- 36 -
kleefband om te voorkomen dat de verf tijdens de operaties strepen maakt.
4- Veriëren of de beschermende tape geplaatst aan de basis van de inductor zuiver
en integer is; eventueel een nieuwe tape aanbrengen om strepen op het glas te
voorkomen.
5- “AUTO” instellen op het controlepaneel van de verwarmer.
6- Het werktuig op de ruit plaatsen op een afstand van de boord zoals aangeduid
op FIG. F vervolgens drukken op de drukknop (of op de pedaalbediening) en
het werktuig parallel met de boord plaatsen. Wanneer de machine de staalplaat
detecteert wordt ze geactiveerd en zendt hierbij een geluidssignaal uit terwijl de
leds in sequens aangaan tot “OK” () wat erop wijst dat er op die plaats lijm
kan aanwezig zijn.
7- Veriëren of de plaats van de lijm zich heel dicht bij het werktuig bevindt (het best
is dat deze zich onder het werktuig bevindt) gebruikmakend van een sonde zoals
op FIG. F. Het werktuig eventueel naar de boord van de ruit brengen tot op 1-2 cm
van de carrosserie. Indien men verplicht is te werken met het werktuig te dicht bij
de zichtbare gedeelten van de carrosserie, is het aan te raden de verf af te koelen
met een natte vod of een dunne laag waternevel.
8- Beginnen vanuit een hoek van de ruit en hierbij het werktuig parallel met de boord
plaatsen op de eerder aangewezen afstand van de carrosserie, drukken op de
drukknop en het werktuig onmiddellijk vooruit en achteruit bewegen op zo’n twintig
centimeters en hierbij proberen de plaats van de lijm te volgen zoals aangeduid op
FIG. G.
9- De hoek van de ruit lichtjes optillen zonder te forceren, gebruikmakend van de
speciaal daartoe bestemde plastic hendel en tegelijkertijd van binnen uit met de
hand op de hoek duwen. Zodra de ruit wordt opgetild, de hendel eronder steken
om de stand te behouden. Indien de ruit niet wordt opgetild, de inductor erop doen
steunen en de plaats opnieuw verwarmen, hierbij een lichte tractie uitvoeren met
de plastic hendel.
10- Op dezelfde manier het resterend glas verder losmaken met kleine rechtlijnige
stukjes (20 - 30 cm circa) tegen een snelheid van 3 - 4 cm/s.
Het werktuig () is in staat de stroom te concentreren op de moer die zich uitzet
met de warmte en de neiging heeft zich af te scheiden van de schroef, waarbij op deze
manier eventueel aanwezige roest- of lijmafzettingen worden geëlimineerd. Dit staat
toe de moer die eerst geblokkeerd was los te vijzen.
Het werktuig kan gebruikt worden om verroeste moeren los te vijzen, stiften van deuren
te deblokkeren en in het algemeen om de warmte op kleine metalen componenten te
concentreren.
toont de plaatsing van de warmte op de moer.
Procedure:
1- Het werktuig vastgrijpen met het desbetreffend handvat;
2- De werkwijze AUTO instellen;
3- De klemplaten doen steunen tegen de kanten van de moer zoals op
4- Het werktuig activeren middels de pedaalbediening gedurende enkele seconden
en proberen een kleine afstand van de moer te houden.
5- Het werktuig rond de moer draaien indien dit mogelijk is.
6- Het werktuig buiten werking stellen en proberen de moer los te draaien.
7- De operatie herhalen vanaf het punt 4 indien de moer niet loskomt.
Het werktuig () is in staat zijproelen, logo’s, kleefstroken, kleefetiketten in
vinyl , plastic en rubber te verwijderen dat vastgelijmd is aan de staalplaat van het
voertuig.
toont de doek en de plaatsing van de warmte op de staalplaat: de gegenereerde
warmte wordt ringsgewijs verdeeld over het hele oppervlak van de doek en is minder
geconcentreerd in vergelijking met de andere werktuigen.
Procedure:
1- Het werktuig aan de hand vastmaken en hierbij het regelbaar bandje aanpassen;
2- De werkwijze “AUTO” op het paneel van de machine selecteren;
3- De pedaalbediening gebruiken om de doek te activeren;
4- De doek zo dicht mogelijk bij het te verwijderen voorwerp en parallel met de
staalplaat plaatsen;
5- De doek in werking stellen en cirkelvormige bewegingen maken ofwel vooruit en
achteruit bewegen (in functie van het te verwijderen voorwerp);
6- Met intervallen van enkele seconden het effect gegenereerd door de verwarming
veriëren om de verf of het te verwijderen voorwerp niet te verbranden.
7- Het gedeelte van het voorwerp geïnteresseerd aan de verwarming optillen,
vervolgens op dezelfde manier verdergaan tot het volledig is verwijderd. Bij
moeilijkheden de operatie van verwarming herhalen.
AFGESLOTEN PLAATS (optional)
Het werktuig () is in staat de ruiten van het voertuig los te maken zoals het
werktuig geleverd in serie, maar biedt twee voordelen:
- Schermt de geverfde staalplaat af tegen het magnetisch veld dat de neiging heeft
zich hierop te sluiten, door ze te beschermen tegen oververhitten;
- Genereert de warmte met een verlengde verdeling op de staalplaat om beter de
vorm van het los te maken isolatiemateriaal te volgen.
toont het werktuig voor het losmaken van de ruiten en de plaatsbepaling van
de warmte op de staalplaat: de warmteverdeling is eenvormig langs de hele inductor.
Procedure:
1- De zichtbare pakkingen, rubberen of metalen lijsten van het glas verwijderen
om de desbetreffende plastic wiggen tussen de ruit en de staalplaat te kunnen
plaatsen.
2- De antenne, de regensensor, de ruitenwissers en alle toebehoren die eventueel
aanwezig zijn in de nabijheid van de ruit wegnemen.
3- De ruit goed schoonmaken langs de boorden. De zichtbare gedeelten van de
carrosserie in de nabijheid van het glas eventueel beschermen met een speciale
kleefband om te voorkomen dat de verf tijdens de operaties strepen maakt.
4- Veriëren of de beschermende tape geplaatst aan de basis van de inductor zuiver
en integer is; eventueel een nieuwe tape aanbrengen om strepen op het glas te
voorkomen.
5- “AUTO” instellen op het controlepaneel van de verwarmer.
6- Het werktuig op de ruit plaatsen parallel met de boord met de kant “GLASS” gericht
naar het centrum van de ruit zoals op FIG. M.
7-
Drukken op de drukknop (of op de pedaalbediening) en het werktuig naar de
boord van de ruit brengen. Wanneer de machine de staalplaat detecteert wordt ze
geactiveerd en zendt hierbij een geluidssignaal uit terwijl de leds in sequens aangaan
tot “OK” () wat erop wijst dat er op die plaats lijm kan aanwezig zijn.
8- Veriëren of de plaats van de lijm zich heel dicht bij het werktuig bevindt (het best
is dat deze zich onder het werktuig bevindt) gebruikmakend van een sonde zoals
op FIG. F. Het werktuig eventueel naar de boord van de ruit brengen.
9-
Beginnen vanuit een hoek van de ruit en hierbij het werktuig parallel met de boord
plaatsen op de eerder aangewezen afstand van de carrosserie, drukken op de
drukknop en het werktuig onmiddellijk vooruit en achteruit bewegen op zo’n twintig
centimeters en hierbij proberen de plaats van de lijm te volgen zoals aangeduid op FIG.
G.
10- De hoek van de ruit lichtjes optillen zonder te forceren, gebruikmakend van de
speciaal daartoe bestemde plastic hendel en tegelijkertijd van binnen uit met de
hand op de hoek duwen. Zodra de ruit wordt opgetild, de hendel eronder steken
om de stand te behouden. Indien de ruit niet wordt opgetild, de inductor erop doen
steunen en de plaats opnieuw verwarmen, hierbij een lichte tractie uitvoeren met
de plastic hendel.
11- Op dezelfde manier het resterend glas verder losmaken met kleine rechtlijnige
stukjes (20 - 30 cm circa) tegen een snelheid van 3 - 4 cm/s.
Het werktuig () wordt gebruikt om kleine deuken in de carrosserie te repareren
en om de staalplaat in het algemeen te temperen.
toont het werktuig en de plaatsbepaling van de warmte op de staalplaat: de
gegenereerde warmte is cirkelvormig geconcentreerd onder de punt van de inductor.
1- Het werktuig vastgrijpen met het desbetreffend handvat;
2- De werkwijze AUTO instellen;
3- De punt van het werktuig doen steunen aan de buitenkant van de kroon die zich
vormt rond de deuk zoals op
4- Het werktuig activeren middels de pedaalbediening en cirkelvormig bewegen rond
de kroon om te eindigen in het centrum van de deuk. De verf onmiddellijk afkoelen
met een vochtige doek of met een speciale koelende spray.
5- De operatie meermaals herhalen tot de deuk verdwenen is.
UITVOERT, MOET MEN CONTROLEREN OF DE MACHINE IS UITGESCHAKELD
De voedingskabel en de kabels van het werktuig controleren. Deze moeten geïsoleerd
zijn en zich in een perfecte staat bevinden, met een bijzondere aandacht voor de
punten die buigingen ondergaan.
Het werktuig controleren. Geen inductors gebruiken met evidente gebreken van
isolatie of van het omhulsel.
De beschermende tapes van de werktuigen vervangen indien ze beschadigd zijn.
De connector van het werktuig goed vasthouden met de speciale blokkeerhendel.
De connectoren van de werktuigen zuiver houden.
Het binnenkomen van vuil, stof en vijlsel aan de binnenkant van de machine
verhinderen.
Altijd de circulatie van de koellucht garanderen.
Controleren of de ventilator regelmatig werkt.