Shimano SL-C7000-5 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
(Dutch)
DM-CASG002-02
INTER-5E
SG-C7000-5
SL-C7000-5
CS-C7000
SM-C7000-5
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
ST
ADS-SPORT E-BIKE
NEXUS
2
INHOUD
MODELLEN WAAR DEZE DEALERHANDLEIDING VOOR GELDT .......................... 3
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 4
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 5
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ................................................... 11
MONTAGE ............................................................................................................ 13
Montage van de tandkrans op de naaf ....................................................................................................13
Montage van de cassette joint op de naaf .............................................................................................. 14
De INTER M rem monteren op het naafhuis ............................................................................................16
Montage van de naaf op het frame .........................................................................................................16
Remschijf aanbrengen ...............................................................................................................................20
Montage van de versnellingskabel ...........................................................................................................21
Montage aan de cassette joint .................................................................................................................. 22
AFSTELLING ......................................................................................................... 29
De cassette joint afstellen ..........................................................................................................................29
ONDERHOUD ....................................................................................................... 33
De versnellingskabel losmaken bij het verwijderen van het achterwiel uit het frame .........................33
Vervanging van de binnenkabel ...............................................................................................................34
Olie-onderhoud van de interne delen ......................................................................................................36
MODELLEN WAAR DEZE DEALERHANDLEIDING VOOR GELDT
3
MODELLEN WAAR DEZE DEALERHANDLEIDING VOOR GELDT
Deze dealerhandleiding is bedoeld voor de onderstaande modellen.
Onderdeel / Serie INTER-5E
Naaf met interne versnellingen
Terugtraprem +
schijfrem
-
Schijfrem SG-C7000-5D
T
erugtraprem SG-C7000-5C
INTER M rem SG-C7000-5R
V-BRAKE SG-C7000-5V
Schakelversteller
REVOSHIFT-schakelaar SL-C7000-5
BELANGRIJKE MEDEDELING
4
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, mogen niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle onderhoudsinstructies en technische documenten zijn online beschikbaar op https://si.shimano.com.
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om
een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving te
voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken bij
incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
VEILIGHEID VOOROP
5
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg bij het installeren van onderdelen de instructies die in de instructiehandleidingen staan aangegeven.
Aangeraden wordt alleen originele onderdelen van SHIMANO te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te
zitten of beschadigd raken, kunt u plotseling vallen met mogelijk ernstig letsel tot gevolg. Bovendien kunnen er, als afstellingen
niet correct worden uitgevoerd, problemen ontstaan en kunt u plotseling vallen met mogelijk ernstig letsel tot gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
U moet begrijpen hoe het remsysteem op uw fiets werkt. Als het remsysteem op een onjuiste wijze wordt gebruikt, kan de controle worden verloren
of de fiets omvallen met ernstig letsel tot gevolg. Aangezien iedere fiets anders aanvoelt, moet u de juiste remtechniek (waaronder druk op de
remgreep en de fietskenmerken) en de bediening van uw fiets leren. Dit kunt u doen door contact op te nemen met uw professionele fietskenmerken,
aan de hand van de handleiding bij de fiets en door uw fiets- en remtechniek te oefenen.
VEILIGHEID VOOROP
6
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Zorg bij het vastzetten van de remarm op het frame dat u een remarmklem gebruikt die overeenkomt met de maat van de liggende achtervork en
draai ze stevig vast met de klemschroef en klemmoer tot het opgegeven aanhaalmoment.
Gebruik een borgmoer met een nylon inzetstuk (zelfborgende moer) als klemmoer. Wij raden u aan om klembouten, klemmoeren en remarmklemmen
van SHIMANO te gebruiken.
Als de klemmoer loskomt van de remarm, of als de klembout of remarmklem beschadigt raakt, kan de remarm rond de liggende achtervork draaien
en voor een plotselinge ruk aan het stuur zorgen. Ook kan het wiel blokkeren en de fiets vallen, met ernstig letsel als gevolg.
Zorg bij het monteren van de naaf op het frame dat u de juiste antislip sluitringen aan de linker- en rechterkant monteert, en draai de naafmoeren
stevig vast tot het opgegeven aanhaalmoment. Als de antslip sluitringen slechts aan één kant zijn gemonteerd, of als de naafmoeren niet voldoende
zijn vastgedraaid, kan de antislip sluitring loskomen. Dit kan ervoor zorgen dat de naafas roteert en de cassette joint draait. Hierdoor kan per ongeluk
aan het stuur worden getrokken door de versnellingskabel, wat tot zeer ernstige ongelukken kan leiden.
Remschijf
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw
vingers toe te brengen als deze in de openingen van de remschijf terechtkomen wanneer deze beweegt.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan, omdat u dan
brandwonden kunt oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken vallen, omdat dan de remmen mogelijk niet correct werken.
Neem contact op met een verkooppunt of fietsenmaker als er olie of vet op de remblokken komt. Het gevaar bestaat dat de remmen niet correct
werken.
Als u tijdens het remmen lawaai hoort, is het mogelijk dat de remblokken tot aan de slijtagelimiet zijn versleten.
Wacht tot het remsysteem voldoende is afgekoeld en controleer vervolgens of ieder remblok minimaal 0,5 mm dik is.
Of neem contact op met een verkooppunt of fietsenmaker.
2mm 0,5mm
Als de remschijf barsten vertoont of vervormd is, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op met een verkooppunt of fietsenmaker.
Als de remschijf tot op 1,5 mm of minder is versleten of als het aluminium zichtbaar wordt, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op
met een verkooppunt of fietsenmaker. De remschijf kan breken en u kunt van de fiets vallen.
Terugtraprem
De terugtraprem wordt heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders kunt u
brandwonden oplopen.
Terugtrapremnaaf
Wanneer u een omgekeerd achterpad gebruikt, moet u de ketting spannen met een kettingsteller.
VEILIGHEID VOOROP
7
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Schakel steeds slechts één versnelling. Verminder tijdens het schakelen de kracht op de pedalen. Als u probeert de versnellingsschakelaar te forceren
of meerdere versnellingen te schakelen terwijl er hard op de pedalen wordt getrapt, kunnen uw voeten van de pedalen schieten, en kunt u vallen met
ernstig letsel tot gevolg. Als u de versnellingsschakelaar meerdere versnellingen naar een lichtere versnelling verzet, kan de buitenkabel uit de
versnellingsschakelaar springen.
Dit is niet van invloed op de werking van de versnellingsschakelaar, omdat de buitenkabel na het schakelen weer naar de originele positie terugschuift.
Specificaties schijfrem
Remschijven hebben een inremperiode. De remkracht neemt tijdens het verloop van die inremperiode geleidelijk toe. Houd tijdens deze inremperiode
rekening met deze toenemende remkracht. Hetzelfde gebeurt wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
Specificaties terugtraprem
Blijf op lange hellingen niet continu remmen. Hierdoor worden de interne onderdelen van de rem namelijk erg heet, waardoor het remvermogen
afneemt. Hierdoor kan ook de hoeveelheid vet in de rem afnemen, met als gevolg problemen zoals bijvoorbeeld abnormaal plotseling remmen.
Draai het wiel en controleer of de remkracht van de terugtraprem correct is.
Specificaties rollenrem
Als de rem vaak wordt gebruikt, kan het gebied rond de rem heet worden. Raak het gebied rond de rem na het
fietsen ten minste 30 minuten niet aan.
Gebied rond de rem
Als u voortdurend remt tijdens lange afdalingen, worden de interne onderdelen van de rem zeer heet. Dit vermindert de remprestaties en kan ook de
hoeveelheid remvet in de rem verlagen, wat kan leiden tot problemen zoals abnormaal abrupt remmen.
De remeenheid en de voornaafeenheid mogen nooit worden gedemonteerd. Als ze zijn gedemonteerd zullen ze niet meer correct werken.
NOTITIE
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
U kunt schakelen terwijl u licht op de pedalen duwt, maar het kan in zeldzame gevallen voorkomen dat de pallen en het palwiel in de naaf nadien
geluid maken. Dit hoort bij het schakelen. Het is eveneens mogelijk dat er tijdelijk een luid geluid te horen is indien er met de E-BIKE enz. wordt
geschakeld en er hard op de pedalen wordt getrapt, maar dit is normaal.
De interne naaf is niet volledig waterdicht. Gebruik de naaf niet op plaatsen waar er water in kan komen. Gebruik ook geen water onder hoge druk
om de naaf te reinigen. Gebeurt dit wel, dan kan het interne mechanisme gaan roesten.
Demonteer de naaf niet. Als deze gedemonteerd moet worden, raadpleeg dan de aankoopdealer.
Alle onderstaande fenomenen kunnen optreden bij een ingebouwd schakelmechanisme en geven niet aan dat de interne onderdelen defect zijn.
Fenomeen
Naaftypes
Versnellingsposities
waarbij fenomenen
kunnen optreden
V
oor terugtrapremmen
Voor roller brakes/
V-BRAKE
Er is een geluid te horen wanneer de pedalen ronddraaien. × -
Alle versnellingsposities
behalve 1e
Er is geluid te horen wanneer de fiets naar achteren wordt
geduwd.
× ×
Alle versnellingsposities
behalve 1e
De naaf heeft een ingebouwd mechanisme om het schakelen te
vereenvoudigen. W
anneer het mechanisme tijdens het schakelen
werkt, kan er geluid te horen en trillingen te voelen zijn.
× × Alle versnellingen
Afhankelijk van de versnelling kan het schakelen anders
aanvoelen.
× × Alle versnellingen
Wanneer tijdens het fietsen de pedalen worden gestopt, is er
een geluid te horen.
× - Alle versnellingen
VEILIGHEID VOOROP
8
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Specificaties terugtraprem
Als de wielen niet soepel ronddraaien, moet u de remblokken vervangen of invetten. Neem contact op met de dealer waar u de aankoop heeft
gedaan.
Voor montage op de fiets en onderhoud:
Voor een goede werking van het product raden wij u aan om onderhoud uit te laten voeren door het verkooppunt of een distributeur, zoals het
jaarlijks smeren van de interne onderdelen vanaf het moment dat u de fiets voor het eerst gebruikt (of iedere 2000 km als u de fiets heel vaak
gebruikt). Als de fiets wordt gebruikt in barre omstandigheden, is onderhoud vaker vereist. Ook raden wij u aan om bij onderhoud naafvet van
SHIMANO voor interne naafversnellingen of een smeerset te gebruiken. Als u geen SHIMANO-vet of een smeerset van SHIMANO gebruikt kan dit tot
problemen leiden, zoals foutief schakelen.
Als het wiel stijf en moeilijk draait, moet u het met vet smeren.
Was de kettingbladen op gezette tijden met een neutraal reinigingsmiddel. Het reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het
smeren ervan kan tevens een effectieve manier zijn om de gebruiksduur van de kettingbladen en de ketting te verlengen.
Als de ketting tijdens gebruik steeds van de tandkransen loopt, vervang dan de tandkransen en de ketting.
Specificaties interne naafversnelling
We adviseren dat het voorste kettingblad een bandmaat van 28 inch of kleiner heeft en zodanig wordt geplaatst dat de overbrengingsverhouding
ongeveer 1,4 is zoals getoond in de onderstaande tabel.
Kettingblad CS-C7000
34 24
38 27
42 30
Raadpleeg onderstaande tabel voor informatie over de bruikbare overbrengingsverhoudingen.
Wieldiameter 24 inch 26 inch 27 inch
CS-C7000
(aantal tanden)
30 27 24 30 27 24 30 27 24
Kettingblad (aantal tanden)
30 - - - - - - - - -
31 - - 1,29 - - 1,29 - - 1,29
32 - - 1,33 - - 1,33 - - 1,33
33 - - 1,38 - - 1,38 - - 1,38
34 - - 1,42 - - 1,42 - - 1,42
35 - 1,30 1,46 - 1,30 1,46 - 1,30 1,46
36 - 1,33 1,50 - 1,33 1,50 - 1,33 1,50*
37 - 1,37 1,54 - 1,37 1,54* - 1,37 1,54*
38 1,27 1,41 1,58 1,27 1,41 1,58* 1,27 1,41 -
39 1,30 1,44 1,63 1,30 1,44 - 1,30 1,44 -
40 1,33 1,48 1,67* 1,33 1,48 - 1,33 1,48* -
41 1,37 1,52 1,71* 1,37 1,52 - 1,37 1,52* -
42 1,40 1,56 1,75* 1,40 1,56* - 1,40 1,56* -
43 1,43 1,59 - 1,43 1,59* - 1,43 - -
44 1,47 1,63 - 1,47 - - 1,47 - -
45 1,50 1,67* - 1,50 - - 1,50* - -
VEILIGHEID VOOROP
9
Wieldiameter 700C 28 inch
CS-C7000
(aantal tanden)
30 27 24 30 27 24
Kettingblad (aantal tanden)
30 - - - - - -
31 - - 1,29 - - 1,29
32 - - 1,33 - - 1,33
33 - - 1,38 - - 1,38
34 - - 1,42 - - 1,42
35 - 1,30 1,46* - 1,30 1,46*
36 - 1,33 1,50* - 1,33 1,50*
37 - 1,37 - - 1,37 -
38 1,27 1,41 - 1,27 1,41 -
39 1,30 1,44* - 1,30 1,44* -
40 1,33 1,48* - 1,33 1,48* -
41 1,37 1,52* - 1,37 - -
42 1,40 - - 1,40 - -
43 1,43 - - 1,43* - -
44 1,47* - - 1,47* - -
45 1,50* - - 1,50* - -
* Kan worden gebruikt uitgezonderd voor de specificaties terugtraprem.
-: Kan niet worden gebruikt
Specificaties terugtraprem
Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakpatroon. Wielen met een radiaal spaakpatroon kunnen niet worden gebruikt, omdat de spaken en het wiel
beschadigd kunnen raken bij het remmen en remgeluid kan worden veroorzaakt.
Als het wiel stijf en moeilijk draait, moet u de remblokken vervangen of met vet smeren.
