Shimano SM-RT50 Service Instructions

Type
Service Instructions

Deze handleiding is ook geschikt voor

Technische montage-instructies SI-8CN0D
Schijfremsysteem
(Trekking Fiets)
Algemene veiligheidsinformatie
• Neem extra voorzichtigheid in acht en houd uw vingers uit de buurt van de draaiende
schijfremrotor tijdens montage of onderhoud aan het wiel. De rotor is bijzonder scherp en
kan ernstig letsel aan uw vingers toebrengen als deze in de openingen van de draaiende
rotor beklemd raken.
• Stel de binnenkabel zodanig af dat de lengte van het uitstekende gedeelte minder is dan
20 mm. Als de lengte van het uitstekende gedeelte meer bedraagt, kan het uiteinde van de
binnenkabel om de rotor verstrikt raken, waardoor het wiel zou kunnen blokkeren en de
fiets over de kop kan slaan, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
• De remblokhouder en de rotor zullen tijdens het gebruik van de remmen heet worden, dus
raak deze onderdelen tijdens het fietsen of onmiddellijk na het afstappen van de fiets niet
aan, omdat anders de kans bestaat dat u brandwonden oploopt. Controleer alvorens te
proberen de remmen af te stellen of de remonderdelen voldoende afgekoeld zijn.
• Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de voor- en achterremmen
correct functioneren.
• Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of de dikte van de remblokken 0,5 mm
of meer is.
• Als de remmen tijdens het gebruik geluid te horen geven, kan dit er op duiden dat de
remblokken tot op hun gebruikslimiet versleten zijn. Controleer de dikte van de remblokken na
eerst gecontroleerd te hebben of het remsysteem voldoende is afgekoeld.
Vernieuw de remblokken als de remblokslijtage indicators zichtbaar zijn.
• Wees voorzichtig en laat geen olie of vet in aanraking komen met de rotor en de
remblokken, anders bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Als er per ongeluk olie of vet op de remblokken terechtkomt, dient u de remblokken te
vernieuwen. Als er olie of vet op de rotor terechtkomt, dient u de rotor te reinigen. Als dit niet
gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• Controleer de remkabel op roest en veroudering en vernieuw de kabel onmiddellijk als u
dergelijke problemen aantreft. Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de remmen niet correct functioneren.
• De benodigde remafstand zal langer zijn bij nat weer.
Verminder uw snelheid en trek de remmen tijdig en voorzichtig aan.
• Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker slippen. Als de banden slippen, bestaat de kans dat u
van de fiets valt. Om dit te voorkomen, uw snelheid verminderen en de remmen tijdig en voorzichtig
aantrekken.
• Controleer of de quick release hendel zich aan de rechterzijde bevindt (aan de zijde tegenovergesteld aan de
rotor). Als de quick release hendel zich aan dezelfde zijde als de rotor bevindt, bestaat het gevaar dat deze de
rotor hindert, dus controleer of er geen hinder is.
• Het is van vitaal belang dat u de werking van het remsysteem van uw fiets volledig begrijpt. Indien het
remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt wordt, kan dit tot gevolg hebben dat u de macht over het stuur
verliest of tot een ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen kunt oplopen. Omdat de bediening van elke
fiets verschillend is, dient u de juiste remtechnieken te leren (zoals de kracht waarmee de remhendel ingedrukt
dient te worden alsmede de overige bedieningseigenschappen van uw fiets). Raadpleeg hiervoor het
instructieboekje van uw fiets en een professionele fietsenhandelaar en oefen uw rij- en remtechniek.
• De C501 schijfremmen zijn bestemd voor het leveren van optimale prestaties wanneer deze
gebruikt worden in combinatie met de BR-C501 (remblokhouder), ST-C503 (remhendel), SM-
RT61/50 (rotor) en de Shimano remblokeenheid (M08).
• Gebruik in combinatie met de SM-PM50 remkrachtmodulator. Als u de SM-PM50
remkrachtmodulator niet gebruikt, zal de rem als een normale schijfrem (gevoelig en krachtig)
functioneren. Lees alvorens in gebruik te nemen de montage-instructies voor de SM-PM50 zorgvuldig.
• Volg bij het monteren van onderdelen nauwkeurig de montage-instructies. Losse, versleten of beschadigde
onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat de berijder letsel oploopt.
Het wordt bijzonder aangeraden enkel gebruik te maken van originele Shimano onderdelen.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige
referentie.
Remblokslijtage
indicators
LET OP
• Schijfremmen hebben een inloopperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het verloop van de
inloopperiode toenemen. Zorg er voor dat u op de toename van de remkracht voorbereid bent wanneer u de
remmen tijdens de inloopperiode gebruikt. Hetzelfde doet zich voor wanneer de remblokken of de rotor
vernieuwd worden.
Opmerking
De SM-RT50 rotor dient gebruikt te worden tezamen met kunststof remblokken. Als deze tezamen met
metalen remblokken gebruikt wordt, zullen de remblokken bijzonder snel verslijten. Gebruik de SM-RT61
voor reparatiewerkzaamheden.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering als gevolg van normaal gebruik.
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Montage
Inrijgen van de wielspaken
Controleer of de spaken zijn ingeregen zoals aangegeven in de illustratie.
Radiaalmontage mag niet worden toegepast.
Rijg de spaken in zoals aangegeven in Afbeelding 1 hieronder voor de linkerzijde
van het voorwiel (de zijde waar de rotor gemonteerd is) en de linker en rechter
zijden van het achterwiel en zoals aangegeven in Afbeelding 2 hieronder voor de
rechterzijde van het voorwiel.
Monteren van de remblokhouder
Gebruik een platte schroevendraaier of soortgelijk gereedschap om de uiteinden
van de aantrekplaat over de boutkoppen te buigen zoals aangegeven in Afb. 3.
Draairichting
van wiel
Linksvoor Linksachter Rechtsachter Rechtsvoor
Afb. 1 Afb. 2
Afb. 1
Aantrekplaat
Rotor
Naaf
Rotorbevestigingsbouten
(#T25 torx)
Aantrekkoppel :
2 - 4 N·m {20 - 40 kgf·cm}
Afb. 2 Afb. 3
Aantrekplaat
Gebruik een stuurhandgreep met een
maximum buitendiameter van 32 mm.
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
1. Monteer het fietswiel. Draai de
bevestigingsbouten van de
remblokhouder los en monteer
vervolgens de remblokhouder aan
het frame zodat de remblokhouder
zowel aan de linker als de rechter
zijde functioneert.
Klembout van
remblokhouder
Bevestigingsbouten van remblokhouder
2. Maak gebruik van beschermende handschoenen, oefen in de linker draairichting
druk uit op de adapter en trek de klembout van de remblokhouder aan.
3. Plaats het tussenstuk (TL-BR51 T=0.2mm) in de positie welke is aangegeven in
de illustratie en trek vervolgens de remblokafstelschroef aan (rechtsom
draaien), totdat de rotor het tussenstuk raakt.
4. Zet de remblokhouder vast met behulp van de
bevestigingsbout van de remblokhouder.
5. Draai de remblokafstelschroef
met twee klikken los en
verwijder vervolgens het
tussenstuk.
6. Vastzetten van de kabel
Schuif de binnenkabel door de
kabelafstelbout en draai
vervolgens de
kabelbevestigingsbout vast.
7. Druk de remhendel ongeveer 10
maal in totdat deze de greep raakt
en controleer of met geen van de
onderdelen problemen zijn en ook
of de rotors en de remblokken niet
met elkaar in aanraking komen
wanneer het wiel gedraaid wordt.
8. Draai de kabelafstelbout om de kabel aan te spannen.
Klembout van remblokhouder
Adapter
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Rotor
Remblokken
Tussenstuk
(TL-BR51)
Inbussleutel
Remblokafstelschroef
5mm Inbussleutel
Tussenstuk
(TL-BR51)
2 klikken
Kabelafstelbout
Kabelbevestigingsbout
Binnenkabel
Ongeveer
10 maal
indrukken
Bevestig de drie bouten met de kapjes zoals aangegeven in de illustratie om
lostrillen van de bouten te voorkomen.
Kapjes
< Voor voorzijde > < Voor achterzijde >
Voor stang-
gemonteerd type
Kapje
Afstelling wanneer de remblokken versleten zijn
Gebruik voor het afstellen van de speling bij remblokken die versleten zijn de
kabelafstelbouten bij de remhendel en het remblokhouderhuis en ook de
remblokafstelschroeven. De remblokken kunnen alsnog worden gebruikt, zolang
als de dikte van de remvoering 0,5 mm of meer bedraagt.
• Gebruik voor het maken van de afstelling wanneer het remblok versleten is zowel
de kabelafstelbout als de remblokafstelschroef. Als alleen de kabelafstelbout
wordt gebruikt, zal het remblok niet tot aan de standaard slijtagegrens van 0,5
mm gebruikt kunnen worden. Verder is het mogelijk dat ook wanneer de remmen
niet worden gebruikt, het remblok en de rotor elkaar raken.
Als de remblokken versleten zijn tot op een dikte van 0,5 mm, de remblokken
vernieuwen.
Stel zodanig af dat de spelingen A en B beide 0,2 -- 0,4 mm zijn.
Remblokafstelschroef Kabelafstelbout
Remblokafstelschroef
< B zijde >
Stel af door het draaien van de
remblokafstelschroef.
< A zijde >
Stel af door het draaien van de
kabelafstelbout bij de remhendel
of bij het huis van de
remblokhouder.
Vernieuwen van de remblokken
1. Verwijder het fietswiel uit het frame en verwijder vervolgens de remblokken
zoals aangegeven in de illustratie.
2. Draai de remblokafstelschroef los en
draai de kabelafstelbouten bij de
remhendel en het remblokhouderhuis
rechtsom om deze los te draaien.
3. Monteer de nieuwe remblokken. Buig
daarna de splitpen open. Trek de
remblokafstelschroef zodanig aan dat
de speling tussen het remblok en de
rotor 0,2 -- 0,4 mm is.
4. Controleer eerst of het remblok en de rotor
elkaar niet raken en controleer vervolgens
of er geen problemen zijn wanneer de
remhendel wordt ingedrukt.
Remblok
Kabelafstelbout
Remblokafstelschroef
Splitpen
Splitpen
WAARSCHUWING
Doe beschermende handschoenen aan en
oefen kracht uit op de rotor en draai deze
rechtsom zoals aangegeven in Afb. 2. Trek
daarbij de rotorbevestigingsbouten aan in
de volgorde aangegeven in de illustratie.
Monteren van de remhendel
Gebruik voor het monteren een 5 mm inbussleutel.
Remblokhouder
Remhendel
Rotor
Remkabel
BR-C501
ST-C503
SM-RT61 / 50
Remblokeenheid (Kunststof remblokken)
M08
Remkrachtmodulator
SM-PM50
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen
gebruik te maken van de onderstaande combinatie van onderdelen.
• De remkrachtmodulator is een voorziening die het regelen van de remkracht gemakkelijker maakt door de
kabelslag bij de remhendel binnen een bepaald constant remkrachtbereik te vergroten.
Als het effectieve werkingsbereik van de remkrachtmodulator wordt overschreden, zal de hendelslag en de
rem als een normale schijfremmen (gevoelig en krachtig) functioneren. In dergelijke gevallen bestaat de kans
dat de remwerking krachtiger wordt dan is bedoeld waardoor het wiel kan gaan blokkeren. Het is daarom van
groot belang dat u een goed inzicht heeft in de werking van de remkrachtmodulator en deze alvorens in
gebruik te nemen eerst tes
De remkrachtmodulator is niet uitgerust met een functie die blokkering van het wiel voorkomt.
(kg)
Remkracht bij wiel
< Vergelijking van de remprestaties >
Kabelslag bij remhendel
met remkrachtmodulator
Effectieve
werkingsbereik van
de remkrachtmodulator
zonder remkracht-
modulator
Monteren van de rotor (SM-RT61/50)
Monteer de rotor en de rotoraantrekplaat
aan de naaf en monteer vervolgens de
bouten zoals aangegeven in Afb. 1 en
trek deze aan.
Minder
dan 20mm
SI-8CN0D-Du 04.3.1 6:51 PM Page 1
  • Page 1 1

Shimano SM-RT50 Service Instructions

Type
Service Instructions
Deze handleiding is ook geschikt voor