(Dutch)
DM-WH0007-05
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
STADS-SPORT E-BIKE
MTB Wielsets
MTB
XTR
WH-M9000-TU-R-29
WH-M9000-TU-F15-29
WH-M9000-TU-R12-29
WH-M9000-TL-R-29
WH-M9000-TL-F15-29
WH-M9000-TL-R12-29
WH-M9020-TL-F15-29
WH-M9020-TL-R12-29
WH-M9000-TL-R-275
WH-M9000-TL-F15-275
WH-M9000-TL-R12-275
WH-M9020-TL-F15-275
WH-M9020-TL-R12-275
DEORE XT
WH-M8000-TL-F-29
WH-M8000-TL-R-29
WH-M8000-TL-F15-29
WH-M8020-TL-F15-B-29
WH-M8000-TL-R12-29
WH-M8020-TL-R12-B-29
WH-M8020-TL-F15-29
WH-M8000-TL-F15-B-29
WH-M8020-TL-R12-29
WH-M8000-TL-R12-B-29
WH-M8000-TL-F-275
WH-M8000-TL-R-275
WH-M8000-TL-F15-275
WH-M8000-TL-F15-B-275
WH-M8000-TL-R12-275
WH-M8000-TL-R12-B-275
WH-M8020-TL-F15-275
WH-M8020-TL-F15-B-275
WH-M8020-TL-R12-275
WH-M8020-TL-R12-B-275
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ..................................................... 8
MONTAGE ............................................................................................................10
Bandenmaat ...............................................................................................................................................10
Een cassettetandkrans aanbrengen ..........................................................................................................11
Remschijf monteren ...................................................................................................................................11
ONDERHOUD ....................................................................................................... 13
Spaakpatroon .............................................................................................................................................13
De spaken vervangen .................................................................................................................................15
Demontage en montage ...........................................................................................................................16
Vervanging van de freewheelbody ........................................................................................................... 30
Tubeless tape vervangen ...........................................................................................................................32
Waarschuwingen bij het gebruik van een buisvormige velg ..................................................................34
Binnenbandloze banden aanbrengen en verwijderen ............................................................................35
BELANGRIJKE MEDEDELING
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle dealerhandleidingen en instructiehandleidingen staan op onze website (http://si.shimano.com).
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving te
voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken bij
incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
VEILIGHEID VOOROP
4
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg bij het installeren van onderdelen de instructies die in de instructiehandleidingen staan aangegeven.
Wij raden aan om uitsluitend originele Shimano-onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of beschadigd
raken, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor
de berijder als gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn, voordat u gaat fietsen. Als de wielen op enigerlei wijze los zitten, kunnen ze loskomen van de fiets. Dit
kan resulteren in ernstig letsel.
Dit wiel is niet bedoeld voor downhillen of freeriden. Gebruik deze wielen niet voor hellingfietsen, omdat het wiel dan verbogen of anderszins
beschadigd kan raken en er ongelukken kunnen gebeuren.
Als het snelontgrendelingsmechanisme niet correct wordt gebruikt, kan het wiel loskomen van de fiets. Dit kan resulteren in ernstig letsel. Lees voor
gebruik de onderhoudsinstructies van het snelontgrendelingsmechanisme zorgvuldig door.
Controleer voor gebruik de wielen om u ervan te verzekeren dat er geen spaken verbogen zijn of los zitten en het velgoppervlak geen deuken,
krassen of barsten bevat. Constateert u een van deze problemen, gebruik het wiel dan niet. Het wiel kan het begeven en u kunt ten val komen.
De schijfremklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders
kunt u brandwonden oplopen. Controleer of de remonderdelen voldoende zijn afgekoeld, voordat u de remmen afstelt.
Lees ook de onderhoudsinstructies voor de schijfremmen aandachtig door.
De banden moeten voor gebruik worden opgepompt tot de spanning die op de banden of velg staat aangegeven. Als de maximale spanning staat
aangegeven op de banden en de velg, moet u de laagste van de aangegeven waarden niet overschrijden.
WH-M9000-TL: Maximale spanning = 2,8 bar/41 psi/280 kPa
WH-M9020-TL: Maximale spanning = 2,6 bar/38 psi/260 kPa
WH-M8000-TL: Maximale spanning = 3 bar/44 psi/300 kPa
WH-M8020-TL: Maximale spanning = 3 bar/44 psi/300 kPa
Een hogere spanning dan staat aangegeven kan plotseling zorgen voor een lekke en/of loskomende band, wat kan resulteren in ernstig letsel.
< F15 (voor 15 mm as), R12 (achter 12 mm as) wiel (steekas) >
Dit wiel is niet bedoeld voor downhillen of freeriden. Afhankelijk van de rij-omstandigheden zou dit kunnen betekenen dat de naafas scheuren gaat
vertonen. Hierdoor kan een ongeluk ontstaan met ernstig of zelfs dodelijk letsel tot gevolg. Voordat u gaat fietsen, moet u de naven zorgvuldig
controleren op barsten in de assen. Ga NIET fietsen als u barsten of andere ongewone zaken constateert.
Dit wiel kan alleen worden gebruikt in combinatie met de speciale voorvork/frame en de vaste as. Als het met een andere voorvork/frame of vaste as
wordt gebruikt, kan het wiel tijdens het fietsen loskomen van de fiets met ernstig lichamelijk letsel tot gevolg.
Bevindt de asontgrendelhendel zich aan dezelfde kant als de remschijf, dan bestaat het gevaar dat
deze de werking van de remschijf kan hinderen. Let erop dat zelfs als u de asontgrendelingshendel
met de hand zo strak mogelijk vastzet, deze de remschijf niet raakt. Als de hendel de werking van
de remschijf hindert, gebruik het wiel dan niet meer en raadpleeg een dealer of verkooppunt.
Asontgrendelingshendel
Remschijf
Als de asontgrendelingshendel niet correct wordt gebruikt, kan het wiel loskomen van de fiets. Dit kan resulteren in ernstig letsel.
< F15 Wiel (steekas) >
De bevestigingsmethode en het aanhaalmoment voor het voorwiel zijn afhankelijk van het type voorvork dat wordt gebruikt. Bij het monteren van
het voorwiel in de voorste ophangingsvork, moeten altijd de aanwijzingen in de service-instructies voor de voorvork worden opgevolgd. Als deze
aanwijzingen niet worden opgevolgd, kan het voorwiel uit de voorvork vallen, met ernstig letsel tot gevolg.
VEILIGHEID VOOROP
5
< R (achter) wiel >
Bevindt de snelkoppelingshendel zich aan dezelfde kant als de remschijf, dan bestaat het gevaar
dat deze de werking van de remschijf kan hinderen. Let erop dat zelfs als u de quick release-
hendel met de hand zo strak mogelijk vastzet, deze de remschijf niet raakt. Als de hendel de
werking van de remschijf hindert, moet u het wiel niet meer gebruiken en een dealer of
verkooppunt raadplegen.
Snelontkoppelingshendel
Remschijf
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Deze wielen zijn speciaal bedoeld voor gebruik met schijfremmen. Gebruik deze wielen niet met velgremmen.
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Raadpleeg een fietsenmaker of verkooppunt wanneer u een bandenreparatiemiddel gebruikt.
< WH-M9000-TL/M9020-TL/M8000-TL/M8020-TL >
Zorg ervoor dat u tubeless tape gebruikt bij deze wielen.
Wij bevelen u aan om originele tubeless tape van Shimano te gebruiken om lekke banden en andere mogelijke beschadigingen te voorkomen.
Gebruik geen velgtape. Als u velgtape gebruikt, kan dit het verwijderen en monteren bemoeilijken. Ook kan de band of de binnenband beschadigd
raken of kunnen de banden plotseling lek raken, waardoor u kunt vallen.
Als u een band gebruikt waarvoor een dichtmiddel nodig is, zoals een Tubeless Ready band, gebruik dan het dichtmiddel dat wordt aanbevolen door
de bandenfabrikant.
Inremperiode
Remschijven hebben een inremperiode. De remkracht neemt tijdens het verloop van die inremperiode geleidelijk toe. Houd tijdens deze inremperiode
rekening met deze toenemende remkracht. Hetzelfde gebeurt wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Als u het originele Shimano gereedschap (TL-FC36) gebruikt bij het verwijderen en aanbrengen van de bevestigingsring van de remschijf moet u erop
letten dat u de buitenkant van de remschijf niet met uw handen aanraakt. Draag handschoenen om te voorkomen dat u snijwonden aan uw handen
oploopt.
Raadpleeg de tabel met bandmaten in het onderdeel Montage wanneer u banden gebruikt. Lees ook zorgvuldig alle instructiehandleidingen die bij
de band zijn geleverd.
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Zorg dat u de interne delen van de naaf niet smeert. Anders zal er vet naar buiten stromen.
Wij raden aan om een fietsenmaker de spaakspanning af te laten stellen als er sprake is van speling in de spaken en na de eerste 1.000 km fietsen.
Optioneel zijn er speciale spaakmoersleutels verkrijgbaar.
Gebruik geen schoonmaakmiddelen of andere chemicaliën bij het afvegen van het wiel. Anders kan de sticker op de velg of de lak loskomen.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
VEILIGHEID VOOROP
6
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Als het wiel stijf en moeilijk draait, moet u het met vet smeren.
Voor geschikte reflectors en spaakbeschermers kunt u de specificatietabel raadplegen (http://si.shimano.com).
Gebruik originele spaken, moeren, spaakpluggen en tussenringen van Shimano. Anders kunnen de velg en naafeenheid beschadigd raken.
Voor informatie over het monteren en verwijderen van het wiel kunt u terecht in de instructiehandleiding bij het wiel.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
8
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor het monteren van dit product.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
5mm inbussleutel Engelse sleutel TL-SR23
17 mm naafsleutel Spaakplugsleutel
TL-FC36
20mm naafsleutel TL-LR15
22 mm naafsleutel TL-FH15
MONTAGE
10
MONTAGE
Bandenmaat
MONTAGE
Bandenmaat
Groep Maat Snelontgrendelingstype Steekastype Bandenmaat
XTR
29
WH-M9000-TU-R-29
WH-M9000-TU-F15-29 29x1.90-2.10
WH-M9000-TU-R12-29 29x1.90-2.10
WH-M9000-TL-R-29
WH-M9000-TL-F15-29 29x1.90-2.25
WH-M9000-TL-R12-29 29x1.90-2.25
WH-M9020-TL-F15-29 29x2.10-2.35
WH-M9020-TL-R12-29 29x2.10-2.35
27.5
WH-M9000-TL-R-275
WH-M9000-TL-F15-275 27.5x1.90-2.25
WH-M9000-TL-R12-275 27.5x1.90-2.25
WH-M9020-TL-F15-275 27.5x2.10-2.40
WH-M9020-TL-R12-275 27.5x2.10-2.40
DEORE XT
29
WH-M8000-TL-F-29
WH-M8000-TL-R-29
WH-M8000-TL-F15-29
WH-M8000-TL-F15-B-29
29x1.90-2.25
WH-M8000-TL-R12-29
WH-M8000-TL-R12-B-29
29x1.90-2.25
WH-M8020-TL-F15-29
WH-M8020-TL-F15-B-29
29x2.10-2.35
WH-M8020-TL-R12-29
WH-M8020-TL-R12-B-29
29x2.10-2.35
27.5
WH-M8000-TL-F-275
WH-M8000-TL-R-275
WH-M8000-TL-F15-275
WH-M8000-TL-F15-B-275
27.5x1.90-2.25
WH-M8000-TL-R12-275
WH-M8000-TL-R12-B-275
27.5x1.90-2.25
WH-M8020-TL-F15-275
WH-M8020-TL-F15-B-275
27.5x2.10-2.40
WH-M8020-TL-R12-275
WH-M8020-TL-R12-B-275
27.5x2.10-2.40
11
MONTAGE
Een cassettetandkrans aanbrengen
Een cassettetandkrans aanbrengen
1
(A) (B)
(C)
Breng elke tandkrans aan met de
gemarkeerde zijde aan de buitenkant.
Monteer ze zodanig dat de brede groef
in het freewheel is uitgelijnd met het
brede uitsteeksel op elke tandkrans.
(A)
Freewheel (brede groef)
(B)
Tandkrans (breed uitsteeksel)
(C)
Borgring
TECHNISCHE TIPS
De cassettetandkrans in de afbeelding is een
voorbeeld. Raadpleeg voor meer informatie de
dealerhandleiding of gebruikershandleiding
die bij de cassettetandkrans is geleverd.
2
(C)
(E)(D)(b)
(a)
<De tandkransen monteren>
Draai de borgring vast met het originele
Shimano-gereedschap.
<De tandkransen vervangen>
Verwijder de borgring met het originele
Shimano-gereedschap.
(a)
Montage
(b)
Demontage
(C)
Borgring
(D)
TL-LR15
(E)
TL-SR23
Aanhaalmoment
30 - 50 Nm
Remschijf monteren
(A) (B) (C)
Bevestig eerst de remschijf op de naaf.
Draai vervolgens de schijfborgring vast
met het originele Shimano-gereedschap.
(A)
TL-FC36
(B)
Sluitring schijfrem
(C)
Remschijf
Aanhaalmoment
40 Nm
ONDERHOUD
13
ONDERHOUD
Spaakpatroon
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Spaakpatroon
De spaken moeten gekruist worden zoals aangegeven in de illustratie. Het patroon van de spaken is hetzelfde als bij het snelontkoppelingstype en het
steekastype.
A
(A)
Voorwiel, links
Spaakspanning
WH-M9000-TU-F15
900 - 1200 N
(90 - 120 kgf)
WH-M9000-TL-F15
WH-M9020-TL-F15
WH-M8000-TL-F
WH-M8000-TL-F15
WH-M8020-TL-F15
B
(B)
Voorwiel, rechts
Spaakspanning
WH-M9000-TU-F15
800 - 1050 N
(80 - 105 kgf)
WH-M9000-TL-F15
WH-M9020-TL-F15
WH-M8000-TL-F
WH-M8000-TL-F15
WH-M8020-TL-F15
850 - 1200 N
(85 - 120 kgf)
*
Deze waarden mogen alleen als richtlijn worden gebruikt.
14
ONDERHOUD
Spaakpatroon
C
(C)
Achterwiel, links
Spaakspanning
WH-M9000-TU-R12
500 - 700 N
(50 - 70 kgf)
WH-M9000-TL-R
WH-M9000-TL-R12
WH-M9020-TL-R12
WH-M8000-TL-R
WH-M8000-TL-R12
WH-M8020-TL-R12
650 - 900 N
(65 - 90 kgf)
D
(D)
Achterwiel, rechts
Spaakspanning
WH-M9000-TU-R12
900 - 1200 N
(90 - 120 kgf)
WH-M9000-TL-R
WH-M9000-TL-R12
WH-M9020-TL-R12
WH-M8000-TL-R
WH-M8000-TL-R12
WH-M8020-TL-R12
1
000 - 1300 N
(100 - 130 kgf)
*
Deze waarden mogen alleen als richtlijn worden gebruikt.
15
ONDERHOUD
De spaken vervangen
De spaken vervangen
1
(A)
(A) (B)
Steek de spaak door de tussenring.
(A)
Tussenring
(B)
Spaak
LET OP
Richt de bolle zijde van de tussenring naar het
gat in de naafflens wanneer de spaak door de
tussenring wordt gestoken.
2
Steek de spaak door het gat in de
naafflens zoals aangegeven in de
afbeelding.
3
(C)
Bevestig de nippel en draai de spaak aan
tot de aangegeven spanning.
(C)
Nippel
<Voor WH-M8000/WH-M8020>
3
(C)
(D)
In het geval van een WH-M8000/
WH-M8020 monteert u de nippel en de
tussenring zoals aangegeven in de
afbeelding.
(C)
Nippel
(D)
Tussenring
16
ONDERHOUD
Demontage en montage
Demontage en montage
WH-M9000-TU-F15/WH-M9000-TL-F15/WH-M9020-TL-F15
< Demontage >
De naaf kan worden gedemonteerd als aangegeven in de illustratie. Vet de diverse onderdelen periodiek in.
(b)
(B)
(a)
(B)
(A)
0mm
(A)
Stofkapje
(B)
Afdichting (lipje aan buitenzij de)
(a)
Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
Aantal kogels: 15, Kogelgrootte:
5/32"
(b)
Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
Aantal kogels: 17, Kogelgrootte:
5/32"
LET OP
De naaf kan niet worden gedemonteerd
vanaf de linkerzij de van de naafeenheid
(de kant met de schij f-fi xerende kartels).
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwij deren van de afdichtring, zodat
deze niet verbuigt. Let bij het terugplaatsen
van de afdichtring op dat de ring de goede
kant uitwij st en duw deze zover mogelij k
naar binnen.
Verwij der het stofkapje niet dat om de
aspij p zit vastgekneld.
17
ONDERHOUD
Demontage en montage
<Montage>
1
(C)
Monteer de asbuis zoals aangegeven in
de afbeelding.
(C)
Asbuis
TECHNISCHE TIPS
Als u een naafmoersleutel op de afgeschuinde
delen van de asdop aan de linkerkant
gebruikt, forceer dan niets.
Dit kan de dop beschadigen.
2
(D)
(c)
Draai de borgmoer aan met de
naafmoersleutel om het mechanisme
dubbel te zekeren.
(c)
Vastdraaien
(D)
Naafsleutel (22 mm)
Aanhaalmoment
21 - 26 Nm
18
ONDERHOUD
Demontage en montage
WH-M8000-TL-F
< Demontage >
De naaf kan worden gedemonteerd als aangegeven in de illustratie. Vet de diverse onderdelen periodiek in.
(a) (B)
(A)
(B) (a)
(A)
Stofkapje
(B)
Afdichting (lipje aan buitenzijde)
(a)
Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
LET OP
De naaf kan niet worden gedemonteerd
vanaf de linkerzijde van de naafeenheid
(de kant met de schijf-fixerende kartels).
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichtring, zodat
deze niet verbuigt. Let bij het terugplaatsen
van de afdichtring op dat de ring de goede
kant uitwijst en duw deze zover mogelijk
naar binnen.
Verwijder het stofkapje niet dat om de
aspijp zit vastgekneld.
19
ONDERHOUD
Demontage en montage
<Montage>
1
(C)
Monteer de asbuis zoals aangegeven in
de afbeelding.
(C)
Asbuis
TECHNISCHE TIPS
Als u een naafmoersleutel op de afgeschuinde
delen van de asdop aan de linkerkant
gebruikt, forceer dan niets.
Dit kan de dop beschadigen.
2
(E)
(D)
(b)
Draai de borgmoer aan met de
naafmoersleutel en een
binnenzeskantsleutel om het
mechanisme dubbel te zekeren.
(b)
Vastdraaien
(D)
Naafsleutel (17 mm)
(E)
5mm inbussleutel
Aanhaalmoment
15 - 17 Nm
20
ONDERHOUD
Demontage en montage
WH-M8000-TL-F15/WH-M8020-TL-F15
< Demontage >
De naaf kan worden gedemonteerd als aangegeven in de illustratie. Vet de diverse onderdelen periodiek in.
(A)
(a)
(A)
Stofkapje
(a)
Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
LET OP
De naaf kan niet worden gedemonteerd
vanaf de linkerzijde van de naafeenheid
(de kant met de schijf-fixerende kartels).
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichtring, zodat
deze niet verbuigt. Let bij het terugplaatsen
van de afdichtring op dat de ring de goede
kant uitwijst en duw deze zover mogelijk
naar binnen.
Verwijder het stofkapje niet dat om de
aspijp zit vastgekneld.
21
ONDERHOUD
Demontage en montage
<Montage>
1
(B)
Monteer de asbuis zoals aangegeven in
de afbeelding.
(B)
Asbuis
TECHNISCHE TIPS
Als u een naafmoersleutel op de afgeschuinde
delen van de asdop aan de linkerkant
gebruikt, forceer dan niets.
Dit kan de dop beschadigen.
2
(C)
(b)
Draai de borgmoer aan met de
naafmoersleutel om het mechanisme
dubbel te zekeren.
(b)
Vastdraaien
(C)
Naafsleutel (22 mm)
Aanhaalmoment
21 - 26 Nm
22
ONDERHOUD
Demontage en montage
WH-M9000-TU-R/WH-M9000-TL-R
< Demontage >
De naaf kan worden gedemonteerd als aangegeven in de illustratie. Vet de diverse onderdelen periodiek in.
(C) (D)
(A) (B) (a)
(A)
Conus met stofkapje
(Kan niet worden gedemonteerd)
(B)
Afdichting (Lipje aan buitenzijde)
(C)
Stofkapje
(Kan niet worden gedemonteerd)
(D)
Naafas
(a)
Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
LET OP
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichtring, zodat
deze niet verbuigt. Let bij het
terugplaatsen van de afdichtring op dat de
ring de goede kant uitwijst en duw deze
zover mogelijk naar binnen.
Verwijder niet het stofkapje dat om de
naafas zit vastgekneld.
Probeer de freewheelbody niet te
demonteren, omdat dit kan leiden tot een
defect.
LET OP
De correcte positie voor het stofkapje is dat
het verscholen is in de freewheelbody, zoals
aangegeven in afbeelding <A>.
Als het stofkapje zich in de positie bevindt die
is aangegeven in afbeelding <B>, moet u het
montageproces vanaf het begin herhalen.
<A> <B>
Freewheelbody
Stofkapje
23
ONDERHOUD
Demontage en montage
<Montage>
1
(D)
Monteer de naafas zoals aangegeven in
de afbeelding.
(D)
Naafas
2
(F)
(E)
(b)
Draai de borgmoer aan met de
naafmoersleutel en een
binnenzeskantsleutel om het
mechanisme dubbel te zekeren.
(b)
Vastdraaien
(E)
Naafsleutel (20 mm)
(F)
5mm binnenzeskantsleutel
Aanhaalmoment
17 - 22Nm
24
ONDERHOUD
Demontage en montage
WH-M8000-TL-R
< Demontage >
De naaf kan worden gedemonteerd als aangegeven in de illustratie. Vet de diverse onderdelen periodiek in.
(a)
(C) (D)
(A) (B) (a)
(A)
Conus met stofkapje
(Kan niet worden gedemonteerd)
(B)
Afdichting (Lipje aan buitenzijde)
(C)
Stofkapje
(Lan niet worden gedemonteerd)
(D)
Naafas
(a)
Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
LET OP
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichtring, zodat
deze niet verbuigt. Let bij het
terugplaatsen van de afdichtring op dat de
ring de goede kant uitwijst en duw deze
zover mogelijk naar binnen.
Verwijder niet het stofkapje dat om de
naafas zit vastgekneld.
Probeer de freewheelbody niet te
demonteren, omdat dit kan leiden tot een
defect.
LET OP
De correcte positie voor het stofkapje is dat
het verscholen is in de freewheelbody, zoals
aangegeven in afbeelding <A>.
Als het stofkapje zich in de positie bevindt die
is aangegeven in afbeelding <B>, moet u het
montageproces vanaf het begin herhalen.
<A> <B>
Freewheelbody
Stofkapje
25
ONDERHOUD
Demontage en montage
<Montage>
1
(E)
Monteer de naafas zoals aangegeven in
de afbeelding.
(E)
Naafas
2
(F)
(G)
(b)
Draai de borgmoer aan met de
naafmoersleutel en een
binnenzeskantsleutel om het
mechanisme dubbel te zekeren.
(b)
Vastdraaien
(F)
Naafsleutel (20 mm)
(G)
5mm binnenzeskantsleutel
Aanhaalmoment
17 - 22Nm
26
ONDERHOUD
Demontage en montage
WH-M9000-TU-R12/WH-M9000-TL-R12/WH-M9020-TL-R12
< Demontage >
De naaf kan worden gedemonteerd als aangegeven in de illustratie. Vet de diverse onderdelen periodiek in.
(D)(C)(A) (B) (a)
(A)
Conus met stofkapje
(Kan niet worden gedemonteerd)
(B)
Afdichting (Lipje aan buitenzijde)
(C)
Stofkapje
(Kan niet worden gedemonteerd)
(D)
Rechtermoer
(a)
Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
LET OP
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichtring, zodat
deze niet verbuigt. Let bij het
terugplaatsen van de afdichtring op dat de
ring de goede kant uitwijst en duw deze
zover mogelijk naar binnen.
Verwijder niet de stofkapjes die op de as,
de rechter moer en de conus zijn
vastgeklemd.
Probeer de freewheelbody niet te
demonteren, omdat dit kan leiden tot een
defect.
LET OP
De correcte positie voor het stofkapje is dat
het verscholen is in de freewheelbody, zoals
aangegeven in afbeelding <A>.
Als het stofkapje zich in de positie bevindt die
is aangegeven in afbeelding <B>, moet u het
montageproces vanaf het begin herhalen.
<A> <B>
Freewheelbody
Stofkapje
27
ONDERHOUD
Demontage en montage
<Montage>
1
(E)
Monteer de asbuis zoals aangegeven in
de afbeelding.
(E)
Asbuis
2
(G)
(F)
(b)
Draai de borgmoer aan met de
naafmoersleutel om het mechanisme
dubbel te zekeren.
(b)
Vastdraaien
(F)
Naafsleutel (17 mm)
(G)
Naafsleutel (20 mm)
Aanhaalmoment
17 - 22Nm
28
ONDERHOUD
Demontage en montage
WH-M8000-TL-R12/WH-M8020-TL-R12
< Demontage >
De naaf kan worden gedemonteerd als aangegeven in de illustratie. Vet de diverse onderdelen periodiek in.
(A) (B) (a) (a) (C) (D)
(A)
Conus met stofkapje
(Kan niet worden gedemonteerd)
(B)
Afdichting (Lipje aan buitenzijde)
(C)
Stofkapje
(Kan niet worden gedemonteerd)
(D)
Rechtermoer
(a)
Vet aanbrengen:
Premium vet (Y-04110000)
LET OP
Wees zeer voorzichtig met het aanbrengen
en verwijderen van de afdichtring, zodat
deze niet verbuigt. Let bij het
terugplaatsen van de afdichtring op dat de
ring de goede kant uitwijst en duw deze
zover mogelijk naar binnen.
Verwijder niet de stofkapjes die op de as,
de rechter moer en de conus zijn
vastgeklemd.
Probeer de freewheelbody niet te
demonteren, omdat dit kan leiden tot een
defect.
LET OP
De correcte positie voor het stofkapje is dat
het verscholen is in de freewheelbody, zoals
aangegeven in afbeelding <A>.
Als het stofkapje zich in de positie bevindt die
is aangegeven in afbeelding <B>, moet u het
montageproces vanaf het begin herhalen.
<A> <B>
Freewheelbody
Stofkapje
29
ONDERHOUD
Demontage en montage
<Montage>
1
(E)
Monteer de asbuis zoals aangegeven in
de afbeelding.
(E)
Asbuis
2
(G)
(F)
(b)
Draai de borgmoer aan met de
naafmoersleutel om het mechanisme
dubbel te zekeren.
(b)
Vastdraaien
(F)
Naafsleutel (17 mm)
(G)
Naafsleutel (20 mm)
Aanhaalmoment
17 - 22Nm
30
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
Vervanging van de freewheelbody
Voor informatie over de vervangingsprocedure, zie "Steekastype". Voor quick release-types, zie het onderdeel "WH-M9000-TU-R/WH-M9000-TL-R".
1
(A) (B)
Gebruik de naafmoersleutel om de
borgmoer op de dubbele vergrendeling
los te draaien.
(A)
Naafsleutel (17 mm)
(B)
Naafsleutel (20 mm)
<Voor WH-M9000-TU-R/WH-M9000-TL-R>
Moersleutel (20mm)
5 mm binnenzeskantsleutel
Aanhaalmoment
17 - 22Nm
LET OP
Het dubbele-vergrendelingsdeel aan de zijde
van het freewheel kan niet uit elkaar worden
gehaald.
2
(E)(D)(C)
Verwijder de borgmoer en conus met het
stofkapje.
(C)
Borgmoer
(D)
Conus met stofkapje
(Kan niet worden gedemonteerd)
(E)
Schijf-fixerende kartels
3
(F) (G)
Trek de naafas uit de freewheelbody.
(F)
Naafas
(G)
Stofkapje
(Kan niet worden gedemonteerd)
Wordt vervolgd op de volgende pagina
31
ONDERHOUD
Vervanging van de freewheelbody
4
(H) (I) (J)
(a) (b)
(a) (b)
Verwijder na demontage van de naaf-as
de bevestigingsbout van de
freewheelbody (binnenin de
freewheelbody) en vervang vervolgens
de freewheelbody.
(a)
Demontage
(b)
Montage
(H)
Onderlegring freewheelbody
(I)
Freewheelbody
(J)
TL-FH15
Aanhaalmoment
150 Nm
LET OP
De correcte positie voor het stofkapje is dat
het verscholen is in de freewheelbody, zoals
aangegeven in afbeelding <A>.
Als het stofkapje zich in de positie bevindt die
is aangegeven in afbeelding <B>, moet u het
montageproces vanaf het begin herhalen.
<A> <B>
Freewheelbody
Stofkapje
32
ONDERHOUD
Tubeless tape vervangen
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Tubeless tape vervangen
1
Bij gebruik van een dichtmiddel, moet
dit geheel worden afgeveegd.
LET OP
De tubeless tape kan niet worden
hergebruikt, dus gebruik nieuwe tape bij het
vervangen.
Gebruik tubeless tape die geschikt is voor
de velgbreedte.
Wij raden aan om originele tubeless tape
van Shimano te gebruiken om lekke
banden en andere mogelijke
beschadigingen te voorkomen.
Tubeless tape
2
Verwijder de tubeless tape.
3
Reinig het gat in de velg en de velg waar
de tape wordt aangebracht.
4
Breng nieuwe tubeless tape aan. Begin
met het aanbrengen van de tape aan de
zijde tegenover het luchtventiel.
TECHNISCHE TIPS
Omdat de tape kan scheuren, mag er geen
gereedschap worden gebruikt bij het
aanbrengen van de tape (gebruik uw
handen).
Trek een beetje aan de tape terwijl deze
wordt vastgeplakt.
Bevestig de tubeless tape in het midden
van de velg zoals in de volgende
afbeelding, dus niet teveel aan één kant.
33
ONDERHOUD
Tubeless tape vervangen
5
(a)
Laat de uiteinden van de tape ongeveer
10 cm overlappen. Bevestig beide
uiteinden van de tape stevig op de velg.
(a)
Overlappend gedeelte (ongeveer
10 cm)
6
(b)
Boor een gat met een diameter van
ɸ3mm waar het ventielgat zich bevindt
en breng het ventiel aan.
(b)
Ongeveer ɸ 3 mm in diameter
34
ONDERHOUD
Waarschuwingen bij het gebruik van een buisvormige velg
Waarschuwingen bij het gebruik van een buisvormige velg
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Tubes worden algemeen gebruikt in wielerwedstrijden omdat ze lichter zijn en soepeler rijgedrag bieden in de bochten. Bij standaardbanden met een
binnenband moet er bij het fietsen echter beter worden opgelet. Ook moet er zorgvuldiger te werk worden gegaan bij het uitvoeren van
onderhoudswerkzaamheden.
Bovendien moet u voorafgaand aan het gebruik altijd de wielen inspecteren.
