Shimano BR-RS305 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
DM-RBMBR01-00
Non-Series
BR-RS305
Dealerhandleiding
WEG MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
STADS-SPORT E-BIKE
Mechanische Schijfremmen
(Dutch)
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ..................................................... 8
MONTAGE ............................................................................................................10
De lengte van remklauwbevestigingsbouten C controleren ...................................................................10
Tijdelijk op het frame vastzetten ..............................................................................................................11
Definitief vastdraaien op het frame en de binnenkabel vastzetten ......................................................17
AFSTELLING ......................................................................................................... 22
Afstelling wanneer de remblokken versleten zijn ...................................................................................22
Remblokspeling en vervangingsmoment controleren .............................................................................23
ONDERHOUD ....................................................................................................... 25
Remblokken vervangen .............................................................................................................................25
BELANGRIJKE MEDEDELING
33
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle dealerhandleidingen en instructiehandleidingen staan op onze website (http://si.shimano.com).
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving te voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken bij
incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
VEILIGHEID VOOROP
44
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg bij het monteren van het product de instructies in de handleidingen.
Wij raden u aan om uitsluitend originele Shimano-onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of schade
vertonen, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor
de berijder als gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een stofbril ter bescherming van uw ogen.
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw
vingers toe te brengen als deze in de openingen van de remschijf terechtkomen wanneer deze beweegt.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders kunt
u brandwonden oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Anders zullen de remmen mogelijk niet goed werken.
Als er olie of vet op de remblokken terechtkomt, moet u een fietsenmaker of verkooppunt raadplegen. Anders zullen de remmen mogelijk niet goed
werken.
Als er tijdens het remmen geluiden te horen zijn, is het mogelijk dat de remblokken tot aan de
slijtagelimiet zijn versleten. Nadat u heeft gecontroleerd dat het remsysteem voldoende is afgekoeld,
gaat u na dat elk remblok minimaal 0,5 mm dik is. Of neem contact op met een verkooppunt of
fietsenmaker.
0,5mm
2,4mm
Slijtagelimiet
bereikt
Nieuwstaat
Als de remblokken zijn versleten, lees dan het gedeelte "Afstelling wanneer de remblokken versleten zijn" onder "AFSTELLING" en stel de
remblokspelingen af. Blijven rijden op de fiets zonder afstelling is gevaarlijk aangezien de remmen kunnen weigeren.
Als de remschijf barsten vertoont of vervormd is, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op met een dealer of een agentschap.
Als de remschijf tot op een dikte van 1,5 mm of minder is versleten of als het aluminium zichtbaar wordt, moet u de remmen niet meer gebruiken en
contact opnemen met een fietsenmaker of verkooppunt.
Controleer de remkabel op roest, rafelen en barsten. Neem contact op met het verkooppunt of een fietsenmaker als dergelijke problemen worden
gevonden. Anders zullen de remmen mogelijk niet correct functioneren.
Afhankelijk van het model kan iedere fiets iets anders aanvoelen. Zorg daarom dat u de juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en de
fietskenmerken) en bediening van uw fiets leert kennen.
Als u het remsysteem op een onjuiste wijze gebruikt, kunt u de controle over de fiets verliezen of vallen met ernstig letsel tot gevolg.
Raadpleeg een fietsenmaker of de gebruikershandleiding voor een juiste bediening. Het is ook belangrijk dat u oefent met fietsen, remmen, etc.
Als u te hard remt met de voorrem, kan het voorwiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat fietsen.
De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kunt u van de fiets vallen. Voorkom dit door langzamer te fietsen en de
remmen vroeg en gelijkmatig te bedienen.
VEILIGHEID VOOROP
55
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Tijdens het vastzetten van de remklauw op het frame moet de remschijf in het midden van de remschijfspleet komen te zitten.
Stel de spelingen aan de rechter- en linkerkant tussen de remschijf en de remblokken zodanig af dat ze gelijk zijn. Als de
remblokken te zeer zijn versleten, moeten de spelingen van de binnenzijde en de buitenzijde tegelijkertijd gelijk worden
gemaakt, zodat wordt voorkomen dat de remblokken slechts één kant van de remschijf raken.
(Binnenzijde: remblokstelschroef; Buitenzijde: kabelstelcilinder/kabelversteller)
Als alleen de linker- of de rechterkant wordt afgesteld, kunnen de spelingen onderling te sterk gaan verschillen, waardoor
de remmen kunnen weigeren voordat de remblokken tot aan de minimale dikte (0,5 mm) zijn afgesleten.
BuitenzijdeBinnenzijde
Remschijfspleet
Stel de binnenkabel zo af dat het naar buiten stekende deel niet langer dan 20 mm is. Als het uitstekende deel langer is,
kan het uiteinde van de kabel vast komen te zitten in de remschijf. Hierdoor kan het wiel blokkeren en de fiets voorover
over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
20 mm of minder
Schijfremmen zijn bedoeld voor de combinaties die staan aangegeven in de aanbevelingstabellen. Raadpleeg de aanbevelingstabellen. Combineer
2-vinger grepen met remklauwen. Als ze met 4-vinger grepen worden gebruikt, wordt de remkracht hoger. Dit betekent dat bepaalde rijhoudingen,
een bepaald totaalgewicht en andere factoren tot een valpartij en letsel kunnen leiden.
Greep voor racestuur ST-3500/ST-R3000
Greep voor tijdritstuur
ST-9071
BL-TT79
Greep voor recht stuur BL-3500*/BL-R3000*
*Remgrepen met een instelmechanisme. Zie het onderdeel over remgrepen met een instelmechanisme.
Als de quick release-hendel op de naaf zich aan dezelfde kant bevindt als de remschijf, dan kan deze de werking van de remschijf hindert. Let er
dus op dat de hendel de remschijf niet raakt.
Remgrepen met een instelmechanisme.
De remgrepen zijn uitgerust met een instelmechanisme dat kan worden gebruikt om hen compatibel te maken met cantilever remmen, mechanische
schijfremmen voor RACE of V-BRAKE.
Gebruik bij mechanische schijfremmen voor racefietsen de instelpositie C/R en voor mechanische schijfremmen voor mountainbikes de instelpositie V.
Als u de verkeerde modus kiest, kan dit zorgen voor overmatige of onvoldoende remkracht, wat zeer gevaarlijk is.
Kies de juiste modus, zoals aangegeven in de afbeeldingen.
Positie instelmechanisme Remkeuze
C: Modus cantilever rem
R: Mechanische schijfrem voor RACE modus
C/R-positie
Mechanische schijfrem voor RACE
Gebruik deze modus voor BR-RS305.
V: V-BRAKE modus
V-positie
Mechanische schijfrem voor mountainbikes
VEILIGHEID VOOROP
66
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Inremperiode
Remschijven hebben een inremperiode. De remkracht neemt tijdens het verloop van die inremperiode geleidelijk toe. Houd tijdens deze inremperiode
rekening met deze toenemende remkracht. Hetzelfde gebeurt wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
N.B.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Als de montagemof van de remklauw en het vorkuiteinde niet evenwijdig staan, dan kunnen de remschijf en de remklauw elkaar raken.
Gebruik schijven die worden beschreven als "RESIN PAD ONLY" uitsluitend in combinatie met 'resin' remblokken. Bij gebruik in combinatie met 'metal'
remblokken zullen ze snel slijten.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
88
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage-, afstellings- en onderhoudsdoeleinden.
Gereedschap Gereedschap
3mm binnenzeskantsleutel 5 mm binnenzeskantsleutel
4mm binnenzeskantsleutel 10mm moersleutel
MONTAGE
1010
MONTAGE
De lengte van remklauwbevestigingsbouten C controleren
MONTAGE
De lengte van remklauwbevestigingsbouten C controleren
Achter (hetzelfde voor 140 mm en 160 mm)
(Z)
13 mm
Steek de remklauwbevestigingsbouten C
in het montagegebied op het frame en
zorg dat elke remklauwbevestigingsbout
13 mm naar buiten steekt.
(Z)
Remklauwbevestigingsbout C
N.B.
Als u een boutlengte-selector gebruikt, controleer dan dat het uiteinde van de remklauwbevestigingsbout C binnen bereik [X] valt.
[X]
Remklauwbevestigingsbout C
Boutlengte-
selector
Gebruik geen tussenring bij het controleren van de lengte van remklauwbevestigingsbout C.
De lengte van de gebruikte remklauwbevestigingsbouten C varieert afhankelijk van de dikte van het frame.
Gebruik remklauwbevestigingsbouten C die geschikt is voor de framedikte.
Framedikte
Lengte van remklauw
bevestigingsbout C
Framedikte
Lengte van
remklauwbevestigingsbout C
Y-onderdeel
10 mm 23mm Y8N208000
15mm 28mm Y8N208050
20mm 33mm Y8N208010
25mm 38mm Y8N208020
30mm 43mm Y8N208030
35mm 48mm Y8N208040
1111
MONTAGE
Tijdelijk op het frame vastzetten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Tijdelijk op het frame vastzetten
Voor 140 mm remschijf voor voorwiel
1
(X)
(Y) (Z)
Bevestig de adapter op de remklauw.
(X)
Boutbevestigingspen
(Y)
Remklauwbevestigingsbout B
(Z)
Adapter
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Controleer dat de boutbevestigingspen
helemaal tot achteraan naar binnen is
gestoken.
Let bij het aanbrengen van de adapter op
de richting die daarop aangegeven staat.
1212
MONTAGE
Tijdelijk op het frame vastzetten
2
(Z)
Bevestig de adapter tijdelijk op het
frame.
Trek de remgreep aan en draai de
remklauwbevestigingsbouten A tijdelijk
vast terwijl u de remblokken tegen de
remschijf duwt.
(Z)
Remklauwbevestigingsbout A
TECHNISCHE TIPS
Ter ondersteuning van het installatieproces
wordt aanbevolen het uiteinde van de kabel
(reeds met schroefdraad aangebracht op de
binnenkabel) vooraf in de remklauw te
plaatsen.
Binnenkabel
Uiteinde
kabel
Raadpleeg voor informatie over het voltooien van de montage op het frame en het vastzetten van de binnenkabel "Definitief vastdraaien op het
frame en de binnenkabel vastzetten".
1313
MONTAGE
Tijdelijk op het frame vastzetten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Voor 160 mm remschijf voor voorwiel
1
(X)
(Y) (Z)
Bevestig de adapter op de remklauw.
(X)
Boutbevestigingspen
(Y)
Remklauwbevestigingsbout B
(Z)
Adapter
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Controleer dat de boutbevestigingspen
helemaal tot achteraan naar binnen is
gestoken.
Let bij het aanbrengen van de adapter op
de richting die daarop aangegeven staat.
1414
MONTAGE
Tijdelijk op het frame vastzetten
2
(Z)
Bevestig de adapter tijdelijk op het
frame.
Trek de remgreep aan en draai de
remklauwbevestigingsbouten A tijdelijk
vast terwijl u de remblokken tegen de
remschijf duwt.
(Z)
Remklauwbevestigingsbout A
TECHNISCHE TIPS
Ter ondersteuning van het installatieproces
wordt aanbevolen het uiteinde van de kabel
(reeds met schroefdraad aangebracht op de
binnenkabel) vooraf in de remklauw te
plaatsen.
Binnenkabel
Uiteinde
kabel
Raadpleeg voor informatie over het voltooien van de montage op het frame en het vastzetten van de binnenkabel "Definitief vastdraaien op het
frame en de binnenkabel vastzetten".
Voor 140 mm remschijf voor achterwiel
(Z)
Draai de remklauw tijdelijk vast op het
frame.
(Z)
Remklauwbevestigingsbout C
TECHNISCHE TIPS
Ter ondersteuning van het installatieproces
wordt aanbevolen het uiteinde van de kabel
(reeds met schroefdraad aangebracht op de
binnenkabel) vooraf in de remklauw te
plaatsen.
Binnenkabel
Uiteinde
kabel
Raadpleeg voor informatie over het voltooien van de montage op het frame en het vastzetten van de binnenkabel "Definitief vastdraaien op het
frame en de binnenkabel vastzetten".
1515
MONTAGE
Tijdelijk op het frame vastzetten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Voor 160 mm remschijf voor achterwiel
1
(X)
(Y)
(Z)
Bevestig de adapter op de remklauw.
(X)
Boutbevestigingspen
(Y)
Adapter
(Z)
Remklauwbevestigingsbout B
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
N.B.
Zorg dat u de boutbevestigingspen
aanbrengt.
Let bij het aanbrengen van de adapter
op de richting die daarop aangegeven
staat.
1616
MONTAGE
Tijdelijk op het frame vastzetten
2
(X)
(Y)
(Y)
(Z)
Draai de adapter tijdelijk vast op het
frame.
(X)
Adapter
(Y)
Tussenring
(Z)
Remklauwbevestigingsbout C
TECHNISCHE TIPS
Ter ondersteuning van het installatieproces
wordt aanbevolen het uiteinde van de kabel
(reeds met schroefdraad aangebracht op de
binnenkabel) vooraf in de remklauw te
plaatsen.
Binnenkabel
Uiteinde
kabel
N.B.
Zorg dat u de tussenringen gebruikt bij
het aanbrengen van de adapter.
Raadpleeg voor informatie over het voltooien van de montage op het frame en het vastzetten van de binnenkabel "Definitief vastdraaien op het
frame en de binnenkabel vastzetten".
1717
MONTAGE
Definitief vastdraaien op het frame en de binnenkabel vastzetten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Definitief vastdraaien op het frame en de binnenkabel vastzetten
1
(Y)
(X)
(Z)
Trek de binnenkabel door, zet de arm in
de goede stand en haal de
kabelbevestigingsbout aan.
(X)
Binnenkabel
(Y)
Kabelbevestigingsbout
(Z)
Arm
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
TECHNISCHE TIPS
Als u een racestuur gebruikt, kunt u de kabel
met een kabelversteller afstellen (SM-CB70).
Verbind de kabelversteller met de buitenkabel
en duw de binnenkabel erdoor. Haal
vervolgens de kabelbevestigingsbout aan.
Raadpleeg voor meer informatie over de
installatie de kabelverstellerhandleiding.
Buitenkabel
Kabelversteller
2
(Z)
(Z)
Bevestig de remklauw vervolgens aan
het frame.
Knijp de remhendel samen tot de
remblokken stevig tegen de remschijf
worden geduwd.
Houd de remhendel ingedrukt en haal
de twee remklauwbevestigingsbouten
A/C om de beurt met steeds een klein
stukje aan.
Draai tot slot de
remklauwbevestigingsbouten goed vast
tot het aangegeven aanhaalmoment.
(Z)
Remklauwbevestigingsbouten A/C
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
1818
MONTAGE
Definitief vastdraaien op het frame en de binnenkabel vastzetten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
3
Borgringen, verbindingspinnen en borgplaatjes worden gebruikt om losraken van de bouten
te voorkomen.
Kies de methode die geschikt is voor de voorvork en het frame.
(X)
Borgring
(Y)
Boutbevestigingspen
(Z)
Borgplaatje
TECHNISCHE TIPS
Door de handelingen in stap 2 en 3 komt de
remklauw parallel te staan aan de remschijf.
Controleer of de remschijf in het midden van
de remschijfspleet van de remklauw staat.
Op dit moment zit er enige speling tussen de
remschijf en remblokken aan de buitenzijde,
maar niet aan de binnenzijde.
BuitenzijdeBinnenzijde
Remblok
Stelschroef
remblok
Remschijfspleet
Remschijf
Voor 140 mm remschijf voor voorwiel
(X)
Zorg dat u borgringen bevestigt tijdens
het vastzetten van de
remklauwbevestigingsbouten A.
*
Posities voor het bevestigen van
borgringen variëren voor 140mm en
160mm. (De afbeelding toont de
positie voor 140 mm)
Voor 140 mm remschijf voor achterwiel
(Y)
Zorg bij gebruik van
remklauwbevestigingsbouten C dat de
boutbevestigingspennen worden
bevestigd.
Controleer of de bevestigingspennen
helemaal naar binnen zijn gestoken.
Voor 160 mm remschijf voor voorwiel
(X)
Zorg dat u borgringen bevestigt tijdens
het vastzetten van de
remklauwbevestigingsbouten A.
*
Posities voor het bevestigen van
borgringen variëren voor 140mm en
160mm. (De afbeelding toont de
positie voor 160 mm)
Voor 160 mm remschijf voor achterwiel
(Z)
*
Zorg dat u borgplaatjes bevestigt
tijdens het vastzetten van de
remklauwbevestigingsbouten C.
1919
MONTAGE
Definitief vastdraaien op het frame en de binnenkabel vastzetten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
4
(X)(Y)
(Z)
BuitenzijdeBinnenzijde
Draai de stelschroef van het remblok los
door hem één of twee klikken linksom te
draaien.
Hierdoor ontstaat er een geschikte
speling aan de binnenzijde tussen de
remblok en de remschijf.
Controleer of beide spelingen tussen
de remschijf en de remblokken (aan
debinnenzijde en de buitenzijde)
hetzelfdezijn.
(X)
Remblok
(Y)
Stelschroef remblok
(Z)
Remschijf
5
(Z)
Circa 10
keer
inknijpen
Trek de remgreep circa 10 keer aan tot
deze de handgreep raakt. Controleer of
er geen problemen zijn met een van de
onderdelen en of de remschijven en
remblokken elkaar niet raken wanneer
het wiel wordt gedraaid.
(Z)
Remgreep
2020
MONTAGE
Definitief vastdraaien op het frame en de binnenkabel vastzetten
6
Als de kabel in stap 5 losdraait, draai hem dan weer vast met een van de volgende
procedures.
Voor grepen voor recht stuur
(Z)
(Y)
Draai de kabelstelcilinder linksom om de
speling in de kabel af te stellen. Haal
vervolgens handmatig de kabelstelmoer
aan als deze er is.
(Y)
Kabelstelmoer
(Z)
Kabelstelcilinder
Voor racestuurgrepen en triathlongrepen
(Y)
(Z)
Draai de kabelstelcilinder rechtsom om
de speling van de kabel af te stellen.
(Y)
Buitenkabel
(Z)
Kabelversteller
Bij gebruik van een kabelbevestigingsbout
(Z)
Draai de kabelbevestigingsbout los, trek
de kabel strak en haal de
kabelbevestigingsbout weer aan.
(Z)
Kabelbevestigingsbout
TECHNISCHE TIPS
Als de slag van de remhendel te groot is:
Als de slag van de remhendel te groot is, zelfs na bovenstaande afstelling, voer dan de volgende procedure uit:
Er kan een juiste slag worden ingesteld door de oorspronkelijke remblokspelingen te verminderen.
Draai de stelschroef voor de remblok met de wijzers van de klok mee om de remblokken tegen de remschijf te zetten, alvorens met stap 2 verder te gaan.
Wanneer de remblokken tegen de remschijf staan, draai dan de remblokstelschroef één of twee klikken linksom.
AFSTELLING
2222
AFSTELLING
Afstelling wanneer de remblokken versleten zijn
AFSTELLING
Afstelling wanneer de remblokken versleten zijn
Stel de spelingen af wanneer de remblokken zijn versleten. Stel de spelingen aan de binnenzijde en de buitenzijde tegelijkertijd af.
Als slechts een van beide spelingen wordt afgesteld, kunnen de volgende problemen ontstaan:
De remblokken en de remschijf kunnen elkaar ook raken wanneer u niet remt.
Het is mogelijk dat de remwerking onvoldoende is wanneer de speling aan één kant veel groter wordt.
De remschijf raakt de remklauwen tijdens het remmen.
Stel beide spelingen tussen de remschijf en de remblokken (aan de binnenzijde en de
buitenzijde) af, zodat deze in hetzelfde bereik liggen.
Binnenzijde 0,2mm - 0,4mm
Buitenzijde 0,2mm - 0,4mm
(R)
Remschijfspleet
(S)
Remblok
(T)
Remschijf
(U)
Remklauw
(V)
Stelschroef remblok
(W)
Kabelstelcilinder
(X)
Kabelstelmoer
(Y)
Buitenkabel
(Z)
Kabelversteller
TECHNISCHE TIPS
Door de spelingen aan de binnenzijde en de
buitenzijde tegelijkertijd af te stellen, kunnen
de remblokken worden gebruikt tot deze een
dikte hebben bereikt van 0,5 mm.
(V)
(V) (W) (Y)
(Z)
(X)
Binnenzijde
Binnenzijde
Buitenzijde
Buitenzijde Buitenzijde
(R)
(S)
(T)
(U)
2323
AFSTELLING
Remblokspeling en vervangingsmoment controleren
Remblokspeling en vervangingsmoment controleren
Als geen voldoende remkracht kan worden verkregen wanneer de remgrepen stevig worden ingedrukt of het bereik van de remgrepen wordt niet
gewijzigd wanneer de spanning van de remkabels wordt aangepast, voer dan de volgende controles uit.
Controleer of de arm geen contact maakt met de remklauw tijdens indrukken van de
remgreep.
N.B.
Zorg dat de temperatuur van het
remsysteem voldoende is gedaald
alvorens de controles uit te voeren.
Arm maakt geen contact met remklauw
(Normale conditie)
Arm maakt contact met remklauw
(Conditie wanneer de speling aan de binnenzijde
moet worden afgesteld of de remblokken
moeten worden vervangen)
Als de arm contact maakt met de remklauw, kan één of meer van de volgende punten voorkomen. Voer indien nodig onderhoudswerkzaamheden uit.
De remblokspeling aan de binnenzijde is te groot (de stelschroef van het remblok is niet correct afgesteld):
Lees het gedeelte "Afstelling wanneer de remblokken versleten zijn" onder "AFSTELLING" en stel de remblokspeling aan de binnenzijde af.
De remblokken hebben een dikte bereikt van 0,5 mm:
Het is tijd om de remblokken te vervangen. Lees het gedeelte "Remblokken vervangen" onder "ONDERHOUD" en vervang de remblokken door
nieuwe remblokken.
ONDERHOUD
2525
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
1
Verwijder het wiel uit het frame en verwijder de remblokken zoals aangegeven in de
afbeelding.
(Y)
Borgring
(Z)
Remblok
(Y)
(Z)
2
Draai de stelschroef van het remblok los door deze linksom te draaien.
Draai vervolgens de kabelstelschroeven voor remgrepen of de kabelstellers zoals
aangegeven door de pijlen.
(V)
Stelschroef remblok
(W)
Kabelstelcilinder
(X)
Kabelstelmoer
(Y)
Buitenkabel
(Z)
Kabelversteller
(V)
Draai hem los tot hij niet verder draait.
(X)(W)
(Y)
(Z)
2626
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
3
Breng de nieuwe remblokken aan.
Zorg dat u op dit moment ook de borgring aanbrengt.
(Y)
Remblok
(Z)
Borgring
Aanhaalmoment
2 - 4 Nm
(Z)
(Y)
4
Stel beide spelingen tussen de remschijf en de remblokken (aan de binnenzijde en de
buitenzijde) af, zodat deze in hetzelfde bereik liggen.
Raadpleeg voor informatie over het afstellen van de remblokspeling en de speling aan de
buitenzijde het gedeelte "Afstelling wanneer de remblokken versleten zijn" onder
"AFSTELLING".
(V)
Stelschroef remblok
(W)
Kabelstelcilinder
(X)
Kabelstelmoer
(Y)
Buitenkabel
(Z)
Kabelversteller
(V)
(X)(W)
(Y)
(Z)
(V)
Binnenzijde
Binnenzijde
Buitenzijde
5
Controleer of de remblokken en de remschijf elkaar niet raken en of er geen problemen zijn
als de remgreep wordt aangetrokken.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27

Shimano BR-RS305 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual