Shimano BR-MT420 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
(Dutch)
DM-MBBR001-04
SLX
BR-M7000
BL-M7000
DEORE
BR-M6000
BL-M6000
Non-Series
BR-MT500
BL-MT500
BL-MT501
BR-MT400
BL-MT400
BR-MT420
BL-MT401
BL-MT401-3A
BL-MT402-3A
BR-MT200
BL-MT200
BL-MT201
Montage-adapter
SM-MA-F180P/P2
Schijfadapter
SM-RTAD05
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
ST
ADS-SPORT E-BIKE
Hydraulische schijfrem
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ................................................... 10
MONTAGE ............................................................................................................12
Schijfremmontage adapter (voor 180 mm remschijven)..........................................................................12
Remschijfadapter .......................................................................................................................................13
Remleiding ..................................................................................................................................................16
ONDERHOUD ....................................................................................................... 18
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten .................................................................................18
Remleiding vervangen ...............................................................................................................................35
Remblokken vervangen .............................................................................................................................42
BELANGRIJKE MEDEDELING
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan
de hand van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van
aankoop of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle dealerhandleidingen en instructiehandleidingen staan op onze website (http://si.shimano.com).
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-
kantoren om een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op
voor een correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving te
voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen
veroorzaken bij incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
VEILIGHEID VOOROP
4
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg de instructies in de handleidingen tijdens de installatie van het product.
Wij raden aan om uitsluitend originele SHIMANO-onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of
beschadigd raken, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig
letsel voor de berijder als gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
De remschijven van 203 mm en 180 mm ontwikkelen meer remkracht dan de remschijven van 160 mm. Gebruik de remmen pas als u de
remkarakteristieken volledig kent.
Afhankelijk van het model kan iedere fiets iets anders aanvoelen.
Zorg daarom dat u de juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en de fietskenmerken) en bediening van uw fiets leert kennen.
Als het remsysteem op een onjuiste wijze wordt gebruikt, kan de controle worden verloren of de fiets omvallen met ernstig letsel tot gevolg.
Raadpleeg een fietsenmaker of de gebruikershandleiding voor een juiste bediening. Het is ook belangrijk dat u oefent met fietsen, remmen,
etc.
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan
uw vingers toe te brengen als deze in de openingen van de remschijf terechtkomen wanneer deze beweegt.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan.
Anders kunt u brandwonden oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Anders zullen de remmen mogelijk niet goed werken.
Als er toch olie of vet op de remblokken terechtkomt, moet u een verkooppunt of fietsenmaker raadplegen. Anders zullen de remmen
mogelijk niet goed werken.
Als er tijdens het remmen geluiden te horen zijn, is het mogelijk dat de remblokken tot aan de slijtagelimiet
zijn versleten. Ga na of het remsysteem voldoende is afgekoeld en controleer de dikte van het remblok. Is
het remblok 0,5 mm dik of dunner, dan moet het door een nieuw blok worden vervangen. Neem contact op
met een verkooppunt of fietsenmaker.
2mm
0,5mm
Als de remschijf barsten vertoont of vervormd is, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of
fietsenmaker.
Als de remschijf tot op 1,5 mm of minder is versleten of als het aluminium zichtbaar wordt, gebruik de remmen dan niet meer en neem
contact op met een dealer of een verkooppunt. De remschijf kan breken en u kunt van de fiets vallen.
VEILIGHEID VOOROP
5
Er kan dampbelvorming (vapour lock) ontstaan als de remmen continue worden gebruikt. Laat de remgreep even los om dit probleem op te
lossen.
Dampbelvorming ('vapor lock') treedt op wanneer de olie in het remsysteem warm wordt, waardoor de water-of luchtbellen in het
remsysteem uitzetten. Hierdoor moet dan plotseling de remgreep veel verder worden aangetrokken.
De schijfrem is er niet op gemaakt om te functioneren als de fiets ondersteboven staat. Wordt de fiets op zijn kop gezet of op de zijkant
gelegd, dan is het mogelijk dat de rem niet correct werkt en kan er een ernstig ongeluk gebeuren. Voordat u gaat fietsen, moet u de
remgreep een paar keer bedienen om te controleren of de remmen correct werken. Werken de remmen niet naar behoren, gebruik het
remsysteem dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of fietsenmaker.
Als u geen weerstand voelt bij het bedienen van de remgreep, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een
verkooppunt of fietsenmaker.
Als er vloeistoflekken optreden, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of fietsenmaker.
Als er te hard met de voorrem wordt geremd, kan het wiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat fietsen.
De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kunt u van de fiets vallen. Fiets langzamer en bedien de remmen
vroeg en gelijkmatig.
De hendel mag nooit worden veranderd. Anders kan de greep breken, waardoor er niet meer kan worden geremd.
Controleer voor het fietsen of er beschadiging in de vorm van barsten aanwezig is. Bij beschadigingen moet u de fiets niet meer gebruiken en
contact opnemen met een dealer of een agentschap. Anders kan de greep breken, waardoor er niet meer kan worden geremd.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf tijdens het monteren of onderhouden van het wiel.
De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw vingers toe te brengen als deze in de openingen van
de remschijf terechtkomen wanneer deze beweegt.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
Als de remschijf is afgesleten tot een dikte van 1,5 mm of als het aluminium zichtbaar wordt, moet de remschijf door een nieuwe worden
vervangen.
Controleer of de remonderdelen voldoende zijn afgekoeld, voordat u de remmen afstelt.
Gebruik alleen SHIMANO minerale olie. Als andere typen olie worden gebruikt, kan dit problemen veroorzaken met de remwerking en kan
het systeem onbruikbaar worden.
Zorg dat u alleen olie gebruikt uit een container die net geopend is en gebruik olie die u uit de ontluchtingsnippel hebt laten lopen niet
opnieuw.
Oude of reeds gebruikte olie kan water bevatten. Dit kan dampbelvorming ("vapor lock") in het remsysteem veroorzaken.
Pas op dat u geen water of luchtbellen in het remsysteem laat komen. Anders kan dampbelvorming ("vapor lock") optreden. Wees vooral
voorzichtig bij het verwijderen van het deksel van de reservoirtank.
Bij het doorsnijden van de remslang om de lengte ervan aan te passen of bij het verwisselen van de remslang van links naar rechts of
andersom, moet u zorgen dat u de lucht uit de slang laat lopen volgens de stappen in "SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten".
VEILIGHEID VOOROP
6
Wanneer de fiets ondersteboven of op zijn zijkant wordt geplaatst, kan de reservoirtank van het remsysteem enkele luchtbellen bevatten
dienog aanwezig waren bij het dichtdraaien van de ontluchtingsschroef of die zich in diverse onderdelen van het remsysteem hebben
opgehoopt bij langdurig gebruik. Dit schijfremsysteem is er niet op gemaakt om te werken als de fiets ondersteboven staat. Als de fiets
ondersteboven of op zijn zijkant wordt geplaatst, kunnen de luchtbellen in de reservoirtank in de richting van de remklauwen bewegen.
Alsonder deze omstandigheden op de fiets wordt gereden, bestaat het gevaar dat de remmen niet werken en kan er een ernstig ongeluk
gebeuren. Als de fiets ondersteboven of op zijn zijkant geplaatst is geweest, moet u voordat u gaat fietsen de remgreep enkele malen
aantrekken om te controleren dat de remmen normaal werken. Als de remmen niet normaal werken, moet u deze afstellen volgens de
volgende procedure.
Als de rem niet lijkt te werken (traag aanvoelt) wanneer de greep wordt aangetrokken
Plaats de remgreep zodat deze parallel aan de grond staat, trek de remgreep vervolgens meerdere keren voorzichtig aan en wacht totdat
de luchtbellen terugkeren naar de reservoirtank. Er wordt aanbevolen dat u vervolgens het deksel van de reservoirtank verwijdert en de
reservoirtank vult met minerale olie totdat er geen luchtbellen meer zijn achtergebleven.
Als de remmen nog steeds traag werken, moet u het remsysteem ontluchten. (Raadpleeg "SHIMANO minerale olie toevoegen en
ontluchten")
Als de quick release-hendel op de naaf zich aan dezelfde kant bevindt als de remschijf, dan kan deze de werking van de remschijf hindert.
Leter dus op dat de hendel de remschijf niet raakt.
Schijfremsystemen van SHIMANO zijn niet geschikt voor tandems. Omdat tandems zwaarder zijn, wordt het remsysteem sterker belast tijdens
het remmen. Als hydraulische schijfremmen gebruikt worden op een tandem, zal de olietemperatuur te hoog oplopen en kunnen
dampbelvorming ("vapor locks") of scheuren in de remleidingen ontstaan, waardoor de remmen niet meer functioneren.
SM-RTAD05 remschijfadapter
Er kunnen remschijven met een diameter tot Ø203 mm worden geplaatst. Als er grotere remschijven worden geplaatst, kan de remkracht de
hoofdeenheid beschadigen.
Remleiding
Na het bevestigen van de remleiding aan de remeenheid, het toevoegen van SHIMANO minerale olie en het ontluchten, moet u de remgreep
meerdere keren aantrekken om te controleren of de remmen normaal werken en er geen vloeistof lekt uit de leiding of het systeem.
Verschillende remleidingen hebben hun eigen speciale insteekverbindingsstuk. Gebruik een geschikt insteekverbindingsstuk, zoals vermeld in
de volgende tabel. Als een verkeerd insteekverbindingsstuk wordt gebruikt, kan er vloeistof lekken.
Remleiding
Insteekverbindingsstuk
Lengte Kleur
SM-BH90 11,2mm Zilver
SM-BH59/80 13,2mm Goud
YM-BH81 13,2mm Zilver
Het olijfvormige koppelstuk of het insteekverbindingsstuk mag niet opnieuw worden
gebruikt bij hermontage. Een beschadigd of hergebruikt olive of aansluitstuk zorgt
mogelijk niet voor een zekere aansluiting van de remleiding. Hierdoor kan de
remleiding loskomen van de remklauwen of remgreep.
Als de remleiding loskomt, bestaat het gevaar dat de remmen plotseling niet meer
werken.
Insteekverbindingsstuk
Remleiding
Verbindingsbout
Olive
Afgeknipt uiteinde
Snij de remleiding door zodat het afgesneden uiteinde loodrecht ten opzichte van de
lengte van de leiding is. Als de remleiding onder een hoek wordt afgesneden, kan er
vloeistof lekken.
90°
VEILIGHEID VOOROP
7
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Voorzorgsmaatregelen voor SHIMANO minerale olie
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Bij contact met de ogen moet u deze spoelen met water en direct de hulp van een arts inroepen.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Bij contact met de huid moet u deze goed wassen met water en zeep.
Als nevel of damp van SHIMANO minerale olie wordt ingeademd, kan dit tot misselijkheid leiden. Bedek uw neus en mond met een
gasmasker en gebruik dit product in een goed geventileerde ruimte. Als u nevel of damp van SHIMANO minerale olie inademt, bedekt u zich
dan met een deken en ga onmiddellijk naar een gebied met frisse lucht. Zorg dat u warm en rustig blijft, en neem contact op met een arts.
Inremperiode
Remschijven hebben een inremperiode. De remkracht neemt tijdens het verloop van die inremperiode geleidelijk toe. Houd tijdens deze
inremperiode rekening met deze toenemende remkracht. Hetzelfde gebeurt wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Als u het originele SHIMANO gereedschap (TL-FC36) gebruikt bij het verwijderen en aanbrengen van de bevestigingsring van de remschijf
moet u erop letten dat u de buitenkant van de remschijf niet met uw handen aanraakt. Draag handschoenen om te voorkomen dat u
snijwonden aan uw handen oploopt.
SHIMANO minerale olie hanteren
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Gebruik een veiligheidsbril en vermijd contact met de ogen.
Bij contact met de ogen moet u deze spoelen met water en direct de hulp van een arts inroepen.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Draag handschoenen.
Bij contact met de huid moet u deze goed wassen met water en zeep.
Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
Buiten bereik van kinderen houden.
De oliecontainer niet doorsnijden, in de buurt van warmtebronnen plaatsen, lassen of onder druk zetten. Dit kan ontploffing of brand
veroorzaken.
Verwijdering van gebruikte olie: Volg de landelijke of lokale regels voor verwijdering op. Ga voorzichtig te werk bij het weggooien van de
olie.
Aanwijzingen: De container afgesloten houden om het binnendringen van oneigenlijke materialen en vocht te voorkomen, en bewaren op
een koele, donkere plek uit de buurt van direct zonlicht of warmte. Bij hitte of vuur vandaan houden, Petroleumklasse III, Gevaarniveau III.
Bij het reinigen met een compressor
Als u de remklauwbody uit elkaar haalt om de interne onderdelen te reinigen met een compressor, houd er dan rekening mee dat vocht van
de perslucht kan achterblijven op de onderdelen van de remklauw.
Laat de remklauwonderdelen voldoende drogen voordat u de remklauwen weer in elkaar zet.
Remleiding
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes bij het afsnijden van de remleiding, om verwondingen te vermijden.
Pas op dat u zich niet verwondt aan het olive.
VEILIGHEID VOOROP
8
NOTITIE
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. Trek de remgreep niet aan terwijl het wiel wordt verwijderd.
Alsde remgreep wordt aangetrokken zonder dat de afstandsstukken zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal.
Neem in dat geval contact op met een verkooppunt.
Gebruik een sopje en een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen remreinigingsmiddelen of andere
in de handel verkrijgbare middelen. Dergelijke middelen kunnen onderdelen, zoals afdichtingen, beschadigen.
Reinig carbon hendels met een neutraal schoonmaakmiddel met behulp van een zachte doek. Anders kan het materiaal kapot gaan en
beschadigd raken.
Voorkom dat carbon hendels op plaatsen worden achtergelaten waar de temperaturen hoog zijn. Houd ze ook goed uit de buurt van vuur.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
De remschijven van 203 mm en 180 mm hebben een grotere diameter dan die van 160 mm voor crosscountry-fietsen. Deze remschijven zijn
daardoor dus ook buigzamer. Dit betekent dat zij de remblokken zullen raken.
Als de montagenok van de remklauw en het achterpad niet van de standaard afmetingen zijn, dan kunnen de remschijf en de remklauw
elkaar raken.
Wij raden aan om afstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. De remblokspacers voorkomen dat de zuiger naar buiten komt
wanneer de remgreep wordt aangetrokken terwijl het wiel wordt verwijderd.
Als de remgreep wordt gebruikt zonder dat remblokspacers zijn aangebracht, steken de zuigers verder naar buiten dan normaal.
Duwderemblokken terug met een plat gereedschap en let daarbij op dat het oppervlak van de remblokken niet beschadigd raakt.
(Zijn er geen remblokken gemonteerd, gebruik dan een plat gereedschap om de zuigers recht terug naar binnen te duwen. Let hierbij op dat
u ze niet beschadigt.)
Als het moeilijk is om de remblokken of zuigers terug te duwen, moet u de ontluchtingsschroeven verwijderen en het opnieuw proberen.
(Opdit moment kan er enige olie vanuit het reservoir lopen.)
Gebruik isopropylalcohol, een sopje of een droge doek bij het reinigen en onderhouden van het remsysteem. Gebruik geen remreinigingsmid-
delen of andere in de handel verkrijgbare middelen. Dergelijke middelen kunnen onderdelen, zoals afdichtingen, beschadigen.
De zuigers niet verwijderen bij het demonteren van de remklauwen.
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
SM-RTAD05 remschijfadapter
Wanneer deze schijfremadapter wordt gebruikt om de schijfremmen te plaatsen, betekent dit dat door de structuur van de adpater de
remschijf meer speling zal hebben dan normaal. Daardoor kan de remschijf de remblokken raken. De remschijf kan ook in opwaartse richting
de remklauwen raken.
Dit product kan niet worden gebruikt met de remschijf met 6 bouten die met een aluminium adapter wordt aangebracht (SM-RT86/RT76).
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN
GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
10
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage, afstelling en onderhoud.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
2 mm inbussleutel
5 mm inbussleutel Hobbymes
2,5mm inbussleutel 8mm moersleutel TL-BH61
3mm inbussleutel 7 mm dopsleutel TL-FC36
4mm inbussleutel Torx-sleutel [nr.15]
MONTAGE
MONTAGE
Schijfremmontage adapter (voor 180 mm remschijven)
12
MONTAGE
*
Raadpleeg in Algemene bewerkingen het gedeelte over schijfremmen voor informatie over het aanbrengen van de remklauw, de remgreep
en de remschijf.
Schijfremmontage adapter (voor 180 mm remschijven)
SM-MA-F180P/P2
Plaats de adapter op de remklauw en monteer de adapter vervolgens op het frame.
Stel de adapter zodanig in dat de markering bovenaan staat.
(y)
Lang
(z)
Kort
(A)
Montage-adapter
(B)
5 mm inbussleutel
(C)
Markering
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Zorg bij het monteren van de
bevestigingsbouten van de remklauw dat
de doppen worden bevestigd om te
voorkomen dat de bouten los komen
tezitten.
Kap
(y)
(z)
(A)
(B)
(B)
(C)
MONTAGE
Remschijfadapter
13
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Remschijfadapter
SM-RTAD05
(C)
(D)
(E)
(A)
(D)
(E)
(A)
(B)
(B)
Dit product is een adapter voor het
monteren van 6-bouts remschijven
opde naven/wielen van het Center
Lock-systeem.
(A)
Remschijf
(B)
Tussenring
(C)
Remschijfadapter
(D)
Bevestigingsbouten remschijf
(E)
Sluitring schijfrem
1
Plaats de remschijfadapter op de naaf.
MONTAGE
Remschijfadapter
14
Wordt vervolgd op de volgende pagina
2
(A)(A)
(B)(B)
(z)
(z)
Plaats de remschijf op de naaf en zet
deze tijdelijk vast door de
bevestigingsbouten van de remschijf
vast te draaien.
(z)
Torx-sleutel [nr.15]
(A)
Remschijf
(B)
Bevestigingsbouten remschijf
3
1
2
3
4
5
6
Trek handschoenen aan en draai de
remschijf met enige kracht rechtsom.
Draai vervolgens de
bevestigingsbouten van de remschijf
aan in de volgorde die wordt
aangegeven in de afbeelding.
Aanhaalmoment
2 - 4 Nm
4
(A)(A)
Plaats de tussenring.
(A)
Tussenring
MONTAGE
Remschijfadapter
15
5
(A)
(B)
Draai de sluitring van de schijfrem vast.
(A)
Sluitring schijfrem
(B)
TL-FC36
Aanhaalmoment
40 Nm
MONTAGE
Remleiding
16
Remleiding
Raadpleeg in Algemene bewerkingen het gedeelte over remmen voor informatie over het monteren van de remleiding.
Zorg ervoor dat de remklauwen en remgrepen zich bevinden in de posities die worden
aangegeven in de afbeeldingen.
(A)
Remklauw
(B)
Remgreep
NOTITIE
De montagepositie van de remleiding
verschilt per model.
Zorg dat de remleiding bij het vastzetten
niet verdraait.
Voorbeeld: BR-M7000/BL-M7000
(A)
(B)
Overzicht van het eenvoudige leidingkoppelsysteem
Raadpleeg in Algemene bewerkingen het gedeelte over remmen voor informatie over het monteren en vervangen van de remleiding.
Voorbeeld: BR-M7000/BL-M7000
(A)
(B)
(E)
(F)
(D)
(C)
(A)
Remklauw
(B)
Leidingdop
(C)
Afdichtplug
(D)
Aansluitpoort remleiding
(E)
Remgreep
(F)
Aanslag
ONDERHOUD
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
18
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
(B)
(A)
Plaats de fiets in een standaard of iets
vergelijkbaars, zoals afgebeeld, met
de vulring voor ontluchten (geel) nog
aan de remklauw bevestigd.
(A)
Remleiding
(B)
Remklauw
NOTITIE
Voor het ontluchten van de remklauw hebt
u de SM-DISC (olietrechter en oliestopper)
nodig.
BR-M7000/BL-M7000
1
(z)
Stel de remgreep zo af dat deze in de
rijpositie onder een hoek van 45° met
de grond staat.
(z)
45°
2
Verwijder de bovenste ontluchtingsschroef en O-ring en plaats de olietrechter.
(A)
Ontluchtingsschroef
(B)
O-ring
(C)
Olietrechter
TECHNISCHE TIPS
Breng op dit moment de oliestopper nog
niet aan.
(B)
(A)
(C)
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
19
Wordt vervolgd op de volgende pagina
3
(A)
(B)
Plaats een 7 mm dopsleutel, vul de
spuit met olie, bevestig een slang aan
de ontluchtingsnippel en draai de
ontluchtingsnippel vervolgens 1/8 slag
los om deze te openen.
Duw op de zuiger van de spuit om olie
bij te vullen.
De olie begint nu uit de olietrechter
testromen.
Blijf olie toevoegen totdat de olie die
naar buiten stroomt geen luchtbellen
meer bevat.
(A)
Ontluchtingsnippel
(B)
7 mm dopsleutel
NOTITIE
Zet de remklauw vast met een klem om te
verhinderen dat de slang per ongeluk los
kan raken.
De greep niet telkens aantrekken en weer
loslaten.
Door een dergelijke handeling kan olie
zonder luchtbellen naar buiten komen,
maar kunnen er luchtbellen in de olie
binnen in de remklauw achterblijven en
duurt het ontluchten langer. (Als u de
remgreep herhaaldelijk hebt aangetrokken
en losgelaten, moet u alle olie aftappen
envervolgens opnieuw olie toevoegen.)
4
Draai de ontluchtingsnippel even dicht wanneer de olie geen luchtbellen meer bevat.
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
20
Wordt vervolgd op de volgende pagina
5
(z)
(A)
(B)
Plaats een 7 mm dopsleutel,
zoalsafgebeeld, en bevestig
vervolgens de zak aan de slang.
Verbind de slang met de
ontluchtingsnippel en draai
deontluchtingsnippel los.
Na een tijdje komen de olie
endeluchtbellen vanzelf uit
deontluchtingsnippel in de slang.
Op deze manier kan het grootste
gedeelte van de luchtbellen in het
remsysteem eenvoudig worden
verwijderd.
(z)
Luchtbellen
(A)
7 mm dopsleutel
(B)
Zak
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om nu zachtjes met
deleiding te schudden of om op de
reservoirtank of remklauw te tikken met
een schroevendraaier, of om de remklauw
iets te verplaatsen.
6
Het vloeistofniveau in de trechter zal nu dalen; blijf daarom de trechter met olie vullen
om het vloeistofniveau op peil te houden, zodat er geen lucht wordt aangezogen
(ergeen lucht naar binnen komt).
7
(A) (B)
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsnippel komen, moet de
nippel even worden dichtgedraaid.
(A)
Ontluchtingsnippel
(B)
7 mm dopsleutel
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
21
Wordt vervolgd op de volgende pagina
8
(A)
Open en sluit de ontluchtingsnippel
snel (elke keer ongeveer 0,5 seconde)
terwijl de remgreep is aangetrokken
om eventuele luchtbellen in de
remklauwen te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer
2tot 3 keer.
Draai dan de ontluchtingsnippel vast.
(A)
7 mm dopsleutel
Aanhaalmoment
4 - 6 Nm
9
Als de remgreep vervolgens word bediend, zullen luchtbellen in het systeem omhoog
komen en door de opening in de olietrechter komen.
Als er geen bellen meer verschijnen, moet de remgreep zover mogelijk worden
aangetrokken.
Het is normaal dat de greep op dit punt stijf is.
(x)
Los
(y)
Beetje stijf
(z) Stijf
NOTITIE
Als de remgreep niet stijf wordt, moet de
procedure vanaf stap 5 worden herhaald.
Hendelbediening
(x)
(y)
(z)
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
22
10
[1]
[2]
(z)
(z)
Plaats de greep-unit in de horizontale
positie, zoals afgebeeld, kantel deze
30° in de richting van [1] en voer
vervolgens stap 9 uit om na te gaan
dat er geen lucht is achtergebleven.
Kantel de greep-unit vervolgens 30°
inde richting van [2] en voer stap 9
opnieuw uit om na te gaan dat er
geen lucht is achtergebleven.
Verschijnen er luchtbellen, herhaal
dan de bovenstaande procedure
totdat dit niet meer gebeurt.
(z)
30°
11
(B)
(A)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is
bevestigd naar beneden gericht.
(A)
Oliestopper
(B)
O-ring
12
(A)
Verwijder de olietrechter met
aanwezige oliestopper, bevestig dan
de O-ring aan de ontluchtingsschroef
en draai deze dicht totdat er olie
uitstroomt om er zeker van te zijn dat
er geen luchtbellen in de reservoirtank
achterblijven.
(A)
O-ring
Aanhaalmoment
0,5 - 1Nm
NOTITIE
De remgreep niet bedienen. Anders
kunnen er luchtbellen in de cilinder komen.
13
Veeg eventuele olie af die eruit
isgestroomd.
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
23
Wordt vervolgd op de volgende pagina
BL-M6000/BR-M6000/BR-MT500/BL-MT500
In de afbeelding wordt ter uitleg BR-M6000/BL-M6000 als voorbeeld gebruikt.
1
(B)
(A)
Bevestig de ontluchtingsspacer (geel).
(A)
Ontluchtingsspacer
(B)
Splitpen
2
Verwijder de bovenste ontluchtingsschroef en O-ring en plaats de olietrechter.
(A)
Ontluchtingsschroef
(B)
O-ring
(C)
Olietrechter
TECHNISCHE TIPS
Breng op dit moment de oliestopper nog
niet aan.
(B)
(A)
(C)
3
Zet de remklauw vast met een klem tijdens het ontluchten.
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
24
Wordt vervolgd op de volgende pagina
4
(A)
(B)
(C)
(D)
Vul de spuit met voldoende olie.
Bevestig de adapter die wordt
meegeleverd bij dit product of het
speciale SHIMANO-hulpmiddel aan het
uiteinde van de slang, sluit de slang
aan op de ontluchtingsmof en zet hem
vast met de slanghouder zodat de
slang niet loskomt.
Draai de ontluchtingsschroef 1/8 slag
open.
Duw op de zuiger van de spuit om olie
bij te vullen.
De olie begint dan uit de olietrechter
te stromen.
Blijf olie toevoegen totdat de olie die
naar buiten stroomt geen luchtbellen
meer bevat.
(A)
Slanghouder
(B)
Ontluchtingsschroef
(C)
Ontluchtingsnippel
(D)
Adapter
NOTITIE
Zet de remklauw vast met een klem om te
verhinderen dat de slang per ongeluk los
kan raken.
5
Draai de ontluchtingsschroef even dicht wanneer er geen luchtbellen meer in de olie in
de trechter zitten. Verwijder de spuit terwijl u het uiteinde van de slang op de spuit
afdekt met een oude doek om het spatten van olie te voorkomen.
NOTITIE
De greep niet telkens aantrekken en weer
loslaten.
Door een dergelijke handeling kan olie
zonder luchtbellen naar buiten komen,
maar kunnen er luchtbellen in de olie
binnen in de remklauw achterblijven en
duurt het ontluchten langer. (Als u de
remgreep herhaaldelijk hebt aangetrokken
en losgelaten, moet u alle olie aftappen
envervolgens opnieuw olie toevoegen.)
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
25
Wordt vervolgd op de volgende pagina
6
(A)
Bind de geleverde slang en zak
vastmetelastiek, plaats een 3mm
inbussleutel zoals aangegeven in de
afbeelding, en sluit de slang aan op de
ontluchtingsmof.
(A)
Zak
7
(A)
Draai de ontluchtingsschroef los.
Zorg er hierbij voor dat de slang goed
vastzit op de ontluchtingsmof.
Na een tijdje komen de olie en de
luchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsnippel in de slang.
Op deze manier is het eenvoudig
mogelijk om het grootste gedeelte
van de luchtbellen die in het
remsysteem zitten te verwijderen.
(A)
Luchtbellen
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om de remleiding zachtjes
te schudden of voorzichtig op de
hendelsteun of de remklauwen te tikken
met een schroevendraaier, of de positie van
de remklauwen te verschuiven.
8
Het vloeistofniveau in de trechter zal nu dalen; blijf daarom de trechter met olie vullen
om het vloeistofniveau op peil te houden, zodat er geen lucht wordt aangezogen
(ergeen lucht naar binnen komt).
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
26
Wordt vervolgd op de volgende pagina
9
(B)
(A)
Als er geen luchtbellen meer uit de
ontluchtingsnippel komen, draait u de
ontluchtingsschroef even dicht.
(A)
Ontluchtingsschroef
(B)
Ontluchtingsnippel
10
Open en sluit de ontluchtingsschroef
snel (elke keer ongeveer 0,5 seconde)
terwijl de remgreep is aangetrokken
om eventuele luchtbellen in de
remklauwen te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2
tot 3keer.
Draai dan de ontluchtingsschroef weer
vast.
Aanhaalmoment
4 - 7 Nm
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
27
Wordt vervolgd op de volgende pagina
11
Als de remgreep vervolgens word bediend, zullen luchtbellen in het systeem omhoog
komen en door de opening in de olietrechter komen.
Als er geen bellen meer verschijnen, moet de remgreep zover mogelijk worden
aangetrokken.
Het is normaal dat de greep op dit punt stijf is.
(x)
Los
(y)
Beetje stijf
(z) Stijf
NOTITIE
Als de remgreep niet stijf wordt, moet de
procedure vanaf stap 7 worden herhaald.
Hendelbediening
(x)
(y)
(z)
12
[1]
[2]
(z)
(z)
Plaats de greep-unit in de horizontale
positie, zoals afgebeeld, kantel deze
30° in de richting van [1] en voer
vervolgens stap 11 uit om na te gaan
dat er geen lucht is achtergebleven.
Kantel de greep-unit vervolgens 30°
inde richting van [2] en voer stap 11
opnieuw uit om na te gaan dat er
geen lucht is achtergebleven.
Verschijnen er luchtbellen, herhaal
dan de bovenstaande procedure
totdat dit niet meer gebeurt.
(z)
30°
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
28
13
(B)
(A)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is
bevestigd naar beneden gericht.
(A)
Oliestopper
(B)
O-ring
14
(A)
Verwijder de olietrechter met
aanwezige oliestopper, bevestig dan
de O-ring aan de ontluchtingsschroef
en draai deze dicht totdat er olie
uitstroomt om er zeker van te zijn dat
er geen luchtbellen in de reservoirtank
achterblijven.
(A)
O-ring
Aanhaalmoment
0,5 - 1 Nm
NOTITIE
De remgreep niet bedienen. Anders
kunnen er luchtbellen in de cilinder komen.
15
Veeg eventuele olie af die eruit
isgestroomd.
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
29
Wordt vervolgd op de volgende pagina
BR-MT200/BL-MT200/BL-MT201/BR-MT400/BL-MT400/BR-MT420/BL-MT401/BL-MT401-3A/BL-MT402-3A
1
Stel de remhendel horizontaal in.
2
Verwijder de bovenste ontluchtingsschroef en O-ring en plaats de olietrechter.
(A)
BL-MT200/BL-MT201:
2 mm inbussleutel
BL-MT400:
2,5mm inbussleutel
(B)
Ontluchtingsschroef
(C)
O-ring
(D)
Olietrechter
TECHNISCHE TIPS
Breng op dit moment de oliestopper nog
niet aan.
(C)
(B)
(D)
(A)
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
30
Wordt vervolgd op de volgende pagina
3
(A)
(B)
(C)
(D)
(z)
Haal de dop van de ontluchtingsmof van
de remklauw af, vul de spuit met olie en
sluit de slang aan op de ontluchtingsmof.
Draai de ontluchtingsschroef met een
3mm inbussleutel 1/8 slag open.
Duw op de plunjer van de injectiespuit
om olie toe te voegen. De olie begint
nuuit de olietrechter te stromen.
Blijf olie toevoegen totdat de olie die
naar buiten stroomt geen luchtbellen
meer bevat.
(z)
1/8 slag
(A)
3mm inbussleutel
(B)
Dop ontluchtingsmof
(C)
Ontluchtingsmof
(D)
Slang van spuit
NOTITIE
Zet de remklauw vast met een klem om te
verhinderen dat de slang per ongeluk los kan
raken.
De greep niet herhaalde malen aantrekken en
weer loslaten.
Door een dergelijke handeling kan olie
zonder luchtbellen naar buiten komen, maar
er kunnen luchtbellen achterblijven in de olie
binnenin de remklauw en het ontluchten zal
langer duren. (Als u de remgreep
herhaaldelijk hebt aangetrokken en
losgelaten, moet u alle olie laten weglopen
en vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
4
Draai de ontluchtingsnippel even dicht wanneer er geen luchtbellen meer in de olie zitten.
Verwijder de spuit terwijl u het uiteinde van de slang op de spuit afdekt met een oude doek
om het spatten van olie te voorkomen.
5
(A)
(B)
Bind de geleverde slang en zak vast
metelastiek, plaats een 3 mm
inbussleutel zoals aangegeven in de
afbeelding, en sluit de slang aan op de
ontluchtingsnippel.
(A)
3mm inbussleutel
(B)
Zak
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
31
6
(A)
(B)
(C)
Draai de ontluchtingsschroef los.
Na een tijdje komen de olie en de
luchtbellen vanzelf uit de
ontluchtingsnippel in de slang.
Op deze manier is het eenvoudig
mogelijk om het grootste gedeelte van
de luchtbellen die in het remsysteem
zitten te verwijderen.
(A)
3mm inbussleutel
(B)
Zak
(C)
Luchtbellen
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om de remleiding zachtjes te
schudden, voorzichtig op het reservoir of de
remklauwen te tikken met een
schroevendraaier, of de positie van de
remklauwen te veranderen.
7
Het vloeistofniveau in de olietrechter zal nu dalen. Blijf daarom de trechter met olie vullen
om het vloeistofniveau op peil te houden, zodat er geen lucht wordt aangezogen.
8
Als er geen luchtbellen meer uit de ontluchtingsnippel komen, draait u de
ontluchtingsschroef even dicht.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
32
9
(A)
(B)
Open en sluit de ontluchtingsschroef snel
(elke keer ongeveer 0,5 seconde) terwijl
de remgreep is aangetrokken om
eventuele luchtbellen in de remklauwen
te verwijderen.
Herhaal deze procedure ongeveer 2 tot 3
keer.
Draai dan de ontluchtingsschroef weer
vast.
(A)
3mm inbussleutel
(B)
Ontluchtingsschroef
Aanhaalmoment
4 - 6 Nm
10
Als de remgreep vervolgens word bediend, zullen luchtbellen in het systeem omhoog komen
en door de opening in de olietrechter komen.
Als er geen bellen meer verschijnen, laat u de remgreep zo ver los als deze kan gaan.
Normaal gesproken moet de remgreep bij het bedienen nu stijf aanvoelen.
(x)
Los
(y)
Beetje stijf
(z)
Stijf
NOTITIE
Als de remgreep niet stijf wordt, moet u het
proces herhalen vanaf stap 6.
Hendelbediening
(x)
(y)
(z)
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
33
Wordt vervolgd op de volgende pagina
11
[1]
[2]
(z)
(z)
Kantel hem 30 graden in de richting
van[1], voer stap 10 uit en controleer
vervolgens of er geen lucht is
achtergebleven.
Kantel de greep vervolgens 30 graden
inde richting van [2], en voer stap 10
opnieuw uit om na te gaan dat er geen
lucht is achtergebleven.
Verschijnen er luchtbellen, herhaal dan
de bovenstaande procedure totdat dit
niet meer gebeurt.
(z)
30°
12
(B)
(A)
Duw de oliestopper in de olietrechter
met de kant waar de O-ring is bevestigd
naar beneden gericht.
(A)
Oliestopper
(B)
O-ring
13
(A)
Verwijder de olietrechter terwijl de
oliestopper er nog steeds in zit. Bevestig
nu de O-ring aan de ontluchtingsschroef
en draai hem dicht terwijl u olie naar
buiten laat stromen om er zeker van te
zijn dat er geen luchtbellen in de
voorraadtank achterblijven.
Gebruik een oude doek om te
voorkomen dat olie naar de omringende
gebieden kan stromen.
(A)
O-ring
BL-MT200/BL-MT201
Aanhaalmoment
0,5 - 1Nm
BL-MT400
Aanhaalmoment
0,5 - 1Nm
NOTITIE
De remgreep niet bedienen. Als u dit wel
doet, kunnen er luchtbellen in de cilinder
komen.
ONDERHOUD
SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten
34
14
Veeg eventuele olie op die eruit is
gestroomd.
15
Ten slotte, na het verwijderen van het ontluchtingsafstandstuk en het plaatsen van de
remblokken en het afstandstuk van de remblokken, moet u de remgreep meerdere malen
samenknijpen om te controleren of de greep naar behoren werkt en er geen vloeistof uit de
remleiding of het remsysteem lekt.
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
35
Remleiding vervangen
Remgreepzijde
NOTITIE
Als er sprake is van een markering zoals weergegeven in de afbeelding, raadpleeg dan in Algemene
bewerkingen het gedeelte "Remleiding vervangen (eenvoudig leidingkoppelsysteem)".
Markering
1
(z)
Gebruik een hobbymes of een ander
snijgereedschap om de remleiding
afte snijden.
(z)
90°
NOTITIE
Gebruik het hobbymes op een veilige en
juiste wijze in overeenstemming met de
handleiding.
TECHNISCHE TIPS
Raadpleeg bij gebruik van TL-BH62 de
handleiding die bij dit product wordt
geleverd.
2
(z)
(A) (A)
Zet zoals in de afbeelding van tevoren
markeringen op de remleiding,
zodatkan worden gecontroleerd
ofdeuiteinden van de remleiding
correct in de slangbevestigingen van
de remklauwen en remgreep zijn
vastgezet.
(Richtlijn: de lengte van de remleiding
in de bevestiging moet circa 11 mm
zijn, gemeten vanaf het snijvlak van
de remleiding.)
(z)
Ca. 11 mm
(A)
Markering
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
36
Wordt vervolgd op de volgende pagina
3
(C)
(D)
(y)
(z)
(w)
(A)
(B) (C)
(E)
(x)
Leid de remleiding door de
verbindingsbout en het olive.
(w)
Aanbrengrichting
(x)
Afgeknipt uiteinde
(y) Vet de buitenzijde van het
olivein.
(z) Bevestig de afdekking aan
deverbindingsbout voor
deremgreep.
(A)
Remleiding
(B)
Verbindingsbout
(C)
Olive
(D)
Premium vet
(E)
Afdekking
4
(z)
(B) (A)
(B)
(C)
(D)
(E)
(A)
Gebruik een taps gereedschap om
debinnenzijde van het afgeknipte
uiteinde van de remleiding glad
temaken, en bevestig het
insteekverbindingsstuk.
Sluit de remleiding aan op de TL-BH61,
zoals afgebeeld, zet de TL-BH61 in een
bankschroef vast en sla het insteekver-
bindingsstuk vervolgens met een
hamer of een vergelijkbaar gereed-
schap naar binnen tot de onderkant
ervan het uiteinde van deremleiding
raakt.
Als het uiteinde van de remleiding
deonderkant van het insteekverbin-
dingsstuk niet raakt, kande remlei-
ding losraken of kan er vloeistof
weglekken.
(z)
1 mm
(A)
Insteekverbindingsstuk
(B)
Remleiding
(C)
Olive
(D)
TL-BH61
(E)
Bankschroef
NOTITIE
Gebruik het speciale insteekverbindingsstuk
dat wordt meegeleverd met SM-BH59/
SM-BH90.
Als er een ander verbindingsstuk wordt
gebruikt, kan dit los komen te zitten,
waardoor er olie kan weglekken of er
andere problemen ontstaan.
Model nr. Lengte Kleur
SM-BH59
13,2mm Goud
SM-BH90
11,2mm Zilver
5
(z)
(A) (B) (C)
Na de controle of het olive volgens
deafbeelding is aangebracht, moet
erpremium vet op de schroefdraad
van de verbindingsbout worden
aangebracht.
(z)
2mm
(A)
Remleiding
(B)
Olive
(C)
Insteekverbindingsstuk
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
37
6
(C)
(B)
(A)
Bevestig de remleiding aan de
remgreep zoals afgebeeld.
(A)
Verbindingsbout
(B)
Olive
(C)
Remgreep
7
(A)
(B)
Draai de verbindingsbout vast terwijl
tegen de remleiding wordt geduwd.
(A)
8mm moersleutel
(B)
Verbindingsbout
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
38
Remklauwzijde (BR-M7000/BL-M7000)
(A)
(C)
(B)
(D)
Controleer dat beide O-ringen in de
bovenste groef en de onderste groef
van de banjo zijn geplaatst. Zet de
banjo vervolgens vast aan de
remklauw zoals aangegeven in de
afbeelding. Controleer op dit moment
dat de O-ringen in de groeven zitten.
De O-ringen zijn ingevet.
(A)
Remleiding
(B)
Banjobout
(C)
O-ring
(D)
4mm inbussleutel
Aanhaalmoment
8 - 10 Nm
NOTITIE
Zorg dat de remleiding bij het vastzetten
niet verdraait.
Zorg ervoor dat de remklauwen en
remgrepen zich bevinden in de posities die
worden aangegeven in de afbeeldingen.
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
39
Remklauwzijde (BL-M6000/BR-M6000/BR-MT500/BL-MT500/BL-MT501/BR-MT200/BL-MT200/BL-MT201/
BR-MT400/BL-MT400/BR-MT420/BL-MT401/BL-MT401-3A/BL-MT402-3A)
In de afbeelding wordt ter uitleg BR-MT500/BL-MT500 als voorbeeld gebruikt.
1
(z)
Gebruik een hobbymes of een ander
snijgereedschap om de remleiding af
te snijden.
(z)
90°
NOTITIE
Gebruik het hobbymes op een veilige en
juiste wijze in overeenstemming met de
handleiding.
TECHNISCHE TIPS
Raadpleeg bij gebruik van TL-BH62 de
handleiding die bij dit product wordt
geleverd.
2
(z)
(A)
(A)
Zet zoals in de afbeelding van tevoren
markeringen op de remleiding, zodat
kan worden gecontroleerd of de
uiteinden van de remleiding correct
inde slangbevestigingen van de
remklauwen en remgreep zijn
vastgezet.
(Richtlijn: de lengte van de remleiding
in de bevestiging moet circa 11 mm
zijn, gemeten vanaf het snijvlak van de
remleiding.)
(z)
Ca. 11 mm
(A)
Markering
3
(A)
(z)
(B) (C) (D)
(C)(E)
(y)
Leid de remleiding door de
verbindingsbout en het olive, zoals in
de afbeelding.
(y)
Aanbrengrichting
(z)
Vet de buitenzijde van het
olivein.
(A)
Remleiding
(B)
Verbindingsbout
(C)
Snijring
(D)
Afgeknipt uiteinde
(E)
Vet
NOTITIE
Voor montage op het ingebouwde
frametype moet u eerst het uiteinde van de
remleiding waaraan de banjo niet is
bevestigd verbinden met de
frameremklauw.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
40
4
(A) (C)
(C)
(z)
(A)
(B)
(D)
(E)
Gebruik een taps gereedschap om de
binnenzijde van het afgesneden
uiteinde van de remleiding glad te
maken, en bevestig het aansluitstuk.
Sluit de remleiding aan op TL-BH61 en
zet TL-BH61 vast in een bankschroef,
zoals in de afbeelding.
Tik vervolgens het inzetstuk met een
hamer naar beneden totdat de
aansluitstukbevestiging contact maakt
met het uiteinde van de remleiding.
(z)
SM-BH59/SM-BH90: 1mm
(A)
Remleiding
(B)
Snijring
(C)
Verbindingsstuk
(D)
TL-BH61
(E)
Bankschroef
NOTITIE
Als het uiteinde van de remleiding geen
contact maakt met de
aansluitstukbevestiging kan de remleiding
loskomen of kan er vloeistof lekken.
Model nr. Lengte Kleur
SM-BH59
13,2mm Goud
SM-BH90
11,2mm Zilver
5
(A) (B) (C)
(z)
Nadat u hebt gecontroleerd of het
olive is aangebracht zoals in de
afbeelding, moet u de schroefdraad
van de verbindingsbout invetten.
(z)
2mm
(A)
Remleiding
(B)
Snijring
(C)
Verbindingsstuk
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Remleiding vervangen
41
6
Bevestig de remleiding aan de remklauwen zoals aangegeven indeafbeelding.
(A)
Insteekverbindingsstuk
(B)
Verbindingsbout
(C)
Snijring
(D)
Connector insert
Aanhaalmoment
5 - 7 Nm
NOTITIE
Zorg dat de remleiding bij het vastzetten
niet verdraait.
Zorg ervoor dat de remklauwen en
remgrepen zich bevinden in de posities die
worden aangegeven in de afbeeldingen.
(A) (B) (C) (D)
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
42
Remblokken vervangen
NOTITIE
Dit remsysteem is zo ontworpen dat de tussenafstand tussen de remschijf en de remblokken automatisch wordt aangepast door het langzaam naar buiten
komen van de zuiger naarmate de remblokken verder afslijten; wanneer de remblokken worden vervangen, moet de zuiger worden teruggeduwd.
TECHNISCHE TIPS
Vervang de remblokken als er olie blijft kleven aan de remblokken, als de remblokken afgesleten zijn tot 0,5 mm of als de veren van de remblokken de
remschijf raken.
In de afbeelding wordt ter uitleg BR-M7000 als voorbeeld gebruikt.
(A)
(B)
Verwijder het wiel uit het frame
enverwijder de remblokken zoals
aangegeven in de afbeelding.
(A)
Remblok
(B)
Borgring
Voor splitpen
1
(A)
(A)
Splitpen
2
Maak de zuigers en het omliggende gebied schoon.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
43
3
(A)
Gebruik een plat gereedschap om de
zuigers zo ver mogelijk recht naar
binnen te duwen zonder de zuigers
teverdraaien.
(A)
Zuiger
NOTITIE
Duw niet met scherp gereedschap op de
zuigers.
Anders kunnen de zuigers beschadigen.
4
(A)
(C)
(B)
(D)
Monteer de nieuwe remblokken,
debout en de remblokspacer (rood).
Zorg dat op dit moment ook de
borgring wordt aangebracht.
(A)
Remblok
(B)
Borgring
(C)
Bout
(D)
Remblokspacer (rood)
Aanhaalmoment
2 - 4 Nm
TECHNISCHE TIPS
Monteer de bevestigingsveer voor de
remblokken zoals aangegeven in de
afbeelding. (De veer heeft markeringen
voor links (L) en rechts (R).)
Bevestigingsveer
voorremblok
Voor typen met splitpen
4
(B)
(C)
(A)
Monteer de nieuwe remblokken,
desplitpen en vervolgens de
remblokspacers (rood).
Buig vervolgens de splitpen open.
(A)
Remblok
(B)
Splitpen
(C)
Remblokspacer (rood)
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Remblokken vervangen
44
5
Trek de remgreep enkele malen aan om na te gaan dat de werking stugger wordt.
6
Verwijder de remblokspacer, monteer het wiel en con-troleer vervolgens dat de
remschijf en remklauw elkaar niet hinderen.
Raken ze elkaar wel, stel ze dan af aan de hand van de informatie onder "Deremklau-
wen monteren en de remleiding vastzetten" in Algemene bewerkingen.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45

Shimano BR-MT420 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual