Shimano WH-RS370 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
(Dutch)
DM-RAWH002-08
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
STADS-SPORT E-BIKE
Wielset
(schijfrem)
DURA-ACE
WH-R9170-C60-TU-F12
WH-R9170-C60-TU-R12
WH-R9170-C40-TU-F12
WH-R9170-C40-TU-R12
WH-R9170-C40-TL-F12
WH-R9170-C40-TL-R12
WH-RS770-TL-F12
WH-RS770-TL-R12
WH-RS370-TL-F12
WH-RS370-TL-R12
WH-RS171-CL-F12
WH-RS171-CL-R12
WH-RS170-CL-F12
WH-RS170-CL-R12
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ..................................................... 8
MONTAGE ............................................................................................................10
Bandmaat ...................................................................................................................................................10
Montage van cassettetandwiel .................................................................................................................11
Montage van de remschijf ......................................................................................................................... 12
ONDERHOUD ....................................................................................................... 14
Spaakpatroon .............................................................................................................................................14
De spaken vervangen .................................................................................................................................17
Tubeless tape vervangen ...........................................................................................................................24
De naaf demonteren en monteren ........................................................................................................... 29
De freewheel-body vervangen .................................................................................................................. 42
Voorzorgen bij het gebruik van velgen voor tubes .................................................................................44
Tubeless banden monteren en verwijderen .............................................................................................45
BELANGRIJKE MEDEDELING
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle dealerhandleidingen en instructiehandleidingen staan op onze website (http://si.shimano.com).
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om
een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving te voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken bij
incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
VEILIGHEID VOOROP
4
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg de instructies in de handleidingen tijdens de installatie van het product.
Wij raden aan om uitsluitend originele SHIMANO-onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of beschadigd
raken, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor
de berijder als gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn, voordat u gaat fietsen. Als de wielen op enigerlei wijze los zitten, kunnen ze loskomen van de fiets
met ernstig letsel tot gevolg.
Controleer voor gebruik de wielen om u ervan te verzekeren dat er geen spaken verbogen zijn of los zitten en het velgoppervlak geen deuken,
krassen of barsten bevat. Constateert u een van deze problemen, gebruik het wiel dan niet. Het wiel kan het begeven en u kunt ten val komen.
Controleer bij carbon wielen tevens dat er geen sprake is van geschilferd of gebarsten carbon.
Als de wielen onder zware omstandigheden worden gebruikt, bijv. op een onverhard wegdek, kunnen de wielen verbogen of beschadigd raken met
ongevallen tot gevolg.
Deze wielen zijn speciaal bedoeld voor gebruik met schijfremmen. Gebruik deze wielen niet met velgremmen.
Bevindt de asontgrendelingshendel zich aan dezelfde kant als de remschijf, dan kunnen deze elkaar mogelijk
hinderen. Let erop dat zelfs als de asontgrendelingshendel met de volle kracht van de palm van uw hand wordt
vastgezet, deze de remschijf niet raakt. Als de hendel de werking van de remschijf hindert, moet u het wiel niet
meer gebruiken en een dealer of verkooppunt raadplegen.
Asontgren-
delings-
hendel
Remschijf
De schijfremklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders
kunt u brandwonden oplopen. Controleer of de remonderdelen voldoende zijn afgekoeld, voordat u de remmen afstelt.
Lees ook de onderhoudsinstructies voor de schijfremmen aandachtig door.
De banden moeten voor gebruik worden opgepompt tot de spanning die op de banden of velg staat aangegeven. Als de maximale spanning staat
aangegeven op de banden en de velg, moet u de laagste van de aangegeven waarden niet overschrijden.
Als de asontgrendelingshendel niet correct wordt gebruikt, kan het wiel loskomen van de fiets. Dit kan resulteren in ernstig letsel.
Raadpleeg voor meer informatie over de E-THRU-steekas de gebruikershandleiding van de E-THRU-steekas.
F12 (voor 12 mm as), R12 (achter 12 mm as) wiel (steekas)
Dit wiel kan alleen worden gebruikt in combinatie met de/het speciale voorvork/frame en de vaste as. Als het met een ander(e) voorvork/frame of vaste
as wordt gebruikt, kan het wiel tijdens het fietsen loskomen van de fiets met ernstig lichamelijk letsel tot gevolg.
Tubeless wiel
De banden moeten met de hand worden gemonteerd en verwijderd.
Als dit moeilijk is, kan voor tubeless wielen een kunststof bandenlichter worden gebruikt. Controleer in zo'n geval of het velgvlak niet ingedeukt,
bekrast of gebarsten is, omdat anders de luchtafdichting tussen band en velg beschadigd kan worden, waardoor er lucht weglekt. Controleer bij
carbon velgen of er geen sprake is van geschilferd of gebarsten carbon enz. Verzeker u er ten slotte van dat er geen lucht weglekt.
WH-R9170-TL / WH-RS770-TL: Maximale spanning = 8 bar / 116 psi / 800 kPa
WH-RS370-TL: Maximale druk = 6,5bar / 94psi / 650kPa
Een hogere spanning dan staat aangegeven kan plotseling zorgen voor een lekke en/of loskomende band, wat kan resulteren in ernstig letsel.
VEILIGHEID VOOROP
5
TU: Tubewiel
Controleer voordat u gaat fietsen of de banden stevig op de velgen zijn gelijmd. Als de banden tijdens het fietsen loskomen, kunt u vallen en ernstig
letsel oplopen.
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Een hogere velg heeft meer last van wind en maakt het fietsen instabiel.
Raadpleeg een fietsenmaker of verkooppunt wanneer u een bandenreparatiemiddel gebruikt.
Tubeless wiel
Gebruik geen velglint als er een binnenband wordt gebruikt. Als u velglint gebruikt, kan dit het verwijderen en monteren bemoeilijken. Ook kan de
band of de binnenband beschadigd raken of kunnen de banden plotseling lek raken, waardoor u kunt vallen.
Zorg ervoor dat u tubeless tape gebruikt bij deze wielen.
Wij bevelen u aan om originele tubeless tape van SHIMANO te gebruiken om lekke banden en andere mogelijke beschadigingen te voorkomen.
Bij het vervangen van spaken: verwijder of bevestig de roestvrijstalen tape niet direct met de hand. Gebruik in plaats hiervan altijd het originele
SHIMANO-gereedschap dat is meegeleverd bij de vervangende roestvrijstalen tape (onderhoudsonderdeel). De randen van de roestvrijstalen tape
kunnen uw vingers verwonden.
Zorg ervoor dat het kleefoppervlak niet verontreinigd raakt.
Als u een band gebruikt waarvoor een dichtmiddel nodig is, zoals een Tubeless Ready band, gebruik dan het dichtmiddel dat wordt aanbevolen door
de bandenfabrikant.
Inremperiode
Remschijven hebben een inremperiode. De remkracht neemt tijdens het verloop van die inremperiode geleidelijk toe. Houd tijdens deze inremperiode
rekening met deze toenemende remkracht. Hetzelfde gebeurt wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Raadpleeg de tabel met bandmaten in het onderdeel Montage wanneer u banden gebruikt. Lees ook zorgvuldig alle instructiehandleidingen die bij
de band zijn geleverd.
CL: Wiel voor draadbanden
Gebruik voor de velg een velglint dat tegen hoge druk is bestand. Anders kan een band plotseling lek raken en kunt u van de fiets vallen.
Gebruik bij het vervangen van de rimtape een maat die bij de velg past. Als u een maat gebruikt die niet bij de velg past, kan de band plotseling lek
raken en kunt u van de fiets vallen.
NOTITIE
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Raadpleeg voor het gebruik van de bijgeleverde nippelsleutel de winkel waar u deze hebt gekocht of de distributeur.
Zorg dat u de interne delen van de naaf niet smeert. Anders zal er vet naar buiten stromen.
Wij raden aan om een fietsenmaker de spaakspanning af te laten stellen als er sprake is van speling in de spaken en na de eerste 1000 km fietsen.
Er zijn optionele reflector - en spaakbeschermersets verkrijgbaar. Controleer het modelnummer op de websitespecificaties en wees er zeker van dat u
de juiste onderdelen gebruikt.
Gebruik geen schoonmaakmiddel of andere chemicaliën bij het schoonmaken van het wiel, omdat anders de sticker op de velg los kan laten.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
VEILIGHEID VOOROP
6
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Het gebruik van originele SHIMANO spaken en nippels wordt sterk aanbevolen. Anders kan het gebied waar de spaken in de naaf passen, beschadigd
raken.
Haal de nippels niet te strak aan bij het afstellen van de spaakspanning. Worden ze te strak aangehaald, dan kan de velg beschadigd raken.
Als het wiel stijf en moeilijk draait, moet u het met vet smeren.
Speciale nippelsleutels zijn als optionele accessoire verkrijgbaar.
Voor geschikte reflectors en spaakbeschermers kunt u de specificatietabel raadplegen (http://si.shimano.com).
Voor informatie over het monteren en verwijderen van het wiel kunt u terecht in de instructiehandleiding bij het wiel.
Tubeless wiel
Gebruik originele spaken, moeren, spaakpluggen en tussenringen van SHIMANO. Anders kan het gebied waar de spaken in de naaf passen, beschadigd
raken.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
8
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage, afstelling en onderhoud.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
15mm naafsleutel Engelse sleutel TL-SR23
17mm naafsleutel TL-FC36 15 mm inbussleutel
20mm naafsleutel TL-FH15
22mm naafsleutel TL-LR15
MONTAGE
10
MONTAGE
Bandmaat
MONTAGE
Bandmaat
De aanbevolen bandmaten voor montage op ieder wiel zijn als volgt.
Modelnr. Bandmaat
DURA-ACE
WH-R9170-C60-TU
23mm - 28mm
WH-R9170-C40-TU
WH-R9170-C40-TL 23mm - 32mm
SHIMANO
WH-RS770-TL-F12
25C - 38C
WH-RS770-TL-R12
WH-RS170-CL-F12
WH-RS170-CL-R12
WH-RS370-TL-F12
28 mm - 45 mm
WH-RS370-TL-R12
WH-RS171-CL-F12
WH-RS171-CL-R12
11
MONTAGE
Montage van cassettetandwiel
Montage van cassettetandwiel
1
Breng elke tandkrans aan met de gemarkeerde zijde aan de buitenkant.
Monteer ze zodanig dat de brede groef in het freewheel is uitgelijnd met het brede
uitsteeksel op elke tandkrans.
(A)
Brede groef (freewheel)
(B)
Breed uitsteeksel (tandkrans)
(C)
Afstandsringen
(D)
Borgring
TECHNISCHE TIPS
Het cassettetandwiel in de afbeelding is een
voorbeeld. Raadpleeg voor meer informatie
de dealerhandleiding of
gebruikershandleiding die bij het
cassettetandwiel is geleverd.
(A)
(B)
(C) (D)
2
HG-tandkransjes monteren:
Draai de borgring vast met het originele SHIMANO gereedschap TL-LR15.
HG-tandkransjes vervangen:
Verwijder de borgring met de originele SHIMANO gereedschappen TL-LR15 en TL-SR23.
(y) Montage
(z) Demontage
(A)
Borgring
(B)
Engelse sleutel
(C)
TL-LR15
(D)
TL-SR23
Aanhaalmoment
30 - 50 Nm
(y)
(z)
(A)
(B) (C) (D)
12
MONTAGE
Montage van de remschijf
Voorzorgen bij het monteren
Bij montage van een cassette met 10-snelheden:
Monteer het inbegrepen vulstuk voor lage versnelling van 1,85 mm op de positie aangegeven op
de afbeelding.
CS-7900/CS-7800/CS-6700/CS-6600/CS-5700/CS-5600:
Bij de cassette wordt een vulstuk van 1,0 mm bijgeleverd. Monteer dit.
(A)
1,0mm vulstuk
(B)
Afstandsringen
(C)
Borgring
(D)
Groeven: Tandkranszijde
(Sommige 1,85mm vulstukken
voor de lage versnelling hebben
geen groeven.)
(E)
1,85mm vulstuk voor
lageversnelling
TECHNISCHE TIPS
Raadpleeg het onderdeel Schijfrem van
Algemene bewerkingen voor het aanbrengen
van de remschijf.
(A)
(E)
(D)
(B) (C)
Montage van de remschijf
(A)
(B)
(A)
Borgring remschijf
(B)
TL-FC36
Aanhaalmoment
40Nm
ONDERHOUD
14
ONDERHOUD
Spaakpatroon
ONDERHOUD
Spaakpatroon
De spaken moeten gekruist worden zoals aangegeven in de afbeelding.
*
De waarden voor de spaakspanning mogen alleen als richtlijn worden gebruikt.
WH-R9170 / WH-RS770-TL
Aantal spaken: 24
Voor voorzijde
Linkerkant (remschijfzijde) Rechterkant
Spaakspanning
WH-R9170 WH-RS770
1050 - 1350N
(105 - 135 kgf)
1160 - 1460 N
(116 - 146 kgf)
Spaakspanning
WH-R9170 WH-RS770
651 - 837N
(66 - 83 kgf)
720 - 900 N
(72 - 90 kgf)
Voor achterzijde
Linkerkant (remschijfzijde) Rechterkant (tandkranszijde)
Spaakspanning
WH-R9170 WH-RS770
846 - 1153N
(85 - 115 kgf)
885 - 1200 N
(89 - 120 kgf)
Spaakspanning
WH-R9170 WH-RS770
950 - 1250N
(95 - 125 kgf)
960 - 1300 N
(96 - 130 kgf)
15
ONDERHOUD
Spaakpatroon
WH-RS370-TL
Aantal spaken: 24
Voor voorzijde
Linkerkant (remschijfzijde) Rechterkant
Spaakspanning
907 - 1285 N
(91 - 128 kgf)
Spaakspanning
600 - 850 N
(60 - 85 kgf)
Voor achterzijde
Linkerkant (remschijfzijde) Rechterkant (tandkranszijde)
Spaakspanning
600 - 850 N
(60 - 85 kgf)
Spaakspanning
979 - 1350 N
(98 - 135 kgf)
16
ONDERHOUD
Spaakpatroon
WH-RS170-CL / WH-RS171-CL
Aantal spaken: 28
Voor voorzijde
Spaakspanning
WH-RS170-CL WH-RS171-CL
Linkerkant
(remschijfzijde)
Rechterkant
Linkerkant
(remschijfzijde)
Rechterkant
1000 - 1400N
(100 - 140 kgf)
500 - 850N
(50 - 85 kgf)
903 - 1303 N
(91 - 130 kgf)
550 - 906 N
(55 - 90 kgf)
Voor achterzijde
Spaakspanning
WH-RS170-CL WH-RS171-CL
Linkerkant
(remschijfzijde)
Rechterkant
(tandkranszijde)
Linkerkant
(remschijfzijde)
Rechterkant
(tandkranszijde)
600 - 850N
(60 - 85 kgf)
1000 - 1400N
(100 - 140 kgf)
600 - 936 N
(60 - 93 kgf)
1160 - 1560 N
(116 - 156 kgf)
17
ONDERHOUD
De spaken vervangen
De spaken vervangen
Verwijder bij tubeless wielen de tubeless tape voordat de spaken worden vervangen.
(Raadpleeg voor instructies voor het verwijderen of aanbrengen van tubeless tape “Tubeless tape vervangen”.)
WH-R9170 / WH-RS770-TL
Roestvrijstalen tape verwijderen (WH-R9170-TL / WH-RS770-TL)
De roestvrijstalen tape die is bevestigd op plaatsen waar de spaken niet worden vervangen hoeft niet te worden vervangen.
(B)
(A)
(A)
Druk het meegeleverde originele
SHIMANO-gereedschap in de hoek van
de roestvrijstalen tape die is bevestigd
op het gat in de velg om de
roestvrijstalen tape te verwijderen (zie
de afbeelding).
(A)
Roestvrijstalen tape
(B)
Origineel SHIMANO-gereedschap
LET OP
Bij het vervangen van spaken: verwijder of
bevestig de roestvrijstalen tape niet direct
met de hand. Gebruik in plaats hiervan altijd
het originele SHIMANO-gereedschap dat is
meegeleverd bij de vervangende
roestvrijstalen tape (onderhoudsonderdeel).
De randen van de roestvrijstalen tape kunnen
uw vingers verwonden.
Zorg ervoor dat het kleefoppervlak niet
verontreinigd raakt.
TECHNISCHE TIPS
Deze bediening is alleen vereist voor
WH-R9170-TL / WH-RS770-TL / WH-RS370-TL.
18
ONDERHOUD
De spaken vervangen
De spaken vervangen (WH-R9170 / WH-RS770-TL)
Rechterkant (voor- en achterzijde identiek)
1
(A)
Steek de spaken in de gaten in de
naafflens zoals aangegeven in de
afbeelding.
(A)
Spaak
2
(A)
Bevestig de nippels en haal de spaken
aan tot de aangegeven trekspanning.
(A)
Nippel
Linkerkant (Voor voorzijde)
(A)
De procedures voor het vervangen zijn
gelijk aan die voor de rechterkant.
(A)
Spaak
19
ONDERHOUD
De spaken vervangen
Linkerkant (Voor achterzijde)
1
(A)
Verwijder de kap met een
sleufkopschroevendraaier of
vergelijkbaar gereedschap.
(A)
Kap
2
(A)
Steek een spaak in de groef in de
naafflens zoals aangegeven in de
afbeelding.
(A)
Spaak
3
(A)
Bevestig de nippels en haal de spaken
aan tot de aangegeven trekspanning.
(A)
Nippel
Wordt vervolgd op de volgende pagina
20
ONDERHOUD
De spaken vervangen
4
Breng ten slotte de kap aan.
De spaken vervangen (WH-RS370-TL)
(A)
(B)
Plaats de spaken door ze door de naaf te
steken (zie afbeelding).
(A)
Spaak
(B)
Nippel
21
ONDERHOUD
De spaken vervangen
Roestvrijstalen tape aanbrengen (WH-R9170-TL / WH-RS770-TL)
1
Reinig het velggat en het vlak waar de
tape wordt aangebracht.
2
(A) (B) (C)
Verwijder de transparante film van de
roestvrijstalen tape.
(A)
Roestvrijstalen tape
(B)
Transparante film
(C)
Blauwe film
Wordt vervolgd op de volgende pagina
22
ONDERHOUD
De spaken vervangen
3
(A)
(C)
(B)
(C)
(A)
Bevestig de roestvrijstalen tape met het
oppervlak waarvan de transparante film
is verwijderd omlaag gericht, zodat deze
het gat in de velg bedekt (zie de
afbeelding).
Gebruik het meegeleverde originele
SHIMANO-gereedschap om de
roestvrijstalen tape stevig op de velg te
bevestigen.
Verwijder de blauwe film.
(A)
Roestvrijstalen tape
(B)
Origineel SHIMANO-gereedschap
(C)
Blauwe film
LET OP
Bij het vervangen van spaken: verwij der of
bevestig de roestvrij stalen tape niet direct
met de hand. Gebruik in plaats hiervan altijd
het originele SHIMANO-gereedschap dat is
meegeleverd bij de vervangende roestvrij
stalen tape (onderhoudsonderdeel).
De randen van de roestvrij stalen tape kunnen
uw vingers verwonden.
Zorg ervoor dat het kleefoppervlak niet
verontreinigd raakt.
NOTITIE
Roestvrijstalen tape kan niet worden
hergebruikt.
Wees er zeker van dat u nieuwe tape
gebruikt.
Let erop dat de roestvrijstalen tape goed
wordt aangebracht.
TECHNISCHE TIPS
Deze bediening is alleen vereist voor
WH-R9170-TL / WH-RS770-TL / WH-RS370-TL.
23
ONDERHOUD
De spaken vervangen
WH-RS170-CL / WH-RS171-CL
Rechter- en linkerkant identiek
1
Voor voorzijde
(A)
Voor achterzijde
(A)
Steek de spaken in de gaten in de
naafflens zoals aangegeven in de
afbeelding.
(A)
Spaak
2
(A)
Bevestig de nippels en haal de spaken
aan tot de aangegeven trekspanning.
(A)
Nippel
24
ONDERHOUD
Tubeless tape vervangen
Tubeless tape vervangen
WH-R9170 / WH-RS770-TL
1
Bij gebruik van een afdichtmiddel, moet
dit volledig worden afgeveegd.
NOTITIE
De tubeless tape kan niet worden hergebruikt,
dus gebruik nieuwe tape bij het vervangen.
Gebruik tubeless tape die geschikt is voor
de velgbreedte.
Wij raden aan om originele tubeless tape
van SHIMANO te gebruiken om lekke
banden en andere mogelijke
beschadigingen te voorkomen.
Tubeless tape
2
Verwijder de tubeless tape.
3
Reinig de velg waar de tape wordt
aangebracht.
LET OP
Gebruik geen blote handen. Gebruik in plaats
hiervan een dikke doek of ander materiaal.
De randen van de roestvrijstalen tape kunnen
uw vingers verwonden.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
25
ONDERHOUD
Tubeless tape vervangen
4
Breng nieuwe tubeless tape aan.
Begin met het aanbrengen van de tape
aan de zijde tegenover het ventiel.
NOTITIE
Breng de roestvrijstalen tape over het velggat
aan voordat de tubeless tape wordt
aangebracht.
Roestvrijstalen tape
TECHNISCHE TIPS
Omdat de tape kan scheuren, mag er geen
gereedschap worden gebruikt bij het
aanbrengen van de tape (gebruik uw
handen).
Trek een beetje aan de tape terwijl deze
wordt vastgeplakt.
Bevestig de tubeless tape in het midden
van de velg zoals in de volgende
afbeelding, dus niet teveel aan één kant.
5
(z)
Overlap de uiteinden van de tape met
ongeveer 10cm.
Bevestig beide uiteinden van de tape
stevig op de velg.
(z) Overlappend gedeelte (ongeveer
10cm)
6
(z)
Boor een gat met een diameter van
Ø3mm in het deel met het ventielgat en
breng dan het ventiel aan.
(z) Een diameter van ongeveer
Ø3mm
26
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Tubeless tape vervangen
WH-RS370-TL
1
Bij gebruik van een afdichtmiddel, moet
dit volledig worden afgeveegd.
NOTITIE
De polyimide tape en tubeless tape kan niet
worden hergebruikt, dus gebruik nieuwe tape
bij het vervangen.
Gebruik tubeless tape die geschikt is voor
de velgbreedte.
Wij bevelen u aan om originele SHIMANO
polyimide tape en tubeless tape te
gebruiken om lekke banden en andere
mogelijke beschadigingen te voorkomen.
Polyimide tape, tubeless tape
2
Verwijder de tubeless tape.
3
Verwijder de polyimide tape.
4
Reinig de velg waar de tape wordt
aangebracht.
LET OP
Gebruik geen blote handen. Gebruik in plaats
hiervan een dikke doek of ander materiaal.
De randen van de roestvrijstalen tape kunnen
uw vingers verwonden.
27
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Tubeless tape vervangen
5
Breng een nieuwe polyimide tape aan.
Begin met het aanbrengen van de tape
aan de zijde tegenover het ventiel.
TECHNISCHE TIPS
Omdat de tape kan scheuren, mag er geen
gereedschap worden gebruikt bij het
aanbrengen van de tape (gebruik uw
handen).
Trek een beetje aan de tape terwijl deze
wordt vastgeplakt.
Bevestig polyimide tape en de tubeless
tape in het midden van de velg zoals in de
afbeelding, dus niet teveel aan één kant.
6
(z)
Overlap de uiteinden van de tape met
ongeveer 10cm.
Bevestig beide uiteinden van de tape
stevig op de velg.
(z) Overlappend gedeelte (ongeveer
10cm)
7
Breng nieuwe tubeless tape aan.
Begin met het aanbrengen van de tape
aan de zijde tegenover het ventiel.
8
(z)
Overlap de uiteinden van de tape met
ongeveer 10cm.
Bevestig beide uiteinden van de tape
stevig op de velg.
(z) Overlappend gedeelte (ongeveer
10cm)
28
ONDERHOUD
Tubeless tape vervangen
9
(z)
Boor een gat met een diameter van
Ø3mm in het deel met het ventielgat en
breng dan het ventiel aan.
(z) Een diameter van ongeveer
Ø3mm
29
ONDERHOUD
De naaf demonteren en monteren
De naaf demonteren en monteren
Voornaaf
De eenheid kan worden gedemonteerd zoals aangegeven in de afbeelding. De diverse onderdelen moeten regelmatig worden ingevet.
WH-R9170
(z)
(z)
(A) (B)
(B)
(z) Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
Aantal kogels: 14
Kogelmaat: 5/32"
(A)
Stofkapje
(B)
Afdichting (lip aan buitenzijde)
NOTITIE
De voornaaf kan worden gedemonteerd
zoals aangegeven in de afbeelding.
Demonteer deze echter niet verder
danaangegeven.
Wordt deze verder gedemonteerd, dan is
montage niet meer mogelijk.
De naaf kan niet worden gedemonteerd
vanaf de linkerzijde van de naafeenheid
(de kant met de remschijf-fixerende
kartels).
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichting, zodat
deze niet verbuigt. Let er bij het
terugplaatsen van de afdichting op dat de
afdichting de goede kant uitwijst en duw
deze zover mogelijk naar binnen.
Haal de vastgeklemde stofkap niet uit
elkaar.
30
ONDERHOUD
De naaf demonteren en monteren
De naafas lostrekken (voorzijde)
Volg de procedure in omgekeerde volgorde bij het monteren van de naafas.
1
Gebruik twee naafsleutels om de dubbel vergrendelde borgmoer los te draaien.
(z) Demontage
(A)
17mm naafsleutel
(B)
22mm naafsleutel
Aanhaalmoment
18 - 20Nm
NOTITIE
De naaf kan niet worden gedemonteerd
vanaf de linkerzijde van de naafeenheid (de
kant met de remschijf-fixerende kartels).
(z)
(A)
(B)
2
Demonteren zoals aangegeven in de afbeelding.
(A)
Borgmoer
(B)
Conus met stofkapje
(niet te demonteren)
(A)(B)
3
Trek de naafas los.
(A)
Naafas
(A)
31
ONDERHOUD
De naaf demonteren en monteren
WH-RS770-TL
(z)
(z)
(A) (B)
(B)
(A)
(z) Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
Aantal kogels: 14
Kogelmaat: 5/32"
(A)
Stofkapje
(B)
Afdichting (lip aan buitenzijde)
NOTITIE
De voornaaf kan worden gedemonteerd
zoals aangegeven in de afbeelding.
Demonteer deze echter niet verder
danaangegeven.
Wordt deze verder gedemonteerd, dan is
montage niet meer mogelijk.
De naaf kan niet worden gedemonteerd
vanaf de linkerzijde van de naafeenheid
(de kant met de remschijf-fixerende
kartels).
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichting, zodat
deze niet verbuigt. Let er bij het
terugplaatsen van de afdichting op dat de
afdichting de goede kant uitwijst en duw
deze zover mogelijk naar binnen.
Haal de stofkap niet uit elkaar.
32
ONDERHOUD
De naaf demonteren en monteren
De naafas lostrekken (voorzijde)
Volg de procedure in omgekeerde volgorde bij het monteren van de naafas.
1
Gebruik twee naafsleutels om de dubbel vergrendelde borgmoer los te draaien.
(z) Demontage
(A)
17mm naafsleutel
(B)
22mm naafsleutel
Aanhaalmoment
18 - 20Nm
NOTITIE
De naaf kan niet worden gedemonteerd
vanaf de linkerzijde van de naafeenheid (de
kant met de remschijf-fixerende kartels).
(z)
(A)
(B)
2
Demonteren zoals aangegeven in de afbeelding.
(A)
Borgmoer
(B)
Conus met stofkapje
(niet te demonteren)
(C)
Conus
(B) (A)(C)
3
Trek de naafas los.
(A)
Naafas
(A)
33
ONDERHOUD
De naaf demonteren en monteren
WH-RS370-TL
(z)
(z)
(A)
(B)
(A)
(z)
Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
Aantal kogels: 15
Kogelmaat: 5/32"
(A)
Stofkapje
(B)
Afdichting (lip aan buitenzijde)
NOTITIE
De voornaaf kan worden gedemonteerd
zoals aangegeven in de afbeelding.
Demonteer deze echter niet verder
danaangegeven.
Wordt deze verder gedemonteerd, dan is
montage niet meer mogelijk.
De naaf kan niet worden gedemonteerd
vanaf de linkerzijde van de naafeenheid
(de kant met de remschijf-fixerende
kartels).
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichting, zodat
deze niet verbuigt. Let er bij het
terugplaatsen van de afdichting op dat de
afdichting de goede kant uitwijst en duw
deze zover mogelijk naar binnen.
Haal de vastgeklemde stofkap niet uit
elkaar.
34
ONDERHOUD
De naaf demonteren en monteren
De naafas lostrekken (voorzijde)
Volg de procedure in omgekeerde volgorde bij het monteren van de naafas.
1
(z)
(A)
Gebruik de moersleutel om de borgmoer
op de dubbele vergrendeling los te
draaien.
(z)
Demontage
(A)
20 mm moersleutel
Aanhaalmoment
20 - 25 Nm
2
(A)
(B) (C)
Verwijderen zoals aangegeven in de
afbeelding.
(A)
Rechter stofkap
(B)
Tussenring
(C)
Borgmoer
35
ONDERHOUD
De naaf demonteren en monteren
WH-RS170-CL / WH-RS171-CL
(z)
(z)
(z) Vet aanbrengen: Premium vet
(Y-04110000)
Montage
(x)
(C)
(B)
(A)
(z) (y)
Monteer de naafas (A) in de naaf zoals
aangegeven in de afbeelding.
Gebruik, terwijl de linker conusmoer
wordt tegengehouden met de 15mm
naafsleutel (B), de 20mm naafsleutel (C)
voor het vastdraaien (y) of losdraaien (z)
van de rechter conus ten behoeve van de
rotatieafstelling. Gebruik een andere
20mm naafsleutel (C) voor het
vastdraaien (x) van de rechter borgmoer
om het mechanisme dubbel te zekeren.
(x) Vastdraaien
(y) Losdraaien
(z) Vastdraaien
(A)
Naafas
(B)
15mm naafsleutel
(C)
20mm naafsleutel
Aanhaalmoment (x)
21 - 26Nm
36
ONDERHOUD
De naaf demonteren en monteren
Cassettenaaf
De eenheid kan worden gedemonteerd zoals aangegeven in de afbeelding. De diverse onderdelen moeten regelmatig worden ingevet.
WH-R9170 / WH-RS770-TL
(A)(y)
(B)(A) (z)
(y) Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
Aantal kogels: 16
Kogelmaat: 5/32"
(z) Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
Aantal kogels: 13
Kogelmaat: 3/16"
(A)
Stofkapje
(B)
Afdichting (lip aan buitenzijde)
NOTITIE
De cassettenaaf kan worden gedemonteerd
zoals aangegeven in de afbeelding.
Demonteer deze echter niet verder dan
aangegeven.
Wordt deze verder gedemonteerd, dan is
montage niet meer mogelijk.
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichring, zodat
deze niet verbuigt. Let er bij het
terugplaatsen van de afdichting op dat de
afdichting de goede kant uitwijst en duw
deze zover mogelijk naar binnen.
Haal de vastgeklemde stofkap niet uit
elkaar.
Probeer de freewheel-body niet te
demonteren, omdat dit kan leiden tot een
defect.
De correcte positie voor het stofkapje is
daar waar het verborgen is in de
freewheel-body, zoals aangegeven in
afbeelding [1].
Als het stofkapje zich in de positie bevindt
dieis aangegeven in afbeelding [2],
moethetmontageproces vanaf het begin
wordenherhaald.
[1] [2]
Freewheel-body
Stofkapje
37
ONDERHOUD
De naaf demonteren en monteren
De naafas lostrekken (achterzijde)
Volg de procedure in omgekeerde volgorde bij het monteren van de naafas.
1
Gebruik twee naafsleutels om de dubbel vergrendelde borgmoer los te draaien.
(z) Demontage
(A)
17mm naafsleutel
Aanhaalmoment
17 - 22Nm
(A)
(z)
2
Demonteren zoals aangegeven in de afbeelding.
(A)
Borgmoer
(B)
Conus met stofkapje
(niet te demonteren)
(A)
(B)
3
Trek de naafas los.
(A)
Naafas
(A)
38
ONDERHOUD
De naaf demonteren en monteren
WH-RS370-TL
(A)(z)
(B)(A) (z)
(z)
Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
Aantal kogels: 13
Kogelmaat: 3/16"
(A)
Stofkapje
(B)
Afdichting (lip aan buitenzijde)
NOTITIE
De cassettenaaf kan worden gedemonteerd
zoals aangegeven in de afbeelding.
Demonteer deze echter niet verder dan
aangegeven.
Wordt deze verder gedemonteerd, dan is
montage niet meer mogelijk.
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichring, zodat
deze niet verbuigt. Let er bij het
terugplaatsen van de afdichting op dat de
afdichting de goede kant uitwijst en duw
deze zover mogelijk naar binnen.
Haal de vastgeklemde stofkap niet uit
elkaar.
Probeer de freewheel-body niet te
demonteren, omdat dit kan leiden tot een
defect.
De correcte positie voor het stofkapje is
daar waar het verborgen is in de
freewheel-body, zoals aangegeven in
afbeelding [1].
Als het stofkapje zich in de positie bevindt
dieis aangegeven in afbeelding [2],
moethetmontageproces vanaf het begin
wordenherhaald.
[1] [2]
Freewheel-body
Stofkapje
39
ONDERHOUD
De naaf demonteren en monteren
De naafas lostrekken (achterzijde)
Volg de procedure in omgekeerde volgorde bij het monteren van de naafas.
1
(z)
(A)
Gebruik de moersleutel om de borgmoer
op de dubbele vergrendeling los te
draaien.
(z)
Demontage
(A)
17 mm moersleutel
Aanhaalmoment
15 - 19 Nm
2
(A)
(B) (C)
Verwijderen zoals aangegeven in de
afbeelding.
(A)
Borgmoer
(B)
Conus
(C)
Afdichtring
3
(A)
Trek de naafas uit de freewheel-body.
(A)
Naafas
40
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
De naaf demonteren en monteren
WH-RS170-CL / WH-RS171-CL
(A)
(z)
[1]
[2]
(y)
(y) Vet aanbrengen: Premium vet
(Y-04110000)
Aantal kogels: 16
Kogelmaat: 5/32"
(z) Vet aanbrengen: Premium vet
(Y-04110000)
Aantal kogels: 15
Kogelmaat: 5/32"
(A)
Afdichting (lip aan buitenzijde)
NOTITIE
De correcte positie voor het stofkapje is daar
waar het verborgen is in de freewheel-body,
zoals aangegeven in afbeelding [1].
Als het stofkapje zich in de positie bevindt die
is aangegeven in afbeelding [2], moet het
montageproces vanaf het begin worden
herhaald.
[1] [2]
Freewheel-body
Stofkapje
Onderdeelnaam Type met schroefdraad Gereedschap Aanhaalmoment
[1] Linker borgmoer (M15) Rechtse schroefdraad 17mm naafsleutel 15 - 20Nm
[2] Linker conus (M15) Rechtse schroefdraad 17mm naafsleutel -
De naafas lostrekken
1
(z)
(A)
Gebruik de naafsleutel om de borgmoer
op de dubbele vergrendeling los te
draaien.
(z) Demontage
(A)
17mm naafsleutel
Aanhaalmoment
15 - 20Nm
41
ONDERHOUD
De naaf demonteren en monteren
2
(A)
(B) (C)
Verwijderen zoals aangegeven in
deafbeelding.
(A)
Borgmoer
(B)
Conus met stofkapje
(niet te demonteren)
(C)
Afdichting
3
(A)
Trek de naafas uit de freewheel-body.
(A)
Naafas
Montage
1
Volg de procedure “De naafas lostrekken” in omgekeerde volgorde.
2
Gebruik, terwijl de rechter conusmoer wordt tegengehouden met de 17mm naafsleutel (B),
de 17mm naafsleutel (A) voor het vastdraaien (y) of losdraaien (z) van de linker conus ten
behoeve van de rotatieafstelling. Gebruik een andere 17mm naafsleutel (A) voor het
vastdraaien (x) van de linker borgmoer om het mechanisme dubbel te zekeren.
(x) Vastdraaien
(y) Losdraaien
(z) Vastdraaien
(A)
17mm naafsleutel
(B)
17mm naafsleutel
Aanhaalmoment (x)
15 - 20Nm
(A)
(x)
(y)
(z)
(B)
42
ONDERHOUD
De freewheel-body vervangen
De freewheel-body vervangen
TECHNISCHE TIPS
Raadpleeg het gedeelte “Cassettenaaf” voor informatie over het lostrekken van de naafas.
De freewheel-body vervangen
WH-R9170 / WH-RS700-TL / WH-RS170-CL / WH-RS171-CL
Verwijder en vervang de freewheel-body zoals aangegeven in de afbeelding.
(y) Demontage
(z) Montage
(A)
TL-FH15
(B)
Tussenring freewheel-body
(C)
Freewheel-body
(D)
Afdichting (niet te verwijderen)
Aanhaalmoment
147 - 200Nm
NOTITIE
De correcte positie voor het stofkapje is daar
waar het verborgen is in de freewheel-body,
zoals aangegeven in afbeelding [1].
Als het stofkapje zich in de positie bevindt die
is aangegeven in afbeelding [2], moet het
montageproces vanaf het begin worden
herhaald.
[1] [2]
Freewheel-body
Stofkapje
(A)
(y)
(D)(B)
(C)
(z)
(y) (z)
43
ONDERHOUD
De freewheel-body vervangen
WH-RS370-TL
(y) (z)
(B)(A) (C)
(y) (z)
Verwijder en vervang de freewheel-body
zoals aangegeven in de afbeelding.
(y)
Demontage
(z)
Montage
(A)
Onderlegring freewheel-body
(B)
Freewheel-body
(C)
15 mm inbussleutel
Aanhaalmoment voor E-THRU type
147 - 200 Nm
NOTITIE
De correcte positie voor het stofkapje is daar
waar het verborgen is in de freewheel-body,
zoals aangegeven in afbeelding [1].
Als het stofkapje zich in de positie bevindt die
is aangegeven in afbeelding [2], moet het
montageproces vanaf het begin worden
herhaald.
[1] [2]
Freewheel-body
Stofkapje
44
ONDERHOUD
Voorzorgen bij het gebruik van velgen voor tubes
Voorzorgen bij het gebruik van velgen voor tubes
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Tubes worden veel gebruikt op wedstrijdfietsen omdat ze licht zijn en soepel bochtenwerk bieden.
Vergeleken met draadbanden vereist het gebruik ervan echter meer expertise. Daarnaast is meer zorg nodig bij het onderhoud.
Bovendien moet u voorafgaand aan het gebruik altijd de wielen inspecteren.
Deze voorzorgsmaatregelen moeten in acht worden genomen om voor optimale prestaties van dit product te zorgen; als u zich hier niet aan houdt,
kunnen de banden eraf lopen of beschadigd raken, wat voor ernstig letsel bij de fietser kan zorgen.
Lees de onderstaande punten aandachtig door. Als u er niet zeker van bent dat u over voldoende kennis en ervaring beschikt voor het verwijderen van
de banden of het uitvoeren van onderhoud, vraag dan een erkende fietshandel of een professionele fietsenmaker om hulp.
Gebruik deze banden niet als u niet zeker weet dat ze zijn gelegd door iemand met voldoende kennis en ervaring.
Er is een speciale lijm specifiek voor deze banden om ze aan de velgen vast te plakken. Als er een andere lijm wordt gebruikt, is het mogelijk dat de
banden niet voldoende goed worden vastgeplakt en kan het velgmateriaal verslechteren.
Gebruik voor het reinigen van de velgen alleen een schoonmaakmiddel dat specifiek voor dit soort banden is bedoeld. Als er een ander
reinigingsmiddel wordt gebruikt, zal het velgmateriaal verslechteren. Als u carbon velgen gebruikt, wrijf dan niet hard op het velgoppervlak met
schuurpaper of een soortgelijk materiaal. Anders kan de carbonlaag loskomen van de velgen bij het vervangen van de banden.
Als de lijm niet correct op de velg wordt aangebracht, zal deze de band niet goed op zijn plaats houden en kan deze van de velg loskomen. Vooral als
de velgen voor de eerste keer worden gebruikt, moet u er altijd voor zorgen dat u de velgoppervlakken grondig reinigt met het juiste
schoonmaakmiddel om vetresten en andere oneigenlijke materialen te verwijderen. Breng vervolgens een dunne laag lijm aan op het velgoppervlak
om voor een stevige verbinding tussen de velg en het wiel te zorgen. Wanneer u dit hebt gedaan, doet u meer lijm gelijkmatig op de velg met een
dikte die net voldoende is om de ruwheid van de band te bedekken en niet meer. Breng vervolgens de band aan. Als er velgen met carbon worden
gebruikt en de banden zijn niet correct aangebracht of als de verkeerde lijm of een verkeerd reinigingsmiddel wordt gebruikt, dan kan de band
wellicht minder goed op de velg plakken dan bij aluminium velgen. Ook kan de sterkte van de carbon velgen verminderen.
Afhankelijk van de gebruikte lijm kunnen er grote verschillen optreden wat betreft onder meer de plaksterkte, de droogtijd, de duurzaamheid, en de
gevoeligheid voor omstandigheden zoals temperatuur en luchtvochtigheid. U moet daarom met name aandacht besteden aan deze plakkracht
wanneer u de wielen gebruikt.
Controleer voorafgaand aan het gebruik altijd de banden door er kracht op uit te oefenen om te verzekeren dat ze goed op de velgen vastzitten.
De plakkracht van de banden kan na langdurig gebruik verslechteren. Het beste kunt u dus regelmatig opnieuw lijm aanbrengen. Als u carbon velgen
gebruikt, gebruik dan een velgcementreiniger of iets vergelijkbaars bij het vervangen van de banden. Met dit middel kunt u de banden voorzichtig
van de velgen halen, zonder dat de carbon laag mee wordt getrokken.
Als u geen lijm op het lijmoppervlak van de band aanbrengt wanneer u de band om de velg legt, dan is de plakkracht tussen de band en de velg
zwakker.
Als u wilt dat de banden steviger op de velgen plakken (zoals wanneer u aan wedstrijden deelneemt waarbij scherpe bochten moeten worden
genomen en sterk moet worden geaccelereerd), dan kunt u lijm gebruiken om ze steviger aan te brengen.
Als de velgen door een continu gebruik van de remmen bij steile afdalingen heet worden, dan kan de lijm plotseling loslaten. Als u denkt dat dit zou
kunnen gebeuren, besteed dan speciale aandacht aan het op een gegeven moment selecteren en opnieuw aanbrengen van de lijm. De lijm kan ook
loslaten als u voorzorgsmaatregelen neemt om dat te voorkomen. Mocht dit gebeuren, vervang dan de wielen en gebruik geen buisvormige banden
meer.
Controleer voorafgaand aan het gebruik ook de banden. Als er grote scheuren in de banden zijn, dan kunnen ze tijdens gebruik barsten. Om dat te
voorkomen, moeten ze worden vervangen. De naadafdekkingen kunnen na langdurig gebruik van de banden loskomen. Controleer de banden dus
voor gebruik.
Als u denkt dat er storingen of problemen met het systeem zijn, gebruik de fiets dan niet en neem contact op met een erkende fietshandelaar of een
professionele fietsenmaker voor advies.
Voor vragen over monteren, afstellen, onderhoud of bediening kunt u terecht bij een erkende fietshandel.
NOTITIE
Als er lijm op het gelakte deel van de velg komt, veeg dit dan weg met een doek, voordat het opdroogt. Gebruik geen reinigingsmiddelen of
chemicaliën, zoals velgcementverwijderaars, omdat deze de lak kunnen verwijderen.
45
ONDERHOUD
Tubeless banden monteren en verwijderen
Tubeless banden monteren en verwijderen
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
De banden moeten met de hand worden gemonteerd en verwijderd.
Als dit moeilijk is, kan voor tubeless wielen een kunststof bandenlichter worden gebruikt. Controleer in zo'n geval of het velgvlak niet ingedeukt,
bekrast of gebarsten is, omdat anders de luchtafdichting tussen band en velg beschadigd kan worden, waardoor er lucht weglekt. Controleer bij
carbon velgen of er geen sprake is van geschilferd of gebarsten carbon enz. Verzeker u er ten slotte van dat er geen lucht weglekt.
Lees deze technische montage-instructies zorgvuldig door en bewaar ze op een veilige plek, zodat u ze later kunt raadplegen.
LET OP
Gebruik geen velglint als er een binnenband wordt gebruikt. Als u velglint gebruikt, kan dit het verwijderen en monteren bemoeilijken. Ook kan de
band of de binnenband beschadigd raken of kunnen de banden plotseling lek raken, waardoor u kunt vallen.
Haal de ventielmoer niet te vast aan, omdat de ventielafdichting dan kan vervormen en er luchtlekkage kan optreden.
NOTITIE
Als de banden moeilijk zijn aan te brengen, gebruik dan water of een zeepoplossing zodat ze gemakkelijker schuiven.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Gebruiken
Ventielen voor tubeless banden monteren
(A)
Breng het ventiel aan zoals op de
afbeelding aangegeven.
(A)
Ventielmoer
NOTITIE
Controleer bij het vastdraaien van de
ventielmoer dat het ventiel niet samen met de
moer draait.
46
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Tubeless banden monteren en verwijderen
De banden monteren
1
(A)
(B)
(C)
Duw de hiel aan één kant van de band
naar binnen; zie afbeelding.
Controleer of zich geen vuil op de
hieldraad, de velg en het ventiel bevindt.
(A)
Band
(B)
Hiel
(C)
Velg
2
(A)
Duw de hiel aan de andere kant van de
band naar binnen, te beginnen bij het
punt tegenover het luchtventiel.
(A)
Luchtventiel
3
Aan de kant van het luchtventiel wordt
het moeilijker om de hiel naar binnen te
duwen.
Til in dergelijke gevallen de hiel met de
hand op, te beginnen aan de
tegenovergestelde kant van de band en
werk de band rond tot aan het
luchtventiel.
4
Pak ten slotte de band met beide
handen vast (zie afbeelding) en duw de
band in de velg.
47
ONDERHOUD
Tubeless banden monteren en verwijderen
5
Pomp de band met lucht op, zodat de
hielen van de banden onder de velg
klem komen te zitten; zie de afbeelding.
Laat de band vervolgens leeglopen en
controleer of de bandhiel onder de
velgrand vast blijft zitten.
Pomp de band vervolgens weer op tot de
standaard bandenspanning.
Als de hiel niet in de velg wordt
geklemd, kan de hiel loskomen van de
velg wanneer de band leegloopt.
WAARSCHUWING
De banden moeten voor gebruik worden
opgepompt tot de spanning die op de
banden of velg staat aangegeven. Als de
maximale spanning staat aangegeven op
de banden en de velg, moet u de laagste
van de aangegeven waarden niet
overschrijden.
WH-R9170-TL / WH-RS770-TL
Maximale spanning
8bar / 116psi / 800kPa
WH-RS370-TL
Maximale spanning
6,5 bar / 94 psi / 650 kPa
Een hogere spanning dan staat
aangegeven kan plotseling zorgen voor
een lekke en/of loskomende band, wat kan
resulteren in ernstig letsel.
De banden verwijderen
1
Als een band moet worden verwijderd,
laat de lucht er dan uit lopen en duw de
hiel aan een kant van de band naar het
midden van de velg, zoals in de
afbeelding.
TECHNISCHE TIPS
Duw maar één kant van de band de hiel naar
binnen.
Als u beide zijden tegelijkertijd naar binnen
drukt, is het moeilijker om de band te
verwijderen. Als u per ongeluk beide hielen
naar binnen duwt, pomp de band dan weer
op zodat de hielen weer vast komen te zitten
en voer de handelingen opnieuw uit om de
band te verwijderen.
2
Verwijder de hiel aan één kant van de
band te beginnen bij het punt het
dichtste bij het luchtventiel en verwijder
vervolgens de hiel aan de andere kant
van de band.
48
ONDERHOUD
Tubeless banden monteren en verwijderen
Notities bij het gebruik van binnenbanden
1
Draai de borgring van het luchtventiel los en verwijder het luchtventiel.
2
(A)
(B)
(C)
Duw de hiel aan één kant van de band
naar binnen; zie afbeelding.
(A)
Band
(B)
Hiel
(C)
Velg
3
Bevochtig de buitenranden van de velg en de bandhielen goed en duw de licht opgeblazen
binnenband in de buitenband.
NOTITIE
Controleer of het luchtventiel van de
binnenband geschikt is voor gebruik met
de velg.
Neem contact op met de dealer voor de
specificaties van binnenbanden die kunnen
worden gebruikt.
4
Duw de hiel aan één zijde naar binnen te beginnen bij de kant van de velg tegenover het
luchtventiel.
Knijp nu niet in de binnenband.
Gebruik, indien nodig, een zeepoplossing.
5
Pomp de binnenband op tot de buitenband op de goede plaats komt vast te zitten.
NOTITIE
Gebruik geen velglint als er een binnenband
wordt gebruikt. Als u velglint gebruikt, kan
dit het verwijderen en monteren
bemoeilijken. Ook kan de band of de
binnenband beschadigd raken of kunnen de
banden plotseling lek raken, waardoor u kunt
vallen.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49

Shimano WH-RS370 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual