8 9
Periodiek onderhoud
Laat van tijd tot tijd door een erkend installateur controleren of de gasslang en de
drukregelaar nog in goede staat verkeren. Laat in geval van afwijkingen het defecte
onderdeel vervangen.
Om een goede en veilige werking te waarborgen moeten de gasregelkranen regelmatig
door een erkend installateur worden gesmeerd.
Service en onderdelen
Reparaties aan het apparaat mogen alleen door vakmensen worden uitgevoerd.
Onvakkundige reparaties kunnen tot aanzienlijke risico‘s leiden. Wend u bij reparaties
altijd tot onze service-afdeling. Alleen originele AEG-onderdelen voldoen aan alle
eisen. Als u contact opneemt met onze service-afdeling, geef dan modelnummer,
productnummer (Prod.No.) en serienummer (Ser.No.) van het apparaat op. Deze
gegevens vindt u op het typeplaatje op de onderzijde van de kookplaat.
Garantiebepalingen
1. Indien AEG Huishoudelijke Apparaten binnen 12 (twaalf) maanden na aflevering,
onder overlegging van de aankoopfacturen, in kennis wordt gesteld van gebreken
aan de geleverde toestellen die hun oorzaak vinden in materiaal- of constructiefouten,
verbindt AEG zich genoemde gebreken te herstellen en wel onder de volgende
voorwaarden:
– Arbeids-, voorrij- en materiaalkosten zullen de cliënt niet in rekening worden
gebracht; de kosten van een volgens AEG noodzakelijke verzending komen voor
rekening van AEG, mits deze verzending geschiedt in overleg met en met instemming
van AEG.
– De garantietijd is beperkt tot 6 maanden, indien het toestel industrieel of in
gemeenschappelijke ruimten wordt gebruikt.
2. Voor hermetisch gesloten koelsystemen (motorcompressor, koellichaam, koelleiding
en condensor) gelden de volgende garantiebepalingen:
– Gedurende de eerste 12 maanden na aankoop, volledige garantie, conform artikel
1.
– Gedurende het tweede tot en met het vijfde jaar, na aankoop, wordt naast het
arbeidsloon en voorrijkosten resp. 20%, 40%, 60% en 80% van de materiaalkosten
berekend.
– Na het vijfde jaar volgt volledige berekening.
3. Indien een binnen de garantietermijn opgetreden defect niet binnen 2 maanden
kan worden hersteld, volgt kosteloze omruiling van het toestel.
4. Alle garantieverplichtingen vervallen:
– Indien het toestel niet volgens de gebruiksaanwijzing en voor andere dan gewone
huishoudelijke doeleinden is gebruikt.
– Indien aan het toestel door anderen dan AEG op ondeskundige wijze reparaties
zijn verricht of veranderingen zijn aangebracht.
– Indien de nummers van het toestel zijn verminkt of verwijderd.
– Indien geen fabrieksoriginele onderdelen zijn gemonteerd.
– Indien beschadigingen of defecten zijn opgetreden ten gevolge van niet volgens
de voorschriften uitgevoerde aansluiting, niet deskundig gebruik, alsmede het niet
opvolgen van de inbouwvoorschriften en gebruiksaanwijzingen.
5. Indien binnen de garantietermijn door AEG reparaties worden verricht, wordt de
oorspronkelijke garantietermijn niet verlengd.
– Op reparaties buiten de garantietermijn, door AEG verricht, en op de hierbij
geleverde, betaalde en gemonteerde onderdelen verleent AEG Huishoudelijke
Apparaten 1 jaar garantie.
– Indien na driemaal uitvoeren van eenzelfde reparatie, hetzelfde defect opnieuw
optreedt en geen afdoend resultaat van het opnieuw uitvoeren van een reparatie
verwacht mag worden, zal een nieuw exemplaar of soortgelijk toestel worden
aangeboden.
De aanbieding geschiedt tegen bijbetaling op basis van een te bepalen jaarlijks
afschrijvingspercentage.
6. Voor reparaties, zowel binnen als buiten de garantietermijn, kunt u zich rechtstreeks
wenden tot: AEG fabrieksservice tel. 0172-468 300.
Voor reparaties uitgevoerd door anderen, kan AEG geen productaansprakelijkheid
aanvaarden.
AEG fabrieksservice
Vennootsweg 1
2404 CG Alphen aan den Rijn
Reparatievoorwaarden
Onze reparatievoorwaarden zijn conform de afspraak tussen de
Consumentenbond en Vlehan*.
Art. 1 Aan de consument zal na een melding van een storing zo mogelijk direct, doch
uiterlijk binnen één werkdag worden medegedeeld op welke dag het bezoek van de
technicus zal plaatsvinden. De reparatie zal als regel binnen zeven werkdagen na de
melding zijn uitgevoerd.
Art. 2
a) Alvorens de reparatie wordt verricht zal de technicus een onderzoek uitvoeren naar
de vermoedelijke oorzaak van de gemelde storing. Aan de hand hiervan zal hij een
zo nauwkeurig mogelijke, gespecificeerde begroting maken van de totale reparatiekosten
inclusief voorrijkosten en diagnose-kosten. Desgevraagd zal deze begroting door de
technicus schriftelijk worden vastgelegd.
b) Indien de consument met het begrote bedrag niet akkoord gaat, zal op verzoek
het te repareren toestel worden teruggebracht in de staat waarin het aan de technicus
werd aangeboden. Nadat dit is geschied, zullen alleen de kosten van voorrijden en
arbeidsloon in rekening worden gebracht op basis van de werkelijke bestede tijd,
danwel van een vooraf vastgesteld tarief.
Art. 3 Indien tijdens het uitvoeren van de reparatie duidelijk wordt dat:
a) de oorspronkelijke reparatie door redelijkerwijs niet te voorziene omstandigheden
niet tegen het begrote bedrag kan worden uitgevoerd, of
b) ook andere dan in de begroting voorziene reparaties noodzakelijk zijn, zal overleg
met de consument plaatsvinden en een herziene kostenbegroting worden gemaakt.
In geval de consument daarmee alsnog niet akkoord gaat, geldt eveneens het in
artikel 2b bepaalde.
Art. 4 De reparatie zal zoveel mogelijk tijdens het eerste bezoek worden uitgevoerd.
Indien om het toestel in werkende staat te brengen een tweede bezoek noodzakelijk
is, zal:
a) direct, doch uiterlijk binnen één werkdag door de betreffende service-organisatie