Acer NITRO N50-610 I9218 de handleiding

Type
de handleiding
NITRO-DESKTOPCOMPUTER
GEBRUIKERSHANDLEIDING
2 -
© 2020. Alle rechten voorbehouden.
NITRO-desktopcomputer
Dekt: Torenmodellen
Deze uitgave: 04/2020
Uw Acer product registreren
Als het nieuwe apparaat het Windows-besturingssysteem
gebruikt, is het product wellicht automatisch geregistreerd
tijdens het opstarten van het Windows-besturingssysteem op het
apparaat.
Log in op www.acer.com/myproducts met het e-mailadres dat u
bij het Windows-besturingssysteem hebt geregistreerd om uw
productregistratie te bekijken. (Reset het wachtwoord als u het
niet weet.)
Als de registratie niet kan worden gevonden, volgt u
onderstaande stappen om u te registreren.
1.Zorg dat u verbonden bent met internet.
2.Ga naar www.acer.com/register-product.
3.Meld u aan met uw Acer ID of registreer u.
4.Voer het serienummer of de SNID van het apparaat in om dit te
registreren.
Belangrijk
Deze handleiding bevat informatie die auteursrechtelijk beschermd is
door wetgeving. De informatie die in deze handleiding staat, kan zonder
kennisgeving vooraf gewijzigd worden. Afhankelijk van de versie van het
besturingssysteem worden bepaalde functie die in deze handleiding zijn
beschreven eventueel niet ondersteund. De hierin opgenomen
afbeeldingen zijn alleen ter verwijzing en kunnen informatie of functies
bevatten die niet op uw computer van toepassing is/zijn. Acer Groep is
niet aansprakelijk voor technische of redactionele fouten of weglatingen
in deze handleiding.
Modelnummer: ________________________________________
Serienummer: _________________________________________
Aankoopdatum: _______________________________________
Plaats van aankoop: ___________________________________
Inhoudsopgave - 3
INHOUDSOPGAVE
Om te beginnen 5
Uw gidsen ................................................. 5
Onderhoud en tips voor het gebruik
van de computer...................................... 6
De computer uitschakelen........................ 6
De computer met zorg behandelen ........ 6
De adapter met zorg behandelen............ 7
Reiniging en onderhoud ........................... 7
Herstel 9
Een bestandsgeschiedenisback-up
maken........................................................ 9
De stuurprogramma's van uw
draadloos netwerk en LAN back-
uppen ...................................................... 10
Een standaard fabrieksback-up
maken...................................................... 10
De computer herstellen ........................ 11
Deze pc resetten en mijn bestanden
behouden.................................................. 11
Deze pc resetten en alles verwijderen .. 12
Verbinding maken met het Internet 14
Verbinding maken met een
draadloos netwerk................................. 14
Verbinding maken met een draadloos
LAN............................................................. 14
Verbinding maken via een kabel.......... 15
Ingebouwde netwerkvoorziening.......... 15
Een Bluetooth-verbinding gebruiken 16
Bluetooth in- en uitschakelen............... 16
Bluetooth inschakelen en een
apparaat toevoegen ................................ 16
De computer beveiligen 19
Wachtwoorden gebruiken .................... 19
Wachtwoorden invoeren......................... 20
BIOS-hulpprogramma 21
Opstartvolgorde..................................... 21
Wachtwoorden instellen ....................... 21
Energiebeheer 22
Energie besparen................................... 22
Poorten en aansluitingen 24
USB 3.2 gen 1-informatie......................... 25
USB 3.2 gen 2-informatie......................... 25
Audiopoorten achterkant ........................ 25
Universele Seriële Bus (USB) 26
USB type-C-poort 28
HDMI 29
Sd-kaartlezer 30
Video- en audio-aansluitingen 32
Een beeldscherm aansluiten................ 32
Koptelefoon en microfoon................... 32
Veelgestelde vragen 35
Informatie over serviceverlening........ 37
Tips en hints voor het gebruik van
Windows 10............................................ 39
Hoe kom ik bij [Start] (Start) terecht?..... 39
Hoe schakel ik de computer uit?............. 39
Hoe kan ik mijn computer
ontgrendelen?........................................... 40
Hoe kan ik de wekker zetten? ................. 41
Waar zijn mijn apps? ................................ 42
Wat is een Microsoft-ID (account)?......... 43
Hoe controleer ik of er Windows
updates zijn?.............................................. 44
Waar kan ik meer informatie vinden?.... 44
Problemen oplossen............................. 45
Tips voor het oplossen van problemen . 45
Foutmeldingen.......................................... 45
Internet en online-veiligheid 47
De eerste stappen op internet ............ 47
De computer beveiligen .......................... 47
Kies een internetaanbieder ..................... 47
Netwerkaansluitingen.............................. 48
Surf op internet!........................................ 50
Software voor internetbeveiliging.......... 51
Blu-ray of DVD-films afspelen 57
Aan de slag...
In dit hoofdstuk zult u het volgende aantreffen:
Nuttige informatie over de zorg voor uw computer en uw
gezondheid
Hoe u herstelback-ups maakt
Richtlijnen voor het maken van verbinding met een netwerk
en het gebruik van Bluetooth
Informatie over het gebruik van de gebundelde software van
Acer
Om te beginnen - 5
OM TE BEGINNEN
Bedankt dat u hebt gekozen voor deze desktopcomputer van Acer
als oplossing voor uw computereisen.
Uw gidsen
Om u te helpen met het werken op uw Acer desktopcomputer
hebben we een aantal gidsen ontworpen:
Allereerst helpt de Set-uphandleiding (of Set-upposter) u bij het
instellen van uw computer.
Als u meer wilt weten over hoe u met de computer productiever
kunt werken, raadpleeg dan de Gebruikershandleiding. Deze
Gebruikershandleiding bevat gedetailleerde informatie over
onderwerpen zoals systeemfuncties, gegevensherstel,
uitbreidingsopties en probleem oplossen.
Zodra verbinding met internet is gemaakt, kunt u updates voor de
computer downloaden van:
http://go.acer.com/?id=17883
1. De koppeling opent de internetpagina Acer [Support]
(Ondersteuning).
2. Blader omlaag naar [Drivers and Manuals] (Stuurprogramma's
en handleidingen) en zoek uw model door het serienummer,
SNID of productmodel te plakken of zelf in te voeren.
3. Vanaf deze pagina kunt u ook het identificatiehulpmiddel van
Acer downloaden en installeren, dat het serienummer en de
SNID van de computer automatisch detecteert zodat u dit
naar het klembord kunt kopiëren.
4. Zodra u het model van uw product hebt gevonden, worden
updates of documenten weergegeven.
6 - Om te beginnen
Onderhoud en tips voor het gebruik van de computer
De computer uitschakelen
U kunt de computer uitschakelen op een van de volgende
manieren:
Gebruik het afsluitcommando van Windows: Druk op de
Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start] (Start) en kies
[Power] (Energie) > [Shut down] (Afsluiten).
•Rechtsklik op de knop Windows [Start] (Start) > [Shut down or sign
out] (Afsluiten of afmelden) > [Shut down] (Afsluiten).
Wanneer u de computer een moment wilt uitschakelen maar niet
helemaal wilt afsluiten, kunt u deze als volgt in de [Sleep]
(Slaapstand) zetten:
Druk op de aan/uitknop.
Druk op de sneltoets Slaapstand.
•Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start), selecteer [Power] (Energie) > [Sleep] (Slaapstand).
•Rechtsklik op de knop Windows [Start] (Start) > [Shut down or sign
out] (Afsluiten of afmelden) > [Sleep] (Slaapstand).
De computer met zorg behandelen
Uw computer zal u jarenlang uitstekende diensten bewijzen, mits
u deze met zorg behandelt.
Gebruik uitsluitend de adapter die bij het apparaat is geleverd
of een adapter die door Acer is goedgekeurd om het apparaat
van energie te voorzien.
Opmerking
Als u de computer niet op de normale wijze kunt uitschakelen, houd dan de
aan/uit-knop maximaal tien seconden ingedrukt om de computer uit te
schakelen. Als u de computer hebt uitgeschakeld en meteen weer wilt
inschakelen, moet u minstens twee seconden wachten voordat u de
computer weer inschakelt.
Om te beginnen - 7
Stel de computer niet bloot aan direct zonlicht. Plaats de
computer niet in de buurt van een warmtebron, zoals een
radiator.
Stel de computer niet bloot aan temperaturen onder 0°C (32°F)
of boven 50°C (122°F).
Stel de computer niet bloot aan magnetische velden.
Stel de computer niet bloot aan regen of vocht.
Mors geen water of andere vloeistoffen op de computer.
Stel de computer niet bloot aan zware schokken of trillingen.
Stel de computer niet bloot aan stof en vuil.
Plaats geen objecten boven op de computer.
Gebruik geen overdadige kracht om de schermklep te sluiten.
Plaats de computer nooit op een oneffen oppervlak.
De adapter met zorg behandelen
Houd bij het gebruik van de adapter rekening met het volgende:
Sluit de adapter niet aan op een ander apparaat.
Ga niet op het netsnoer staan en plaats er geen zware
voorwerpen op. Leid de stroomkabel en enige andere kabels
weg van waar mensen lopen.
Wilt u de stekker van het netsnoer uit het stopcontact halen,
trek dan niet aan het snoer, maar aan de stekker.
Bij gebruik van een verlengsnoer mag het totale aantal ampères
van de aangesloten apparatuur, het aantal toegestane ampères
van het verlengsnoer niet overschrijden. Tevens mag de totale
belasting van alle apparatuur die op één stopcontact is
aangesloten, de belasting van de zekering niet overschrijden.
Reiniging en onderhoud
Ga als volgt te werk om de computer te reinigen:
1.Schakel de computer uit.
