Shimano FC-M311 Service Instructions

Type
Service Instructions

Deze handleiding is ook geschikt voor

Voor-aandrijf systeem
Technische montage-instructies SI-6NMFA-004
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op : http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
SI-6NMFA-004-03
Algemene veiligheidsinformatie
KettinggereedschapKetting
9-versnellingen
supersmalle ketting zoals
CN-7701 / CN-HG93
8-/7-/6-versnellingen
smalle ketting zoals
CN-HG50 / CN-HG40
Versterkte verbindingspen
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Zilver
Zwart
• Als het afstellen van de kettinglengte noodzakelijk is als gevolg van een
verandering in het aantal tandwieltanden, de ketting op een andere plaats
doorsnijden dan op de plaats waar de ketting door middel van een versterkte
verbindingspen of een sluitpen aan elkaar verbonden is. De ketting zal worden
beschadigd wanneer deze op de plaats wordt doorgesneden waar deze door middel
van een versterkte verbindingspen of een sluitpen aan elkaar verbonden is.
• Wees voorzichtig dat tijdens het fietsen de uiteinden van uw kleding niet tussen de
ketting beklemd raken, anders bestaat de kans dat u van de fiets valt.
• Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting niet beschadigd is. Als de spanning onvoldoende is
of de ketting beschadigd is, dient de ketting vernieuwd te worden. Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de ketting
breekt en dat u van de fiets valt.
• Het is van belang de aantrekkoppels voor de crankarmen en pedalen van tijd tot tijd te controleren. Controleer na het
rijden van ongeveer 100 km nogmaals de aantrekkoppels. Als de aantrekkoppels te zwak zijn, bestaat de kans dat de
crankarmen of pedalen losraken en dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt.
• Controleer of er geen scheurtjes in de crankarmen zijn alvorens met de fiets te gaan rijden. Als er scheurtjes zijn,
bestaat de kans dat de crankarm breekt en dat u van de fiets valt.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en
ernstig letsel oploopt. Het wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano
vervangingsonderdelen.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Als de afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kan de ketting afglijden en dit kan tot gevolg hebben dat u van de
fiets valt en ernstig letsel oploopt.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
• Als de ketting om de kleinste of middelste kettingring ligt, bestaat het gevaar van letsel door de uiteinden van de
tanden op de grootste kettingring.
Opmerking
• Verder, als de werking van de pedalen niet normaal aanvoelt, dit nogmaals controleren.
• Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of de verbinding geen speling heeft of loszit. Zorg er voor de
crankarmen en pedalen periodiek aan te trekken.
• Breng bij het monteren van de pedalen een kleine hoeveelheid vet aan op de schroefdraden om te voorkomen dat de
pedalen gaan klemmen. Gebruik een momentsleutel om de pedalen stevig vast te draaien. Aantrekkoppel: 35 - 55 N·m
{350 - 550 kgf·cm}. De rechter crankarm heeft rechtse schroefdraad en de linker crankarm heeft linkse schroefdraad.
• Het trapashuis niet reinigen met hogedruk waterstralen.
• Als u voelt dat de trapas speling heeft, dient u het trapashuis te vernieuwen.
• Als het overschakelen van de versnellingen niet soepel verloopt, de derailleur schoon spoelen en alle bewegende
onderdelen smeren.
• Als de mate van speling in de verbindingen zodanig is dat afstelling niet mogelijk is, dient u de derailleur te
vernieuwen.
• U dient de kettingringen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens opnieuw te
smeren. Bovendien kan het reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve
manier zijn om de gebruiksduur van de kettingringen en de ketting te verlengen.
• Tijdens het rijden kunnen uw broekspijpen door de ketting vuil worden.
• Als de ketting tijdens het fietsen van de kettingringen blijft afglijden, de kettingringen en de ketting vernieuwen.
• Wanneer de ketting zich in de positie bevindt welke is aangegeven in de
illustratie, is het mogelijk dat de ketting de voorste kettingringen of de
voorderailleur raakt en geluid voortbrengt. Als het geluid een probleem is, de
ketting naar het volgende grotere achterste versnellingstandwiel of het
daaropvolgende tandwiel overbrengen.
• Breng vet aan op het trapashuis alvorens dit te monteren.
• Voor een soepele werking dient men steeds gebruik te maken van de OT-SP
buitenkabel en de trapas-kabelgeleider.
• Deze voorderailleur is uitsluitend bestemd voor gebruik met een kettingwiel met
drie tandwielen. Deze kan niet worden gebruikt met een kettingwiel met twee tandwielen,
aangezien de schakelpunten niet overeenkomen.
• Bij het monteren van een type met bovengeleide kabel, dient men een frame te kiezen met drie
buitenkabelhouders, zoals aangegeven in illustratie.
• Gebruik een buitenkabel die lang genoeg is, ook voor wanneer het stuur volledig naar beide
kanten gedraaid wordt. Controleer bovendien of de schakelhendel het fietsframe niet raakt
wanneer het stuur volledig naar beide kanten gedraaid wordt.
• Smeer de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel alvorens dczc in gebruik te nemen
om er voor te zorgen dat deze goed glijden.
• De hendels van de versnelling dienen alleen te worden gebruikt als het voorwiel draait.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering als gevolg van normaal gebruik.
• Raadpleeg een professionele fietsenhandelaar voor eventuele vragen betreffende de methode van montage, afstelling,
onderhoud of bediening.
Buitenkabelhouders
Sluitpen Verbindingspen
Versterkte verbindingspen
WAARSCHUWING
“De onderhoudsinterval is afhankelijk van het gebruik en de rijomstandigheden. Reinig de
ketting regelmatig met een geschikte kettingreiniger. Gebruik nooit oplosmiddelen die
alkali of zuur bevatten, zoals roestreinigers. Als dergelijke oplosmiddelen worden gebruikt,
kan de ketting breken en ernstig letsel veroorzaakt worden.”
• Gebruik de versterkte verbindingspen uitsluitend voor het verbinden van het smalle kettingtype.
• Er zijn twee verschillende typen versterkte verbindingspen beschikbaar. Zie onderstaande tabel voor het kiezen van het
te gebruiken type verbindingspen. Als er andere verbindingspennen dan de speciale versterkte verbindingspennen
worden gebruikt, of als er een versterkte verbindingspen of gereedschap wordt gebruikt welke niet geschikt is voor het
type ketting, bestaat de kans dat de sterkte van de verbinding niet voldoende is, hetgeen tot gevolg kan hebben dat de
ketting breekt of van de tandwielen valt.
LET OP
Voorste
kettingringen
Achterste
versnellings
tandwielen
FD-M191FD-M311 / FD-M310
Serie
Rechts
Links
Rapidfire Plus
Buitenkabel
Voorderailleur
Kettingwiel
Trapas
Ketting
Trapas-kabelgeleider
SIS 8-versnellingen
SIS 3-versnellingen
SIS 7-versnellingen
SIS 3-versnellingen
ST-EF60-L / ST-EF50-L
OT-SP40
FD-M311 / FD-M310 / FD-M190-3 / FD-M190A / FD-M191
FC-M311 / FC-M311-8 / FC-M191 / FC-M151
BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
CN-HG50 / CN-HG40
SM-SP17 / SM-BT17 / SM-SP18 / SM-BT18
Altus
Versnellingen
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken van de onderstaande combinatie.
42T-32T-22T 48T-38T-28T 42T-34T-24T
FC-M311-8 FC-M191 / FC-M151 FC-M191 / FC-M151
42T-32T-22T
48T-38T-28T
——
170 mm, 175 mm 170 mm, 175 mm 170 mm 170 mm
BC 9/16" X 20 T.P.I. (Engelse draad)
FC-M311
BB-UN26 (-K)
FD-M190-3
X
X
18T
8T
S, M, L
63°- 66°
47,5 / 50 mm
FD-M191
X
X
20T
10T
S, M, L
47,5 / 50 mm
FD-M311 / FD-M310
X
X
20T
10T
S, M, L
63°- 66° / 66°- 69°
47,5 / 50 mm
FD-M190A
X
X
18T
8T
S, M, L
66°- 69°
47,5 / 50 mm
Modelnummer
Combinatie van kettingwielvertandingen
Diameter van boutcirkel
Lengte van crankarm
50 mm 47,5 mm / 47,5 mm + t *Kettinglijn van toepassing
FD-M190-3 / FD-M190AVoorderailleur van toepassing
Afmetingen van pedaalschroefdraad
Afmetingen van
schroef- draad van
trapascup
*
t = Dikte van kettinghuis (1,5 -- 2,1 mm)
BC 1.37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
Specificaties
Normale type
Type met bovengeleide kabel
Verschil vertanding voorste kettingwiel
Min. verschil tussen grootste en middelste
kettingring
Diameter van voorderailleurklemband
Hoek van kettingsteun (
a
)
Kettinglijn van toepassing
Diameters van montageklemband: S [28,6 mm], M [31,8 mm], L [34,9 mm] (Gebruik de adapter voor de maten S en M.)
Voorderailleur
Hoek van
kettingsteun
Modelnummer
X = Beschikbaar
Kettingwiel
Ondersteun toepassing BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K)
Trapas
Modelnummer BB-ES25 (-K)BB-UN26 (-K)
123 mm
LL123 (K)
126 mm
126 (K)
BB-UN26 (-K)
122,5 mm
D-NL K
D-NL
Aslengte
Kettinglijn 47,5 mm
Kettinglijn 50 mm
Kettinglijn
47,5 mm + t *
Overschakelen van een kleine kettingring naar een
grotere kettingring. (Hendel A)
Wanneer de hendel eenmaal wordt
ingedrukt, vindt er
overschakeling van één
versnelling plaats van
een kleine kettingring
naar een grotere
kettingring.
Voorbeeld:
van de middelste
kettingring naar de
grootste kettingring.
Overschakelen van een grote kettingring naar een
kleinere kettingring (Hendel B)
Wanneer de hendel
eenmaal wordt ingedrukt,
vindt er overschakeling
van één versnelling
plaats van een groot
tandwiel naar een
kleinere kettingring
Voorbeeld:
de grootste kettingring
naar de middelste kettingring.
Overschakelen van de versnellingen
Zowel hendel (A) als hendel (B) keren altijd naar hun
uitgangspositie terug wanneer deze na het overschakelen
worden losgelaten. Bij het bedienen van een van de hendels
steeds er op letten tegelijkertijd de crankarm te draaien.
Uitgangspositie van hendel (A)
Hendel (B)
Montage van de voorderailleur,
trapashuis en voorste kettingwiel
Kettingwiel
(grootste
kettingring)
Kettinggeleider
Gebruik de speciale gereedschappen (TL-UN65 en TL-UN74-
S) om het trapashuis
1 en de voorderailleur zodanig te
monteren dat deze in de richting komen te staan zoals
aangegeven in de illustratie. Monteer de adapter 2 en gebruik
vervolgens de spieloze cranktrekker (TL-FC10) voor het
monteren van het voorste kettingwiel.
De voorderailleur op de wijze aangegeven in de illustratie
afstellen en vervolgens monteren. Tijdens montage het Pro-
Set uitrichtingsblok niet verwijderen.
Het platte gedeelte van de buitenste
plaat van de kettinggeleider dient
direct boven en parallel ten opzichte
van de grootste kettingring te staan.
Vastzetten met behulp van een
5 mm inbussleutel.
Aantrekkoppel van adapter / trapashuis:
50 - 70 N·m {500 - 700 kgf·cm}
Aantrekkoppel van voorste kettingwiel:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
1 mm
3 mm
De tandwielvertanding
moet in dit bereik
komen.
Pro-Set meter
Pro-Set uitrichtingsblok
1 Trapas2 Adapter
Voorderailleur
3 Voorste kettingwiel
Aantrekkoppel :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Kettinglengte
Voeg 2 schakels toe terwiji
de ketting om het grootste
versnellingstandwiel en de
grootste kettingring
geplaatst is.
Grootste
versnellingstandwiel
Grootste
Kettingring
Ketting
Montage van de schakelhendel
5 mm inbussleutel
Aantrekkoppel:
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Gebruik een stuurhandgreep met een
maximum buitendiameter van 32 mm.
2. Bevestigen van de binnenkabel
Bedien hendel (B) tenminste tweemaal om de hendel in de
laagste stand te zetten.
Verwijder de schroef en verwijder vervolgens het kapje.
Trek de binnenkabel naar buiten zoals aangegeven in
afbeelding en monteer vervolgens de nieuwe binnenkabel.
Afsnijden van de buitenkabel
Bij het afsnijden van de buitenkabel, deze aan het uiteinde
tegenovergesteld aan het uiteinde met de markering
afsnijden. Na het afsnijden van de buitenkabel het uiteinde
er van zodanig afronden dat de
binnenomtrek van het gat een
gelijkmatige diameter heeft.
Insteken van de binnenkabel
Steek de binnenkabel in de buitenkabel vanaf het uiteinde
met de markering. Breng vet aan vanaf het uiteinde met de
markering om van een
soepele werking van de
kabel verzekerd te zijn.
Bevestig hetzelfde buitenkabelafsluitkapje op het
afgesneden uiteinde van het buitenkabel.
Buitenkabelafsluitkapje
Markering
Hendel (B)
Schroef
Kapje
Binnenkabel
Aantrekkoppel:
0.3 - 0.5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
Trek de kabel eerst strak aan en bevestig deze aan de
voorderailleur zoals aangegeven in de illustratie.
Normale type Type met
bovengelide
kabel
Trekken
Trekken
4. Afstellen van de middelste kettingring
Tijdens het uitvoeren van de afstelling de ketting op het grootste
versnellingstandwiel plaatsen. Plaats de ketting aan de voorzijde
op de middelste kettingring.
Stel met behulp van de afstelnippel voor de buitenkabel zodanig af
dat de speling tussen de binnenste plaat van de kettinggeleider en
de ketting 0 - 0,5 mm bedraagt.
A
B
Ketting
Binnenste plaat van
kettinggeleider
Buitenste afstelbout
Kettingpositie
Grootste
versnellingstandwiel
Middelste
kettingring
Als de ketting naar de zijde van de crank
afglijdt
Als het overschakelen van de middelste
kettingring naar de grootste kettingring
problemen oplevert
Als het overschakelen van de middelste
kettingring naar de kleinste kettingring
problemen oplevert
Als de ketting door de binnenste plaat van de
voorderailleur gehinderd wordt wanneer de
ketting zich op de grootste kettingring bevindt
Als de ketting door de buitenste plaat van de
voorderailleur gehinderd wordt wanneer de
ketting zich op de grootste kettingring bevindt
Als de middelste kettingring bij het
overschakelen van de grootste kettingring
wordt overgeslagen
Als de ketting door de binnenste plaat van de
voorderailleur gehinderd wordt wanneer naar
het grootste versnellingstandwiel van de
achterderailleur wordt overgeschakeld en de
ketting zich op de middelste kettingring bevindt
Als de ketting naar de zijde van de trapas
afglijdt
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/4 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom los
(ongeveer 1/8 slag).
Draai de afstelschroef voor de
laagste versnelling linksom los
(ongeveer 1/4 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/8 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom los
(ongeveer 1/8 slag).
Draai de afstelnippel voor de
buitenkabel linksom los
(1 of 2 slagen).
Draai de afstelnippel voor de
buitenkabel rechtsom aan
(1 of 2 slagen).
Draai de afstelschroef voor de
laagste versnelling rechtsom aan
(ongeveer 1/2 slag).
5. Storingstabel
Verplaats na het uitvoeren van de stappen 1 - 4 de schakelhendel
om het overschakelen te controleren.
(Dit is eveneens van toepassing indien het schakelen tijdens
gebruik problemen oplevert.)
< FD-M310 / M191 / M190-3 / M190A > < FD-M311 >
Aantrekkoppel:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Opmerking:
Leid de binnenkabel zoals
aangegeven in de illustratie.
M310 M191 M190-3/M190A M311
Gebruik een 5 mm inbussleutel voor het vastzetten van de
kabelbevestigingsbout.
Snijd het overtollige gedeelte van de binnenkabel af en monteer
vervolgens het afdekkapje van de binnenkabel.
SIS afstelling
Zorg er voor de hieronder aangegeven volgorde aan te
houden.
1. Afstelling van de laagste versnelling
Verwijder eerst het Pro-Set uitrichtingsblok.Stel vervolgens
zodanig af dat de speling tussen de binnenste plaat van de
kettinggeleider en de ketting 0 - 0,5 mm bedraagt.
Pro-Set uitrichtingsblok
Kettingpositie
Grootste
versnellingstandwiel
Kleinste van
kettingring
3. Afstelling van de hoogste versnelling
Stel zodanig af dat de speling tussen de buitenste plaat van de
kettinggeleider en de ketting 0 - 0,5 mm bedraagt.
Kettingpositie
Kleinste
versnellingstandwiel
Grootste
kettingring
Ketting
Binnenste
plaat van
kettinggeleider
Ketting
Buitenste plaat
van kettinggeleider
Afstelschroef voor
hoogste versnelling
Afstelschroef voor
laagste versnelling
FD-M310
FD-M191
FD-M190-3
FD-M190A
FD-M310
FD-M191
FD-M190-3
FD-M190A
FD-M311
FD-M311
  • Page 1 1

Shimano FC-M311 Service Instructions

Type
Service Instructions
Deze handleiding is ook geschikt voor