Gebruik alleen het speciale vet voor de remblokken. Bij gebruik van een smeermiddelenset moet u de remblokken verwijderen om contact met de olie
te vermijden.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
11
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage, afstelling en onderhoud van dit product.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
Inbussleutel van 3 mm Schroevendraaier [nr.1] TL-S700-B
10mm moersleutel TL-LR10 Engelse sleutel
MONTAGE
13
MONTAGE
Montage van de tandkrans op de naaf
MONTAGE
Montage van de tandkrans op de naaf
Monteer de rechter stofkap C op het aandrijfmechanisme in de richting zoals aangegeven
in de afbeelding.
Monteer vervolgens de tandkrans en zet deze vast met de borgring.
(A)
Borgring
(B)
Tandkrans
(C)
Rechter stofkap C
(D)
Aandrijfeenheid
(E)
Rechter stofkap A
Specificaties
Toepasbare tandkransen
Uitwaartse montage Inwaartse montage
INTER-5E 24T, 27T, 30T 24T, 27T, 30T
(A)
(D)
(E)
(B)
(C)
14
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Montage van de cassette joint op de naaf
Montage van de cassette joint op de naaf
1
(B)
(A)
(C)
(z)
(A)
(D)
(C)
Monteer het kapje van de
aandrijfeenheid op het
aandrijfmechanisme, zoals aangegeven
in de afbeelding.
Let op de oriëntatie van het kapje van
de aandrijfeenheid.
(z)
Aandrijfzijde
(A)
Afdekking van de aandrijfeenheid
(B)
Aandrijfeenheid
(C)
Tandkrans
(D)
Borgring
2
(z)
(A)
(B)
Draai het cassette joint derailleurwieltje
in de richting van de pijl om de rode
markeringen op de derailleurwieltje en
de steun met elkaar te lijnen.
(z) Moet worden uitgelijnd
(A)
Derailleurwieltje
(B)
Steun
3
(A)
(z)
(z)
Monteer met de rode markeringen (z)
op de cassette joint uitgelijnd met de
rode markeringen (z) aan de
rechterkant van de naafbody.
(A)
Cassette joint
15
MONTAGE
Montage van de cassette joint op de naaf
4
LOCK
(A)
(B)
(z)
Zet de cassette joint vast op de naaf met
de bevestigingsring voor de cassette joint.
Tijdens het monteren van de
bevestigingsring voor de cassette joint,
lijnt u het gele merkteken (z) met het
gele merkteken (z) op het cassette
joint-derailleurwieltje.
(A)
Bevestigingsring cassette joint
(B)
Derailleurwieltje
5
LOCK
(A)
(B)
Draai de bevestigingsring voor de
cassette joint 45° rechtsom.
Houd de steun stevig omlaag tijdens het
uitvoeren van de werkzaamheden.
(A)
Bevestigingsring cassette joint
(B)
Steun
16
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
De INTER M rem monteren op het naafhuis
De INTER M rem monteren op het naafhuis
(z)
(A) (B)
Lijn de kartels (z) op het naafhuis uit met
de inkepingen (z) op de INTER M rem en
draai vervolgens de bevestigingsmoer
van de remeenheid tijdelijk aan.
(A)
INTER M rem
(B)
Naafhuis
Montage van de naaf op het frame
1
(A)
(B)
Leg de ketting over de tandkrans en
plaats vervolgens de naafas in het
achterpad.
(A)
Naafas
(B)
Achterpad
17
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
2
Plaats antislip sluitringen rechts en links op de naafas.
Draai nu de cassette joint zodanig dat de uitsteeksels van de asblokkeerringen in de groeven
in de achterpaden passen en zet de joint vrijwel evenwijdig aan de liggende achtervork.
(A)
Antislip sluitring (voor linkerkant)
(B)
Groef in achterpad
(C)
Cassette joint
(D)
Lliggende achtervork
(E)
Antislip sluitring (voor
rechterkant)
NOTITIE
Bij het aanbrengen van onderdelen zoals een
spatbordstang op de naafas, moet u dit doen
in de volgorde die in de onderstaande
afbeelding wordt getoond.
Antislip sluitring
Spatbordstang
Bagagedragerstang
Tussenring
Dopmoer
(A)
(E)
(D)(C)
(B)
TECHNISCHE TIPS
Het uitsteeksel moet zich aan de kant van het achterpad bevinden.
Monteer de asblokkeerring zodanig dat het uitsteeksel stevig in de groef van het achterpad valt aan de voor- en achterzijde van de naafas.
Gebruik een asblokkeerring die past bij de vorm van het achterpad. Links en rechts worden verschillende asblokkeerringen gebruikt.
