Haba 4416 Monza de handleiding

Type
de handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

15
Habermaaß-spel Nr. 4416
Een autoracespel voor 2 – 6 slimme spelers van 5 – 99 jaar,
dat eerste tactische overwegingen bevordert.
Spelidee: Jürgen P. K. Grunau
Illustraties: Haralds Klavinius
Speelduur: ca. 10 - 15 minuten
Zes raceauto's staan klaar aan de start voor de grote wedstrijd. Maar
alleen wie de juiste kleuren gooit en slim combineert, rijdt met grote
snelheid vooruit.
Spelinhoud
6 raceauto's
6 gekleurde dobbelstenen
1 spelbord
spelregels
Doel van het spel
Wie kan met een beetje nadenken zo veel mogelijk van de gegooide
kleuren gebruiken en zo z'n eigen raceauto als eerste naar de finish
rijden?
Spelvoorbereiding
Klap het spelbord open en leg het midden op het speelveld. Elk kind kiest
een raceauto uit en stelt hem in de rijrichting op de brede startzone op,
die is aangegeven met pijlen. Doen er minder dan zes kinderen mee, dan
blijven de overgebleven raceauto's in de doos.
De zes gekleurde dobbelstenen liggen klaar: deze vertonen ieder telkens
de zes kleuren van de vakjes op het circuit.
Spelbord uitleggen,
auto's aan de start
Dobbelstenen
NEDERLANDS
16
Spelverloop
Er wordt kloksgewijs om beurten gespeeld. Het jongste kind mag
beginnen. Gooi met alle de zes dobbelstenen tegelijk (het best kan je de
dobbelstenen in beide handen nemen).
Nu probeer je, je auto overeenkomstig de gegooide kleuren naar voren te
verzetten. Hiervoor moet je de gegooide kleuren vergelijken met de
kleuren van de racevakjes die zich juist vóór je raceauto bevinden.
Bestaat er een overeenkomst tussen de kleuren? Of zijn er
misschien zelfs meerdere, op elkaar volgende overeenkomsten?
Bedenk, in welke volgorde je over de vakken zou willen rijden. Rij
met je raceauto net zover naar voren. Leg na elke stap de zojuist
gebruikte dobbelsteen opzij.
Als je een beetje geluk hebt en goed nadenkt, kan het gebeuren dat
je auto wel zes vakjes naar voren mag rijden!
Kan je de gegooide kleuren niet gebruiken, omdat er geen enkel vak
van deze kleuren vóór je raceauto ligt? Dan is je beurt voorbij. Het
volgende kind is aan de beurt en gooit met de zes dobbelstenen.
Opgelet:
•Van het startveld mag je naar het blauwe of witte veld verdergaan.
Je raceauto mag alleen naar voren rijden.
Verder gelden de volgende spelregels:
Het zijwaarts van baan veranderen is alleen mogelijk, wanneer de
voorste rand van het aangrenzende vak vóór het vak ligt waarop
jouw raceauto staat. Ook in dit geval moet je auto altijd naar voren
rijden.
Met 6 dobbelstenen
gooien
Kleuren vergelijken,
naar voren zetten
Maximaal 6 vakken
naar voren
Alleen naar voren
Baanwissel
toegestaan
niet toegestaan
toegestaan
17
Je mag niet over de hindernisvakken (banden) rijden.
Tijdens je beurt mag je over één of meerdere vakken rijden waar al
een andere auto op staat.
Komt je auto aan het einde van je beurt op een bezet vak terecht,
dan wordt de wagen die daar al staat naar het eerstvolgende vrije
vak teruggezet van dezelfde baan. Opgelet: niet naar een
hindernisvak!
Je mag geen enkele van de bruikbare gegooide kleuren laten
vervallen. Je moet altijd zo ver mogelijk naar voren rijden.
Einde van het spel
Bereikt de eerste raceauto één van de beide finishvakken, dan wordt de
ronde nog uitgespeeld.
In deze ronde let elk kind op, hoeveel dobbelstenen het voor de rit heeft
nodig gehad.
Staat er aan het eind van deze ronde maar één raceauto aan de
finish, dan heeft deze coureur de race gewonnen.
Zijn er aan het eind van deze ronde meerdere racewagens bij de
finish aangekomen, dan wint degene die in de laatste ronde de
minste dobbelstenen heeft gebruikt.
Spelvariant
Telkens wanneer een beurt is beëindigd, mag bovendien de raceauto van
dezelfde kleur als de laatste gebruikte kleur van de dobbelstenen, een
vak naar voren rijden. Hij mag naar een direct aangrenzend vrij vak naar
keuze gaan - ook mag hij van baan wisselen.
Voorbeeld:
Jan heeft de rode racewagen.
Hij heeft de kleuren rood, rood, geel, geel, geel en groen gegooid.
In zijn beurt kan hij deze volgorde gebruiken: rood, geel, rood,
groen. De beide gele dobbelstenen kan Jan niet benutten.
Zijn als laatste gebruikte kleur is groen, d.w .z. zijn raceauto komt op
een groen vak terecht.
Nu mag Nina, die de groene auto heeft, haar racewagen een vak
naar voren zetten.
Hindernissen
omzeilen
Inhalen mag, einde
beurt: andere auto
verdringen
Verplicht zetten
Finish bereikt?
ronde uitspelen
NEDERLANDS

Documenttranscriptie

Habermaaß-spel Nr. 4416 Een autoracespel voor 2 – 6 slimme spelers van 5 – 99 jaar, dat eerste tactische overwegingen bevordert. Spelidee: Jürgen P. K. Grunau Illustraties: Haralds Klavinius Speelduur: ca. 10 - 15 minuten Zes raceauto's staan klaar aan de start voor de grote wedstrijd. Maar alleen wie de juiste kleuren gooit en slim combineert, rijdt met grote snelheid vooruit. Spelinhoud 6 raceauto's 6 gekleurde dobbelstenen 1 spelbord spelregels Doel van het spel Wie kan met een beetje nadenken zo veel mogelijk van de gegooide kleuren gebruiken en zo z'n eigen raceauto als eerste naar de finish rijden? Spelbord uitleggen, auto's aan de start Dobbelstenen Klap het spelbord open en leg het midden op het speelveld. Elk kind kiest een raceauto uit en stelt hem in de rijrichting op de brede startzone op, die is aangegeven met pijlen. Doen er minder dan zes kinderen mee, dan blijven de overgebleven raceauto's in de doos. De zes gekleurde dobbelstenen liggen klaar: deze vertonen ieder telkens de zes kleuren van de vakjes op het circuit. 15 NEDERLANDS Spelvoorbereiding Spelverloop Met 6 dobbelstenen gooien Er wordt kloksgewijs om beurten gespeeld. Het jongste kind mag beginnen. Gooi met alle de zes dobbelstenen tegelijk (het best kan je de dobbelstenen in beide handen nemen). Kleuren vergelijken, naar voren zetten Nu probeer je, je auto overeenkomstig de gegooide kleuren naar voren te verzetten. Hiervoor moet je de gegooide kleuren vergelijken met de kleuren van de racevakjes die zich juist vóór je raceauto bevinden. Bestaat er een overeenkomst tussen de kleuren? Of zijn er misschien zelfs meerdere, op elkaar volgende overeenkomsten?  Bedenk, in welke volgorde je over de vakken zou willen rijden. Rij met je raceauto net zover naar voren. Leg na elke stap de zojuist gebruikte dobbelsteen opzij. Maximaal 6 vakken naar voren  Als je een beetje geluk hebt en goed nadenkt, kan het gebeuren dat je auto wel zes vakjes naar voren mag rijden!  Kan je de gegooide kleuren niet gebruiken, omdat er geen enkel vak van deze kleuren vóór je raceauto ligt? Dan is je beurt voorbij. Het volgende kind is aan de beurt en gooit met de zes dobbelstenen. Alleen naar voren Baanwissel Opgelet: • Van het startveld mag je naar het blauwe of witte veld verdergaan. • Je raceauto mag alleen naar voren rijden. Verder gelden de volgende spelregels:  Het zijwaarts van baan veranderen is alleen mogelijk, wanneer de voorste rand van het aangrenzende vak vóór het vak ligt waarop jouw raceauto staat. Ook in dit geval moet je auto altijd naar voren rijden. toegestaan toegestaan niet toegestaan 16 Hindernissen omzeilen Inhalen mag, einde beurt: andere auto verdringen Verplicht zetten  Je mag niet over de hindernisvakken (banden) rijden.  Tijdens je beurt mag je over één of meerdere vakken rijden waar al een andere auto op staat. Komt je auto aan het einde van je beurt op een bezet vak terecht, dan wordt de wagen die daar al staat naar het eerstvolgende vrije vak teruggezet van dezelfde baan. Opgelet: niet naar een hindernisvak!  Je mag geen enkele van de bruikbare gegooide kleuren laten vervallen. Je moet altijd zo ver mogelijk naar voren rijden. Einde van het spel Bereikt de eerste raceauto één van de beide finishvakken, dan wordt de ronde nog uitgespeeld. In deze ronde let elk kind op, hoeveel dobbelstenen het voor de rit heeft nodig gehad. • Staat er aan het eind van deze ronde maar één raceauto aan de finish, dan heeft deze coureur de race gewonnen. • Zijn er aan het eind van deze ronde meerdere racewagens bij de finish aangekomen, dan wint degene die in de laatste ronde de minste dobbelstenen heeft gebruikt. Spelvariant Telkens wanneer een beurt is beëindigd, mag bovendien de raceauto van dezelfde kleur als de laatste gebruikte kleur van de dobbelstenen, een vak naar voren rijden. Hij mag naar een direct aangrenzend vrij vak naar keuze gaan - ook mag hij van baan wisselen. Voorbeeld: Jan heeft de rode racewagen. Hij heeft de kleuren rood, rood, geel, geel, geel en groen gegooid. In zijn beurt kan hij deze volgorde gebruiken: rood, geel, rood, groen. De beide gele dobbelstenen kan Jan niet benutten. Zijn als laatste gebruikte kleur is groen, d.w .z. zijn raceauto komt op een groen vak terecht. Nu mag Nina, die de groene auto heeft, haar racewagen een vak naar voren zetten. 17 NEDERLANDS Finish bereikt? ronde uitspelen
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27

Haba 4416 Monza de handleiding

Type
de handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor