VEILIGHEID VOOROP
5
•
Er kan dampbelvorming (vapour lock) ontstaan als de remmen continue worden gebruikt. Laat de remgreep even los om dit probleem op te
lossen.
Dampbelvorming ('vapor lock') treedt op wanneer de olie in het remsysteem warm wordt, waardoor de water-of luchtbellen in het
remsysteem uitzetten. Hierdoor moet dan plotseling de remgreep veel verder worden aangetrokken.
•
De schijfrem is er niet op gemaakt om te functioneren als de fiets ondersteboven staat. Wordt de fiets op zijn kop gezet of op de zijkant
gelegd, dan is het mogelijk dat de rem niet correct werkt en kan er een ernstig ongeluk gebeuren. Voordat u gaat fietsen, moet u de
remgreep een paar keer bedienen om te controleren of de remmen correct werken. Werken de remmen niet naar behoren, gebruik het
remsysteem dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of fietsenmaker.
•
Als u geen weerstand voelt bij het bedienen van de remgreep, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een
verkooppunt of fietsenmaker.
•
Als er vloeistoflekken optreden, gebruik het remsysteem dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of fietsenmaker.
•
Als er te hard met de voorrem wordt geremd, kan het wiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
•
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat fietsen.
•
De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
•
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kunt u van de fiets vallen. Fiets langzamer en bedien de remmen
vroeg en gelijkmatig.
•
De hendel mag nooit worden veranderd. Anders kan de greep breken, waardoor er niet meer kan worden geremd.
•
Controleer voor het fietsen of er beschadiging in de vorm van barsten aanwezig is. Bij beschadigingen moet u de fiets niet meer gebruiken en
contact opnemen met een dealer of een agentschap. Anders kan de greep breken, waardoor er niet meer kan worden geremd.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
•
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf tijdens het monteren of onderhouden van het wiel.
De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw vingers toe te brengen als deze in de openingen van
de remschijf terechtkomen wanneer deze beweegt.
•
Als de remschijf versleten, gebarsten of verbogen is, moet deze worden vervangen.
•
Als de remschijf is afgesleten tot een dikte van 1,5 mm of als het aluminium zichtbaar wordt, moet de remschijf door een nieuwe worden
vervangen.
•
Controleer of de remonderdelen voldoende zijn afgekoeld, voordat u de remmen afstelt.
•
Gebruik alleen SHIMANO minerale olie. Als andere typen olie worden gebruikt, kan dit problemen veroorzaken met de remwerking en kan
het systeem onbruikbaar worden.
•
Zorg dat u alleen olie gebruikt uit een container die net geopend is en gebruik olie die u uit de ontluchtingsnippel hebt laten lopen niet
opnieuw.
Oude of reeds gebruikte olie kan water bevatten. Dit kan dampbelvorming ("vapor lock") in het remsysteem veroorzaken.
•
Pas op dat u geen water of luchtbellen in het remsysteem laat komen. Anders kan dampbelvorming ("vapor lock") optreden. Wees vooral
voorzichtig bij het verwijderen van het deksel van de reservoirtank.
•
Bij het doorsnijden van de remslang om de lengte ervan aan te passen of bij het verwisselen van de remslang van links naar rechts of
andersom, moet u zorgen dat u de lucht uit de slang laat lopen volgens de stappen in "SHIMANO minerale olie toevoegen en ontluchten".