Algemene veiligheidsinformatie
SI-4GG0A-002-03
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op: http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
Technische montage-instructies
SI-4GG0A-002
WH-RS10-A
WH-RS20-A
WH-RS30-A
Wiel
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken van
de onderstaande combinatie van onderdelen.
Te gebruiken bandenmaat
Hielband
700C (19C – 28C)
Grootste tandwiel 21 – 28T
Dit wiel kan gebruikt worden met 8-versnellingen, 9-versnellingen en 10-versnellingen
tandwielsets. (Als een 10-versnellingen tandwielset gebruikt wordt voor een andere fiets
dan een juniorenfiets, de bijgeleverde 1-mm afstandsring gebruiken.)
Zie de Product Technische Informatie voor bijzonderheden over de combinatie met
andere onderdelen zoals kettingen en cassettetandwielen.
Specificaties
Modelnummer WH-RS10-A / WH-RS20-A / WH-RS30-A
Velgmaat 700C (622 × 15C)
Velgbreedte 20,8 mm
WAARSCHUWING
Controleer voor gebruik de wielen om te zien of er geen verbogen of loszittende spaken
●
zijn en of de buitenkant van de velg geen deuken, scheurtjes of krassen vertoont. Als er
problemen zoals deze worden aangetroffen, het wiel niet gebruiken.
Niet gebruiken in combinatie met onderverende wielvorken. Bij deze typen vorken kan
●
de speling tussen de naafas en de remblokken als gevolg van de werking van de vering
veranderen, zodat de kans bestaat dat bij gebruik van de remmen de remblokken de
spaken raken.
Als het snelontgrendelmechanisme niet op de juiste wijze wordt gebruikt, bestaat
●
de kans dat het wiel losraakt van de fiets, hetgeen ernstig letsel tot gevolg
kan hebben. Alvorens in gebruik te nemen, de montage-instructies voor het
snelontgrendelmechanisme goed lezen.
Deze wielen zijn bestemd voor gebruik op verharde wegen. Als de wielen op onverharde
●
wegen worden gebruikt, bestaat de kans dat de wielen verbogen of beschadigd worden,
hetgeen tot ongelukken kan leiden.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn alvorens met de fiets te gaan rijden. Als de
●
wielen op een of andere manier loszitten, kunnen deze van de fiets losraken, hetgeen
ernstig letsel kan veroorzaken.
De holte aan de tegenoverliggende zijde van het ventielgat is een indicator voor de mate
●
van velgslijtage. Als de holte niet langer zichtbaar is, de velg niet langer gebruiken.
Als u de velg blijft gebruiken, kan deze breken waardoor de kans bestaat dat u met de
fiets komt te vallen en een ongeluk veroorzaakt.
●
Volg bij het monteren van onderdelen nauwkeurig de montage-instructies. Losse,
versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat de berijder letsel
oploopt.
Het wordt bijzonder aangeraden enkel gebruik te maken van originele Shimano onderdelen.
Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige
●
plaats voor toekomstige referentie.
LET OP
De banden dienen alvorens te gaan fietsen op de spanning gebracht te worden die op
●
de banden staat aangegeven.
Gebruik velgband die tegen grote druk bestand is, anders bestaat de kans dat de
●
banden plotseling lek raken en los komen, hetgeen ernstig letsel tot gevolg kan hebben.
LET OP
De Shimano R55HC (hoge prestatie) remblokken bevatten slijtage veroorzakende
●
bestanddelen en zijn speciaal geconstrueerd voor een verbeterde werking onder natte
omstandigheden. Gebruik ervan echter heeft snellere slijtage van de velgen tot gevolg.
Shimano accepteert geen aanspraak op verhoogde slijtage van de velgen welke
mogelijk het gevolg is van het gebruik van R55HC remblokken.
Het gebruik van originele Shimano spaken en nippels wordt ten zeerste aanbevolen. Als
●
geen originele Shimano onderdelen worden gebruikt, bestaat de kans dat de naven of
velgen beschadigd worden.
Controleer voor gebruik of er geen stukjes metaal of andere verontreinigingen op de
●
remblokken zijn achtergebleven. Indien aanwezig kunnen deze bij gebruik van de
remmen beschadiging van de velg veroorzaken.
De nippels hebben grote diameters en zijn gemakkelijk te draaien om het verhogen
●
van de spaakspanning te vereenvoudigen. Let er echter op bij het afstellen van de
spaakspanningen de nippels niet te vast aan te draaien. Als de nippels te vast worden
aangedraaid, bestaat de kans dat de velg beschadigd wordt.
(Het wordt aanbevolen de afstellingen door erkende fietsendealers te laten uitvoeren.)
Opmerking:
Als het wiel stroef gaat en moeilijk te draaien wordt, dient u dit met vet te smeren.
●
Breng geen olie aan op de binnenzijde van de naaf, anders zal het vet naar buiten komen.
●
Speciale spaaksleutels zijn als optionele accessoire verkrijgbaar.
●
Het wordt aanbevolen in het geral ea in het begin speling in de spaken is en na de
●
eerste 1,000 Km fietsen de spaakspnningen door een erkende fietsendealer te laten
afstellen.
Spaakbeschermers (CP-WH23) zijn eveneens afzonderlijk verkrijgbaar. Vraag uw
●
fietsdealer om bijzonderheden.
Reflectors (gefabriceerd door CATEYE) zijn eveneens afzonderlijk verkrijgbaar. Vraag
●
uw fietsdealer om bijzonderheden.
Modelnummer Specificatie Kleur
RR-550-WUWSW CPSC Wit
RR-550-WUASW AS Amber
RR-317-WUASW DIN Amber
Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering als gevolg
●
van normaal gebruik.
Insteken van de spaken
Rijg de spaken in zoals aangegeven in de afbeelding.
(Voor voorzijde)
Aan de voorzijde wordt aan
de linker en de rechterzijde
gebruik gemaakt van een
radiaalmontage.
(Voor achterzijde)
Waarde van spaakspanning
Voor voorzijde Voor achterzijde
980 – 1400 N
(98 – 140 kgf)
Rechterzijde (tandwiel) Linkerzijde
1000 – 1500 N
(100 – 150 kgf)
600 – 1100 N
(60 – 110 kgf)
* Deze waarden dienen uitsluitend als richtlijn.
Vervangen van de voorwielspaken (WH-RS20-A / WH-RS30-A)
Draai de naafas totdat de uitsparing in de stofkap en de
gleuf in de naaf zijn uitgelijnd en monteer de kop van de
spaak stevig in de gleuf in de naaf.
Opmerking:
Als de uitsparing in de stofkap en de gleuf in de naaf
niet zijn uitgelijnd, is het monteren en verwijderen van de
spaken niet mogelijk.
Gleuf in naaf
Naafas
Uitsparing in stofkap
Montage van de HG tandwielen
Alle tandwielen dienen met de
zijde welke voorzien is van het
groepmerkteken naar buiten gericht
te worden en zodanig gemonteerd te
worden dat de brede gedeelten van de
uitsteeksels van elk tandwiel en gedeelte
A van het freewheelhuis (waar de groef
het breedste is) met elkaar uitgelijnd zijn.
A
a
c
-
1
4
T
Brede
gedeelte
De groef is op
slechts een plaats
het breedst.
●
Gebruik voor de montage van de HG tandwielen het speciaal
gereedschap (TL-LR15) om de borgring vast te zetten.
Gebruik bij het vervangen van
●
de HG tandwielen het speciaal
gereedschap (TL-LR15) en
TL-SR21 om de borgring te
verwijderen.
Aantrekkoppel:
30 – 50 N·m
{300 – 500 kgf·cm}
Borgring
Gereedschap
(TL-SR21)
TL-LR15
Demontage
Tandwielafstandsringen Borgring
Vervanging van het freewheelhuis
Verwijder eerst de naafas en verwijder vervolgens de
bevestigingsbout van het freewheelhuis (binnen in het
freewheelhuis) en vervang vervolgens het freewheelhuis.
Opmerking:
Probeer het freewheelhuis niet te demonteren,
aangezien dit defecten tot gevolg kan hebben.
Aantrekkoppel:
35 – 50 N·m {350 – 500 kgf·cm}
Freewheelhuis
Tussenring van
freewheelhuis
10mm inbussleutel
(TL-WR37)
Bevestigingsbo ut
van freewheelhuis
Demontage
Montage