Shimano ST-RX600 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

(Dutch)
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
Comfort-fiets
STADS-SPORT E-BIKE
Hydraulische schijfrem/
Dual Control-versteller
GRX
ST-RX810
ST-RX810-LA
ST-RX600
ST-RX400
BR-RX810
BR-RX400
BL-RX810
BL-RX812
BL-RX600
DM-GADBR01-03
2
INHOUD
INHOUD .....................................................................................2
BELANGRIJKE MEDEDELING .....................................................4
VEILIGHEID VOOROP .................................................................5
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN .......................12
MONTAGE / HET VERWIJDEREN ..............................................14
De dual control-versteller/remgreep monteren .................................14
De subremgreep monteren .................................................................16
De remschijf monteren ........................................................................17
De remklauw monteren .......................................................................18
• De remblokken monteren ..................................................................................................... 18
• Op het frame monteren ......................................................................................................... 19
De remleiding monteren .....................................................................32
• Overzicht van het eenvoudige leidingkoppelsysteem ......................................................... 32
• De lengte van de leiding controleren ................................................................................... 33
• De leiding doorsnijden ........................................................................................................... 34
• De leiding aansluiten ............................................................................................................. 40
• De remleiding op de subremgreep monteren ...................................................................... 43
De schakelkabel/zadelpenkabel monteren ........................................49
• Te gebruiken kabel ................................................................................................................. 49
• Montageplaats buitenkabelkapje met buisje ....................................................................... 50
• De buitenkabel inkorten ........................................................................................................ 51
• Monteren van de binnenkabel .............................................................................................. 52
AFSTELLING .............................................................................56
Het bereik afstellen ..............................................................................56
De vrije slag afstellen ..........................................................................58
ONDERHOUD ...........................................................................60
De remblokken vervangen ..................................................................60
SHIMANO-mineraalolie vervangen .....................................................62
• De mineraalolie afvoeren ...................................................................................................... 62
3
• Mineraalolie toevoegen en ontluchten ................................................................................ 65
De remleiding vervangen ....................................................................82
• De lengte van de leiding controleren en de leiding doorsnijden ....................................... 83
• Montage aan de greep .......................................................................................................... 84
• Montage op de remklauw ..................................................................................................... 85
Onderhoud zuigers van klauw ............................................................88
De naamplaat vervangen ....................................................................89
Het remgreeprubber vervangen .........................................................89
De hoofdhendelsteun vervangen .......................................................91
De kabelafdekking vervangen ............................................................93
Verwijderen van een afgescheurd binnenkabelkapje
(schakelkabel) .......................................................................................94
De SL-kabelgeleider vervangen ..........................................................96
4
BELANGRIJKE MEDEDELING
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in de montage van fietsen
beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf te monteren aan de hand van de
dealerhandleidingen.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de
montage. Vraag in dit geval ondersteuning van uw verkooppunt of een distributeur.
Lees alle onderhoudsinstructies die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de
informatie in deze dealerhandleiding.
Alle onderhoudsinstructies en technische documenten zijn online beschikbaar op
https://si.shimano.com.
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op
met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om een afgedrukte versie
van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als
fietsenmaker werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding vóór gebruik zorgvuldig door
en volg de aanwijzingen daarin op voor een correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en
schade aan apparatuur en omgeving te voorkomen.
De instructies zijn onderverdeeld overeenkomstig de grootte van het gevaar of de schade
die kan ontstaan als dit product verkeerd wordt gebruikt.
GEVAAR
Als de instructies niet in acht worden genomen, zal dit leiden
tot ernstige letsels of de dood.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet in acht worden genomen, kan dit leiden
tot ernstige letsels of de dood.
LET OP
Als de instructies niet in acht worden genomen, kan dit leiden
tot persoonlijke letsels of materiële schade aan apparatuur en
omgeving.
5
VEILIGHEID VOOROP
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg tijdens de montage van het product de instructies in de onderhoudsinstructies.
Aangeraden wordt originele SHIMANO-onderdelen te gebruiken. Als bouten en moeren
loskomen of beschadigd zijn, kan de fiets plotseling vallen, waardoor u ernstige letsels
kunt oplopen.
Draag goedgekeurde oogbescherming tijdens het uitvoeren van onderhoudstaken,
zoals het vervangen van onderdelen.
Zorg ervoor dat u de gebruikers eveneens op de hoogte brengt
van het volgende:
Afhankelijk van het model kan iedere fiets wat anders aanvoelen. Zorg daarom dat u de
juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en de controlekenmerken van de
fiets) en de bediening van uw fiets leert kennen. Als het remsysteem op een onjuiste
wijze wordt gebruikt, kan de controle worden verloren of de fiets omvallen met ernstig
letsel tot gevolg.
Let erop dat u uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf houdt. De remschijf is
scherp genoeg om ernstige letsels aan uw vingers toe te brengen als deze in de
openingen van de bewegende schijf terechtkomen.
Raak de remklauwen of remschijf tijdens het rijden of onmiddellijk na het afstappen niet
aan. De remklauwen en remschijf worden heet wanneer de remmen worden gebruikt. U
kunt zich dus verbranden als u ze aanraakt.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Fietsen met olie of vet op de
remschijf en remblokken kan verhinderen dat de remmen correct werken. Dit zou
kunnen leiden tot een valpartij of botsing, met ernstige letsels tot gevolg.
6
VEILIGHEID VOOROP
Controleer de dikte van de remblokken en gebruik ze niet wanneer ze minder dan 0,5
mm dik zijn. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan
leiden tot ernstige letsels.
2 mm
0,5 mm
Gebruik de remschijf niet indien deze gebarsten of vervormd is. De remschijf kan
stukgaan, waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg. Vervang de
remschijf door een nieuw exemplaar.
Gebruik de remschijf niet indien de dikte 1,5 mm of minder is. Gebruik de remschijf
evenmin indien het aluminium oppervlak zichtbaar wordt. De remschijf kan stukgaan,
waardoor u zou kunnen vallen, met ernstige letsels tot gevolg. Vervang de remschijf
door een nieuw exemplaar.
Gebruik de remmen niet continu. Doet u dat wel, dan kan dit zorgen voor een plotse
stijging van de remgreepslag en kan dit voorkomen dat de remmen correct werken, met
ernstige letsels tot gevolg.
Gebruik de remmen niet indien er vloeistof lekt. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de
remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
Rem niet te hard met de voorrem. Doet u dat wel, kan het voorwiel blokkeren en de fiets
over de kop slaan met ernstige letsels tot gevolg.
Omdat de remweg bij nat weer langer zal zijn, moet u uw snelheid beperken en de
remmen vroeg en voorzichtig bedienen. U kunt vallen of botsen en zich ernstig
verwonden.
Door een nat wegdek kunnen de banden grip verliezen. Voorkom dit door langzamer te
fietsen en de remmen vroeg en voorzichtig te bedienen. Als de banden grip verliezen,
kunt u vallen en zich ernstig verwonden.
Bevindt de snelontkoppelingshendel zich aan dezelfde kant als de remschijf, controleer
dan dat deze de werking van de remschijf niet hindert. Anders kan de fiets over de kop
slaan met ernstige letsels tot gevolg.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Gebruik geen andere olie dan originele SHIMANO-mineraalolie. Doet u dat wel, is het
mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
Zorg ervoor dat u alleen olie gebruikt uit een net geopende container. Doet u dat wel, is
het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
7
VEILIGHEID VOOROP
Laat geen water of luchtbellen in het remsysteem komen. Doet u dat wel, is het mogelijk
dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot ernstige letsels.
Gebruik geen tandem. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct
werken, wat kan leiden tot ernstige letsels als gevolg van een valpartij of botsing.
Als u de remklauw monteert aan de hand van
schroefbevestigingspennen, moet u ervoor
zorgen dat u bevestigingsschroeven van de juiste
lengte gebruikt.
Anders zitten de schroefbevestigingspennen
mogelijk niet stevig vast en kunnen de schroeven
eruit vallen.
Schroefbevestigingspen
Remleiding
Raadpleeg de onderstaande tabel en gebruik geen verkeerd insteekverbindingsstuk.
Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat kan leiden tot
ernstige letsels.
Remleiding
Insteekverbindingsstuk
Lengte Kleur
SM-BH90-JK-SSR
11,2 mm Zilver
De snijring of het insteekverbindingsstuk mag niet opnieuw worden gebruikt bij
hermontage. Doet u dat wel, is het mogelijk dat de remmen niet correct werken, wat
kan leiden tot ernstige letsels als gevolg van een valpartij.
Afgeknipt uiteinde
Flensmoer
Remleiding
Snijring
Insteekverbindingsstuk
Snij de remleiding zo door dat het afgeknipt uiteinde loodrecht staat ten opzichte van
de lengte van de leiding. Als de remleiding schuin wordt afgesneden, kan er vloeistof
lekken.
90°
8
VEILIGHEID VOOROP
LET OP
Zorg ervoor dat u de gebruikers eveneens op de hoogte brengt
van het volgende:
Voorzorgsmaatregelen voor SHIMANO-mineraalolie
Draag geschikte oogbescherming bij het bedienen van de fiets, en vermijd contact met
de ogen. Bij contact met de ogen moet u deze spoelen met water en onmiddellijk de
hulp van een arts inroepen. Contact met de ogen kan tot irritatie leiden.
Draag handschoenen. In geval van contact met de huid, goed wassen met water en zeep.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak.
Bedek uw neus en mond met een ademmasker en gebruik dit product in een goed
geventileerde ruimte. Als nevel of damp van mineraalolie wordt ingeademd, kan dit tot
misselijkheid leiden.
Als u nevel of damp van mineraalolie inademt, ga dan onmiddellijk naar een gebied met
frisse lucht. Sla een deken om u heen. Zorg dat u warm en stabiel blijft, en neem contact
op met een arts.
Inremperiode
Schijfremmen hebben een inremperiode en de remkracht zal geleidelijk aan met het
verloop van de inremperiode toenemen. Zorg ervoor dat u op de toename van de
remkracht voorbereid bent wanneer u de remmen tijdens de inremperiode gebruikt.
Hetzelfde doet zich voor wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Bij gebruik van het originele SHIMANO-gereedschap (TL-FC36) voor het verwijderen en
monteren van de remschijfborgring moeten handschoenen worden gedragen en mogen
de buitenste randen van de remschijf niet met de handen worden aangeraakt. Volgt u
deze instructies niet op, kunt u snijwonden aan uw handen oplopen.
SHIMANO-mineraalolie hanteren
Niet drinken. Dit kan braken of diarree veroorzaken.
Buiten bereik van kinderen houden.
Snijd de container met SHIMANO-mineraalolie niet door, plaats deze niet in de buurt van
warmtebronnen, voer er geen laswerken op uit of zet deze niet onder druk. Dit zou een
ontploffing of brand kunnen veroorzaken.
Gebruikte olie afvoeren: volg de landelijke en/of lokale regels om gebruikte olie af te
voeren. Ga voorzichtig te werk bij het afvoeren van de olie.
9
VEILIGHEID VOOROP
Aanwijzingen: houd de container afgesloten om het binnendringen van oneigenlijke
materialen en vocht te voorkomen, en bewaar de container op een koele, donkere plek
uit de buurt van direct zonlicht of warmte. Uit de buurt van hitte of vuur houden,
Petroleumklasse III, Gevaarniveau III
Remleiding
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes wanneer u de remleiding doorsnijdt, om
verwondingen te vermijden.
Pas op dat u zich niet verwondt aan de snijring.
Bij gebruik van TL-BH62
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes wanneer u de leiding doorsnijdt, om
verwondingen te vermijden.
Zorg dat uw vingers tijdens de handelingen niet klem komen te zitten tussen de greep
en het gereedschap.
Wees voorzichtig met het hanteren van het mes bij het vervangen van het lemmet van
het mes, om verwondingen te vermijden.
Als er mineraalolie aan de remleiding kleeft, gebruik dan isopropylalcohol om de leiding
schoon te maken en de olie te verwijderen.
Houd het gereedschap en de lemmeten buiten het bereik van kinderen.
Gebruik isopropylalcohol of een droge doek bij het reinigen van remleidingen en het
reinigen en onderhouden van het gereedschap. Gebruik geen in de handel verkrijgbare
remreinigingsmiddelen. Doet u dat wel, kan er schade aan de plastic onderdelen
ontstaan.
NOTITIE
Zorg ervoor dat u de gebruikers eveneens op de hoogte brengt
van het volgende:
Wij raden aan om remblokafstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. Trek
de remgreep niet aan als het wiel is verwijderd. Als de remgreep wordt gebruikt zonder
dat er remblokafstandsstukken zijn gemonteerd, steken de zuigers verder naar buiten
dan normaal. Als dit gebeurt, moet u contact opnemen met een plaats van aankoop.
Bij het uitvoeren van het onderhoud, gebruikt u geen in de handel verkrijgbaar
remreinigingsmiddel of geluiddempend middel; deze kunnen schade veroorzaken aan
onderdelen zoals de afdichtingen.
Blijf tijdens het schakelen de crankarm draaien.
10
VEILIGHEID VOOROP
Ga voorzichtig om met de onderdelen en voorkom dat ze aan sterke stoten worden
blootgesteld.
Gebruik geen verdunner of harde oplosmiddelen om de producten te reinigen.
Dergelijke oplosmiddelen kunnen het oppervlak beschadigen.
Als het schakelen niet vlot verloopt, raadpleegt u de plaats van aankoop voor
ondersteuning.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door
normaal gebruik en veroudering.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Gebruik een remleiding/buitenkabel die nog wat extra lengte over heeft, zelfs als het
stuur helemaal naar één kant is gedraaid. Controleer tevens dat de dual control-versteller
/ remgreep het fietsframe niet raakt wanneer het stuur geheel naar links of rechts is
gedraaid.
Gebruik een afgedichte OT-SP-kabel en kabelgeleider voor een soepele werking.
Smeer voor gebruik SIS SP41-vet (Y04180000) op de binnenkabel en de schuivende
onderdelen van de buitenkabel, zodat deze soepel kunnen schuiven. Zorg dat er zich
geen stof op de binnenkabel afzet.
Als de schakelafstelling niet kan worden uitgevoerd, controleer dan of de
derailleurhanger is uitgelijnd. Controleer dat de kabel schoon en gesmeerd is en dat de
buitenkabel niet te lang of te kort is.
Verwijder de hendeleenheid niet.
Als de montagenok van de remklauw en het achterpad niet van de standaardafmetingen
zijn, kunnen de remschijf en de remklauw elkaar raken.
Wij raden aan om remblokafstandsstukken te plaatsen als het fietswiel is verwijderd. De
remblokafstandsstukken voorkomen dat de zuiger naar buiten komt indien de remgreep
wordt aangetrokken wanneer het wiel is verwijderd.
Als de remgreep wordt gebruikt zonder dat er remblokafstandsstukken zijn gemonteerd,
steken de zuigers verder naar buiten dan normaal. Duw de remblokken terug met plat
gereedschap en let daarbij op dat het oppervlak van de remblokken niet beschadigd
raakt. (Zijn er geen remblokken gemonteerd, gebruik dan plat gereedschap om de
zuigers terug naar binnen te duwen. Let hierbij op dat u ze niet beschadigt.) Als het
moeilijk is om de remblokken of zuigers terug te duwen, verwijdert u de
ontluchtingsschroeven en probeert u het opnieuw. (Op dit moment kan er enige olie uit
de reservoirtank lopen.)
Verwijder de zuigers niet bij het demonteren en reinigen van de remklauwen.
11
VEILIGHEID VOOROP
De klemband, klemschroef en klemmoer zijn niet compatibel met andere producten. Niet
gebruiken met onderdelen die in andere producten worden gebruikt.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze
onderhoudsinstructie hoofdzakelijk de procedures voor het gebruik van het
product worden uitgelegd.
12
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN
GEREEDSCHAPPEN
Het volgende gereedschap is noodzakelijk voor montage / verwijdering, afstelling en
onderhoud.
Gereedschap
Inbussleutel 2 mm
Inbussleutel 2,5 mm
Inbussleutel 3 mm
Inbussleutel 4 mm
5 mm inbussleutel
8 mm inbussleutel
Moersleutel 8 mm
Dopsleutel 7 mm
Engelse sleutel
Sleufkopschroevendraaier
Kruiskopschroevendraaier [nr.1]
Sleufkopschroevendraaier (nominale grootte 0,8 × 4)
TL-BH62
TL-CT12
SM-DISC (olietrechter en oliestopper)
13
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
Gereedschap
Trechteradapter
TL-BT03S
TL-LR15 / TL-LR10
Micrometer
14
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De dual control-versteller/remgreep monteren
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De dual control-versteller/remgreep
monteren
1. Draai het remgreeprubber vanaf de achterkant om.
Draai de uiteinden van de afdekking met beide handen voorzichtig om en duw ze naar
beneden.
NOTITIE
Als eraan wordt getrokken, kan het remgreeprubber vanwege de
materiaaleigenschappen beschadigd raken.
15
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De dual control-versteller/remgreep monteren
2. Draai de klemschroef los.
De klemschroef bevindt zich bovenop een steun waarvan het remgreeprubber is
omgedraaid.
Klemschroef
NOTITIE
Zorg dat u de klemschroef voldoende losdraait. Het stuur kan beschadigd raken
wanneer u de klemband over het racestuur leidt.
3. Monteer de greep op het stuur.
Draai de klemschroef vast.
Klemschroef
6 - 8 Nm
NOTITIE
De klemband, klemschroef en klemmoer zijn niet compatibel met andere
producten. Niet gebruiken met onderdelen die in andere producten worden
gebruikt.
16
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De subremgreep monteren
De subremgreep monteren
NOTITIE
Het subremgreep-bandgebied heeft een diameter van Ø31,8 mm, en het
montagegebied is 38 mm wijd. Monteer de subremgreep dus op het gebied van het
stuur waar de diameter Ø31,8 mm groot is en de breedte 38 mm wijd is of meer, zoals
aangegeven in de figuur.
38 mm of meer vereist
Montagebereik voor montagegebied
van subremgreep:
Ø31,8 mm
38 mm
Trek niet met overdreven veel kracht aan de klemband of buig of vervorm deze niet.
Hierdoor kan de bevestiging aan het stuur zwakker worden en kan de montage
bemoeilijkt worden.
Klemband
1. Draai de klemschroef op de subremgreep los.
Draai los totdat de klemschroef is verwijderd.
Klemschroef
17
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remschijf monteren
2. Installeer de kraag en schroefhouder zoals wordt aangegeven in het
figuur.
Schroefhouder
Kraag
3. Monteer de subremgreep op het stuur.
Zorg ervoor dat het contactgebied van de greep contact maakt met het Ø31,8 mm deel
van de bar voor minstens 5 mm. Houd de klemband stevig rond het stuur en zorg ervoor
dat de schroef recht het schroefgat binnengaat bij het vastzetten van de band.
Klemschroef
Contactgebied
2 - 4 Nm
De remschijf monteren
Raadpleeg de dealerhandleiding voor de wielen om de remschijf te monteren en te
verwijderen.
18
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
De remklauw monteren
De remblokken monteren
1. Verwijder het ontluchtingsvulstuk (geel).
(1) Verwijder de houdclip.
(2) Verwijder de remblokas.
(3) Verwijder het ontluchtingsvulstuk (geel).
Ontluchtingsvulstuk (geel)
(3)
(2)
(1)
2. Plaats de blokaandrukveer in de remblokken.
Aangezien er vinnen staan op de voor- en achterkant van de gevinde blokken, plaatst u
de blokken zoals wordt getoond in de figuur.
Aandrukveer remblok
Gevind blok
3. Monteer de remblokken.
(1) Plaats de remblokken in de klauw.
(2) Plaats de remblokas.
19
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
(3) Monteer de houdclip.
Houdclip
(2)
(3)
Remblok
(1)
0,2 - 0,4 Nm
Op het frame monteren
Monteer de klauw met de bevestigde remblokken op het frame. De montagemethode verschilt
afhankelijk van de gebruikte remschijf.
` Bij gebruik van een montagesteun (remschijf van 140
mm)
1. Monteer het wiel met een remschijf bevestigd op het frame.
2. Bevestig de montagesteun op de remklauw.
(1) Draai deze vast met de remklauwbevestigingsschroef B.
20
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
(2) Monteer de schroefbevestigingspen.
* Controleer dat de schroefbevestigingspen tot helemaal achteraan is geduwd.
Montagesteun
Bevestigingsschroef remklauw B
Schroefbevestigingspen
6 - 8 Nm
NOTITIE
Let tijdens het bevestigen op de markering op de montagesteun.
21
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
3. Monteer de montagesteun tijdelijk op het frame zodat deze naar links
en rechts kan bewegen.
Bevestigingsschroef
remklauw A
(Tijdelijk)
4. Trek de remgreep aan zodat de remschijf tussen de blokken wordt
vastgehouden en draai dan de remklauwbevestigingsschroef A vast.
Bevestigingsschroef
remklauw A
6 - 8 Nm
TECHNISCHE TIPS
Breng de remklauwbevestigingsschroeven A in stappen naar het aanhaalmoment
en draai ze afwisselend vast. Op die manier blijft de remklauw gecentreerd over
de remschijf.
22
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
5. Monteer de borgring.
Borgring
NOTITIE
Posities voor het bevestigen van borgringen verschillen voor remschijven van 140
mm en 160 mm. (De figuur geeft de positie aan voor een remschijf van 140 mm.)
Borgring
` Bij gebruik van een montagesteun (160 mm remschijf)
1. Monteer het wiel met een remschijf bevestigd op het frame.
2. Bevestig de montagesteun op de remklauw.
(1) Draai deze vast met de remklauwbevestigingsschroef B.
23
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
(2) Monteer de schroefbevestigingspen.
* Controleer dat de schroefbevestigingspen tot helemaal achteraan is geduwd.
Montagesteun
Bevestigingsschroef remklauw B
Schroefbevestigingspen
6 - 8 Nm
NOTITIE
Let tijdens het bevestigen op de markering op de montagesteun.
24
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
3. Monteer de montagesteun tijdelijk op het frame zodat deze naar links
en rechts kan bewegen.
Monteer de montagesteun zoals in de figuur wordt aangegeven tijdelijk op het frame,
waarbij de remklauwbevestigingsschroef A vooraf door de opening van de montagesteun
werd gehaald.
Bevestigingsschroef remklauw A
(Tijdelijk)
NOTITIE
Monteer de remklauwbevestigingsschroef A niet nadat de montagesteun in
contact is gekomen met het frame. Hierdoor kan de remklauw worden
beschadigd door botsing met de remklauw.
25
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
4. Trek de remgreep aan zodat de remschijf tussen de blokken wordt
vastgehouden en draai dan de remklauwbevestigingsschroef A vast.
Bevestigingsschroef
remklauw A
6 - 8 Nm
TECHNISCHE TIPS
Breng de remklauwbevestigingsschroeven A in stappen naar het aanhaalmoment
en draai ze afwisselend vast. Op die manier blijft de remklauw gecentreerd over
de remschijf.
5. Monteer de borgring.
Borgring
26
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
NOTITIE
Posities voor het bevestigen van borgringen verschillen voor remschijven van 140
mm en 160 mm. (De figuur geeft de positie aan voor een remschijf van 160 mm.)
Borgring
` Bij het gebruik van de remklauwbevestigingsschroef C
(remschijf van 140 mm)
1. Plaats de remklauwbevestigingsschroef C in het montagegebied op het
frame.
Zorg ervoor dat de lengte van het uitstekende gedeelte van de
remklauwbevestigingsschroef C gelijk is aan 13 mm.
Bevestigingsschroef
remklauw C
13 mm
27
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
NOTITIE
Als u een schroeflengteselector gebruikt, controleer dan dat het uiteinde van de
remklauwbevestigingsschroef C binnen bereik A valt.
Bevestigingsschroef
remklauw C
A
Schroeflengteselector
Gebruik geen tussenring bij het controleren van de lengte van de
remklauwbevestigingsschroef C.
De lengte van de te gebruiken remklauwbevestigingsschroef C varieert
naargelang de framedikte. Gebruik de remklauwbevestigingsschroef C die
geschikt is voor de framedikte.
Lengte
remklauwbevestigingsschroef
C
Framedikte
Framedikte
Lengte
remklauwbevestigingsschroef
C
Y-onderdeel
20 mm 33 mm Y8PU08010
25 mm 38 mm Y8PU08020
30 mm 43 mm Y8PU08030
28
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
2. Monteer de remklauw tijdelijk op het frame zodat de remklauw nog
steeds horizontaal kan bewegen.
Bevestigingsschroef
remklauw C
(Tijdelijk)
3. Trek de remgreep aan zodat de remschijf tussen de blokken wordt
vastgehouden en draai dan de remklauwbevestigingsschroef C vast.
6 - 8 Nm
Bevestigingsschroef
remklauw C
29
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
4. Monteer de schroefbevestigingspen.
Controleer dat de schroefbevestigingspen tot helemaal achteraan is geduwd.
Schroefbevestigingspen
` Bij het gebruik van de remklauwbevestigingsschroef C
(remschijf van 160 mm)
1. Controleer de lengte van de remklauwbevestigingsschroef C.
Raadpleeg stap 1 in “Bij het gebruik van de remklauwbevestigingsschroef C (remschijf
van 140 mm)”.
2. Bevestig de montagesteun op de remklauw.
(1) Draai deze vast met de remklauwbevestigingsschroef B.
30
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
(2) Monteer de schroefbevestigingspen.
* Controleer dat de schroefbevestigingspen tot helemaal achteraan is geduwd.
Montagesteun
Bevestigingsschroef
remklauw B
Schroefbevestigingspen
6 - 8 Nm
NOTITIE
Let tijdens het bevestigen op de markering op de montagesteun.
31
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remklauw monteren
3. Monteer de montagesteun tijdelijk op het frame zodat deze naar links
en rechts kan bewegen.
Monteer deze tijdelijk met behulp van de remklauwbevestigingsschroef C waarop een
tussenring is bevestigd.
(Tijdelijk)
Montagesteun
Tussenring
Bevestigingsschroef remklauw C
4. Trek de remgreep aan zodat de remschijf tussen de blokken wordt
gehouden en draai vervolgens de remklauwbevestigingsschroef C met
bevestigde tussenring vast.
Bevestigingsschroef
remklauw C
6 - 8 Nm
32
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
5. Monteer de houdclip.
Houdclip
De remleiding monteren
Overzicht van het eenvoudige leidingkoppelsysteem
Remklauw
Leidingdop
Hendelaanslag
Flensmoer
Dual control-Versteller/remgreep
33
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
De lengte van de leiding controleren
1. Leid de remleiding naar de uiteindelijke montageplaats.
NOTITIE
Deze figuur dient alleen ter toelichting. Voor meer details over hoe de
remleidingen moeten worden geleid, neemt u contact op met de fabrikant van
de fiets of raadpleegt u de onderhoudsinstructie van de fiets.
Verwijder de leidingdoppen niet van de uiteinden van de remleidingen.
34
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
2. Controleer de juiste lengte van de remleiding.
Zet de greep vast in de positie die tijdens het fietsen wordt gebruikt.
Controleer de markering op de remleiding met de rand van de flensmoer van de
remgreep.
* Als de leiding de juiste lengte heeft, is het niet nodig om de leiding door te snijden. Ga
naar “De leiding aansluiten” in “De remleiding monteren”.
* Als de leiding moet worden verkort, ga dan verder naar “De leiding doorsnijden” in “De
remleiding monteren”.
* Als de leiding niet lang genoeg is, vervangt u deze met een leiding die een geschikte
lengte heeft.
Flensmoer
Markering
Geschikte lengte
Afdichtplug
De leiding doorsnijden
Wees voorzichtig bij het doorsnijden van de leiding, want er kan olie lekken wanneer de leiding
wordt doorgesneden.
WAARSCHUWING
Lees de TL-BH62-onderhoudsinstructie zorgvuldig door en bewaar deze op een veilige
plek zodat u deze later kunt raadplegen.
NOTITIE
Raadpleeg ook de onderhoudsinstructie voor het originele SHIMANO-gereedschap
TL-BH62.
35
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
1. Bepaal de geschikte lengte en plaats een markering op de remleiding.
Breng de markering zo aan dat deze op één lijn ligt met de rand van de flensmoer.
Flensmoer
Markering
2. Breng een snijmarkering aan.
Markeer de leiding op 21 mm vanaf het vinkje richting het uiteinde van de leiding.
Bij het monteren op de flensmoer op de subremgreep, plaatst u een markering op 18 mm
van het merkteken.
21 mm of 18 mm
Snijmarkering
Markering
36
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
3. Demonteer het originele SHIMANO-gereedschap TL-BH62.
Verplaats de greep die wordt aangeduid in de figuur niet voordat u het originele
SHIMANO-gereedschap TL-BH62 hebt gedemonteerd.
Leidingsnijder
Hoofddeel
Persblok
[1]
[2] [3] [4]
Greep
37
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
4. Plaats de remleiding in het gereedschap TL-BH62.
Wanneer u de remleiding plaatst, zorgt u ervoor dat de snijmarkering evenwijdig ligt met
de indicatiegroef in het gereedschap.
Indicatiegroef
Snijmarkering
5. Controleer de snijlocatie en zet de remleiding stevig vast.
38
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
6. Controleer dat de leiding goed vastzit en monteer dan de
leidingsnijder.
Leidingsnijder
7. Druk zoals in de figuur wordt aangegeven op de leidingkniptang om
de remleiding door te snijden.
8. Verwijder de leidingkniptang en controleer dat het afgeknipte uiteinde
egaal is.
90°90°
39
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
9. Monteer het insteekverbindingsstuk in het persblok en plaats het
persblok vervolgens in het gereedschap TL-BH62.
Zorg dat het einde van het insteekverbindingsstuk correct is gepositioneerd in de opening
van de remleiding.
Persblok
Insteekverbindingsstuk
[1] [2]
NOTITIE
Bij de aansluiting met een eenvoudig leidingkoppelsysteem moet een
gespecialiseerd insteekverbindingsstuk (SHIMANO CODE nr.: Y8JA98020/kleur:
zilver) worden gebruikt. Als er een ander insteekverbindingsstuk dan het
gespecificeerde verbindingsstuk wordt gebruikt, kan dit voor een losse montage
zorgen, waardoor er olie kan lekken of waardoor er andere problemen kunnen
ontstaan.
40
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
10.
Trek de greep op het gereedschap TL-BH62 aan om het
insteekverbindingsstuk te monteren in de remleiding.
Controleer dat het insteekverbindingsstuk correct is gemonteerd.
11.
Verwijder de remleiding uit het gereedschap TL-BH62.
De leiding aansluiten
1. Verwijder de leidingdop.
Als de remleiding is doorgesneden, is het niet nodig om de leidingdop te verwijderen.
41
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
2. Bevestig de greep met de naar boven gerichte leidingconnector door
de hoek van het stuur te veranderen enz.
NOTITIE
Om het stuur te monteren, past u de hoek van de steun aan door de steun van
het stuur buitenwaarts te kantelen zodat u de moersleutel kunt draaien. Zorg er
hierbij voor dat u het stuur en andere onderdelen niet beschadigt.
Stuur
3. Verwijder de afdichtplug.
Gebruik een schone doek om te voorkomen dat er olie van de afdichtplug druipt.
Afdichtplug
42
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
4. Plaats de remleiding in de aansluitpoort van de remleiding.
De greep wordt geleverd met een vooraf gemonteerde snijring. Wanneer u de leiding
plaatst, zorg er dan voor dat deze niet aan de snijring blijft hangen.
Plaats de leiding tot aan de markering op de buitenbehuizing van de leiding.
Bedek met een schone doek terwijl u deze procedure uitvoert, want er kan interne olie
lekken.
5. Draai de flensmoer met flens vast.
Draai de schroef vast terwijl u de remleiding naar binnen duwt.
Flensmoer met flens
5 - 6 Nm
NOTITIE
Zorg ervoor dat u de remleiding volledig naar binnen duwt en draai de
flensmoer vast. Anders kan er olie lekken of kan de remkracht onvoldoende zijn.
6. Veeg overtollige olie weg.
43
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
7. Verwijder de hendelaanslag.
Trek de hendelaanslag uit met korte heen-en-weerbewegingen. Zorg ervoor dat u de
greep niet induwt.
Hendelaanslag
8. Controleer of het remblokafstandsstuk in de remklauw is gemonteerd.
9. Knijp de remhendel meerdere keren samen. Controleer of de
remblokken het remblokafstandsstuk grijpen en dat de greep stijf
wordt.
Als de greep niet stijf wordt, raadpleeg dan “Mineraalolie toevoegen en ontluchten” en
ontlucht het systeem.
De remleiding op de subremgreep monteren
Wees voorzichtig bij het doorsnijden van de leiding, want er kan olie lekken wanneer de leiding
wordt doorgesneden.
1. Monteer de subremgreep op de feitelijke montagelocatie en in de
feitelijke montagehoek.
Raadpleeg “De subremgreep monteren” voor de montageprocedure.
44
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
2. Snijd de remleiding door daar waar het stuur begint te buigen.
Gebruik voor het snijden de TL-CT12 of een behuizingscutter.
Trek tape of enige andere materialen die de remleiding vasthouden, af.
Verwijder de remleiding van de greepzijde. Gooi de remleiding na verwijdering weg. U
dient de flensmoer te hergebruiken. Zorg er dus voor dat u deze op een veilige plaats
bewaart (gooi deze niet weg).
Stuur begint te buigen
3. Bepaal de geschikte lengte en plaats een markering op de remleiding.
Verwijder de leidingafdekking van de subremgreep en plaats een markering aan het
uiteinde van de flensmoer.
Er zijn twee flensmoeren. Wanneer u deze verbindt met de remklauw, gebruikt u de
flensmoeren in de posities die in de figuur worden aangegeven.
Flensmoer
45
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
4. Breng een snijmarkering aan.
Breng een snijmarkering aan op 18 mm vanaf de markering, naar het uitende van de
leiding toe.
Snijmarkering
Markering
5. Snijd de remleiding en monteer het insteekverbindingsstuk.
Raadpleeg stappen 3 - 11 van “De leiding doorsnijden” in “De remleiding monteren”.
6. Breng de leidingafdekking, flensmoer en snijring aan over de
remleiding.
Flensmoer
Remleiding
Leidingafdekking
Snijring
7. Controleer dat de snijring in de positie staat zoals die wordt getoond
in de figuur en breng vervolgens Premium vet van SHIMANO aan op de
schroefdraden van de flensmoer en de buitenkant van de snijring.
Insteekverbindingsstuk
Remleiding
Markering
Premium vet SHIMANO
Flensmoer
2 mm
46
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
8. Monteer de remleiding in de subremgreep.
Plaats de leiding tot aan de markering op de buitenbehuizing van de leiding.
Zorg ervoor dat de remleiding niet gedraaid is.
Flensmoer
Markering
NOTITIE
Zorg dat de remleiding bij het monteren niet verdraait. Controleer dat de
remklauw en subremgreep zich in de posities aangegeven in de figuur bevinden.
Linker greep
Rechter greep
47
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
9. Draai de flensmoer vast terwijl u op de remleiding duwt.
5 - 7 Nm
Flensmoer
10.
Monteer de leidingafdekking.
Leidingafdekking
11.
Maak twee markeringen vast aan één uiteinde van de remleiding, zoals
aangegeven op het figuur.
Gebruik de remleiding die bij de subremgreep zit.
18 mm5 mm
Snijmarkering
Markering
48
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De remleiding monteren
12.
Snijd de remleiding en monteer het insteekverbindingsstuk.
Raadpleeg stappen 3 - 11 van “De leiding doorsnijden” in “De remleiding monteren”.
13.
Monteer de remleiding aan de flensmoer in de positie die wordt
aangegeven op het figuur.
Raadpleeg stappen 6 - 10 om deze te monteren.
Flensmoer
14.
Plaats de remleiding langs het stuur, controleer de lengte tijdens het
vastmaken aan de greep en snij dan de leiding af.
Raadpleeg “De leiding doorsnijden” in “De remleiding monteren” voor informatie over
het bepalen van de juiste lengte en het doorsnijden van de remleiding.
49
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De schakelkabel/zadelpenkabel monteren
15.
Monteer de remleiding aan de greep.
Raadpleeg stappen 2 - 7 van “De leiding aansluiten” in “De remleiding monteren”.
NOTITIE
Zorg dat de remleiding bij het monteren niet verdraait. Controleer dat de greep
en subremgreep zich in de posities aangegeven in de figuur bevinden.
16.
Nadat u de remleiding hebt gemonteerd, raadpleegt u “SHIMANO-
mineraalolie vervangen” om de mineraalolie te injecteren en het
systeem te ontluchten.
De schakelkabel/zadelpenkabel monteren
Te gebruiken kabel
Aangewezen binnenkabel Aanbevolen buitenkabel
ST-RX810
Ø1,2 mm
Buitenkabelkapje met buisje /
SP41-buitenkabel
SP41
Ø4 mm
ST-RX600/
ST-RX400/
ST-RX810-LA
Ø1,2 mm
Tegenoverliggende
zijde
Normaal buitenkabelkapje /
SP41-buitenkabel
Ø4 mm
SP41
50
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De schakelkabel/zadelpenkabel monteren
NOTITIE
Zorg dat er zich geen stof op de binnenkabel afzet.
Als het vet van de binnenkabel is afgeveegd, wordt het aanbrengen van SIS SP41-vet
(Y04180000) aanbevolen.
Montageplaats buitenkabelkapje met buisje
Wanneer een buitenkabel van langer dan 240 mm is vereist aan de achterderailleurzijde,
gebruik dan buitenkabel OT-SP41 en niet OT-RS900.
OT-SP41
OT-RS900
Afgedicht buitenkabelkapje (aluminium type)
(zijde achterderailleur)
Kabeleindje met
lang buisje
Kabeleindje met
lang buisje*
*Raadpleeg de gebruikershandleiding van de zadelpen voor
informatie over het buitenkabelkapje op de zadelpen.
Kabeleindje met kort buisje
(zijde schakelversteller)
51
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De schakelkabel/zadelpenkabel monteren
De buitenkabel inkorten
1. Snij de buitenkabel door met een kabelkniptang (TL-CT12) enz.
Snij het uiteinde van de buitenkabel tegenover de markering door.
SP41
Buitenkabelkapje met
buisje
Markering
NOTITIE
Snijd de buitenkabel zo af dat hij nog wat extra lengte over heeft, zelfs als het
stuur helemaal naar links of rechts gedraaid is.
2. Verwijder het buitenkabelkapje met buisje van de doorgesneden
buitenkabel.
3. Strek het uiteinde van de voering (Ø 2,2 of meer) uit met dun
gereedschap zoals een TL-CT12-naald.
Maak het afgeknipte uiteinde perfect rond.
SP41
TL-CT12 naald
NOTITIE
Let erop dat u door de TL-CT12-naald geen verwondingen aan uw handen
oploopt.
52
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De schakelkabel/zadelpenkabel monteren
4. Monteer het buitenkabelkapje met buisje.
Plaats de buitenkabel tot deze goed contact maakt met het zitoppervlak van het
buitenkabelkapje met buisje.
SP41
Buitenkabelkapje met buisje
Buitenkabel
NOTITIE
Zorg er bij het plaatsen van de buitenkabel voor dat het uiteinde van het
buitenkabelkapje met buisje niet wordt beschadigd.
Monteren van de binnenkabel
In de afbeelding wordt de rechtergreep getoond.
1. Zet de greep in de bovenste stand.
Bedien de ontspanner 10 keer of meer.
ST-RX810-LA heeft geen ontspanner; u hoeft deze dus niet te bedienen.
Ontspanner
2. Draai het remgreeprubber vanaf de achterkant om.
53
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De schakelkabel/zadelpenkabel monteren
3. Verwijder de kabelafdekking van de steun.
Verwijder deze met een schroevendraaier enz.
Kabelafdekking
4. Monteer de binnenkabel door de steun van de greep, zoals
aangegeven op de figuur.
NOTITIE
Let er bij het insteken van de binnenkabel op dat de coating niet beschadigd
raakt.
5. Steek de kabel zodanig naar binnen dat het binnenkabelkapje aan de
eenheid wordt bevestigd.
54
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De schakelkabel/zadelpenkabel monteren
6. Monteer de binnenkabel door de steun van de greep, zoals
aangegeven op de figuur.
Kabeleindje met kort buisje
7. Monteer de kabelafdekking op de steun.
TECHNISCHE TIPS
Wanneer de binnenkabel wordt gemonteerd, kan de coating beschadigd raken
en gaan rafelen. Dit is echter niet van invloed op de werking van de kabel.
8. Plaats het uitlijnplaatje van het kabeleindje met kort buisje in de
indicatiegroef van de greepsteun.
55
MONTAGE / HET VERWIJDEREN
De schakelkabel/zadelpenkabel monteren
9. Zet de buitenkabel tijdelijk vast aan het stuur (met tape of een
vergelijkbaar materiaal).
Tape
Tape
Buitenkabel
10.
Omwikkel het stuur met stuurlint.
56
AFSTELLING
Het bereik afstellen
AFSTELLING
Het bereik afstellen
1. Draai de stelschroef voor het remgreepbereik om het bereik af te
stellen.
ST-RX810/BL-RX810/ST-RX810-LA
Het vastdraaien van de stelschroef (rechtsom) vergroot de afstand tussen de startpositie
van de greep en het stuur, terwijl het losdraaien van de schroef (linksom) de afstand
verkleint.
Stelschroef remgreepbereik
(1)
(2)
(1)
(2)
(2)
(2)
(1)
(1)
57
AFSTELLING
Het bereik afstellen
ST-RX400/ST-RX600/BL-RX600
Het vastdraaien van de stelschroef (rechtsom) verkleint de afstand tussen de startpositie
van de greep en het stuur, terwijl het losdraaien van de schroef (linksom) de afstand
vergroot.
Stelschroef remgreepbereik
(1)
(1)
(2)
(2)
(1)
(1)
(2)
(2)
BL-RX812
Het vastdraaien van de stelschroef (rechtsom) vergroot de afstand tussen de startpositie
van de greep en het stuur, terwijl het losdraaien van de schroef (linksom) de afstand
verkleint.
Stelschroef
remgreepbereik
NOTITIE
Controleer dat de rem goed functioneert na het afstellen. Gebruikt u een
subremgreep, bevestig dan de goede werking van de rem aan de hand van
zowel de hoofdgreep als de subremgreep.
58
AFSTELLING
De vrije slag afstellen
De vrije slag afstellen
Stel het bewegingsbereik van de greep af tot het remblok en de remschijf contact maken. Stel
het bereik af als de startpositie van de greep verandert bij de afstelling van de vrije slag.
1. Draai het remgreeprubber vanaf de achterkant om.
2. Draai aan de stelschroef van de vrije slag om de slag af te stellen.
Het vastdraaien van de stelschroef voor de vrije slag (rechtsom) verkleint het
bewegingsbereik van de greep, terwijl het losdraaien van de schroef (linksom) het
bewegingsbereik vergroot.
(1)
Stelschroef voor vrije slagafstelling
Koppelingspunt blok
Koppelingspunt blok
(2)
(2)
(2)
(1)
59
AFSTELLING
De vrije slag afstellen
NOTITIE
De vrije slag kan niet worden afgesteld voor ST-RX400/ST-RX600/BL-RX600/BL-
RX812.
Stop met het losdraaien van de stelschroef voor de vrije slag als de vrije slag niet
meer groter wordt. Als de stelschroef voor de afstelling van de vrije slag te ver
wordt losgedraaid, kan de stelschroef uit het steunhuis vallen. Forceer de
stelschroef voor de vrije slag niet. Anders kunt u de stelschroef beschadigen.
Verwijder de tussenring van de stelschroef voor vrije slag niet.
Plaats de stelschroef voor vrije slag zodanig dat deze het remgreeprubber niet
hindert.
60
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
Vervang de remblokken in de volgende gevallen.
Wanneer er olie aan de remblokken kleeft
Wanneer de remblokken zijn afgesleten tot een dikte van 0,5 mm
Wanneer de aandrukveer van de remblokken de remschijf hindert
1. Verwijder het wiel van het frame.
2. Verwijder de remblokken uit de klauw.
(1) Verwijder de houdclip.
(2) Verwijder de remblokas.
(3) Verwijder de remblokken uit de klauw.
Houdclip
(2)
(1)
Remblok
(3)
3. Reinig de zuigers en het omliggende gebied.
61
ONDERHOUD
De remblokken vervangen
4. Duw de zuigers recht naar achteren, zover als het kan.
Dit remsysteem is zo ontworpen dat de speling tussen de remschijf en de remblokken
automatisch wordt aangepast door het langzaam naar buiten komen van de zuigers
naarmate de remblokken verder afslijten. Daardoor moeten de zuigers terug op hun
plaats worden geduwd wanneer de remblokken worden vervangen.
Gebruik plat gereedschap om de zuigers naar achteren te duwen, waarbij u ervoor zorgt
dat u ze niet verdraait.
Duw de zuigers niet naar binnen aan de hand van scherp gereedschap. Hierdoor kunnen
de zuigers worden beschadigd.
Zuiger
NOTITIE
Duw de zuigers niet naar binnen aan de hand van scherp gereedschap. Hierdoor
kunnen de zuigers worden beschadigd.
5. Plaats een aandrukveer voor remblokken in de nieuwe remblokken.
Aangezien er vinnen staan op de voor- en achterkant van de gevinde blokken, plaatst u
de blokken zoals wordt getoond in de figuur.
Aandrukveer remblok
Gevind blok
6. Monteer de remblokken.
(1) Plaats de remblokken in de klauw.
(2) Plaats de remblokas.
(3) Monteer de houdclip.
62
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
(4) Monteer het remblokafstandsstuk (rood).
Houdclip
(2)
(3)
Remblokafstandsstuk
(rood)
(4)
Remblok
(1)
0,2 - 0,4 Nm
7. Druk de remgreep enkele keren in en zorg ervoor dat de
hendelbediening stijf wordt.
8. Verwijder het remblokafstandsstuk en monteer het wiel.
9. Controleer dat de remschijf de remblokken niet hindert.
Controleer, indien dat wel het geval is, of het wiel correct is gemonteerd. Als er geen
probleem is met de montageplaats van het wiel, raadpleeg dan “De remklauw
monteren” en pas de positie van de klauw aan.
SHIMANO-mineraalolie vervangen
Er wordt aanbevolen om de olie te vervangen wanneer de olie in de reservoirtank zichtbaar is
verkleurd.
De mineraalolie afvoeren
Volg de landelijke en/of lokale regels om gebruikte olie af te voeren.
63
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
1. Positioneer de fiets zoals in de figuur wordt aangegeven.
Monteer een ontluchtingsvulstuk (geel) op de klauw en zet de fiets vast met een staander
enz.
Remleiding
Remklauw
2. Draai het remgreeprubber vanaf de voorkant om.
3. Zet de greep in een positie waarbij het bovenste oppervlak van de
ontluchtingsschroef parallel staat met de grond.
64
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
4. Verwijder de ontluchtingsschroef en O-ring.
Ontluchtingsschroef
O-ring
5. Monteer een zak en buis op de ontluchtingsnippel.
(1) Plaats een dopsleutel 7 mm in de positie die wordt getoond in de figuur.
(2) Sluit de buis met bevestigde zak aan op de ontluchtingsnippel.
Ontluchtingsnippel
65
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
6. Draai de ontluchtingsnippel los.
De olie wordt afgevoerd. Bedien de remgreep terwijl de olie wordt afgevoerd om dit
makkelijk te laten verlopen.
Ontluchtingsnippel
Mineraalolie toevoegen en ontluchten
Wanneer u olie toevoegt, gebruik dan alleen SHIMANO-mineraalolie.
Gebruikt u geen subremgreep, dan zijn de procedures in stap 4 en 10 tot 14 niet nodig.
NOTITIE
Draai de afdichtingsschroef op de subremgreep niet los bij het vervangen van de
mineraalolie.
Afdichtingsschroef
66
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
1. Positioneer de fiets zoals in de figuur wordt aangegeven.
Monteer een ontluchtingsvulstuk (geel) op de klauw en zet de fiets vast met een staander
enz.
Remleiding
Remklauw
NOTITIE
Voor het ontluchten van de klauw hebt u de SM-DISC (olietrechter en
oliestopper) nodig.
2. Draai het remgreeprubber vanaf de voorkant om.
67
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
3. Zet de greep in een positie waarbij het bovenste oppervlak van de
ontluchtingsschroef parallel staat met de grond.
NOTITIE
Pas er bij het afstellen van de hoek van de remgreep voor op dat u de remleiding
of de schakelkabel niet overbelast om schade te voorkomen.
4. Kantel de subremgreep 30° naar beneden vanaf de horizontale positie.
U hoeft deze procedure niet uit te voeren als er geen subremgreep gemonteerd is.
30°
68
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
5. Verwijder de ontluchtingsschroef en O-ring.
Ontluchtingsschroef
O-ring
NOTITIE
Pas op dat u de ontluchtingsschroef of O-ring niet laat vallen.
6. Monteer de trechteradapter op de olietrechter.
Olietrechter
Trechteradapter
69
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
7. Bevestig de olietrechter.
Olietrechter
8. Zet de greep in een positie waarbij het in de figuur aangegeven
oppervlak van de steun parallel staat met de grond.
Voer de afstelling uit door de hoek van de hendel te veranderen enz.
NOTITIE
Pas er bij het afstellen van de hoek van de remgreep voor op dat u de remleiding
of de schakelkabel niet overbelast om schade te voorkomen.
70
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
9. Voeg de olie toe via de ontluchtingsnippel.
Zorg ervoor dat u de greep niet meerdere keren aantrekt en loslaat. Doet u dat wel,
duurt het ontluchten langer, omdat er luchtbellen in de remklauw achterblijven, zelfs als
er geen bellen verschijnen. (Als de greep herhaaldelijk werd ingedrukt en losgelaten,
moet u alle olie laten weglopen en vervolgens opnieuw olie toevoegen.)
(1) Plaats een dopsleutel 7 mm in de positie die wordt getoond in de figuur.
(2) Vul een spuit met olie en sluit de buis vervolgens aan op de ontluchtingsnippel.
* Bevestig de buis met een slanghouder zodat deze niet loskomt.
(3) Draai de ontluchtingsnippel met 1/8 omwenteling los.
(4) Druk op de zuiger van de spuit om de olie toe te voegen.
(5) De olie begint nu uit de olietrechter te stromen. Blijf de olie toevoegen tot er geen
luchtbellen meer zitten in de olie die eruit komt.
Ontluchtingsnippel
Slanghouder
TECHNISCHE TIPS
Zet indien mogelijk de body van de klauw vast om te voorkomen dat de buis per
ongeluk wordt ontkoppeld.
71
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
10.
U dient de subremgreep ongeveer 10 keer vast te grijpen en los te
laten.
Grijp de subremgreep 1 tot 2 seconden langzaam vast tot deze in contact komt met het
stuur, en laat de greep vervolgens 1 tot 2 seconden langzaam los.
Blijf verder werken tot stap 15 met de spuit aangesloten, zonder de ontluchtingsnippel
op de remklauw dicht te doen.
11.
Als het olieniveau in trechter daalt, voegt u olie toe om het olieniveau
op peil te houden en te voorkomen dat er lucht in het systeem komt.
12.
Voeg de olie toe via de ontluchtingsnippel.
(1) Druk op de zuiger van de spuit om de olie toe te voegen.
72
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
(2) Blijf olie toevoegen totdat de olie die naar buiten stroomt geen luchtbellen meer
bevat.
Ontluchtingsnippel
Slanghouder
13.
Voer de volgende hendelbediening uit.
(1) Grijp de subremgreep vast tot deze in contact komt met het stuur.
(2) Bij het vastgrijpen van de remgreep, grijpt u de hoofdremgreep snel vast tot deze in
contact komt met het stuur (ongeveer 0,5 seconden).
(3) Laat de subremgreep los.
73
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
(4) Laat de hoofdremgreep los.
Snel (ongeveer 0,5 seconde)
(1) (2)
(3) (4)
14.
Voeg de olie toe via de ontluchtingsnippel.
(1) Druk op de zuiger van de spuit om de olie toe te voegen.
74
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
(2) Blijf olie toevoegen totdat de olie die naar buiten stroomt geen luchtbellen meer
bevat.
Ontluchtingsnippel
Slanghouder
15.
Van zodra er geen luchtbellen meer in de olie aanwezig zijn, plaatst u
de greep in de positie waarbij de steun zich op 45° bevindt, zoals in de
figuurwordt aangegeven.
Voer de afstelling uit door de hoek van de hendel te veranderen enz.
45°
16.
Vul de olietrechter met olie tot er geen luchtbellen meer aanwezig zijn
in de olie en sluit tijdelijk de ontluchtingsnippel.
75
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
17.
Verwijder de spuit.
Bedek het uiteinde van de spuit met een schone doek om te voorkomen dat er olie wordt
gemorst.
18.
Ontlucht.
De meeste luchtbellen die in het remsysteem achterblijven, kunnen worden verwijderd
door de volgende handeling uit te voeren.
(1) Plaats een dopsleutel 7 mm in de positie die wordt getoond in de figuur.
(2) Sluit de buis met bevestigde zak aan op de ontluchtingsnippel.
(3) Draai de ontluchtingsnippel los.
(4) Na een tijdje komen de olie en de luchtbellen vanzelf uit de ontluchtingsnippel in de
buis.
Ontluchtingsnippel
TECHNISCHE TIPS
Het kan helpen om de remleiding zachtjes te schudden, voorzichtig op de steun
van de greep of de remklauw te tikken met een schroevendraaier of de positie
van de klauwen te verschuiven.
76
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
19.
Als het olieniveau in trechter daalt, voegt u olie toe om het olieniveau
op peil te houden en te voorkomen dat er lucht in het systeem komt.
20.
Als er geen luchtbellen meer uit de ontluchtingsnippel komen, moet de
nippel tijdelijk worden vastgedraaid.
Ontluchtingsnippel
77
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
21.
Met de greep ingedrukt, draait u de ontluchtingsnippel snel achter
elkaar los en vast.
Draai telkens ongeveer 0,5 seconde los en vast om enige luchtbellen in de klauw los te
laten.
Ontluchtingsnippel
22.
Herhaal stap 21 twee tot drie keer en draai de ontluchtingsnippel
vervolgens vast.
Ontluchtingsnippel
78
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
23.
Zet de greep in een positie waarbij het in de figuur aangegeven
oppervlak van de steun parallel staat met de grond.
Voer de afstelling uit door de hoek te veranderen van het stuur enz.
24.
Bedien de greep.
Herhaal traag tot er geen luchtbellen meer verschijnen.
79
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
25.
Zet de greep in een positie waarbij het in de figuur aangegeven
oppervlak van de steun op 45° ten opzichte van de grond staat.
Voer de afstelling uit door de hoek van de hendel te veranderen enz.
45°
26.
Bedien de greep.
De luchtbellen in het systeem komen via de poort omhoog in de olietrechter. Herhaal
traag tot er geen luchtbellen meer verschijnen.
80
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
27.
Controleer dat de greep stijf is geworden.
Als de greep niet stijf wordt, moet de procedure vanaf stap 18 worden herhaald.
Los Enigszins stijf Stijf
28.
Zet de greep in een positie waarbij het bovenste oppervlak van de
ontluchtingsschroef parallel staat met de grond.
Voer de afstelling uit door de hoek te veranderen van het stuur enz.
81
ONDERHOUD
SHIMANO-mineraalolie vervangen
29.
Dicht de olietrechter met de oliestopper.
Zorg ervoor dat de zijde van de oliestopper waaraan de O-ring is bevestigd naar beneden
wijst.
O-ring
Oliestopper
30.
Verwijder de olietrechter terwijl de oliestopper nog op zijn plaats zit.
Bedek de ontluchtingspoort met een schone doek bij het verwijderen van de trechter om
overtollige olie die eruit kan druppen te absorberen.
82
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
31.
Draai vast met een ontluchtingsschroef waarop een O-ring werd
bevestigd.
Draai vast tot er olie naar buiten komt om te garanderen dat er geen luchtbellen in de
reservoirtank achterblijven.
Bedien de greep niet. Als deze wordt bediend, bestaat er een risico dat er luchtbellen in
de cilinder terechtkomen.
Ontluchtingsschroef
0,5 - 0,7 Nm
32.
Veeg eventuele olie die eruit is gekomen, af.
De remleiding vervangen
Nadat u de remleiding hebt vervangen, raadpleegt u “SHIMANO-mineraalolie vervangen” om
de mineraalolie te injecteren en het systeem te ontluchten.
Raadpleeg “De remleiding op de subremgreep monteren” voor informatie over het vervangen
van de remleiding aan de remgreepzijde.
83
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
De lengte van de leiding controleren en de leiding
doorsnijden
1. Leid de remleiding naar de uiteindelijke montageplaats.
2. Breng na de bepaling van de geschikte lengte een vinkje aan op de
remleiding.
Breng markeringen aan op zowel de greepzijde als op de klauwzijde van de leiding.
Flensmoer
Markering
Greepzijde
Remklauwzijde
3. Snijd de remleiding door.
Raadpleeg “De leiding doorsnijden” in “De remleiding monteren”.
84
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
Montage aan de greep
1. Leid de flensmoer met flens en snijring over de remleiding.
Snijring
Remleiding
Flensmoer met flens
2. Controleer dat de snijring in de positie staat zoals die wordt getoond
in de figuur en breng vervolgens Premium vet van SHIMANO aan op de
schroefdraden van de flensmoer en de buitenkant van de snijring.
2 mm
Insteekverbindingsstuk
Remleiding
Markering
Premium vet SHIMANO
Flensmoer met flens
3. Monteer de remleiding in de greep.
Zet de greep vast op het stuur of in een bankschroef en breng de remleiding recht naar
binnen.
85
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
4. Draai de flensmoer met flens vast terwijl u op de remleiding duwt.
Zorg ervoor dat de remleiding recht is tijdens het duwen.
Flensmoer met flens
5 - 6 Nm
NOTITIE
Om het stuur te monteren, past u de hoek van de steun aan door de steun van
het stuur buitenwaarts te kantelen zodat u de moersleutel kunt draaien. Zorg
ervoor dat u het stuur enz. daarbij niet beschadigt.
5. Zet de remleiding tijdelijk vast aan het stuur (met tape of een
vergelijkbaar materiaal).
Montage op de remklauw
1. Leid de flensmoer en snijring over de remleiding in de volgorde zoals
hieronder getoond.
Snijring
Flensmoer
Remleiding
86
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
2. Controleer dat de snijring in de positie staat zoals die wordt getoond
in de figuur en breng vervolgens Premium vet van SHIMANO aan op de
schroefdraden van de flensmoer en de buitenkant van de snijring.
Insteekverbindingsstuk
Remleiding
Markering
Premium vet SHIMANO
Flensmoer
2 mm
3. Monteer de remleiding in de klauw.
Plaats de leiding tot aan de markering op de buitenbehuizing van de leiding.
87
ONDERHOUD
De remleiding vervangen
NOTITIE
Zorg dat de remleiding bij het monteren niet verdraait.
Zorg ervoor dat de remklauwen en remgrepen zich bevinden in de posities die
worden aangegeven in de figuur.
Rechter greep
Linker greep
4. Draai de flensmoer vast terwijl u op de remleiding duwt.
5 - 7 Nm
Flensmoer
88
ONDERHOUD
Onderhoud zuigers van klauw
Onderhoud zuigers van klauw
De klauw bevat twee zuigers. Stel de zuigers af met de volgende procedure als deze zuigers
niet correct werken, als ze ongelijk naar buiten steken of als de remblokken in contact blijven
met de remschijf.
1. Verwijder het wiel van het frame.
2. Verwijder de remblokken uit de klauw.
Verwijder de houdclip en verwijder vervolgens de remblokas.
Houdclip
Remblok
3. Reinig de zuigers en het omliggende gebied.
4. Duw de zuigers recht naar achteren, zover als het kan.
Gebruik plat gereedschap om de zuigers naar achteren te duwen, waarbij u ervoor zorgt
dat u ze niet verdraait.
Duw de zuigers niet naar binnen aan de hand van scherp gereedschap. Hierdoor kunnen
de zuigers worden beschadigd.
Zuiger
5. Monteer de remblokken en het remblokafstandsstuk (rood) in de
klauw.
89
ONDERHOUD
De naamplaat vervangen
6. Druk de greep enkele keren in en zorg ervoor dat de hendelbediening
stijf wordt.
7. Verwijder het remblokafstandsstuk en monteer het wiel.
8. Controleer dat de remschijf de remblokken niet hindert.
Als ze elkaar raken, draait u de bevestigingsschroef los en stelt u die af tot ze elkaar niet
meer hinderen.
De naamplaat vervangen
1. Voer met de greep gelijktijdig een rembeweging en schakelbeweging
uit om de schroef zichtbaar te maken.
2. Verwijder de schroef en vervang de naamplaat.
0,15 - 0,2 Nm
NOTITIE
De schroef is klein. Zorg ervoor dat u deze niet laat vallen.
Het remgreeprubber vervangen
Om het remgreeprubber te verwijderen en te monteren, verwijdert u de remleiding en
schakelkabel van de greep en vervolgens verwijdert u de greep van het stuur. Indien mogelijk
kunt u ook de remklauw van het frame verwijderen en de remleiding aangesloten laten.
Daarna kunt u het remgreeprubber over de leiding en remklauw trekken om het te verwijderen
/ monteren.
1. Verwijder het remgreeprubber.
90
ONDERHOUD
Het remgreeprubber vervangen
2. Monteer een nieuw remgreeprubber.
Plaats de uitsteeksels op het remgreeprubber in de uitsparingen in het steunhuis tijdens
het aanbrengen op het remgreeprubber.
NOTITIE
De binnenkant van het remgreeprubber heeft een markering die de linkerkant
of rechterkant aangeeft.
Voer de ontluchtingsprocedure uit na het verwijderen van de remleiding.
TECHNISCHE TIPS
Het is gemakkelijker om de montage uit te voeren als er isopropylalcohol wordt
aangebracht aan de binnenkant van het remgreeprubber.
91
ONDERHOUD
De hoofdhendelsteun vervangen
De hoofdhendelsteun vervangen
1. Bedien de ontspanner twee keer of vaker en verzet de hoofdgreep
vervolgens twee versnellingen.
ST-RX810-LA heeft geen ontspanner; u hoeft deze dus niet te bedienen.
Ontspanner
Hoofdgreep
92
ONDERHOUD
De hoofdhendelsteun vervangen
2. Houd de basis van de hoofdgreep vast met uw vingers en zet
vervolgens alleen de hoofdgreep terug in de oorspronkelijke positie.
Hoofdgreep
Hoofdhendelsteun
3. Verwijder de aanslag.
Draai de hoofdhendelsteun met een sleufkopschroevendraaier of vergelijkbaar
gereedschap in de richting van de pijl.
93
ONDERHOUD
De kabelafdekking vervangen
4. Trek de hoofdhendelsteun naar buiten.
5. Breng een nieuwe hoofdhendelsteun aan.
De kabelafdekking vervangen
1. Draai het remgreeprubber vanaf de achterkant om.
2. Verwijder de kabelafdekking van de steun.
Verwijder deze met een schroevendraaier enz.
Kabelafdekking
94
ONDERHOUD
Verwijderen van een afgescheurd binnenkabelkapje (schakelkabel)
3. Plaats een nieuwe kabelafdekking in het gat van de steun.
Breng voor de montage lichte vouwmarkeringen aan op de kabelafdekking.
Verwijderen van een afgescheurd
binnenkabelkapje (schakelkabel)
Als het moeilijk is om het binnenkabelkapje naar buiten te trekken, kunt u de onderstaande
procedure volgen.
1. Verwijder de greep van het stuur en verwijder vervolgens het
remgreeprubber.
TECHNISCHE TIPS
Om ervoor te zorgen dat het schakelen soepel blijft verlopen, wordt aangeraden
om een nieuw kabelgeleider voor de schakelversteller te monteren bij het
vervangen van een afgescheurde schakelkabel.
95
ONDERHOUD
Verwijderen van een afgescheurd binnenkabelkapje (schakelkabel)
2. Verwijder de afdekking van de eenheid.
Verwijder de schroeven die zich aan de onderkant van de steun bevinden.
Afdekking
eenheid
3. Trek het vastzittende binnenkabelkapje uit de zitting van het
schakelmechanisme.
NOTITIE
Let erop dat u de veer niet per ongeluk aanraakt. Er zou dan een storing kunnen
ontstaan.
4. Monteer de afdekking van de eenheid.
0,2 - 0,25 Nm
96
ONDERHOUD
De SL-kabelgeleider vervangen
De SL-kabelgeleider vervangen
1. Draai het remgreeprubber vanaf de achterkant om.
2. Open de kabelafdekking.
Open deze met een schroevendraaier enz.
Kabelafdekking
3. Trek de SL-kabelgeleider uit.
Gebruik puntig gereedschap om deze eruit te wrikken.
SL-kabelgeleider
97
ONDERHOUD
De SL-kabelgeleider vervangen
4. Duw de nieuwe SL-kabelgeleider handmatig naar binnen.
5. Sluit de kabelafdekking.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98

Shimano ST-RX600 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor