• 11 •
PRO BATTERY TESTER
Test informatie
In sommige gevallen wordt in de tester aanvullende informatie gevraagd
voordat een test kan worden voltooid. Het systeem kan u ook waarschu-
wen voor een toestand die een correcte test onmogelijk maakt.
Testbericht Interpretatie
ACCUTEMPERA-
TUUR BOVEN of
ONDER 0 °C
Als de tester detecteert dat de temperatuur van de
accu van invloed kan zijn op het meetresultaat, zal
de tester u vragen of de temperatuur van de accu
hoger of lager is dan 0 °C. De test wordt hervat
nadat u uw keuze hebt gemaakt.
VOOR of
NA LADEN
Voor een duidelijker resultaat kan de tester vragen
of u de accu test voor of na het laden. Als er net
met het voertuig is gereden, selecteert u VOOR
LADEN. De test wordt hervat nadat u uw keuze
hebt gemaakt.
vervolg
Eindresultaat Interpretatie
LAADSPANNING
TE HOOG
(vervolg)
De regelaar regelt de uitgangsspanning op basis
van de accuspanning, de temperatuur onder de
motorkap en de stroomverbruikers in het voertuig
die in bedrijf zijn. De regelaar bepaalt, met andere
woorden, de maximumspanning die het systeem
kan produceren op basis van de stroombehoefte
en de hoeveelheid stroom die kan worden
geproduceerd door het draaien van de rotor in de
dynamo. De normale limiet voor de hoogte van
de spanning van een normale spanningsregelaar
in een voertuig is 15,0 volt +/–0,5. Raadpleeg de
specicaties van de fabrikant voor de juiste limiet,
die per type voertuig kan verschillen.
Bij een hoge laadsnelheid kan de accu worden over-
laden waardoor de levensduur van de accu wordt
bekort en de accu uiteindelijk defect zal raken. Als
het eindresultaat van de accutest VERVANG ACCU
is en dat van de laadsysteemtest LAADSPANNING
TE HOOG, moet u het elektrolytniveau van de accu
controleren. Een symptoom van het overladen van
een accu is dat de accuvloeistof door de vuldoppen
naar buiten loopt, waardoor er een laag elektrolytni-
veau ontstaat en de accu beschadigd raakt.