Harman-Kardon 120.3SE Handleiding

Categorie
Auto-subwoofers
Type
Handleiding

Deze handleiding is ook geschikt voor

- 11 -
NEDERLANDS
Dank uvoor de aanschaf van een subwoofer uit de Infinity Kappa serie. De Kappa sub-
woofers zijn ontwikkeld voor brede toepassing in mobiele audiosystemen, in een aantal verschillende
behuizingen en biedt in alle gevallen een superieure laagweergave in de beperkte ruimte van een
voertuig. Om uw subwoofer optimaal te laten functioneren, raden we u aan dat u deze door een
vakman laat installeren. Hoewel in deze aanwijzingen in algemene zin wordt uitgelegd hoe een Kappa
subwoofer moet worden geïnstalleerd, vindt u hier niet de gedetailleerde procedures die voor uw
specifieke voertuig noodzakelijk kunnen zijn. Wanneer u meent niet over de benodigde ervaring en/of
gereedschappen te beschikken, probeer het dan niet zelf, maar vraag uw geautoriseerde Infinity
dealer over de mogelijkheden voor een professionele installatie. Bewaar de aankoopbon samen met
deze handleiding op een veilige plaats voor het geval u deze later nog eens nodig heeft.
Afhankelijk van de grootte van de ruimte in uw
auto worden frequenties beneden 80 Hz bij afne-
mende frequentie zo’n 12 dB per octaaf versterkt.
Dit effect, dat wel de ‘transfer functie’ wordt
genoemd, speelt een belangrijke rol in het bepa-
len van de frequentiekarakteristiek van uw sub-
woofer in de auto en is in de bijgevoegde techni-
sche gegevens van uw Kappa subwoofer grafisch
uitgebeeld, samen met de frequentiekarakteristiek
in het vrije veld.
LUIDE MUZIEK EN UW
GEHOOR
UW AUTO EN
LAAGWEERGAVE
De Kappa serie subwoofers werken optimaal in
gesloten en open systemen, en in speciale band-
pass systemen. Ook toepassing van de Kappa
serie in oneindige baffles is mogelijk, maar de
belastbaarheid zal dan lager zijn omdat de lucht in
de kast dan niet als demping werkt op de uitslag
van de conus van de woofer. Daarom raden wij
het gebruik van een gevouwen hoorn niet aan
wanneer op luid niveau wordt afgespeeld.
Kies een type behuizing dat past bij de soort
muziek die u afspeelt en het versterkervermogen
dat de subwoofer stuurt, naast de grootte van de
ruimte die u voor de subwoofer ter beschikking
heeft.
GESLOTEN BEHUIZING
Daar een gesloten behuizing een optimale contro-
le – demping – van de conusbeweging biedt, kan
een woofer in een gesloten kast meer vermogen
op lage frequenties verwerken dan in enig ander
type kast. Gesloten kasten bieden ook een nauw-
keuriger weergave dan andere typen en zijn daar-
door geschikt voor alle soorten muziek.
Bovendien is de constructie ervan tamelijk simpel.
Een optimaal gesloten kast is altijd kleiner dan de
andere typen kasten die aan een bepaalde sub-
woofer zijn aangepast en neemt daardoor minder
ruimte in de auto in.
OPEN BEHUIZING
Deze zijn effectiever in het gebied tussen 40 en
50 Hz, maar dat gaat ten koste van het afgestraal-
de geluid in het laagste octaaf (beneden 40 Hz) en
van de controle en de belastbaarheid beneden de
resonantiefrequentie van de kast. Bij gebruik van
een kleine versterker zal een open systeem meer
laag geven en minder vermogen nodig hebben.
Open systemen zijn eveneens geschikt voor aller-
lei soorten muziek. En daar bij open kasten de
inhoud van de kast en de grootte van de poort
een vaste relatie heeft met het gebruikte type
woofer, dient de kast exact volgens de tekening te
worden gebouwd.
Bent u van plan een open systeem te bouwen,
dan raden we u dringend aan dit door uw Infinity
dealer te laten doen, of deze minstens te laten
controleren of het gekozen ontwerp dat u wilt
bouwen juist is.
AFGESTEMDE KASTEN (BANDPASS)
Deze bieden het meeste geluid in combinatie met
elke versterker, maar dit gaat ten koste van de
nauwkeurigheid. Gaat het u alleen om SPL
(Sound Pressure Level – geluidsdruk), dan is een
afgestemde kast de aangewezen keus.
De bouw is echter vrij lastig en om zo’n kast zelf
te bouwen is het gebruik van een computerpro-
gramma met software voor het ontwerpen van
luidsprekerbehuizingen onontbeerlijk. Bent u erva-
ren in het werken met hout, dan kunt u de behui-
zing die in de bijgevoegde documentatie wordt
beschreven bouwen. Gelukkig zijn er veel kant-en-
klare bandpass kasten verkrijgbaar, optimaal aan-
gepast om het maximale signaal van een sub-
woofer te geven. Ook dit type valt vrij groot uit en
kan in de auto (te) veel ruimte innemen.
KIEZEN VAN DE JUISTE
BEHUIZING
WAARSCHUWING
Het afspelen van luide muziek in een auto kan ver-
hinderen dat u het verkeer om u heen hoort en
bovendien uw gehoor blijvend beschadigen.
Bovendien is dit strafbaar. Het maximum volume
dat met Infinity luidsprekers in combinatie met
zware versterkers haalbaar is kan de veilige grens
voor uw oren gemakkelijk overschrijden.
Wij raden u daarom aan tijdens het rijden niet te
luid af te spelen. Infinity accepteert geen enkele
aansprakelijkheid voor gehoorbeschadiging, licha-
melijk letsel, noch schade aan eigendommen ten
gevolge van verkeerd gebruik van dit product.
TECHNISCHE GEGEVENS
100.3se
Type: 25 cm subwoofer, enkele
spreekspoel
Nominale impedantie: 4 ohm
Belastbaarheid: 275 W RMS, 1.100 W piek
Gevoeligheid (2,83V/1 m): 90 dB
Frequentiebereik: 20 Hz – 250 Hz
Montage diepte: 154 mm
Inbouwdiameter: 232 mm
120.3se
Type: 30 cm subwoofer, enkele
spreekspoel
Nominale impedantie: 4 ohm
Belastbaarheid: 300 W RMS, 1.200 W piek
Gevoeligheid (2,83V/1 m): 92 dB
Frequentiebereik: 18 Hz – 250 Hz
Montage diepte: 161 mm
Inbouwdiameter: 278 mm
- 12 -
NEDERLANDS
De belastbaarheid van elke subwoofer, in feite van
elke luidspreker, wordt begrensd door de maxima-
le conusuitslag en de mate waarin de luidspreker
de warmte kan afvoeren. Zodra de spreekspoel
zich buiten de spleet van de magneet bevindt kan
de stroom niet langer worden omgezet in bewe-
ging en wordt al het vermogen van de versterker
omgezet in warmte. Dit is het grootste gevaar dat
elke luidspreker bedreigt en dient te worden ver-
meden. Daar de conusuitslag mede wordt bepaald
door het type behuizing, is ook de belastbaarheid
bij elke behuizing anders.
CONUSLUITSLAG IN EEN GESLOTEN KAST
Gesloten kasten bieden de beste controle over het
gedrag van de subwoofer, doordat de lucht in de
kast als demping werkt op de uitslag van de
conus. Grotere kasten staan daardoor meer bewe-
ging toe en geven zo meer laag bij hetzelfde ver-
mogen. Wordt een subwoofer toegepast in een
gesloten kast die veel groter is dan de bijbehoren-
de V
as
dan zal deze zich gedragen als in een
oneindige baffle.
CONUSUITSLAG IN EEN OPEN KAST
Open en bandpass kasten bieden het meeste
geluid bij de kleinste conusuitslag; dat komt door-
dat de poort het afgestraalde geluid van de sub-
woofer versterkt. De massa van de hoeveelheid
lucht in de poort vormt een akoestische belasting
op de afgestemde frequentie en deze toegevoeg-
de massa dempt de conusuitslag. De keerzijde is
dat open systemen niet voldoende demping bie-
den beneden de afgestemde frequentie (F
b
), waar-
door het een kritisch ontwerp is. Een open band-
pass systeem heeft de kleinste conusuitslag van
allemaal, mits een subsonisch filter wordt
gebruikt.
ANDERE OVERWEGINGEN
Oververhitting van de spreekspoel en verbran-
den door te grote conusuitslag worden meestal
veroorzaakt door het ‘clippen’ van de versterker.
Een clippend signaal heeft een bijna tweemaal
zo groot vermogen als een zuivere sinus van
hetzelfde niveau. Hoorbare vervorming in het
geluid van de subwoofer is een indicatie dat de
versterker overstuurd wordt (clippt) en in dat
geval lopen uw luidsprekers gevaar.
Een oneindige baffle of montage in de vrije
lucht, laat een veel grotere conusuitslag toe dan
bij een subwoofer in een gesloten kast. In dat
geval dient het vermogen tot de helft van het
opgegeven maximum gereduceerd te worden.
Bestudeer de uitslag curves in de bijgevoegde
gegevens van de Kappa serie en merk de ver-
schillen voor de diverse behuizingen op. Het
type en de grootte van de kast zal leiden tot ver-
schillen in uitslag van de subwoofer en derhalve
ook tot verschillende belastbaarheden leiden.
Zolang de aanbevolen parameters worden aan-
gehouden zal de subwoofer in de behuizing uit-
stekend functioneren. Daarbij kan elke afwijking
leiden tot een minder goede prestatie en de
subwoofer een te grote uitslag laten maken –
waarbij de spreekspoel de spleet verlaat – die
de luidspreker kunnen beschadigen. Voor nade-
re informatie kunt u terecht bij de geautoriseer-
de Infinity dealer.
IMPEDANTIE
Om maximaal profijt te trekken van het beschikba-
re versterker vermogen kiest u een subwoofersys-
teem met de laagste impedantie die uw versterker
veilig kan aansturen. Hier een paar tips:
Gebruik in een systeem nooit verschillende sub-
woofers of behuizingen door elkaar. Gebruik bij-
voorbeeld uitsluitend woofers met een enkele,
òf met een dubbele spreekspoel.
Sluit een subwoofer met dubbele spreekspoel in
serie aan, maar NOOIT afzonderlijke subwoofers
in serie. De dempingsfactor van de versterker
(de mate waarin de versterker de beweging van
de subwoofer onder controle heeft) wordt uitge-
drukt als een verhouding van de aangesloten
impedantie (de som van de luidspreker impe-
dantie, draadweerstand en de zuivere weerstand
van eventuele spoelen in het wisselfilter van de
subwoofer) en de uitgangsimpedantie van de
versterker. Door nu subwoofers in serie aan te
sluiten zal de dempingsfactor van de versterker
lager worden dan met één, wat een onnodige
demping van het systeem oplevert.
Gebruik altijd beide spreekspoelen van een sub-
woofer met dubbele spreekspoel in serie of
parallel.
De meeste versterkers leveren gebrugd voor
een 4 ohm belasting evenveel vermogen als bij
het uitsturen van een 2 ohm belasting.
VERMOGEN
Om een subwoofer systeem te bouwen dat opti-
maal profijt trekt van het beschikbare versterker
vermogen, zijn de volgende regels belangrijk:
De formule voor de totale systeem impedantie
met parallel geschakelde spreekspoelen luidt:
I = 1(1 w
1
+ 1 w
2
+ 1 w
3
...)
De formule voor de totale systeem impedantie
van in serie geschakelde spreekspoelen luidt:
I = w
1
+ w
2
+ w
3
...
Waarin I de totale systeem impedantie in ohm
is, en w de nominale impedantie van de spreek-
spoel in ohm.
AANSLUITINGEN
De volgende afbeeldingen laten parallel- en serie-
schakeling van de luidsprekers zien:
Afbeelding 1. Parallel aansluiting
Afbeelding 2. Serie aansluiting
MAXIMALE BELASTBAARHEID
AANSLUITEN VAN EEN SUBWOOFER SYSTEEM

Documenttranscriptie

UW AUTO EN LAAGWEERGAVE KIEZEN VAN DE JUISTE BEHUIZING WAARSCHUWING Het afspelen van luide muziek in een auto kan verhinderen dat u het verkeer om u heen hoort en bovendien uw gehoor blijvend beschadigen. Bovendien is dit strafbaar. Het maximum volume dat met Infinity luidsprekers in combinatie met zware versterkers haalbaar is kan de veilige grens voor uw oren gemakkelijk overschrijden. Wij raden u daarom aan tijdens het rijden niet te luid af te spelen. Infinity accepteert geen enkele aansprakelijkheid voor gehoorbeschadiging, lichamelijk letsel, noch schade aan eigendommen ten gevolge van verkeerd gebruik van dit product. Afhankelijk van de grootte van de ruimte in uw auto worden frequenties beneden 80 Hz bij afnemende frequentie zo’n 12 dB per octaaf versterkt. De Kappa serie subwoofers werken optimaal in gesloten en open systemen, en in speciale bandpass systemen. Ook toepassing van de Kappa serie in oneindige baffles is mogelijk, maar de belastbaarheid zal dan lager zijn omdat de lucht in de kast dan niet als demping werkt op de uitslag van de conus van de woofer. Daarom raden wij het gebruik van een gevouwen hoorn niet aan wanneer op luid niveau wordt afgespeeld. Dit effect, dat wel de ‘transfer functie’ wordt genoemd, speelt een belangrijke rol in het bepalen van de frequentiekarakteristiek van uw subwoofer in de auto en is in de bijgevoegde technische gegevens van uw Kappa subwoofer grafisch uitgebeeld, samen met de frequentiekarakteristiek in het vrije veld. Dank u voor de aanschaf van een subwoofer uit de Infinity Kappa serie. De Kappa sub- woofers zijn ontwikkeld voor brede toepassing in mobiele audiosystemen, in een aantal verschillende behuizingen en biedt in alle gevallen een superieure laagweergave in de beperkte ruimte van een voertuig. Om uw subwoofer optimaal te laten functioneren, raden we u aan dat u deze door een vakman laat installeren. Hoewel in deze aanwijzingen in algemene zin wordt uitgelegd hoe een Kappa subwoofer moet worden geïnstalleerd, vindt u hier niet de gedetailleerde procedures die voor uw specifieke voertuig noodzakelijk kunnen zijn. Wanneer u meent niet over de benodigde ervaring en/of gereedschappen te beschikken, probeer het dan niet zelf, maar vraag uw geautoriseerde Infinity dealer over de mogelijkheden voor een professionele installatie. Bewaar de aankoopbon samen met deze handleiding op een veilige plaats voor het geval u deze later nog eens nodig heeft. TECHNISCHE GEGEVENS 100.3se Type: 25 cm subwoofer, enkele spreekspoel Nominale impedantie: 4 ohm Belastbaarheid: 275 W RMS, 1.100 W piek Gevoeligheid (2,83V/1 m): 90 dB Frequentiebereik: 20 Hz – 250 Hz Montage diepte: 154 mm Inbouwdiameter: 232 mm 120.3se Type: 30 cm subwoofer, enkele spreekspoel Nominale impedantie: 4 ohm Belastbaarheid: 300 W RMS, 1.200 W piek Gevoeligheid (2,83V/1 m): 92 dB Frequentiebereik: 18 Hz – 250 Hz Montage diepte: 161 mm Inbouwdiameter: 278 mm Kies een type behuizing dat past bij de soort muziek die u afspeelt en het versterkervermogen dat de subwoofer stuurt, naast de grootte van de ruimte die u voor de subwoofer ter beschikking heeft. GESLOTEN BEHUIZING Daar een gesloten behuizing een optimale controle – demping – van de conusbeweging biedt, kan een woofer in een gesloten kast meer vermogen op lage frequenties verwerken dan in enig ander type kast. Gesloten kasten bieden ook een nauwkeuriger weergave dan andere typen en zijn daardoor geschikt voor alle soorten muziek. Bovendien is de constructie ervan tamelijk simpel. Een optimaal gesloten kast is altijd kleiner dan de andere typen kasten die aan een bepaalde subwoofer zijn aangepast en neemt daardoor minder ruimte in de auto in. Open systemen zijn eveneens geschikt voor allerlei soorten muziek. En daar bij open kasten de inhoud van de kast en de grootte van de poort een vaste relatie heeft met het gebruikte type woofer, dient de kast exact volgens de tekening te worden gebouwd. Bent u van plan een open systeem te bouwen, dan raden we u dringend aan dit door uw Infinity dealer te laten doen, of deze minstens te laten controleren of het gekozen ontwerp dat u wilt bouwen juist is. AFGESTEMDE KASTEN (BANDPASS) Deze bieden het meeste geluid in combinatie met elke versterker, maar dit gaat ten koste van de nauwkeurigheid. Gaat het u alleen om SPL (Sound Pressure Level – geluidsdruk), dan is een afgestemde kast de aangewezen keus. De bouw is echter vrij lastig en om zo’n kast zelf te bouwen is het gebruik van een computerprogramma met software voor het ontwerpen van luidsprekerbehuizingen onontbeerlijk. Bent u ervaren in het werken met hout, dan kunt u de behuizing die in de bijgevoegde documentatie wordt beschreven bouwen. Gelukkig zijn er veel kant-enklare bandpass kasten verkrijgbaar, optimaal aangepast om het maximale signaal van een subwoofer te geven. Ook dit type valt vrij groot uit en kan in de auto (te) veel ruimte innemen. OPEN BEHUIZING Deze zijn effectiever in het gebied tussen 40 en 50 Hz, maar dat gaat ten koste van het afgestraalde geluid in het laagste octaaf (beneden 40 Hz) en van de controle en de belastbaarheid beneden de resonantiefrequentie van de kast. Bij gebruik van een kleine versterker zal een open systeem meer laag geven en minder vermogen nodig hebben. - 11 - NEDERLANDS LUIDE MUZIEK EN UW GEHOOR MAXIMALE BELASTBAARHEID De belastbaarheid van elke subwoofer, in feite van elke luidspreker, wordt begrensd door de maximale conusuitslag en de mate waarin de luidspreker de warmte kan afvoeren. Zodra de spreekspoel zich buiten de spleet van de magneet bevindt kan de stroom niet langer worden omgezet in beweging en wordt al het vermogen van de versterker omgezet in warmte. Dit is het grootste gevaar dat elke luidspreker bedreigt en dient te worden vermeden. Daar de conusuitslag mede wordt bepaald door het type behuizing, is ook de belastbaarheid bij elke behuizing anders. CONUSLUITSLAG IN EEN GESLOTEN KAST Gesloten kasten bieden de beste controle over het gedrag van de subwoofer, doordat de lucht in de kast als demping werkt op de uitslag van de conus. Grotere kasten staan daardoor meer beweging toe en geven zo meer laag bij hetzelfde vermogen. Wordt een subwoofer toegepast in een gesloten kast die veel groter is dan de bijbehorende Vas dan zal deze zich gedragen als in een oneindige baffle. NEDERLANDS CONUSUITSLAG IN EEN OPEN KAST Open en bandpass kasten bieden het meeste geluid bij de kleinste conusuitslag; dat komt doordat de poort het afgestraalde geluid van de subwoofer versterkt. De massa van de hoeveelheid lucht in de poort vormt een akoestische belasting op de afgestemde frequentie en deze toegevoegde massa dempt de conusuitslag. De keerzijde is dat open systemen niet voldoende demping bieden beneden de afgestemde frequentie (Fb), waardoor het een kritisch ontwerp is. Een open bandpass systeem heeft de kleinste conusuitslag van allemaal, mits een subsonisch filter wordt gebruikt. - 12 - AANSLUITEN VAN EEN SUBWOOFER SYSTEEM ANDERE OVERWEGINGEN • Oververhitting van de spreekspoel en verbranden door te grote conusuitslag worden meestal veroorzaakt door het ‘clippen’ van de versterker. Een clippend signaal heeft een bijna tweemaal zo groot vermogen als een zuivere sinus van hetzelfde niveau. Hoorbare vervorming in het geluid van de subwoofer is een indicatie dat de versterker overstuurd wordt (clippt) en in dat geval lopen uw luidsprekers gevaar. • Een oneindige baffle of montage in de vrije lucht, laat een veel grotere conusuitslag toe dan bij een subwoofer in een gesloten kast. In dat geval dient het vermogen tot de helft van het opgegeven maximum gereduceerd te worden. • Bestudeer de uitslag curves in de bijgevoegde gegevens van de Kappa serie en merk de verschillen voor de diverse behuizingen op. Het type en de grootte van de kast zal leiden tot verschillen in uitslag van de subwoofer en derhalve ook tot verschillende belastbaarheden leiden. Zolang de aanbevolen parameters worden aangehouden zal de subwoofer in de behuizing uitstekend functioneren. Daarbij kan elke afwijking leiden tot een minder goede prestatie en de subwoofer een te grote uitslag laten maken – waarbij de spreekspoel de spleet verlaat – die de luidspreker kunnen beschadigen. Voor nadere informatie kunt u terecht bij de geautoriseerde Infinity dealer. IMPEDANTIE Om maximaal profijt te trekken van het beschikbare versterker vermogen kiest u een subwoofersysteem met de laagste impedantie die uw versterker veilig kan aansturen. Hier een paar tips: • Gebruik in een systeem nooit verschillende subwoofers of behuizingen door elkaar. Gebruik bijvoorbeeld uitsluitend woofers met een enkele, òf met een dubbele spreekspoel. • Sluit een subwoofer met dubbele spreekspoel in serie aan, maar NOOIT afzonderlijke subwoofers in serie. De dempingsfactor van de versterker (de mate waarin de versterker de beweging van de subwoofer onder controle heeft) wordt uitgedrukt als een verhouding van de aangesloten impedantie (de som van de luidspreker impedantie, draadweerstand en de zuivere weerstand van eventuele spoelen in het wisselfilter van de subwoofer) en de uitgangsimpedantie van de versterker. Door nu subwoofers in serie aan te sluiten zal de dempingsfactor van de versterker lager worden dan met één, wat een onnodige demping van het systeem oplevert. • De formule voor de totale systeem impedantie met parallel geschakelde spreekspoelen luidt: I = 1⁄(1⁄ w1 + 1⁄ w2 + 1⁄ w3 ...) • De formule voor de totale systeem impedantie van in serie geschakelde spreekspoelen luidt: I = w1 + w2 + w3 ... • Waarin I de totale systeem impedantie in ohm is, en w de nominale impedantie van de spreekspoel in ohm. AANSLUITINGEN De volgende afbeeldingen laten parallel- en serieschakeling van de luidsprekers zien: Afbeelding 1. Parallel aansluiting • Gebruik altijd beide spreekspoelen van een subwoofer met dubbele spreekspoel in serie of parallel. • De meeste versterkers leveren gebrugd voor een 4 ohm belasting evenveel vermogen als bij het uitsturen van een 2 ohm belasting. VERMOGEN Om een subwoofer systeem te bouwen dat optimaal profijt trekt van het beschikbare versterker vermogen, zijn de volgende regels belangrijk: Afbeelding 2. Serie aansluiting
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16

Harman-Kardon 120.3SE Handleiding

Categorie
Auto-subwoofers
Type
Handleiding
Deze handleiding is ook geschikt voor