkregen wanneer de ketting een
geluid maakt en het tandwiel van de 3de versnelling raakt
wanneer de schakelhendel juist ver genoeg wordt
ingedrukt om de speling in de hendel op te heffen.
* Druk de hendel in de oorspronkelijke stand terug (de hendel
staat dan in de 2de positie wanneer u uw vinger van de
hendel heeft afgenomen) en draai de crankarm. Indien de ketting dan nog
steeds bij het aanraken van het tandwiel van de 3de versnelling een geluid
maakt, de afstelbout een klein stukje losdraaien (rechtsom). Stop met
draaien op het punt waarbij er geen geluid meer hoorbaar is.
Bedien hendel om over te schakelen naar andere versnellingen en controleer
hierbij dat er in geen van de versnellingsstanden een geluid hoorbaar is.
Voor het verkrijgen van optimale prestaties van het SIS systeem,
regelmatig alle onderdelen van de overbrenging van smeerolie voorzien.
Afstelbout Afstelbout
Afsnijden van de buitenkabel
Na het afsnijden van de buitenkabel het uiteinde er van
zodanig afronden dat de binnenomtrek van het gat een
gelijkmatige diameter heeft.
Bevestig hetzelfde
buitenkabelafsluitkapje
op het afgesneden
uiteinde van het
buitenkabel.
Buitenkabelafsluitkapje
* Als de achterderailleur aan veel beweging onderhevig is,
zoals bij fietsen met achterwielvering, wordt het aanbevolen
het kapje door het als accessoire geleverde aluminium kapje
te vervangen.
Het uiteinde van de buitenkabel
dat voorzien is van een
aluminium kapje dient zich aan
de derailleurzijde te bevinden.
Aluminium kapje
Derailleurzijde
De afdichtkap met lip
en de rubber mof
moeten aan de
aanslag van de
buitenkabel op het
frame gemonteerd
worden.
Rubber mof
Rubber mof
Niet buigen
Afdichtkap met lip
4. Gebruik van de afstelschroef voor de B-spanning
Plaats de ketting op de kleinste kettingring en het grootste
versnellingstandwiel en draai de crankarm in achterwaartse
richting. Draai vervolgens de afstelschroef voor de B-spanning
om de geleiderpoelie zo dicht mogelijk bij het tandwiel af te
stellen. De geleiderpoelie
mag het tandwiel echter
niet raken. Schakel de
ketting vervolgens over naar
het kleinste
versnellingstandwiel en
herhaal bovenstaande
stappen om er zeker van te
zijn dat de poelie het
tandwiel niet raakt.
Grootste
versnellingtandwiel
Kleinste
versnellingstandwiel
Afstelschroef
voor de B-
spanning
Aantrekkoppel :
3 N·m {30 kgf·cm}
4 mm inbussleutel
Binnenboord Buitenboord
Gebruik een stuurhandgreep met een maximum
buitendiameter van 32 mm.
Monteren van de schakelhendel
Deze schakelhendel kan gemonteerd worden aan de
binnenboord- of buitenboordkant van de remhendel.
Aantrekkoppel :
2.5 N·m {25 kgf·cm}
De stand van de schakelhendel kan afgesteld worden
door deze naar links of rechts te schuiven.
• Monteer de schakelhendel in een positie waarbij de remwerking en de
overschakeling van de versnellingen niet gehinderd wordt.
• Niet gebruiken in een combinatie die tot gevolg heeft dat de remwerking gehinderd
wordt.
• Controleer in het geval van het monteren van onderdelen aan een koolstof
frame/stuurdelen de aanbeveling van de fabrikant van het koolstof frame/delen
omtrent het aantrekkoppel om beschadiging van het koolstof materiaal door een te
hoog aantrekkoppel en/of het losraken van onderdelen als gevolg van een te laag
aantrekkoppel te voorkomen.
3. Afstelling van de laagste versnelling
Draai de afstelschroef voor het grootste
versnellingstandwiel zodanig dat de
geleiderpoelie direct onder het grootste
versnellingstandwiel komt te staan.
Geleider-poelie
Grootste
versnelling
standwiel
Afstelschroef
voor laagste
versnelling
1. Afstelling van de hoogste versnelling
Draai de afstelschoef voor het kleinste
versnellingstandwiel en stel zodanig af dat,
gezien vanaf de achterzijde, de geleiderpoelie
uitgelijnd is onder de buitenste rand van het
kleinste versnellingstandwiel.
Afstelling
Afstelschroef
voor hoogste
versnelling
Buitenste rand
van kleinste
versnellingstandwiel
Geleiderpoelie
2. Aansluiten en bevestigen van de binnenkabel
Bedien de hendel (B) 8 maal of meer om de hendel in de hoogste stand te zetten.
Verwijder vervolgens de afdekking van het gat van de binnenkabel en sluit de
binnenkabel aan.
Monteer de afdekking van het gat van de binnenkabel door
deze tot aan de aanslag te draaien zoals aangegeven in de
illustratie. Niet verder dan dit punt draaien, aangezien
anders de schroefdraad van de afdekking beschadigd wordt.
Afdekking van gat van binnenkabel
Afdekking van gat van binnenkabel
Binnenkabel
Hendel (B)
Aantrekkoppel:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
SI-5VZ0A-001-03
03