6
Voorbereiding
Een woordje over de speeltechnieken
De TD-50 reageert op dezelfde manier op uw speeltechniek als een
akoestisch drumstel.
Opmerking
5 Gebruik uitsluitend drumstokken van hout of plastic. Het
gebruik van carbon- of metalen stokken zou de sensoren
kunnen beschadigen.
5 Gebruik alleen nylonbrushes (kwastjes). Metalen brushes
kunnen de sensoren beschadigen en de pads beschadigen.
Pad
Speelmethode Verklaring
Topslag
De klankkleur verandert
afhankelijk van de slagpositie
Sla alleen op het vel van de pad.
Bij een snareklank verandert de klank op natuurlijke
wijze als u de aanslaglocatie van het midden naar de
rand verplaatst.
Rimshot
Sla tegelijk op het vel en de rand van de pad.
Dan hoort u een andere klank (randslag) dan wanneer
u op het vel slaat.
Cross-stick
Plaats uw hand op het vel en sla uitsluitend op de rand.
Snareklanken kunnen variëren naar gelang de manier
waarop u op een pad slaat. Voorbeeld: met een rimshot
of cross-stick stuurt u de klank van de randslag aan en
met een cross-stick het geluid voor gekruiste slagen.
Sluit hetzij een pad met een randsensor aan op de
TRIGGER IN 2 SNARE-connector of gebruik een pad,
die cross-sticks ondersteunt en digitaal kan worden
aangesloten (zoals een PD-140DS), als snare.
* Op andere pads dan de PD-140DS mag u alleen op
de rand slaan (zonder het vel te raken).
* Sommige snareklanken bieden deze exibiliteit niet.
Spelen met brushes
Met brushes kunt u “zwiepen” (over het vel wrijven).
Dit werkt alleen met een op TRIGGER IN 2 SNARE
aangesloten gaasvelpad of een digitale pad
(zoals de PD-140DS) die als snare wordt gebruikt.
* Momenteel wordt het spelen met brushes nog niet
ondersteund. Surf regelmatig naar de Roland-web-
site om te weten te komen wanneer deze functie
beschikbaar is.
http://www.roland.com/support/
Variëren van uw rimshots
Bepaalde snare- en tomgeluiden reageren accuraat op de manier
(plaats) waarop u rimshots speelt.
Speelmethode Verklaring
Normale rimshot
Sla tegelijk op het vel en de rand.
Zachte rimshot
Sla tegelijk op het vel in de buurt van de rand en op
de rand zelf.
Hi-hat
Speelmethode Verklaring
Open/gesloten
De klank van de hi-hat verandert traploos van open
naar gesloten, wanneer u het pedaal intrapt.
Voor een gesloten hi-hat moet u het pedaal
helemaal indrukken. Splashes (sluiten en
bliksemsnel openen van de hi-hat met het pedaal)
worden eveneens ondersteund.
Druk (VH-13)
Wanneer u op de gesloten hi-hat slaat kunt u de
klankkleur beïnvloeden door de druk op het pedaal
te variëren.
* De VH-11, FD-9 en FD-8 zijn niet drukgevoelig.
Boogslag
Deze speeltechniek betekent dat u ongeveer in het
midden op de bovenste hi-hat slaat. In dit geval
ontvangt de betreende triggeringang een “head-
side”-signaal.
Randslag
Randsensor
Deze speeltechniek betekent dat u de rand van de
bovenste hi-hat met de stok zelf (dus niet de tip)
aanslaat. In dit geval ontvangt de betreende
triggeringang een “rim-side”-signaal.
* Slagen op de uiterste rand leveren niet het
gewenste geluid op. Sla altijd op het in de afbeel-
ding getoonde gebied.
* Sla nooit op de onderkant van de bovenste hi-hat of op de
onderste hi-hat. Dit leidt tot storingen.
Bekken (cimbaal)
Speelmethode Verklaring
Boogslag
De nuance verandert afhan-
kelijk van de slagpositie
Dit is de meest gebruikelijke speelmethode,
waarbij het middengebied van de bekkenpad
wordt bespeeld. In dit geval ontvangt de
betreende triggeringang een “head-side”-
signaal.
Randslag
Randsensor
Deze speeltechniek betekent dat u de
rand van het bekken met de stok zelf
(dus niet de tip) aanslaat. De betreende
triggeringang ontvangt dan een “rim-side”-
signaal.
Belslag
Betekent dat u op de bel van het bekken
slaat. De bijhorende klank wordt alleen
aangestuurd, wanneer u binnen het getoonde
gebied slaat.
Sluit een compatibele pad aan op de TRIGGER
IN 10 RIDE - BELL-connector of gebruik een
digitale pad, die belslagen ondersteunt
(zoals de CY-18DR), als ride.
Afdempen (chokes)
Randsensor
Sensor
Door het bekken aan de rand te knijpen stopt
u het net daarvóór gestarte bekkengeluid.
Op de CY-18DR volstaat het uw hand op de
sensor te leggen om het geluid te dempen.
Als u de bekkenpad vasthoudt, terwijl u erop
slaat, is het bekkensignaal navenant korter.
Deze dempingstechniek werkt ook op de
hi-hat.