Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Wanneer u de olie vervangt, wees er dan alert op dat er geen olie terecht
●
komt op de schijfremrotor, op het remblok, op de velg wanneer u velgremmen
gebruikt, etc.
Wanneer er olie op een van deze delen terecht komt bestaat het gevaar dat de
remwerking verslechtert. Zorg ervoor dat dit probleem wordt opgelost met behulp
van de procedures in de remhandleiding.
Rook, eet, of drink niet terwijl u deze olie gebruikt, omdat dit brand-
●
en explosiegevaar teweeg brengt. Houdt het bovendien weg van
ontstekingsbronnen zoals hitte, vonken, open vlammen, of hoge temperaturen
en voorkom dat het vlam vat door elektrostatische vonken of andere vonken.
Gebruik alleen buitenshuis of in een goed geventileerde ruimte. Inhalatie van
●
olienevel of –dampen kan misselijkheid veroorzaken. Zorg voor ventilatie
en gebruik een zuurstofmasker. Wanneer per ongeluk nevel of damp wordt
geïnhaleerd, ga dan meteen naar een ruimte met frisse lucht. Blijf warm en
stil en zoek professioneel medisch advies wanneer nodig. Voer kunstmatige
ademhaling uit indien de ademhaling stopt. Dien de getroffen persoon zuurstof
toe indien het ademen moeilijk gaat.
Waarschuwingen aangaande de hantering van SG-S700 Oil
■
Gebruik bij de behandeling een veiligheidsbril en vermijd aanraking met de ogen.
●
Aanraking met de ogen kan irritatie veroorzaken.
In het geval van aanraking met de ogen, deze met schoon water uitspoelen en
onmiddellijk medische hulp inroepen.
Gebruik bij de behandeling handschoenen. Aanraking met de huid kan
●
huiduitslag en irritatie veroorzaken. In het geval van aanraking met de huid, deze
goed met water en zeep wassen.
Zoek onmiddellijk medische hulp wanneer de huidconditie abnormaal wordt.
Drink de olie niet. Forceer geen braakneigingen als de olie per ongeluk toch
●
gedronken wordt. Zorg ervoor dat de getroffen persoon 1 tot 2 koppen water
drinkt en zoek onmiddellijk medische hulp. Wanneer de getroffen persoon zijn/
haar bewustzijn verliest, dien dan niets via de mond toe. Indien natuurlijke
braakneigingen ontstaan, draai het lichaam dan zo dat inhalatie voorkomen
wordt.
Wees er zeker van dat de handen grondig gewassen worden na gebruik.
●
Wanneer u de olie opbergt, sluit de container zeer goed af om te voorkomen
●
dat water of andere vreemde stoffen de container in gaan. Buiten bereik van
kinderen bewaren. Niet bewaren op plaatsen waar direct zonlicht schijnt,
waar de temperatuur boven 40ºC komt, waar water staat of de lucht een hoge
vochtigheidsgraad kent en roest kan ontstaan, of op plaatsen waar een risico op
bevriezing bestaat.
Ontdoe uzelf van gebruikte olie, oude olie, of olie gebruikt voor schoonmaak
●
volgens de van toepassing zijnde lokale wetten en regels.
Om prestatie van het product te behouden moet de olie na de eerste 1.000 km
●
vanaf het begin van het gebruik vervangen worden en daarna elke 2 jaar (na
elke 5.000 km wanneer de fiets frequent wordt gebruikt).
Gebruik alleen Shimano SG-S700 Oil wanneer onderhoud wordt gepleegd.
●
Gebruik van andere oliën kan problemen veroorzaken zoals olielekkage,
verkeerde werking van versnelling, etc.
Wanneer een 1l vat olie gebruikt wordt kan het zijn dat er geen olie meer
●
uitgezogen kan worden met een spuit wanneer er nog maar een beetje olie
in het vat zit. De olie dient dan eerst naar een andere container te worden
overgegoten.
Lees deze instructies zorgvuldig door en bewaar deze op een veilige plaats voor
●
latere naslag.
SI-7080A-002
TL-S703
Olie onderhoudskit
Inhoud van het pakket Spuit, Inlaatpijp, Ontluchtingsnippel, O-ring, Blikje
SI-7080A-002-03
Interne naaf: Vervanging van olie
Als een statief of iets
dergelijks gebruikt wordt,
zorg er dan voor dat het
achterwiel kan draaien terwijl
er gewerkt wordt.
tap de oude olie afA:
1.
Draai het wiel langzaam totdat
de oliepoort omhoog wijst.
Verwijder de bout van de oliepoort en de O-ring.
2.
3 mm
inbussleutel
Bout van de
oliepoort
O-ring
Opmerking:
Wees er zeker van
dat de oliepoort naar
boven wijst. Als deze
bout los gemaakt
wordt terwijl hij niet
omhoog staat, kan het
zijn dat er olie uit gaat
lekken.
Bevestig de ontluchtingsnippel met de inlaatpijp die aan het
3.
naafhuis vastzit.
Aantrekkoppel:
1 – 3 N·m
{10 – 30 kgf·cm}
* Controleer of de O-ring juist op de ontluchtingsnippel is
geïnstalleerd.
10 mm haaksleutel Naafhuis
Inlaatpijp
Ontluchtingsnippel
Maak de spuit stevig aan de inlaatpijp vast met de zuiger van
4.
de spuit volledig ingedrukt.
Spuit
Inlaatpijp
Steek de spuit in tussen de spaken en draai het wiel naar
5.
voren tot de oliepoort naar beneden wijst.
Draai in
voorwaartse
richting
Wacht ongeveer 5 minuten terwijl de naaf stil gehouden wordt
6.
en er niet gedraaid wordt zodat de olie zich zet.
Trek de zuiger langzaam naar buiten om de olie in het
7.
naafhuis te laten lopen.
Zuiger
Opmerking:
Als de zuiger te snel uitgetrokken
wordt kan er lucht in vermengd
worden.
Draai het wiel langzaam tot de oliepoort naar boven wijst.
8.
* Leg de spuit tussen de spaken in
wanneer het wiel wordt gedraaid
om ervoor te zorgen dat de spuit
niet in bijv. de kettingkast terecht
komt.
Verwijder de ontluchtingsnippel terwijl u ervoor zorgt dat de
9.
inlaatpijp niet van de spuit losraakt.
Ontluchtingsnippel
Verwijder de oude olie uit de spuit.
10.
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op:
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd
worden. (Dutch)
De binnenkant schoonmakenB:
Bevestig de ontluchtingsnippel aan het naafhuis.
1.
Aantrekkoppel:
1 – 3 N·m {10 – 30 kgf·cm}
Zuig 25 ml nieuwe olie in de spuit en maak deze stevig aan de
2.
inlaatpijp vast.
* Maak, indien noodzakelijk, de spuit en pijp schoon met bijv.
schoonmaakmiddel voor onderdelen als de spuit of inlaatpijp
smerig wordt bij het verwijderen van oude olie of het
schoonmaken van de binnenkant van de naaf.
Duw de zuiger naar beneden om nieuwe olie de naaf in te
3.
spuiten.
Zuiger
* Wanneer de olie naar binnen geduwd wordt zal de interne
druk verhogen en hierdoor kan de zuiger weerstand geven.
Als de zuiger tijdelijk teruggetrokken wordt om de druk in de
naaf te verminderen zal de olie gemakkelijker in de naaf te
spuiten zijn.
Na het terugtrekken van de zuiger om de interne druk eraf te
4.
halen dient de ontluchtingsnippel verwijderd te worden.
* Als de ontluchtingsnippel verwijderd wordt zonder dat de
zuiger terug getrokken wordt, kan olie terug in de zuiger
vloeien samen met lucht uit de aansluitpijp en uit de zuiger
gemorst worden.
Bevestig de O-ring en de bout van de oliepoort.
5.
Bout van de oliepoort
3 mm inbussleutel
O-ring
Aantrekkoppel:
2 – 3 N·m {20 – 30 kgf·cm}
Draai de pedalen ongeveer 1 minuut rond om het wiel te laten
6.
draaien terwijl versnellingsveranderingen worden uitgevoerd.
Houd het wiel ongeveer 1 minuut stil zonder te draaien.
7.
Verwijder de olie uit de binnenkant door procedure A te
8.
volgen.
Inspuiten van nieuwe olieC:
Spuit 25 ml nieuwe olie in de naaf door bovenstaande stappen
1.
B – 1 tot B – 5 te volgen.
Verwijder alle olie die aan de naaf etc. is komen te zitten.
2.