Ravensburger 26344 Handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
Handleiding
DOEL VAN HET SPEL
Op de kaarten zijn bouwwerken afge-
beeld die de spelers onder tijdsdruk
moeten nabouwen. Hoe succesvoller
ze daarbij zijn, des te meer punten
verdienen ze.
VOORBEREIDING
Maak voor het allereerste spel de
fiches voorzichtig los.
De fiches, de dobbelsteen en de
bouwstenen worden in het midden
van de tafel gelegd.
De jongste speler is de startspeler.
Zijn linker buurman krijgt de timer.
...EN HET SPEL BEGINT
Er wordt rechtsom gespeeld, dus met de
wijzers van de klok mee. De speler die
aan de beurt is (=bouwmeester), legt de
tien bouwstenen voor zich en de
stapel bouwkaarten met de afbeeldingen
naar beneden, ernaast.
Vervolgens gooit hij de dobbelsteen.
Zijn linker buurman stelt het gegooide cij-
fer op de timer in. Daartoe drukt hij de
stopknop in en draait de knop van de tijd-
sinstelling tot het gego-
oide cijfer.
Hij drukt de
startknop
in zodra de
bouwmeester
het startsein
geeft en
begint te bou-
wen.
Ravensburger
®
Spelen Nr. 26 344 8
Auteurs: Andrew Lawson, Jack Lawson
Design: Kinetic, DE Ravensburger
Voor 2–4 spelers vanaf 8 jaar
INHOUD
1 timer
10 bouwstenen
80 bouwkaarten
60 fiches met de waarden 1 en 10
1 dobbelsteen met de cijfers 1, 2
en 3
18
Bouwen
De bouwmeester keert eerst de
bovenste kaart van de stapel om en
begint meteen het afgebeelde bouwwerk
na te bouwen. Als het afgebeelde
bouwwerk uit neutrale
(grijze) stenen
bestaat, hoeft
de bouwmeester
slechts op de
juiste plaats van de
bouwstenen te letten.
De kleur speelt dan
geen rol.
Als gekleurde
bouwstenen zijn
afgebeeld, moet de
speler het bouwwerk
ook nog in deze
kleurenvolgorde
nabouwen.
Als hij het bouwwerk correct heeft
voltooid en de timer loopt nog, draait hij
de volgende kaart om en begint met het
nieuwe bouwwerk. Daarbij staan hem
weer alle bouwstenen ter
beschikking.
Maken de medespelers (zij letten op en
controleren de bouw) de bouwmeester er
op attent dat hij een fout heeft gemaakt,
moet hij zijn bouwwerk
corrigeren. Pas daarna mag hij de
volgende kaart omdraaien en met het
volgende bouwwerk beginnen.
Aanwijzing:
Het is van belang dat de bouwmeester
altijd genoeg kaarten tot zijn
beschikking heeft. Voordat de stapel
bouwkaarten helemaal op is, moeten
de afgelegde kaarten goed geschud
als nieuwe stapel klaargelegd worden
voor de speler met bouwen begint.
Waardering
Als de tijd om is, telt de speler de
punten op zijn veroverde bouwkaarten bij
elkaar. De som krijgt hij in fiches uitbet-
aald.
Kaarten met bouwwerken die nog niet
volledig en correct zijn nagebouwd,
tellen niet mee. Zij worden met de
gewonnen kaarten op de aflegstapel
gelegd.
Na de waardering worden de
bouwstenen, de stapel bouwkaarten, de
dobbelsteen en de timer aan de
volgende spelers door gegeven.
EINDE VAN HET SPEL
Na vier ronden is het spel afgelopen.
De speler met de meeste punten is de
beste bouwmeester en daardoor
winnaar van het spel.
19
Spelregels voor geoefende
bouwmeesters
De regels van het basisspel blijven
gelijk. De bouwmeester kan echter te
allen tijde een bouwkaart weigeren als
die hem te lastig of te tijdrovend lijkt.
Deze geweigerde kaart geeft hij tijdens
zijn beurt, open aan zijn linker buurman
die daarvoor als “vergoeding” direct uit
de voorraad een fiche met waarde
1 mag nemen.
Geweigerde bouwkaarten die open voor
een speler liggen, moet hij, als hij
aan de beurt is, als eerste
nabouwen. Uiteraard tellen deze
kaarten na voltooiing gewoon
mee bij de waardering.
Distr. CH:
Carlit+ Ravensburger
Grundstr. 9
CH-5436 Würenlos
www.ravensburger.com
Ravensburger Spieleverlag
Postfach 2460
D-88194 Ravensburg
Pas als hij dat gedaan heeft mag hij
een kaart van de afneemstapel
omdraaien en met het nabouwen
daarvan beginnen. Openliggende
kaarten die de speler in zijn beurt niet
heeft kunnen nabouwen, worden op de
aflegstapel gelegd.
Aanwijzing:
als in de laatste ronde de laatste
speler een bouwkaart weigert, dan
krijgt zijn linker buurman per geweiger-
de kaart wel een fiche van waarde 1,
zonder de kaart te hoeven nabouwen.
Het spel met kleine
bouwmeesters
Als geoefende bouwmeesters met
jonkies of met ongeoefende bouw-
meesters spelen, kunnen de bouw-
kaarten in twee stapels worden
verdeeld. De kaarten met de
blauwe getallen vormen dan de
stapel voor de jonge resp. onge-
oefende bouwmeesters. De kaarten
met de rode getallen vormen de sta-
pel voor de geoefende bouwmeesters.
Bij de waardering is iedere kaart
slechts één punt waard.
20
224495
© 2004/2013 Ravensburger Spieleverlag

Documenttranscriptie

...EN HET SPEL BEGINT Er wordt rechtsom gespeeld, dus met de wijzers van de klok mee. De speler die aan de beur t is (=bouwmeester), legt de tien bouwstenen voor zich en de stapel bouwkaar ten met de afbeeldingen naar beneden, ernaast. Ravensburger® Spelen Nr. 26 344 8 DOEL VAN HET SPEL Auteurs: Andrew Lawson, Jack Lawson Design: Kinetic, DE Ravensburger Op de kaar ten zijn bouwwerken afgebeeld die de spelers onder tijdsdruk moeten nabouwen. Hoe succesvoller ze daarbij zijn, des te meer punten verdienen ze. Voor 2–4 spelers vanaf 8 jaar INHOUD 1 10 80 60 1 timer bouwstenen bouwkaar ten fiches met de waarden 1 en 10 dobbelsteen met de cijfers 1, 2 en 3 VOORBEREIDING Maak voor het allereerste spel de fiches voorzichtig los. De fiches, de dobbelsteen en de bouwstenen worden in het midden van de tafel gelegd. De jongste speler is de star tspeler. Zijn linker buurman krijgt de timer. 18 Ver volgens gooit hij de dobbelsteen. Zijn linker buurman stelt het gegooide cijfer op de timer in. Daar toe drukt hij de stopknop in en draait de knop van de tijdsinstelling tot het gegooide cijfer. Hij drukt de star tknop in zodra de bouwmeester het star tsein geeft en begint te bouwen. Bouwen Waardering De bouwmeester keer t eerst de bovenste kaar t van de stapel om en begint meteen het afgebeelde bouwwerk na te bouwen. Als het afgebeelde bouwwerk uit neutrale (grijze) stenen bestaat, hoeft de bouwmeester slechts op de juiste plaats van de bouwstenen te letten. De kleur speelt dan geen rol. Als hij het bouwwerk correct heeft voltooid en de timer loopt nog, draait hij de volgende kaar t om en begint met het nieuwe bouwwerk. Daarbij staan hem weer alle bouwstenen ter beschikking. Maken de medespelers (zij letten op en controleren de bouw) de bouwmeester er op attent dat hij een fout heeft gemaakt, moet hij zijn bouwwerk corrigeren. Pas daarna mag hij de volgende kaar t omdraaien en met het volgende bouwwerk beginnen. Als de tijd om is, telt de speler de punten op zijn veroverde bouwkaar ten bij elkaar. De som krijgt hij in fiches uitbetaald. Kaar ten met bouwwerken die nog niet volledig en correct zijn nagebouwd, tellen niet mee. Zij worden met de gewonnen kaar ten op de aflegstapel gelegd. Na de waardering worden de bouwstenen, de stapel bouwkaar ten, de dobbelsteen en de timer aan de volgende spelers door gegeven. EINDE VAN HET SPEL Aanwijzing: Als gekleurde bouwstenen zijn afgebeeld, moet de speler het bouwwerk ook nog in deze kleurenvolgorde nabouwen. Het is van belang dat de bouwmeester altijd genoeg kaar ten tot zijn beschikking heeft. Voordat de stapel bouwkaar ten helemaal op is, moeten de afgelegde kaar ten goed geschud als nieuwe stapel klaargelegd worden voor de speler met bouwen begint. Na vier ronden is het spel afgelopen. De speler met de meeste punten is de beste bouwmeester en daardoor winnaar van het spel. 19 Spelregels voor geoefende bouwmeesters De regels van het basisspel blijven gelijk. De bouwmeester kan echter te allen tijde een bouwkaar t weigeren als die hem te lastig of te tijdrovend lijkt. Deze geweigerde kaar t geeft hij tijdens zijn beur t, open aan zijn linker buurman die daar voor als “vergoeding” direct uit de voorraad een fiche met waarde 1 mag nemen. Geweigerde bouwkaar ten die open voor een speler liggen, moet hij, als hij aan de beur t is, als eerste nabouwen. Uiteraard tellen deze kaar ten na voltooiing gewoon mee bij de waardering. Pas als hij dat gedaan heeft mag hij een kaar t van de afneemstapel omdraaien en met het nabouwen daar van beginnen. Openliggende kaar ten die de speler in zijn beur t niet heeft kunnen nabouwen, worden op de aflegstapel gelegd. Aanwijzing: als in de laatste ronde de laatste speler een bouwkaar t weiger t, dan krijgt zijn linker buurman per geweigerde kaar t wel een fiche van waarde 1, zonder de kaar t te hoeven nabouwen. 20 Als geoefende bouwmeesters met jonkies of met ongeoefende bouwmeesters spelen, kunnen de bouwkaar ten in twee stapels worden verdeeld. De kaar ten met de blauwe getallen vormen dan de stapel voor de jonge resp. ongeoefende bouwmeesters. De kaar ten met de rode getallen vormen de stapel voor de geoefende bouwmeesters. Bij de waardering is iedere kaar t slechts één punt waard. © 2004/2013 Ravensburger Spieleverlag Distr. CH: Carlit + Ravensburger Grundstr. 9 CH-5436 Würenlos www.ravensburger.com Ravensburger Spieleverlag Postfach 2460 D-88194 Ravensburg 224495 Het spel met kleine bouwmeesters
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20

Ravensburger 26344 Handleiding

Categorie
Bordspellen
Type
Handleiding