Victron energy Lithium iron phosphate (LiFePO4) battery de handleiding

Type
de handleiding
1
EN NL FR DE ES
1 Veiligheidsricht-
lijnen en maat-
regelen
1.1 Algemene
voorschriften
Neem deze aanwijzingen in acht
en bewaar deze in de buurt van
de li-ionaccu om later nog te
kunnen raadplegen.
Werkzaamheden aan de li-
ionaccu dienen enkel door
gekwalificeerd personeel te
worden uitgevoerd.
Draag bij het uitvoeren van
werkzaamheden aan de li-
ionaccu een veiligheidsbril en
beschermende kleding.
Onbeschermd accumateriaal,
zoals elektrolyt of poeder op de
huid of in de ogen moet direct
ruimschoots worden gespoeld
met schoon water. Raadpleeg
daarna een arts. Gemorst
materiaal op kleding dient met
water uitgespoeld te worden.
Explosie- en brandgevaar. De
polen van de li-ion accu zijn altijd
spanningsvoerend; plaats daarom
geen voorwerpen of gereedschap
op de li-ionaccu. Voorkom
kortsluiting, te diepe ontlading en
de hoge laadstromen. Gebruik
geïsoleerd gereedschap. Draag
geen metalen voorwerpen, zoals
horloges, armbandjes, enz.
Gebruik in geval van brand een
schuim- of CO2-brandblusser van
type D.
Probeer nooit om de li-ionaccu te
openen of te demonteren.
Elektrolyt is zeer agressief. Onder
normale gebruiksomstandigheden
is het contact met het elektrolyt
onmogelijk. Als de behuizing van
de accu beschadigd is, raak dan
niet het blootliggende elektrolyt of
poeder aan, omdat dit agressief
is.
Een te diepe ontlading beschadigt
de li-ionaccu zwaar en kan zelfs
gevaarlijk zijn. Daarom is het
gebruik van een extern
veiligheidsrelais verplicht.
Lithium-ionaccu's zijn zwaar. Bij
een ongeluk kunnen deze een
projectiel worden! Zorg voor een
goede en veilige montage en
gebruik altijd een geschikte
uitrusting voor het transport.
Ga voorzichtig met lithium-
ionaccu's om, omdat deze
gevoelig zijn voor mechanische
schokken.
Als de li-ionaccu wordt opgeladen
nadat deze tot onder de
uitschakelspanning was ontladen
of als de li-ionaccu is beschadigd
of overladen, dan kunnen uit de li-
ionaccu een schadelijk mengsel
van gassen, zoals fosfaat,
ontsnappen.
Door het niet in acht nemen
van de gebruiksaanwijzingen,
het uitvoeren van reparaties
met niet-originele onderdelen
of het uitvoeren van reparaties
zonder toestemming vervalt de
garantie.
2
1.2 Transport-
waarschuwingen
De li-ionaccu moet worden
getransporteerd in de originele of
gelijkwaardige verpakking en in
rechtop staande positie.
Als de accu in de verpakking zit,
gebruik dan zachte lussen om
beschadiging te voorkomen.
Ga niet onder een li-ionaccu
staan als deze wordt getild. Til de
accu nooit op aan de polen, enkel
aan de handvaten.
De accu's worden getest volgens
het UN handboek voor tests en
criteria, deel III, lid 38.3
(ST/SG/AC.10/11/Rev.5).
Bij het transport valt de accu
onder de categorie UN3480,
klasse 9, verpakkingsgroep II en
dient conform deze
regels te worden getransporteerd.
Dat betekent dat de accu bij
transport over land of over zee
(ADR, RID & IMDG) moeten
worden verpakt conform de
verpakkingsinstructie P903 en bij
luchttransport (IATA) conform de
verpakkingsinstructie P965. De
originele verpakking voldoet aan
deze instructies.
1.3 Afvalverwijdering van
lithium-ionaccu's
Accu's die voorzien zijn van het
recyclingsymbool moeten worden
verwerkt door een erkend
recyclingbedrijf. Door
overeenkomst kunnen de accu's
worden retour gestuurd naar de
fabrikant. Accu's mogen niet
worden weggegooid als
huishoudelijk of industrieel
afval.
Lekvrij
3
EN NL FR DE ES
2 Algemene informatie over lithium-ijzer-
fosfaataccu's
Lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4 of LFP) is de veiligste van de voornaamste
lithium-ionaccutypes. De nominale spanning van een LFP-cel is 3,2V
(loodzuur: 2V/cel). Een 12,8V LFP-accu bestaat daarom uit 4 in serie
geschakelde cellen; en een 25,6V LFP-accu bestaat uit 8 in serie geschakelde
cellen.
2.1 Robuust
Een loodzuuraccu zal vroegtijdig uitvallen door sulfatering:
Als deze gedurende langere periodes in de tekortmodus werkt (als
de accu zelden of nooit volledig wordt geladen).
Als de accu deels opgeladen of nog erger, volledig ontladen wordt
gelaten.
Een LFP-accu hoeft niet volledig te worden opgeladen. Dit is een groot
voordeel van LFP vergeleken met loodzuur.
Andere voordelen zijn een groot bereik van de bedrijfstemperatuur,
uitstekende cyclusprestaties, een lage interne weerstand en een hoge
efficiëntie (zie hieronder).
LFP is daarom de juiste keuze voor zeer veeleisende toepassingen.
2.2 Efficiënt
Energie-efficiëntie kan bij diverse toepassingen (vooral bij autonome zonne-
en/of windenergie) van wezenlijk belang zijn.
De energie-efficiëntiecyclus (ontladen vanaf 100% tot 0% en terug naar 80%
opgeladen) van de gemiddelde loodzuuraccu is 80%.
De energie-efficiëntiecyclus van een LFP-accu is 92%.
Het laadproces van loodzuuraccu's wordt vooral inefficiënt als de laadstatus
van 80% is bereikt, hetgeen resulteert in een efficiëntie van 50% of nog
minder in zonne-energiesystemen die een aantal dagen reserve-energie
vereisen (accu die met een laadstatus van 70% tot 100% werkt).
Een LFP-accu heeft daarentegen nog een efficiëntie van 90% bij lichte
ontladingen.
2.3 Afmeting en gewicht
Bespaart tot 70% aan ruimte
Is tot 70% lichter in gewicht
2.4 Eindeloze flexibiliteit
LFP-accu's zijn eenvoudiger op te laden dan loodzuuraccu's. Hun
laadspanning varieert van 14V tot 16V (zolang er geen cel wordt blootgesteld
aan meer dan 4,2V) en ze hoeven niet volledig te worden opgeladen. Daarom
kunnen er meerdere accu's parallel worden geschakeld en treedt er geen
schade op als een aantal accu's minder opgeladen is dan andere.
4
2.5 Met of zonder BMS (Battery Management System,
accubeheersysteem)?
Belangrijke feiten:
1. Een LFP-cel zal uitvallen als de spanning van de cel onder de 2,5V
daalt (opmerking: herstel door opladen met een lage stroom van
minder dan 0,1C is soms mogelijk).
2. Een LFP-cel zal uitvallen als de spanning van de cel boven de 4,2V
komt.
3. De cellen van een LFP-accu worden aan het einde van de laadcyclus
niet automatisch uitgebalanceerd.
De cellen in een accu zijn niet 100% identiek. Hierdoor worden sommige
cellen tijdens de laad-ontlaadcycli sneller volledig opgeladen of ontladen dan
andere. De verschillen nemen toe als de cellen niet zo nu en dan worden
uitgebalanceerd/geëgaliseerd.
In een loodzuuraccu blijft zelfs, als één of meer cellen volledig zijn opgeladen,
een geringe stroom lopen (het grootste effect van deze stroom is het
uiteenvallen van water in waterstof en zuurstof). De stroom helpt om andere,
achterlopende cellen volledig op te laden, zodat de laadstatus van alle cellen
wordt geëgaliseerd.
De stroom die door een volledig opgeladen LFP-cel stroomt, is echter vrijwel
nul, zodat de achterlopende cellen niet volledig worden geladen. De
verschillen tussen cellen kunnen op den duur zo groot worden dat, ook al blijft
de totale accuspanning binnen de limieten, sommige cellen kapot gaan door
over- of onderspanning. Celbalancering wordt daarom zeer aanbevolen.
Behalve celbalancering doet een BMS het volgende:
- Voorkomt onderspanning van de cel door de belasting vroegtijdig
los te koppelen.
- Voorkomt overspanning van de cel door de laadstroom te
verminderen of het laadproces te stoppen.
- Schakelt het systeem uit bij een te hoge temperatuur.
Een BMS is daarom onmisbaar om schade aan grote lithium-ionaccubanken
te voorkomen.
Belangrijke aanwijzing
Lithium-ionaccu's zijn duur en kunnen beschadigd raken door te diepe
ontlading of overlading.
Beschadiging als gevolg van te diepe ontlading kan optreden als lage
belastingen (zoals: alarmsystemen, relais, stand-by-stroom van bepaalde
belastingen, retourstroomverbruik van acculaders of ladingsregelaars)
langzaam de accu ontladen als het systeem niet in gebruik is.
Koppel in geval van twijfel over een mogelijke reststroomstoot de accu los
door de accuschakelaar te openen, de accuzekering(en) te verwijderen of de
pluspool van de accu los te koppelen als het systeem niet in gebruik is.
5
EN NL FR DE ES
Een restontladingsstroom is vooral gevaarlijk als het systeem volledig is
ontladen en door te lage celspanning is uitgeschakeld. Na een
uitschakeling door een te lage celspanning resteert een
reservecapaciteit van ongeveer 1Ah per 100Ah accucapaciteit in de
accu. De accu zal beschadigd raken als de resterende reservecapaciteit
aan de accu wordt onttrokken. Een reststroom van 10mA kan
bijvoorbeeld een 200Ah-accu beschadigen als het systeem gedurende
meer dan 8 dagen in ontladen toestand blijft.
3 Installatie
3.1 Kortsluitingsbeveiliging
Installatie met een enkele accu
De accu moet beveiligd zijn met een zekering.
Serie-aansluiting
Tot vier 12,8V-accu's kunnen in serie worden aangesloten.
De accu's moeten worden aangesloten op een BMS.
De reeks accu's moet zijn beveiligd met een zekering.
Parallel of parallelle serie-aansluiting
Tot tien accu's of accureeksen kunnen parallel worden aangesloten.
De accu's moeten worden aangesloten op een BMS.
Elke accu of accureeks moet zijn beveiligd met een zekering, zie
afbeelding 1.
Verbind de tussenliggende accu niet met accu-aansluitingen of twee of
meer parallelle accureeksen.
3.2 Accu's vóór het gebruik opladen
De accu's zijn ca. 50% opgeladen als deze worden verzonden.
Als in serie aangesloten accu's worden opgeladen, stijgt de spanning of de
accu's of cellen met de hoogste beginlaadstatus als de accu volledig is
opgeladen, terwijl andere accu's of cellen misschien achterlopen. Dit kan
leiden tot overspanning bij de accu's of cellen met de hoogste beginlaadstatus
en dan wordt het laadproces door het BMS onderbroken.
Daarom adviseren wij om nieuwe accu's vóór het gebruik in een serie-
parallelle serie-configuratie volledig op te laden.
Dit kan het beste plaatsvinden door de accu's individueel op te laden met een
lage spanning (C/20 of minder) met een lader of voeding die is ingesteld op
14,2V. Een absorptieperiode van meerdere uren bij 14,2V wordt geadviseerd
om de cellen volledig te egaliseren.
Een parallelle aansluiting van de accu's en het gelijktijdig opladen is ook
mogelijk. In dat geval moet elke accu zijn beveiligd met een zekering en
bedraagt de aanbevolen laadspanning weer C/20 of minder, waarbij C de
capaciteit is van één van de parallel aangesloten accu's.
6
4. Werking
4.1 Celbalancering en alarmen
Elke 12,8V accu bestaat uit vier cellen en het interne celbalanceringssysteem:
a) meet de spanning van elke cel en leidt een steeds groter wordend
gedeelte van de laadstroom om als de celspanning 3,4V
overschrijdt, waardoor de cellen worden geëgaliseerd.
b) geeft een overspannings- (celspanning > 3,7V) of onderspannings-
(celspanning < 2,8V) alarm af dat door het BMS moet worden
verwerkt.
c) geeft een overtemperatuur (T > 50°C) alarm af dat door het BMS
moet worden verwerkt.
Opmerking: dit is het gevolg van a) dat de accu's regelmatig (tenminste één
keer per maand) worden opgeladen tot tenminste 4 x 3,4 = 13,6V om de
cellen te kunnen egaliseren.
4.2 Accubeheersysteem (Battery Management System,
BMS)
Twee BMS staan ter beschikking om de informatie van de accu's te
verwerken.
4.2.1 BMS 12/200
Het BMS 12/200 is een eenvoudig all-in-one-oplossing die enkel bedoeld is
voor 12V-systemen.
Het bevat alle functies zoals beschreven onder paragraaf 4.1 plus een
wisselstroombegrenzer.
Zie voor meer informatie het datasheet en de handleiding op onze website.
4.2.2 VE.Bus BMS
Dit BMS is geschikt voor 12, 24 en 48V-systemen.
Zie voor meer informatie en installatievoorbeelden het datasheet en de
handleiding op onze website
.

Documenttranscriptie

Explosie- en brandgevaar. De polen van de li-ion accu zijn altijd spanningsvoerend; plaats daarom geen voorwerpen of gereedschap op de li-ionaccu. Voorkom kortsluiting, te diepe ontlading en de hoge laadstromen. Gebruik geïsoleerd gereedschap. Draag geen metalen voorwerpen, zoals horloges, armbandjes, enz. Gebruik in geval van brand een schuim- of CO2-brandblusser van type D. Als de li-ionaccu wordt opgeladen nadat deze tot onder de uitschakelspanning was ontladen of als de li-ionaccu is beschadigd of overladen, dan kunnen uit de liionaccu een schadelijk mengsel van gassen, zoals fosfaat, ontsnappen. Door het niet in acht nemen van de gebruiksaanwijzingen, het uitvoeren van reparaties met niet-originele onderdelen of het uitvoeren van reparaties zonder toestemming vervalt de garantie. 1 ES Onbeschermd accumateriaal, zoals elektrolyt of poeder op de huid of in de ogen moet direct ruimschoots worden gespoeld met schoon water. Raadpleeg daarna een arts. Gemorst materiaal op kleding dient met water uitgespoeld te worden. Lithium-ionaccu's zijn zwaar. Bij een ongeluk kunnen deze een projectiel worden! Zorg voor een goede en veilige montage en gebruik altijd een geschikte uitrusting voor het transport. Ga voorzichtig met lithiumionaccu's om, omdat deze gevoelig zijn voor mechanische schokken. DE Draag bij het uitvoeren van werkzaamheden aan de liionaccu een veiligheidsbril en beschermende kleding. Een te diepe ontlading beschadigt de li-ionaccu zwaar en kan zelfs gevaarlijk zijn. Daarom is het gebruik van een extern veiligheidsrelais verplicht. FR Neem deze aanwijzingen in acht en bewaar deze in de buurt van de li-ionaccu om later nog te kunnen raadplegen. Werkzaamheden aan de liionaccu dienen enkel door gekwalificeerd personeel te worden uitgevoerd. NL 1.1 Algemene voorschriften Probeer nooit om de li-ionaccu te openen of te demonteren. Elektrolyt is zeer agressief. Onder normale gebruiksomstandigheden is het contact met het elektrolyt onmogelijk. Als de behuizing van de accu beschadigd is, raak dan niet het blootliggende elektrolyt of poeder aan, omdat dit agressief is. EN 1 Veiligheidsrichtlijnen en –maatregelen 1.2 Transportwaarschuwingen De li-ionaccu moet worden getransporteerd in de originele of gelijkwaardige verpakking en in rechtop staande positie. Als de accu in de verpakking zit, gebruik dan zachte lussen om beschadiging te voorkomen. Ga niet onder een li-ionaccu staan als deze wordt getild. Til de accu nooit op aan de polen, enkel aan de handvaten. De accu's worden getest volgens het UN handboek voor tests en criteria, deel III, lid 38.3 (ST/SG/AC.10/11/Rev.5). Bij het transport valt de accu onder de categorie UN3480, klasse 9, verpakkingsgroep II en dient conform deze regels te worden getransporteerd. Dat betekent dat de accu bij transport over land of over zee (ADR, RID & IMDG) moeten worden verpakt conform de verpakkingsinstructie P903 en bij luchttransport (IATA) conform de verpakkingsinstructie P965. De originele verpakking voldoet aan deze instructies. 2 1.3 Afvalverwijdering van lithium-ionaccu's Accu's die voorzien zijn van het recyclingsymbool moeten worden verwerkt door een erkend recyclingbedrijf. Door overeenkomst kunnen de accu's worden retour gestuurd naar de fabrikant. Accu's mogen niet worden weggegooid als huishoudelijk of industrieel afval. Lekvrij EN 2 Algemene informatie over lithium-ijzerfosfaataccu's NL FR Lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4 of LFP) is de veiligste van de voornaamste lithium-ionaccutypes. De nominale spanning van een LFP-cel is 3,2V (loodzuur: 2V/cel). Een 12,8V LFP-accu bestaat daarom uit 4 in serie geschakelde cellen; en een 25,6V LFP-accu bestaat uit 8 in serie geschakelde cellen. 2.1 Robuust DE Een loodzuuraccu zal vroegtijdig uitvallen door sulfatering: • Als deze gedurende langere periodes in de tekortmodus werkt (als de accu zelden of nooit volledig wordt geladen). • Als de accu deels opgeladen of nog erger, volledig ontladen wordt gelaten. ES Een LFP-accu hoeft niet volledig te worden opgeladen. Dit is een groot voordeel van LFP vergeleken met loodzuur. Andere voordelen zijn een groot bereik van de bedrijfstemperatuur, uitstekende cyclusprestaties, een lage interne weerstand en een hoge efficiëntie (zie hieronder). LFP is daarom de juiste keuze voor zeer veeleisende toepassingen. 2.2 Efficiënt Energie-efficiëntie kan bij diverse toepassingen (vooral bij autonome zonneen/of windenergie) van wezenlijk belang zijn. De energie-efficiëntiecyclus (ontladen vanaf 100% tot 0% en terug naar 80% opgeladen) van de gemiddelde loodzuuraccu is 80%. De energie-efficiëntiecyclus van een LFP-accu is 92%. Het laadproces van loodzuuraccu's wordt vooral inefficiënt als de laadstatus van 80% is bereikt, hetgeen resulteert in een efficiëntie van 50% of nog minder in zonne-energiesystemen die een aantal dagen reserve-energie vereisen (accu die met een laadstatus van 70% tot 100% werkt). Een LFP-accu heeft daarentegen nog een efficiëntie van 90% bij lichte ontladingen. 2.3 Afmeting en gewicht Bespaart tot 70% aan ruimte Is tot 70% lichter in gewicht 2.4 Eindeloze flexibiliteit LFP-accu's zijn eenvoudiger op te laden dan loodzuuraccu's. Hun laadspanning varieert van 14V tot 16V (zolang er geen cel wordt blootgesteld aan meer dan 4,2V) en ze hoeven niet volledig te worden opgeladen. Daarom kunnen er meerdere accu's parallel worden geschakeld en treedt er geen schade op als een aantal accu's minder opgeladen is dan andere. 3 2.5 Met of zonder BMS (Battery Management System, accubeheersysteem)? Belangrijke feiten: 1. Een LFP-cel zal uitvallen als de spanning van de cel onder de 2,5V daalt (opmerking: herstel door opladen met een lage stroom van minder dan 0,1C is soms mogelijk). 2. Een LFP-cel zal uitvallen als de spanning van de cel boven de 4,2V komt. 3. De cellen van een LFP-accu worden aan het einde van de laadcyclus niet automatisch uitgebalanceerd. De cellen in een accu zijn niet 100% identiek. Hierdoor worden sommige cellen tijdens de laad-ontlaadcycli sneller volledig opgeladen of ontladen dan andere. De verschillen nemen toe als de cellen niet zo nu en dan worden uitgebalanceerd/geëgaliseerd. In een loodzuuraccu blijft zelfs, als één of meer cellen volledig zijn opgeladen, een geringe stroom lopen (het grootste effect van deze stroom is het uiteenvallen van water in waterstof en zuurstof). De stroom helpt om andere, achterlopende cellen volledig op te laden, zodat de laadstatus van alle cellen wordt geëgaliseerd. De stroom die door een volledig opgeladen LFP-cel stroomt, is echter vrijwel nul, zodat de achterlopende cellen niet volledig worden geladen. De verschillen tussen cellen kunnen op den duur zo groot worden dat, ook al blijft de totale accuspanning binnen de limieten, sommige cellen kapot gaan door over- of onderspanning. Celbalancering wordt daarom zeer aanbevolen. Behalve celbalancering doet een BMS het volgende: Voorkomt onderspanning van de cel door de belasting vroegtijdig los te koppelen. Voorkomt overspanning van de cel door de laadstroom te verminderen of het laadproces te stoppen. Schakelt het systeem uit bij een te hoge temperatuur. Een BMS is daarom onmisbaar om schade aan grote lithium-ionaccubanken te voorkomen. Belangrijke aanwijzing Lithium-ionaccu's zijn duur en kunnen beschadigd raken door te diepe ontlading of overlading. Beschadiging als gevolg van te diepe ontlading kan optreden als lage belastingen (zoals: alarmsystemen, relais, stand-by-stroom van bepaalde belastingen, retourstroomverbruik van acculaders of ladingsregelaars) langzaam de accu ontladen als het systeem niet in gebruik is. Koppel in geval van twijfel over een mogelijke reststroomstoot de accu los door de accuschakelaar te openen, de accuzekering(en) te verwijderen of de pluspool van de accu los te koppelen als het systeem niet in gebruik is. 4 EN NL Een restontladingsstroom is vooral gevaarlijk als het systeem volledig is ontladen en door te lage celspanning is uitgeschakeld. Na een uitschakeling door een te lage celspanning resteert een reservecapaciteit van ongeveer 1Ah per 100Ah accucapaciteit in de accu. De accu zal beschadigd raken als de resterende reservecapaciteit aan de accu wordt onttrokken. Een reststroom van 10mA kan bijvoorbeeld een 200Ah-accu beschadigen als het systeem gedurende meer dan 8 dagen in ontladen toestand blijft. FR 3 Installatie DE 3.1 Kortsluitingsbeveiliging ES Installatie met een enkele accu De accu moet beveiligd zijn met een zekering. Serie-aansluiting Tot vier 12,8V-accu's kunnen in serie worden aangesloten. De accu's moeten worden aangesloten op een BMS. De reeks accu's moet zijn beveiligd met een zekering. Parallel of parallelle serie-aansluiting Tot tien accu's of accureeksen kunnen parallel worden aangesloten. De accu's moeten worden aangesloten op een BMS. Elke accu of accureeks moet zijn beveiligd met een zekering, zie afbeelding 1. Verbind de tussenliggende accu niet met accu-aansluitingen of twee of meer parallelle accureeksen. 3.2 Accu's vóór het gebruik opladen De accu's zijn ca. 50% opgeladen als deze worden verzonden. Als in serie aangesloten accu's worden opgeladen, stijgt de spanning of de accu's of cellen met de hoogste beginlaadstatus als de accu volledig is opgeladen, terwijl andere accu's of cellen misschien achterlopen. Dit kan leiden tot overspanning bij de accu's of cellen met de hoogste beginlaadstatus en dan wordt het laadproces door het BMS onderbroken. Daarom adviseren wij om nieuwe accu's vóór het gebruik in een serieparallelle serie-configuratie volledig op te laden. Dit kan het beste plaatsvinden door de accu's individueel op te laden met een lage spanning (C/20 of minder) met een lader of voeding die is ingesteld op 14,2V. Een absorptieperiode van meerdere uren bij 14,2V wordt geadviseerd om de cellen volledig te egaliseren. Een parallelle aansluiting van de accu's en het gelijktijdig opladen is ook mogelijk. In dat geval moet elke accu zijn beveiligd met een zekering en bedraagt de aanbevolen laadspanning weer C/20 of minder, waarbij C de capaciteit is van één van de parallel aangesloten accu's. 5 4. Werking 4.1 Celbalancering en alarmen Elke 12,8V accu bestaat uit vier cellen en het interne celbalanceringssysteem: a) meet de spanning van elke cel en leidt een steeds groter wordend gedeelte van de laadstroom om als de celspanning 3,4V overschrijdt, waardoor de cellen worden geëgaliseerd. b) geeft een overspannings- (celspanning > 3,7V) of onderspannings(celspanning < 2,8V) alarm af dat door het BMS moet worden verwerkt. c) geeft een overtemperatuur (T > 50°C) alarm af dat door het BMS moet worden verwerkt. Opmerking: dit is het gevolg van a) dat de accu's regelmatig (tenminste één keer per maand) worden opgeladen tot tenminste 4 x 3,4 = 13,6V om de cellen te kunnen egaliseren. 4.2 Accubeheersysteem (Battery Management System, BMS) Twee BMS staan ter beschikking om de informatie van de accu's te verwerken. 4.2.1 BMS 12/200 Het BMS 12/200 is een eenvoudig all-in-one-oplossing die enkel bedoeld is voor 12V-systemen. Het bevat alle functies zoals beschreven onder paragraaf 4.1 plus een wisselstroombegrenzer. Zie voor meer informatie het datasheet en de handleiding op onze website. 4.2.2 VE.Bus BMS Dit BMS is geschikt voor 12, 24 en 48V-systemen. Zie voor meer informatie en installatievoorbeelden het datasheet en de handleiding op onze website. 6
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43

Victron energy Lithium iron phosphate (LiFePO4) battery de handleiding

Type
de handleiding