2.Koppel de adapter los.
WAARSCHUWING! oppervlak is heet. Niet aanraken.
8 - Om te beginnen
3.Gebruik een zachte, vochtige doek. Gebruik geen vloeibare
reinigingsmiddelen of reinigingsmiddelen in spuitbussen.
Als uw computer is gevallen of zichtbaar is beschadigd, of niet
normaal werkt, dient u contact op te nemen met het
dichtstbijzijnde Acer-servicecentrum.
Herstel - 9
HERSTEL
Als u problemen ondervindt met de computer en de veelgestelde
vragen (zie Hebt u een vraag? op pagina 34) bieden geen
oplossing, kunt u de computer herstellen.
Dit onderdeel beschijft de hersteltools die beschikbaar zijn op de
computer. Acer biedt u Acer Care Center, waarmee u de pc kunt
resetten, de pc kunt verversen, bestanden en gegevens kunt
back-uppen en een standaard fabrieksback-up kunt maken. Als u
Acer Care Center niet kunt openen, klikt u op [Settings]
(Instellingen) in het [Start menu] (Startmenu), selecteert u
[Update & Security] (Update en Beveiliging) en klikt u vervolgens
op [Recovery] (Herstel).
Een bestandsgeschiedenisback-up maken
Met [Recovery Management] (Herstelbeheer) kunt u snel en
eenvoudig back-ups maken van bestanden en deze herstellen als
de originele versies zijn verloren, beschadigd of verwijderd.
1.Kies vanuit [Start] (Start) de optie Care Center en vervolgens
[Recovery Management] (Herstelbeheer).
2.Selecteer het tabblad [Backup] (Back-up) en klik op [Get started]
(Aan de slag) zodat [Create backup] (Back-up maken) het venster
[Backup] (Back-uppen) opent.
3.Sluit het USB-station aan (of een draagbare externe harde schijf)
en klik op + om een station toe te voegen. Selecteer het USB-
station in de keuzelijst.
4.Klik op [More options] (Meer opties) om de passende back-
upopties te selecteren, zoals een planning van het back-
upinterval, hoe lang u de back-ups wilt bewaren (standaard is
[Forever] (Voor altijd)), welke mappen al dan niet moeten
worden geback-upt. Klik op [Back up now] (Nu back-up maken)
om verder te gaan.
5.Volg het proces totdat dit is voltooid.
Opmerking
Acer Care Center kan per model of besturingssysteem verschillen.
10 - Herstel
6. Koppel het USB-station los (of een draagbare externe harde
schijf) en voorzie dit van een label.
De stuurprogramma's van uw draadloos netwerk en
LAN back-uppen
Maak een back-up van de stuurprogramma's van uw draadloos
netwerk en uw LAN. Met deze back-ups kunt u de
stuurprogramma's van uw draadloos netwerk en uw LAN
installeren als u een ander besturingssysteem installeert.
1.Kies vanuit [Start] (Start) de optie Care Center en vervolgens
[Recovery Management] (Herstelbeheer).
2.Kies het tabblad [Backup] (Back-up) en klik op [Get started] (Aan
de slag) bij [Backup wireless and LAN drivers] (Draadloze en LAN-
stuurprogramma's back-uppen). Kies een map om de
stuurprogramma's in op te slaan en selecteer [OK] (OK).
3.De voortgang van de back-up is zichtbaar op het scherm.
Een standaard fabrieksback-up maken
Met [Recovery Management] (Herstelbeheer) kunt u het
besturingssysteem, geïnstalleerde apps en gegevens snel en
makkelijk back-uppen.
1.Kies vanuit [Start] (Start) de optie Care Center en vervolgens
[Recovery Management] (Herstelbeheer).
2.Selecteer het tabblad [Backup] (Back-up) en klik op [Get started]
(Aan de slag) zodat [Create backup] (Back-up maken) het venster
[Backup] (Back-uppen) opent.
3.Klik op [Go to Backup and Restore (Windows 7)] (Ga naar Back-
up maken en terugzetten (Windows 7)).
4.Klik op [Security and Maintenance] (Beveiliging en onderhoud)
linksonder op de pagina en klik op [Recovery] (Herstel).
Belangrijk
Schrijf een unieke beschrijving op het station, zoals 'Herstelback-up van
bestandsgeschiedenis'. Bewaar de back-up op een veilige plek die u niet
vergeet.
Herstel - 11
5.Selecteer [Create a recovery drive] (Een herstelstation maken)
om het venster [Recovery Drive] (Herstelstation) te openen.
6.Zorg dat [Back up system files to the recovery drive]
(Systeembestanden back-uppen op het herstelstation) is
geselecteerd en klik op [Next] (Volgende).
7.Sluit het USB-station aan, wacht totdat dit door de pc wordt
gedetecteerd en klik op [Next] (Volgende).
8.Alles op het station wordt verwijderd. Klik op [Create] (Maken)
om verder te gaan.
9.De voortgang van de back-up is zichtbaar op het scherm.
10.Volg het proces totdat dit is voltooid.
11.Koppel het USB-station los en voorzie het van een label.
De computer herstellen
Met [Recovery Management] (Herstelbeheer) kunt u de computer
snel en eenvoudig herstellen naar de oorspronkelijke toestand. U
kunt ervoor kiezen uw bestanden te houden of ze te verwijderen
voordat u Windows opnieuw installeert.
Deze pc resetten en mijn bestanden behouden
1.Kies vanuit [Start] (Start) de optie Care Center en vervolgens
[Recovery Management] (Herstelbeheer).
2.Kies het tabblad [Restore] (Herstellen) en klik op [Get started]
(Aan de slag) om het venster [Recovery] (Herstel) te openen.
Belangrijk
Schrijf een unieke beschrijving op het station, zoals 'Windows
Herstelback-up'. Bewaar de back-up op een veilige plek die u niet
vergeet.
Opmerking
Aangezien de back-up, na formatteren, meer dan 8GB opslagruimte nodig
heeft, raden wij u aan een USB-station te gebruiken met een capaciteit van
16GB of meer.
12 - Herstel
3.Klik op [Get started] (Aan de slag) en [Choose an option] (Kies een
optie). Selecteer [Keep my files] (Mijn bestanden houden) om de
pc te hernieuwen en het besturingssysteem opnieuw te
installeren zonder uw persoonlijke bestanden te verwijderen.
Klik op [Next] (Volgende) om verder te gaan.
4. Als de pc wordt gereset, wordt Windows opnieuw geïnstalleerd,
worden de standaardwaarden van alle instellingen hersteld en
worden alle vooraf geïnstalleerde apps en programma's
verwijderd, zonder dat uw persoonlijke bestanden worden
verwijderd. Klik op [Reset] (Resetten) om verder te gaan. Dit kan
even duren en de pc wordt opnieuw opgestart.
5.De voortgang van de reset is zichtbaar op het scherm. Het
scherm wordt uitgeschakeld tijdens het resetten.
6.Het scherm wordt weer ingeschakeld als Windows wordt
geïnstalleerd. De pc wordt tijdens het resetten diverse malen
opnieuw opgestart.
7.Volg het proces totdat dit is voltooid.
8.Als de pc het resetproces heeft voltooid, zijn de
standaardinstellingen van Windows hersteld, zonder dat uw
persoonlijke bestanden zijn verwijderd.
Deze pc resetten en alles verwijderen
1.Kies vanuit [Start] (Start) de optie Care Center en vervolgens
[Recovery Management] (Herstelbeheer).
2.Kies het tabblad [Restore] (Herstellen) en klik op [Get started]
(Aan de slag) om het venster [Recovery] (Herstel) te openen.
Belangrijk
Als op de pc apps zijn geïnstalleerd, worden deze verwijderd. Als u de
apps en instellingen, die bij de pc zijn geleverd, niet wilt herstellen, gaat
u naar [Change settings] (Instellingen wijzigen) en schakelt u
voorafgaand aan de herstelpoging de optie uit om voorgeïnstalleerde
apps, die bij deze pc zijn geleverd, niet te herstellen. Klik op [Confirm]
(Bevestigen) om verder te gaan.
Herstel - 13
3.Klik op [Get started] (Aan de slag) en [Choose an option] (Kies een
optie). Selecteer [Remove everything] (Alles verwijderen) om de
pc te resetten naar de fabriekstoestand.
4.Klik op [Change settings] (Instellingen wijzigen) om de passende
herstelinstellingen te kiezen ([Data erasure] (Dataverwijdering)
en [Data drives] (Datastations)). Klik op [Confirm] (Bevestigen)
om verder te gaan.
5. Als alle instellingen zijn uitgevoerd, klikt u op [Next] (Volgende)
om verder te gaan.
6. Klik op [Reset] (Resetten) om verder te gaan.
7.De voortgang van de reset is zichtbaar op het scherm. Het
scherm wordt uitgeschakeld tijdens het resetten.
8.Het scherm wordt weer ingeschakeld als Windows wordt
geïnstalleerd. De pc wordt tijdens het resetten diverse malen
opnieuw opgestart.
9.Volg het proces totdat dit is voltooid.
10.Als de pc klaar is met resetten, gebruikt Windows de standaard
fabrieksinstellingen.
Waarschuwing
Als u "[Data erasure] (Dataverwijdering)" selecteert, worden alle
persoonlijke bestanden en accounts verwijderd, en ook aanwezige
stuurprogramma's die de Windows-installatie eventueel beïnvloeden.
14 - Verbinding maken met het Internet
VERBINDING MAKEN MET HET INTERNET
In dit hoofdstuk vindt u algemene informatie over verschillende
soorten verbindingen en over verbinding maken met internet.
Voor gedetailleerde informatie, zie Netwerkaansluitingen op
pagina 48.
Met de geïntegreerde netwerkfuncties van de computer kunt u
eenvoudig de computer op internet aansluiten met een kabel of
draadloze verbinding.
Om verbinding met internet te kunnen maken, dient u eerst een
internetverbinding aan te vragen bij een internetaanbieder (ISP),
meestal een telefonie- of kabelbedrijf, die bij u thuis of op kantoor
de internetverbinding moet aanleggen. De ISP installeert een
klein apparaat, een router of modem, waarmee u verbinding met
internet kunt maken.
Verbinding maken met een draadloos netwerk
Verbinding maken met een draadloos LAN
Een draadloos lokaal netwerk (draadloos LAN of WLAN) zorgt voor
een draadloze verbinding tussen twee of meer computers. Als u
verbinding hebt met een WLAN, hebt u toegang tot internet. U
kunt ook bestanden, andere apparaten en zelfs uw
internetverbinding delen.
De draadloze verbinding van uw computer wordt automatisch
ingeschakeld. Tijdens de configuratie geeft Windows een lijst met
beschikbare netwerken weer. Kies uw netwerk en voer indien
nodig het wachtwoord in. Met de netwerkbeheeropties kunt u de
draadloze netwerkverbinding in- en uitschakelen of bepalen wat
via het netwerk wordt gedeeld.
Ga als volgt te werk om verbinding te maken met een draadloos
netwerk.
Verbinding maken met het Internet - 15
1.Zorg dat u beschikt over een draadloze router/toegangspunt en
een geactiveerde internetverbinding van uw internetaanbieder.
Schijf de naam en het wachtwoord van het draadloze netwerk
op (indien nodig).
2.Klik op het Netwerk-pictogram in het meldingsgebied.
3. U ziet een lijst met beschikbare draadloze netwerken. Selecteer
het netwerk dat u wilt gebruiken.
4.Nadat u een draadloos netwerk hebt geselecteerd, kiest u
[Connect] (Verbinden).
5.Indien nodig voert u het wachtwoord van het netwerk in.
Verbinding maken via een kabel
Ingebouwde netwerkvoorziening
Als uw computer een netwerkpoort heeft, sluit u een
netwerkkabel aan tussen de netwerkpoort van de computer en
een beschikbare poort van de router (zie onderstaande
afbeelding). Vervolgens kunt u online gaan.
Opmerking
Raadpleeg de documentatie van uw internetaanbieder of van de router voor
meer informatie over verbinding maken met internet.
Opmerking
Als Wi-Fi is uitgeschakeld, klikt u op de tegel Wi-Fi om dit in te schakelen.
16 - Een Bluetooth-verbinding gebruiken
EEN BLUETOOTH-VERBINDING GEBRUIKEN
Bluetooth is een technologie waarmee u gegevens draadloos
kunt overdragen tussen vele verschillende apparaten die zich op
korte afstand van elkaar bevinden. Voorbeelden van apparaten
met Bluetooth zijn, onder andere, computers, mobiele telefoons,
tablets, draadloze koptelefoons en toetsenborden.
Om Bluetooth te gebruiken, moet u controleren of:
1.Bluetooth op beide apparaten ingeschakeld is.
2.Uw apparaten "gekoppeld" (of verbonden) zijn.
Bluetooth in- en uitschakelen
De Bluetooth-adapter moet op beide apparaten worden
ingeschakeld. Op uw computer kan dat een externe schakelaar,
een software-instelling of een aparte, in een USB-poort van de
computer gestoken, Bluetooth-dongle (wanneer er geen interne
Bluetooth-adapter aanwezig is) zijn.
Bluetooth inschakelen en een apparaat toevoegen
Elke nieuw apparaat moet eerst "gekoppeld" worden met de
Bluetooth-adapter van uw computer. Dat betekent dat deze eerst
uit veiligheidsoverwegingen geverifieerd moet worden. U hoeft
slechts eenmaal te koppelen. Daarna zullen ze verbonden worden
door simpelweg de Bluetooth-adapter op beide apparaten in te
schakelen.
Op uw computer is Bluetooth standaard uitgeschakeld. Ga als
volgt te werk om de Bluetooth-adapter van de computer in te
schakelen:
1.Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start) > [Settings] (Instellingen) > [Devices] (Apparaten) >
[Bluetooth & other devices] (Bluetooth en andere apparaten) en
Opmerking
Controleer de gebruikershandleiding van uw apparatuur om te zien hoe u de
Bluetooth-adapter inschakelt.
Een Bluetooth-verbinding gebruiken - 17
klik op de aan/uit-knop onder [Bluetooth] (Bluetooth) om het in-
of uit te schakelen.
2.Klik op [Add Bluetooth or other device] (Bluetooth of ander
apparaat toevoegen) en selecteer vervolgens het apparaat dat u
wilt toevoegen.
3.De computer zal automatisch beginnen met het zoeken naar
apparaten en zal zichtbaar worden voor andere apparaten.
4.Selecteer het apparaat dat u wilt koppelen in de lijst met
gevonden apparaten.
5.Als na het koppelen een code op het scherm verschijnt, voert u
die code in op het apparaat om verbinding te maken.
U kunt ook de Bluetooth-instellingen openen door het pictogram
[Notifications] (Meldingen) rechtsonder in de hoek van het scherm
te selecteren om het deelvenster [Notifications] (Meldingen) te
openen. Vanaf hier kunt u Bluetooth in- of uitschakelen of
rechtsklikken op [Bluetooth] (Bluetooth) > [Go to Settings] (Ga
naar instellingen) om de Bluetooth-instellingen te openen.
Opmerking
Voor sommige apparaten die een oudere versie van de Bluetooth-
technologie gebruiken, is het nodig om op beide apparaten een pincode in
te voeren. In het geval één van de apparaten geen invoermogelijkheden
heeft (zoals een headset), beschikt het apparaat over een vaste code
(gewoonlijk "0000" of "1234"). Raadpleeg de gebruikershandleiding van uw
apparaat voor meer informatie.
Uw computer en gegevens
veilig houden...
In dit hoofdstuk zult u het volgende aantreffen:
Hoe u uw computer kunt beveiligen
Wachtwoorden instellen
De computer beveiligen - 19
DE COMPUTER BEVEILIGEN
Uw computer is een kostbare investering waarvoor u uiteraard
goed zorg moet dragen. In dit gedeelte tonen we u hoe u zorg
draagt voor uw computer en hoe u deze beveiligt tegen misbruik
door derden.
Wachtwoorden gebruiken
U kunt drie typen wachtwoorden instellen om ongeoorloofd
gebruik van uw computer te voorkomen. Deze wachtwoorden
beveiligen uw computer en uw gegevens op verschillende
niveaus:
Met een Supervisor Password voorkomt u ongeoorloofde
toegang tot de BIOS. Als u een beheerderswachtwoord instelt,
moet u dit wachtwoord typen om toegang te verkrijgen tot de
BIOS. Zie Wachtwoorden instellen op pagina 21.
Met een User Password voorkomt u ongeoorloofd gebruik van
uw computer. Combineer het gebruik van dit wachtwoord met
wachtwoordbeveiliging tijdens het opstarten en bij het
activeren vanuit de [Hibernation] (Sluimerstand) (indien
beschikbaar) voor een maximale beveiliging.
Door een Password on Boot in te stellen om de computer te
starten vermijdt u dat derden zich een toegang verschaffen tot
uw gegevens. Combineer het gebruik van dit wachtwoord met
wachtwoordbeveiliging tijdens het opstarten en bij het
activeren vanuit de [Hibernation] (Sluimerstand) (indien
beschikbaar) voor een maximale beveiliging.
Belangrijk
Vergeet uw Supervisor Password niet! Als u het wachtwoord vergeet,
moet u contact opnemen met uw leverancier of een erkend
servicecentrum.
20 - De computer beveiligen
Wachtwoorden invoeren
Als er een wachtwoord is ingesteld, wordt middenin het scherm
een wachtwoordvenster weergegeven.
Als er een Supervisor Password is ingesteld, wordt dit gevraagd
wanneer u de BIOS opent.
Voer het Supervisor Password in en druk op Enter als u de BIOS
wilt gebruiken. Als u een onjuist wachtwoord invoert, verschijnt
er een waarschuwing. Probeer het opnieuw en druk op Enter.
Als het User Password is ingesteld en het wachtwoord bij
opstarten is ingeschakeld, wordt tijdens het opstarten het
wachtwoord gevraagd.
Voer het User Password in en druk op Enter als u de computer
wilt gebruiken. Als u een onjuist wachtwoord invoert, verschijnt
er een waarschuwing. Probeer het opnieuw en druk op Enter.
Belangrijk
U krijgt drie kansen om het correcte wachtwoord in te voeren. Als u
driemaal een onjuist wachtwoord invoert, wordt het systeem
geblokkeerd. Verschuif de stroomschakelaar en houd de aan/uit knop
vier seconden ingedrukt om de computer uit te schakelen. Schakel de
computer weer in en probeer het opnieuw.
BIOS-hulpprogramma - 21
BIOS-HULPPROGRAMMA
Het BIOS-hulpprogramma is een configuratieprogramma voor de
hardware die in het Basic Input/Output System (BIOS) van uw
computer is ingebouwd.
Omdat uw computer al is geconfigureerd en geoptimaliseerd, is
het normaal gesproken niet nodig dit programma uit te voeren.
Als u echter configuratieproblemen ondervindt, moet u het
programma wel uitvoeren.
Als u het BIOS utility wilt activeren, drukt u op F2 terwijl het
computer-logo wordt weergegeven.
Opstartvolgorde
Om de opstartvolgorde in het BIOS-hulpprogramma in te stellen,
activeert u het BIOS-hulpprogramma en selecteert u daarna Boot
in de categorieën die bovenaan op het scherm vermeld staan.
Wachtwoorden instellen
Om een wachtwoord bij opstarten in te stellen, activeert u de
BIOS utility. Selecteer vervolgens Security in de categorieën
bovenaan op het scherm.
Zoek Set Supervisor Password en voer en wachtwoord in om deze
functie in te schakelen. Zodra u voor deze functie een
wachtwoord hebt ingevoerd, kunt u daarna Password on Boot
inschakelen/uitschakelen.
Denk eraan om F10 te selecteren om, als u klaar bent met
wijzigingen uit te voeren, deze goed op te slaan en het BIOS-
hulpprogramma af te sluiten.
22 - Energiebeheer
ENERGIEBEHEER
Deze computer heeft een ingebouwde energiebeheereenheid die
de systeemactiviteit controleert. Onder systeemactiviteit valt
activiteit van één of meer van de volgende apparaten:
toetsenbord, muis, harde schijf, randapparatuur aangesloten op
de computer en videogeheugen. Wanneer er geen activiteit
gedetecteerd wordt gedurende een bepaalde periode, schakelt
de computer enkele of alle apparaten uit om energie te besparen.
Energie besparen
Snel opstarten uitschakelen
Uw computer gebruikt Snel opstarten om een snelle opstart te
maken, maar gebruikt ook een kleine hoeveelheid energie om op
signalen voor opstart te controleren.
Wanneer u de energiebehoeften van uw computer en de schade
voor het milieu wilt beperken, dient u Snel opstarten uit te
schakelen:
1.Druk op de Windows-toets of gebruik de Windows [Start] (Start)-
knop en kies vervolgens [Settings] (Instellingen) > [System]
(Systeem) > [Power & sleep] (Energie en slaapstand).
2.Selecteer [Additional power settings] (Extra energie-
instellingen).
3.Selecteer [Choose what the power buttons do] (Het gedrag van
de aan/uit-knoppen bepalen).
4.Selecteer [Change settings that are currently unavailable]
(Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn).
5.Blader naar beneden en schakel [Turn on fast startup] (Snel
opstarten inschakelen) uit.
6.Selecteer [Save changes] (Wijzigingen opslaan).
Opmerking
Wanneer Snel opstarten uitgeschakeld is, zal de computer meer tijd
gebruiken om op te starten vanuit de [Sleep] (Slaapstand).
Uw computer zal evenmin opstarten wanneer deze een instructie voor
opstarten ontvangt via een netwerk (Wake on LAN).
In dit hoofdstuk zult u het volgende aantreffen:
Informatie over poorten en aansluitingen waarover uw
computer beschikt
Poorten en aansluitingen...
24 - Poorten en aansluitingen
POORTEN EN AANSLUITINGEN
Onderstaande tabellen geven wat de diverse pictogrammen
betekenen.
Opmerking
Onderstaande poorten en aansluitingen zijn wellicht niet op elk model
beschikbaar.
Pictogram Item Pictogram Item
Aan/uitknop Seriële poort
Microfoonaanslui-
ting
Lijn-in aansluiting
Luidspreker- of
koptelefoonaanslui-
ting
Audio-combo-
aansluiting
USB-poort HDMI-poort
Externe weergave-
aansluiting (VGA)
Gelijkstroom-in-
aansluiting
RJ-45
Ethernetaansluiting
DP DisplayPort
Lijn-uit /
luidspreker-uit
DVI DVI-poort
Herstelknop
USB-poort met
uittgeschakeld
opladen
Sleuf voor
Kensington-slot
USB type-C-poort
Poorten en aansluitingen - 25
USB 3.2 gen 1-informatie
Met USB 3.2 gen 1 compatibele poorten zijn blauw.
Compatibel met USB 3.2 gen 1 en eerdere apparaten.
Voor optimale prestaties gebruikt u USB 3.2 gen 1-
gecertificeerde apparaten.
Op basis van de USB 3.2 gen 1-specificatie (SuperSpeed USB).
USB 3.2 gen 2-informatie
Met USB 3.2 gen 2 compatibele poorten zijn rood.
Compatibel met USB 3.2 gen 2 en eerdere apparaten.
Voor optimale prestaties gebruikt u USB 3.2 gen 2-
gecertificeerde apparaten.
Op basis van de USB 3.2 gen 2-specificatie (SuperSpeed USB).
Audiopoorten achterkant
Onderstaande tabel geeft de functies weer van de audio-
aansluitingen aan de achterzijde (indien beschikbaar).
Picto-
gramkleur
Headset Stereo Quadrofonisch 5.1-kanaal
Blauw
Achterzijde Achterzijde
Groen
Headset Voorzijde Voorzijde Voorzijde
Blauw
Microfoon-
in
Microfoon-
in
Microfoon-in
Midden/
woofer
26 - Universele Seriële Bus (USB)
UNIVERSELE SERIËLE BUS (USB)
De USB-poort is een zeer snelle poort waarop u USB-
randapparatuur kunt aansluiten, zoals een muis, een extern
toetsenbord, extra opslagruimte (externe harde schijven) of een
ander compatibel apparaat.
U kunt apparaten zoals tablets, smartphones of andere apparaten
opladen via een USB-poort. Sommige USB 3.2 gen 1-poorten
ondersteunen de mogelijkheid om apparaten op te laden
wanneer de computer in de [Hibernate] (Sluimerstand) staat of
uitgeschakeld is. Daarnaast kunt u een USB-hub gebruiken om
meerdere apparaten aan te sluiten op een enkele USB-poort.
Opmerking
Zij momenteel twee USB-standaarden beschikbaar op computers van Acer:
USB 2.0 (High-speed USB) en USB 3.2 gen 1 (SuperSpeed USB). USB 2.0-
poorten op Acer-computers hebben een zwart lipje in de poort, terwijl
USB 3.2 gen 1-poorten een blauwe lip hebben. Voor de beste prestaties
dienen USB 3.2 gen 1-apparaten altijd te worden aangesloten op USB 3.2
gen 1-poorten. Raadpleeg de documentatie van uw apparaat om te zien
welke standaard het ondersteunt.
Universele Seriële Bus (USB) - 27
Belangrijk
Wanneer u een USB opslag apparaat gaat verwijderen, moet u met
rechts klikken op het USB-pictogram in de Windows-taakbalk en
"<apparaat> [Eject] (Uitwerpen)" selecteren om het besturingssysteem
op te dragen het apparaat niet langer te gebruiken voordat het
verwijderd wordt. Het nalaten van deze handeling kan resulteren in
gegevensverlies of schade aan uw randapparaat.
28 - USB type-C-poort
USB TYPE-C-POORT
Met een USB type-C-poort kunt u makkelijk verbinding maken
met USB type-C-randapparatuur, zoals extra opslag (bijvoorbeeld
een externe harde schijf) of andere compatibele apparaten.
De type-C-poort is omkeerbaar: stekkers kunnen met beide zijden
boven worden geplaatst.
Opmerking
Op computer van Acer
ondersteunen USB type-C-poorten tot USB 3.2
(SuperSpeed USB, 10 Gbps).
Andere USB-apparatuur met een USB type-C-stekker worden ondersteund,
maar met een lagere overdrachtsnelheid en bepaalde functies zijn wellicht
uitgeschakeld (zoals beeldschermondersteuning voor Thunderbolt).
Belangrijk
Wanneer u een USB opslag apparaat gaat verwijderen, moet u met
rechts klikken op het USB-pictogram in de Windows-taakbalk en
"<apparaat> [Eject] (Uitwerpen)" selecteren om het besturingssysteem
op te dragen het apparaat niet langer te gebruiken voordat het
verwijderd wordt. Het nalaten van deze handeling kan resulteren in
gegevensverlies of schade aan uw randapparaat.
HDMI - 29
HDMI
HDMI (High-Definition Multimedia Interface) is een digitale audio/
video-interface van hoge kwaliteit. Met HDMI kunt u elke
compatibele digitale audio/videobron aansluiten, zoals uw
computer, een set-top box, dvd-speler en audio/video-ontvanger
op iedere compatibele digitale audio en/of videomonitor, zoals
een digitale televisie (DTV) via een enkele kabel.
Door de enkele kabel blijft alles netjes, terwijl u op eenvoudige
wijze apparatuur kunt aansluiten en kunt genieten van de beste
audio- en visuele kwaliteit.
30 - Sd-kaartlezer
SD-KAARTLEZER
SD-kaarten (Secure Digital) worden gebruikt in
diverse digitale camera's, tablets, mediaspelers en
mobiele telefoons.
SD-kaart plaatsen
1.Richt de kaart met de contactpunten naar de poort en naar
beneden.
2.Schuif de kaart voorzichtig in de sleuf. Als u merkt dat u kracht
moet gebruiken om de kaart te kunnen plaatsen, verander dan
een beetje de richting.
3.Duw tegen de kaart totdat deze op z'n plek klikt. Een klein stukje
van de kaart blijft uit de sleuf steken.
Als de kaart bestanden bevat, kan in het venster [Windows
AutoPlay] (Windows Automatisch afspelen) verschijnen (afhankelijk
van de gegevens op de kaart), waarin u gevraagd wordt of u een
programma wilt gebruiken om de gegevens op de kaart te
openen.
SD-, SDHC- en SDXC-kaarten
Verschillende soorten SD-kaarten maken gebruik van
verschillende capaciteiten, terwijl het algemene ontwerp
onveranderd is. SD-kaarten bevatten tot 4 GB; SDHC-kaarten
bevatten tot 32 GB; en SDXC-kaarten bevatten tot 2048 GB (2 TB).
De computer bevat een met SDHC of SDXC compatibele
kaartlezer.
Belangrijk
Als u een sd-kaart wilt verwijderen, klikt u voorafgaand aan het
verwijderen op het USB-pictogram op de taalkbalk van Windows en kiest
u "<kaartnaam> [Eject] (Uitwerpen)" om het besturingssysteem op de
hoogte te stellen dat het apparaat niet meer mag worden gebruikt. Het
nalaten van deze handeling kan resulteren in gegevensverlies of schade
aan uw randapparaat.
Sd-kaartlezer - 31
Opmerking
SDXC-geheugenkaarten kunnen uitsluitend worden gebruikt in een met SDXC
compatibele kaartlezer; SD- en SDHC-kaarten kunnen in elk type kaartlezer
worden gebruikt.
32 - Video- en audio-aansluitingen
VIDEO- EN AUDIO-AANSLUITINGEN
Sluit via een videopoort een extern beeldscherm aan op de
computer. Welk poorttype beschikbaar is, is afhankelijk van de
configuratie van de computer.
Een beeldscherm aansluiten
1.Controleer of de computer en het beeldscherm zijn
uitgeschakeld.
2. Sluit de videokabel aan op de monitorpoort van de computer.
3.Sluit de stroomkabel van het beeldscherm aan op het
beeldscherm en steek de stekker in een correct geaard
stopcontact.
4.Volg eventuele setupinstructies in de gebruikershandleiding
van het beeldscherm.
5. Schakel eerst het beeldscherm in en vervolgens de computer.
6.De juiste resolutie en vernieuwingsfrequentie worden
automatisch gedetecteerd. Indien nodig verandert u de
weergave-instellingen van de computer.
Koptelefoon en microfoon
U kunt audioapparatuur aansluiten met de een of meer 3,5 mm
jacks van de computer.
Gebruik de koptelefoonpoort om een stereokoptelefoon of
versterker aan te sluiten. Als u een audioapparaat aansluit op de
koptelefoonpoort worden de ingebouwde luidsprekers
uitgeschakeld.
Gebruik de microfoonpoort om een externe microfoon aan te
sluiten. Als u een microfoon aansluit, wordt de ingebouwde
microfoon uitgeschakeld.
Opmerking
Open de beeldscherminstellingen door met de rechtermuisknop ergens op
het bureaublad te klikken en selecteer [Display settings]
(Beeldscherminstellingen).
Video- en audio-aansluitingen - 33
Opmerking
Sommige computers hebben een "combinatiepoort" waarop u enkelpins
headsets met een ingebouwde microfoon kunt aansluiten. Deze headsets
worden voornamelijk gebruikt op smartphones.
Hebt u een vraag?
In dit hoofdstuk zult u het volgende aantreffen:
Veelgestelde vragen
Tips voor het gebruik van Windows 10
Informatie over probleemoplossing
De manier om uzelf online te beschermen
De locatie waar u contactinformatie van een Acer-
servicecentrum kunt aantreffen
Veelgestelde vragen - 35
VEELGESTELDE VRAGEN
Hieronder volgt een overzicht van situaties die zich kunnen
voordoen tijdens het gebruik van de computer. Bij elke situatie
worden eenvoudige antwoorden en oplossingen voorgesteld.
Ik heb de stroom ingeschakeld, maar de computer start niet op.
Controleer of de stroomtoevoer naar de computer nog intact is
(als de computer een aan/uit-indicator heeft, is deze uit). Als er
geen stroomtoevoer is, controleert u het volgende:
Als u de accu gebruikt, is deze wellicht bijna leeg en krijgt de
computer geen stroom meer. Sluit de adapter aan om de accu
opnieuw op te laden. U moet mogelijk enkele minuten wachten
voordat u uw computer opnieuw kunt inschakelen.
Controleer of de adapter correct is aangesloten op de computer
en op het stopcontact.
Controleer het volgende als de stroomtoevoer naar de computer
intact is:
Bevindt er zich een schijf in het optisch station? Verwijder deze
en druk op Ctrl + Alt + Del om het systeem opnieuw op te
starten.
Heeft u een usb-opslagapparaat (usb-station of smartphone) op
uw computer aangesloten? Koppel deze los en druk op Ctrl + Alt
+ Del om het systeem opnieuw op te starten.
Er wordt niets weergegeven op het scherm.
De energiebesparingsfunctie van de computer schakelt het
scherm automatisch uit om energie te besparen. Druk op een
toets om het scherm weer te activeren.
Als u het scherm niet kunt activeren door op een toets te drukken,
kan dit drie oorzaken hebben:
Het helderheidsniveau is te laag. Gebruik de sneltoets
Helderheid verhogen om het helderheidniveau aan te passen.
De weergave kan zijn ingesteld op een externe monitor. Druk
op de schakeltoets voor het beeldscherm om de weergave
terug te schakelen naar de computer.
36 - Veelgestelde vragen
De computer is in de [Sleep] (Slaapstand) of [Hibernate]
(Sluimerstand) geschakeld (de aan/uit-led knippert dan). Druk
kort op de aan/uit knop om verder te gaan.
De computer geeft geen geluid weer.
Controleer het volgende:
Het volume kan zijn uitgeschakeld. Kijk naar het pictogram van
volumebeheer (luidspreker) op de taakbalk. Als dit niet
beschikbaar is, klikt u op het pictogram en sleept u de
schuifknop naar rechts om het volume hoger te zetten.
Het volume is mogelijk te laag. Controleer het volume in
volumebeheer (luidspreker) op de taakbalk. U kunt ook de
sneltoetsen voor de volumeregeling gebruiken om het volume
aan te passen.
Indien koptelefoon, oortelefoon of externe luidsprekers op de
koptelefoonaansluiting van de computer zijn aangesloten,
worden de interne luidsprekers automatisch uitgeschakeld.
Ik wil de lade van het optisch station uitwerpen zonder de stroom in te schakelen.
Er bevindt zich een mechanische uitwerpknop op het station.
Steek een pen of opengevouwen paperclip in de opening en duw
erop om de lade van de drive te openen.
Het toetsenbord reageert niet.
Sluit een extern toetsenbord aan op een USB poort van de
computer. Als dit toetsenbord wel werkt, raadpleeg dan uw
leverancier of een erkend servicecentrum omdat de kabel van het
interne toetsenbord mogelijk los zit.
De printer werkt niet.
Controleer of de printer op een stopcontact is aangesloten en is
ingeschakeld.
Controleer of de printerkabel goed is aangesloten op een USB-
poort en de desbetreffende poort van de printer.
Veelgestelde vragen - 37
Ik wil mijn computer herstellen naar de originele instellingen.
Dit herstelproces helpt u de C:-schijf te herstellen met de originele
software-inhoud dat op het moment dat u het notebook kocht,
was geïnstalleerd.
Controleer de instellingen van de BIOS voordat u een
herstelhandeling uitvoert.
1. Als de instelling D2D Recovery beschikbaar is in Main, zorg dan
dat die is Enabled.
2.Verlaat de BIOS utility en bewaar de wijzigingen. Het systeem
wordt opnieuw opgestart.
Zie De computer herstellen op pagina 11 voor meer informatie.
Informatie over serviceverlening
Voordat u belt
Zorg dat u bij de computer zit en de volgende informatie bij de
hand hebt voordat u Acer belt voor online-service. Met uw
medewerking kunnen we uw problemen sneller en efficiënter
oplossen. Als er foutberichten of geluidssignalen door de
computer zijn weergegeven, schrijf deze dan op of noteer het
aantal en de volgorde van de pieptonen.
Opmerking
Indien op uw systeem meerdere talen gebruikt worden, is het
besturingssysteem en taal die wordt gekozen wanneer het systeem voor het
eerst wordt ingeschakeld, de enige optie voor toekomstige
herstelwerkzaamheden.
Waarschuwing
U C:- C-schijf zal geformatteerd worden en alle gegevens worden gewist.
Het is van belang dat u reservekopieën maakt van alle bestanden
voordat u deze optie gebruikt.
Opmerking
Om het BIOS-hulpprogramma te openen, drukt u tijdens het opstarten op F2
wanneer u het Acer-logo ziet.
38 - Veelgestelde vragen
Zorg dat u de volgende informatie bij de hand hebt:
Naam:
Adres:
Telefoonnummer:
Type computer en model:
Serienummer:
Aankoopdatum:
Veelgestelde vragen - 39
Tips en hints voor het gebruik van Windows 10
We weten dat dit een nieuw besturingssysteem is, dat enige tijd in
beslag zal nemen om eraan gewend te raken; daarom hebben we
een aantal hulpmiddelen gecreëerd om u op weg te helpen.
Hoe kom ik bij
[Start] (Start)
terecht?
Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start) in de hoek linksonder van het scherm. Door deze te
selecteren zal [Start] (Start) geopend worden waarin u apps kunt
starten.
Hoe kan ik al mijn apps zien?
Druk op de Windows-toets of druk op de knop Windows [Start]
(Start) om een lijst met geïnstalleerde apps op de computer weer
te geven.
Hoe schakel ik de computer uit?
Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start) en selecteer het pictogram voor Voeding > [Shut down]
(Afsluiten). U kunt de computer ook uitschakelen door met de
rechter muisknop te klikken op de knop Windows [Start] (Start) >
[Shut down or sign out] (Afsluiten of afmelden) > [Shut down]
(Afsluiten).
Kan ik meldingen uitschakelen?
U kunt meldingen uitschakelen zodat u uw computer kunt laten
functioneren maar niet gestoord wordt door meldingen.
Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start) en selecteer [Settings] (Instellingen) > [System] (Systeem) >
[Notifications & actions] (Meldingen & acties). Vanaf hier kunt u
voor al uw apps meldingen in-/uitschakelen of kiezen welke apps
moeten worden in-/uitgeschakeld.
Veelgestel
40 - Veelgestelde vragen
Hoe kan ik mijn computer ontgrendelen?
Druk op de spatiebalk en selecteer een gebruikersaccount om de
computer te ontgrendelen. Wanneer er voor uw account een
wachtwoord is ingesteld, zult u het wachtwoord moeten invoeren
om verder te kunnen gaan.
Kan ik het vergrendelingsscherm aanpassen?
U kunt het vergrendelingsscherm aan uw eigen voorkeur
aanpassen met een andere afbeelding, een diavoorstelling van
afbeeldingen laten uitvoeren of u snelle status en meldingen
laten weergeven die op uw persoonlijke behoeften zijn
afgestemd.
Om de achtergrond te wijzigen, drukt u op de Windows-toets of
selecteert u de knop Windows [Start] (Start) en selecteert u
[Settings] (Instellingen) > [Personalization] (Aanpassingen) > [Lock
screen] (Vergrendelingsscherm). Hier kunt u:
Een achtergrondafbeelding voor het vergrendelingsscherm
selecteren
•De [Slideshow] (Diavoorstelling) in of uitzetten
Vergrendelingsscherm-apps selecteren.
Hoe kan ik de diavoorstelling van het vergrendelingsscherm instellen?
1.Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start) en selecteer [Settings] (Instellingen) > [Personalization]
(Aanpassingen).
2. Bij Vergrendelingsscherm kiest u de optie [Slideshow]
(Diavoorstelling).
3.Klik op [Add a folder] (Een map toevoegen) en open de map die
u wilt gebruiken (uw map [Pictures] (Afbeeldingen) zal standaard
geopend worden). Selecteer [Choose this folder] (Deze map
kiezen) om de map toe te voegen aan de diavoorstelling van het
vergrendelingsscherm.
4.Selecteer een mapnaam en klik op [Remove] (Verwijderen) om
de map te verwijderen uit de diavoorstelling van het
vergrendelingsscherm.
Veelgestelde vragen - 41
5. Wijzig de overige instellingen om die aan uw behoeften aan te
passen.
Hoe verplaats ik de tegels?
Selecteer een tegel en sleep deze naar de plaats op [Start] (Start)
waar u wilt dat het verschijnt. De andere tegels zullen verplaatst
worden om zich aan te passen aan de tegel op de nieuwe locatie.
Kan ik de tegels in groepen rangschikken?
Ja, dat is mogelijk. Selecteer een bestaande tegel en sleep de tegel
om [Start] (Start) naar uw wensen te rangschikken. Rechtsklik op
een app en selecteer [Pin to Start] (Vastmaken aan Start) om een
nieuwe groep te maken op [Start] (Start). Vanaf hier kunt u de
tegel naar een bestaande groep op [Start] (Start) slepen. U kunt de
groep(en) een naam geven en de tegels binnen de groepen naar
uw wensen rangschikken.
Kan ik de tegels kleiner of groter maken?
Ja, dat is mogelijk. Rechtsklik op een tegel en selecteer [Resize]
(Formaat wijzigen). Kies een formaat uit het menu dat wordt
weergegeven.
Kan ik de schermresolutie wijzigen?
Ja, dat is mogelijk. Verplaats de cursor naar de hoek linksonder van
het scherm, typ '
Resolutie
' in het tekstvak en bekijk de resultaten.
Selecteer
[Change the resolution of the display] (De resolutie van
het beeldscherm wijzigen)
. U kunt ook met de rechtermuisknop op
een willekeurige plek op het bureaublad klikken en
[Display settings]
(Weergave-instellingen) > [Display] (Weergave)
kiezen.
Hoe kan ik de wekker zetten?
Uw computer kan functioneren als een wekker. Voer
'Alarmsignalen' in om de app [Alarms & Clock] (Klok en
alarmsignalen) te zoeken.
1.Selecteer een alarmsignaal uit de lijst of kies de + rechtsonder in
de hoek om een nieuw alarmsignaal te maken.
42 - Veelgestelde vragen
2.Voer de naam van het Alarmsignaal in.
3.Stel de tijd in door het uur en de minuten te kiezen.
4.Kies op welke dagen de wekker moet afgaan.
5.Selecteer de geluidsmelding.
6.Selecteer de sluimerduur.
7. Selecteer het pictogram
[Save] (Opslaan)
rechtsonder in de hoek
om het alarmsignaal op te slaan.
8.Kies [On] (Aan) of [Off] (Uit) om het alarmsignaal te activeren of
deactiveren.
Waar zijn mijn apps?
Verplaats de cursor naar de hoek linksonder van het scherm en
klik het zoekvak, voer de naam van de app in die u wilt openen.
Hoe kan ik een app laten weergeven in [Start] (Start)?
Als u de lijst met alle apps al ziet en een app wilt weergeven in
[Start] (Start), klikt u met de rechtermuisknop op een app en kiest
u [Pin to Start] (Vastmaken aan Start).
Hoe kan ik een tegel verwijderen uit [Start] (Start)?
Rechtsklik op een tegel om deze te selecteren en selecteer [Unpin
from Start] (Losmaken van Start) om de tegen van [Start] (Start) te
verwijderen.
Hoe kan ik een app laten weergeven in mijn taakbalk?
Als u de lijst met alle apps al ziet en een app wilt weergeven op de
taakbalk, klikt u met de rechtermuisknop op een app of tegel en
kiest u [More] (Meer) > [Pin to taskbar] (Vastmaken aan taakbalk).
Opmerking
De wekker zal alleen afgaan wanneer uw computer actief is op de ingestelde
tijd.
Veelgestelde vragen - 43
Hoe kan ik apps installeren?
U hebt een Microsoft-ID nodig om apps in de [Microsoft Store]
(Microsoft Store) te kunnen kopen en te downloaden.
Ik kan apps als [Notepad] (Kladblok) en [Paint] (Paint) niet vinden! Waar zijn ze?
Verplaats uw cursor naar de hoek linksonder van het scherm en
klik op het zoekvak. Voer de naam van de app in die u wilt
openen. U kunt ook de lijst met alle apps openen en naar
'[Windows Accessories] (Windows-accessoires)' gaan om een lijst
met oudere programma's te bekijken.
Wat is een Microsoft-ID (account)?
Een Microsoft-account bestaat uit een e-mailadres en een
wachtwoord die u gebruikt om u aan te melden bij Windows. U
kunt elk willekeurig e-mailadres gebruiken, maar het beste is om
het adres te kiezen dat u al gebruikt om te communiceren met
vrienden en om zich aan te melden bij uw favoriete websites.
Wanneer u zich aanmeldt bij uw pc met de Microsoft-account zult
u met uw pc verbinding maken met mensen, bestanden en
apparaten die belangrijk voor u zijn.
Heb ik er een nodig?
U hebt geen Microsoft-ID nodig om Windows 10 te gebruiken,
maar het maakt uw leven wel gemakkelijker omdat u dan de
gegevens van verschillende machines die zijn aangemeld met een
Microsoft-ID kunt synchroniseren.
Hoe kom ik aan een Microsoft-ID?
Wanneer Windows 10 al geïnstalleerd is en u zich niet hebt
aangemeld met een Microsoft-account of wanneer u geen
Microsoftaccount hebt en er een wilt hebben, druk dan op de
Windows-toets of op de knop Windows [Start] (Start) > [Settings]
(Instellingen) > [Accounts] (Accounts) > [Sign in with a Microsoft
account instead] (In plaats daarvan aanmelden met een
Microsoft-account) en volg de instructies op het scherm.
44 - Veelgestelde vragen
Hoe controleer ik of er Windows updates zijn?
Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start) > [Settings] (Instellingen) > [Update & Security] (Update en
Beveiliging) > [Windows Update] (Windows-update). Selecteer
[Advanced options] (Geavanceerde opties) om de instellingen te
configureren.
Waar kan ik meer informatie vinden?
Voor meer informatie kunt u de volgende pagina's bezoeken:
•Windows 10-informatie: www.microsoft.com
FAQ's ter ondersteuning: support.acer.com
Veelgestelde vragen - 45
Problemen oplossen
In dit hoofdstuk worden oplossingen aangereikt voor het
verhelpen van algemene systeemproblemen. Doet zich een
probleem voor, lees dan eerst dit hoofdstuk voordat u een
monteur raadpleegt. Voor ernstige problemen moet de computer
worden opengemaakt. Probeer dit niet zelf te doen. Neem contact
op met uw leverancier of de geautoriseerde servicecentra voor
hulp.
Tips voor het oplossen van problemen
Deze computer maakt gebruik van een geavanceerd ontwerp
waardoor foutmeldingen op het scherm verschijnen om u te
helpen bij het oplossen van problemen.
Wanneer het systeem een foutmelding weergeeft of een fout zich
voordoet, zie dan "Foutmeldingen". Wanneer het probleem niet
kan worden opgelost, neem dan contact op met de leverancier.
Foutmeldingen
Wanneer u een foutmelding krijgt, noteer dan het bericht en
corrigeer de fout. De volgende tabellijsten vermelden
foutmeldingen in alfabetische volgorde samen met de
aanbevolen actie.
Foutmeldingen Mogelijke oplossing
CMOS battery bad
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
CMOS checksum
error
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Disk boot failure
Plaats een systeemdisk (opstartbaar) en
druk dan op Enter om opnieuw op te
starten.
Equipment
configuration error
Druk op F2 (tijdens POST) om de BIOS utility
te starten en en klik dan op Exit in de BIOS
utility om opnieuw op te starten.
VEE
L
GESTE
L
DE V
R
A
GEN
46 - Veelgestelde vragen
Wanneer u nog steeds problemen tegenkomt nadat u de
correcties uitgevoerd hebt, neem dan contact op met uw
leverancier of een bevoegd servicecentrum.
Hard disk 0 error
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Hard disk 0
extended type
error
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
I/O parity error
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Keyboard error or
no keyboard
connected
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Keyboard interface
error
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Memory size
mismatch
Druk op F2 (tijdens POST) om de BIOS utility
te starten en en klik dan op Exit in de BIOS
utility om opnieuw op te starten.
Foutmeldingen Mogelijke oplossing
Internet en online-veiligheid - 47
INTERNET EN ONLINE-VEILIGHEID
De eerste stappen op internet
De computer beveiligen
Het is zeer belangrijk de computer te beveiligen tegen virussen en
aanvallen via internet (zie Software voor internetbeveiliging op
pagina 51). Een uitgebreid internetbeveiligingsprogramma wordt
voorgesteld als u de computer voor het eerst opstart. Activeer
deze beveiliging zo snel mogelijk, in ieder geval voordat u
verbinding met internet maakt.
Kies een internetaanbieder
Internet wordt bijna dagelijks gebruikt op de
computer. U krijgt op eenvoudige wijze toegang tot
kennis en diverse communicatietools. Om toegang
te krijgen tot Internet dient u eerst een
internetaanbieder (ISP) te kiezen. Die zorgt voor de
verbinding tussen uw computer en het Internet.
Vergelijk de in uw regio beschikbare ISP’s, vraag
vrienden en familie om hun ervaringen of bekijk overzichten en
consumentenonderzoeken. De ISP van uw keuze legt uit hoe u
verbinding maakt met het Internet (u hebt hiervoor misschien
extra software of een speciaal "kastje" dat verbinding maakt met
uw telefoonlijn nodig).
Soorten aansluitingen
Er zijn verschillende manieren om verbinding met internet te
maken, afhankelijk van het model van uw computer, uw locatie en
uw communicatie-eisen.
Inbellen
Sommige computers bevatten een telefoon inbel (‘modem’)-
aansluiting. Hiermee kunt u via een telefoonlijn verbinding met
48 - Internet en online-veiligheid
internet maken. Als u een inbelverbinding hebt, kunt u de modem
en de telefoon niet tegelijkertijd gebruiken. Deze verbinding
wordt alleen aangeraden als u weinig gebruik maakt van internet,
omdat de verbindingssnelheid laag is en de verbindingstijd
meestal per uur wordt berekend.
DSL (bijv. ADSL)
DSL (Digital Subscriber Line) is een constante verbinding over de
telefoonlijn. U kunt de telefoon en internet tegelijk gebruiken,
omdat deze niet dezelfde frequentie gebruiken. Voor DSL moet u
in de buurt van een telefoonmaatschappij wonen (soms is voor
elk telefoonstopcontact een 'microfilter' nodig om storing te
voorkomen). Om in aanmerking te kunnen komen voor DSL, moet
u zich in de buurt van een DSL-knooppunt vinden (in landelijke
gebieden is deze dienst soms niet beschikbaar). De
verbindingssnelheid varieert afhankelijk van waar u bent, maar
meestal hebt u met DSL een zeer snelle en betrouwbare
internetaansluiting. Aangezien de verbinding altijd is
ingeschakeld, betaalt u een vast bedrag per maand.
Kabel
Met een kabelverbinding hebt u een constante snelle verbinding
met internet via de TV-kabel. Deze service is meestal beschikbaar
in grote steden. U kunt tegelijkertijd uw telefoon gebruiken,
kabel-TV kijken en internet gebruiken.
Netwerkaansluitingen
Een LAN (Local Area Network) is een groep computers (bijv. in een
bedrijf of thuis) die dezelfde communicatielijn en -bronnen delen.
Bij gebruik van een netwerk kunt u bestanden, randapparatuur
(zoals een printer) en een internetverbinding delen. U kunt een
Opmerking
Voor een DSL-verbinding hebt u een specifieke modem nodig. U ontvangt
deze doorgaans van uw ISP wanneer u een abonnement neemt. Veel van
deze modems bevatten een router die netwerk- en Wi-Fi-toegang biedt.
Internet en online-veiligheid - 49
LAN instellen met kabels (zoals Ethernet) of met draadloze
technologieën (zoals Wi-Fi of Bluetooth).
Draadloze netwerken
Een wireless LAN of WLAN is een draadloos lokaal netwerk, dat
twee of meer computers draadloos met elkaar verbindt. U kunt er
bestanden, randapparatuur en een internetverbinding mee
delen.
Wat zijn de voordelen van een draadloos netwerk?
Mobiliteit
Draadloze LAN-systemen zorgen ervoor dat u en andere
gebruikers van uw thuisnetwerk toegang tot bestanden en
apparatuur die is aangesloten op een netwerk, bijv. een printer of
een scanner, kunnen delen.
U kunt ook een internetverbinding delen met andere computers
in uw huis.
Eenvoudige en snelle installatie
Het installeren van een draadloos LAN gaat snel en eenvoudig en
u hoeft geen kabels door wanden en plafonds te trekken.
Onderdelen van een draadloos LAN
Voor het instellen van een draadloos thuisnetwerk hebt u het
volgende nodig:
Toegangspunt (router)
Toegangspunten (routers) zijn tweezijdige ontvangers die data
uitzenden naar de directe omgeving. Access points
(toegangspunten) fungeren als mediator tussen bekabelde en
draadloze netwerken. De meeste routers hebben een
ingebouwde DSL-modem waardoor u toegang kunt krijgen tot
een high speed DSL-internetverbinding. De ISP
(internetaanbieder) die u hebt gekozen, levert doorgaans een
modem/router bij een abonnement op hun diensten. Lees de
documentatie die bij uw toegangspunt/router is geleverd
zorgvuldig door voor gedetailleerde setupinstructies.
50 - Internet en online-veiligheid
Netwerkkabel (RJ45)
Een netwerkkabel (ook RJ45 genoemd) wordt gebruikt om de
hostcomputer aan te sluiten op het toegangspunt (zie
onderstaande afbeelding). Dit type kabel wordt ook gebruikt voor
het aansluiten van randapparatuur op het toegangspunt.
Draadloze adapter
De meeste computers beschikken over een draadloze module en
een Wi-Fi-knop waarmee de draadloze netwerkverbinding in of uit
kan worden geschakeld. U kunt met de netwerkbeheeropties het
draadloze netwerk in- of uitschakelen of bepalen wat via het
netwerk wordt gedeeld.
Surf op internet!
Om te kunnen internetten, hebt u een
internetbrowser nodig. [Microsoft Edge] (Microsoft
Edge) is een programma waarmee u veiliger en
gemakkelijker kunt internetten. Nadat u uw
internettoegang hebt ingesteld en verbinding hebt
met internet, klikt u in het [Start Menu] (Startmenu)
op de Microsoft Edge-tegel of op het pictogram op de taakbalk en
u kunt internet op een geheel nieuwe manier gaan beleven!
Acer-website
Ga om te beginnen eens naar onze website, www.acer.com.
Acer streeft ernaar u constant persoonlijke technische
ondersteuning te bieden. Raadpleeg het onderdeel [Support]
(Ondersteuning) voor persoonlijke hulp.
Waarschuwing
Het gebruik van draadloze apparaten in een vliegtuig is mogelijk
verboden. Schakel alle toestellen uit voordat u aan boord van een
vliegtuig gaat; ze kunnen schadelijk zijn voor de apparatuur van het
vliegtuig, communicatie verstoren en zelfs illegaal zijn. Vraag na het
opstijgen aan het cabinepersoneel of u Wi-Fi mag inschakelen.
Internet en online-veiligheid - 51
www.acer.com is uw toegangspoort tot een wereld van online
activiteiten en diensten: bezoek ons regelmatig voor de laatste
informatie en downloads!
Software voor internetbeveiliging
Om te zorgen dat cybercriminelen geen vat op je krijgen, heeft
Acer de handen ineengeslagen met Norton om je beveiliging te
bieden voor al je apparaten.
Een aantal Acer-computers is voorzien van bescherming van Norton Security
Norton Security is vooraf geïnstalleerd op een aantal Acer-
computers om je identiteit en financiële gegevens te beschermen
tegen virussen, spyware, malware en andere online bedreigingen.
Ontdek hoe je jezelf op internet kunt beschermen en je
beveiliging kunt waarborgen nadat je introductieabonnement is
verlopen.
Cybercriminelen een stap voor blijven
Zorg dat je hackers en cybercriminelen te slim af bent door de
tactieken te kennen waarmee ze toegang krijgen tot je
privégegevens.
Zorg dat je software up-to-date is
Cybercriminelen zijn in sterke mate afhankelijk van zwakke
punten in software en platformen. Dit is namelijk de makkelijkste
manier om ongemerkt malware op het apparaat van een
gebruiker te zetten, soms zonder dat de gebruiker ook maar iets
doet. Onmiddellijk nadat een softwarefabrikant een update
aankondigt, staan hackers klaar met malware die via gaten in de
software kan binnenkomen, die er niet zouden zijn als de
gebruiker de update had geïnstalleerd.
Zo blijf je beschermd: Pas software-updates toe zodra ze
beschikbaar zijn.
Opmerking
De specificaties kunnen per model of besturingssysteem verschillen.
52 - Internet en online-veiligheid
Wees alert op nep- of phishingmails
Wees voorzichtig met e-mails die van een vriend of collega lijken
te komen, als je de e-mails ook maar een klein beetje niet
vertrouwt. Misschien hebben ze geen hoofdletters in je naam
gebruikt of spelfouten gemaakt. De e-mail kan afkomstig zijn van
cybercriminelen die je proberen te overtuigen hun je
creditcardnummer te sturen, of je aan te melden bij een onechte
banksite die eruitziet als die van jouw bank maar het niet is.
Zo blijf je beschermd: Gebruik een krachtig antispamfilter. Als een
e-mail er vreemd uitziet, klik dan nergens op en verwijder hem
onmiddellijk. Open in plaats hiervan zelf een browser, typ het
websiteadres van de bank en log zelf in.
Trap er niet als iemand je belt
Bij deze vorm van fraude word je gebeld door mensen die doen
alsof ze van de technische ondersteuning zijn van een bedrijf dat
je vertrouwt, zoals Norton of Microsoft, en die beweren dat je een
virus hebt. De voornaamste beweegreden van dergelijke vormen
van oplichting is om geld uit de zak van het slachtoffer te kloppen.
Cybercriminelen kunnen ook malware installeren, zoals
keylogging-software of 'backdoor' Trojaanse paarden om
toegang te krijgen tot persoonlijke informatie.
Zo blijf je beschermd: Trap niet in telefoontjes van mensen die
beweren dat je software of computer niet werkt. Geef nooit
persoonlijke gegevens, zoals je creditcardnummer, via de
telefoon aan iemand die je niet kent.
Methoden die populair zijn bij cybercriminelen
Nu ken je enkele methoden die cybercriminelen vaak gebruiken
om op je apparaat binnen te komen of je te verleiden
privégegevens aan hen prijs te geven. Hier zijn een paar soorten
malware die ze graag gebruiken wanneer ze eenmaal op een
apparaat zijn binnengedrongen en wat je kunt doen als je
hiermee geïnfecteerd bent.
Internet en online-veiligheid - 53
Ransomware
Een vorm van malware die de bestanden met persoonlijke
gegevens op je computer en aangesloten apparaten codeert.
Codering zet bestanden om in een andere opmaak, die alleen kan
worden gedecodeerd met een specifieke decoderingsleutel.
Wanneer de ransomware zichzelf eenmaal heeft geïnstalleerd,
wordt een waarschuwing weergegeven dat de computer nu is
vergrendeld. De gebruiker moet binnen een bepaalde tijd een
bepaald geldbedrag betalen als 'boete'. Maar let op: wanneer dit
bedrag is betaald, kan de crimineel toch nog besluiten de
bestanden niet te decoderen.
Wat je kunt doen als je geïnfecteerd raakt: Voorkom in de eerste
plaats dat je geïnfecteerd raakt door internetbeveiligingssoftware
zoals Norton Security te gebruiken. Maak ook regelmatig back-
ups van al je gegevens online of op een externe harde schijf die
alleen is aangesloten op je computer terwijl je de back-up uitvoert.
Er zijn gevallen bekend waarbij ransomware de toegang heeft
vergrendeld tot externe schijven die op de computer zijn
aangesloten.
Als je inderdaad bent geïnfecteerd met ransomware, denk dan
nog eens na voor je het losgeld betaalt. Er is geen enkele garantie
dat de cybercrimineel je bestanden ontgrendelt en je geeft ze
alleen maar de financiële middelen om te jagen op andere
onschuldige slachtoffers.
Botnets
Een botnet is een serie geïnfecteerde, verbonden computers die
zijn samengevoegd om een taak uit te voeren. Botnets krijgen
toegang tot je computer via een stukje schadelijke
programmacode. Wanneer de software is gedownload, neemt de
botnet contact op met zijn mastercomputer om te laten weten dat
alles klaar is om van start te gaan. Nu heeft de persoon die de
botnet heeft gemaakt, volledige controle over je computer,
telefoon, tablet of IoT-apparaat. De meeste mensen die zijn
geïnfecteerd met een botnet, weten niet eens dat er gerommeld
is met de beveiliging van hun computer!
54 - Internet en online-veiligheid
Wat je kunt doen als je geïnfecteerd raakt: Als je geïnfecteerd
bent, heb je dit waarschijnlijk niet eens door omdat bots erom
bekend staan heel stiekem te zijn. Je internetprovider stuurt je
misschien een melding dat er een bedreiging op je netwerk is
gevonden en dat je de bot moet verwijderen. Als je inderdaad een
bot hebt, gebruik dan internetbeveiligingssoftware, zoals Norton
Security, om al je apparaten te scannen.
Virussen/malware
Het woord 'virus' wordt al jaren gebruikt voor alle schadelijke
vormen van software. Een virus is echter slechts één soort
schadelijke bedreiging. Een virus wordt geclassificeerd als een
zichzelf replicerend stukje schadelijke code dat zich verplaatst
door zich in bestanden of programma's te verstoppen.
Wat je kunt doen als je geïnfecteerd raakt: Neem stappen om
infectie te voorkomen door internetbeveiligingssoftware te
installeren, zoals Norton Security. Als je een abonnement hebt
genomen op Norton Security en je vermoedt dat je een virus hebt,
kun je Norton-technici bellen om je te helpen het virus te
vernietigen.
Neem voorzorgsmaatregelen wanneer je openbare wifi gebruikt
Openbare wifi is vrijwel overal beschikbaar, van lokale cafés tot de
hotels en luchthavens die je bezoekt tijdens het reizen. Hoewel
openbare wifi ons leven wel wat makkelijker heeft gemaakt,
brengt het ook beveiligingsrisico's met zich mee voor persoonlijke
gegevens op onze laptops en smartphones. Een VPN (Virtual
Private Network) geeft je online privacy en anonimiteit door een
privénetwerk te maken van een openbare internetverbinding.
VPN's maskeren je IP-adres zodat je online acties worden
beveiligd en vrijwel niet te traceren zijn. Een van de grootste
beveiligingsrisico's op openbare wifi zijn de MITM-aanvallen
(man-in-the-middle). Deze aanvallen zijn vergelijkbaar met
afluistertechnieken. Er worden gegevens verzonden vanaf punt A
(computer) naar punt B (server/website) en een aanvaller kan
ertussen komen. Ze installeren dan tools geprogrammeerd om
'mee te luisteren' tijdens transmissies en om specifieke, als
waardevol aangeduide gegevens te onderscheppen. Deze
Internet en online-veiligheid - 55
gegevens, zoals bijvoorbeeld je gebruikersnamen en
wachtwoorden, worden vervolgens vastgelegd.
Overweeg het gebruik van een VPN-oplossing (Virtual Private
Network) om zo te garanderen dat je privacy en anonimiteit zijn
beschermd wanneer je openbare wifi gebruikt. VPN-services
kunnen alle gegevens coderen die je verzendt en ontvangt op een
openbare wifi-hotspot en je gegevens beschermen tegen hackers
en andere gebruikers van dezelfde verbinding.
Meer tips over hoe je je zelf kunt beschermen
Met goede beveiligingsgewoonten kun je zorgen dat je minder
blootstaat aan online criminelen. Door maar enkele
basisgewoonten aan te leren, kun je enorme vooruitgang boeken
in het verkleinen van de risico's van cybercriminaliteit:
Bescherm je accounts met krachtige, unieke wachtwoorden die
een combinatie bevatten van ten minste 10 hoofd- en kleine
letters, symbolen en cijfers.
Klik niet op willekeurige links en open geen ongevraagde
berichten en bijlagen, vooral van mensen die je niet kent.
Open geen persoonlijke gegevens of accounts op sociale media
via onbeveiligde wifi-netwerken.
Gebruik beveiligingssoftware op je apparaten om jezelf te
beschermen tegen de nieuwste bedreigingen.
Bescherm uw computer met Windows-beveiligingsvoorzieningen
Windows biedt verschillende beveiligingstoepassingen.
[Windows Updates] (Windows-updates)
Als u een actieve internetverbinding hebt, kan Windows zoeken
naar belangrijke updates voor uw computer en deze automatisch
installeren. Deze updates bestaan uit security patches en
programma-updates die het werken met uw computer
verbeteren en uw computer beschermen tegen nieuwe virussen
en aanvallen.
56 - Internet en online-veiligheid
Hoe weet ik dat mijn computer kwetsbaar is?
Als in het [Action Center] (Actiecentrum) een waarschuwing wordt
weergegeven, uw computer niet goed werkt of onverwachts
vastloopt, of sommige programma's niet goed functioneren, is
uw computer mogelijk geïnfecteerd door schadelijke software.
Maar dat betekent niet dat elk probleem in de computer wordt
veroorzaakt door een virus! Als u denkt dat uw computer
geïnfecteerd is, moet u direct uw antivirus- en antispyware-
software bijwerken (tenzij u dat zeer recent hebt gedaan).
Blu-ray of DVD-films afspelen - 57
BLU-RAY OF DVD-FILMS AFSPELEN
Als uw computer een Blu-ray- of DVD-station bevat, kunt u films
afspelen op uw computer of op een HD-TV via HDMI.
1. Plaats de schijf in het station.
2.Na een paar seconden zat het afspelen van de film beginnen.
3.Wanneer de film niet opstart, opent u het afspeelprogramma
van de video en opent u de schijf in het bestandsmenu.
Belangrijk
Als u de DVD-speler de eerste keer start, wordt u gevraagd de regiocode
in te voeren. DVD's zijn verkrijgbaar voor 6 regio's.
Regiocode Land of regio
1VS, Canada
2 Europa, Midden-Oosten, Zuid-Afrika, Japan
3 Zuidoost-Azië, Taiwan, Zuid-Korea
4 Latijns-Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland
5 Voormalige U.S.S.R, delen van Afrika, India
6 Volksrepubliek China
Opmerking
Als u de regiocode wilt wijzigen, plaatst u een DVD-film met een andere
regiocode in het DVD-station.
Zodra het dvd-station is ingesteld op een regiocode, kan het station
uitsluitend dvd's voor die regio afspelen. U kunt de regiocode maximaal vijf
maal instellen (met inbegrip van de eerste keer). Daarna wordt de laatste
regiocode ingesteld als permanente code.
Het terugzetten van de harde schijf in zijn oorspronkelijke toestand heeft
geen invloed op het aantal malen dat de regiocode is ingesteld.
v1
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57

Acer NITRO N50-610 I9218 de handleiding

Type
de handleiding