Shimano BR-IM45 Service Instructions

Type
Service Instructions

Deze handleiding is ook geschikt voor

SI-8G80C-001-03
Algemene veiligheidsinformatie
SI-8G80C-001
BR-IM81-R
BR-IM80-R
BR-IM55-R
BR-IM45-R
Inter-M Rem
Technische montage-instructies
Voor het verkrijgen van de beste prestaties van de
Inter-M rem, wordt het aanbevolen gebruik te maken van
de volgende combinaties.
Rem BR-IM81-R/BR-IM80-R/BR-IM55-R/
BR-IM45-R
Naaf SG-8R36/SG-8R31/SG-7R46
Hendel
SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45
Remkabel
Monteren van de remkabel
Controleer of de afstelbout en -moer volledig
1.
ingedraaid zijn en schuif dan de buitenkabelhouderunit
in de richting zoals in onderstaande afbeelding is
aangegeven over de binnenkabel.
Buitenkabelhouderunit
Afstelmoer
Afstelbout
Steek vervolgens de binnenkabel door de
2.
binnenkabelbevestiging. Controleer daarbij of op de
binnenkabelbevestiging de letter ‘R’ is aangebracht.
Letter ‘R’
Bout van de
binnenkabelbevestiging
Monteer de onderdelen op de manier zoals is
3.
weergegeven in de volgende afbeelding en draai
dan de moer van de binnenkabelbevestiging
vast. Gebruik de TL-IM21 (gereedschap voor
binnenkabelbevestiging) om de moer van de
binnenkabelbevestiging vast te draaien, zoals
aangeduid in Afb. 1. Controleer na het vastdraaien
of de aangegeven richting van de moer van de
binnenkabelbevestiging en binnenkabel juist zijn,
zoals aangeduid in Afb. 2.
99mm
Afb. 1
TL-IM21
Moer van de
binnenkabelbevestiging
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Afb. 2
Draai nooit de bout van de binnenkabelbevestiging
vast terwijl het aan uw fiets is bevestigd. De richtingen
van de moer van de binnenkabelbevestiging en
binnenkabel worden onjuist aangeduid in Afb.
3, wat ervoor kan zorgen dat de bout van de
binnenkabelbevestiging losraakt van de rem.
Afb. 3
Plaats de rode markering op de vulring voor de
4.
moer van de binnenkabelbevestiging tegenover de
groef in de wikkelunit en druk dan de bout van de
binnenkabelbevestiging zo ver mogelijk in de groef.
Bout van de
binnenkabelbevestiging
Groef in de wikkelunit
Rode markering op de
vulring voor de moer van
de binnenkabelbevestiging
Druk de bout van de
binnenkabelbevestiging zo
ver als mogelijk in de groef
in de wikkelunit.
Leid de binnenkabel langs de groef in de wikkelunit.
5.
Binnenkabel Groef in de wikkelunit
Steek de buitenkabelhouderunit van onderaf in
6.
de opening van de remarm en druk de houder
vervolgens naar het smalle deel van de opening.
Remarm
Buitenkabelhouderunit
Controleer of de buitenkabelhouderunit volledig tegen
7.
de rand van het smalle deel van de opening aan ligt
en monteer dan het binnenkabeldopje.
Zorg ervoor dat het binnenkabeldopje en de vinnen
en de spaken elkaar niet raken.
Buitenkabelhouderunit
Binnenkabeldopje
Draai de kabelafstelbout om de binnenkabel te
8.
spannen.
Kabelafstelbout
Controleer of de rode markeringen op de vulring voor
9.
de moer van de binnenkabelbevestiging, met de
bout van de binnenkabelbevestiging in de wikkelunit
gedrukt, zich in de juiste richting bevinden.
Rode markering
Rode markering
De remkabel is nu volledig gemonteerd. Om de
remkabel te demonteren, gaat u in de omgekeerde
volgorde te werk.
Afstellen van de remkabel
Controleer of tijdens het aantrekken van de remkabel
1.
het wiel niet gemakkelijk gedraaid kan worden en druk
vervolgens de remhendel ongeveer 10 maal volledig
tot aan de greep in om de remkabel in te laten lopen.
Ongeveer
10 maal
indrukken
Opmerking:
Indien de remkabel niet wordt ingelopen, dient
deze na slechts een korte periode van gebruik
opnieuw afgesteld te worden.
Draai de kabelafstelbout van de remeenheid of
2.
remhendel zodanig dat de remhendel een speling van
ongeveer 15 mm heeft.
De mate van speling van de remhendel komt
overeen met de afstand tussen de rustpositie
van de remhendel en de positie waarbij
plotseling bij het aantrekken van de remhendel
een druk gevoeld wordt.
Kabelafstelbout
15 mm speling
Kabelafstelbout
3.
Zet na het indrukken van de remhendel voor het
controleren van de remwerking de kabelafstelbout
vast met behulp van de kabelafstelmoer.
Kabelafstelmoer
Aantrekkoppel:
1 – 2 N·m {10 – 20 kgf·cm}
WAARSCHUWING
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
Het is van vitaal belang dat u de werking van het
remsysteem van uw fiets volledig begrijpt. Indien het
remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt wordt,
kan dit tot gevolg hebben dat u de macht over het
stuur verliest of tot een ongeluk leiden waarbij u
ernstige verwondingen kunt oplopen.
Omdat de bediening van elke fiets verschillend
is, dient u de juiste remtechnieken te leren
(zoals de kracht waarmee de remhendel
ingedrukt dient te worden alsmede de overige
bedieningseigenschappen van uw fiets).
Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van uw fiets
en een professionele fietsenhandelaar en oefen uw
rij- en remtechniek.
Als de voorrem te krachtig wordt aangetrokken,
bestaat de kans dat het wiel blokkeert en dat de fiets
over de kop slaat wat ernstig letsel kan veroorzaken.
Draai nooit de bout van de binnenkabelbevestiging
vast terwijl het aan uw fiets is bevestigd.
Dit kan ervoor zorgen dat de bout van de
binnenkabelbevestiging losraakt.
De remhendels SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45 zijn voorzien van een
keuzemechanisme. Zet dit mechanisme bij gebruik
van de BR-IM81-R, BR-IM80-R, BR-IM55-R en BR-
IM45-R in de stand C.R.
C.R functiestand
De C geeft de functiestand voor het
gebruik met vrijdragende remmen aan.
De R geeft de functiestand voor het
gebruik met trommelremmen.
Maak bij het bevestigen van de remarm aan het
frame gebruik van een remarmklem die overeenkomt
met de grootte van de kettingsteun en trek deze
stevig met de klemschroef en de klemmoer met
het voorgeschreven aantrekkoppel aan. Gebruik
voor de klemmoer een borgmoer met een nylon
voering (zelfborgende moer). Het wordt aanbevolen
standaard Shimano onderdelen te gebruiken voor
de klemschroef, de klemmoer en de remarmklem.
Gebruik verder een remarmklem die overeenkomt
met de grootte van de kettingsteun. Als de klemmoer
van de remarm losraakt of als de klemschroef of
de remarmklem beschadigd raakt, kan de remarm
op de kettingsteun gaan meedraaien, waardoor het
stuur plotseling naar één kant getrokken wordt, of
het fietswiel kan geblokkeerd raken en de fiets kan
omvallen, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter
beschikking heeft en lees deze nauwkeurig
alvorens de onderdelen te monteren. Loszittende,
versleten of beschadigde onderdelen kunnen de
berijder ernstig letsel toebrengen.
Het wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend originele
Shimano vervangingsonderdelen te gebruiken.
Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden
of de voor- en achterremmen correct functioneren.
Als het wegdek nat is, zullen de banden
gemakkelijker slippen. Als de banden slippen, bestaat
de kans dat u van de fiets valt. Om dit te voorkomen,
uw snelheid verminderen en de remmen tijdig en
voorzichtig aantrekken.
Lees deze technische montage-instructies
nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor
toekomstige referentie.
LET OP
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
Bij gebruik van het Shimano Inter-M remsysteem, bij
1.
het afrijden van lange hellingen continu gebruik van
de remmen vermijden, aangezien hierdoor de interne
remonderdelen bijzonder heet worden, hetgeen een
nadelig effect op de remwerking heeft. Ook kan dit
tot gevolg hebben dat de hoeveelheid vet binnen
in de rem vermindert, hetgeen tot problemen zoals
abnormaal plotseling afremmen kan leiden.
De constructie van het Shimano Inter-M remsysteem
is tot stand gekomen op basis van standaarden
zoals ISO 4210 en DIN 79100-2.Deze standaarden
bepalen de prestatie voor een totaal gewicht van
100 kg. Hoewel de BR-IM81-R is ontworpen voor
een aannemelijk totaal gewicht van 130 kg. Als
het totaal gewicht meer is dan 100 kg (130 kg voor
BR-IM81-R), bestaat de kans dat het remvermogen
dat door het systeem wordt geleverd voor een
juist afremmen onvoldoende is en dat ook de
gebruiksduur van het systeem verminderd wordt.
Voor het verkrijgen van een optimale werking van de
2.
Shimano Inter-M rem, steeds Shimano remkabels en
remhendels als set gebruiken.
De hoeveelheid beweging van de binnenkabel
wanneer de remhendel wordt ingedrukt dient
14,5 mm of meer te zijn. Als dit minder is
dan 14,5 mm, zal dit een nadelig effect op de
remwerking hebben en bestaat de kans dat de
remmen niet zullen functioneren.
Indien de naafmoeren dopmoeren zijn, gebruik dan
3.
een frame met vorkuiteinden van tenminste 7 mm
dikte.
Controleer of de remunit goed op de naaf
4.
gemonteerd is met de remunitvulring.
Remeenheid Remunitvulring (handmatig aanbrengen)
Controleer of het wiel stevig is vastgezet aan het
5.
frame met behulp van de naafmoeren.
Naafmoer
Aantrekkoppel:
30 – 45 N·m {300 – 450 kgf·cm}
Controleer of de remarm stevig aan de kettingsteun
6.
bevestigd is met behulp van de remarmklem. Indien
de remarm niet correct gemonteerd is, zal dit een
nadelig effect op de remwerking hebben.
Indien er bij het
bevestigen overmatige
kracht op de remarm
wordt uitgeoefend, zal
het wiel bijgeluiden
maken en moeilijk te
draaien zijn. Let er
op dat u tijdens het
monteren niet teveel
kracht uitoefent.
Kettingsteun
Remarm
Remarmklem
Bij het monteren van de klemschroef, de klemmoer
tijdens het aantrekken van de klemschroef stevig
vasthouden met een 10 mm steeksleutel. Controleer
na het aantrekken van de klemschroef dat deze
ongeveer 2 – 3 mm vanaf de buitenkant van de
klemmoer uitsteekt.
2 – 3 mm
Klemmoer
Remarm
Remarmklem
Klemschroef
(M6×16mm)
Aantrekkoppel:
2 – 3 N·m {20 – 30 kgf·cm}
Indien tijdens het gebruik van de remmen zich een
7.
van de volgende problemen voordoet, onmiddellijk
stoppen met fietsen en bij de plaats van aankoop
vragen om inspectie en reparatie.
1) Wanneer u tijdens het gebruik van de remmen
een abnormaal geluid hoort.
2) Als het remvermogen abnormaal krachtig is.
3) Als het remvermogen abnormaal zwak is.
In het geval van 1) en 2) kan de oorzaak een tekort
aan remvet zijn. Vraag daarom bij de plaats van
aankoop het mechanisme in te vetten met speciaal
trommelremvet.
Demonteer de kabelunit voor u de rem smeert.
Verwijder het smeeropeningdopje en druk het
uiteinde van het flesje vervolgens minimaal 12 mm
in de opening. Breng vervolgens voldoende vet aan
(ongeveer 5 g) terwijl u het wiel langzaam draait.
Controleer na het inbrengen van het vet of de rem
goed werkt en geen abnormaal geluid maakt.
Smeeropeningdopje
Langzaam
draaien.
Minimaal 12 mm
Vet voor rollerbrake
Kabelunit
Indien de rem veelvuldig gebruikt wordt, is het
8.
mogelijk dat het gedeelte rondom de rem heet wordt.
Raak nadat u gestopt bent met fietsen gedurende
tenminste 30 minuten het gedeelte rondom de rem
niet aan.
Gedeelte rondom de rem
Indien de remkabel roestig wordt, zal dit een nadelig
9.
effect op de remwerking hebben. Vernieuw in dat
geval de remkabel door een originele Shimano
remkabel en controleer de werking van de remmen
nogmaals.
De achterste remunit hoeft nooit gedemonteerd te
10.
worden. Na demontage werken deze units mogelijk
niet goed meer.
OPMERKING:
Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakverdeling. Wielen
met een radiale spaakverdeling kunnen niet worden
gebruikt aangezien de spaken en het wiel bij het
gebruik van de remmen beschadigd kunnen worden
en remgeluiden kunnen voortbrengen.
De Inter-M rem is verschillend van conventionele
remmen doordat de binnenzijde van de remtrommel
met vet gevuld is. Dit kan tot gevolg hebben dat het
draaien van het wiel enigszins zwaarder verloopt dan
normaal, vooral bij koud weer.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke
slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal
gebruik.
Neem voor eventuele vragen betreffende de
methoden van behandeling of afstelling contact op
met de plaats van aankoop.
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op:
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande
kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1

Shimano BR-IM45 Service Instructions

Type
Service Instructions
Deze handleiding is ook geschikt voor