Plaats zo dat de D of de “MEGA 9” markering op
de grootste kettingring naar buiten wijst en dat de
vertandingnummers op de middelste en kleinste
kettingringen naar binnen wijzen en ook zo dat
de uitsteeksels uitgelijnd zijn met de crankarm.
FC-M770-10
42-32-24T
104 mm / 64 mm
165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1.37 (68, 73 mm)
FC-M770
44-32-22T
104 mm / 64 mm
165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1.37 (68, 73 mm)
FC-M771-K
48-36-26T
104 mm / 64 mm
165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm
50 mm
68, 73 mm
BC1.37 (68, 73 mm)
Technische montage-instructies SI-1J10A-003
Specificaties
• De twee bevestigingsbouten van de linker crankarm dienen beurtelings in etappes
aangetrokken te worden zonder elk van beide bouten in een keer volledig aan te trekken.
Gebruik een momentsleutel om te controleren of de eindaantrekkoppels zich binnen het
bereik van 12 - 14 N·m bevinden. Gebruik verder na het rijden van ongeveer 100 km (60
mijl) een momentsleutel om de aantrekkoppels nogmaals te controleren. Ook is het van
belang de aantrekkoppels van tijd tot tijd te controleren. Als de aantrekkoppels te zwak zijn
of als de bevestigingsbouten niet beurtelings in etappes worden aangetrokken, bestaat de
kans dat de linker crankarm losraakt en dat de fiets komt te vallen.
• Alvorens te gaan rijden dient u uw traparmset zorgvuldig te controleren om er zeker van te
zijn dat er geen scheurtjes zijn en als u een teken vindt van een scheurtje of andere
abnormale toestand, de fiets NIET gebruiken.
• Wees voorzichtig dat tijdens het fietsen de uiteinden van uw kleding niet tussen de ketting
beklemd raken, anders bestaat de kans dat u van de fiets valt.
• Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting niet beschadigd is. Als
de spanning onvoldoende is of de ketting beschadigd is, dient de ketting vernieuwd te
worden. Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de ketting breekt en dat ernstig letsel
wordt veroorzaakt.
• Als de binnenste afdekking niet correct gemonteerd wordt, bestaat de kans dat de as gaat
roesten en beschadigd wordt en dat u met de fiets valt en ernstig letsel oploopt.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de
onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot
gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het wordt ten
zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano
vervangingsonderdelen.
• Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de
onderdelen te monteren. Als de afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kan de ketting
afglijden en dit kan tot gevolg hebben dat u van de fiets valt en ernstig letsel oploopt.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats
voor toekomstige referentie.
Opmerking
• Zorg ervoor dat de kettingringcombinatie overeenkomt met de configuratie van de
kettingwielvertanding in de tabel met Produktspecificaties. Als andere combinaties worden
gebruikt, zal de afstand tussen de kettingringen niet juist zijn, waardoor de ketting van de
kettingringen kan afglijden en daartussen beklemd kan raken.
• Wanneer de ketting zich in de positie bevindt
welke is aangegeven in de illustratie, is het
mogelijk dat de ketting de voorste kettingringen of
de voorderailleur raakt en geluid voortbrengt. Als
het geluid een probleem is, de ketting naar het
volgende grotere achterste versnellingstandwiel of
het daaropvolgende tandwiel overbrengen.
• Als het trapashuis niet parallel is, zal het
overschakelen van de versnellingen nadelig beïnvloed worden.
• Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of de verbinding geen speling heeft of loszit.
Zorg er voor de crankarmen en pedalen periodiek aan te trekken.
• Als de verbinding van de trapas en de linker crankarm een piepend geluid maakt, vet
aanbrengen op de verbinding en deze vervolgens met het voorgeschreven koppel
aantrekken.
• Als u voelt dat de lagers speling hebben, dient u het trapashuis te vernieuwen.
• Verder, als de werking van de pedalen niet normaal aanvoelt, dit nogmaals controleren.
• Het trapashuis niet reinigen met hogedruk waterstralen.
• Breng vet aan op de linker en rechter adapters alvorens deze te monteren.
• Gebruik voor het verkrijgen van optimale prestaties uitsluitend het aanbevolen type ketting.
Een ketting van het brede type kan niet worden gebruikt.
• Als de ketting tijdens het fietsen van de kettingringen blijft afglijden, de kettingringen en de
ketting vernieuwen.
• U dient de kettingringen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te spoelen en
deze vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien kan het reinigen van de ketting met een
neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier zijn om de gebruiksduur van
de kettingringen en de ketting te verlengen.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering als gevolg van
normaal gebruik.
• Raadpleeg een professionele fietsenhandelaar voor eventuele vragen betreffende de
methode van montage, afstelling, onderhoud of bediening.
FC-M770-10 / FC-M770
FC-M771-K
Kettingwiel
Breng vet aan op de linker en rechter
adapters alvorens deze te monteren.
Montage van de kettingringen
Grootste voorversnellingstandwiel / Middelste
voorversnellingstandwiel
Aantrekkoppel: 14 - 16 N·m {140 - 160 kgf·cm}
Kleinste voorversnellingstandwiel
Aantrekkoppel:
16 - 17 N·m {160 - 170 kgf·cm}
Gemarkeerde
zijde
Traparm
<
FC-M770-10 / FC-M770
>
Lees de montage-instructies voor het vooraandrijfsysteem tesamen met deze
montage-instructies.
• 10-versnellingen (FD) • 9-versnellingen (ST / SL)
Algemene veiligheidsinformatie
Voorste
kettingringen
Achterste
versnellings
tandwielen
WAARSCHUWING
SI-1J10A-003-03
Modelnummer
Combinatie van kettingwielvertandingen
Diameter van boutcirkel
Lengte van crankarm
Kettinglijn
Breedte van trapashuis
Afmetingen van schroef- draad van trapascup
Monteren van het kettingwiel
■ Monteer aan de hand van de procedure aangegeven in de illustratie.
1, 2 Gebruik het speciaal gereedschap TL-FC32/36 voor het monteren van de rechter adapter (linkse schroefdraad) en de linker
adapter (rechtse schroefdraad).
Aantrekkoppel: 35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
3 Steek de rechter crankeenheid naar binnen.
4 Steek gedeelte A van de linker crank in de as van de rechter crankeenheid op de plaats met de brede vertanding.
5 Gebruik de TL-FC16/18 voor het aantrekken van de dop.
Aantrekkoppel: 0,7 - 1,5 N·m {7 - 15 kgf·cm}
6 Duw de aanslagplaat omhoog en controleer of de plaatpen stevig op zijn plaats zit en draai vervolgens de bout van de linker
crankarm vast. (5 mm inbussleutel)
Opmerking : De bouten dienen gelijkmatig en in dezelfde mate aangetrokken te worden tot 12 - 14 N·m {120 - 140 kgf·cm}
5
6
2
4
1
3
TL-FC16
TL-FC32
Aanslagplaat
Plaatpen
Omhoog duwen
Opmerking :
Zet de aanslagplaat in de
juiste richting zoals
aangegeven in de illustratie.
Plaats met brede
vertanding
(A)
Trapashuis
Binnenste
afdekking
■ Methode voor montage van het
afstandsstuk
1 Controleer of de breedte van het trapashuis 68 mm
of 73 mm is.
2 Monteer vervolgens de adapter aan de hand van
onderstaande illustraties.
Steun type
Band Type