Deze voorzorgsmaatregelen moeten worden opgevolgd voor een optimale prestatie van dit product. Als deze voorzorgsmaatregelen niet worden
opgevolgd, kunnen de banden van de velgen komen en beschadigd raken. Hierdoor kan de berijder ernstig letsel oplopen.
Lees de onderstaande punten aandachtig door. Als u er niet zeker van bent dat u over voldoende kennis en ervaring beschikt voor het verwijderen van
de banden of het uitvoeren van onderhoud, vraag dan een erkende fietshandel of een professionele fietsenmaker om hulp.
Gebruik deze banden niet als u niet zeker weet dat ze zijn gelegd door iemand met voldoende kennis en ervaring.
Er is een speciale lijm specifiek voor deze banden om ze aan de velgen vast te plakken. Als er een andere lijm wordt gebruikt, is het mogelijk dat de
banden niet voldoende goed worden vastgeplakt en kan het velgmateriaal verslechteren.
Gebruik voor het reinigen van de velgen alleen een schoonmaakmiddel dat specifiek voor dit soort banden is bedoeld. Als er een ander
reinigingsmiddel wordt gebruikt, zal het velgmateriaal verslechteren. Als u carbon velgen gebruikt, wrijf dan niet hard op het velgoppervlak met
schuurpaper of een soortgelijk materiaal. Anders kan de carbonlaag loskomen van de velgen bij het vervangen van de banden.
Als de lijm niet correct op de velg wordt aangebracht, zal deze de band niet goed op zijn plaats houden en kan deze van de velg loskomen. Let er met
name bij de eerste keer dat de velgen gebruikt worden dat u de velgen grondig met het juiste reinigingsmiddel schoonmaakt om alle sporen van vet
en vuil te verwijderen. Breng vervolgens een dunne laag lijm aan op het velgoppervlak om voor een stevige verbinding tussen de velg en het wiel te
zorgen. Wanneer u dit hebt gedaan, doet u meer lijm gelijkmatig op de velg met een dikte die net voldoende is om de ruwheid van de band te
bedekken en niet meer. Breng vervolgens de band aan. Als er velgen met carbon worden gebruikt en de banden zijn niet correct aangebracht of als
de verkeerde lijm of een verkeerd reinigingsmiddel wordt gebruikt, dan kan de band wellicht minder goed op de velg plakken dan bij aluminium
velgen. Ook kan de sterkte van de carbon velgen verminderen.
Afhankelijk van de gebruikte lijm kunnen er grote verschillen optreden wat betreft onder meer de plaksterkte, de droogtijd, de duurzaamheid, en de
gevoeligheid voor omstandigheden zoals temperatuur en luchtvochtigheid. U moet daarom met name aandacht besteden aan deze plakkracht
wanneer u de wielen gebruikt.
Controleer voorafgaand aan het gebruik altijd de banden door er kracht op uit te oefenen om te verzekeren dat ze goed op de velgen vastzitten.
De plakkracht van de banden kan na langdurig gebruik verslechteren. Het beste kunt u dus regelmatig opnieuw lijm aanbrengen. Als u carbon velgen
gebruikt, gebruik dan een velgcementreiniger of iets vergelijkbaars bij het vervangen van de banden. Met dit middel kunt u de banden voorzichtig
van de velgen halen, zonder dat de carbon laag mee wordt getrokken.
Als u geen lijm op het lijmoppervlak van de band aanbrengt wanneer u de band om de velg legt, dan is de plakkracht tussen de band en de velg
zwakker. Als u wilt dat de banden steviger op de velgen plakken (zoals wanneer u aan wedstrijden deelneemt waarbij scherpe bochten moeten
worden genomen en sterk moet worden geaccelereerd), dan kunt u lijm gebruiken om ze steviger aan te brengen.
Als de velgen door een continu gebruik van de remmen bij steile afdalingen heet worden, dan kan de lijm plotseling loslaten. Als u denkt dat dit zou
kunnen gebeuren, besteed dan speciale aandacht aan het op een gegeven moment selecteren en opnieuw aanbrengen van de lijm. De lijm kan ook
loslaten als u voorzorgsmaatregelen neemt om dat te voorkomen. Mocht dit gebeuren, vervang dan de wielen en gebruik geen buisvormige banden
meer.
Controleer voorafgaand aan het gebruik ook de banden. Als er grote scheuren in de banden zijn, dan kunnen ze tijdens gebruik barsten. Om dat te
voorkomen, moeten ze worden vervangen. De naadafdekkingen kunnen na langdurig gebruik van de banden loskomen. Controleer de banden dus
voor gebruik.
Als u denkt dat er storingen of problemen met het systeem zijn, gebruik de fiets dan niet en neem contact op met een erkende fietshandelaar of een
professionele fietsenmaker voor advies.
Voor vragen over monteren, afstellen, onderhoud of bediening kunt u terecht bij een erkende fietshandel.
LET OP
Als er lijm op het gelakte deel van de velg komt, veeg dit dan weg met een doek, voordat het opdroogt. Gebruik geen reinigingsmiddelen of
chemicaliën, zoals velgcementverwijderaars, omdat deze de lak kunnen verwijderen.
35
ONDERHOUD
Binnenbandloze banden aanbrengen en verwijderen
Binnenbandloze banden aanbrengen en verwijderen
Algemene veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Lees deze technische montage-instructies zorgvuldig door en bewaar ze op een veilige plek, zodat u ze later kunt raadplegen.
LET OP
Gebruik geen velglint als er een binnenband wordt gebruikt. Als u velgtape gebruikt, kan dit het verwijderen en monteren bemoeilijken. Ook kan de
band of de binnenband beschadigd raken of kunnen de banden plotseling lek raken, waardoor u kunt vallen.
De banden moeten altijd met de hand worden geplaatst en verwijderd. Gebruik nooit gereedschappen zoals bandenlichters, omdat deze de
afdichting tussen de band en de velgen kan verbreken, zodat er lucht weglekt.
Haal de nippelmoer niet te vast aan, omdat de afdichting dan kan vervormen en er luchtlekkage kan optreden.
LET OP
Als het moeilijk is om de banden aan te brengen, gebruik dan water of een sopje om ze gemakkelijker te kunnen schuiven.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
GEBRUIKEN
< Nippels in tubeless banden aanbrengen >
(A)
Breng de nippel aan zoals op de
afbeelding aangegeven.
(A)
Nippelmoer
LET OP
Controleer bij het aanhalen van de
nippelmoer dat de nippel niet samen met de
moer draait.
36
ONDERHOUD
Binnenbandloze banden aanbrengen en verwijderen
Wordt vervolgd op de volgende pagina
< De banden aanbrengen >
1
(A)
(B)
(C)
Duw de hiel aan één kant van de band
naar binnen; zie afbeelding.
Controleer of zich geen vuil op de hiel
van de band, de velg en de nippel
bevindt.
(A)
Band
(B)
Hiel
(C)
Velg
2
(D)
Duw de hiel aan de andere kant van de
band naar binnen, te beginnen bij het
punt tegenover het luchtventiel.
(D)
Luchtventiel
3
Aan de kant van het luchtventiel wordt
het moeilijker om de hiel naar binnen te
duwen. Til in dergelijke gevallen de hiel
met de hand op, te beginnen aan de
tegenovergestelde kant van de band en
werk de band rond tot aan het
luchtventiel.
4
Pak tenslotte de band met beide handen
vast (zie afbeelding) en duw de band in
de velg.
37
ONDERHOUD
Binnenbandloze banden aanbrengen en verwijderen
5
Pomp de band met lucht op, zodat de
hielen van de banden onder de velg klem
komen te zitten; zie de afbeelding.
Laat de band vervolgens leeglopen en
controleer of de bandhiel onder de
velgrand vast blijft zitten. Pomp de band
vervolgens op tot de standaardbanden-
spanning.
Als de hiel niet in de velg wordt geklemd,
kan de hiel loskomen van de velg
wanneer de band leegloopt.
WAARSCHUWING
De banden moeten voor gebruik worden
opgepompt tot de spanning die op de
banden of velg staat aangegeven. Als de
maximale spanning staat aangegeven op
de banden en de velg, moet u de laagste
van de aangegeven waarden niet
overschrijden.
<WH-M9000-TL>
Maximale spanning
2,8 bar/41 psi/280 kPa
<WH-M9020-TL>
Maximale spanning
2,6 bar/38 psi/260 kPa
<WH-M8000-TL/WH-M8020-TL>
Maximale spanning
3 bar/44 psi/300 kPa
Een hogere spanning dan staat
aangegeven kan plotseling zorgen voor
een lekke en/of loskomende band, wat kan
resulteren in ernstig letsel.
< De banden verwijderen >
1
Als een band moet worden verwijderd,
laat de lucht er dan uit lopen en duw de
hiel aan een kant van de band naar het
midden van de velg, zoals in de
afbeelding.
TECHNISCHE TIPS
Duw maar één kant van de band de hiel naar
binnen.
Als u beide zijden tegelijkertijd naar binnen
drukt, is het moeilijker om de band te
verwijderen. Als u per ongeluk beide hielen
naar binnen duwt, pomp de band dan weer
op zodat de hielen weer vast komen te zitten
en voer de handelingen opnieuw uit om de
band te verwijderen.
2
Verwijder de hiel aan één kant van de
band te beginnen bij het punt het
dichtste bij het luchtventiel en verwijder
vervolgens de hiel aan de andere kant
van de band.
38
ONDERHOUD
Binnenbandloze banden aanbrengen en verwijderen
< Opmerkingen bij het gebruik van binnenbanden >
1
Draai de vergrendelring van de luchtnippel los en verwijder de luchtnippel.
2
Duw de hiel aan één kant van de band
naar binnen; zie afbeelding.
3
Bevochtig de buitenranden van de velg en de bandhielen goed en duw de licht opgeblazen
binnenband in de buitenband.
LET OP
Controleer dat het luchtventiel van de
binnenband geschikt is voor gebruik met
de velg.
Neem contact op met de dealer voor de
specificaties van binnenbanden die kunnen
worden gebruikt.
4
Duw de hiel aan één zijde naar binnen te beginnen bij de kant van de velg tegenover het
luchtventiel.
Knijp nu niet in de binnenband.
Gebruik, indien nodig, een zeepoplossing.
5
Pomp de binnenband op tot de buitenband op de goede plaats komt vast te zitten.
LET OP
Gebruik geen velglint als er een binnenband
wordt gebruikt. Als u velgtape gebruikt, kan
dit het verwijderen en monteren
bemoeilijken. Ook kan de band of de
binnenband beschadigd raken of kunnen de
banden plotseling lek raken, waardoor u kunt
vallen.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39