Shimano SM-MA-F180P2 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

(Dutch)
DM-TRBR001-02
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
STADS-SPORT E-BIKE
Hydraulische schijfrem
ALFINE
BR-S7000
BL-S7000
BR-M8000
BR-M6000
BL-T8000
BL-T6000
SM-MA-F180P/P2
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ................................................... 10
MONTAGE ............................................................................................................12
Schijfremmontage adapter (voor 180 mm remschijven)..........................................................................12
Remschijfadapter .......................................................................................................................................13
Remleiding ..................................................................................................................................................16
ONDERHOUD ....................................................................................................... 18
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten ...................................................................................18
Remleiding vervangen ...............................................................................................................................30
Remblokken vervangen .............................................................................................................................36
BELANGRIJKE MEDEDELING
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle dealerhandleidingen en instructiehandleidingen kunnen online bekeken worden op onze website (http://si.shimano.com).
Klanten die het internet niet gebruiken, moeten misschien contact opnemen met de plaats van aankoop om een afgedrukte versie van de
gebruikershandleiding te ontvangen.
U kunt een gebruikershandleiding afdrukken om aan uw klant te overhandigen of u moet misschien het dichtstbijzijnde SHIMANO-verkoopkantoor
vragen om een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving te
voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken bij
incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
VEILIGHEID VOOROP
4
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg de instructies in de handleidingen tijdens de installatie van het product.
Wij raden u aan om uitsluitend originele Shimano-onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of schade
vertonen, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor
de berijder als gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
De remschijven van 203 mm en 180 mm ontwikkelen meer remkracht dan de remschijven van 160 mm. Gebruik de remmen pas als u de
remkarakteristieken volledig kent.
Afhankelijk van het model kan iedere fiets iets anders aanvoelen.
Zorg daarom dat u de juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en de fietskenmerken) en bediening van uw fiets leert kennen. Als het
remsysteem op een onjuiste wijze wordt gebruikt, kan de controle worden verloren of de fiets omvallen met ernstig letsel tot gevolg. Raadpleeg een
fietsenmaker of de gebruikershandleiding voor een juiste bediening. Het is ook belangrijk dat u oefent met fietsen, remmen, etc.
Houd uw vingers absoluut uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan
uw vingers toe te brengen als deze in de openingen van de remschijf terechtkomen wanneer deze beweegt.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders kunt
u brandwonden oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Anders zullen de remmen mogelijk niet goed werken.
Als er toch olie of vet op de remblokken terechtkomt, moet u een verkooppunt of fietsenmaker raadplegen. Anders zullen de remmen mogelijk niet
goed werken.
Als er tijdens het remmen geluiden te horen zijn, is het mogelijk dat de remblokken tot aan de slijtagelimiet zijn
versleten. Ga na of het remsysteem voldoende is afgekoeld en controleer de dikte van het remblok. Is het remblok 0,5
mm dik of dunner, dan moet het door een nieuw blok worden vervangen. Neem contact op met een fietsenmaker of
verkooppunt.
0,5mm2mm
Als de remschijf barsten vertoont of vervormd is, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of fietsenmaker.
Als de remschijf tot op een dikte van 1,5mm of minder is versleten of als het aluminium zichtbaar wordt, moet u de remmen niet meer gebruiken en
contact opnemen met een dealer of verkooppunt. De remschijf kan breken en u kunt van de fiets vallen.
Er kan dampbelvorming (vapour lock) ontstaan als de remmen continue worden gebruikt. Laat de remgreep even los om dit probleem op te lossen.
Dampbelvorming (vapour lock) treedt op wanneer de olie in het remsysteem warm wordt, waardoor de water- of luchtbellen in het remsysteem
uitzetten. Hierdoor moet dan plotseling de remgreep veel verder worden aangetrokken.
VEILIGHEID VOOROP
5
De schijfrem is er niet op gemaakt om te functioneren als de fiets ondersteboven staat. Wordt de fiets op zijn kop gezet of op de zijkant gelegd, dan
is het mogelijk dat de rem niet correct werkt en kan er een ernstig ongeluk gebeuren. Voordat u gaat fietsen, moet u de remgreep een paar keer
bedienen om te controleren of de remmen correct werken. Werken de remmen niet naar behoren, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem
contact op met een verkooppunt of fietsenmaker.
Als u geen weerstand voelt bij het bedienen van de remgreep, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of
fietsenmaker.
Als er vloeistoflekken optreden, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of fietsenmaker.
Als er te hard met de voorrem wordt geremd, kan het wiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat fietsen.
De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kunt u van de fiets vallen. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg
en gelijkmatig.
De hendel mag nooit worden veranderd. Anders kan de hendel breken, waardoor er niet meer kan worden geremd.
Controleer voor het fietsen of er beschadiging in de vorm van barsten aanwezig is. Bij beschadigingen moet u de fiets niet meer gebruiken en contact
opnemen met een dealer of een agentschap. Anders kan de hendel breken, waardoor er niet meer kan worden geremd.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf tijdens het monteren of onderhouden van het wiel. De
remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw vingers toe te brengen als deze in de openingen van de remschijf
terechtkomen wanneer deze beweegt.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
Als de remschijf is afgesleten tot een dikte van 1,5 mm of dat het aluminium oppervlak zichtbaar is, vervang hem dan door een nieuwe remschijf.
Controleer of de remonderdelen voldoende zijn afgekoeld, voordat u de remmen afstelt.
Gebruik alleen Shimano minerale olie. Als andere typen olie worden gebruikt, kan dit problemen veroorzaken met de remwerking en kan het systeem
onbruikbaar worden.
Zorg dat u alleen olie gebruikt uit een container die net geopend is en gebruik olie die u uit de ontluchtingsnippel hebt laten lopen niet opnieuw.
Oude of reeds gebruikte olie kan water bevatten. Dit kan dampbelvorming (‘vapor lock’) in het remsysteem veroorzaken.
Pas op dat u geen water of luchtbellen in het remsysteem laat komen. Anders kan dampbelvorming (‘vapor lock’) optreden. Wees vooral voorzichtig
bij het verwijderen van het deksel van de reservoirtank.
Bij het doorsnijden van de remleiding om de lengte ervan aan te passen of bij het verwisselen van de remleiding van links naar rechts of andersom,
moet u zorgen dat u de lucht uit de leiding laat lopen volgens de stappen in “Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten”.
Wanneer de fiets ondersteboven of op zijn zijkant wordt geplaatst, kan de reservoirtank van het remsysteem enkele luchtbellen bevatten die nog
aanwezig waren bij het dichtdraaien van de ontluchtingsschroef of die zich in diverse onderdelen van het remsysteem hebben opgehoopt bij
langdurig gebruik. Dit schijfremsysteem is er niet op gemaakt om te werken als de fiets ondersteboven staat. Als de fiets ondersteboven of op zijn
zijkant wordt geplaatst, kunnen de luchtbellen in de reservoirtank in de richting van de remklauwen bewegen. Als onder deze omstandigheden op de
fiets wordt gereden, bestaat het gevaar dat de remmen niet werken en kan er een ernstig ongeluk gebeuren. Als de fiets ondersteboven of op zijn
zijkant geplaatst is geweest, moet u voordat u gaat fietsen de remgreep enkele malen aantrekken om te controleren dat de remmen normaal werken.
Als de remmen niet normaal werken, moet u deze afstellen volgens de volgende procedure.
Als de rem niet lijkt te werken (traag aanvoelt) wanneer de greep wordt aangetrokken
Plaats de remgreep zodat deze parallel aan de grond staat, trek de remgreep vervolgens meerdere keren voorzichtig aan en wacht totdat de
luchtbellen terugkeren naar de reservoirtank. Er wordt aanbevolen dat u vervolgens het deksel van de reservoirtank verwijdert en de
reservoirtank vult met minerale olie totdat er geen luchtbellen meer zijn achtergebleven.
Als de remmen nog steeds traag werken, moet u het remsysteem ontluchten. (Raadpleeg “Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten”.)
VEILIGHEID VOOROP
6
Als de quick release-hendel op de naaf zich aan dezelfde kant bevindt als de remschijf, dan kan deze de werking van de remschijf hindert. Let er dus
op dat de hendel de remschijf niet raakt.
Schijfremsystemen van Shimano zijn niet geschikt voor tandems. Omdat tandems zwaarder zijn, wordt het remsysteem sterker belast tijdens het
remmen. Als hydraulische schijfremmen gebruikt worden op een tandem, zal de olietemperatuur te hoog oplopen en kunnen dampbelvorming
(‘vapor locks’) of scheuren in de remleidingen ontstaan, waardoor de remmen niet meer functioneren.
SM-RTAD05 remschijfadapter
Er kunnen remschijven met een diameter tot Ø203 mm worden geplaatst. Als er grotere remschijven worden geplaatst, kan de remkracht de
hoofdeenheid beschadigen.
Remleiding
Na het bevestigen van de remleiding aan de remeenheid, het toevoegen van Shimano minerale olie en het ontluchten, moet u de remgreep meerdere
keren aantrekken om te controleren of de remmen normaal werken en er geen vloeistof lekt uit de leiding of het systeem.
Verschillende remleidingen hebben hun eigen speciale insteekverbindingsstuk. Gebruik een geschikt insteekverbindingsstuk, zoals vermeld in de
volgende tabel. Als een verkeerd insteekverbindingsstuk wordt gebruikt, kan er vloeistof lekken.
Remleiding
Verbindingsstuk
Lengte Kleur
SM-BH90 11,2mm Zilver
SM-BH59/80 13,2mm Goud
YM-BH81 13,2mm Zilver
De snijring of het verbindingsstuk mag niet opnieuw gebruikt worden bij hermontage. Een beschadigde of hergebruikte snijring of dito aansluitstuk
zorgt mogelijk niet voor een zekere aansluiting van de remleiding. Hierdoor kan de remleiding loskomen van de remklauwen of remgreep.
Alsderemleiding loskomt, bestaat het gevaar dat de remmen plotseling niet meer werken.
Remleiding Snijring
Verbindingsbout
Afgeknipt uiteinde
Verbindingsstuk
Snij de remleiding door zodat het afgesneden uiteinde loodrecht ten opzichte van de lengte van de leiding is. Als de remleiding onder een hoek
wordt afgesneden, kan er vloeistof lekken.
90°
VEILIGHEID VOOROP
7
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Voorzorgsmaatregelen voor Shimano minerale olie
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Bij contact met de ogen moet u deze spoelen met water en direct de hulp van een arts inroepen.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Bij contact met de huid moet u deze goed wassen met water en zeep.
Als nevel of damp van Shimano minerale olie wordt ingeademd, kan dit tot misselijkheid leiden. Bedek uw neus en mond met een gasmasker en
gebruik dit product in een goed geventileerde ruimte. Als u nevel of damp van Shimano minerale olie inademt, bedekt u zich dan met een deken en
ga onmiddellijk naar een gebied met frisse lucht. Zorg dat u warm en rustig blijft, en neem contact op met een arts.
Inremperiode
Remschijven hebben een inremperiode. De remkracht neemt tijdens het verloop van die inremperiode geleidelijk toe. Houd tijdens deze inremperiode
rekening met deze toenemende remkracht. Hetzelfde gebeurt wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Als u het originele Shimano gereedschap (TL-FC36) gebruikt bij het verwijderen en aanbrengen van de bevestigingsring van de remschijf moet u erop
letten dat u de buitenkant van de remschijf niet met uw handen aanraakt. Draag handschoenen om te voorkomen dat u snijwonden aan uw handen
oploopt.
Shimano minerale olie hanteren
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Gebruik een veiligheidsbril en vermijd contact met de ogen.
Bij contact met de ogen deze spoelen met water en direct contact opnemen met een arts.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Draag handschoenen.
Bij contact met de huid moet u deze goed wassen met water en zeep.
Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
Buiten bereik van kinderen houden.
De oliecontainer niet doorsnijden, in de buurt van warmtebronnen plaatsen, lassen of onder druk zetten. Dit kan ontploffing of brand veroorzaken.
Gebruikte olie afvoeren: Volg de landelijke of lokale regels voor verwijdering op. Ga voorzichtig te werk bij het weggooien van de olie.
Aanwijzingen: De container afgesloten houden om het binnendringen van oneigenlijke materialen en vocht te voorkomen, en bewaren op een koele,
donkere plek uit de buurt van direct zonlicht of warmte. Bij hitte of vuur vandaan houden, Petroleumklasse III, Gevaarniveau III
Bij het reinigen met een compressor
Als u de remklauwbody uit elkaar haalt om de interne onderdelen te reinigen met een compressor, houd er dan rekening mee dat vocht van de
perslucht kan achterblijven op de onderdelen van de remklauw.
Laat de remklauwonderdelen voldoende drogen voordat u de remklauwen weer in elkaar zet.
Remleiding
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes bij het afsnijden van de remleiding, om verwondingen te vermijden.
Pas op dat u zich niet verwondt aan de snijring.
VEILIGHEID VOOROP
8
NOTITIE
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. Trek de remgreep niet aan terwijl het wiel wordt verwijderd. Als de
remgreep wordt aangetrokken zonder dat de afstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Neem in dat geval
contact op met een verkooppunt.
Gebruik een sopje en een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen remreinigingsmiddelen of andere in de
handel verkrijgbare middelen. Dergelijke middelen kunnen onderdelen, zoals afdichtingen, beschadigen.
Reinig carbon hendels met een neutraal schoonmaakmiddel met behulp van een zachte doek. Anders kan het materiaal kapot gaan en beschadigd
raken.
Voorkom dat carbon hendels op plaatsen worden achtergelaten waar de temperaturen hoog zijn. Houd ze ook goed uit de buurt van vuur.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
De remschijven van 203 mm en 180 mm hebben een grotere diameter dan die van 160 mm voor crosscountry-fietsen. Deze remschijven zijn daardoor
dus ook buigzamer. Dit betekent dat zij de remblokken zullen raken.
Als de montagenok van de remklauw en het achterpad niet van de standaard afmetingen zijn, dan kunnen de remschijf en de remklauw elkaar raken.
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. De remblokspacers voorkomen dat de zuiger naar buiten komt wanneer
de remgreep wordt aangetrokken terwijl het wiel wordt verwijderd.
Als de remgreep wordt gebruikt zonder dat remblokspacers zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Duw de remblokken
terug met een plat gereedschap en let daarbij op dat het oppervlak van de remblokken niet beschadigd raakt.
(Zijn er geen remblokken gemonteerd, gebruik dan een plat gereedschap om de zuigers recht terug naar binnen te duwen. Let hierbij op dat u ze niet
beschadigt.)
Als het moeilijk is om de remblokken of zuigers terug te duwen, moet u de ontluchtingsschroeven verwijderen en het opnieuw proberen. (Op dit
moment kan er enige olie vanuit het reservoir lopen.)
Gebruik isopropylalcohol, een sopje of een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen remreinigingsmiddelen of
andere in de handel verkrijgbare middelen. Dergelijke middelen kunnen onderdelen, zoals afdichtingen, beschadigen.
De zuigers niet verwijderen bij het demonteren van de remklauwen.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
SM-RTAD05 remschijfadapter
Wanneer deze schijfremadapter wordt gebruikt om de schijfremmen te plaatsen, betekent dit dat door de structuur van de adpater de remschijf meer
speling zal hebben dan normaal. Daardoor kan de remschijf de remblokken raken. De schijf kan ook in opwaartse richting de remklauwen raken.
Dit product kan niet worden gebruikt met de remschijf met 6 bouten die met een aluminium adapter wordt aangebracht (SM-RT86/RT76).
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
10
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage, afstelling en onderhoud.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
2,5mm inbussleutel 8mm moersleutel TL-BH61
3mm inbussleutel 7 mm dopsleutel TL-FC36
4mm inbussleutel Hobbymes
5mm inbussleutel Torx-sleutel[nr.15]
MONTAGE
12
MONTAGE
Schijfremmontage adapter (voor 180 mm remschijven)
MONTAGE
*
Raadpleeg in Algemene bewerkingen het gedeelte over schijfremmen voor informatie over het aanbrengen van de remklauw, de remgreep en de
remschijf.
Schijfremmontage adapter (voor 180 mm remschijven)
SM-MA-F180P/P2
Plaats de adapter op de remklauw en monteer de adapter vervolgens op het frame.
(y) Lang
(z) Kort
(A)
Montage-adapter
(B)
5mm inbussleutel
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Zorg bij het monteren van de
bevestigingsbouten van de remklauw
dat de kapjes worden bevestigd om te
voorkomen dat de bouten
los komen te zitten.
Kapje
(y)
(z)
(A)
(B)
(B)
13
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Remschijfadapter
Remschijfadapter
SM-RTAD05
(C)
(D)
(E)
(A)
(B)
Dit product is een adapter voor het
monteren van 6-bouts remschijven op de
naven/wielen van het Center Lock-
systeem.
(A)
Remschijf
(B)
Tussenring
(C)
Remschijfadapter
(D)
Remschijfbevestigingsbout
(E)
Borgring remschijf
1
Plaats de remschijfadapter op de naaf.
14
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Remschijfadapter
2
(A)
(B)
(z)
(z)
Plaats de remschijf op de naaf en zet
deze tijdelijk vast door de
remschijfbevestigingsbouten vast te
draaien.
(z) Torx-sleutel[nr.15]
(A)
Remschijf
(B)
Remschijfbevestigingsbout
3
1
2
3
4
5
6
Trek handschoenen aan en draai de
remschijf met enige kracht rechtsom.
Draai vervolgens de
remschijfbevestigingsbouten aan in de
volgorde die wordt aangegeven in de
afbeelding.
Aanhaalmoment
2 - 4 Nm
4
(A)(A)
Plaats de tussenring.
(A)
Tussenring
15
MONTAGE
Remschijfadapter
5
(A)
(B)
Draai de borgring van de remschijf vast.
(A)
Borgring remschijf
(B)
TL-FC36
Aanhaalmoment
40 Nm
16
MONTAGE
Remleiding
Remleiding
Raadpleeg in Algemene bewerkingen het gedeelte over remmen voor informatie over het monteren van de remleiding.
Zorg ervoor dat de remklauwen en remgrepen zich bevinden in de posities die worden
aangegeven in de afbeeldingen.
(A)
Remklauw
(B)
Remgreep
NOTITIE
De montagepositie van de remleiding
verschilt per model.
Zorg dat de remleiding bij het vastzetten
niet verdraait.
(B)(A)
Overzicht van het eenvoudige leidingkoppelsysteem
Raadpleeg in Algemene bewerkingen het gedeelte over remmen voor informatie over het monteren en vervangen van de remleiding.
(A)
(B)
(D) (E)
(C)
(F)
(A)
Remklauw
(B)
Leidingdop
(C)
Afdichtplug
(D)
Aansluitpoort remleiding
(E)
Remgreep
(F)
Aanslag
ONDERHOUD
18
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
Plaats de fiets in een standaard of iets vergelijkbaars, zoals afgebeeld, met de vulring voor
ontluchten (geel) nog aan de remklauw bevestigd.
(A)
Remleiding
(B)
Remklauw
NOTITIE
Voor het ontluchten van de remklauw hebt u
de SM-DISC (olietrechter en oliestopper)
nodig.
(B)
(A)
BR-M8000
1
(z)
Stel de remgreep zo af dat deze in de
rijpositie onder een hoek van 45° met de
grond staat.
(z) 45°
19
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
2
(C)
(B)
(A)
Verwijder de bovenste
ontluchtingsschroef en O-ring en plaats
de olietrechter.
(A)
Ontluchtingsschroef
(B)
O-ring
(C)
Olietrechter
TECHNISCHE TIPS
Breng op dit moment de oliestopper nog niet
aan.
3
(A)
(B)
Plaats een 7 mm dopsleutel, vul de spuit
met olie, bevestig een slang aan de
ontluchtingsnippel en draai de
ontluchtingsnippel vervolgens 1/8 slag
los om deze te openen.
Duw op de zuiger van de spuit om olie
bij te vullen.
De olie begint nu uit de olietrechter te
stromen.
Blijf olie toevoegen totdat de olie die
naar buiten stroomt geen luchtbellen
meer bevat.
(A)
Ontluchtingsnippel
(B)
7 mm dopsleutel
20
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
4
Draai de ontluchtingsnippel even dicht wanneer de olie geen luchtbellen meer bevat.
NOTITIE
Zet de remklauw vast met een klem om te
verhinderen dat de slang per ongeluk los kan
raken.
De greep niet telkens aantrekken en weer
loslaten.
Door een dergelijke handeling kan olie
zonder luchtbellen naar buiten komen, maar
er kunnen luchtbellen achterblijven in de olie
binnenin de remklauw en het ontluchten zal
langer duren. (Als u de remgreep
herhaaldelijk hebt aangetrokken en
losgelaten, moet u alle olie laten weglopen
en vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
5
(B)
(z)
(A)
Plaats een 7 mm dopsleutel, zoals
afgebeeld, en bevestig vervolgens de zak
aan de slang. Verbind de slang met de
ontluchtingsnippel en draai de
ontluchtingsnippel los.
Na een tijdje komen de olie en de
luchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsnippel in de slang.
Op deze manier kan het grootste
gedeelte van de luchtbellen in het
remsysteem eenvoudig worden
verwijderd.
(z) Luchtbellen
(A)
7 mm dopsleutel
(B)
Zak
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om nu zachtjes met de leiding
te schudden of om op de reservoirtank of
remklauw te tikken met een schroevendraaier,
of om de remklauw iets te verplaatsen.
21
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
6
Het vloeistofniveau in de trechter zal nu dalen; blijf daarom de trechter met olie vullen om
het vloeistofniveau op peil te houden, zodat er geen lucht wordt aangezogen (er geen lucht
naar binnen komt).
7
(A) (B)
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsnippel komen, moet de
nippel even worden dichtgedraaid.
(A)
Ontluchtingsnippel
(B)
7 mm dopsleutel
8
(A)
Open en sluit de ontluchtingsnippel snel
(elke keer ongeveer 0,5 seconde) terwijl
de remgreep is aangetrokken om
eventuele luchtbellen in de remklauwen
te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot 3
keer.
Draai dan de ontluchtingsnippel vast.
(A)
7 mm dopsleutel
Aanhaalmoment
4 - 6 Nm
22
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
9
Als de remgreep vervolgens word bediend, zullen luchtbellen in het systeem omhoog komen
en door de opening in de olietrechter komen.
Als er geen bellen meer verschijnen, moet de remgreep zover mogelijk worden
aangetrokken.
Het is normaal dat de greep op dit punt stijf is.
(x) Los
(y) Beetje stijf
(z) Stijf
NOTITIE
Als de remgreep niet stijf wordt, moet de
procedure vanaf stap 5 worden herhaald.
Hendelbediening
(x)
(y)
(z)
10
[1]
[2]
(z)
(z)
Plaats de greep-unit in de horizontale
positie, zoals afgebeeld, kantel deze 30°
in de richting van [1] en voer vervolgens
stap 9 uit om na te gaan dat er geen
lucht is achtergebleven.
Kantel de greep-unit vervolgens 30° in
de richting van [2] en voer stap 9
opnieuw uit om na te gaan dat er geen
lucht is achtergebleven.
Verschijnen er luchtbellen, herhaal dan
de bovenstaande procedure totdat dit
niet meer gebeurt.
(z) 30°
23
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
11
(B)
(A)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is bevestigd
naar beneden gericht.
(A)
Oliestopper
(B)
O-ring
12
(A)
Verwijder de olietrechter met aanwezige
oliestopper, bevestig dan de O-ring aan
de ontluchtingsschroef en draai deze
dicht totdat er olie uitstroomt om er
zeker van te zijn dat er geen luchtbellen
in de reservoirtank achterblijven.
(A)
O-ring
Aanhaalmoment
0,5 - 1Nm
NOTITIE
De remgreep niet bedienen. Anders kunnen
er luchtbellen in de cilinder komen.
13
Veeg eventuele olie af die eruit is
gestroomd.
24
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
BR-M6000/BR-S7000
1
(B)
(A)
Bevestig de ontluchtingsspacer (geel).
(A)
Ontluchtingsspacer
(B)
Splitpen
2
Verwijder de bovenste ontluchtingsschroef en O-ring en plaats de olietrechter.
(A)
Ontluchtingsschroef
(B)
O-ring
(C)
Olietrechter
TECHNISCHE TIPS
Breng op dit moment de oliestopper nog niet
aan.
(B)
(A)
(C)
3
Zet de remklauw vast met een klem tijdens het ontluchten.
25
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
4
(A)
(B)
(C)
(D)
Vul de spuit met voldoende olie.
Bevestig de adapter die wordt
meegeleverd bij dit product of het
speciale Shimano-hulpmiddel aan het
uiteinde van de slang, sluit de slang aan
op de ontluchtingsmof en zet hem vast
met de slanghouder zodat de slang niet
loskomt.
Draai de ontluchtingsschroef 1/8 slag
open.
Duw op de zuiger van de spuit om olie
bij te vullen.
De olie begint dan uit de olietrechter te
stromen.
Blijf olie toevoegen totdat de olie die
naar buiten stroomt geen luchtbellen
meer bevat.
(A)
Slanghouder
(B)
Ontluchtingsschroef
(C)
Ontluchtingsmof
(D)
Adapter
NOTITIE
Zet de remklauw vast met een klem om te
verhinderen dat de slang per ongeluk los kan
raken.
5
Draai de ontluchtingsschroef even dicht wanneer er geen luchtbellen meer in de olie in de
trechter zitten. Verwijder de spuit terwijl u het uiteinde van de slang op de spuit afdekt met
een oude doek om het spatten van olie te voorkomen.
NOTITIE
De greep niet telkens aantrekken en weer
loslaten.
Door een dergelijke handeling kan olie
zonder luchtbellen naar buiten komen, maar
er kunnen luchtbellen achterblijven in de olie
binnenin de remklauw en het ontluchten zal
langer duren. (Als u de remgreep
herhaaldelijk hebt aangetrokken en
losgelaten, moet u alle olie laten weglopen
en vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
26
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
Wordt vervolgd op de volgende pagina
6
(A)
Bind de geleverde slang en zak vast met
elastiek, plaats een 3 mm inbussleutel
zoals aangegeven in de afbeelding, en
sluit de slang aan op de ontluchtingsmof.
(A)
Zak
7
(A)
Draai de ontluchtingsschroef los.
Zorg er hierbij voor dat de slang goed
vastzit op de ontluchtingsmof.
Na een tij dje komen de olie en de
luchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsnippel in de slang.
Op deze manier is het eenvoudig
mogelij k om het grootste gedeelte van
de luchtbellen die in het remsysteem
zitten te verwij deren.
(A)
Luchtbellen
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om de remleiding zachtjes te
schudden of voorzichtig op de hendelsteun of
de remklauwen te tikken met een
schroevendraaier, of de positie van de
remklauwen te verschuiven.
8
Het vloeistofniveau in de trechter zal nu dalen; blij f daarom de trechter met olie vullen om
het vloeistofniveau op peil te houden, zodat er geen lucht wordt aangezogen (er geen lucht
naar binnen komt).
27
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
9
(B)
(A)
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsmof komen, draait u de
ontluchtingsschroef even dicht.
(A)
Ontluchtingsschroef
(B)
Ontluchtingsmof
10
Open en sluit de ontluchtingsschroef snel
(elke keer ongeveer een halve seconde)
terwijl de remgreep is aangetrokken om
eventuele luchtbellen in de remklauwen
te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot 3
keer.
Draai dan de ontluchtingsschroef weer
vast.
Aanhaalmoment
4 - 7Nm
28
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
11
Als de remgreep vervolgens word bediend, zullen luchtbellen in het systeem omhoog komen
en door de opening in de olietrechter komen.
Als er geen bellen meer verschijnen, moet de remgreep zover mogelijk worden
aangetrokken.
Het is normaal dat de greep op dit punt stijf is.
(x) Los
(y) Beetje stijf
(z) Stijf
NOTITIE
Als de remgreep niet stijf wordt, moet de
procedure vanaf stap 5 worden herhaald.
Hendelbediening
(x)
(y)
(z)
12
[1]
[2]
(z)
(z)
Plaats de greep-unit in de horizontale
positie, zoals afgebeeld, kantel deze 30°
in de richting van [1] en voer vervolgens
stap 9 uit om na te gaan dat er geen
lucht is achtergebleven.
Kantel de greep-unit vervolgens 30° in
de richting van [2] en voer stap 9
opnieuw uit om na te gaan dat er geen
lucht is achtergebleven.
Verschijnen er luchtbellen, herhaal dan
de bovenstaande procedure totdat dit
niet meer gebeurt.
(z) 30°
29
ONDERHOUD
Shimano minerale olie toevoegen en ontluchten
13
(B)
(A)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is bevestigd
naar beneden gericht.
(A)
Oliestopper
(B)
O-ring
14
(A)
Verwijder de olietrechter met aanwezige
oliestopper, bevestig dan de O-ring aan
de ontluchtingsschroef en draai deze
dicht totdat er olie uitstroomt om er
zeker van te zijn dat er geen luchtbellen
in de reservoirtank achterblijven.
(A)
O-ring
Aanhaalmoment
0,5 - 1Nm
NOTITIE
De remgreep niet bedienen. Anders kunnen
er luchtbellen in de cilinder komen.
15
Veeg eventuele olie af die eruit is
gestroomd.
30
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
Remleiding vervangen
Remgreepzijde
NOTITIE
Als er sprake is van een markering zoals weergegeven in de afbeelding, raadpleeg dan het onderdeel “Remslang
monteren (eenvoudig slangkoppelsysteem)” in de dealerhandleiding Algemene bewerkingen.
Markering
1
(z)
Gebruik een hobbymes of een ander
snijgereedschap om de remleiding af te
snijden.
(z) 90°
NOTITIE
Gebruik het hobbymes op een veilige en juiste
wijze in overeenstemming met de
handleiding.
TECHNISCHE TIPS
Raadpleeg bij gebruik van TL-BH62 de
handleiding die bij dit product wordt
geleverd.
2
(z)
(A) (A)
Zet zoals in de afbeelding van tevoren
markeringen op de remleiding, zodat
kan worden gecontroleerd of de
uiteinden van de remleiding correct in
de slangbevestigingen van de
remklauwen en remgreep zijn vastgezet.
(Richtlijn: de lengte van de remleiding in
de bevestiging moet circa 11 mm zijn,
gemeten vanaf het snijvlak van de
remleiding.)
(z) Circa 11 mm
(A)
Markering
31
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
3
(C)
(D)
(y)
(z)
(w)
(A)
(B) (C)
(x)
(E)
Leid de remleiding door de
verbindingsbout en de snijring.
(w) Aanbrengrichting
(x) Afgeknipt uiteinde
(y) Vet de buitenzijde van de
snijring in.
(z) Bevestig de afdekking aan de
verbindingsbout voor de
remhendel.
(A)
Remleiding
(B)
Verbindingsbout
(C)
Snijring
(D)
Premium vet
(E)
Afdekking
4
(z)
(B) (A)
(B)
(C)
(D)
(E)
(A)
Gebruik taps gereedschap om de
binnenzijde van het afgeknipte uiteinde
van de remleiding glad te maken, en
bevestig het insteekverbindingsstuk.
Sluit de remleiding aan op de TL-BH61,
zoals afgebeeld, zet de TL-BH61 in een
bankschroef vast en sla het
insteekverbindingsstuk vervolgens met
een hamer of een vergelijkbaar
gereedschap naar binnen tot de
onderkant ervan het uiteinde van de
remleiding raakt.
Als het uiteinde van de remleiding de
onderkant van het
insteekverbindingsstuk niet raakt, kan
de remleiding losraken of kan er
vloeistof weglekken.
(z) 1mm
(A)
Verbindingsstuk
(B)
Remleiding
(C)
Snijring
(D)
TL-BH61
(E)
Bankschroef
5
(z)
(A) (B) (C)
Na de controle of de snijring volgens de
afbeelding is aangebracht, moet er
premium vet op de schroefdraad van de
verbindingsbout worden aangebracht.
(z) 2mm
(A)
Remleiding
(B)
Snijring
(C)
Verbindingsstuk
32
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
6
(C)
(B)
(A)
Bevestig de remleiding aan de remgreep
zoals afgebeeld.
(A)
Verbindingsbout
(B)
Snijring
(C)
Remgreep
7
(A)
(B)
Draai de verbindingsbout vast terwijl
tegen de remleiding wordt geduwd.
(A)
8mm moersleutel
(B)
Verbindingsbout
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
33
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Remklauwzijde
BR-M8000
1
(A)
(C)
(B)
(D)
Controleer of beide O-ringen in de
bovenste groef en onderste groef van
debanjobout zijn geplaatst. Zet de
banjobout vervolgens vast aan de
remklauw zoals aangegeven in de
afbeelding.
Controleer op dit moment dat de
O-ringen in de groeven zitten.
De O-ringen zijn ingevet.
(A)
Remleiding
(B)
Banjobout
(C)
O-ring
(D)
4mm inbussleutel
Aanhaalmoment
8 - 10 Nm
BR-M6000/BR-S7000
Monteer de verbindingsbout, de snijring en het insteekverbindingsstuk en volg hiervoor dezelfde procedure als bij de remgreep.
Zet de verbindingsbout met een 8 mm moersleutel vast.
1
(z)
Gebruik een hobbymes of een ander
snijgereedschap om de remleiding af te
snijden.
(z) 90°
NOTITIE
Gebruik het hobbymes op een veilige en juiste
wijze in overeenstemming met de
handleiding.
TECHNISCHE TIPS
Raadpleeg bij gebruik van TL-BH62 de
handleiding die bij dit product wordt
geleverd.
2
(z)
(A)
(A)
Zet zoals in de afbeelding van tevoren
markeringen op de remleiding, zodat
kan worden gecontroleerd of de
uiteinden van de remleiding correct in
de slangbevestigingen van de
remklauwen en remgreep zijn vastgezet.
(Richtlijn: de lengte van de remleiding in
de bevestiging moet circa 14 mm zijn,
gemeten vanaf het snijvlak van de
remleiding.)
(z) Ca. 14 mm
(A)
Markering
34
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
3
(A)
(z)
(B) (C) (D)
(C)(E)
(y)
Leid de remleiding door de
verbindingsbout en de snijring, zoals
inde afbeelding.
(y) Aanbrengrichting
(z) Vet de buitenzijde van de
snijring in.
(A)
Remleiding
(B)
Verbindingsbout
(C)
Snijring
(D)
Afgeknipt uiteinde
(E)
Vet
NOTITIE
Voor montage op het ingebouwde frametype
moet u eerst het uiteinde van de remleiding
waaraan de banjobout niet is bevestigd
verbinden met de frameremklauw.
4
(A) (C)
(C)
(z)
(A)
(B)
(D)
(E)
Gebruik taps gereedschap om de
binnenzijde van het afgeknipte uiteinde
van de remleiding glad te maken, en
bevestig het insteekverbindingsstuk.
Sluit de remleiding aan op TL-BH61 en
zet TL-BH61 vast in een bankschroef,
zoals in de afbeelding.
Tik vervolgens het inzetstuk met een
hamer naar beneden totdat de
aansluitstukbevestiging contact maakt
met het uiteinde van de remleiding.
(z) SM-BH59-JK-SS/SM-BH90-SS: 1mm
(A)
Remleiding
(B)
Snijring
(C)
Verbindingsstuk
(D)
TL-BH61
(E)
Bankschroef
NOTITIE
Als het uiteinde van de remleiding geen
contact maakt met het insteekverbindingsstuk
kan de remleiding loskomen of kan er
vloeistof lekken.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
35
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
5
(A) (B) (C)
(z)
Na de controle of de snijring volgens de
afbeelding is aangebracht, moet de
schroefdraad van de verbindingsbout
worden ingevet.
(z) 2mm
(A)
Remleiding
(B)
Snijring
(C)
Verbindingsstuk
NOTITIE
Gebruik het speciale aansluitstuk dat wordt
meegeleverd met SM-BH59-JK-SS/SM-BH90-SS.
Als er een ander insteekverbindingsstuk
wordt gebruikt, kan dit los komen te zitten,
waardoor er olie kan weglekken of er andere
problemen ontstaan.
Modelnr. Lengte Kleur
SM-BH59-JK-SS 13,2mm Goud
SM-BH90-SS 11,2mm Zilver
6
Bevestig de remleiding aan de remklauwen zoals aangegeven in de afbeelding.
(A)
Remleiding
(B)
Verbindingsbout
(C)
Snijring
(D)
Verbindingsstuk
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
NOTITIE
Zorg dat de remleiding bij het vastzetten niet
verdraait.
(A) (B) (C) (D)
36
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
Remblokken vervangen
NOTITIE
Dit remsysteem is zo ontworpen dat de tussenafstand tussen de remschijf en de remblokken automatisch wordt aangepast door het langzaam naar
buiten komen van de zuiger naarmate de remblokken verder afslijten; wanneer de remblokken worden vervangen, moet de zuiger worden
teruggeduwd.
TECHNISCHE TIPS
Vervang de remblokken als er olie blijft kleven aan de remblokken, als de remblokken afgesleten zijn tot 0,5 mm of als de veren van de remblokken
de remschijf raken.
1
(A)
(B)
BR-M8000
(C)
BR-M6000/BR-S7000
Verwijder het wiel uit het frame en
verwijder de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
(A)
Remblok
(B)
Borgring
(C)
Splitpen
2
Maak de zuigers en het omliggende gebied schoon.
3
(A)
Gebruik een plat gereedschap om de
zuigers zo ver mogelijk recht naar
binnen te duwen zonder de zuigers te
verdraaien.
(A)
Zuiger
NOTITIE
Duw niet met scherp gereedschap op de
zuigers. Anders kunnen de zuigers
beschadigen.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
37
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
4
BR-M8000
(A)
(C)
(B)
(D)
(E)
(D)
(A)
BR-M6000/BR-S7000
Monteer de nieuwe remblokken, de
bout, de splitpen en het
remblokafstandsstuk (rood).
Zorg bij de BR-M8000 dat u op dit
moment ook de borgring aanbrengt.
Buig vervolgens bij de BR-M6000/
BR-S7000 de splitpen open.
(A)
Remblok
(B)
Borgring
(C)
Bout
(D)
Remblokafstandsstuk (rood)
(E)
Splitpen
Aanhaalmoment
2 - 4 Nm
TECHNISCHE TIPS
Monteer de bevestigingsveer voor de
remblokken zoals aangegeven in de
afbeelding. (De veer heeft markeringen voor
links (L) en rechts (R).)
Bevestigingsveer
voor remblok
5
Trek de remgreep enkele malen aan om na te gaan dat de werking stugger wordt.
6
Verwijder de remblokspacer, monteer het wiel en controleer vervolgens dat de remschijf en
remklauw elkaar niet hinderen.
Raken ze elkaar wel, stel ze dan af zoals aangegeven in “Montage van de remklauwen en
bevestiging van de slang”.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38

Shimano SM-MA-F180P2 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor