Blaupunkt VXS 15 de handleiding

Categorie
Subwoofers
Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

15
Con materiali di isolazione acustica (lana di pecora o fiocco di poliestere, in uno spessore dai 5
ai 10 cm) applicati su almeno il 50 per cento delle pareti interne, si riduce la risonanza propria della
scatola e si aumenta dal 10 al 20 per cento il volume interno effettivo. Si possono ridurre le
risonanze non desiderate, incollando sulle pareti interne feltri di isolamento acustico autoadesivi.
–I cavi di collegamento tra amplificatore e subwoofer devono essere possibilmente corti ed avere
una sezione di almeno 4 mm
2
.
La scatola di subwoofer finita deve risultare assolutamente robusta e rendere possibili eventuali
futuri interventi di riparazione del subwoofer.
Nei limiti del possibile cercate di inserire tunnel bass reflex con diametri tra i 10 ed i 15 cm, per
evitare i soliti rumori generati dall’aria che passa attraverso piccole aperture. Si trovano in
commercio tubi in PVC di vari diametri. Le varie parti di tubo si possono installare nelle scatole con
parti snodabili.
Inserite separatori di frequenza attivi (elettronici), come quelli incorporati p. es. nei nostri
amplificatori
Velocity
.
NL
Geweldig, dat u gekozen heeft voor
Velocity
!
Hartelijk gefeliciteerd met de aanschaf van uw nieuwe
Velocity
-product! Op basis van intensieve
research en ontwikkeling hebben onze ingenieurs deze nieuwe subwoofer van de
Velocity
-reference
serie gerealiseerd, die een ongekende geluidskwaliteit biedt.
Om de excellente systeemkwaliteit en betrouwbaarheid veilig te stellen, adviseren wij, de subwoofers
van de
Velocity
-line door een geautoriseerde
Velocity
-dealer te laten inbouwen. Door systeem-
speakers en versterkers uit onze
Velocity
-serie te kiezen, voorkomt u, dat aan de hoge geluidskwa-
liteit door componenten van mindere kwaliteit afbreuk wordt gedaan.
Meer informatie (technische specificaties, gebruiksinstructies en binnenkort ook een simulatiepro-
gramma voor subwooferboxen) over onze
Velocity
-producten vindt u op onze internet-pagina onder:
http://www.velocity.de
Veiligheidsinstructies
Alvorens uw speakers in te bouwen, dient u eerst de inbouw- en aansluitinstructies te lezen.
Tijdens montage en aansluiting moet de minpool van de batterij zijn losgekoppeld.
Daartoe de veiligheidsinstructies van de voertuigfabrikant (airbag, alarminrichtingen, boordcomputer,
wegrijblokkering) raadplegen.
Let er bij het boren van gaten goed op, dat u geen delen van het voertuig (accu, kabels, zekeringkast)
beschadigt.
Subwoofers niet op losse hoedeplanken (liftbacks) of op naar voren toe open plaatsen monteren.
16
SUBWOOFER-BOXEN
Het geluid wordt door de heen-en-weer-bewe-
ging van de woofermembraan gegenereerd.
Beweegt de membraan van een woofer naar
voren, onstaat een positieve drukgolf. Gelijktij-
dig wordt een negatieve drukgolf achter de
woofer opgebouwd.
Wanneer beide golven zich ten gevolge van het
ontbreken van een scheidingswand tussen het
voorste en het achterste speakergebied vereni-
gen, wordt de via de woofer weergegeven toon
bijna volledig uitgewist en de weergave van de
diepe bastonen aanmerkelijk verzwakt. Deze
wand is dus absoluut noodzakelijk en wordt
aangeduid als akoestische soundwall. De
soundwall kan uit een kastje bestaan of gewoon
uit de hoedeplank achterin uw auto, die de
positieve en negatieve geluidsgolven van de
speaker van elkaar scheidt.
TYPEN SUBWOOFER-BOXEN
Op car-audio gebied worden in essentie vijf verschillende subwoofer-boxen toegepast:
SPEAKERS MET ONEINDIGE SOUNDWALL, GESLOTEN BOXEN, BASSREFLEXBOXEN, EN-
KELVOUDIG GEVENTILEERDE BAND-PASS BOXEN (dikwijls foutief als “boxen van de 5de orde”
aangeduid) en DUBBEL GEVENTILEERDE BAND-PASS BOXEN (dikwijls foutief als “boxen van de
7de orde” aangeduid). Geen van deze boxtypen is superieur aan de andere, want in alle gevallen
moeten er individuele compromissen qua vermogen, belastbaarheid of systeemopbouw worden
gesloten. De aanduiding “band pass” impliceert een “ingebouwd” akoestisch gedrag met een natuurlijk
high pass bereik van b.v. 30 Hz, maar tevens een low pass-gedrag, waarbij de hoge frequenties
onderdrukt worden (b.v. > 80 Hz).
SPEAKERS MET ONEINDIGE SOUNDWALL (afb. a) benutten de
kofferruimte van een voertuig als akoestische behuizing. Daarbij dient
de hoedeplank als scheiding van de voorste en achterste klankwegen.
Het voordeel is gelegen in de eenvoudige inbouw en een bij de meeste
systemen uitgesproken goede geluidskwaliteit. Nadelen zijn de gerin-
ge belastbaarheid en een eerder zwak impulsgedrag.
GESLOTEN BOXEN (afb. b) vormen een van de beste compromissen
tussen belastbaarheid en vermogen, want door de in de kast opgeslo-
ten lucht wordt de membraan praktisch naar achteren toe “afgeveerd”.
Voordelen zijn de eenvoudige kastconstructie, de hoge belastbaar-
heid, een uitstekend impulsgedrag en zachte frequentieovergangen in
het lage tonen gebied. Nadelig is het matig te noemen rendement bij
lage frequenties en de noodzaak van relatief grote boxen.
FRAME
SURROUND
CONE
DUST CAP
FRONT PLATE
YOKE
VENT
VOICE COIL
SPIDER
MAGNET
a)
b)
17
Vergeleken met gesloten boxen hebben BASSREFLEXBOXEN
(afb. c) dankzij de aanwezigheid van een speciale tunnel een groter
transmissiebereik bij de basfrequenties. De voordelen: een groter
basbereik, minder vervorming door kleinere membraanslagen, een
hoger geluidsrendement, een goed impulsgedrag, bescheiden kastaf-
metingen en een hoge belastbaarheid. De nadelen: gecompliceerde
constructie, mogelijke schade aan de woofer bij extreme membraanuit-
sturing beneden de afstemfrequentie van de basreflexbox.
ENKELVOUDIG GEVENTILEERDE BAND-PASS BOXEN (afb. d)
zijn pas relatief kort voor car audio-toepassingen beschikbaar en
bieden ten opzichte van gesloten boxen en basreflexboxen een aantal
voordelen. Tot deze voordelen behoren o.a. een goed rendement,
geringe afmetingen, een goed impulsgedrag, een betere weergave van
het basfrequentiegebied en de mogelijkheid voor aansluiting van een
zeer krachtige versterker. Nadelen zijn hier het iets lagere rendement
ten opzichte van basreflexboxen en de complexere constructie van de
kast.
In DUBBEL GEVENTILEERDE BAND-PASS BOXEN (afb. e) worden
de aan de voor- en achterzijde optredende geluidsaandelen van de
woofer door individueel afgestemde kamers geleid. Het voordeel van
dit type box is het hoge rendement over een smal frequentiebereik. Tot
de nadelen behoren de complexe constructie, de grote afmetingen, het
zwakke impulsgedrag en de gevoeligheid bij extreme membraanuitstu-
ring (beschadigingen) bij geluidsaandelen buiten de primaire frequen-
tieband.
ISOBARE WOOFERCONFIGURATIES
De laatste jaren hebben gecombineerde woofertypen aan
betekenis gewonnen. Deze worden vaak ook wel als “isobare”
configuraties aangeduid. De term “isobaar” betekent “constan-
te druk”; hiervan is sprake, wanneer een tussen twee woofers
hermetisch afgesloten luchtvolume in dezelfde richting ver-
plaatst wordt.
Deze constructievorm werkt net als een individuele speaker,
waarbij het voor de subwoofer benodigde volume met maar
liefst 50 procent gereduceerd kan worden - een belangrijk
aspect bij inbouw in auto’s, waar weinig ruimte is. Tegenover dit
voordeel staat dan wel een 3 dB geringer rendement, dat in de
regel door een groter versterkervermogen gecompenseerd
wordt. Hier is het bijzonder belangrijk, dat tussen de beide
woofers geen luchtspleet optreedt en dat er scherp gelet wordt
op zowel de speakerbekabeling als de ingangsbelastingen.
c)
d)
e)
+
-
4
+
-
4
+
-
8
SERIES
+
-
4
+
-
4
+
-
2
PARALLE
+
-
4
+
-
4
+
-
8
SERIES
+
-
4
+
-
4
+
-
2
PARALLE
ISOBARIC CONFIGURATION (TANDEM)
18
MONTAGE VAN SUBWOOFERBOXEN
Voordat u met de definitieve montage van de box begint, dient u op een aantal fundamentele
montagepunten te letten:
Subwoofers met een oneindige soundwall kunnen in een voertuig eenvoudig met behulp van een
op maat gesneden houten plaat worden geïnstalleerd, die voor de akoestische scheiding tussen
de aan de voor- en achterzijde optredende geluidsaandelen van de woofer zorgt. De houten plaat
wordt in de kofferbak onder de hoedeplank of tegen de rugzijde van de achterbank aangebracht.
Eventueel aanwezige luchtspleten dienen met afdichtingsmateriaal te worden afgedicht.
De vorm van de kast speelt bij de weergave van diepe frequenties een ondergeschikte rol en kan
daarom relatief vrij gekozen worden. Wel dient men extreme vormen, die lastig uitgezaagd en
verlijmd kunnen worden, te vermijden.
MDF-platen of hoogwaardig berkentriplex met een dikte van 19 - 25 mm zijn voor het bouwen van
boxen zeer geschikt.
Alle op elkaar sluitende boxwanden moeten worden verlijmd, verschroefd en afgedicht, om
losraken door trilling en externe invloeden van buiten in het voertuig te voorkomen.
Om trilling te voorkomen, zijn bij grote boxen tevens verstijvingsribben vereist.
Akoestisch isolatiemateriaal (schaapswol of polyestervlies met een dikte van 5 - 10 cm), waarmee
de binnenwanden voor minimaal 50 procent bekleed wordt, reduceert de eigenresonantie van de
box en verhoogt het effectieve binnenvolume met 10 - 20 procent. Ongewenste resonantie kan
worden gereduceerd, door de binnenwandjes met zelfklevende isolatiematten te bekleden.
De kabels van de versterker naar de subwoofer dienen zo kort mogelijk te zijn en een diameter
van minstens 4 mm
2
te hebben.
De afgewerkte subwooferbox moet volstrekt stabiel en luchtdicht zijn en de mogelijkheid bieden,
reparatiewerkzaamheden aan de woofer uit te voeren, wanneer die op een later tijdstip noodza-
kelijk mochten zijn.
Liefst een basreflextunnel met een diameter van 10 - 15 cm aanbrengen, om de bij kleinere
openingen gebruikelijke luchtgeluiden te voorkomen. PVC-buizen met verschillende diameters
zijn in de handel verkrijgbaar, deze kunnen met koppelstukken in de box gemonteerd worden.
Actieve (elektronische) splitters monteren, zoals die b.v. in onze
Velocity
-versterkers zijn
ingebouwd.
S
Tack för att Du har valt en
Velocity
-produkt!
Vi gratulerar dig till köpet av din nya produkt ur serien
Velocity
! Våra ingenjörer har arbetat intensivt
med att utveckla dessa nya
Velocity
-lågbasar (subwoofer), en referensmodell som erbjuder allra
högsta ljudkvalitet.
Vi rekommenderar att Du låter en auktoriserad
Velocity
-fackhandel montera
Velocity
-
bashögtalarna. Endast då kan systemets höga kvalitet och tillförlitlighet garanteras. Vi
rekommenderar också att Du kopplar dessa lågbashögtalare till komponenthögtalare och förstärkare
ur vår modellinje
Velocity
för att undvika att den höga ljudkvaliteten påverkas av komponenter av
mindre kvalitet.
Ytterligare information (tekniska data, tips och snart ett simuleringsprogram för lågbaslådor) om våra
Velocity
-produkter finns på vår hemsida www.velocity.de

Documenttranscriptie

– Con materiali di isolazione acustica (lana di pecora o fiocco di poliestere, in uno spessore dai 5 ai 10 cm) applicati su almeno il 50 per cento delle pareti interne, si riduce la risonanza propria della scatola e si aumenta dal 10 al 20 per cento il volume interno effettivo. Si possono ridurre le risonanze non desiderate, incollando sulle pareti interne feltri di isolamento acustico autoadesivi. – I cavi di collegamento tra amplificatore e subwoofer devono essere possibilmente corti ed avere una sezione di almeno 4 mm2. – La scatola di subwoofer finita deve risultare assolutamente robusta e rendere possibili eventuali futuri interventi di riparazione del subwoofer. – Nei limiti del possibile cercate di inserire tunnel bass reflex con diametri tra i 10 ed i 15 cm, per evitare i soliti rumori generati dall’aria che passa attraverso piccole aperture. Si trovano in commercio tubi in PVC di vari diametri. Le varie parti di tubo si possono installare nelle scatole con parti snodabili. – Inserite separatori di frequenza attivi (elettronici), come quelli incorporati p. es. nei nostri amplificatori Velocity. NL Geweldig, dat u gekozen heeft voor Velocity! Hartelijk gefeliciteerd met de aanschaf van uw nieuwe Velocity-product! Op basis van intensieve research en ontwikkeling hebben onze ingenieurs deze nieuwe subwoofer van de Velocity-reference serie gerealiseerd, die een ongekende geluidskwaliteit biedt. Om de excellente systeemkwaliteit en betrouwbaarheid veilig te stellen, adviseren wij, de subwoofers van de Velocity-line door een geautoriseerde Velocity-dealer te laten inbouwen. Door systeemspeakers en versterkers uit onze Velocity-serie te kiezen, voorkomt u, dat aan de hoge geluidskwaliteit door componenten van mindere kwaliteit afbreuk wordt gedaan. Meer informatie (technische specificaties, gebruiksinstructies en binnenkort ook een simulatieprogramma voor subwooferboxen) over onze Velocity-producten vindt u op onze internet-pagina onder: http://www.velocity.de Veiligheidsinstructies Alvorens uw speakers in te bouwen, dient u eerst de inbouw- en aansluitinstructies te lezen. Tijdens montage en aansluiting moet de minpool van de batterij zijn losgekoppeld. Daartoe de veiligheidsinstructies van de voertuigfabrikant (airbag, alarminrichtingen, boordcomputer, wegrijblokkering) raadplegen. Let er bij het boren van gaten goed op, dat u geen delen van het voertuig (accu, kabels, zekeringkast) beschadigt. Subwoofers niet op losse hoedeplanken (liftbacks) of op naar voren toe open plaatsen monteren. 15 SUBWOOFER-BOXEN Het geluid wordt door de heen-en-weer-beweging van de woofermembraan gegenereerd. Beweegt de membraan van een woofer naar voren, onstaat een positieve drukgolf. Gelijktijdig wordt een negatieve drukgolf achter de woofer opgebouwd. Wanneer beide golven zich ten gevolge van het ontbreken van een scheidingswand tussen het voorste en het achterste speakergebied verenigen, wordt de via de woofer weergegeven toon bijna volledig uitgewist en de weergave van de diepe bastonen aanmerkelijk verzwakt. Deze wand is dus absoluut noodzakelijk en wordt aangeduid als akoestische soundwall. De soundwall kan uit een kastje bestaan of gewoon uit de hoedeplank achterin uw auto, die de positieve en negatieve geluidsgolven van de speaker van elkaar scheidt. FRONT PLATE FRAME SURROUND CONE YOKE VENT DUST CAP VOICE COIL MAGNET SPIDER TYPEN SUBWOOFER-BOXEN Op car-audio gebied worden in essentie vijf verschillende subwoofer-boxen toegepast: SPEAKERS MET ONEINDIGE SOUNDWALL, GESLOTEN BOXEN, BASSREFLEXBOXEN, ENKELVOUDIG GEVENTILEERDE BAND-PASS BOXEN (dikwijls foutief als “boxen van de 5de orde” aangeduid) en DUBBEL GEVENTILEERDE BAND-PASS BOXEN (dikwijls foutief als “boxen van de 7de orde” aangeduid). Geen van deze boxtypen is superieur aan de andere, want in alle gevallen moeten er individuele compromissen qua vermogen, belastbaarheid of systeemopbouw worden gesloten. De aanduiding “band pass” impliceert een “ingebouwd” akoestisch gedrag met een natuurlijk high pass bereik van b.v. 30 Hz, maar tevens een low pass-gedrag, waarbij de hoge frequenties onderdrukt worden (b.v. > 80 Hz). SPEAKERS MET ONEINDIGE SOUNDWALL (afb. a) benutten de kofferruimte van een voertuig als akoestische behuizing. Daarbij dient de hoedeplank als scheiding van de voorste en achterste klankwegen. Het voordeel is gelegen in de eenvoudige inbouw en een bij de meeste systemen uitgesproken goede geluidskwaliteit. Nadelen zijn de geringe belastbaarheid en een eerder zwak impulsgedrag. GESLOTEN BOXEN (afb. b) vormen een van de beste compromissen tussen belastbaarheid en vermogen, want door de in de kast opgesloten lucht wordt de membraan praktisch naar achteren toe “afgeveerd”. Voordelen zijn de eenvoudige kastconstructie, de hoge belastbaarheid, een uitstekend impulsgedrag en zachte frequentieovergangen in het lage tonen gebied. Nadelig is het matig te noemen rendement bij lage frequenties en de noodzaak van relatief grote boxen. 16 a) b) Vergeleken met gesloten boxen hebben BASSREFLEXBOXEN (afb. c) dankzij de aanwezigheid van een speciale tunnel een groter transmissiebereik bij de basfrequenties. De voordelen: een groter basbereik, minder vervorming door kleinere membraanslagen, een hoger geluidsrendement, een goed impulsgedrag, bescheiden kastafmetingen en een hoge belastbaarheid. De nadelen: gecompliceerde constructie, mogelijke schade aan de woofer bij extreme membraanuitsturing beneden de afstemfrequentie van de basreflexbox. ENKELVOUDIG GEVENTILEERDE BAND-PASS BOXEN (afb. d) zijn pas relatief kort voor car audio-toepassingen beschikbaar en bieden ten opzichte van gesloten boxen en basreflexboxen een aantal voordelen. Tot deze voordelen behoren o.a. een goed rendement, geringe afmetingen, een goed impulsgedrag, een betere weergave van het basfrequentiegebied en de mogelijkheid voor aansluiting van een zeer krachtige versterker. Nadelen zijn hier het iets lagere rendement ten opzichte van basreflexboxen en de complexere constructie van de kast. In DUBBEL GEVENTILEERDE BAND-PASS BOXEN (afb. e) worden de aan de voor- en achterzijde optredende geluidsaandelen van de woofer door individueel afgestemde kamers geleid. Het voordeel van dit type box is het hoge rendement over een smal frequentiebereik. Tot de nadelen behoren de complexe constructie, de grote afmetingen, het zwakke impulsgedrag en de gevoeligheid bij extreme membraanuitsturing (beschadigingen) bij geluidsaandelen buiten de primaire frequentieband. c) d) e) ISOBARE WOOFERCONFIGURATIES + - - + + 2 De laatste jaren hebben gecombineerde woofertypen aan betekenis gewonnen. Deze worden vaak ook wel als “isobare” configuraties aangeduid. De term “isobaar” betekent “constante druk”; hiervan is sprake, wanneer een tussen twee woofers hermetisch afgesloten luchtvolume in dezelfde richting verplaatst wordt. 4 -4 PARALLE + - - + + 8 4 -4 SERIES Deze constructievorm werkt net als een individuele speaker, waarbij het voor de subwoofer benodigde volume met maar liefst 50 procent gereduceerd kan worden - een belangrijk aspect bij inbouw in auto’s, waar weinig ruimte is. Tegenover dit voordeel staat dan wel een 3 dB geringer rendement, dat in de regel door een groter versterkervermogen gecompenseerd wordt. Hier is het bijzonder belangrijk, dat tussen de beide woofers geen luchtspleet optreedt en dat er scherp gelet wordt op zowel de speakerbekabeling als de ingangsbelastingen. ISOBARIC CONFIGURATION (TANDEM) + + + - -4 -4 2 PARALLE + + + - -4 -4 8 SERIES 17 MONTAGE VAN SUBWOOFERBOXEN Voordat u met de definitieve montage van de box begint, dient u op een aantal fundamentele montagepunten te letten: – Subwoofers met een oneindige soundwall kunnen in een voertuig eenvoudig met behulp van een op maat gesneden houten plaat worden geïnstalleerd, die voor de akoestische scheiding tussen de aan de voor- en achterzijde optredende geluidsaandelen van de woofer zorgt. De houten plaat wordt in de kofferbak onder de hoedeplank of tegen de rugzijde van de achterbank aangebracht. Eventueel aanwezige luchtspleten dienen met afdichtingsmateriaal te worden afgedicht. – De vorm van de kast speelt bij de weergave van diepe frequenties een ondergeschikte rol en kan daarom relatief vrij gekozen worden. Wel dient men extreme vormen, die lastig uitgezaagd en verlijmd kunnen worden, te vermijden. – MDF-platen of hoogwaardig berkentriplex met een dikte van 19 - 25 mm zijn voor het bouwen van boxen zeer geschikt. – Alle op elkaar sluitende boxwanden moeten worden verlijmd, verschroefd en afgedicht, om losraken door trilling en externe invloeden van buiten in het voertuig te voorkomen. – Om trilling te voorkomen, zijn bij grote boxen tevens verstijvingsribben vereist. – Akoestisch isolatiemateriaal (schaapswol of polyestervlies met een dikte van 5 - 10 cm), waarmee de binnenwanden voor minimaal 50 procent bekleed wordt, reduceert de eigenresonantie van de box en verhoogt het effectieve binnenvolume met 10 - 20 procent. Ongewenste resonantie kan worden gereduceerd, door de binnenwandjes met zelfklevende isolatiematten te bekleden. – De kabels van de versterker naar de subwoofer dienen zo kort mogelijk te zijn en een diameter van minstens 4 mm2 te hebben. – De afgewerkte subwooferbox moet volstrekt stabiel en luchtdicht zijn en de mogelijkheid bieden, reparatiewerkzaamheden aan de woofer uit te voeren, wanneer die op een later tijdstip noodzakelijk mochten zijn. – Liefst een basreflextunnel met een diameter van 10 - 15 cm aanbrengen, om de bij kleinere openingen gebruikelijke luchtgeluiden te voorkomen. PVC-buizen met verschillende diameters zijn in de handel verkrijgbaar, deze kunnen met koppelstukken in de box gemonteerd worden. – Actieve (elektronische) splitters monteren, zoals die b.v. in onze Velocity-versterkers zijn ingebouwd. S Tack för att Du har valt en Velocity-produkt! Vi gratulerar dig till köpet av din nya produkt ur serien Velocity! Våra ingenjörer har arbetat intensivt med att utveckla dessa nya Velocity-lågbasar (subwoofer), en referensmodell som erbjuder allra högsta ljudkvalitet. Vi rekommenderar att Du låter en auktoriserad Velocity-fackhandel montera Velocitybashögtalarna. Endast då kan systemets höga kvalitet och tillförlitlighet garanteras. Vi rekommenderar också att Du kopplar dessa lågbashögtalare till komponenthögtalare och förstärkare ur vår modellinje Velocity för att undvika att den höga ljudkvaliteten påverkas av komponenter av mindre kvalitet. Ytterligare information (tekniska data, tips och snart ett simuleringsprogram för lågbaslådor) om våra Velocity-produkter finns på vår hemsida www.velocity.de 18
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34

Blaupunkt VXS 15 de handleiding

Categorie
Subwoofers
Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor