Acer ASPIRE XC-895 I5206 BE de handleiding

Type
de handleiding
Aspire-desktopcomputer
Gebruikershandleiding
2 -
© 2020. Alle rechten voorbehouden.
Aspire-desktopcomputer
Dekt: Torenmodellen
Deze uitgave: 04/2020
Uw Acer product registreren
Als het nieuwe apparaat het Windows-besturingssysteem gebruikt, is
het product wellicht automatisch geregistreerd tijdens het opstarten
van het Windows-besturingssysteem op het apparaat.
Log in op www.acer.com/myproducts met het e-mailadres dat u bij
het Windows-besturingssysteem hebt geregistreerd om uw
productregistratie te bekijken. (Reset het wachtwoord als u het niet
weet.)
Als de registratie niet kan worden gevonden, volgt u onderstaande
stappen om u te registreren.
1. Zorg dat u verbonden bent met internet.
2. Ga naar www.acer.com/register-product.
3. Meld u aan met uw Acer ID of registreer u.
4. Voer het serienummer of de SNID van het apparaat in om dit te
registreren.
Belangrijk
Deze handleiding bevat informatie die auteursrechtelijk beschermd is
door wetgeving. De informatie die in deze handleiding staat, kan zonder
kennisgeving vooraf gewijzigd worden. Afhankelijk van de versie van
het besturingssysteem worden bepaalde functie die in deze
handleiding zijn beschreven eventueel niet ondersteund. De hierin
opgenomen afbeeldingen zijn alleen ter verwijzing en kunnen
informatie of functies bevatten die niet op uw computer van toepassing
is/zijn. Acer Groep is niet aansprakelijk voor technische of redactionele
fouten of weglatingen in deze handleiding.
Modelnummer: _________________________________
Serienummer: _________________________________
Aankoopdatum: ________________________________
Plaats van aankoop: ____________________________
Inhoudsopgave - 3
INHOUDSOPGAVE
Om te beginnen 5
Uw gidsen................................................ 5
Onderhoud en tips voor het gebruik van
de computer............................................. 5
De computer uitschakelen .......................... 5
De computer met zorg behandelen............. 6
De adapter met zorg behandelen ............... 7
Reiniging en onderhoud.............................. 7
Herstel 8
Een bestandsgeschiedenisback-up
maken...................................................... 8
De stuurprogramma's van uw draadloos
netwerk en LAN back-uppen ................... 9
Een standaard fabrieksback-up maken ... 9
De computer herstellen ......................... 10
Deze pc resetten en mijn bestanden
behouden.................................................. 10
Deze pc resetten en alles verwijderen ...... 11
Een Bluetooth-verbinding gebruiken 13
Bluetooth in- en uitschakelen ................ 13
Bluetooth inschakelen en een apparaat
toevoegen ................................................. 13
Verbinding maken met het Internet 15
Verbinding maken met een draadloos
netwerk .................................................. 15
Verbinding maken met een draadloos
LAN ........................................................... 15
Verbinding maken via een kabel ........... 16
Ingebouwde netwerkvoorziening .............. 16
De computer beveiligen 18
Wachtwoorden gebruiken...................... 18
Wachtwoorden invoeren ........................... 19
BIOS-hulpprogramma 20
Opstartvolgorde ..................................... 20
Wachtwoorden instellen ........................ 20
Energiebeheer 21
Energie besparen .................................. 21
Poorten en aansluitingen 23
USB 3.2 gen 1-informatie.......................... 24
USB 3.2 gen 2-informatie.......................... 24
Audiopoorten achterkant........................... 24
Universele Seriële Bus (USB) 25
USB type-C-poort 27
HDMI 28
Sd-kaartlezer 29
Video- en audio-aansluitingen 30
Een beeldscherm aansluiten ................. 30
Koptelefoon en microfoon...................... 30
Veelgestelde vragen 32
Informatie over serviceverlening............ 34
Tips en hints voor het gebruik van
Windows 10 ........................................... 36
Hoe kom ik bij [Start] (Start) terecht?........ 36
Hoe schakel ik de computer uit?............... 36
Hoe kan ik mijn computer ontgrendelen? . 36
Hoe kan ik de wekker zetten?................... 38
Waar zijn mijn apps?................................. 39
Wat is een Microsoft-ID (account)?........... 40
Hoe controleer ik of er Windows updates
zijn?........................................................... 40
Waar kan ik meer informatie vinden? ....... 40
Problemen oplossen .............................. 41
Tips voor het oplossen van problemen ..... 41
Foutmeldingen .......................................... 41
Internet en online-veiligheid 43
De eerste stappen op internet ............... 43
De computer beveiligen ............................ 43
Kies een internetaanbieder....................... 43
Netwerkaansluitingen................................ 44
Surf op internet! ........................................ 46
Software voor internetbeveiliging.............. 46
Blu-ray of DVD-films afspelen 52
Aan de slag...
In dit hoofdstuk zult u het volgende aantreffen:
Nuttige informatie over de zorg voor uw computer en uw
gezondheid
Hoe u herstelback-ups maakt
Richtlijnen voor verbinding maken met een netwerk
Informatie over het gebruik van de gebundelde software van Acer
Om te beginnen - 5
OM TE BEGINNEN
Bedankt dat u hebt gekozen voor deze desktopcomputer van Acer als
oplossing voor uw computereisen.
Uw gidsen
Om u te helpen met het werken op uw Acer desktopcomputer hebben
we een aantal gidsen ontworpen:
Allereerst helpt de Set-uphandleiding (of Set-upposter) u bij het
instellen van uw computer.
Als u meer wilt weten over hoe u met de computer productiever kunt
werken, raadpleeg dan de Gebruikershandleiding. Deze
Gebruikershandleiding bevat gedetailleerde informatie over
onderwerpen zoals systeemfuncties, gegevensherstel,
uitbreidingsopties en probleem oplossen.
Zodra verbinding met internet is gemaakt, kunt u updates voor de
computer downloaden van:
http://go.acer.com/?id=17883
1. De koppeling opent de internetpagina Acer [Support]
(Ondersteuning).
2. Blader omlaag naar [Drivers and Manuals] (Stuurprogramma's en
handleidingen) en zoek uw model door het serienummer, SNID of
productmodel te plakken of zelf in te voeren.
3. Vanaf deze pagina kunt u ook het identificatiehulpmiddel van Acer
downloaden en installeren, dat het serienummer en de SNID van
de computer automatisch detecteert zodat u dit naar het klembord
kunt kopiëren.
4. Zodra u het model van uw product hebt gevonden, worden
updates of documenten weergegeven.
Onderhoud en tips voor het gebruik van de
computer
De computer uitschakelen
U kunt de computer uitschakelen op een van de volgende manieren:
6 - Om te beginnen
Gebruik het afsluitcommando van Windows: Druk op de Windows-
toets of selecteer de knop Windows [Start] (Start) en kies [Power]
(Energie) > [Shut down] (Afsluiten).
Rechtsklik op de knop Windows [Start] (Start) > [Shut down or sign
out] (Afsluiten of afmelden) > [Shut down] (Afsluiten).
Wanneer u de computer een moment wilt uitschakelen maar niet
helemaal wilt afsluiten, kunt u deze als volgt in de [Sleep]
(Slaapstand) zetten:
Druk op de aan/uitknop.
Druk op de sneltoets Slaapstand.
Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start), selecteer [Power] (Energie) > [Sleep] (Slaapstand).
Rechtsklik op de knop Windows [Start] (Start) > [Shut down or sign
out] (Afsluiten of afmelden) > [Sleep] (Slaapstand).
De computer met zorg behandelen
Uw computer zal u jarenlang uitstekende diensten bewijzen, mits u
deze met zorg behandelt.
Gebruik uitsluitend de adapter die bij het apparaat is geleverd of een
adapter die door Acer is goedgekeurd om het apparaat van energie
te voorzien.
Stel de computer niet bloot aan direct zonlicht. Plaats de computer
niet in de buurt van een warmtebron, zoals een radiator.
Stel de computer niet bloot aan temperaturen onder 0°C (32°F) of
boven 50°C (122°F).
Stel de computer niet bloot aan magnetische velden.
Stel de computer niet bloot aan regen of vocht.
Mors geen water of andere vloeistoffen op de computer.
Opmerking
Als u de computer niet op de normale wijze kunt uitschakelen, houd dan de
aan/uit-knop maximaal tien seconden ingedrukt om de computer uit te
schakelen. Als u de computer hebt uitgeschakeld en meteen weer wilt
inschakelen, moet u minstens twee seconden wachten voordat u de
computer weer inschakelt.
Om te beginnen - 7
Stel de computer niet bloot aan zware schokken of trillingen.
Stel de computer niet bloot aan stof en vuil.
Plaats geen objecten boven op de computer.
Gebruik geen overdadige kracht om de schermklep te sluiten.
Plaats de computer nooit op een oneffen oppervlak.
De adapter met zorg behandelen
Houd bij het gebruik van de adapter rekening met het volgende:
Sluit de adapter niet aan op een ander apparaat.
Ga niet op het netsnoer staan en plaats er geen zware voorwerpen
op. Leid de stroomkabel en enige andere kabels weg van waar
mensen lopen.
Wilt u de stekker van het netsnoer uit het stopcontact halen, trek
dan niet aan het snoer, maar aan de stekker.
Bij gebruik van een verlengsnoer mag het totale aantal ampères van
de aangesloten apparatuur, het aantal toegestane ampères van het
verlengsnoer niet overschrijden. Tevens mag de totale belasting van
alle apparatuur die op één stopcontact is aangesloten, de belasting
van de zekering niet overschrijden.
Reiniging en onderhoud
Ga als volgt te werk om de computer te reinigen:
1. Schakel de computer uit.
2. Koppel de adapter los.
3. Gebruik een zachte, vochtige doek. Gebruik geen vloeibare
reinigingsmiddelen of reinigingsmiddelen in spuitbussen.
Als uw computer is gevallen of zichtbaar is beschadigd, of niet
normaal werkt, dient u contact op te nemen met het dichtstbijzijnde
Acer-servicecentrum.
WAARSCHUWING! oppervlak is heet. Niet
aanraken.
8 - Herstel
HERSTEL
Als u problemen ondervindt met de computer en de veelgestelde
vragen (zie Hebt u een vraag? op pagina 31) bieden geen
oplossing, kunt u de computer herstellen.
Dit onderdeel beschijft de hersteltools die beschikbaar zijn op de
computer. Acer biedt u Acer Care Center, waarmee u de pc kunt
resetten, de pc kunt verversen, bestanden en gegevens kunt back-
uppen en een standaard fabrieksback-up kunt maken. Als u Acer
Care Center niet kunt openen, klikt u op [Settings] (Instellingen) in
het [Start menu] (Startmenu), selecteert u [Update & Security]
(Update en Beveiliging) en klikt u vervolgens op [Recovery]
(Herstel).
Een bestandsgeschiedenisback-up maken
Met [Recovery Management] (Herstelbeheer) kunt u snel en
eenvoudig back-ups maken van bestanden en deze herstellen als de
originele versies zijn verloren, beschadigd of verwijderd.
1. Kies vanuit [Start] (Start) de optie Care Center en vervolgens
[Recovery Management] (Herstelbeheer).
2. Selecteer het tabblad [Backup] (Back-up) en klik op [Get started]
(Aan de slag) zodat [Create backup] (Back-up maken) het venster
[Backup] (Back-uppen) opent.
3. Sluit het USB-station aan (of een draagbare externe harde schijf) en
klik op + om een station toe te voegen. Selecteer het USB-station in
de keuzelijst.
4. Klik op [More options] (Meer opties) om de passende back-
upopties te selecteren, zoals een planning van het back-upinterval,
hoe lang u de back-ups wilt bewaren (standaard is [Forever] (Voor
altijd)), welke mappen al dan niet moeten worden geback-upt. Klik
op [Back up now] (Nu back-up maken) om verder te gaan.
5. Volg het proces totdat dit is voltooid.
Opmerking
Acer Care Center kan per model of besturingssysteem verschillen.
Herstel - 9
6. Koppel het USB-station los (of een draagbare externe harde schijf)
en voorzie dit van een label.
De stuurprogramma's van uw draadloos netwerk
en LAN back-uppen
Maak een back-up van de stuurprogramma's van uw draadloos
netwerk en uw LAN. Met deze back-ups kunt u de stuurprogramma's
van uw draadloos netwerk en uw LAN installeren als u een ander
besturingssysteem installeert.
1. Kies vanuit [Start] (Start) de optie Care Center en vervolgens
[Recovery Management] (Herstelbeheer).
2. Kies het tabblad [Backup] (Back-up) en klik op [Get started] (Aan
de slag) bij [Backup wireless and LAN drivers] (Draadloze en LAN-
stuurprogramma's back-uppen). Kies een map om de
stuurprogramma's in op te slaan en selecteer [OK] (OK).
3. De voortgang van de back-up is zichtbaar op het scherm.
Een standaard fabrieksback-up maken
Met [Recovery Management] (Herstelbeheer) kunt u het
besturingssysteem, geïnstalleerde apps en gegevens snel en
makkelijk back-uppen.
1. Kies vanuit [Start] (Start) de optie Care Center en vervolgens
[Recovery Management] (Herstelbeheer).
2. Selecteer het tabblad [Backup] (Back-up) en klik op [Get started]
(Aan de slag) zodat [Create backup] (Back-up maken) het venster
[Backup] (Back-uppen) opent.
3. Klik op [Go to Backup and Restore (Windows 7)] (Ga naar Back-
up maken en terugzetten (Windows 7)).
4. Klik op [Security and Maintenance] (Beveiliging en onderhoud)
linksonder op de pagina en klik op [Recovery] (Herstel).
Belangrijk
Schrijf een unieke beschrijving op het station, zoals 'Herstelback-up
van bestandsgeschiedenis'. Bewaar de back-up op een veilige plek die
u niet vergeet.
10 - Herstel
5. Selecteer [Create a recovery drive] (Een herstelstation maken)
om het venster [Recovery Drive] (Herstelstation) te openen.
6. Zorg dat [Back up system files to the recovery drive]
(Systeembestanden back-uppen op het herstelstation) is
geselecteerd en klik op [Next] (Volgende).
7. Sluit het USB-station aan, wacht totdat dit door de pc wordt
gedetecteerd en klik op [Next] (Volgende).
8. Alles op het station wordt verwijderd. Klik op [Create] (Maken) om
verder te gaan.
9. De voortgang van de back-up is zichtbaar op het scherm.
10.Volg het proces totdat dit is voltooid.
11.Koppel het USB-station los en voorzie het van een label.
De computer herstellen
Met [Recovery Management] (Herstelbeheer) kunt u de computer snel
en eenvoudig herstellen naar de oorspronkelijke toestand. U kunt
ervoor kiezen uw bestanden te houden of ze te verwijderen voordat u
Windows opnieuw installeert.
Deze pc resetten en mijn bestanden behouden
1. Kies vanuit [Start] (Start) de optie Care Center en vervolgens
[Recovery Management] (Herstelbeheer).
2. Kies het tabblad [Restore] (Herstellen) en klik op [Get started] (Aan
de slag) om het venster [Recovery] (Herstel) te openen.
Belangrijk
Schrijf een unieke beschrijving op het station, zoals 'Windows
Herstelback-up'. Bewaar de back-up op een veilige plek die u niet
vergeet.
Opmerking
Aangezien de back-up, na formatteren, meer dan 8GB opslagruimte nodig
heeft, raden wij u aan een USB-station te gebruiken met een capaciteit van
16GB of meer.
Herstel - 11
3. Klik op [Get started] (Aan de slag) en [Choose an option] (Kies een
optie). Selecteer [Keep my files] (Mijn bestanden houden) om de
pc te hernieuwen en het besturingssysteem opnieuw te installeren
zonder uw persoonlijke bestanden te verwijderen. Klik op [Next]
(Volgende) om verder te gaan.
4. Als de pc wordt gereset, wordt Windows opnieuw geïnstalleerd,
worden de standaardwaarden van alle instellingen hersteld en
worden alle vooraf geïnstalleerde apps en programma's verwijderd,
zonder dat uw persoonlijke bestanden worden verwijderd. Klik op
[Reset] (Resetten) om verder te gaan. Dit kan even duren en de pc
wordt opnieuw opgestart.
5. De voortgang van de reset is zichtbaar op het scherm. Het scherm
wordt uitgeschakeld tijdens het resetten.
6. Het scherm wordt weer ingeschakeld als Windows wordt
geïnstalleerd. De pc wordt tijdens het resetten diverse malen
opnieuw opgestart.
7. Volg het proces totdat dit is voltooid.
8. Als de pc het resetproces heeft voltooid, zijn de
standaardinstellingen van Windows hersteld, zonder dat uw
persoonlijke bestanden zijn verwijderd.
Deze pc resetten en alles verwijderen
1. Kies vanuit [Start] (Start) de optie Care Center en vervolgens
[Recovery Management] (Herstelbeheer).
2. Kies het tabblad [Restore] (Herstellen) en klik op [Get started] (Aan
de slag) om het venster [Recovery] (Herstel) te openen.
Belangrijk
Als op de pc apps zijn geïnstalleerd, worden deze verwijderd. Als u de
apps en instellingen, die bij de pc zijn geleverd, niet wilt herstellen, gaat
u naar [Change settings] (Instellingen wijzigen) en schakelt u
voorafgaand aan de herstelpoging de optie uit om voorgeïnstalleerde
apps, die bij deze pc zijn geleverd, niet te herstellen. Klik op [Confirm]
(Bevestigen) om verder te gaan.
12 - Herstel
3. Klik op [Get started] (Aan de slag) en [Choose an option] (Kies een
optie). Selecteer [Remove everything] (Alles verwijderen) om de
pc te resetten naar de fabriekstoestand.
4. Klik op [Change settings] (Instellingen wijzigen) om de passende
herstelinstellingen te kiezen ([Data erasure] (Dataverwijdering) en
[Data drives] (Datastations)). Klik op [Confirm] (Bevestigen) om
verder te gaan.
5. Als alle instellingen zijn uitgevoerd, klikt u op [Next] (Volgende) om
verder te gaan.
6. Klik op [Reset] (Resetten) om verder te gaan.
7. De voortgang van de reset is zichtbaar op het scherm. Het scherm
wordt uitgeschakeld tijdens het resetten.
8. Het scherm wordt weer ingeschakeld als Windows wordt
geïnstalleerd. De pc wordt tijdens het resetten diverse malen
opnieuw opgestart.
9. Volg het proces totdat dit is voltooid.
10.Als de pc klaar is met resetten, gebruikt Windows de standaard
fabrieksinstellingen.
Waarschuwing
Als u "[Data erasure] (Dataverwijdering)" selecteert, worden alle
persoonlijke bestanden en accounts verwijderd, en ook aanwezige
stuurprogramma's die de Windows-installatie eventueel beïnvloeden.
Een Bluetooth-verbinding gebruiken - 13
EEN BLUETOOTH-VERBINDING
GEBRUIKEN
Bluetooth is een technologie waarmee u gegevens draadloos kunt
overdragen tussen vele verschillende apparaten die zich op korte
afstand van elkaar bevinden. Voorbeelden van apparaten met
Bluetooth zijn, onder andere, computers, mobiele telefoons, tablets,
draadloze koptelefoons en toetsenborden.
Om Bluetooth te gebruiken, moet u controleren of:
1. Bluetooth op beide apparaten ingeschakeld is.
2. Uw apparaten "gekoppeld" (of verbonden) zijn.
Bluetooth in- en uitschakelen
De Bluetooth-adapter moet op beide apparaten worden ingeschakeld.
Op uw computer kan dat een externe schakelaar, een software-
instelling of een aparte, in een USB-poort van de computer gestoken,
Bluetooth-dongle (wanneer er geen interne Bluetooth-adapter
aanwezig is) zijn.
Bluetooth inschakelen en een apparaat toevoegen
Elke nieuw apparaat moet eerst "gekoppeld" worden met de
Bluetooth-adapter van uw computer. Dat betekent dat deze eerst uit
veiligheidsoverwegingen geverifieerd moet worden. U hoeft slechts
eenmaal te koppelen. Daarna zullen ze verbonden worden door
simpelweg de Bluetooth-adapter op beide apparaten in te schakelen.
Op uw computer is Bluetooth standaard uitgeschakeld. Ga als volgt te
werk om de Bluetooth-adapter van de computer in te schakelen:
1. Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start) > [Settings] (Instellingen) > [Devices] (Apparaten) >
[Bluetooth & other devices] (Bluetooth en andere apparaten) en
klik op de aan/uit-knop onder [Bluetooth] (Bluetooth) om het in- of
uit te schakelen.
Opmerking
Controleer de gebruikershandleiding van uw apparatuur om te zien hoe u de
Bluetooth-adapter inschakelt.
14 - Een Bluetooth-verbinding gebruiken
2. Klik op [Add Bluetooth or other device] (Bluetooth of ander
apparaat toevoegen) en selecteer vervolgens het apparaat dat u
wilt toevoegen.
3. De computer zal automatisch beginnen met het zoeken naar
apparaten en zal zichtbaar worden voor andere apparaten.
4. Selecteer het apparaat dat u wilt koppelen in de lijst met gevonden
apparaten.
5. Als na het koppelen een code op het scherm verschijnt, voert u die
code in op het apparaat om verbinding te maken.
U kunt ook de Bluetooth-instellingen openen door het pictogram
[Notifications] (Meldingen) rechtsonder in de hoek van het scherm te
selecteren om het deelvenster [Notifications] (Meldingen) te openen.
Vanaf hier kunt u Bluetooth in- of uitschakelen of rechtsklikken op
[Bluetooth] (Bluetooth) > [Go to Settings] (Ga naar instellingen)
om de Bluetooth-instellingen te openen.
Opmerking
Voor sommige apparaten die een oudere versie van de Bluetooth-
technologie gebruiken, is het nodig om op beide apparaten een pincode in te
voeren. In het geval één van de apparaten geen invoermogelijkheden heeft
(zoals een headset), beschikt het apparaat over een vaste code (gewoonlijk
"0000" of "1234"). Raadpleeg de gebruikershandleiding van uw apparaat
voor meer informatie.
Verbinding maken met het Internet - 15
VERBINDING MAKEN MET HET
INTERNET
In dit hoofdstuk vindt u algemene informatie over verschillende
soorten verbindingen en over verbinding maken met internet. Voor
gedetailleerde informatie, zie Netwerkaansluitingen op pagina 44.
Met de geïntegreerde netwerkfuncties van de computer kunt u
eenvoudig de computer op internet aansluiten met een kabel of
draadloze verbinding.
Om verbinding met internet te kunnen maken, dient u eerst een
internetverbinding aan te vragen bij een internetaanbieder (ISP),
meestal een telefonie- of kabelbedrijf, die bij u thuis of op kantoor de
internetverbinding moet aanleggen. De ISP installeert een klein
apparaat, een router of modem, waarmee u verbinding met internet
kunt maken.
Verbinding maken met een draadloos netwerk
Verbinding maken met een draadloos LAN
Een draadloos lokaal netwerk (draadloos LAN of WLAN) zorgt voor
een draadloze verbinding tussen twee of meer computers. Als u
verbinding hebt met een WLAN, hebt u toegang tot internet. U kunt
ook bestanden, andere apparaten en zelfs uw internetverbinding
delen.
De draadloze verbinding van uw computer wordt automatisch
ingeschakeld. Tijdens de configuratie geeft Windows een lijst met
beschikbare netwerken weer. Kies uw netwerk en voer indien nodig
het wachtwoord in. Met de netwerkbeheeropties kunt u de draadloze
netwerkverbinding in- en uitschakelen of bepalen wat via het netwerk
wordt gedeeld.
Ga als volgt te werk om verbinding te maken met een draadloos
netwerk.
16 - Verbinding maken met het Internet
1. Zorg dat u beschikt over een draadloze router/toegangspunt en een
geactiveerde internetverbinding van uw internetaanbieder. Schijf de
naam en het wachtwoord van het draadloze netwerk op (indien
nodig).
2. Klik op het Netwerk-pictogram in het meldingsgebied.
3. U ziet een lijst met beschikbare draadloze netwerken. Selecteer het
netwerk dat u wilt gebruiken.
4. Nadat u een draadloos netwerk hebt geselecteerd, kiest u
[Connect] (Verbinden).
5. Indien nodig voert u het wachtwoord van het netwerk in.
Verbinding maken via een kabel
Ingebouwde netwerkvoorziening
Als uw computer een netwerkpoort heeft, sluit u een netwerkkabel
aan tussen de netwerkpoort van de computer en een beschikbare
poort van de router (zie onderstaande afbeelding). Vervolgens kunt u
online gaan.
Opmerking
Raadpleeg de documentatie van uw internetaanbieder of van de router voor
meer informatie over verbinding maken met internet.
Opmerking
Als Wi-Fi is uitgeschakeld, klikt u op de tegel Wi-Fi om dit in te schakelen.
Uw computer en
gegevens veilig
houden...
In dit hoofdstuk zult u het volgende aantreffen:
Hoe u uw computer kunt beveiligen
Wachtwoorden instellen
18 - De computer beveiligen
DE COMPUTER BEVEILIGEN
Uw computer is een kostbare investering waarvoor u uiteraard goed
zorg moet dragen. In dit gedeelte tonen we u hoe u zorg draagt voor
uw computer en hoe u deze beveiligt tegen misbruik door derden.
Wachtwoorden gebruiken
U kunt drie typen wachtwoorden instellen om ongeoorloofd gebruik
van uw computer te voorkomen. Deze wachtwoorden beveiligen uw
computer en uw gegevens op verschillende niveaus:
Met een Supervisor Password voorkomt u ongeoorloofde toegang
tot de BIOS. Als u een beheerderswachtwoord instelt, moet u dit
wachtwoord typen om toegang te verkrijgen tot de BIOS. Zie
Wachtwoorden instellen op pagina 20.
Met een User Password voorkomt u ongeoorloofd gebruik van uw
computer. Combineer het gebruik van dit wachtwoord met
wachtwoordbeveiliging tijdens het opstarten en bij het activeren
vanuit de [Hibernation] (Sluimerstand) (indien beschikbaar) voor
een maximale beveiliging.
Door een Password on Boot in te stellen om de computer te starten
vermijdt u dat derden zich een toegang verschaffen tot uw
gegevens. Combineer het gebruik van dit wachtwoord met
wachtwoordbeveiliging tijdens het opstarten en bij het activeren
vanuit de [Hibernation] (Sluimerstand) (indien beschikbaar) voor
een maximale beveiliging.
Belangrijk
Vergeet uw Supervisor Password niet! Als u het wachtwoord vergeet,
moet u contact opnemen met uw leverancier of een erkend
servicecentrum.
De computer beveiligen - 19
Wachtwoorden invoeren
Als er een wachtwoord is ingesteld, wordt middenin het scherm een
wachtwoordvenster weergegeven.
Als er een Supervisor Password is ingesteld, wordt dit gevraagd
wanneer u de BIOS opent.
Voer het Supervisor Password in en druk op Enter als u de BIOS
wilt gebruiken. Als u een onjuist wachtwoord invoert, verschijnt er
een waarschuwing. Probeer het opnieuw en druk op Enter.
Als het User Password is ingesteld en het wachtwoord bij opstarten
is ingeschakeld, wordt tijdens het opstarten het wachtwoord
gevraagd.
Voer het User Password in en druk op Enter als u de computer wilt
gebruiken. Als u een onjuist wachtwoord invoert, verschijnt er een
waarschuwing. Probeer het opnieuw en druk op Enter.
Belangrijk
U krijgt drie kansen om het correcte wachtwoord in te voeren. Als u
driemaal een onjuist wachtwoord invoert, wordt het systeem
geblokkeerd. Verschuif de stroomschakelaar en houd de aan/uit knop
vier seconden ingedrukt om de computer uit te schakelen. Schakel de
computer weer in en probeer het opnieuw.
20 - BIOS-hulpprogramma
BIOS-HULPPROGRAMMA
Het BIOS-hulpprogramma is een configuratieprogramma voor de
hardware die in het Basic Input/Output System (BIOS) van uw
computer is ingebouwd.
Omdat uw computer al is geconfigureerd en geoptimaliseerd, is het
normaal gesproken niet nodig dit programma uit te voeren. Als u
echter configuratieproblemen ondervindt, moet u het programma wel
uitvoeren.
Als u het BIOS utility wilt activeren, drukt u op F2 terwijl het computer-
logo wordt weergegeven.
Opstartvolgorde
Om de opstartvolgorde in het BIOS-hulpprogramma in te stellen,
activeert u het BIOS-hulpprogramma en selecteert u daarna Boot in
de categorieën die bovenaan op het scherm vermeld staan.
Wachtwoorden instellen
Om een wachtwoord bij opstarten in te stellen, activeert u de BIOS
utility. Selecteer vervolgens Security in de categorieën bovenaan op
het scherm.
Zoek Set Supervisor Password en voer en wachtwoord in om deze
functie in te schakelen. Zodra u voor deze functie een wachtwoord
hebt ingevoerd, kunt u daarna Password on Boot inschakelen/
uitschakelen.
Denk eraan om F10 te selecteren om, als u klaar bent met wijzigingen
uit te voeren, deze goed op te slaan en het BIOS-hulpprogramma af
te sluiten.
Energiebeheer - 21
ENERGIEBEHEER
Deze computer heeft een ingebouwde energiebeheereenheid die de
systeemactiviteit controleert. Onder systeemactiviteit valt activiteit van
één of meer van de volgende apparaten: toetsenbord, muis, harde
schijf, randapparatuur aangesloten op de computer en
videogeheugen. Wanneer er geen activiteit gedetecteerd wordt
gedurende een bepaalde periode, schakelt de computer enkele of alle
apparaten uit om energie te besparen.
Energie besparen
Snel opstarten uitschakelen
Uw computer gebruikt Snel opstarten om een snelle opstart te maken,
maar gebruikt ook een kleine hoeveelheid energie om op signalen
voor opstart te controleren. Deze controles verbruiken extra energie.
Wanneer u de energiebehoeften van uw computer en de schade voor
het milieu wilt beperken, dient u Snel opstarten uit te schakelen:
1. Druk op de Windows-toets of gebruik de Windows [Start] (Start)-
knop en kies vervolgens [Settings] (Instellingen) > [System]
(Systeem) > [Power & sleep] (Energie en slaapstand).
2. Selecteer [Choose what the power buttons do] (Het gedrag van
de aan/uit-knoppen bepalen).
3. Selecteer [Change settings that are currently unavailable]
(Instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn).
4. Blader naar beneden en schakel [Turn on fast startup] (Snel
opstarten inschakelen) uit.
5. Selecteer [Save changes] (Wijzigingen opslaan).
Opmerking
Wanneer Snel opstarten uitgeschakeld is, zal de computer meer tijd
gebruiken om op te starten vanuit de [Sleep] (Slaapstand).
Uw computer zal evenmin opstarten wanneer deze een instructie voor
opstarten ontvangt via een netwerk (Wake on LAN).
In dit hoofdstuk zult u het volgende aantreffen:
Informatie over poorten en aansluitingen waarover uw computer
beschikt
Poorten en
aansluitingen...
Poorten en aansluitingen - 23
POORTEN EN AANSLUITINGEN
Onderstaande tabellen geven wat de diverse pictogrammen
betekenen.
Opmerking
Onderstaande poorten en aansluitingen zijn wellicht niet op elk model
beschikbaar.
Pictogram Item Pictogram Item
Aan/uitknop Seriële poort
Microfoonaansluiting Lijn-in aansluiting
Luidspreker- of kop-
telefoonaansluiting
Audio-combo-
aansluiting
USB-poort HDMI-poort
Externe
weergaveaansluiting
(VGA)
Gelijkstroom-in-
aansluiting
RJ-45
Ethernetaansluiting
DP DisplayPort
Lijn-uit /
luidspreker-uit
DVI DVI-poort
Herstelknop
USB-poort met
uittgeschakeld
opladen
Sleuf voor
Kensington-slot
USB type-C-poort
24 - Poorten en aansluitingen
USB 3.2 gen 1-informatie
Met USB 3.2 gen 1 compatibele poorten zijn blauw.
Compatibel met USB 3.2 gen 1 en eerdere apparaten.
Voor optimale prestaties gebruikt u USB 3.2 gen 1-gecertificeerde
apparaten.
Op basis van de USB 3.2 gen 1-specificatie (SuperSpeed USB).
USB 3.2 gen 2-informatie
Met USB 3.2 gen 2 compatibele poorten zijn rood.
Compatibel met USB 3.2 gen 2 en eerdere apparaten.
Voor optimale prestaties gebruikt u USB 3.2 gen 2-gecertificeerde
apparaten.
Op basis van de USB 3.2 gen 2-specificatie (SuperSpeed USB).
Audiopoorten achterkant
Onderstaande tabel geeft de functies weer van de audio-aansluitingen
aan de achterzijde (indien beschikbaar).
Picto-
gramkleur
Headset Stereo Quadrofonisch 5.1-kanaal
Blauw
Achterzijde Achterzijde
Groen
Headset Voorzijde Voorzijde Voorzijde
Blauw
Microfoon-in Microfoon-in Microfoon-in
Midden/
woofer
Universele Seriële Bus (USB) - 25
UNIVERSELE SERIËLE BUS (USB)
De USB-poort is een zeer snelle poort waarop u USB-randapparatuur
kunt aansluiten, zoals een muis, een extern toetsenbord, extra
opslagruimte (externe harde schijven) of een ander compatibel
apparaat.
U kunt apparaten zoals tablets, smartphones of andere apparaten
opladen via een USB-poort. Sommige USB 3.2 gen 1-poorten
ondersteunen de mogelijkheid om apparaten op te laden wanneer de
computer in de [Hibernate] (Sluimerstand) staat of uitgeschakeld is.
Daarnaast kunt u een USB-hub gebruiken om meerdere apparaten
aan te sluiten op een enkele USB-poort.
Opmerking
Zij momenteel twee USB-standaarden beschikbaar op computers van Acer:
USB 2.0 (High-speed USB) en USB 3.2 gen 1 (SuperSpeed USB). USB 2.0-
poorten op Acer-computers hebben een zwart lipje in de poort, terwijl
USB 3.2 gen 1-poorten een blauwe lip hebben. Voor de beste prestaties
dienen USB 3.2 gen 1-apparaten altijd te worden aangesloten op USB 3.2
gen 1-poorten. Raadpleeg de documentatie van uw apparaat om te zien
welke standaard het ondersteunt.
26 - Universele Seriële Bus (USB)
Belangrijk
Wanneer u een USB opslag apparaat gaat verwijderen, moet u met
rechts klikken op het USB-pictogram in de Windows-taakbalk en
"<apparaat> [Eject] (Uitwerpen)" selecteren om het besturingssysteem
op te dragen het apparaat niet langer te gebruiken voordat het
verwijderd wordt. Het nalaten van deze handeling kan resulteren in
gegevensverlies of schade aan uw randapparaat.
USB type-C-poort - 27
USB TYPE-C-POORT
Met een USB type-C-poort kunt u makkelijk verbinding maken met
USB type-C-randapparatuur, zoals extra opslag (bijvoorbeeld een
externe harde schijf) of andere compatibele apparaten.
De type-C-poort is omkeerbaar: stekkers kunnen met beide zijden
boven worden geplaatst.
Opmerking
Op computer van Acer
ondersteunen USB type-C-poorten tot USB 3.2
(SuperSpeed USB, 10 Gbps).
Andere USB-apparatuur met een USB type-C-stekker worden ondersteund,
maar met een lagere overdrachtsnelheid en bepaalde functies zijn wellicht
uitgeschakeld (zoals beeldschermondersteuning voor Thunderbolt).
Belangrijk
Wanneer u een USB opslag apparaat gaat verwijderen, moet u met
rechts klikken op het USB-pictogram in de Windows-taakbalk en
"<apparaat> [Eject] (Uitwerpen)" selecteren om het besturingssysteem
op te dragen het apparaat niet langer te gebruiken voordat het
verwijderd wordt. Het nalaten van deze handeling kan resulteren in
gegevensverlies of schade aan uw randapparaat.
28 - HDMI
HDMI
HDMI (High-Definition Multimedia Interface) is een digitale audio/
video-interface van hoge kwaliteit. Met HDMI kunt u elke compatibele
digitale audio/videobron aansluiten, zoals uw computer, een set-top
box, dvd-speler en audio/video-ontvanger op iedere compatibele
digitale audio en/of videomonitor, zoals een digitale televisie (DTV) via
een enkele kabel.
Door de enkele kabel blijft alles netjes, terwijl u op eenvoudige wijze
apparatuur kunt aansluiten en kunt genieten van de beste audio- en
visuele kwaliteit.
Sd-kaartlezer - 29
SD-KAARTLEZER
SD-kaarten (Secure Digital) worden gebruikt in
diverse digitale camera's, tablets, mediaspelers en
mobiele telefoons.
SD-kaart plaatsen
1. Richt de kaart met de contactpunten naar de poort en naar
beneden.
2. Schuif de kaart voorzichtig in de sleuf. Als u merkt dat u kracht moet
gebruiken om de kaart te kunnen plaatsen, verander dan een beetje
de richting.
3. Duw tegen de kaart totdat deze op z'n plek klikt. Een klein stukje
van de kaart blijft uit de sleuf steken.
Als de kaart bestanden bevat, kan in het venster [Windows AutoPlay]
(Windows Automatisch afspelen) verschijnen (afhankelijk van de
gegevens op de kaart), waarin u gevraagd wordt of u een programma
wilt gebruiken om de gegevens op de kaart te openen.
SD-, SDHC- en SDXC-kaarten
Verschillende soorten SD-kaarten maken gebruik van verschillende
capaciteiten, terwijl het algemene ontwerp onveranderd is. SD-
kaarten bevatten tot 4 GB; SDHC-kaarten bevatten tot 32 GB; en
SDXC-kaarten bevatten tot 2048 GB (2 TB). De computer bevat een
met SDHC of SDXC compatibele kaartlezer.
Belangrijk
Als u een sd-kaart wilt verwijderen, klikt u voorafgaand aan het
verwijderen op het USB-pictogram op de taalkbalk van Windows en
kiest u "<kaartnaam> [Eject] (Uitwerpen)" om het besturingssysteem
op de hoogte te stellen dat het apparaat niet meer mag worden gebruikt.
Het nalaten van deze handeling kan resulteren in gegevensverlies of
schade aan uw randapparaat.
Opmerking
SDXC-geheugenkaarten kunnen uitsluitend worden gebruikt in een met
SDXC compatibele kaartlezer; SD- en SDHC-kaarten kunnen in elk type
kaartlezer worden gebruikt.
30 - Video- en audio-aansluitingen
VIDEO- EN AUDIO-AANSLUITINGEN
Sluit via een videopoort een extern beeldscherm aan op de computer.
Welk poorttype beschikbaar is, is afhankelijk van de configuratie van
de computer.
Een beeldscherm aansluiten
1. Controleer of de computer en het beeldscherm zijn uitgeschakeld.
2. Sluit de videokabel aan op de monitorpoort van de computer.
3. Sluit de stroomkabel van het beeldscherm aan op het beeldscherm
en steek de stekker in een correct geaard stopcontact.
4. Volg eventuele setupinstructies in de gebruikershandleiding van het
beeldscherm.
5. Schakel eerst het beeldscherm in en vervolgens de computer.
6. De juiste resolutie en vernieuwingsfrequentie worden automatisch
gedetecteerd. Indien nodig verandert u de weergave-instellingen
van de computer.
Koptelefoon en microfoon
U kunt audioapparatuur aansluiten met de een of meer 3,5 mm jacks
van de computer.
Gebruik de koptelefoonpoort om een stereokoptelefoon of versterker
aan te sluiten. Als u een audioapparaat aansluit op de
koptelefoonpoort worden de ingebouwde luidsprekers uitgeschakeld.
Gebruik de microfoonpoort om een externe microfoon aan te sluiten.
Als u een microfoon aansluit, wordt de ingebouwde microfoon
uitgeschakeld.
Opmerking
Open de beeldscherminstellingen door met de rechtermuisknop ergens op
het bureaublad te klikken en selecteer [Display settings]
(Beeldscherminstellingen).
Opmerking
Sommige computers hebben een "combinatiepoort" waarop u enkelpins
headsets met een ingebouwde microfoon kunt aansluiten. Deze headsets
worden voornamelijk gebruikt op smartphones.
Hebt u een vraag?
In dit hoofdstuk zult u het volgende aantreffen:
Veelgestelde vragen
Tips voor het gebruik van Windows 10
Informatie over probleemoplossing
De manier om uzelf online te beschermen
De locatie waar u contactinformatie van een Acer-servicecentrum
kunt aantreffen
32 - Veelgestelde vragen
VEELGESTELDE VRAGEN
Hieronder volgt een overzicht van situaties die zich kunnen voordoen
tijdens het gebruik van de computer. Bij elke situatie worden
eenvoudige antwoorden en oplossingen voorgesteld.
Ik heb de stroom ingeschakeld, maar de computer start niet op.
Controleer of de stroomtoevoer naar de computer nog intact is (als de
computer een aan/uit-indicator heeft, is deze uit). Als er geen
stroomtoevoer is, controleert u het volgende:
Als u de accu gebruikt, is deze wellicht bijna leeg en krijgt de
computer geen stroom meer. Sluit de adapter aan om de accu
opnieuw op te laden. U moet mogelijk enkele minuten wachten
voordat u uw computer opnieuw kunt inschakelen.
Controleer of de adapter correct is aangesloten op de computer en
op het stopcontact.
Controleer het volgende als de stroomtoevoer naar de computer
intact is:
Bevindt er zich een schijf in het optisch station? Verwijder deze en
druk op Ctrl + Alt + Del om het systeem opnieuw op te starten.
Heeft u een usb-opslagapparaat (usb-station of smartphone) op uw
computer aangesloten? Koppel deze los en druk op Ctrl + Alt + Del
om het systeem opnieuw op te starten.
Er wordt niets weergegeven op het scherm.
De energiebesparingsfunctie van de computer schakelt het scherm
automatisch uit om energie te besparen. Druk op een toets om het
scherm weer te activeren.
Als u het scherm niet kunt activeren door op een toets te drukken, kan
dit drie oorzaken hebben:
Het helderheidsniveau is te laag. Gebruik de sneltoets Helderheid
verhogen om het helderheidniveau aan te passen.
De weergave kan zijn ingesteld op een externe monitor. Druk op de
schakeltoets voor het beeldscherm om de weergave terug te
schakelen naar de computer.
Veelgestelde vragen - 33
De computer is in de [Sleep] (Slaapstand) of [Hibernate]
(Sluimerstand) geschakeld (de aan/uit-led knippert dan). Druk kort
op de aan/uit knop om verder te gaan.
De computer geeft geen geluid weer.
Controleer het volgende:
Het volume kan zijn uitgeschakeld. Kijk naar het pictogram van
volumebeheer (luidspreker) op de taakbalk. Als dit niet beschikbaar
is, klikt u op het pictogram en sleept u de schuifknop naar rechts om
het volume hoger te zetten.
Het volume is mogelijk te laag. Controleer het volume in
volumebeheer (luidspreker) op de taakbalk. U kunt ook de
sneltoetsen voor de volumeregeling gebruiken om het volume aan
te passen.
Indien koptelefoon, oortelefoon of externe luidsprekers op de
koptelefoonaansluiting van de computer zijn aangesloten, worden
de interne luidsprekers automatisch uitgeschakeld.
Ik wil de lade van het optisch station uitwerpen zonder de stroom in
te schakelen.
Er bevindt zich een mechanische uitwerpknop op het station. Steek
een pen of opengevouwen paperclip in de opening en duw erop om
de lade van de drive te openen.
Het toetsenbord reageert niet.
Sluit een extern toetsenbord aan op een USB poort van de computer.
Als dit toetsenbord wel werkt, raadpleeg dan uw leverancier of een
erkend servicecentrum omdat de kabel van het interne toetsenbord
mogelijk los zit.
De printer werkt niet.
Controleer of de printer op een stopcontact is aangesloten en is
ingeschakeld.
Controleer of de printerkabel goed is aangesloten op een USB-poort
en de desbetreffende poort van de printer.
34 - Veelgestelde vragen
Ik wil mijn computer herstellen naar de originele instellingen.
Dit herstelproces helpt u de C:-schijf te herstellen met de originele
software-inhoud dat op het moment dat u het notebook kocht, was
geïnstalleerd.
Controleer de instellingen van de BIOS voordat u een
herstelhandeling uitvoert.
1. Als de instelling D2D Recovery beschikbaar is in Main, zorg dan
dat die is Enabled.
2. Verlaat de BIOS utility en bewaar de wijzigingen. Het systeem wordt
opnieuw opgestart.
Zie De computer herstellen op pagina 10 voor meer informatie.
Informatie over serviceverlening
Voordat u belt
Zorg dat u bij de computer zit en de volgende informatie bij de hand
hebt voordat u Acer belt voor online-service. Met uw medewerking
kunnen we uw problemen sneller en efficiënter oplossen. Als er
foutberichten of geluidssignalen door de computer zijn weergegeven,
schrijf deze dan op of noteer het aantal en de volgorde van de
pieptonen.
Opmerking
Indien op uw systeem meerdere talen gebruikt worden, is het
besturingssysteem en taal die wordt gekozen wanneer het systeem voor het
eerst wordt ingeschakeld, de enige optie voor toekomstige
herstelwerkzaamheden.
Waarschuwing
U C:- C-schijf zal geformatteerd worden en alle gegevens worden
gewist. Het is van belang dat u reservekopieën maakt van alle
bestanden voordat u deze optie gebruikt.
Opmerking
Om het BIOS-hulpprogramma te openen, drukt u tijdens het opstarten op F2
wanneer u het Acer-logo ziet.
Veelgestelde vragen - 35
Zorg dat u de volgende informatie bij de hand hebt:
Naam:
Adres:
Telefoonnummer:
Type computer en model:
Serienummer:
Aankoopdatum:
36 - Veelgestelde vragen
Tips en hints voor het gebruik van Windows 10
We weten dat dit een nieuw besturingssysteem is, dat enige tijd in
beslag zal nemen om eraan gewend te raken; daarom hebben we een
aantal hulpmiddelen gecreëerd om u op weg te helpen.
Hoe kom ik bij [Start] (Start) terecht?
Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start) in de hoek linksonder van het scherm. Door deze te selecteren
zal [Start] (Start) geopend worden waarin u apps kunt starten.
Hoe kan ik al mijn apps zien?
Druk op de Windows-toets of druk op de knop Windows [Start] (Start)
om een lijst met geïnstalleerde apps op de computer weer te geven.
Hoe schakel ik de computer uit?
Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start) en selecteer het pictogram voor Voeding > [Shut down]
(Afsluiten). U kunt de computer ook uitschakelen door met de rechter
muisknop te klikken op de knop Windows [Start] (Start) > [Shut down
or sign out] (Afsluiten of afmelden) > [Shut down] (Afsluiten).
Kan ik meldingen uitschakelen?
U kunt meldingen uitschakelen zodat u uw computer kunt laten
functioneren maar niet gestoord wordt door meldingen.
Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start) en selecteer [Settings] (Instellingen) > [System] (Systeem)
> [Notifications & actions] (Meldingen & acties). Vanaf hier kunt u
voor al uw apps meldingen in-/uitschakelen of kiezen welke apps
moeten worden in-/uitgeschakeld.
Hoe kan ik mijn computer ontgrendelen?
Druk op de spatiebalk en selecteer een gebruikersaccount om de
computer te ontgrendelen. Wanneer er voor uw account een
wachtwoord is ingesteld, zult u het wachtwoord moeten invoeren om
verder te kunnen gaan.
V
eelgestel
Veelgestelde vragen - 37
Kan ik het vergrendelingsscherm aanpassen?
U kunt het vergrendelingsscherm aan uw eigen voorkeur aanpassen
met een andere afbeelding, een diavoorstelling van afbeeldingen
laten uitvoeren of u snelle status en meldingen laten weergeven die
op uw persoonlijke behoeften zijn afgestemd.
Om de achtergrond te wijzigen, drukt u op de Windows-toets of
selecteert u de knop Windows [Start] (Start) en selecteert u [Settings]
(Instellingen) > [Personalization] (Aanpassingen) > [Lock screen]
(Vergrendelingsscherm). Hier kunt u:
Een achtergrondafbeelding voor het vergrendelingsscherm
selecteren
•De [Slideshow] (Diavoorstelling) in of uitzetten
Vergrendelingsscherm-apps selecteren.
Hoe kan ik de diavoorstelling van het vergrendelingsscherm
instellen?
1. Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start) en selecteer [Settings] (Instellingen) > [Personalization]
(Aanpassingen).
2. Bij Vergrendelingsscherm kiest u de optie [Slideshow]
(Diavoorstelling).
3. Klik op [Add a folder] (Een map toevoegen) en open de map die u
wilt gebruiken (uw map [Pictures] (Afbeeldingen) zal standaard
geopend worden). Selecteer [Choose this folder] (Deze map
kiezen) om de map toe te voegen aan de diavoorstelling van het
vergrendelingsscherm.
4. Selecteer een mapnaam en klik op [Remove] (Verwijderen) om de
map te verwijderen uit de diavoorstelling van het
vergrendelingsscherm.
5. Wijzig de overige instellingen om die aan uw behoeften aan te
passen.
Hoe verplaats ik de tegels?
Selecteer een tegel en sleep deze naar de plaats op [Start] (Start)
waar u wilt dat het verschijnt. De andere tegels zullen verplaatst
worden om zich aan te passen aan de tegel op de nieuwe locatie.
38 - Veelgestelde vragen
Kan ik de tegels in groepen rangschikken?
Ja, dat is mogelijk. Selecteer een bestaande tegel en sleep de tegel
om [Start] (Start) naar uw wensen te rangschikken. Rechtsklik op een
app en selecteer [Pin to Start] (Vastmaken aan Start) om een
nieuwe groep te maken op [Start] (Start). Vanaf hier kunt u de tegel
naar een bestaande groep op [Start] (Start) slepen. U kunt de
groep(en) een naam geven en de tegels binnen de groepen naar uw
wensen rangschikken.
Kan ik de tegels kleiner of groter maken?
Ja, dat is mogelijk. Rechtsklik op een tegel en selecteer [Resize]
(Formaat wijzigen). Kies een formaat uit het menu dat wordt
weergegeven.
Kan ik de schermresolutie wijzigen?
Ja, dat is mogelijk. Verplaats de cursor naar de hoek linksonder van het
scherm, typ '
Resolutie
' in het tekstvak en bekijk de resultaten. Selecteer
[Change the resolution of the display] (De resolutie van het
beeldscherm wijzigen)
. U kunt ook met de rechtermuisknop op een
willekeurige plek op het bureaublad klikken en
[Display settings]
(Weergave-instellingen) > [Display] (Weergave)
kiezen.
Hoe kan ik de wekker zetten?
Uw computer kan functioneren als een wekker. Voer 'Alarmsignalen'
in om de app [Alarms & Clock] (Klok en alarmsignalen) te zoeken.
1. Selecteer een alarmsignaal uit de lijst of kies de + rechtsonder in de
hoek om een nieuw alarmsignaal te maken.
2. Voer de naam van het Alarmsignaal in.
3. Stel de tijd in door het uur en de minuten te kiezen.
4. Kies op welke dagen de wekker moet afgaan.
5. Selecteer de geluidsmelding.
6. Selecteer de sluimerduur.
7. Selecteer het pictogram [Save] (Opslaan) rechtsonder in de hoek om
het alarmsignaal op te slaan.
8. Kies [On] (Aan) of [Off] (Uit) om het alarmsignaal te activeren of
deactiveren.
Veelgestelde vragen - 39
Waar zijn mijn apps?
Verplaats de cursor naar de hoek linksonder van het scherm en klik
het zoekvak, voer de naam van de app in die u wilt openen.
Hoe kan ik een app laten weergeven in [Start] (Start)?
Als u de lijst met alle apps al ziet en een app wilt weergeven in [Start]
(Start), klikt u met de rechtermuisknop op een app en kiest u [Pin to
Start] (Vastmaken aan Start).
Hoe kan ik een tegel verwijderen uit [Start] (Start)?
Rechtsklik op een tegel om deze te selecteren en selecteer [Unpin
from Start] (Losmaken van Start) om de tegen van [Start] (Start) te
verwijderen.
Hoe kan ik een app laten weergeven in mijn taakbalk?
Als u de lijst met alle apps al ziet en een app wilt weergeven op de
taakbalk, klikt u met de rechtermuisknop op een app of tegel en kiest
u [More] (Meer) > [Pin to taskbar] (Vastmaken aan taakbalk).
Hoe kan ik apps installeren?
U hebt een Microsoft-ID nodig om apps in de [Microsoft Store]
(Microsoft Store) te kunnen kopen en te downloaden.
Ik kan apps als [Notepad] (Kladblok) en [Paint] (Paint) niet vinden!
Waar zijn ze?
Verplaats uw cursor naar de hoek linksonder van het scherm en klik
op het zoekvak. Voer de naam van de app in die u wilt openen. U kunt
ook de lijst met alle apps openen en naar '[Windows Accessories]
(Windows-accessoires)' gaan om een lijst met oudere programma's te
bekijken.
Opmerking
De wekker zal alleen afgaan wanneer uw computer actief is op de ingestelde
tijd.
40 - Veelgestelde vragen
Wat is een Microsoft-ID (account)?
Een Microsoft-account bestaat uit een e-mailadres en een
wachtwoord die u gebruikt om u aan te melden bij Windows. U kunt
elk willekeurig e-mailadres gebruiken, maar het beste is om het adres
te kiezen dat u al gebruikt om te communiceren met vrienden en om
zich aan te melden bij uw favoriete websites. Wanneer u zich
aanmeldt bij uw pc met de Microsoft-account zult u met uw pc
verbinding maken met mensen, bestanden en apparaten die
belangrijk voor u zijn.
Heb ik er een nodig?
U hebt geen Microsoft-ID nodig om Windows 10 te gebruiken, maar
het maakt uw leven wel gemakkelijker omdat u dan de gegevens van
verschillende machines die zijn aangemeld met een Microsoft-ID kunt
synchroniseren.
Hoe kom ik aan een Microsoft-ID?
Wanneer Windows 10 al geïnstalleerd is en u zich niet hebt
aangemeld met een Microsoft-account of wanneer u geen
Microsoftaccount hebt en er een wilt hebben, druk dan op de
Windows-toets of op de knop Windows [Start] (Start) > [Settings]
(Instellingen) > [Accounts] (Accounts) > [Sign in with a Microsoft
account instead] (In plaats daarvan aanmelden met een
Microsoft-account) en volg de instructies op het scherm.
Hoe controleer ik of er Windows updates zijn?
Druk op de Windows-toets of selecteer de knop Windows [Start]
(Start) > [Settings] (Instellingen) > [Update & Security] (Update en
Beveiliging) > [Windows Update] (Windows-update). Selecteer
[Advanced options] (Geavanceerde opties) om de instellingen te
configureren.
Waar kan ik meer informatie vinden?
Voor meer informatie kunt u de volgende pagina's bezoeken:
Windows 10-informatie: www.microsoft.com
FAQ's ter ondersteuning: support.acer.com
Veelgestelde vragen - 41
Problemen oplossen
In dit hoofdstuk worden oplossingen aangereikt voor het verhelpen
van algemene systeemproblemen. Doet zich een probleem voor, lees
dan eerst dit hoofdstuk voordat u een monteur raadpleegt. Voor
ernstige problemen moet de computer worden opengemaakt. Probeer
dit niet zelf te doen. Neem contact op met uw leverancier of de
geautoriseerde servicecentra voor hulp.
Tips voor het oplossen van problemen
Deze computer maakt gebruik van een geavanceerd ontwerp
waardoor foutmeldingen op het scherm verschijnen om u te helpen bij
het oplossen van problemen.
Wanneer het systeem een foutmelding weergeeft of een fout zich
voordoet, zie dan "Foutmeldingen". Wanneer het probleem niet kan
worden opgelost, neem dan contact op met de leverancier.
Foutmeldingen
Wanneer u een foutmelding krijgt, noteer dan het bericht en corrigeer
de fout. De volgende tabellijsten vermelden foutmeldingen in
alfabetische volgorde samen met de aanbevolen actie.
Foutmeldingen Mogelijke oplossing
CMOS battery bad
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
CMOS checksum
error
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Disk boot failure
Plaats een systeemdisk (opstartbaar) en druk
dan op Enter om opnieuw op te starten.
Equipment
configuration error
Druk op F2 (tijdens POST) om de BIOS utility
te starten en en klik dan op Exit in de BIOS
utility om opnieuw op te starten.
Hard disk 0 error
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Hard disk 0
extended type error
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
V
EELGESTELDE
42 - Veelgestelde vragen
Wanneer u nog steeds problemen tegenkomt nadat u de correcties
uitgevoerd hebt, neem dan contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
I/O parity error
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Keyboard error or no
keyboard connected
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Keyboard interface
error
Neem contact op met uw leverancier of een
bevoegd servicecentrum.
Memory size
mismatch
Druk op F2 (tijdens POST) om de BIOS utility
te starten en en klik dan op Exit in de BIOS
utility om opnieuw op te starten.
Foutmeldingen Mogelijke oplossing
Internet en online-veiligheid - 43
INTERNET EN ONLINE-VEILIGHEID
De eerste stappen op internet
De computer beveiligen
Het is zeer belangrijk de computer te beveiligen tegen virussen en
aanvallen via internet (zie Software voor internetbeveiliging op
pagina 46). Een uitgebreid internetbeveiligingsprogramma wordt
voorgesteld als u de computer voor het eerst opstart. Activeer deze
beveiliging zo snel mogelijk, in ieder geval voordat u verbinding met
internet maakt.
Kies een internetaanbieder
Internet wordt bijna dagelijks gebruikt op de computer.
U krijgt op eenvoudige wijze toegang tot kennis en
diverse communicatietools. Om toegang te krijgen tot
Internet dient u eerst een internetaanbieder (ISP) te
kiezen. Die zorgt voor de verbinding tussen uw
computer en het Internet. Vergelijk de in uw regio
beschikbare ISP’s, vraag vrienden en familie om hun
ervaringen of bekijk overzichten en consumentenonderzoeken. De
ISP van uw keuze legt uit hoe u verbinding maakt met het Internet
(u hebt hiervoor misschien extra software of een speciaal "kastje" dat
verbinding maakt met uw telefoonlijn nodig).
Soorten aansluitingen
Er zijn verschillende manieren om verbinding met internet te maken,
afhankelijk van het model van uw computer, uw locatie en uw
communicatie-eisen.
Inbellen
Sommige computers bevatten een telefoon inbel (‘modem’)-
aansluiting. Hiermee kunt u via een telefoonlijn verbinding met
internet maken. Als u een inbelverbinding hebt, kunt u de modem en
de telefoon niet tegelijkertijd gebruiken. Deze verbinding wordt alleen
aangeraden als u weinig gebruik maakt van internet, omdat de
44 - Internet en online-veiligheid
verbindingssnelheid laag is en de verbindingstijd meestal per uur
wordt berekend.
DSL (bijv. ADSL)
DSL (Digital Subscriber Line) is een constante verbinding over de
telefoonlijn. U kunt de telefoon en internet tegelijk gebruiken, omdat
deze niet dezelfde frequentie gebruiken. Voor DSL moet u in de buurt
van een telefoonmaatschappij wonen (soms is voor elk
telefoonstopcontact een 'microfilter' nodig om storing te voorkomen).
Om in aanmerking te kunnen komen voor DSL, moet u zich in de
buurt van een DSL-knooppunt vinden (in landelijke gebieden is deze
dienst soms niet beschikbaar). De verbindingssnelheid varieert
afhankelijk van waar u bent, maar meestal hebt u met DSL een zeer
snelle en betrouwbare internetaansluiting. Aangezien de verbinding
altijd is ingeschakeld, betaalt u een vast bedrag per maand.
Kabel
Met een kabelverbinding hebt u een constante snelle verbinding met
internet via de TV-kabel. Deze service is meestal beschikbaar in grote
steden. U kunt tegelijkertijd uw telefoon gebruiken, kabel-TV kijken en
internet gebruiken.
Netwerkaansluitingen
Een LAN (Local Area Network) is een groep computers (bijv. in een
bedrijf of thuis) die dezelfde communicatielijn en -bronnen delen. Bij
gebruik van een netwerk kunt u bestanden, randapparatuur (zoals
een printer) en een internetverbinding delen. U kunt een LAN instellen
met kabels (zoals Ethernet) of met draadloze technologieën (zoals
Wi-Fi of Bluetooth).
Opmerking
Voor een DSL-verbinding hebt u een specifieke modem nodig. U ontvangt
deze doorgaans van uw ISP wanneer u een abonnement neemt. Veel van
deze modems bevatten een router die netwerk- en Wi-Fi-toegang biedt.
Internet en online-veiligheid - 45
Draadloze netwerken
Een wireless LAN of WLAN is een draadloos lokaal netwerk, dat twee
of meer computers draadloos met elkaar verbindt. U kunt er
bestanden, randapparatuur en een internetverbinding mee delen.
Wat zijn de voordelen van een draadloos netwerk?
Mobiliteit
Draadloze LAN-systemen zorgen ervoor dat u en andere gebruikers
van uw thuisnetwerk toegang tot bestanden en apparatuur die is
aangesloten op een netwerk, bijv. een printer of een scanner, kunnen
delen.
U kunt ook een internetverbinding delen met andere computers in uw
huis.
Eenvoudige en snelle installatie
Het installeren van een draadloos LAN gaat snel en eenvoudig en u
hoeft geen kabels door wanden en plafonds te trekken.
Onderdelen van een draadloos LAN
Voor het instellen van een draadloos thuisnetwerk hebt u het
volgende nodig:
Toegangspunt (router)
Toegangspunten (routers) zijn tweezijdige ontvangers die data
uitzenden naar de directe omgeving. Access points (toegangspunten)
fungeren als mediator tussen bekabelde en draadloze netwerken. De
meeste routers hebben een ingebouwde DSL-modem waardoor u
toegang kunt krijgen tot een high speed DSL-internetverbinding. De
ISP (internetaanbieder) die u hebt gekozen, levert doorgaans een
modem/router bij een abonnement op hun diensten. Lees de
documentatie die bij uw toegangspunt/router is geleverd zorgvuldig
door voor gedetailleerde setupinstructies.
Netwerkkabel (RJ45)
Een netwerkkabel (ook RJ45 genoemd) wordt gebruikt om de
hostcomputer aan te sluiten op het toegangspunt (zie onderstaande
afbeelding). Dit type kabel wordt ook gebruikt voor het aansluiten van
randapparatuur op het toegangspunt.
46 - Internet en online-veiligheid
Draadloze adapter
De meeste computers beschikken over een draadloze module en een
Wi-Fi-knop waarmee de draadloze netwerkverbinding in of uit kan
worden geschakeld. U kunt met de netwerkbeheeropties het
draadloze netwerk in- of uitschakelen of bepalen wat via het netwerk
wordt gedeeld.
Surf op internet!
Om te kunnen internetten, hebt u een internetbrowser
nodig. [Microsoft Edge] (Microsoft Edge) is een
programma waarmee u veiliger en gemakkelijker kunt
internetten. Nadat u uw internettoegang hebt ingesteld
en verbinding hebt met internet, klikt u in het [Start
Menu] (Startmenu) op de Microsoft Edge-tegel of op het
pictogram op de taakbalk en u kunt internet op een
geheel nieuwe manier gaan beleven!
Acer-website
Ga om te beginnen eens naar onze website, www.acer.com.
Acer streeft ernaar u constant persoonlijke technische ondersteuning
te bieden. Raadpleeg het onderdeel [Support] (Ondersteuning) voor
persoonlijke hulp.
www.acer.com is uw toegangspoort tot een wereld van online
activiteiten en diensten: bezoek ons regelmatig voor de laatste
informatie en downloads!
Software voor internetbeveiliging
Om te zorgen dat cybercriminelen geen vat op je krijgen, heeft Acer
de handen ineengeslagen met Norton om je beveiliging te bieden voor
al je apparaten.
Waarschuwing
Het gebruik van draadloze apparaten in een vliegtuig is mogelijk
verboden. Schakel alle toestellen uit voordat u aan boord van een
vliegtuig gaat; ze kunnen schadelijk zijn voor de apparatuur van het
vliegtuig, communicatie verstoren en zelfs illegaal zijn. Vraag na het
opstijgen aan het cabinepersoneel of u Wi-Fi mag inschakelen.
Internet en online-veiligheid - 47
Een aantal Acer-computers is voorzien van bescherming van
Norton Security
Norton Security is vooraf geïnstalleerd op een aantal Acer-computers
om je identiteit en financiële gegevens te beschermen tegen virussen,
spyware, malware en andere online bedreigingen. Ontdek hoe je
jezelf op internet kunt beschermen en je beveiliging kunt waarborgen
nadat je introductieabonnement is verlopen.
Cybercriminelen een stap voor blijven
Zorg dat je hackers en cybercriminelen te slim af bent door de
tactieken te kennen waarmee ze toegang krijgen tot je privégegevens.
Zorg dat je software up-to-date is
Cybercriminelen zijn in sterke mate afhankelijk van zwakke punten in
software en platformen. Dit is namelijk de makkelijkste manier om
ongemerkt malware op het apparaat van een gebruiker te zetten,
soms zonder dat de gebruiker ook maar iets doet. Onmiddellijk nadat
een softwarefabrikant een update aankondigt, staan hackers klaar
met malware die via gaten in de software kan binnenkomen, die er
niet zouden zijn als de gebruiker de update had geïnstalleerd.
Zo blijf je beschermd: Pas software-updates toe zodra ze
beschikbaar zijn.
Wees alert op nep- of phishingmails
Wees voorzichtig met e-mails die van een vriend of collega lijken te
komen, als je de e-mails ook maar een klein beetje niet vertrouwt.
Misschien hebben ze geen hoofdletters in je naam gebruikt of
spelfouten gemaakt. De e-mail kan afkomstig zijn van cybercriminelen
die je proberen te overtuigen hun je creditcardnummer te sturen, of je
aan te melden bij een onechte banksite die eruitziet als die van jouw
bank maar het niet is.
Zo blijf je beschermd: Gebruik een krachtig antispamfilter. Als een
e-mail er vreemd uitziet, klik dan nergens op en verwijder hem
onmiddellijk. Open in plaats hiervan zelf een browser, typ het
websiteadres van de bank en log zelf in.
Opmerking
De specificaties kunnen per model of besturingssysteem verschillen.
48 - Internet en online-veiligheid
Trap er niet als iemand je belt
Bij deze vorm van fraude word je gebeld door mensen die doen alsof
ze van de technische ondersteuning zijn van een bedrijf dat je
vertrouwt, zoals Norton of Microsoft, en die beweren dat je een virus
hebt. De voornaamste beweegreden van dergelijke vormen van
oplichting is om geld uit de zak van het slachtoffer te kloppen.
Cybercriminelen kunnen ook malware installeren, zoals keylogging-
software of 'backdoor' Trojaanse paarden om toegang te krijgen tot
persoonlijke informatie.
Zo blijf je beschermd: Trap niet in telefoontjes van mensen die
beweren dat je software of computer niet werkt. Geef nooit
persoonlijke gegevens, zoals je creditcardnummer, via de telefoon
aan iemand die je niet kent.
Methoden die populair zijn bij cybercriminelen
Nu ken je enkele methoden die cybercriminelen vaak gebruiken om
op je apparaat binnen te komen of je te verleiden privégegevens aan
hen prijs te geven. Hier zijn een paar soorten malware die ze graag
gebruiken wanneer ze eenmaal op een apparaat zijn
binnengedrongen en wat je kunt doen als je hiermee geïnfecteerd
bent.
Ransomware
Een vorm van malware die de bestanden met persoonlijke gegevens
op je computer en aangesloten apparaten codeert. Codering zet
bestanden om in een andere opmaak, die alleen kan worden
gedecodeerd met een specifieke decoderingsleutel. Wanneer de
ransomware zichzelf eenmaal heeft geïnstalleerd, wordt een
waarschuwing weergegeven dat de computer nu is vergrendeld. De
gebruiker moet binnen een bepaalde tijd een bepaald geldbedrag
betalen als 'boete'. Maar let op: wanneer dit bedrag is betaald, kan de
crimineel toch nog besluiten de bestanden niet te decoderen.
Wat je kunt doen als je geïnfecteerd raakt: Voorkom in de eerste
plaats dat je geïnfecteerd raakt door internetbeveiligingssoftware
zoals Norton Security te gebruiken. Maak ook regelmatig back-ups
van al je gegevens online of op een externe harde schijf die alleen is
aangesloten op je computer terwijl je de back-up uitvoert. Er zijn
Internet en online-veiligheid - 49
gevallen bekend waarbij ransomware de toegang heeft vergrendeld
tot externe schijven die op de computer zijn aangesloten.
Als je inderdaad bent geïnfecteerd met ransomware, denk dan nog
eens na voor je het losgeld betaalt. Er is geen enkele garantie dat de
cybercrimineel je bestanden ontgrendelt en je geeft ze alleen maar de
financiële middelen om te jagen op andere onschuldige slachtoffers.
Botnets
Een botnet is een serie geïnfecteerde, verbonden computers die zijn
samengevoegd om een taak uit te voeren. Botnets krijgen toegang tot
je computer via een stukje schadelijke programmacode. Wanneer de
software is gedownload, neemt de botnet contact op met zijn
mastercomputer om te laten weten dat alles klaar is om van start te
gaan. Nu heeft de persoon die de botnet heeft gemaakt, volledige
controle over je computer, telefoon, tablet of IoT-apparaat. De meeste
mensen die zijn geïnfecteerd met een botnet, weten niet eens dat er
gerommeld is met de beveiliging van hun computer!
Wat je kunt doen als je geïnfecteerd raakt: Als je geïnfecteerd bent,
heb je dit waarschijnlijk niet eens door omdat bots erom bekend staan
heel stiekem te zijn. Je internetprovider stuurt je misschien een
melding dat er een bedreiging op je netwerk is gevonden en dat je de
bot moet verwijderen. Als je inderdaad een bot hebt, gebruik dan
internetbeveiligingssoftware, zoals Norton Security, om al je
apparaten te scannen.
Virussen/malware
Het woord 'virus' wordt al jaren gebruikt voor alle schadelijke vormen
van software. Een virus is echter slechts één soort schadelijke
bedreiging. Een virus wordt geclassificeerd als een zichzelf
replicerend stukje schadelijke code dat zich verplaatst door zich in
bestanden of programma's te verstoppen.
Wat je kunt doen als je geïnfecteerd raakt: Neem stappen om
infectie te voorkomen door internetbeveiligingssoftware te installeren,
zoals Norton Security. Als je een abonnement hebt genomen op
Norton Security en je vermoedt dat je een virus hebt, kun je Norton-
technici bellen om je te helpen het virus te vernietigen.
50 - Internet en online-veiligheid
Neem voorzorgsmaatregelen wanneer je openbare wifi gebruikt
Openbare wifi is vrijwel overal beschikbaar, van lokale cafés tot de
hotels en luchthavens die je bezoekt tijdens het reizen. Hoewel
openbare wifi ons leven wel wat makkelijker heeft gemaakt, brengt het
ook beveiligingsrisico's met zich mee voor persoonlijke gegevens op
onze laptops en smartphones. Een VPN (Virtual Private Network)
geeft je online privacy en anonimiteit door een privénetwerk te maken
van een openbare internetverbinding. VPN's maskeren je IP-adres
zodat je online acties worden beveiligd en vrijwel niet te traceren zijn.
Een van de grootste beveiligingsrisico's op openbare wifi zijn de
MITM-aanvallen (man-in-the-middle). Deze aanvallen zijn
vergelijkbaar met afluistertechnieken. Er worden gegevens verzonden
vanaf punt A (computer) naar punt B (server/website) en een
aanvaller kan ertussen komen. Ze installeren dan tools
geprogrammeerd om 'mee te luisteren' tijdens transmissies en om
specifieke, als waardevol aangeduide gegevens te onderscheppen.
Deze gegevens, zoals bijvoorbeeld je gebruikersnamen en
wachtwoorden, worden vervolgens vastgelegd.
Overweeg het gebruik van een VPN-oplossing (Virtual Private
Network) om zo te garanderen dat je privacy en anonimiteit zijn
beschermd wanneer je openbare wifi gebruikt. VPN-services kunnen
alle gegevens coderen die je verzendt en ontvangt op een openbare
wifi-hotspot en je gegevens beschermen tegen hackers en andere
gebruikers van dezelfde verbinding.
Meer tips over hoe je je zelf kunt beschermen
Met goede beveiligingsgewoonten kun je zorgen dat je minder
blootstaat aan online criminelen. Door maar enkele basisgewoonten
aan te leren, kun je enorme vooruitgang boeken in het verkleinen van
de risico's van cybercriminaliteit:
Bescherm je accounts met krachtige, unieke wachtwoorden die een
combinatie bevatten van ten minste 10 hoofd- en kleine letters,
symbolen en cijfers.
Klik niet op willekeurige links en open geen ongevraagde berichten
en bijlagen, vooral van mensen die je niet kent.
Open geen persoonlijke gegevens of accounts op sociale media via
onbeveiligde wifi-netwerken.
Internet en online-veiligheid - 51
Gebruik beveiligingssoftware op je apparaten om jezelf te
beschermen tegen de nieuwste bedreigingen.
Bescherm uw computer met Windows-beveiligingsvoorzieningen
Windows biedt verschillende beveiligingstoepassingen.
[Windows Updates] (Windows-updates)
Als u een actieve internetverbinding hebt, kan Windows zoeken naar
belangrijke updates voor uw computer en deze automatisch
installeren. Deze updates bestaan uit security patches en programma-
updates die het werken met uw computer verbeteren en uw computer
beschermen tegen nieuwe virussen en aanvallen.
Hoe weet ik dat mijn computer kwetsbaar is?
Als in het [Action Center] (Actiecentrum) een waarschuwing wordt
weergegeven, uw computer niet goed werkt of onverwachts vastloopt,
of sommige programma's niet goed functioneren, is uw computer
mogelijk geïnfecteerd door schadelijke software. Maar dat betekent
niet dat elk probleem in de computer wordt veroorzaakt door een
virus! Als u denkt dat uw computer geïnfecteerd is, moet u direct uw
antivirus- en antispyware-software bijwerken (tenzij u dat zeer recent
hebt gedaan).
52 - Blu-ray of DVD-films afspelen
BLU-RAY OF DVD-FILMS AFSPELEN
Als uw computer een Blu-ray- of DVD-station bevat, kunt u films
afspelen op uw computer of op een HD-TV via HDMI.
1. Plaats de schijf in het station.
2. Na een paar seconden zat het afspelen van de film beginnen.
3. Wanneer de film niet opstart, opent u het afspeelprogramma van de
video en opent u de schijf in het bestandsmenu.
Belangrijk
Als u de DVD-speler de eerste keer start, wordt u gevraagd de
regiocode in te voeren. DVD's zijn verkrijgbaar voor 6 regio's.
Regiocode Land of regio
1 VS, Canada
2 Europa, Midden-Oosten, Zuid-Afrika, Japan
3 Zuidoost-Azië, Taiwan, Zuid-Korea
4 Latijns-Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland
5 Voormalige U.S.S.R, delen van Afrika, India
6 Volksrepubliek China
Opmerking
Als u de regiocode wilt wijzigen, plaatst u een DVD-film met een andere
regiocode in het DVD-station.
Zodra het dvd-station is ingesteld op een regiocode, kan het station
uitsluitend dvd's voor die regio afspelen. U kunt de regiocode maximaal vijf
maal instellen (met inbegrip van de eerste keer). Daarna wordt de laatste
regiocode ingesteld als permanente code.
Het terugzetten van de harde schijf in zijn oorspronkelijke toestand heeft
geen invloed op het aantal malen dat de regiocode is ingesteld.
v1
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52

Acer ASPIRE XC-895 I5206 BE de handleiding

Type
de handleiding