Achterpad
Antislip sluitring
Markering/kleur
Maat
Voor rechts Voor links
Standaard
5R/Geel 5L/Bruin ϴ ≤20°
7R/Zwart 7L/Grijs 20°≤ ϴ ≤38°
Omgekeerd 6R/Zilver 6L/Wit ϴ =0°
Omgekeerd (volledige
kettingbeschermer)
5R/Geel 5L/Bruin ϴ =0°
Verticaal 8R/Blauw 8L/Groen ϴ =60° - 90°
Opmerking: Het verticale type omvat geen specificaties voor terugtrapremmen
θ
Merkteken
18
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
In het geval van INTER M remspecificaties
2
(A)
(B)
(C)
(D)
Bevestig de remarm van de INTER M rem
op de liggende achtervork met de
remarmklem.
Zet dan de klemschroef en klemmoer
tijdelijk vast door ze licht aan te draaien.
(A)
Bevestigingsring remeenheid
(handmatig inbrengen)
(B)
Klemmoer
(C)
Remarmklem
(D)
Klemschroef (M6 × 16 mm)
NOTITIE
Controleer dat de remeenheid stevig vastzit
op de naaf met de bevestigingsring voor de
remeenheid.
TECHNISCHE TIPS
Als de naafmoeren dopmoeren zijn, moet u
een frame gebruiken met achterpaden die
minimaal 7 mm dik zijn.
3
(A)
Span de ketting en zet het wiel vast op
het frame met de dopmoer.
(A)
Naafmoer
Aanhaalmoment
30 - 45 Nm
NOTITIE
Controleer dat het wiel stevig op het frame
vastzit met de naafmoer.
19
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
4
Bevestig de remarm stevig op de liggende achtervork met de remarmklem.
Controleer dat de remarm stevig is vastgezet op de liggende achtervork met de
remarmklem.
(A)
Remarmklem
(B)
Liggende achtervork
(C)
Remarm
(D)
Klemmoer
(E)
Klemschroef (M6 × 16 mm)
Aanhaalmoment
2 - 3Nm
WAARSCHUWING
Zorg bij het vastzetten van de remarm op
het frame dat u een remarmklem gebruikt
die overeenkomt met de afmeting van de
liggende achtervork en zet ze stevig vast
met de klemschroef en klemmoer tot het
opgegeven aanhaalmoment.
Gebruik een borgmoer met een nylon
inzetstuk (zelfborgende moer) als
klemmoer.
Wij raden u aan om klemschroeven,
klemmoeren en remarmklemmen van
SHIMANO te gebruiken.
Als de klemmoer loskomt van de remarm,
of als de klemschroef of remarmklem
beschadigt raakt, kan de remarm rond de
liggende achtervork draaien en voor een
plotselinge ruk aan het stuur zorgen. Ook
kan het wiel blokkeren en de fiets vallen,
met ernstig letsel als gevolg.
NOTITIE
Bij onjuiste montage kan de remwerking
worden aangetast. Zorg dat u bij het
monteren geen overmatige kracht
uitoefent.
Als er overmatige kracht wordt
uitgeoefend op de remarm om deze vast te
zetten, zal het wiel geluid maken en
moeilijk te draaien zijn.
Controleer na het monteren van de
remarmklem dat de klemschroef ongeveer
2 - 3mm uitsteekt vanaf het oppervlak van
de klemmoer.
Klemmoer
Remarm
Remarmklem
Klemschroef
(M6 × 16 mm)
2 - 3 mm
Controleer voordat u de terugtraprem
gebruikt dat de rem goed werkt en het
wiel soepel draait.
(A)(B)
(C)
In het geval van terugtrapremspecificaties
(D)(C) (E)
(A)(B)
20
MONTAGE
Remschijf aanbrengen
Remschijf aanbrengen
Center lock-type
(A) (B) (C)
(A)
Remschijf
(B)
Sluitring schijfrem
(C)
TL-LR10
Aanhaalmoment
40 Nm
21
MONTAGE
Montage van de versnellingskabel
Montage van de greep
Monteer de greep zoals aangegeven in de afbeelding.
(B)
(C)
(A)
(D)
(y)
(z)
(E)
Maak het vulstuk van het handvat vast
aan de greep en haal het geheel door
het stuur.
Maak het draaideel handvat vast.
Draai de bevestigingsbout vast met een
inbussleutel van 3 mm.
(y) 166 mm of meer
(z) Ø22,2 mm
(A)
Bevestigingsbout
(B)
Stuur
(C)
Inbussleutel van 3 mm
(D)
Half handvat
(E)
Vulstuk greep
Aanhaalmoment
2 - 2,5 Nm
TECHNISCHE TIPS
Als u het half handvat van SHIMANO
gebruikt, moet het rechte deel van het
stuur minimaal 166 mm lang zijn.
Bevestig de REVOSHIFT-schakelaar op dit
rechte deel.
Laat een spleet van 0,5 mm tussen de
REVOSHIFT-schakelaar en het half handvat.
Montage van de versnellingskabel
Raadpleeg het onderdeel over onderhoud voor informatie over het vervangen van de binnenkabel.
(y) (z)
(A)
Gebruik een versnellingskabel met één
binnenkabelnippel.
Versnellingskabel met één
binnenkabelnippel:
OT-SP41
(y) Zijde schakelversteller
(z) Zijde cassette joint
(A)
Afgesloten buitenkabeleinde
NOTITIE
Zorg dat het afgesloten buitenkabeleinde zich
op het uiteinde van de schakelversteller
bevindt.
22
MONTAGE
Montage aan de cassette joint
Montage aan de cassette joint
Voor CJ-C7000-5
1
(z)
(A) (B)
Steek de binnenkabel door de OT-SP41
buitenkabel tot het uiteinde met het
plastic kapje.
(z) Zijde schakelversteller
(A)
Aluminium uiteinde
(B)
Plastic kapje
TECHNISCHE TIPS
De buitenkabel inkorten
Als u de buitenkabel afknipt, moet u dit doen
nabij het uiteinde met het plastic kapje terwijl
het kapje nog steeds bevestigd is.
Plastic kapje
Maak na het inkorten het afgeknipte uiteinde
perfect rond en bevestig het plastic kapje.
2
(A)
Stel SL-C7000-5 in op 5.
(A)
REVOSHIFT-schakelaar
3
(A) (B) (C)
Als de rubber balg en de rubber
afdekking zijn vastgemaakt, monteert u
de rubber afdekking en de rubber balg
op de buitenkabelhouder.
(A)
Rubber balg
(B)
Buitenkabelhouder
(C)
Rubber afdekking
Wordt vervolgd op de volgende pagina
23
MONTAGE
Montage aan de cassette joint
4
Veeg eventueel aanwezig vet van de binnenkabel.
NOTITIE
Gebruik een nieuwe binnenkabel. Gebruik
geen kabel met afgeknipt uiteinde.
5
(B)(A)
Haal de binnenkabel door de
buitenkabelhouder en maak vast.
(A)
Buitenkabelhouder
(B)
Binnenkabel
Rubber balg en rubber afdekking
vastgemaakt
(A) (B)
(A)
Als de rubber balg en de rubber
afdekking zijn vastgemaakt, houdt u het
uiteinde van de rubber balg vast en
voert u de binnenkabel door de balg
Schuif de rubber balg en zet vast.
(A)
Rubber balg
(B)
Binnenkabel
NOTITIE
Pas op dat u op dit moment de rubber balg
niet doorboort met het uiteinde van de
binnenkabel.
6
(A) (B) (C)
Steek de buitenkabel in de
buitenkabelhouder.
Duw de buitenkabel zodanig dat deze
stevig contact maakt met de houder.
(A)
Binnenkabel
(B)
Buitenkabelhouder
(C)
Buitenkabel
Rubber balg en rubber afdekking
vastgemaakt
(A)
(D) (E)
(B) (C)
Als de rubber balg en de rubber
afdekking zijn vastgemaakt, steekt u de
buitenkabel in de rubber afdekking en
plaats u deze in de buitenkabelhouder.
Duw de buitenkabel zodanig dat deze
stevig contact maakt met de houder.
(A)
Binnenkabel
(B)
Buitenkabelhouder
(C)
Buitenkabel
(D)
Rubber balg
(E)
Rubber afdekking
Wordt vervolgd op de volgende pagina
24
MONTAGE
Montage aan de cassette joint
7
(v)
(w)
(A)
(B)
(C)
(x)
(z)
(D)
Rubber balg en rubber afdekking
vastgemaakt
(x)
(y)
(z)
(D)
Nadat u hebt gecontroleerd of het
uiteinde van de buitenkabel stevig aan
de kabelstelcilinder van de
schakelversteller zit, bevestigt u de
bevestigingsbout van de binnenkabel
aan de binnenkabel.
(v)
10 mm
(w)
Duw de binnenkabel door het gat
(x)
145 mm
(y)
63 mm of minder
(z)
Trek aan de binnenkabel tijdens
het bevestigen.
(A)
Bevestigingsmoer binnenkabel
(zwart)
(B)
Montagering binnenkabel (zwart)
(C)
Bevestigingsbout binnenkabel
(zwart)
(D)
Bevestigingsbout binnenkabel
Aanhaalmoment
3,5 - 5,5 Nm
NOTITIE
Gebruik deze bevestigingsbout binnen zoals
hieronder weergegeven.
Kan worden gebruikt: CJ-S700/
CJ-C7000-8/
CJ-C7000-5
Kan niet worden gebruikt: CJ-NX10/CJ-NX40/
CJ-8S20/CJ-8S40
TECHNISCHE TIPS
Gebruik bij het monteren van de
bevestigingsbout voor de binnenkabel het
stelgereedschap TL-S700-B.
8
(A)
Draai de greep van het derailleurwieltje
rechtsom.
Hanteer in de volgende stappen 9 en 11
dezelfde werkwijze.
(A)
Greep derailleurwieltje
Wordt vervolgd op de volgende pagina
25
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Montage aan de cassette joint
9
(A)
(B)
(z)
(y)
Breng de kabel aan rond de cassette
joint van het derailleurwieltje, houd
deze zo vast dat de bevestigingsmoer
voor de binnenkabel naar buiten is
gericht (naar het achterpad), en schuif
dan het platte deel (y) van de
bevestigingsring voor de binnenkabel in
de tussenruimte (z) in het
derailleurwieltje.
(A)
Bevestigingsmoer binnenkabel
(B)
Derailleurwieltje
10
(A)
Draai de kabel 60° linksom en bevestig
deze aan de haak.
(A)
Haak
26
Wordt vervolgd op de volgende pagina
MONTAGE
Montage aan de cassette joint
11
(B)
(A)
(C)
(y)
(D)
(z)
(B)
(F)
(E)
Plaats de binnenkabel in het
derailleurwieltje zoals aangegeven in de
afbeelding. Steek de binnenkabel in de
gleuf in de cassette joint-steun (y) en
plaats de buitenkabelhouder-eenheid
stevig in de buitenkabelhouder van de
cassette joint (z).
(A)
Buitenkabelhouder
(B)
Binnenkabel
(C)
Gleuf
(D)
Buitenkabelhouder-eenheid
(E)
Derailleurwieltje
(F)
Steun
NOTITIE
Controleer of de binnenkabel correct in de
poeliegeleider ligt.
Geleider Geleider
27
MONTAGE
Montage aan de cassette joint
11
Rubber balg en rubber afdekking
vastgemaakt
(G)
(A)
(C)
(y)
(H)
(z)
(D)
(B)
(F)
(E)
Plaats de binnenkabel in het
derailleurwieltje zoals aangegeven in de
afbeelding. Terwijl u de rubber
afdekking vasthoudt, steekt u de rubber
balg van de binnenkabel in de gleuf in
de cassette joint-steun (y) en plaatst u de
buitenkabelhouder-eenheid stevig in de
buitenkabelhouder van de cassette joint
(z). Wees voorzichtig dat u op dit
moment de rubber balg niet beschadigt.
(A)
Buitenkabelhouder
(B)
Binnenkabel
(C)
Gleuf
(D)
Buitenkabelhouder-eenheid
(E)
Derailleurwieltje
(F)
Steun
(G)
Rubber balg
(H)
Rubber afdekking
NOTITIE
Controleer of de binnenkabel correct in de
poeliegeleider ligt.
Geleider Geleider
AFSTELLING
29
Wordt vervolgd op de volgende pagina
AFSTELLING
De cassette joint afstellen
AFSTELLING
De cassette joint afstellen
1
(A)
Stel SL-C7000-5 in op 5.
(A)
REVOSHIFT-schakelaar
2
(A)
Stel SL-C7000-5 in op 3.
(A)
REVOSHIFT-schakelaar
NOTITIE
Voer de instelling geleidelijk en met
minimale kracht uit om overschakelen te
voorkomen.
Als u overschakelt, keert de instellijn niet
terug naar de correcte positie en zijn de
instellijnen wellicht niet uitgelijnd op de
correcte positie. (Zie procedure 3)
30
Wordt vervolgd op de volgende pagina
AFSTELLING
De cassette joint afstellen
3
LOCK
(A)
Controleer of de gele instellijnen op de
cassette joint-steun en het
derailleurwieltje met elkaar zijn
uitgelijnd.
(A)
Gele instellijnen
NOTITIE
Als het overlappende gebied kleiner is
dan twee-derde van elke instellijn,
grijpen de versnellingen mogelijk niet
goed aan tijdens het trappen. Dit kan
zorgen voor abnormale geluiden of het
vrij ronddraaien van de pedalen.
TECHNISCHE TIPS
De gele instellijnen op de cassette joint
bevinden zich op twee plaatsen. Gebruik
degene die het makkelijkst te zien is.
Wanneer de fiets rechtop staat
Derailleurwieltje
Steun
Moet worden gelijnd
Wanneer de fiets ondersteboven staat
LOCK
Moet worden gelijnd
Derailleurwieltje
Steun
31
AFSTELLING
De cassette joint afstellen
Als de gele instellijnen niet zijn uitgelijnd
4
(A)
Draai de kabelstelcilinder van de
REVOSHIFT-schakelaar om de instellijnen
uit te lijnen.
Verplaats de REVOSHIFT-greep nogmaals
van 3 naar 5 en daarna terug naar 3 en
controleer vervolgens opnieuw of de
gele instellijnen zijn uitgelijnd.
(A)
Kabelstelschroef
5
LOCK
(A)
(z)
Knip na het afstellen van de cassette
joint de extra lengte van de
binnenkabel.
Plaats vervolgens het binnenkabeleindje.
(z) 15 - 20 mm
(A)
Kabeleinde
ONDERHOUD
33
ONDERHOUD
De versnellingskabel losmaken bij het verwijderen van het achterwiel uit het frame
ONDERHOUD
De versnellingskabel losmaken bij het verwijderen van het achterwiel uit het frame
1
(A)
Stel SL-C7000-5 in op 5.
(A)
REVOSHIFT-schakelaar
2
(A)
Druk de greep van de poelie rechtsom
om de binnenkabel losser te zetten.
Hanteer in de volgende stappen 3 en 4
dezelfde werkwijze.
(A)
Poeliegreep
3
(D)
(y)
(z)
(C)
(E) (F)
(B)
(A)
Verwijder de buitenkabelhouder-eenheid
van de buitenkabelhouder van de
cassette joint (y).
Verwijder de binnenkabel uit de gleuf in
de steun (z). Wees voorzichtig dat u op
dit moment de rubber balg niet
beschadigt (indien rubber balg
bevestigd).
(A)
Binnenkabel
(B)
Rubber balg
(C)
Buitenkabelhouder
(D)
Buitenkabelhouder-eenheid
(E)
Steun
(F)
Gleuf
4
(A)
(B)
Verwijder de bevestigingsbout-eenheid
voor de binnenkabel van de cassette
joint-poelie.
(A)
Bevestigingsbout-eenheid
binnenkabel
(B)
Cassette joint-poelie
NOTITIE
Raadpleeg de stappen 9 t/m 12 onder
“Uiteinde cassette joint” bij de hermontage
van de kabel.
5
Maak het wiel los.
34
ONDERHOUD
Vervanging van de binnenkabel
Vervanging van de binnenkabel
1
Stel SL-C7000-5 in op 5.
2
(A)
Maak de bevestigingsschroef afdekking
los.
(A)
Bevestigingsschroef afdekking
3
(A)
Verwijder de afdekking.
(A)
Afdekking
4
LOCK
(A) (B)
Verwijder de bevestigingsbout-eenheid
voor de binnenkabel van het cassette
joint-derailleurwieltje.
(A)
Bevestigingsbout-eenheid
binnenkabel
(B)
Cassette joint-derailleurwieltje
Wordt vervolgd op de volgende pagina
35
ONDERHOUD
Vervanging van de binnenkabel
5
[1]
[3]
(C)
[2]
[4]
(D)
(A) (B)
Duw de binnenkabel in het gat in de
haspeleenheid en daarna door het gat in
de kabelstelcilinder.
Steek vervolgens de binnenkabel in de
groef van de kabelgeleider.
Trek vervolgens de binnenkabel zodanig
aan dat de binnenkabelnippel in de
uitsparing in de haspeleenheid past.
(A)
Gat in kabelstelcilinder
(B)
Groef van kabelgeleider
(C)
Gat in haspeleenheid
(D)
Uitsparing in haspeleenheid
6
(B)
(A)
Plaats de afdekking terug en draai de
bevestigingsschroeven van de afdekking
vast.
(A)
Afdekking
(B)
Bevestigingsschroef afdekking
Aanhaalmoment
0,1 – 0,25 Nm
36
ONDERHOUD
Olie-onderhoud van de interne delen
Olie-onderhoud van de interne delen
Voor een goede werking van het product raden wij u aan om onderhoud uit te laten voeren door
het verkooppunt of een distributeur, zoals het jaarlijks smeren van de interne onderdelen vanaf
het moment dat u de fiets voor het eerst gebruikt (of iedere 2000 km als u de fiets heel vaak
gebruikt). Als de fiets wordt gebruikt in barre omstandigheden, is onderhoud vaker vereist. Ook
raden wij u aan om bij onderhoud naafvet van SHIMANO voor interne naafversnellingen of een
smeerset te gebruiken. Als u geen SHIMANO-vet of een smeerset van SHIMANO gebruikt kan dit
tot problemen leiden, zoals foutief schakelen.
(A)
WB onderhoudsolieset
(Y00298010)
(A)
1
(z)
Vul de houder met onderhoudsolie tot
een hoogte van 95 mm.
(z)
95mm
2
(z)
Dompel de interne eenheid in de olie
vanaf de linkerzijde totdat de olie tot
aan ringwiel 1 komt, zoals in de
afbeelding.
(z)
Ringwiel 1
3
Houd de interne eenheid ongeveer
90seconden ondergedompeld.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
37
ONDERHOUD
Olie-onderhoud van de interne delen
4
Haal de interne eenheid uit de olie.
5
Laat overtollige olie gedurende
ongeveer 60 seconden afdruipen.
6
Zet de naaf weer in elkaar.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38

Shimano SL-C7000-5 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual