3. Draai de E-Thru hendel en schroef de E-Thru hendelas in
de asmoer. Open en sluit de E-Thru hendel en draai de E-Thru
hendelas in de asmoer tot aan het punt waar weerstand gevoeld
wordt wanneer de E-Thru hendel parallel aan de naafas staat en
deze naar de VERGRENDELDE stand verplaatst wordt.
4. Let er op voor de veiligheid dat de E-
Thru hendel langs de voorvork loopt
wanneer deze in de VERGRENDELDE
stand staat. Duw met handkracht de E-
Thru hendel met uw handpalm in totdat
deze volledig in de VERGRENDELDE
stand komt te staan. Controleer dat de
zijde van de E-Thru hendel met de
inscriptie "CLOSE" van het wiel vandaan
wijst. Controleer ook dat de E-Thru
hendel en de voorvork parallel staan.
Controleer dat de E-Thru hendel in de
stand komt te staan zoals aangegeven in
de illustratie wanneer deze in de
VERGRENDELDE stand gezet wordt. Als
deze niet in de juiste stand staat, moet
de asmoer afgesteld worden. Zie
"Afstellen van de asmoer" voor
bijzonderheden hieromtrent.
1. Lijn de naaftap van het voorwiel correct uit met de naafboring in het
vorkuiteinde van de voorvork.
Monteren van het wiel
Alvorens het wiel te monteren, alle
vreemde bestanddelen en stof uit de
opening in het vorkuiteinde, de asmoer
en de asopening verwijderen. De kans
bestaat dat door vreemde
bestanddelen of stof het E-Thru
systeem niet correct gemonteerd kan
worden en als de naaf en de as niet
correct gemonteerd worden kan het
wiel losraken wat tot ernstig letsel zou
kunnen leiden.
Naafboring
in vorkuiteinde
Naaftap
Asmoer
Algemene veiligheidsinformatie
SI-27U0A-001-03
Wat is de E-Thru naaf?
Dit is een mechanisme waarmee via één enkele
bediening van de E-Thru hendel op de naaf het wiel
gemakkelijk gemonteerd en verwijderd kan worden.
Werking van de E-Thru naaf
Wanneer de E-Thru naaf in de VERGRENDELDE
stand gezet wordt, wordt de hendelmoer naar binnen
verplaatst. Door de kracht hiervan wordt de voorvork
vastgeklemd en wordt het wiel stevig op zijn plaats
gehouden.
VERGRENDELDE
stand (CLOSE)
VERGRENDELDE
stand (CLOSE)
ONTGRENDELDE
stand (OPEN)
Controle van de stand
ONTGRENDELDE
stand (OPEN)
E-Thru hendel
E-Thru hendelmoer
Asmoer
1. Steek de asmoer in de opening in het vorkuiteinde aan de rechterzijde
van de voorvork zoals aangegeven in de illustratie en draai vervolgens de
bevestigingsbout van de asmoer vast.
*
Bevestigingsbout van asmoeren
worden als toebehoren bij de
voorvork geleverd.
2. Zet de E-Thru hendel in de ONTGRENDELDE stand en steek deze in
het gat in het vorkuiteinde aan de zijde tegenover die waar de asmoer is.
Steek de E-Thru hendelas volledig door de opening totdat deze de
asmoer aan de andere kant bereikt.
Verplaats de E-Thru hendel vanuit de VERGRENDELDE stand naar de
ONTGRENDELDE stand en draai de E-Thru hendel vervolgens om de E-
Thru hendelas uit de asmoer te verwijderen. Wanneer de E-Thru hendelas
uit de asmoer is losgemaakt, de E-Thru hendelas uit het wiel verwijderen.
2. Stel bij het vastdraaien van de
bevestigingsbout van de asmoer de
hoek van de asmoer zodanig af dat
de bevestigingsbout van de asmoer in de
instelopening in de asmoer komt te zitten. Draai
de bevestigingsbout van de asmoer vast in de
positie waarbij de onderkant van de groef in de
asmoer en het midden van de bevestigingsbout
van de asmoer uitgelijnd zijn zoals aangegeven in
de illustratie.
*
Zie de montage-instructies voor de voorvork voor
overige bijzonderheden, zoals het aantrekkoppel
van de bevestigingsbout van de asmoer.
Gebruik
Monteren van de asmoer
Verwijderen van het wiel
1. Controleer of de spaken zijn ingeregen zoals aangegeven in de
illustratie.
2. Maak bij het inrijgen van de spaken gebruik van een 6-spaak
(drie-kruis) of 8-spaak (vier-kruis) montagemethode.
Radiaalmontage mag niet worden toegepast.
Methode van inrijgen van de spaken
KONTROLEER DE VOLGENDE PUNTEN
ALVORENS TE FIETSEN
1. Controleer altijd de E-Thru naven alvorens te gaan rijden
om te controleren of de wielen correct aan het fietsframe
gemonteerd zijn. Dit is vooral van belang na het parkeren
van uw fiets op een openbare plaats.
2. Let er op dat de E-Thru hendels volledig in de
VERGRENDELDE stand gezet zijn (de zijde van de hendel
met de inscriptie "CLOSE" moet van het wiel vandaan
wijzen). Zoals aangegeven in de illustratie moeten de
hendels omhoog
gezet en niet
gedraaid worden.
SNELLE CONTROLE
Til de fiets op zodat het wiel van de grond af staat en geef
een paar korte slagen in neerwaartse richting op de
bovenkant van de band zoals aangegeven in afbeelding 1.
Duw ook het wiel in zijdelingse richting heen en weer zoals
aangegeven in afbeelding 2 om te controleren dat het wiel
absoluut niet los zit. Deze controle garandeert niet dat de E-
Thru hendel met het juiste aantrekkoppel is vastgezet. Als u
er niet zeker van bent of de E-Thru hendel correct is
vastgedraaid, de montageprocedure herhalen zoals
aangegeven in "Monteren van het wiel" in deze montage-
instructies alvorens met de fiets te gaan rijden.
VERGRENDELDE
stand (CLOSE)
ONTGRENDELDE
stand (OPEN)
Vraag uw fietsdealer de montage voor u uit te voeren als u
er niet zeker van bent hoe u de SM-AX60 moet monteren.
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op :
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Technische montage-instructies SI-27U0A-001
SM-AX60
E-Thru 8 mm
Verwijder alvorens de asmoer te monteren alle vreemde bestanddelen en
stof uit de opening in het vorkuiteinde en de asmoer. De kans bestaat dat
door vreemde bestanddelen of stof het E-Thru systeem niet correct
gemonteerd kan worden wat tot ernstig letsel zou kunnen leiden.
Bevestigingsbout
van asmoer
Asmoer
Instelopening
Asmoer
Bevestigingsbout
van asmoer
1. Schroef de E-Thru hendelas in de asmoer in stap 3 van "Monteren van
het wiel", draai vervolgens de asmoer en stel zodanig af dat de E-Thru
hendel in de juiste VERGRENDELDE stand komt te staan en controleer
vervolgens het koppel wanneer de hendel in de VERGRENDELDE stand
staat.
2. Draai de E-Thru hendel naar de
ONTGRENDELDE stand om de E-Thru
hendelas volledig uit de asmoer los te
maken. Hierbij de E-Thru hendel enkel
draaien zonder er aan te trekken, zodat de
E-Thru hendelas aan de zijde van de asmoer
niet uit het vorkuiteinde wordt getrokken.
3. Draai de asmoer los zodat deze kan draaien. Hierbij de bevestigingsbout
van de asmoer niet volledig verwijderen.
5. Herhaal deze afstelling totdat de juiste montagekracht wordt verkregen
bij de juiste hendelstand.
4. Draai de bevestigingsbout van de asmoer zodanig los dat de asmoer vrij
kan draaien.
• Als de E-Thru hendel te gemakkelijk in de VERGRENDELDE stand gezet
kan worden, de asmoer rechtsom draaien. De asmoer kan afgesteld
worden in stappen van 1/8 slag. Draai de bevestigingsbout van de
asmoer zodanig vast dat het midden van de bevestigingsbout van de
asmoer uitgelijnd is met de onderzijde van de groef in de asmoer zoals
aangegeven in de illustratie. (Zie de montage-instructies voor de voorvork
voor overige bijzonderheden, zoals het aantrekkoppel van de
bevestigingsbout van de asmoer.)
• Als het aantrekkoppel van de E-Thru hendel dat
in stap 1 gecontroleerd is te sterk is en de E-
Thru hendel niet gemakkelijk in de
VERGRENDELDE stand gezet kan worden, de
asmoer linksom draaien om het aantrekkoppel te
verminderen. Draai de asmoer geleidelijk in
stappen van 1/8 slag en niet meteen
helemaal om het aantrekkoppel op
de maximale waarde in stellen
waarbij de E-Thru hendel verplaatst
kan worden.
Aanhaalkoppel 5 - 7,5 N·m
{50 - 75 kgf·cm}
Afstellen van de asmoer
Niet goed
[]
Als de E-Thru hendel zich aan de
linkerzijde van de voorvork bevindt
Goed
Afbeelding 1 Afbeelding 2
• LEES VOOR GEBRUIK NAUWKEURIG DE MONTAGE-INSTRUCTIES VOOR HET E-THRU 8 MM
SYSTEEM RAADPLEEG UW DEALER ALS U VRAGEN HEBT. VERKEERD INBOUWEN VAN DE
NAAF KAN ERNSTIG LICHAMELIJK LETSEL VEROORZAKEN. BEWAAR DE MONTAGE-
INSTRUCTIES OP EEN VEILIGE PLAATS VOOR TOEKOMSTIGE NASLAG.
• De SM-AX60 kan gebruikt worden in combinatie met een speciale
voorvork en een speciale naaf. Als deze gebruikt wordt tezamen met
een andere voorvork of naaf, kan dit er toe leiden dat tijdens het
rijden het wiel van de fiets losraakt en dat ernstig lichamelijk letsel
veroorzaakt wordt.
• Als de SM-AX60 niet op de juiste wijze aan de fiets gemonteerd
wordt, bestaat de kans dat u het wiel tijdens het fietsen verliest en dat
ernstig lichamelijk letsel veroorzaakt wordt.
• Als de E-Thru hendel zich aan de linkerzijde (rotorzijde) van de
voorvork bevindt, de E-Thru hendel in de stand plaatsen zoals
aangegeven in Afbeelding 1 en er voor zorgen dat de E-Thru hendel
niet met de rotor in aanraking komt (Afbeelding 2) . Zorg er bovendien
voor dat de voorvork en de E-Thru hendel eveneens niet met elkaar
in aanraking komen. Als het wiel niet voldoende stevig is vastgezet,
bestaat de kans dat als deze onderdelen met elkaar in aanraking
komen u het wiel tijdens het fietsen verliest en dat ernstig lichamelijk
letsel veroorzaakt wordt.
• Bij het behandelen van het E-Thru systeem de rotor niet aanraken.
Bovendien de E-Thru hendel niet bedienen terwijl het wiel draait. De
rotor is bijzonder scherp en de kans bestaat dat u bij aanraking
ernstig letsel oploopt.
• Tijdens het gebruik van de remmen worden de remblokhouders en de
rotor bijzonder heet. Ter voorkoming van de kans op brandwonden, na
het berijden van de fiets eerst controleren of de remonderdelen
voldoende zijn afgekoeld alvorens het E-Thru systeem te behandelen.
• Alvorens het wiel te monteren, alle vreemde bestanddelen en stof uit
de opening in het vorkuiteinde, de asmoer en de asopening
verwijderen. De kans bestaat dat door vreemde bestanddelen of stof
het E-Thru systeem niet correct gemonteerd kan worden en als de
naaf en de as niet correct gemonteerd worden kan het wiel losraken
wat tot ernstig letsel zou kunnen leiden.
• Bedien de E-Thru hendel uitsluitend met de hand. Gebruik nooit een ander gereedschap zoals een
hamer om de E-Thru hendel vast te zetten, aangezien dit het E-Thru systeem en de voorvork zou
kunnen beschadigen.
Opmerking
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering dat het gevolg is van
normaal gebruik.
• Raadpleeg een professionele fietsenhandelaar voor eventuele vragen betreffende de methode van
montage, afstelling, onderhoud of bediening.
Niet goed
Goed
Afbeelding 1
Afbeelding 2
E-Thru
hendel
Rotor
Draairichting
van wiel
Linksvoor Rechtsvoor
Asmoer
Bevestigingsbout
van asmoer
Aantrekkoppel:
Zwakker
Aantrekkoppel:
Sterker
E-Thru
hendel
Rotor
WAARSCHUWING
LET OP
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING
WAARSCHUWING