Shimano ST-M390 Service Instructions

Type
Service Instructions

Deze handleiding is ook geschikt voor

Montage van de voorderailleur, trapashuis en voorste kettingwiel
Gebruik de speciale gereedschappen (TL-UN66 en TL-UN74-
S) om het trapashuis
1 en de voorderailleur zodanig te
monteren dat deze in de richting komen te staan zoals
aangegeven in de illustratie. Monteer de adapter 2 en gebruik
vervolgens de spieloze cranktrekker (TL-FC10) voor het
monteren van het voorste kettingwiel.
Aantrekkoppel van adapter / trapashuis:
50 - 70 N·m {500 - 700 kgf·cm}
Aantrekkoppel van voorste kettingwiel:
35 - 50 N·m {350 - 500 kgf·cm}
1 Trapas2 Adapter
Voorderailleur
3 Voorste kettingwiel
LL123
50 mm
D-NL K D-NL
BB-UN26 (-K)
122,5 mm
FC-M391
44-32-22T / 48-36-26T
42-32-22T / 48-38-28T
42-32-22T 42-34-24T / 48-38-28T
104 / 64 mm
170 / 175 mm 170 / 175 mm 170 / 175 mm
BC 9/16" X 20 T.P.I. (Engelse draad)
BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K) BB-UN26 (-K)BB-ES25 (-K) BB-ES25 (-K)
FC-M391-8
* Montage-instructies in andere talen zijn beschikbaar op : http://techdocs.shimano.com
Opmerking: Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
SI-6UAFA-003-03
Overschakelen van een kleine kettingring naar een
grotere kettingring. (Hendel A)
Wanneer de hendel eenmaal wordt ingedrukt, vindt er
overschakeling van één versnelling plaats van een kleine
kettingring naar een grotere kettingring.
Voorbeeld:
van de middelste
kettingring naar de
grootste kettingring.
Overschakelen van een grote kettingring naar een
kleinere kettingring (Hendel B)
Wanneer de hendel eenmaal wordt ingedrukt, vindt er
overschakeling van één versnelling plaats van een groot
tandwiel naar een kleinere kettingring.
Voorbeeld:
de grootste kettingring
naar de middelste
kettingring.
Overschakelen van de versnellingen
Zowel hendel (A) als hendel (B) keren altijd naar hun uitgangspositie terug wanneer deze na het overschakelen worden losgelaten.
Bij het bedienen van een van de hendels steeds er op letten tegelijkertijd de crankarm te draaien.
Uitgangspositie van hendel (A)
Hendel (B)
*
t = Dikte van kettinghuis (1,5 - 2,1 mm)
Gebruik een 5 mm inbussleutel voor het vastzetten van de
kabelbevestigingsbout. Snijd het overtollige gedeelte van de
binnenkabel af en monteer vervolgens het afdekkapje van de
binnenkabel.
< FD-M390 /M360 / M190A / M190 / M191 > < FD-M311 >
Aantrekkoppel:
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
Opmerking:
Leid de binnenkabel zoals
aangegeven in de
illustratie.
M390/M190A/M190 M311M360/M191
Technische montage-instructies SI-6UAFA-003
Voor-aandrijf systeem
Rechts
Links
Schakelhendel
Buitenkabel
Voorderailleur
Kettingwiel
Trapas
Ketting
Trapas-kabelgeleider
OT-SP40
FD-M390
FC-M391 / FC-M391-8
BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
CN-HG53
FD-M360 / M311 / M190A / M190 / M191
FC-M311 / FC-M311-8 / FC-M171 / FC-M131
CN-HG50 / CN-HG40
SM-SP18 / SM-BT18 / SM-SP17 / SM-BT17
SIS 9-versnellingen
SIS 3-versnellingen
ST-M390 / SL-M390 / ST-EF65
SIS 8/7-versnellingen
SIS 3-versnellingen
ST-EF65
Versnellingen
Voor het verkrijgen van de beste prestaties wordt het aanbevolen gebruik te maken van de onderstaande combinatie.
X
X
FC-M311 / FC-M311-8 FC-M171 / M131
FD-M360 FD-M311 FD-M190A FD-M190 FD-M191
42 / 48T
20T 20T 18T 18T 20T
10T 10T 8T 8T 10T
66°- 69° 63°- 66°
42 / 48T 42T 42T 48T
63°- 66° / 66°- 69°
47,5 / 50 mm
X
X
BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
FC-M391 / M391-8
FD-M390
44 / 48T
22T
12T
S, M, L
63°- 66° / 66°- 69°
50 mm
X
X
X
X
X
X
X
Hoek van
kettingsteun
Modelnummer
Combinatie van kettingwielvertandingen
Diameter van boutcirkel
Lengte van crankarm
Afmetingen van pedaalschroefdraad
Ondersteun toepassing
Kettingwiel
FC-M311 FC-M311-8 FC-M171 FC-M131
BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
Modelnummer
Ingeponst merkteken
Aslengte
Kettinglijn
Afmetingen van schroef- draad van trapascup
Trapas
47,5 mm + t* 47,5 mm
BB-ES25 (-K)
126 (-K)
126 mm
50 mm
Montage van de hendel
5 mm inbussleutel
Aantrekkoppel :
6 - 8 N·m {60 - 80 kgf·cm}
Aantrekkoppel :
5 N·m {50 kgf·cm}
Gebruik een stuurhandgreep met een maximum
buitendiameter van 36 mm (M390) / 32 mm (EF65).
• Monteer de schakelhendel in een positie waarbij de remwerking en
de overschakeling van de versnellingen niet gehinderd wordt.
• Niet gebruiken in een combinatie die tot gevolg heeft dat de
remwerking gehinderd wordt.
ST-M390 / ST-EF65
5 mm inbussleutel
SL-M390
A
B
Ketting
Binnenste plaat van
kettinggeleider
8 mm inbussleutel
(FC-M391 / FC-M391-8)
Specificaties
X = Beschikbaar
Diameters van montageklemband: S [28,6 mm], M [31,8 mm], L [34,9 mm] (Gebruik de adapter voor de maten S en M.)
Voorderailleur
Modelnummer
Normale type / Type met bovengelide kabel
TOP SWING
Voorste kettingwiel van toepassing
Vertanding grootste kettingwiel
Verschil vertanding voorste kettingwiel
Min. verschil tussen grootste en middelste kettingring
Diameter van voorderailleurklemband
Hoek van kettingsteun (
a
)
Ondersteun van toepassing
Kettinglijn van toepassing
Afsnijden van de buitenkabel
Bij het afsnijden van de buitenkabel, deze aan het uiteinde
tegenovergesteld aan het uiteinde met de markering afsnijden. Na
het afsnijden van de buitenkabel het uiteinde
er van zodanig afronden dat de binnenomtrek
van het gat een gelijkmatige diameter heeft.
Insteken van de binnenkabel
Steek de binnenkabel in de buitenkabel vanaf het uiteinde met de
markering. Breng vet aan vanaf het uiteinde met de markering om
van een soepele werking van de
kabel verzekerd te zijn.
Bevestig hetzelfde buitenkabelafsluitkapje op het afgesneden
uiteinde van het
buitenkabel.
Markering
Buitenkabelafsluitkapje
2. Aansluiten en vastzetten van de binnenkabel
<ST-M390 / SL-M390>
Bedien hendel (B) tweemaal of
meer en controleer op de
indicator of de hendel in de
laagste stand staat. Verwijder
vervolgens de afdekking van het
binnenste gat en sluit de
binnenkabel aan.
Monteer de afdekking van het binnenste
gat door deze tot aan de aanslag te
draaien zoals aangegeven in de illustratie.
Niet verder dan dit punt draaien,
aangezien anders de schroefdraad
beschadigd wordt.
Hendel (B)
Afdekking van binnenste gat Binnenkabel
Afdekking van
binnenste gat
<ST-EF65>
Bedien hendel (B) tenminste tweemaal om de hendel in de laagste
stand te zetten.
Verwijder de schroef en verwijder vervolgens het kapje.
Trek de binnenkabel naar buiten zoals aangegeven in afbeelding en
monteer vervolgens de nieuwe binnenkabel.
Hendel (B)
Schroef
Kapje
Binnenkabel
Aantrekkoppel:
0,3 - 0,5 N·m {3 - 5 kgf·cm}
Normale type
Type met
bovengelide kabel
Trekken
Trekken
Trek de kabel eerst strak aan en bevestig deze aan de
voorderailleur zoals aangegeven in de illustratie.
4. Afstellen van de middelste kettingring
Tijdens het uitvoeren van de afstelling de ketting op het
grootste versnellingstandwiel plaatsen. Plaats de ketting aan
de voorzijde op de middelste kettingring
Stel met behulp van de afstelnippel voor de buitenkabel
zodanig af dat de speling tussen de binnenste plaat van de
kettinggeleider en de ketting 0 - 0,5 mm bedraagt.
Kettingpositie
Grootste
versnellingstandwiel
Middelste
kettingring
A
B
Buitenste afstelbout
5. Storingstabel
Verplaats na het uitvoeren van de stappen 1 - 4 de
schakelhendel om het overschakelen te controleren.
(Dit is eveneens van toepassing indien het schakelen
tijdens gebruik problemen oplevert.)
Als de ketting naar de zijde van de
crank afglijdt
Als het overschakelen van de
middelste kettingring naar de grootste
kettingring problemen oplevert
Als het overschakelen van de
middelste kettingring naar de kleinste
kettingring problemen oplevert
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/4 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom los
(ongeveer 1/8 slag).
Draai de afstelschroef voor de
laagste versnelling linksom los
(ongeveer 1/4 slag).
Als de ketting door de binnenste plaat
van de voorderailleur gehinderd wordt
wanneer de ketting zich op de grootste
kettingring bevindt
Als de ketting door de buitenste plaat
van de voorderailleur gehinderd wordt
wanneer de ketting zich op de grootste
kettingring bevindt
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/8 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom los
(ongeveer 1/8 slag).
Als de middelste kettingring bij het
overschakelen van de grootste
kettingring wordt overgeslagen
Draai de afstelnippel voor de
buitenkabel linksom los
(1 of 2 slagen).
Als de ketting door de binnenste plaat
van de voorderailleur
gehinderd wordt wanneer naar het
grootste versnellingstandwiel van de
achterderailleur wordt overgeschakeld
en de ketting zich op de middelste
kettingring bevindt
Als de ketting naar de zijde van de
trapas afglijdt
Als de hendel stroef gaat bij het
overschakelen van de middelste
kettingring naar de grootste kettingring
Draai de afstelnippel voor de
buitenkabel rechtsom aan
(1 of 2 slagen).
Draai de afstelschroef voor de
laagste versnelling rechtsom
aan (ongeveer 1/2 slag).
Draai de afstelschroef voor de
hoogste versnelling linksom
(ongeveer 1/4 slag).
SIS afstelling
Zorg er voor de hieronder aangegeven volgorde aan te houden.
1. Afstelling van de laagste versnelling
Verwijder eerst het Pro-Set uitrichtingsblok.Stel vervolgens zodanig
af dat de speling tussen de binnenste plaat van de kettinggeleider
en de ketting 0 - 0,5 mm bedraagt.
Pro-Set uitrichtingsblok
Kettingpositie
Grootste
versnellingstandwiel
Kleinste van
kettingring
3. Afstelling van de hoogste versnelling
Stel zodanig af dat de speling tussen de buitenste plaat van
de kettinggeleider en de ketting 0 - 0,5 mm bedraagt.
Kettingpositie
Kleinste
versnellingstandwiel
Grootste
kettingring
Ketting
Binnenste
plaat van
kettinggeleider
Ketting
Buitenste plaat
van kettinggeleider
Afstelschroef voor
hoogste versnelling
Afstelschroef voor
laagste versnelling
FD-M390
FD-M360
FD-M190A
FD-M190
FD-M191
FD-M390
FD-M360
FD-M190A
FD-M190
FD-M191
FD-M311
FD-M311
Kettinglengte
Voeg 2 schakels toe terwiji
de ketting om het grootste
versnellingstandwiel en de
grootste kettingring
geplaatst is.
Grootste
versnellingstandwiel
Grootste
Kettingring
Ketting
Algemene veiligheidsinformatie
• Als het afstellen van de kettinglengte noodzakelijk is als gevolg van een verandering in het aantal
tandwieltanden, de ketting op een andere plaats doorsnijden dan op de plaats waar de ketting door
middel van een versterkte verbindingspen of een sluitpen aan elkaar verbonden is. De ketting zal worden
beschadigd wanneer deze op de plaats wordt doorgesneden waar deze door middel van een versterkte
verbindingspen of een sluitpen aan elkaar verbonden is.
• Wees voorzichtig dat tijdens het fietsen de uiteinden van uw kleding niet tussen de ketting beklemd raken,
anders bestaat de kans dat u van de fiets valt.
• Controleer of de spanning van de ketting correct is en of de ketting niet beschadigd is. Als de spanning onvoldoende is of de ketting
beschadigd is, dient de ketting vernieuwd te worden. Als dit niet gebeurt, bestaat de kans dat de ketting breekt en dat u van de fiets valt.
• Het is van belang de aantrekkoppels voor de crankarmen en pedalen van tijd tot tijd te controleren. Controleer na het rijden van ongeveer
100 km nogmaals de aantrekkoppels. Als de aantrekkoppels te zwak zijn, bestaat de kans dat de crankarmen of pedalen losraken en dat u
met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt.
• Controleer of er geen scheurtjes in de crankarmen zijn alvorens met de fiets te gaan rijden. Als er scheurtjes zijn, bestaat de kans dat de
crankarm breekt en dat u van de fiets valt.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Loszittende, versleten of beschadigde onderdelen kunnen tot gevolg hebben dat u met de fiets komt te vallen en ernstig letsel oploopt. Het
wordt ten zeerste aanbevolen uitsluitend gebruik te maken van originele Shimano vervangingsonderdelen.
Zorg er voor dat u de montage-instructies heeft en lees deze nauwkeurig alvorens de onderdelen te monteren.
Als de afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kan de ketting afglijden en dit kan tot gevolg hebben dat u van de fiets valt en ernstig letsel
oploopt.
• Lees deze technische montage-instructies nauwkeurig en bewaar ze op een veilige plaats voor toekomstige referentie.
• Als de ketting om de kleinste of middelste kettingring ligt, bestaat het gevaar van letsel door de uiteinden van de tanden op de grootste
kettingring.
Opmerking
• Verder, als de werking van de pedalen niet normaal aanvoelt, dit nogmaals controleren.
• Controleer alvorens met de fiets te gaan rijden of de verbinding geen speling heeft of loszit. Zorg er voor de crankarmen en pedalen
periodiek aan te trekken.
• Breng bij het monteren van de pedalen een kleine hoeveelheid vet aan op de schroefdraden om te voorkomen dat de pedalen gaan
klemmen. Gebruik een momentsleutel om de pedalen stevig vast te draaien. Aantrekkoppel: 35 - 55 N·m {350 - 550 kgf·cm}. De rechter
crankarm heeft rechtse schroefdraad en de linker crankarm heeft linkse schroefdraad.
• Het trapashuis niet reinigen met hogedruk waterstralen.
• Als u voelt dat de trapas speling heeft, dient u het trapashuis te vernieuwen.
• Als het overschakelen van de versnellingen niet soepel verloopt, de derailleur schoon spoelen en alle bewegende onderdelen smeren.
• Als de mate van speling in de verbindingen zodanig is dat afstelling niet mogelijk is, dient u de derailleur te vernieuwen.
• U dient de kettingringen regelmatig in een neutraal reinigingsmiddel schoon te spoelen en deze vervolgens opnieuw te smeren. Bovendien
kan het reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het smeren een effectieve manier zijn om de gebruiksduur van de
kettingringen en de ketting te verlengen.
• Tijdens het rijden kunnen uw broekspijpen door de ketting vuil worden.
• Als de ketting tijdens het fietsen van de kettingringen blijft afglijden, de kettingringen en de ketting vernieuwen.
• Wanneer de ketting zich in de positie bevindt welke is aangegeven in de illustratie, is het mogelijk dat
de ketting de voorste kettingringen of de voorderailleur raakt en geluid voortbrengt. Als het geluid een
probleem is, de ketting naar het volgende grotere achterste versnellingstandwiel of het
daaropvolgende tandwiel overbrengen.
• Breng vet aan op het trapashuis alvorens dit te monteren.
• Voor een soepele werking dient men steeds gebruik te maken van de OT-SP buitenkabel en de trapas-
kabelgeleider.
• Deze voorderailleur is uitsluitend bestemd voor gebruik met een kettingwiel met drie tandwielen. Deze
kan niet worden gebruikt met een kettingwiel met twee tandwielen, aangezien de schakelpunten niet
overeenkomen.
• Bij het monteren van een type met bovengeleide kabel, dient men een frame te kiezen met drie buitenkabelhouders,
zoals aangegeven in illustratie.
• Gebruik een buitenkabel die lang genoeg is, ook voor wanneer het stuur volledig naar beide kanten gedraaid wordt.
Controleer bovendien of de schakelhendel het fietsframe niet raakt wanneer het stuur volledig naar beide kanten
gedraaid wordt.
• Smeer de binnenkabel en de binnenzijde van de buitenkabel alvorens dczc in gebruik te nemen om er voor te zorgen
dat deze goed glijden.
• De hendels van de versnelling dienen alleen te worden gebruikt als het voorwiel draait.
• Onderdelen zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage of veroudering als gevolg van normaal gebruik.
• Raadpleeg een professionele fietsenhandelaar voor eventuele vragen betreffende de methode van montage, afstelling, onderhoud of
bediening.
Buitenkabelhouders
Sluitpen Verbindingspen
Versterkte verbindingspen
WAARSCHUWING
“De onderhoudsinterval is afhankelijk van het gebruik en de rijomstandigheden. Reinig de ketting regelmatig
met een geschikte kettingreiniger. Gebruik nooit oplosmiddelen die alkali of zuur bevatten, zoals
roestreinigers. Als dergelijke oplosmiddelen worden gebruikt, kan de ketting breken en ernstig letsel
veroorzaakt worden.”
• Gebruik de versterkte verbindingspen uitsluitend voor het verbinden van het smalle kettingtype.
• Er zijn twee verschillende typen versterkte verbindingspen beschikbaar. Zie onderstaande tabel voor het kiezen van het te gebruiken type
verbindingspen. Als er andere verbindingspennen dan de speciale versterkte verbindingspennen worden gebruikt, of als er een versterkte
verbindingspen of gereedschap wordt gebruikt welke niet geschikt is voor het type ketting, bestaat de kans dat de sterkte van de verbinding
niet voldoende is, hetgeen tot gevolg kan hebben dat de
ketting breekt of van de tandwielen valt.
LET OP
Voorste
kettingringen
Achterste
versnellings
tandwielen
KettinggereedschapKetting
9-versnellingen
supersmalle ketting zoals
CN-7701 / CN-HG93
8-/7-/6-versnellingen
smalle ketting zoals
CN-HG50 / CN-HG40
Versterkte verbindingspen
TL-CN32 / TL-CN27
TL-CN32 / TL-CN27
6.5mm
7.1mm
Zilver
Zwart
Kettingwiel
(grootste
kettingring)
Kettinggeleider
De voorderailleur op de wijze aangegeven in de illustratie
afstellen en vervolgens monteren. Tijdens montage het Pro-
Set uitrichtingsblok niet verwijderen.
Het platte gedeelte van de buitenste
plaat van de kettinggeleider dient
direct boven en parallel ten opzichte
van de grootste kettingring te staan.
Vastzetten met behulp van een
5 mm inbussleutel.
1 mm
3 mm
De tandwielvertanding
moet in dit bereik
komen.
Pro-Set meter
Pro-Set uitrichtingsblok
Aantrekkoppel :
5 - 7 N·m {50 - 70 kgf·cm}
  • Page 1 1

Shimano ST-M390 Service Instructions

Type
Service Instructions
Deze handleiding is ook geschikt voor