VEILIGHEID VOOROP
44
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
•
Volg bij het monteren van het product de instructies in de handleidingen.
Wij raden u aan om uitsluitend originele Shimano-onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of schade
vertonen, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor
de berijder als gevolg.
•
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een stofbril ter bescherming van uw ogen.
•
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
•
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw
vingers toe te brengen als deze in de openingen van de remschijf terechtkomen wanneer deze beweegt.
•
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders kunt
u brandwonden oplopen.
•
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Anders zullen de remmen mogelijk niet goed werken.
•
Als er olie of vet op de remblokken terechtkomt, moet u een fietsenmaker of verkooppunt raadplegen. Anders zullen de remmen mogelijk niet goed
werken.
•
Als er tijdens het remmen geluiden te horen zijn, is het mogelijk dat de remblokken tot aan de
slijtagelimiet zijn versleten. Nadat u heeft gecontroleerd dat het remsysteem voldoende is afgekoeld,
gaat u na dat elk remblok minimaal 0,5 mm dik is. Of neem contact op met een verkooppunt of
fietsenmaker.
0,5mm
2,4mm
Slijtagelimiet
bereikt
Nieuwstaat
•
Als de remblokken zijn versleten, lees dan het gedeelte "Afstelling wanneer de remblokken versleten zijn" onder "AFSTELLING" en stel de
remblokspelingen af. Blijven rijden op de fiets zonder afstelling is gevaarlijk aangezien de remmen kunnen weigeren.
•
Als de remschijf barsten vertoont of vervormd is, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op met een dealer of een agentschap.
•
Als de remschijf tot op een dikte van 1,5 mm of minder is versleten of als het aluminium zichtbaar wordt, moet u de remmen niet meer gebruiken en
contact opnemen met een fietsenmaker of verkooppunt.
•
Controleer de remkabel op roest, rafelen en barsten. Neem contact op met het verkooppunt of een fietsenmaker als dergelijke problemen worden
gevonden. Anders zullen de remmen mogelijk niet correct functioneren.
•
Afhankelijk van het model kan iedere fiets iets anders aanvoelen. Zorg daarom dat u de juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en de
fietskenmerken) en bediening van uw fiets leert kennen.
Als u het remsysteem op een onjuiste wijze gebruikt, kunt u de controle over de fiets verliezen of vallen met ernstig letsel tot gevolg.
Raadpleeg een fietsenmaker of de gebruikershandleiding voor een juiste bediening. Het is ook belangrijk dat u oefent met fietsen, remmen, etc.
•
Als u te hard remt met de voorrem, kan het voorwiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
•
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat fietsen.
•
De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
•
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kunt u van de fiets vallen. Voorkom dit door langzamer te fietsen en de
remmen vroeg en gelijkmatig te bedienen.