Shimano CS-C7000 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
(Dutch)
DM-CASG003-02
Nexus
SG-C7050-5V
SG-C7050-5R
SG-C7050-5D
SG-C7050-5C
SM-C7050
CS-C7000
MU-UR500
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
ST
ADS-SPORT E-BIKE
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ................................................... 11
MONTAGE ............................................................................................................ 13
Motoreenheid op de naaf aanbrengen .................................................................................................... 14
Remschijf aanbrengen ...............................................................................................................................17
Montage van de naaf op het frame .........................................................................................................17
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS ................................................... 22
Aansluiting op de motoreenheid .............................................................................................................. 22
ONDERHOUD ....................................................................................................... 26
De motor afstellen (aansluiting op en communicatie met de pc) ..........................................................26
De motor afstellen
(verbinding en communicatie met smartphone of tablet)
...................................................................... 28
Olie-onderhoud interne eenheid ..............................................................................................................30
BELANGRIJKE MEDEDELING
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle onderhoudsinstructies en technische documenten zijn online beschikbaar op https://si.shimano.com.
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om
een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Het Bluetooth
®
woordmerk en de logo’s zijn geregistreerde handelsmerken van Bluetooth SIG, Inc. en het gebruik van dergelijke merken door
SHIMANO INC. is onder licentie.
Andere handelsmerken en handelsnamen zijn het eigendom van hun respectieve eigenaars.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving
tevoorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken bij
incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
VEILIGHEID VOOROP
4
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg de instructies in de handleidingen tijdens de installatie van het product.
Wij raden aan om uitsluitend originele SHIMANO-onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of beschadigd
raken, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien kunnen er, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, problemen ontstaan en kunt u plotseling vallen met mogelijk ernstig letsel tot
gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Onderhoudsintervallen hangen af van het gebruik en de rijomstandigheden. Reinig de ketting regelmatig met een geschikte kettingreiniger.
Gebruiknooit alkalische of zure oplosmiddelen, zoals roestverwijderaars. Worden dergelijke oplosmiddelen wel gebruikt, dan kan de ketting breken
en kan er ernstig letsel ontstaan.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn, voordat u gaat fietsen.Als de wielen op enigerlei wijze los zitten, kunnen ze loskomen van de fiets met
ernstig letsel tot gevolg.
Controleer de ketting op beschadigingen (vervormingen of barsten), overslaan of andere abnormale omstandigheden, zoals onbedoeld overschakelen.
Neem contact op met een dealer of een agentschap als er sprake is van problemen. De ketting kan breken en u kunt vallen.
Rem
Afhankelijk van het model kan iedere fiets iets anders aanvoelen.
Zorg daarom dat u de juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en de controlekenmerken van de fiets) en bediening van uw fiets leert
kennen. Als het remsysteem op een onjuiste wijze wordt gebruikt, kan de controle worden verloren of de fiets omvallen met ernstig letsel tot gevolg.
Raadpleeg een fietsenmaker of de gebruikershandleiding voor een juiste bediening. Het is ook belangrijk dat u oefent met fietsen, remmen, enz.
Als u te hard remt met de voorrem, kan het voorwiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat fietsen.
De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kunt u van de fiets vallen. Voorkom dit door langzamer te fietsen en de
remmen vroeg en gelijkmatig te bedienen.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Zorg bij het monteren van de naaf op het frame dat u de juiste antislip sluitringen aan de linker- en rechterkant monteert, en draai de naafmoeren
stevig vast tot het opgegeven aanhaalmoment. Als er slechts aan één kant een anti-slip onderlegring wordt aangebracht of als de naafmoer niet
volledig is aangehaald, kan de onderlegring loskomen. Hierdoor gaan de naafas en de motor draaien, waardoor de kabel los kan komen of de motor
beschadigd kan raken.
Monteer het wiel met 3x of 4x spaakpatroon. Zet de spaken niet radiaal.
De spaken kunnen dan beschadigd raken of er kunnen geluiden te horen zijn tijdens het remmen.
Schijfrem
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw
vingers toe te brengen als deze in de openingen van de remschijf terechtkomen wanneer deze beweegt.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders kunt
u brandwonden oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Anders zullen de remmen mogelijk niet goed werken.
Als er olie of vet op de remblokken terechtkomt, moet u een fietsenmaker of verkooppunt raadplegen. Anders zullen de remmen mogelijk niet
goedwerken.
VEILIGHEID VOOROP
5
Als er tijdens het remmen geluiden te horen zijn, is het mogelijk dat de remblokken tot aan de slijtagelimiet
zijnversleten.
