INLEIDING TOT HET SPEELGOED
Een vrachtwagen met vrije wielen, die een racebaan wordt, waarop de auto’s van de TURBO TOUCH lijn kunnen racen. De piste
heeft een stoplicht met drie echt werkende lichten: rood, oranje en groen.
Eén voertuig, de TURBO TOUCH FASTBLUE zit al in de verkoopverpakking.
De auto’s van deze lijn zijn elektrische voertuigen, die in werking wordt gesteld door gewoon op het voertuig zelf “te drukken”. Hoe
vaker het voertuig op de grond wordt gedrukt, hoe groter de afstand dat het aflegt.
De Turbo Touch moet aan het begin van de racebaan worden gezet. Door op de startknop te drukken, schakelt het stoplicht na
een kort inleidend muziekje de traditionele lichtvolgorde in samen met een steeds vluggere pieptoon, terwijl het kind het voertuig
oplaadt tot hij het voertuig laat racen, zodra het stoplicht op groen springt.
Het kind moet leren zijn bewegingen te coördineren (starten en opladen van het voertuig) door zich aan het tempo van het stop-
licht aan te passen, zodat het lukt het Turbo Touch voertuig er alleen door te laten rijden als het op groen staat:
als de Turbo Touch door groen licht rijdt, zijn geluidseffecten in de vorm van applaus en juichen van het publiek te horen.
Als hij door rood licht rijdt, geven het fluitje en de sirene van de politie aan dat hij op het verkeerde moment is doorgereden.
Als het stoplicht echter op oranje staat en hij rijdt door, is er een lang gerem en de claxon van de vrachtwagen te horen, om dui-
delijk te maken dat hij beter moet uitkijken met het doorrijden bij het stoplicht.
De coördinatie tussen geluiden en lichten van het stoplicht en het opladen van het voertuig is een manier om de cognitieve
vaardigheden te ontwikkelen en de motorische coördinatie van het kind te stimuleren. In het begin laat hij de Turbo Touch racen
wanneer hij dat wil en kijkt hij wat er gebeurt. Vervolgens raakt hij vertrouwd met de geluidseffecten, die bij de verschillende stap-
pen horen en leert hij het voertuig op het goede moment door te laten rijden.
WERKING VAN HET SPEELGOED
1. Zet de vrachtwagen aan door de onder de vrachtwagen aangebrachte aan/uit schakelaar op II te zetten (fig. 1-a).
2. Om de vrachtwagen in racebaan te veranderen, druk je gewoon op de knoppen aan de zijkant (fig. 2-c), die zich op de bovenkant
van het product bevinden en koppel je hem los. Open de bovenste steun van de vrachtwagen (fig. 3-d) en leg hem op de grond.
Op die manier is de racebaan geopend en klaar voor gebruik.
3. Zet het Turbo Touch voertuig aan door de onder het voertuig aangebrachte aan/uit schakelaar op I te zetten (fig. 4-e).
4. Om het speelgoed te beginnen, druk je op de gele startknop (Fig. 5-g) op het stoplicht met drie lampen (Fig. 5-h).
5. Zet het voertuig aan het begin van de racebaan (Fig. 6-i) en laad het op door hem omlaag te drukken (fig. 7-I).
6. Tegelijkertijd gaan de lichten van het stoplicht in volgorde branden: eerst rood (fig. 8-m), vervolgens oranje (fig. 8-n) en ten
slotte groen (8-o).
7. Als het klaar is met opladen, rijdt het voertuig hard vooruit. Hoe vaker op de auto wordt gedrukt, hoe groter de afstand, die het
voertuig aflegt
8. Het kind stopt met de Turbo Touch op te laden en korte tijd later rijdt hij weg: als hij door groen licht rijdt (fig. 9-p), verduidelijkt
een feestmuziekje samen met gejuich van het publiek dat hij het goed heeft gedaan. Als hij door het rood rijdt (fig. 9-q), verdui-
delijken het geluid van een fluitje en de sirene van de politie dat het voertuig op het verkeerde moment weggereden is. Als hij
door oranje licht rijdt (fig. 9-r), is gerem en een claxon te horen, om het gevaar van de manoeuvre duidelijk te maken.
9. Aan het einde van de racebaan rijdt de Turbo Touch door de cabine van de vrachtwagen (fig. 10-s), die als een klep wordt ge-
opend om hem buiten de racebaan te laten racen. Hoe meer het voertuig geladen is, hoe groter de afstand die hij aflegt.
10. Na gebruik moet het speelgoed altijd worden uitgezet door de cursor van de vrachtwagen (fig. 1-a) en van het voertuig (fig.
4-e) op 0 te zetten.
LET OP: de stand “I/DEMO” op de schakelaar wordt alleen gebruikt ter demonstratie in het verkooppunt. Verzeker je ervan dat je
het product niet op deze stand gebruikt, omdat het hierop maar beperkt werkt.
DE BATTERIJEN AANBRENGEN EN/OF VERVANGEN
• De batterijen mogen altijd uitsluitend door een volwassene worden vervangen.
• Om de batterijen van de vrachtwagen te vervangen: draai de schroef van het klepje (g. 1-b) los met behulp van een schroe-
vendraaier, verwijder het klepje, haal de lege batterijen uit het batterijenvakje, zet er de nieuwe batterijen in en zorg ervoor dat
de polen op de juiste plaats zitten (zoals aangegeven op het artikel), zet het klepje weer op zijn plaats terug en draai de schroef
goed vast.
• Om de batterijen van het Turbo Touch voertuig te vervangen: draai de schroef van het klepje (g. 4-f) los met behulp van een
schroevendraaier, verwijder het klepje, haal de lege batterijen uit het batterijenvakje, zet er de nieuwe batterijen in en zorg ervoor
dat de polen op de juiste plaats zitten (zoals aangegeven op het artikel), zet het klepje weer op zijn plaats terug en draai de
schroef goed vast.
• Gebruik dezelfde of gelijkwaardige alkaline batterijen als aanbevolen voor de werking van dit product.
• Meng geen alkaline-, standaard- (kool-zink) of herlaadbare (nikkel-cadmium) batterijen met elkaar.