UM-0AN0A-003-01
Gebruikershandleiding
Wielset
(voor schijfrem)
Montage-instructies in overige talen zijn beschikbaar op:
http://si.shimano.com
BELANGRIJKE MEDEDELING
•
Neem contact op met het verkooppunt of een fietsenmaker voor informatie
over de montage en afstelling van de producten die niet in de
gebruikershandleiding zijn terug te vinden. Een dealerhandleiding voor
professionele en ervaren fietsmonteurs is verkrijgbaar op onze website
(http://si.shimano.com).
•
Dit product niet demonteren of aanpassen.
Lees voor de veiligheid deze gebruikershandleiding
voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen
daarin op voor een correct gebruik.
Belangrijke veiligheidsinformatie
Neem voor informatie over vervanging contact op met het verkooppunt of een
fietsenmaker.
WAARSCHUWING
•
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te gaan
rijden. Als de wielen op een of andere manier loszitten, kunnen deze van de
fiets losraken, hetgeen ernstig letsel kan veroorzaken.
•
De banden moeten voor gebruik worden opgepompt tot de spanning die op de
banden of velg staat aangegeven. Als de maximale spanning staat aangegeven
op de banden en de velg, moet u de laagste van de aangegeven waarden niet
overschrijden.
•
WH-R9170-TL / WH-RS770-TL: Maximale druk = 8 bar/116 psi/800 kPa
WH-RS370-TL: Maximale druk = 6,5 bar/94 psi/650 kPa
WH-RX570-TL: Maximale druk = 5 bar/72 psi/500 kPa
Een hogere spanning dan staat aangegeven kan plotseling zorgen voor een
lekke en/of loskomende band, wat kan resulteren in ernstig letsel.
•
Controleer voor gebruik de wielen om te zien of er geen verbogen of
loszittende spaken zijn en of de buitenkant van de velg geen deuken, scheurtjes
of krassen vertoont. Als er problemen zoals deze worden aangetroffen, het wiel
niet gebruiken. Het wiel kan breken, en dan valt u. In het geval van
koolstofwielen, moet u tevens controleren dat er geen koolstofvezelscheiding
of scheurtjes ontstaan.
•
Voor wielsets voor racefietsen, deze wielen zijn bedoeld voor een verharde
ondergrond. Als de fiets op een onverhard wegdek wordt gebruikt, kunnen de
wielen verbogen of beschadigd raken met ongevallen tot gevolg.
•
Deze wielen zijn uitsluitend bestemd voor gebruik met schijfremmen. Gebruik
deze wielen niet met velgremmen.
•
Bevindt de asontgrendelingshendel zich aan dezelfde
kant als de remschijf, dan bestaat het gevaar dat
deze de werking van de remschijf kan hinderen.
Leterop dat zelfs als de asontgrendelingshendel
metde volle kracht van de palm van uw hand wordt
vastgezet, deze de remschijf niet raakt. Als de hendel
de werking van de remschijf hindert, moet u het wiel
niet meer gebruiken en een dealer of verkooppunt
raadplegen.
Asontgrende-
lingshendel
Remschijf
•
Als de asontgrendelingshendel niet op de juiste wijze wordt gebruikt, bestaat
de kans dat het wiel losraakt van de fiets, hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan
hebben.
•
Raadpleeg voor meer informatie over de E-THRU steekas de
gebruikershandleiding van de E-THRU steekas.
•
De banden moeten met de hand worden geplaatst en verwijderd.
Als dit lastig is, mag een kunststof bandenlichter voor tubeless wielen worden
gebruikt. Controleer in dergelijke gevallen of het velgoppervlak geen deuken,
krassen of barsten bevat; de kans bestaat op beschadiging van de
luchtafdichting tussen de band en de velg, wat leidt tot luchtlekkage. Controleer
bij carbon velgen of er geen geschilferd of gebarsten carbon enz. aanwezig is.
Controleer tot slot of er geen luchtlekkage aanwezig is.
•
Bewaar na het zorgvuldig lezen van de gebruikershandleiding deze op een
veilige plaats voor toekomstige naslag.
F12 (voor 12 mm as), R12 (achter 12 mm as) wiel (steekas)
•
Dit wiel kan alleen worden gebruikt in combinatie met de speciale voorvork/
frame en de vaste as. Als het met een andere voorvork/frame of vaste as wordt
gebruikt, kan het wiel tijdens het fietsen loskomen van de fiets met ernstig
lichamelijk letsel tot gevolg.
LET OP
•
Een hogere velg heeft meer last van zijwind en maakt het fietsen instabiel.
Inloopperiode
•
Schijfremmen hebben een inloopperiode en de remkracht zal geleidelijk aan
met het verloop van de inloopperiode toenemen. Zorg er voor dat u op de
toename van de remkracht voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de
inloopperiode gebruikt. Hetzelfde doet zich voor wanneer de remblokken of de
rotor vernieuwd worden.
Notitie
•
Vraag voor het gebruik van de bijgevoegde nippelsleutel de winkel waar u deze
gekocht heeft of de leverancier om hulp.
•
Speciale nippelsleutels zijn als optionele accessoire verkrijgbaar.
•
Breng geen olie aan op de binnenzijde van de naaf, anders zal het vet naar
buiten komen.
•
Wij raden u aan om een fietsenmaker de spaakspanning af te laten stellen als er
sprake is van speling in de spaken en na de eerste 1000 km fietsen.
•
Gebruik geen schoonmaakmiddelen of andere chemicaliën bij het afvegen van
het wiel. Anders kan de sticker op de velg of de lak loskomen.
•
Lees ook de gebruikershandleiding van de schijfrem door.
•
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en
kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Regelmatige controles alvorens met de fiets
te gaan rijden
Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden de volgende punten. Als de
volgende punten problemen geven, neem dan contact op met het verkooppunt of
een fietsenmaker.
•
Zijn er enige gebogen of losse spaken?
•
Zijn er enige deuken, krassen of scheuren op het velgoppervlak?
•
Zitten de wielen goed vast?
•
Lekt er olie uit de remleidingen?
•
Is elke remblok minimaal 0,5 mm dik?
•
Is de remschijf gebarsten of vervormd?
•
Draaien de wielen soepel?
•
Maken de wielen enig geluid?
Namen van onderdelen
Ventielgat
Spaak
Remklauw
Remleiding
Remschijf
Velgoppervlak
Remschijf
Remleiding
Remklauw
Remblokken
<E-THRU/steekas>
Cassettenaaf
Asontgrendelingshendel
Voornaaf
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden.
(Dutch)