Nadat u heeft gecontroleerd dat het remsysteem voldoende is afgekoeld, gaat u na dat elk remblok minimaal
0,5mm dik is. Of neem contact op met een dealer of een agentschap.
0,5mm2mm
Als de remschijf barsten vertoont of vervormd is, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op met een dealer of een agentschap.
Als de remschijf tot op 1,5 mm of minder is versleten of als het aluminium zichtbaar wordt, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op
met een dealer of een agentschap. De remschijf kan breken en u kunt van de fiets vallen.
Terugtraprem
De terugtraprem wordt heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders kunt u
brandwonden oplopen.
Terugtrapremnaaf
Wanneer u een omgekeerd achterpad gebruikt, moet u de ketting spannen met een kettingsteller.
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Schijfrem
Remschijven hebben een inremperiode. De remkracht neemt tijdens het verloop van die inremperiode geleidelijk toe. Houd tijdens deze inremperiode
rekening met deze toenemende remkracht. Hetzelfde gebeurt wanneer de remblokken of de remschijf worden vervangen.
Terugtraprem
Als u voortdurend remt tijdens lange afdalingen, worden de interne onderdelen van de rem zeer heet. Dit vermindert de remprestaties en kan ook
de hoeveel remvet in de rem verlagen, wat kan zorgen voor problemen zoals abnormaal abrupt remmen.
Draai het wiel en controleer of de remkracht van de terugtraprem correct is.
Rollenrem
Als de rem vaak wordt gebruikt, kan het gebied rond de rem heet worden. Raak het gebied
rond de rem na het fietsen ten minste 30 minuten niet aan.
Gebied rond de rem
Als u voortdurend remt tijdens lange afdalingen, worden de interne onderdelen van de rem zeer heet. Dit vermindert de remprestaties en kan ook de
hoeveelheid remvet in de rem verlagen, wat kan leiden tot problemen zoals abnormaal abrupt remmen.
De remeenheid en de voornaafeenheid mogen nooit worden gedemonteerd. Als ze zijn gedemonteerd zullen ze niet meer correct werken.
VEILIGHEID VOOROP
6
NOTITIE
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Dit is een kleine waterdichte stekker. Koppel en ontkoppel de elektrische kabel dus niet te dikwijls na elkaar. Dit kan de werking in het gedrang
brengen.
Laat geen water in de E-TUBE poort komen.
De onderdelen zijn volledig waterdicht, zodat ze in natte weersomstandigheden kunnen worden gebruikt. Dompel ze echter niet onder in water.
Maak de fiets niet schoon in een wasstraat met hogedrukspuit. Als er water in een van de onderdelen komt, kan dit leiden tot bedieningsproblemen
enroestvorming.
Ga voorzichtig om met het product en voorkom dat het aan sterke schokken wordt blootgesteld.
Gebruik geen verdunningsmiddelen of vergelijkbare stoffen voor het reinigen van de producten. Door dergelijke materialen kan het oppervlak
wordenbeschadigd.
Neem contact op met de plaats van aankoop voor updates van de software. De nieuwste informatie vindt u op de website van SHIMANO.
U kunt schakelen terwijl u licht op de pedalen duwt, maar het kan in zeldzame gevallen voorkomen dat de pallen en het palwiel in de naaf nadien
geluid maken. Dit hoort bij het schakelen. Het is eveneens mogelijk dat er tijdelijk een luid geluid te horen is indien er met de E-BIKE enz. wordt
geschakeld en er hard op de pedalen wordt getrapt, maar dit is normaal.
De interne naaf is niet volledig waterdicht. Gebruik de naaf niet op plaatsen waar er water in kan komen. Gebruik ook geen water onder hoge druk
om de naaf te reinigen. Gebeurt dit wel, dan kan het interne mechanisme gaan roesten.
Demonteer de naaf niet. Als deze gedemonteerd moet worden, raadpleeg dan de aankoopdealer.
Alle onderstaande fenomenen kunnen optreden bij een ingebouwd schakelmechanisme en geven niet aan dat de interne onderdelen defect zijn.
Fenomeen
Naaftypes
Versnellingsposities
waarbij fenomenen
kunnen optreden
Voor terugtrapremmen
Voor roller brakes/
V-brakes
Er is een geluid te horen wanneer de pedalen ronddraaien. × -
Alle versnellingsposities
behalve 1e
Er is geluid te horen wanneer de fiets naar achteren wordt
geduwd.
× ×
Alle versnellingsposities
behalve 1e
De naaf heeft een ingebouwd mechanisme om het schakelen
te vereenvoudigen. W
anneer het mechanisme tijdens het
schakelen werkt, kan er geluid te horen en trillingen te
voelen zijn.
× × Alle versnellingen
Afhankelijk van de versnelling kan het schakelen anders
aanvoelen.
× × Alle versnellingen
Wanneer tijdens het fietsen de pedalen worden gestopt, is er
een geluid te horen.
× - Alle versnellingen
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
pc-verbindingsapparaat
Sluit het pc-verbindingsapparaat rechtstreeks op een computer aan zonder gebruik te maken van tussenapparatuur, zoals een USB-hub.
Ga niet fietsen zolang het pc-verbindingsapparaat en de kabel er nog op zijn aangesloten.
Sluit niet twee of meer van dezelfde eenheden aan op dezelfde aansluiting. Volgt u deze aanwijzingen niet op, dan is het mogelijk dat de eenheden
niet correct werken.
Sluit eenheden niet aan en ontkoppel ze niet terwijl de herkenningsprocedure wordt uitgevoerd of nadat deze is voltooid. Volgt u deze aanwijzingen
niet op, dan is het mogelijk dat de eenheden niet correct werken.
Raadpleeg de procedures die in de gebruikershandleiding worden gegeven voor het E-TUBE PROJECT bij het aansluiten en ontkoppelen van eenheden.
De aansluiting van de pc-verbindingskabel wordt losser nadat de kabel meerdere keren is aangesloten en ontkoppeld. Vervang in dat geval de kabel.
Sluit geen twee of meer pc-verbindingseenheden tegelijkertijd aan. Als twee of meer eenheden zijn aangesloten, werken ze niet naar behoren.
Bovendien kan het nodig zijn om de pc opnieuw op te starten als er bedieningsfouten optreden.
Pc-verbindingsapparaten kunnen niet worden gebruikt terwijl de lader is aangesloten.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Plaats blinde pluggen op de ongebruikte E-TUBE poort.
Gebruik altijd het originele SHIMANO-gereedschap TL-EW02 om de elektrische kabels te verwijderen.
De motoren van de motoreenheid kunnen niet worden gerepareerd.
Neem contact op met SHIMANO voor informatie betreffende de verzending van de acculader naar Zuid-Korea en Maleisië.
U moet de tandwielen periodiek reinigen met een neutraal schoonmaakmiddel. Het reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het
smeren ervan kan tevens een effectieve manier zijn om de levensduur van de tandwielen en de ketting te verlengen.
VEILIGHEID VOOROP
7
Als de ketting gaat slippen, moeten de tandkransen en de ketting bij een dealer of agentschap worden vervangen.
Naaf met intern schakelmechanisme
Voor een goede werking van het product raden wij u aan om onderhoud uit te laten voeren door het verkooppunt of een distributeur, zoals het
verversen van de interne olie of het smeren na 1000 km fietsen vanaf het moment dat u de fiets voor het eerst gebruikt en vervolgens op jaarlijkse
basis (of iedere 2000 km als u de fiets heel vaak gebruikt). Als de fiets wordt gebruikt in barre omstandigheden, is onderhoud vaker vereist.
Wanneer u de olie ververst, gebruikt dan WB-onderhoudsolie of de WB-onderhoudsolieset.
Als er geen WB-onderhoudsolie wordt gebruikt, kunnen er problemen ontstaan, zoals olielekkage of schakelproblemen.
Specificaties terugtraprem
Als de wielen niet soepel ronddraaien, moet u de remblokken vervangen of invetten. Neem contact op met de dealer waar u de aankoop heeft gedaan.
Elektrische kabels / Elektrische kabelafdekkingen
Zet de elektrische kabels vast met een kabelbinder, zodat ze niet tegen de kettingbladen, tandkransen of banden kunnen komen.
Het kleefmiddel is niet al te krachtig om te voorkomen dat de lak van het frame losraakt wanneer de elektrische kabelafdekking verwijderd wordt,
zoals bij het vervangen van de elektrische kabels. Als de elektrische kabelafdekking los is komen te zitten, vervang deze door een nieuwe. Trek niet te
hard aan de kabelafdekking bij het verwijderen. Als dit het geval is, zal de lak op het frame ook loskomen.
De draadhouders die bevestigd zijn aan het type met ingebouwde elektrische kabels (EW-SD50-I) mogen niet worden verwijderd.
De kabelhouders voorkomen dat de elektrische kabels in het frame verschuiven.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Opmerkingen over het opnieuw plaatsen en vervangen van onderdelen
Wanneer het product opnieuw wordt gemonteerd of vervangen, wordt het automatisch herkend door het systeem zodat het conform de instellingen
kan functioneren.
Als het systeem na hermontage en vervanging niet werkt, volg dan onderstaande herstartprocedure voor het systeem om de werking van het systeem
te controleren.
Als u de onderdelenconfiguratie wijzigt of constateert dat het systeem incorrect functioneert, moet u de E-TUBE PROJECT software gebruiken om de
firmware van elk onderdeel bij te werken tot de nieuwste versie en het systeem opnieuw controleren. Controleer ook of u over de nieuwste versie van
de E-TUBE PROJECT software beschikt. Als u niet de laatste softwareversie hebt, is deze mogelijk niet compatibel met alle onderdelen of zijn niet alle
productfuncties beschikbaar.
Specificaties interne naafversnelling
We adviseren dat het voorste kettingblad een bandmaat van 28 duin of kleiner heeft en zodanig wordt geplaatst dat de overbrengingsverhouding
ongeveer 1,4 is zoals getoond in de onderstaande tabel.
Kettingblad CS-C7000
34 24
38 27
42 30
Raadpleeg de onderstaande tabel voor informatie over overbrengingsverhoudingen die kunnen worden gebruikt.
VEILIGHEID VOOROP
8
Wieldiameter 24 duin 26 duin 27 duin
CS-C7000
(aantal tanden)
30 27 24 30 27 24 30 27 24
Kettingblad (aantal tanden)
30 - - - - - - - - -
31 - - 1,29 - - 1,29 - - 1,29
32 - - 1,33 - - 1,33 - - 1,33
33 - - 1,38 - - 1,38 - - 1,38
34 - - 1,42 - - 1,42 - - 1,42
35 - 1,30 1,46 - 1,30 1,46 - 1,30 1,46
36 - 1,33 1,50 - 1,33 1,50 - 1,33 1,50*
37 - 1,37 1,54 - 1,37 1,54* - 1,37 1,54*
38 1,27 1,41 1,58 1,27 1,41 1,58* 1,27 1,41 -
39 1,30 1,44 1,63 1,30 1,44 - 1,30 1,44 -
40 1,33 1,48 1,67* 1,33 1,48 - 1,33 1,48* -
41 1,37 1,52 1,71* 1,37 1,52 - 1,37 1,52* -
42 1,40 1,56 1,75* 1,40 1,56* - 1,40 1,56* -
43 1,43 1,59 - 1,43 1,59* - 1,43 - -
44 1,47 1,63 - 1,47 - - 1,47 - -
45 1,50 1,67* - 1,50 - - 1,50* - -
Wieldiameter 700C 28 duin
CS-C7000
(aantal tanden)
30 27 24 30 27 24
Kettingblad (aantal tanden)
30 - - - - - -
31 - - 1,29 - - 1,29
32 - - 1,33 - - 1,33
33 - - 1,38 - - 1,38
34 - - 1,42 - - 1,42
35 - 1,30 1,46* - 1,30 1,46*
36 - 1,33 1,50* - 1,33 1,50*
37 - 1,37 - - 1,37 -
38 1,27 1,41 - 1,27 1,41 -
39 1,30 1,44* - 1,30 1,44* -
40 1,33 1,48* - 1,33 1,48* -
41 1,37 1,52* - 1,37 - -
42 1,40 - - 1,40 - -
43 1,43 - - 1,43* - -
44 1,47* - - 1,47* - -
45 1,50* - - 1,50* - -
* Kan worden gebruikt, behalve met specificaties van terugtraprem.
-: Kan niet worden gebruikt
Specificaties terugtraprem
Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakpatroon. Wielen met een radiaal spaakpatroon mogen niet worden gebruikt. De spaken kunnen dan beschadigd
raken of er kunnen geluiden te horen zijn tijdens het remmen.
Als het wiel stijf en moeilijk draait, moet u de remblokken vervangen of met vet smeren.
Gebruik alleen het speciale vet voor de remblokken. Bij gebruik van een smeermiddelenset moet u de remblokken verwijderen om contact met de olie
te vermijden.
VEILIGHEID VOOROP
9
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Aansluiting op en communicatie met de pc
Een pc-verbindingsapparaat kan worden gebruikt om een pc op de fiets (systeem of onderdelen) aan te sluiten. Een E-TUBE PROJECT kan worden gebruikt
voor het uitvoeren van bijvoorbeeld aanpassingen van individuele onderdelen of het hele systeem aan persoonlijke wensen en het updaten vande firmware.
Als u niet de meest recente versies van E-TUBE PROJECT-software en -firmware voor elk onderdeel gebruikt, kan dit zorgen voor problemen bij het
bedienen van de fiets. Controleer de softwareversie en update deze tot de nieuwste versie.
pc-verbindingsapparaat E-TUBE PROJECT Firmware
SM-BMR2/SM-BTR2
SM-PCE1/SM-PCE02/SM-BCR2
Versie 2.6.0 of later Versie 3.0.0 of later
BT-DN110/BM-DN100 Versie 3.0.0 of later
Versie 4.0.0 of later
BT-DN110-A Versie 3.3.2 of later
Aansluiting op en communicatie met smartphone of tablet
U kunt enkele componenten of het systeem aanpassen en firmware updaten met behulp van E-TUBE PROJECT voor smartphones/tablets na het
aansluiten van de fiets (systeem of componenten) op een smartphone of tablet via Bluetooth LE.
E-TUBE PROJECT: app voor smartphones/tablets
Firmware: de software in ieder onderdeel
Ontkoppel Bluetooth LE als E-TUBE PROJECT niet wordt gebruikt voor smartphones/tablets.
Als het systeeminformatiedisplay wordt gebruikt zonder ontkoppelen van Bluetooth LE, dan kan dit resulteren in een hoog accuverbruik.
Over compatibiliteit met E-TUBE PROJECT
Ga naar de onderstaande website voor informatie over compatibiliteit met E-TUBE PROJECT.
(http://e-tubeproject.shimano.com/guide/#guide_list)
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
11
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage, afstelling en onderhoud van dit product.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
15mm moersleutel Instelbare sleutel TL-LR10
17mm moersleutel TL-EW02
TL-SGE1
(Gereedschap voor bevestigen van
motor op naaf)
MONTAGE
MONTAGE
13
MONTAGE
Raadpleeg de dealerhandleiding Interne naafversnelling-compatibele SHIMANO STEPS voor informatie over het installeren van onderdelen die niet in dit
document worden vermeld.
Montage van tandkransen op de naaf
(A)
(B)
(C)
(D)
(z)
Plaats de rechter stofkap B op de
aandrijfeenheid aan de rechterkant van
het naafhuis.
Monteer vervolgens de tandkrans en zet
deze vast met de borgring.
(z) Let op de richting
(A)
Borgring
(B)
Tandkrans
(C)
Rechter stofkap C
(D)
Aandrijfeenheid
NOTITIE
Alleen SM-C7050 en CS-C7000 kunnen
worden gebruikt met SG-C7050.
Gebruiken met inwaartse montage voor
CS-C7000.
14
MONTAGE
Motoreenheid op de naaf aanbrengen
Motoreenheid op de naaf aanbrengen
1
(z)
(y)
(y)
Controleer of de twee rode • markeringen
aan de rechterkant van de naaf in lijn
staan.
(y) • markering (rood)
(z) Moet worden gelijnd
NOTITIE
Alleen MU-UR500 kan worden gebruikt met
SG-C7050.
TECHNISCHE TIPS
Als de twee rode markeringen niet in lijn
staan, gebruik dan de TL-SGE1 om de twee
rode markeringen uit te lijnen.
Rechtsom draaien
TL-SGE1
Wordt vervolgd op de volgende pagina
15
MONTAGE
Motoreenheid op de naaf aanbrengen
2
Let erop dat de twee uitsteeksels aan de binnenkant van de motoreenheid zijn uitgelijnd
met de markering.
(A)
Achterkant van de motoreenheid
(B)
Uitstekende deeltjes
(C)
Markering (MU-UR500)
NOTITIE
Controleer of de rubberen afdichting is
aangebracht. Is dat niet het geval, breng deze
dan aan zoals in de afbeelding staat
aangegeven.
Achterkant van de motoreenheid
Rubberen afdichting
Motoreenheid
(A)
(B)
(C)
(A)
(A)
Versnellingsschakelaar
NOTITIE
De motoreenheid is in de beginpositie
geplaatst wanneer deze wordt verzonden;
monteer de motor dus zonder deze positie te
veranderen. Als de motoreenheid niet in de
beginpositie staat, druk de
versnellingsschakelaar tien keer of vaker in
om de uitsteeksels op de motoreenheid
linksom te draaien (controleer vanaf de
achterzijde van de motoreenheid). (Controleer
de schakelrichting van de
versnellingsschakelaar van te voren, omdat
deze bij het instellen van persoonlijke
voorkeuren kan zijn omgekeerd.) Als de
motor wordt geïnstalleerd zonder dat deze
op de beginpositie staat, zullen sommige
tandkransen niet gebruikt kunnen worden
enkan de naaf of de motoreenheid
beschadigd raken.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
16
MONTAGE
Motoreenheid op de naaf aanbrengen
3
(y)
(B) (A)
(C) (z)
(A)
(x)
Monteer de motoreenheid zodanig op
de naaf aan dat de markering (x) op de
motoreenheid in lijn staat met de
markering (y) op het vulstuk van de
naafblokkering.
Duw de motoreenheid vervolgens
voorzichtig op zijn plaats terwijl u deze
langzaam draait om hem in de juiste
stand op de naafas te zetten. Blijf
draaien tot de motor stopt.
Bevestig de motoreenheid vervolgens
door de L borgmoer vast te draaien.
(x) motoreenheid ● markering (zilver)
(y) vulstuk naafblokkering ● markering
(rood)
Markering waarvan de positie werd
uitgelijnd in stap 1.
(z) Buitenzijde
(A)
L borgmoer
(B)
Rechter borgmoer
(C)
Motoreenheid
Aanhaalmoment
6 - 10Nm
NOTITIE
Controleer of de geleider van de rechter
borgmoer correct in het geleidegat aan de
voorkant van de motoreenheid zit.
Geleidegat voor motoreenheid
Rechter
borgmoergeleider
17
MONTAGE
Remschijf aanbrengen
Wordt vervolgd op de volgende pagina
Remschijf aanbrengen
Breng de remschijf aan zoals in de afbeelding aangegeven.
Center lock-type
(A) (B) (C)
(A)
Remschijf
(B)
Montagering remschijf
(C)
TL-LR10
Aanhaalmoment
40 Nm
Montage van de naaf op het frame
1
Leg de ketting over de tandkrans en plaats vervolgens de naafas in het achterpad.
(A)
(B)
(A)
Achterpad
(B)
Naafas
18
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
2
Plaats antislip sluitringen rechts en links op de naafas.
Draai nu de motoreenheid zodanig dat de uitstekende delen van de asblokkeerringen in de
groeven van de achterpaden vallen.
(A)
Antislip sluitring (voor linkerkant)
(B)
Motoreenheid
(C)
Groef in achterpad
(D)
Antislip sluitring
(voor rechterkant)
(E)
Liggende achtervork
TECHNISCHE TIPS
Gebruik een asblokkeerring die past bij de
vorm van het achterpad. Links en rechts
worden verschillende asblokkeerringen
gebruikt.
Merkteken
Het uitsteeksel moet zich aan de kant van
het achterpad bevinden.
Monteer de asblokkeerring zodanig dat
het uitsteeksel stevig in de groef van het
achterpad valt aan de voor- en achterzijde
van de naafas.
7R
(A)
(D)
(E)
(B)
(C)
Achterpad
Antislip sluitring
Markering/kleur
Maat
Voor rechts Voor links
Standaard
5R/Geel 5L/Bruin θ≤20°
7R/Zwart 7L/Grijs θ≤38°
Omgekeerd 6R/Zilver 6L/Wit θ=
Omgekeerd
(volledige
kettingbeschermer)
5R/Geel 5L/Bruin θ
=0°
Verticaal 8R/Blauw 8L/Groen θ=60° - 90°
Wordt vervolgd op de volgende pagina
19
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
3
Span de ketting en zet het wiel vast op het frame met de naafmoer.
(A)
Antislip sluitring
(B)
Naafmoer
Aanhaalmoment
30 - 45 Nm
NOTITIE
Bij het aanbrengen van onderdelen zoals
een spatbordstang op de naafas, moet u
dit doen in de volgorde die in de
onderstaande afbeelding wordt getoond.
Antislip sluitring
Spatbordstang
Bagagedragerstang
Tussenring
Naafmoer
(A)
(B)
20
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
Voor terugtrapremmen
(A) (B) (C)
(E)(D)
(A)
Remarm
(B)
Klemmoer
(C)
Klemschroef
(D)
Liggende achtervork
(E)
Armklem
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
22
Wordt vervolgd op de volgende pagina
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
Aansluiting op de motoreenheid
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
Raadpleeg de dealerhandleiding Interne naafversnelling-compatibele SHIMANO STEPS voor informatie over het aansluiten van elektrische kabels op
onderdelen die niet in dit document worden vermeld.
Aansluiting op de motoreenheid
1
(A)
Sluit de kabels op de motoreenheid en
de accuhouder aan.
(A)
TL-EW02
2
Zet de elektrische kabel tijdelijk langs
het frame vast met tape, en sluit hem
aan op junction B.
NOTITIE
Leg de elektrische kabel naar de
motoreenheid aan de onderzijde van de
liggende achtervork, zodat de kabel en de
ketting elkaar niet kunnen hinderen.
23
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
Aansluiting op de motoreenheid
3
Monteer vervolgens het elektrische
kabeldeksel op het frame.
Reinig het frame met alcohol of een
ander reinigingsmiddel om vet of andere
materialen te verwijderen, zodat de
afdekking voor de kabel goed kan
worden vastgezet.
Plaats de afdekking over de kabels en
zet hem aan het frame vast.
4
Na het aansluiten van de elektrische kabels op alle onderdelen moet u de batterij plaatsen
en de werking controleren.
Controleer of er correct met de versnellingsschakelaar correct aan de achterkant kan worden
geschakeld.
24
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
Aansluiting op de motoreenheid
De elektrische kabels loskoppelen
NOTITIE
U moet de kleine waterdichte stekker niet voortdurend aansluiten en loshalen. Het waterdichte deel van de aansluiting kan slijten of vervormen, wat effect kan
hebben op de werking.
MU-UR500 Ontkoppel de kabels met het brede
uiteinde van het originele SHIMANO-
gereedschap TL-EW02.
NOTITIE
Ontkoppel de elektrische kabels met het
brede uiteinde van het originele SHIMANO-
gereedschap TL-EW02. Als u te hard trekt,
kunnen bedieningsproblemen ontstaan.
Plaats met de platte kant naar de
motoreenheid toe en kantel dit vervolgens zo
dat u de connector van de elektrische kabel
naar buiten duwt.
ONDERHOUD
26
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
De motor afstellen (aansluiting op en communicatie met de pc)
ONDERHOUD
De motor afstellen (aansluiting op en communicatie met de pc)
LET OP
Een onjuiste afstelling kan leiden tot het overslaan van de versnellingsaangrijping, waardoor de rijder ten val kan komen.
Voer alleen een afstelling uit als u een ongewoon gevoel ervaart tijdens het schakelen. Als er geen problemen zijn met schakelen, kan een onnodige afstelling de
schakelprestaties verslechteren.
[A]
[B]
(y)
(z)
(y) De afstelwaarde instellen
(z) Schakelstand
TECHNISCHE TIPS
Dit scherm is in het Engels, maar er zijn in
totaal 8 talen beschikbaar op het E-TUBE
PROJECT.
(Japans/Engels/Duits/Frans/Italiaans/Chinees/
Nederlands/Spaans)
1
Download de nieuwste versie van de E-TUBE PROJECT software van de website
(http://e-tubeproject.shimano.com)
2
Sluit SM-PCE1, SM-PCE02, of SM-BCR2 aan.
Sluit de accu aan bij het aansluiten van SM-BCR2.
3
Activeer de afstelmodus in het E-TUBE PROJECT.
4
Controleer of de afstelwaarde is ingesteld op 0 (standaard) in het E-TUBE PROJECT [A].
(1)
De waarde is op 0
ingesteld
Ga naar stap 5
(2)
De waarde is op
hoger dan 0
ingesteld
Stel de waarde in op 0 en schakel door de versnellingen
om te controleren of het abnormale geluid en het
ongewone gevoel zijn opgehouden. Schakel nu met
behulp van het E-TUBE PROJECT [B].
Als het probleem aanhoudt
Ga naar stap 5
Het probleem is verholpen
Ga naar stap 6
27
ONDERHOUD
De motor afstellen (aansluiting op en communicatie met de pc)
5
Verhoog of verlaag de afstelwaarde met één in de + of - richting in het E-TUBE PROJECT (Afbeelding [A] hieronder) en controleer het geluid
of gevoel bij hetschakelen.
*
De afstelling kan worden uitgevoerd in 4 stappen in de + richting en in 4 stappen in de – richting; een totaal afstelbereik van 8 waarden.
Schakel nu met behulp van het E-TUBE PROJECT [B].
(1)
Het probleem is
verholpen
Controleer tijdens het veranderen van de afstelwaarde nogmaals in dezelfde richting één voor één hoe de
versnellingen bij het schakelen klinken of voelen.
Blijf de waarde aanpassen totdat het abnormale geluid of ongewone gevoel is verdwenen.
(2)
Geen teken van
verbetering
Verander de afstelwaarde opnieuw met één in dezelfde
richting en controleer het geluid of het schakelgevoel
opnieuw.
Het probleem is verholpen
Ga naar stap
5 (1)
Als het probleem aanhoudt
Ga naar stap
5 (3)
(3)
De toestand is
verslechterd
V
erander de afstelwaarde opnieuw met twee in de tegenovergestelde richting en controleer het geluid of
het schakelgevoel opnieuw.
Blijf de waarde in stapjes van één in dezelfde richting aanpassen totdat het abnormale geluid of
ongewone gevoel is verdwenen.
6
Rijd tot slot op de fiets om te controleren of het probleem is verholpen.
28
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
De motor afstellen (verbinding en communicatie met smartphone of tablet)
De motor afstellen
(verbinding en communicatie met smartphone of tablet)
LET OP
Een onjuiste afstelling kan leiden tot het overslaan van de versnellingsaangrijping, waardoor de rijder ten val kan komen.
Voer alleen een afstelling uit als u een ongewoon gevoel ervaart tijdens het schakelen. Als er geen problemen zijn met schakelen, kan een onnodige afstelling de
schakelprestaties verslechteren.
(z)
[B]
(y)
[A]
(y) De afstelwaarde instellen
(z) Schakelstand
TECHNISCHE TIPS
Dit scherm is in het Engels, maar er zijn in
totaal 8 talen beschikbaar op het E-TUBE
PROJECT.
(Japans/Engels/Duits/Frans/Italiaans/Chinees/
Nederlands/Spaans)
1
Download E-TUBE PROJECT voor smartphones/tablets.
2
Breng een Bluetooth LE-verbinding tot stand met een smartphone of een tablet en raadpleeg hierbij het gedeelte "Over draadloze functies
(SC-MT800)".
3
Activeer de afstelmodus in het E-TUBE PROJECT.
4
Controleer of de afstelwaarde is ingesteld op 0 (standaard) in het E-TUBE PROJECT [A].
(1)
De waarde is op 0
ingesteld
Ga naar stap 5
(2)
De waarde is op
hoger dan 0
ingesteld
Stel de waarde in op 0 en schakel door de versnellingen
om te controleren of het abnormale geluid en het
ongewone gevoel zijn opgehouden. Schakel nu met
behulp van het E-TUBE PROJECT [B].
Als het probleem aanhoudt
Ga naar stap 5
Het probleem is verholpen
Ga naar stap 6
29
ONDERHOUD
De motor afstellen (verbinding en communicatie met smartphone of tablet)
5
Verhoog of verlaag de afstelwaarde met één in de + of - richting in het E-TUBE PROJECT (Afbeelding [A] hieronder) en controleer het geluid
of gevoel bij hetschakelen.
*
De afstelling kan worden uitgevoerd in 4 stappen in de + richting en in 4 stappen in de – richting; een totaal afstelbereik van 8 waarden.
Schakel nu met behulp van het E-TUBE PROJECT [B].
(1)
Het probleem is
verholpen
Controleer tijdens het veranderen van de afstelwaarde nogmaals in dezelfde richting één voor één hoe
deversnellingen bij het schakelen klinken of voelen.
Blijf de waarde aanpassen totdat het abnormale geluid of ongewone gevoel is verdwenen.
(2)
Geen teken van
verbetering
Verander de afstelwaarde opnieuw met één in dezelfde
richting en controleer het geluid of het schakelgevoel
opnieuw.
Het probleem is verholpen
Ga naar
stap5(1)
Als het probleem aanhoudt
Ga naar
stap5(3)
(3)
De toestand is
verslechterd
Verander de afstelwaarde opnieuw met twee in de tegenovergestelde richting en controleer het geluid
ofhet schakelgevoel opnieuw.
Blijf de waarde in stapjes van één in dezelfde richting aanpassen totdat het abnormale geluid of
ongewone gevoel is verdwenen.
6
Rijd tot slot op de fiets om te controleren of het probleem is verholpen.
30
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Olie-onderhoud interne eenheid
Olie-onderhoud interne eenheid
(A)
Voor een goede werking van het product
raden wij u aan om onderhoud uit te
laten voeren door het verkooppunt of
een distributeur, zoals het jaarlijks
smeren van de interne onderdelen vanaf
het moment dat u de fiets voor het eerst
gebruikt (of iedere 2000 km als u de fiets
heel vaak gebruikt).
Als de fiets wordt gebruikt in barre
omstandigheden, is onderhoud vaker
vereist. Ook raden wij u aan om bij
onderhoud naafvet van SHIMANO voor
interne naafversnellingen of een
smeerset te gebruiken.
Als u geen SHIMANO-vet of een smeerset
van SHIMANO gebruikt kan dit tot
problemen leiden, zoals foutief
schakelen.
(A)
WB onderhoudsolieset
(Y00298010)
1
(z)
Vul de houder met onderhoudsolie tot
een hoogte van 95 mm.
(z) 95mm
2
(z)
Dompel de interne eenheid in de olie
vanaf de linkerzijde totdat de olie tot
aan ringwiel 1 komt, zoals in de
afbeelding.
(z) Ringwiel 1
3
Houd de interne eenheid ongeveer
90seconden ondergedompeld.
31
ONDERHOUD
Olie-onderhoud interne eenheid
4
Haal de interne eenheid uit de olie.
5
Laat overtollige olie gedurende
ongeveer 60 seconden afdruipen.
6
Zet de naaf weer in elkaar.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32

Shimano CS-C7000 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual