Shimano BR-IM45 Service Instructions

Type
Service Instructions

Deze handleiding is ook geschikt voor

SI-8G70C-001-03
Algemene veiligheidsinformatie
SI-8G70C-001
BR-IM81-F
BR-IM80-F
BR-IM55-F
BR-IM45-F
Inter-M Rem
Technische montage-instructies
Voor het verkrijgen van de beste prestaties van het Shimano
Inter-M voorremsysteem, wordt het aanbevolen gebruik te
maken van de volgende combinatie.
Rem BR-IM81-F
BR-IM80-F
BR-IM55-F/
BR-IM45-F
Naaf HB-IM70/
DH-2R35-E-H/
DH-3R35-H
HB-IM40/
DH-2R35-E/
DH-3R35/
DH-2R30-J
Hendel
SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45
Remkabel
Monteren van de remkabel
Controleer of de afstelbout en -moer volledig ingedraaid
1.
zijn en schuif dan de buitenkabelhouderunit in de richting
zoals in onderstaande afbeelding is aangegeven over de
binnenkabel.
Buitenkabelhouderunit
Afstelmoer
Afstelbout
Steek vervolgens de binnenkabel door de
2.
binnenkabelbevestiging. Controleer daarbij of op de
binnenkabelbevestiging de letter ‘F’ is aangebracht.
Letter ‘F’
Bout van de
binnenkabelbevestiging
Monteer de onderdelen op de manier zoals is
3.
weergegeven in de volgende afbeelding en draai dan
de moer van de binnenkabelbevestiging vast. Gebruik
de TL-IM21 (gereedschap voor binnenkabelbevestiging)
om de moer van de binnenkabelbevestiging vast te
draaien, zoals aangeduid in Afb. 1. Controleer na het
vastdraaien of de aangegeven richting van de moer van
de binnenkabelbevestiging en binnenkabel juist zijn, zoals
aangeduid in Afb. 2.
109mm
Afb. 1
TL-IM21
Moer van de
binnenkabelbevestiging
Aantrekkoppel:
6 – 8 N·m {60 – 80 kgf·cm}
Afb. 2
Draai nooit de bout van de binnenkabelbevestiging vast
terwijl het aan uw fiets is bevestigd. De richtingen van
de moer van de binnenkabelbevestiging en binnenkabel
worden onjuist aangeduid in Afb. 3, wat ervoor kan
zorgen dat de bout van de binnenkabelbevestiging
losraakt van de rem.
Afb. 3
Plaats de rode markering op de vulring voor de
4.
moer van de binnenkabelbevestiging tegenover de
groef in de wikkelunit en druk dan de bout van de
binnenkabelbevestiging zo ver mogelijk in de groef.
Bout van de
binnenkabelbevestiging
Druk de bout van de
binnenkabelbevestiging zo
ver als mogelijk in de groef
in de wikkelunit.
Groef in de wikkelunit
Rode markering
op de vulring voor
de moer van de
binnenkabelbevestiging
Leid de binnenkabel langs de groef in de wikkelunit.
5.
BinnenkabelGroef in de wikkelunit
Haak de binnenkabel over de kabelhaak.
6.
Binnenkabel
Kabelhaak
Steek de buitenkabelhouderunit van onderaf in de
7.
opening van de remarm en druk de houder vervolgens
naar het smalle deel van de opening.
Remarm
Buitenkabelhouderunit
Controleer of de buitenkabelhouderunit volledig tegen
8.
de rand van het smalle deel van de opening aan ligt en
monteer dan het binnenkabeldopje.
Zorg ervoor dat het binnenkabeldopje, de vinnen en de
spaken elkaar niet raken.
Buitenkabelhouderunit
Binnenkabeldopje
Draai de kabelafstelbout om de binnenkabel te spannen.
9.
Kabelafstelbout
Controleer of de rode markeringen op de vulring voor de
10.
moer van de binnenkabelbevestiging, met de bout van de
binnenkabelbevestiging in de wikkelunit gedrukt, zich in
de juiste richting bevinden.
Rode markering
Rode markering
De remkabel is nu volledig gemonteerd. Om de remkabel
te demonteren, gaat u in de omgekeerde volgorde te werk.
Afstellen van de remkabel
Controleer of tijdens het aantrekken van de remkabel
1.
het wiel niet gemakkelijk gedraaid kan worden en druk
vervolgens de remhendel ongeveer 10 maal volledig tot
aan de greep in om de remkabel in te laten lopen.
Ongeveer
10 maal
indrukken
Opmerking:
Indien de remkabel niet wordt ingelopen, dient deze
na slechts een korte periode van gebruik opnieuw
afgesteld te worden.
Draai de kabelafstelbout van de remeenheid of remhendel
2.
zodanig dat de remhendel een speling van ongeveer 15
mm heeft.
De mate van speling van de remhendel komt overeen
met de afstand tussen de rustpositie van de remhendel
en de positie waarbij plotseling bij het aantrekken van
de remhendel een druk gevoeld wordt.
Kabelafstelbout
15 mm speling
Kabelafstelbout
Zet na het indrukken van de remhendel voor het
3.
controleren van de remwerking de kabelafstelbout vast
met behulp van de kabelafstelmoer.
Kabelafstelmoer
Aantrekkoppel:
1 – 2 N·m {10 – 20 kgf·cm}
WAARSCHUWING
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
Het is van vitaal belang dat u de werking van het
remsysteem van uw fiets volledig begrijpt. Indien het
remsysteem niet op de juiste wijze gebruikt wordt, kan dit
tot gevolg hebben dat u de macht over het stuur verliest
of tot een ongeluk leiden waarbij u ernstige verwondingen
kunt oplopen. Omdat de bediening van elke fiets
verschillend is, dient u de juiste remtechnieken te leren
(zoals de kracht waarmee de remhendel ingedrukt dient
te worden alsmede de overige bedieningseigenschappen
van uw fiets). Raadpleeg hiervoor het instructieboekje van
uw fiets en een professionele fietsenhandelaar en oefen
uw rij- en remtechniek.
Als de voorrem te krachtig wordt aangetrokken, bestaat
de kans dat het wiel blokkeert en dat de fiets over de kop
slaat wat ernstig letsel kan veroorzaken.
De naaf van de Shimano Inter-M voorrem heeft een
ingebouwde remkrachtmodulator. Dit systeem doseert
de remkracht, zodat de remkracht niet hoger kan worden
dan een bepaalde gewenste waarde. Als de naaf niet
voorzien is van de remkrachtmodulator, kan de remkracht
te hoog worden. Daarom adviseren we om de Shimano
Inter-M voorrem te gebruiken in combinatie met de naaf.
De remkrachtmodulator maakt geluid; dit is normaal en
geen storing.
Draai nooit de bout van de binnenkabelbevestiging vast
terwijl het aan uw fiets is bevestigd. Dit kan ervoor zorgen
dat de bout van de binnenkabelbevestiging losraakt.
Als de BR-IM81-F, BR-IM80-F, BR-IM55-F en BR-IM45-F
gebruikt worden in combinatie met een verende voorvork,
is het belangrijk om de juiste voorvork te kiezen. Neem
hiervoor contact op met de winkel of de fietsfabrikant.
Wanneer er een verkeerde vork wordt geselecteerd, is het
mogelijk dat de vork niet meer goed werkt als gevolg van
oververhitting tijdens het remmen of zelfs zal breken en
tot ongevallen kan leiden.
De remhendels SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/
BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45 zijn voorzien van een
keuzemechanisme. Zet dit mechanisme bij gebruik van
de BR-IM81-F, BR-IM80-F, BR-IM55-F en BR-IM45-F in
de stand C.R.
C.R functiestand
De C geeft de functiestand voor het
gebruik met vrijdragende remmen aan.
De R geeft de functiestand voor het
gebruik met trommelremmen.
Zorg ervoor dat u de montage-instructies ter
beschikking heeft en lees deze nauwkeurig alvorens
de onderdelen te monteren. Loszittende, versleten of
beschadigde onderdelen kunnen de berijder ernstig letsel
toebrengen.
Het wordt ten sterkste aanbevolen uitsluitend originele
Shimano vervangingsonderdelen te gebruiken.
Controleer steeds alvorens u met de fiets gaat rijden of de
voor- en achterremmen correct functioneren.
Als het wegdek nat is, zullen de banden gemakkelijker
slippen. Als de banden slippen, bestaat de kans dat
u van de fiets valt. Om dit te voorkomen, uw snelheid
verminderen en de remmen tijdig en voorzichtig
aantrekken.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig
en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige
referentie.
LET OP
– Ter voorkoming van ernstig letsel:
Bij gebruik van het Shimano Inter-M remsysteem, bij
1.
het afrijden van lange hellingen continu gebruik van
de remmen vermijden, aangezien hierdoor de interne
remonderdelen bijzonder heet worden, hetgeen een
nadelig effect op de remwerking heeft. Ook kan dit tot
gevolg hebben dat de hoeveelheid vet binnen in de rem
vermindert, hetgeen tot problemen zoals abnormaal
plotseling afremmen kan leiden.
De constructie van het Shimano Inter-M remsysteem is
tot stand gekomen op basis van standaarden zoals ISO
4210 en DIN 79100-2.Deze standaarden bepalen de
prestatie voor een totaal gewicht van 100 kg. Hoewel
de BR-IM81-F is ontworpen voor een aannemelijk totaal
gewicht van 130 kg. Als het totaal gewicht meer is dan
100 kg (130 kg voor BR-IM81-F), bestaat de kans dat
het remvermogen dat door het systeem wordt geleverd
voor een juist afremmen onvoldoende is en dat ook de
gebruiksduur van het systeem verminderd wordt.
Het Inter-M voorremsysteem dient uitsluitend
2.
gemonteerd te worden aan de linkerkant op een fiets van
26” of groter. Als het systeem gebruikt wordt op een fiets
die kleiner is dan 26”, bestaat de kans dat de remkracht
te groot is, hetgeen ongelukken kan veroorzaken.
Voor het verkrijgen van een optimale werking van de
3.
Shimano Inter-M voorrem, steeds Shimano remkabels en
remhendels als set gebruiken. (Zie de onderdelenlijst.)
De hoeveelheid beweging van de binnenkabel
wanneer de remhendel wordt ingedrukt dient 14,5
mm of meer te zijn. Als dit minder is dan 14,5 mm,
zal dit een nadelig effect op de remwerking hebben
en bestaat de kans dat de remmen niet zullen
functioneren.
Controleer of de voorremeenheid stevig met behulp
4.
van de bevestigingsmoer van de remeenheid aan het
naafhuis bevestigd is.
Bevestigingsmoer voor de
remunit
Bij types met
snelontgrendelhendel:
Met gekartelde zijkanten
De gekartelde zijkant moet
naar buiten gericht zijn.
Bij types met naafmoer:
Zonder gekartelde zijkanten
Remunit
Aantrekkoppel:
15 – 20 N·m {150 – 200 kgf·cm}
Controleer of de wielas aanligt tegen het uiteinde van
5.
de vork en het uiteinde van de remarm minimaal 11
mm uitsteekt boven de aangesoldeerde steun van
de voorvork. Controleer ook of het wiel stevig in het
frame bevestigd is met de snelontgrendelhendel of de
naafmoer. Als het wiel niet goed gemonteerd is, kan het
loskomen, wat onder het rijden kan leiden tot ernstige
ongevallen
Aantrekkoppel:
20 – 25 N·m {200 – 250 kgf·cm}
Bij types met naafmoer:
Naafmoer
Bij types met snelontgrendelhendel:
Borg de nokhefboom van de
snelontgrendelhendel.
Aantrekkoppel:
5 – 7,5 N·m {50 – 75 kgf·cm}
Minimaal
11 mm
Maakt contact
Gesoldeerde
steun
Naafas
Indien tijdens het gebruik van de remmen zich een van
6.
de volgende problemen voordoet, onmiddellijk stoppen
met fietsen en bij de plaats van aankoop vragen om
inspectie en reparatie.
1) Wanneer u tijdens het gebruik van de remmen een
abnormaal geluid hoort.
2) Als het remvermogen abnormaal krachtig is.
3) Als het remvermogen abnormaal zwak is.
In het geval van 1) en 2) kan de oorzaak een tekort aan
remvet zijn. Vraag daarom bij de plaats van aankoop het
mechanisme in te vetten met speciaal trommelremvet.
Om de rem te smeren verwijdert u het dopje van de
smeeropening en drukt u het uiteinde van het flesje in de
opening. Breng voldoende vet aan (ongeveer 5 g) terwijl
u het wiel langzaam draait. Controleer na het inbrengen
van het vet of de rem goed werkt en geen abnormaal
geluid maakt.
Smeeropeningdopje
Langzaam
draaien.
Minimaal 12 mm
Vet voor rollerbrake
Als de remmen regelmatig
7.
gebruikt worden, worden
de onderdelen in de buurt
van de rem heet. Raak deze
onderdelen pas ten minste 30
minuten na het einde van een
fietsrit aan.
Indien de remkabel roestig wordt, zal dit een nadelig
8.
effect op de remwerking hebben. Vernieuw in dat geval
de remkabel door een originele Shimano remkabel en
controleer de werking van de remmen nogmaals.
De voorste remunit en de voorste naafunits hoeven nooit
9.
gedemonteerd te worden. Na demontage werken deze
units mogelijk niet goed meer.
OPMERKING:
Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakverdeling. Wielen met
een radiale spaakverdeling kunnen niet worden gebruikt
aangezien de spaken en het wiel bij het gebruik van de
remmen beschadigd kunnen worden en remgeluiden
kunnen voortbrengen.
De Inter-M rem is verschillend van conventionele remmen
doordat de binnenzijde van de remtrommel met vet
gevuld is. Dit kan tot gevolg hebben dat het draaien van
het wiel enigszins zwaarder verloopt dan normaal, vooral
bij koud weer.
Als u de Inter-M voorrem krachtig aantrekt wanneer
de fiets stil staat en vervolgens het wiel heen en weer
beweegt, zult u bemerken dat de remmen een geringe
mate van speling hebben. Dit is normaal en zal tijdens het
rijden absoluut geen problemen opleveren.
Voor het controleren van de mate van speling van de
balhoofdonderdelen, het midden van het stuur en een
van de voorvorken zoals aangegeven in de illustratie
vastpakken en vervolgens de balhoofdonderdelen heen en
weer bewegen in de richting aangegeven door de pijlen.
Aangezien de remmen een geringe mate van speling
hebben wanneer deze op de manier zoals hierboven
aangegeven krachtig aangetrokken worden en het
wiel vervolgens heen en weer bewogen wordt, zal het
controleren van de speling van de balhoofdonderdelen
daardoor bemoeilijkt worden.
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke
slijtage of veroudering dat het gevolg is van normaal
gebruik.
Neem voor eventuele vragen betreffende de methoden
van behandeling of afstelling contact op met de plaats
van aankoop.
Onderdelen in de
buurt van de rem
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op:
http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande
kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1

Shimano BR-IM45 Service Instructions

Type
Service Instructions
Deze handleiding is ook geschikt voor