Shimano MU-UR510 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual

Deze handleiding is ook geschikt voor

(Dutch)
DM-CASG003-03
Nexus
SG-C7050-5V
SG-C7050-5R
SG-C7050-5D
SG-C7050-5C
SM-C7050
CS-C7000
MU-UR510
MU-UR500
Dealerhandleiding
RACE MTB Trekking
Stads-toer/
comfort-fiets
ST
ADS-SPORT E-BIKE
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ................................................................................. 3
VEILIGHEID VOOROP ............................................................................................. 4
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN ................................................... 13
MONTAGE ............................................................................................................ 15
Motoreenheid op de naaf aanbrengen .................................................................................................... 16
Remschijf aanbrengen ...............................................................................................................................19
Montage van de naaf op het frame .........................................................................................................19
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS ................................................... 25
Aansluiting op de motoreenheid .............................................................................................................. 25
ONDERHOUD ....................................................................................................... 29
De motor afstellen (aansluiting op en communicatie met de pc) ..........................................................29
De motor afstellen
(verbinding en communicatie met smartphone of tablet)
...................................................................... 31
Olie-onderhoud van de interne eenheid (olie-onderhoudsset: Y00298010) ..........................................33
BELANGRIJKE MEDEDELING
3
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de hand
van de dealerhandleidingen te installeren.
Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie. Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop
of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle onderhoudsinstructies en technische documenten zijn online beschikbaar op https://si.shimano.com.
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-kantoren om
een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Het Bluetooth
®
woordmerk en de logo’s zijn geregistreerde handelsmerken van Bluetooth SIG, Inc. en het gebruik van dergelijke merken door
SHIMANO INC. is onder licentie.
Andere handelsmerken en handelsnamen zijn het eigendom van hun respectieve eigenaars.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving
tevoorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken bij
incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
VEILIGHEID VOOROP
4
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg de instructies in de handleidingen tijdens de installatie van het product.
Wij raden aan om uitsluitend originele SHIMANO-onderdelen te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of beschadigd
raken, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien kunnen er, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, problemen ontstaan en kunt u plotseling vallen met mogelijk ernstig letsel tot
gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Onderhoudsintervallen hangen af van het gebruik en de rijomstandigheden. Reinig de ketting regelmatig met een geschikte kettingreiniger.
Gebruiknooit alkalische of zure oplosmiddelen, zoals roestverwijderaars. Worden dergelijke oplosmiddelen wel gebruikt, dan kan de ketting breken
en kan er ernstig letsel ontstaan.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn, voordat u gaat fietsen.Als de wielen op enigerlei wijze los zitten, kunnen ze loskomen van de fiets met
ernstig letsel tot gevolg.
Controleer de ketting op beschadigingen (vervormingen of barsten), overslaan of andere abnormale omstandigheden, zoals onbedoeld overschakelen.
Neem contact op met een dealer of een agentschap als er sprake is van problemen. De ketting kan breken en u kunt vallen.
Rem
Afhankelijk van het model kan iedere fiets iets anders aanvoelen.
Zorg daarom dat u de juiste remtechniek (waaronder de druk op de remgreep en de controlekenmerken van de fiets) en bediening van uw fiets leert
kennen. Als het remsysteem op een onjuiste wijze wordt gebruikt, kan de controle worden verloren of de fiets omvallen met ernstig letsel tot gevolg.
Raadpleeg een fietsenmaker of de gebruikershandleiding voor een juiste bediening. Het is ook belangrijk dat u oefent met fietsen, remmen, enz.
Als u te hard remt met de voorrem, kan het voorwiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat fietsen.
De benodigde remafstand is langer bij nat weer. Fiets langzamer en bedien de remmen vroeg en gelijkmatig.
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kunt u van de fiets vallen. Voorkom dit door langzamer te fietsen en de
remmen vroeg en gelijkmatig te bedienen.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Zorg bij het monteren van de naaf op het frame dat u de juiste antislip sluitringen aan de linker- en rechterkant monteert, en draai de naafmoeren
stevig vast tot het opgegeven aanhaalmoment. Als er slechts aan één kant een anti-slip onderlegring wordt aangebracht of als de naafmoer niet
volledig is aangehaald, kan de onderlegring loskomen. Hierdoor gaan de naafas en de motor draaien, waardoor de kabel los kan komen of de motor
beschadigd kan raken.
Monteer het wiel met 3x of 4x spaakpatroon. Zet de spaken niet radiaal.
De spaken kunnen dan beschadigd raken of er kunnen geluiden te horen zijn tijdens het remmen.
Schijfrem
Houd uw vingers uit de buurt van de draaiende remschijf. De remschijf is scherp genoeg om ernstig letsel aan uw
vingers toe te brengen als deze in de openingen van de remschijf terechtkomen wanneer deze beweegt.
De remklauwen en remschijf worden heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders kunt
u brandwonden oplopen.
Laat geen olie of vet op de remschijf en remblokken komen. Anders zullen de remmen mogelijk niet goed werken.
Als er olie of vet op de remblokken terechtkomt, moet u een fietsenmaker of verkooppunt raadplegen. Anders zullen de remmen mogelijk niet
goedwerken.
VEILIGHEID VOOROP
5
Als er tijdens het remmen geluiden te horen zijn, is het mogelijk dat de remblokken tot aan de slijtagelimiet
zijnversleten.
Nadat u heeft gecontroleerd dat het remsysteem voldoende is afgekoeld, gaat u na dat elk remblok minimaal
0,5mm dik is. Of neem contact op met een dealer of een agentschap.
0,5mm2mm
Als de remschijf barsten vertoont of vervormd is, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op met een dealer of een agentschap.
Als de remschijf tot op 1,5 mm of minder is versleten of als het aluminium zichtbaar wordt, gebruik de remmen dan niet meer en neem contact op
met een dealer of een agentschap. De remschijf kan breken en u kunt van de fiets vallen.
Terugtraprem
De terugtraprem wordt heet wanneer er wordt geremd. Raak ze tijdens het fietsen of direct na het afstappen dus niet aan. Anders kunt u
brandwonden oplopen.
Terugtrapremnaaf
Wanneer u een omgekeerd achterpad gebruikt, moet u de ketting spannen met een kettingsteller.
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Schijfrem
Om de prestaties van de remblokken en remschijf te optimaliseren, voert u de inremprocedure uit zoals wordt uitgelegd in de stappen hieronder:
1. Rijd met de fiets op een vlak en veilig terrein zonder obstakels en versnel naar een gematigde snelheid.
2. Bedien de remgreep totdat u afremt tot loopsnelheid. Doe dit met één remgreep tegelijk. Wees voorzichtig bij het uitvoeren van deze procedure.
Bedien u remgreep altijd met mate, vooral wanneer u de voorrem inremt.
3. Herhaal de stappen 1 en 2 minstens 20 keer voor zowel de voor- als achterremmen. Terwijl u de procedure herhaalt, zal de remkracht toenemen.
Terugtraprem
Als u voortdurend remt tijdens lange afdalingen, worden de interne onderdelen van de rem zeer heet. Dit vermindert de remprestaties en kan ook
de hoeveel remvet in de rem verlagen, wat kan zorgen voor problemen zoals abnormaal abrupt remmen.
Draai het wiel en controleer of de remkracht van de terugtraprem correct is.
Rollenrem
Als de rem vaak wordt gebruikt, kan het gebied rond de rem heet worden. Raak het gebied
rond de rem na het fietsen ten minste 30 minuten niet aan.
Gebied rond de rem
Als u voortdurend remt tijdens lange afdalingen, worden de interne onderdelen van de rem zeer heet. Dit vermindert de remprestaties en kan ook de
hoeveelheid remvet in de rem verlagen, wat kan leiden tot problemen zoals abnormaal abrupt remmen.
De remeenheid en de voornaafeenheid mogen nooit worden gedemonteerd. Als ze zijn gedemonteerd zullen ze niet meer correct werken.
VEILIGHEID VOOROP
6
NOTITIE
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Dit is een kleine waterdichte stekker. Koppel en ontkoppel de elektrische kabel dus niet te dikwijls na elkaar. Dit kan de werking in het gedrang
brengen.
Laat geen water in de E-TUBE poort komen.
De onderdelen zijn volledig waterdicht, zodat ze in natte weersomstandigheden kunnen worden gebruikt. Dompel ze echter niet onder in water.
Maak de fiets niet schoon in een wasstraat met hogedrukspuit. Als er water in een van de onderdelen komt, kan dit leiden tot bedieningsproblemen
enroestvorming.
Ga voorzichtig om met het product en voorkom dat het aan sterke schokken wordt blootgesteld.
Gebruik geen verdunningsmiddelen of vergelijkbare stoffen voor het reinigen van de producten. Door dergelijke materialen kan het oppervlak
wordenbeschadigd.
Neem contact op met de plaats van aankoop voor updates van de software. De nieuwste informatie vindt u op de website van SHIMANO.
U kunt schakelen terwijl u licht op de pedalen duwt, maar het kan in zeldzame gevallen voorkomen dat de pallen en het palwiel in de naaf nadien
geluid maken. Dit hoort bij het schakelen. Het is eveneens mogelijk dat er tijdelijk een luid geluid te horen is indien er met de E-BIKE enz. wordt
geschakeld en er hard op de pedalen wordt getrapt, maar dit is normaal.
De interne naaf is niet volledig waterdicht. Gebruik de naaf niet op plaatsen waar er water in kan komen. Gebruik ook geen water onder hoge druk
om de naaf te reinigen. Gebeurt dit wel, dan kan het interne mechanisme gaan roesten.
Demonteer de naaf niet. Als deze gedemonteerd moet worden, raadpleeg dan de aankoopdealer.
Alle onderstaande fenomenen kunnen optreden bij een ingebouwd schakelmechanisme en geven niet aan dat de interne onderdelen defect zijn.
Fenomeen
Naaftypes
Versnellingsposities
waarbij fenomenen
kunnen optreden
Voor terugtrapremmen
Voor roller brakes/
V-brakes
Er is een geluid te horen wanneer de pedalen ronddraaien. × -
Alle versnellingsposities
behalve 1e
Er is geluid te horen wanneer de fiets naar achteren wordt
geduwd.
× ×
Alle versnellingsposities
behalve 1e
De naaf heeft een ingebouwd mechanisme om het schakelen
te vereenvoudigen. W
anneer het mechanisme tijdens het
schakelen werkt, kan er geluid te horen en trillingen te
voelen zijn.
× × Alle versnellingen
Afhankelijk van de versnelling kan het schakelen anders
aanvoelen.
× × Alle versnellingen
Wanneer tijdens het fietsen de pedalen worden gestopt, is er
een geluid te horen.
× - Alle versnellingen
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
pc-verbindingsapparaat
Sluit het pc-verbindingsapparaat rechtstreeks op een computer aan zonder gebruik te maken van tussenapparatuur, zoals een USB-hub.
Ga niet fietsen zolang het pc-verbindingsapparaat en de kabel er nog op zijn aangesloten.
Sluit niet twee of meer van dezelfde eenheden aan op dezelfde aansluiting. Volgt u deze aanwijzingen niet op, dan is het mogelijk dat de eenheden
niet correct werken.
Sluit eenheden niet aan en ontkoppel ze niet terwijl de herkenningsprocedure wordt uitgevoerd of nadat deze is voltooid. Volgt u deze aanwijzingen
niet op, dan is het mogelijk dat de eenheden niet correct werken.
Raadpleeg de procedures die in de gebruikershandleiding worden gegeven voor het E-TUBE PROJECT bij het aansluiten en ontkoppelen van eenheden.
De aansluiting van de pc-verbindingskabel wordt losser nadat de kabel meerdere keren is aangesloten en ontkoppeld. Vervang in dat geval de kabel.
Sluit geen twee of meer pc-verbindingseenheden tegelijkertijd aan. Als twee of meer eenheden zijn aangesloten, werken ze niet naar behoren.
Bovendien kan het nodig zijn om de pc opnieuw op te starten als er bedieningsfouten optreden.
Pc-verbindingsapparaten kunnen niet worden gebruikt terwijl de lader is aangesloten.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Plaats blinde pluggen op de ongebruikte E-TUBE poort.
Gebruik altijd het originele SHIMANO-gereedschap TL-EW02 om de elektrische kabels te verwijderen.
De motoren van de motoreenheid kunnen niet worden gerepareerd.
Neem contact op met SHIMANO voor informatie betreffende de verzending van de acculader naar Zuid-Korea en Maleisië.
U moet de tandwielen periodiek reinigen met een neutraal schoonmaakmiddel. Het reinigen van de ketting met een neutraal reinigingsmiddel en het
smeren ervan kan tevens een effectieve manier zijn om de levensduur van de tandwielen en de ketting te verlengen.
Als de ketting gaat slippen, moeten de tandkransen en de ketting bij een dealer of agentschap worden vervangen.
VEILIGHEID VOOROP
7
Interne naafversnelling
Voor een goede werking van het product raden wij u aan om onderhoud uit te laten voeren door de plaats van aankoop of een distributeur, zoals
het verversen van de interne olie of het smeren na 1000 km fietsen vanaf het moment dat u de fiets voor het eerst gebruikt en vervolgens op
jaarlijkse basis (of iedere 2000 km als u de fiets heel vaak gebruikt). Als de fiets wordt gebruikt in barre omstandigheden, is onderhoud vaker vereist.
Ook raden wij u aan om bij onderhoud naafvet van SHIMANO voor interne naafversnellingen of een smeerset te gebruiken. Als u geen SHIMANO-vet
of een smeerset van SHIMANO gebruikt, kan dit tot problemen leiden, zoals foutief schakelen.
Specificaties terugtraprem
Als de wielen niet soepel ronddraaien, moet u de remblokken vervangen of invetten. Neem contact op met de fietsenmaker waar u de aankoop heeft
gedaan.
Elektrische kabels
Er zijn twee types elektrische kabels: de EW-SD300 en de EW-SD50. De ondersteunde elektrische kabel verschilt naargelang het model. Controleer op
voorhand de specificaties voor onderdelen op de SHIMANO-productwebsite (https://productinfo.shimano.com/).
Het originele SHIMANO-gereedschap voor montage/het verwijderen en de accessoires voor bedrading verschillen voor de EW-SD300 en de EW-SD50
zoals hieronder getoond. Zorg dat u een compatibel product gebruikt.
Productnaam Beoogd gebruik Type EW-SD50 Type EW-SD300
Origineel SHIMANO-
gereedschap
De elektrische kabel
aansluiten / loskoppelen
TL-EW02 TL-EW300
Dummy plug Lege poorten afschermen Y6VE15000 Y7HE30000
Clip voor elektrische
kabel
De bedrading en de
rembuitenkabel / remleiding
samenbinden
Y70H98040
EW-CL300-S
(voor derailleurbuitenkabel)
EW-CL300-M
(voor rembuitenkabel en remleiding)
Koordafdekking
De elektrische kabel (externe
bedrading) ondersteunen /
beschermen
SM-EWC2 EW-CC300
Dichtingsringen
Monteren op het gat voor het
plaatsen van draad, van een
frame dat interne bedrading
ondersteunt
SM-GM01
SM-GM02
EW-GM300-S
EW-GM300-M
Klemband voor elektrische
kabel
De elektrische kabel (externe
bedrading voor plat stuur)
ondersteunen
SM-EWE1
EW-CB300-S
EW-CB300-M
EW-CB300-L
Aansluitblok [A]
De bedrading rond de cockpit
samenbrengen. Bevat ook
functies voor het wijzigen van
de schakelmodus enz.
EW-RS910
SM-EW90-A
SM-EW90-B
-
Aansluitblok [B]
De bedrading binnen en buiten
het frame vertakken /
samenbrengen
SM-JC41
SM-JC40
EW-JC200
EW-JC130
EW-JC304
EW-JC302
Conversieadapter
Aansluiten van de EW-SD50 en
EW-SD300
EW-AD305
Zet de elektrische kabels vast met een kabelbinder, zodat ze niet tegen de kettingbladen, tandkransen of banden kunnen komen.
De kabelhouders die bevestigd zijn aan het type met ingebouwde elektrische kabels (EW-SD50-I/EW-SD300-I) mogen niet worden verwijderd.
De kabelhouders voorkomen dat de elektrische kabels in het frame verschuiven.
VEILIGHEID VOOROP
8
EW-SD50
Wanneer u de EW-SD50 aansluit, gebruikt u de methode die in de figuur staat aangegeven. Bij het aansluiten, duwt u deze recht naar binnen tot u
hem op zijn plaats hoort klikken.
E-TUBE-poort
Stekker
TL-EW02
Wanneer u de EW-SD50 ontkoppelt, tilt u de TL-EW02 recht omhoog, zoals aangegeven in (A), of gebruik de TL-EW02 als een greep zoals staat
aangegeven in (B).
(A)
(B)
EW-SD300
Wanneer u de EW-SD300 aansluit of loskoppelt, gebruikt u de methode die in de figuur staat aangegeven. Bij het aansluiten, duwt u deze recht naar
binnen tot u hem op zijn plaats hoort klikken.
E-TUBE-poort
TL-EW300
Stekker
Wanneer u de EW-SD300 aansluit, kunt u ook de onderstaande methode gebruiken.
Wanneer u de EW-SD300 loskoppelt, kunt u ook de onderstaande methode gebruiken. Til de TL-EW300 recht omhoog, zoals staat aangegeven in (A),
of gebruik de TL-EW300 als een greep zoals staat aangegeven in (B).
(A)
(B)
Afdekking elektrische kabel/koordafdekking
Als de afdekking elektrische kabel/koordafdekking vervormd is, kan de kleefstof zwakker worden. Om vervorming te voorkomen, moet u de
afdekking niet bewaren in direct zonlicht en op hete en vochtige plekken.
Als er vuil of olie op het frame zit, of als het oppervlak ruw is, kan de kleefstof verzwakken.
Afhankelijk van de verflaag op het frame kan de kleefstof verzwakken.
Twee à drie dagen na het bevestigen van de afdekking elektrische kabel/koordafdekking wordt de kleefstof sterker.
VEILIGHEID VOOROP
9
De lijm is niet al te krachtig om te voorkomen dat de lak van het frame losraakt wanneer de afdekking elektrische kabel/koordafdekking verwijderd
wordt, zoals bij het vervangen van de elektrische kabels. Als de afdekking elektrische kabel/koordafdekking los is komen te zitten, vervang deze dan
door een nieuwe afdekking. Bij het verwijderen van de afdekking elektrische kabel/koordafdekking moet u deze niet te krachtig lostrekken. Anders
zal de lak op het frame ook loskomen.
Clip voor elektrische kabel
De EW-CL300-S is gemarkeerd met een groef om deze te differentiëren van de EW-CL300-M.
Groef voor
differentiatie
EW-CL300-M EW-CL300-S
Conversieadapter
Er is een conversieadapter (EW-AD305) nodig om de EW-SD50 aan te sluiten op een onderdeel met een E-TUBE-poort voor de EW-SD300.
Elektrische kabel (EW-SD300) Elektrische kabel (EW-SD50)
Conversieadapter (EW-AD305)
.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Opmerkingen over het opnieuw plaatsen en vervangen van onderdelen
Wanneer het product opnieuw wordt gemonteerd of vervangen, wordt het automatisch herkend door het systeem zodat het conform de instellingen
kan functioneren.
Als het systeem na hermontage en vervanging niet werkt, volg dan onderstaande herstartprocedure voor het systeem om de werking van het systeem
te controleren.
Als u de onderdelenconfiguratie wijzigt of constateert dat het systeem incorrect functioneert, moet u de E-TUBE PROJECT software gebruiken om de
firmware van elk onderdeel bij te werken tot de nieuwste versie en het systeem opnieuw controleren. Controleer ook of u over de nieuwste versie van
de E-TUBE PROJECT software beschikt. Als u niet de laatste softwareversie hebt, is deze mogelijk niet compatibel met alle onderdelen of zijn niet alle
productfuncties beschikbaar.
Specificaties interne naafversnelling
Deze kettingblad- en tandkranssets zijn niet compatibel met kettingspanners.
We adviseren dat het voorste kettingblad een bandmaat van 28 duin of kleiner heeft en zodanig wordt geplaatst dat de overbrengingsverhouding
ongeveer 1,4 is zoals getoond in de onderstaande tabel.
Kettingblad CS-C7000
34 24
38 27
42 30
VEILIGHEID VOOROP
10
Raadpleeg de onderstaande tabel voor informatie over overbrengingsverhoudingen die kunnen worden gebruikt.
Wieldiameter 24 duin 26 duin 27 duin
CS-C7000 aantal
tanden
30 27 24 30 27 24 30 27 24
Kettingblad aantal tanden
30 - - - - - - - - -
31 - - 1,29 - - 1,29 - - 1,29
32 - - 1,33 - - 1,33 - - 1,33
33 - - 1,38 - - 1,38 - - 1,38
34 - - 1,42 - - 1,42 - - 1,42
35 - 1,30 1,46 - 1,30 1,46 - 1,30 1,46
36 - 1,33 1,50 - 1,33 1,50 - 1,33 1,50*
37 - 1,37 1,54 - 1,37 1,54* - 1,37 1,54*
38 1,27 1,41 1,58 1,27 1,41 1,58* 1,27 1,41 -
39 1,30 1,44 1,63 1,30 1,44 - 1,30 1,44 -
40 1,33 1,48 1,67* 1,33 1,48 - 1,33 1,48* -
41 1,37 1,52 1,71* 1,37 1,52 - 1,37 1,52* -
42 1,40 1,56 1,75* 1,40 1,56* - 1,40 1,56* -
43 1,43 1,59 - 1,43 1,59* - 1,43 - -
44 1,47 1,63 - 1,47 - - 1,47 - -
45 1,50 1,67* - 1,50 - - 1,50* - -
Wieldiameter 700C 28 duin
CS-C7000 aantal
tanden
30 27 24 30 27 24
Kettingblad aantal tanden
30 - - - - - -
31 - - 1,29 - - 1,29
32 - - 1,33 - - 1,33
33 - - 1,38 - - 1,38
34 - - 1,42 - - 1,42
35 - 1,30 1,46* - 1,30 1,46*
36 - 1,33 1,50* - 1,33 1,50*
37 - 1,37 - - 1,37 -
38 1,27 1,41 - 1,27 1,41 -
39 1,30 1,44* - 1,30 1,44* -
40 1,33 1,48* - 1,33 1,48* -
41 1,37 1,52* - 1,37 - -
42 1,40 - - 1,40 - -
43 1,43 - - 1,43* - -
44 1,47* - - 1,47* - -
45 1,50* - - 1,50* - -
* Kan worden gebruikt, behalve met specificaties van terugtraprem.
-: Kan niet worden gebruikt
VEILIGHEID VOOROP
11
Specificaties terugtraprem
Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakpatroon. Wielen met een radiaal spaakpatroon mogen niet worden gebruikt. De spaken kunnen dan beschadigd
raken of er kunnen geluiden te horen zijn tijdens het remmen.
Als het wiel stijf en moeilijk draait, moet u de remblokken vervangen of met vet smeren.
Gebruik alleen het speciale vet voor de remblokken. Bij gebruik van een smeermiddelenset moet u de remblokken verwijderen om contact met de olie
te vermijden.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Aansluiting op en communicatie met de pc
Een pc-verbindingsapparaat kan worden gebruikt om een pc op de fiets (systeem of onderdelen) aan te sluiten. Een E-TUBE PROJECT kan worden gebruikt
voor het uitvoeren van bijvoorbeeld aanpassingen van individuele onderdelen of het hele systeem aan persoonlijke wensen en het updaten vande firmware.
Als u niet de meest recente versies van E-TUBE PROJECT-software en -firmware voor elk onderdeel gebruikt, kan dit zorgen voor problemen bij het
bedienen van de fiets. Controleer de softwareversie en update deze tot de nieuwste versie.
pc-verbindingsapparaat E-TUBE PROJECT Firmware
SM-BMR2/SM-BTR2
SM-PCE1/SM-PCE02/SM-BCR2
Versie 2.6.0 of later Versie 3.0.0 of later
BT-DN110/BM-DN100 Versie 3.0.0 of later
Versie 4.0.0 of later
BT-DN110-A Versie 3.3.2 of later
Aansluiting op en communicatie met smartphone of tablet
U kunt enkele componenten of het systeem aanpassen en firmware updaten met behulp van E-TUBE PROJECT voor smartphones/tablets na het
aansluiten van de fiets (systeem of componenten) op een smartphone of tablet via Bluetooth
®
LE.
E-TUBE PROJECT: app voor smartphones/tablets
Firmware: de software in ieder onderdeel
Ontkoppel Bluetooth LE als E-TUBE PROJECT niet wordt gebruikt voor smartphones/tablets.
Als het systeeminformatiedisplay wordt gebruikt zonder ontkoppelen van Bluetooth LE, dan kan dit resulteren in een hoog accuverbruik.
Over compatibiliteit met E-TUBE PROJECT
Ga naar de onderstaande website voor informatie over compatibiliteit met E-TUBE PROJECT.
(https://bike.shimano.com/e-tube/project/compatibillity.html)
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
13
LIJST VAN TE GEBRUIKEN GEREEDSCHAPPEN
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage, afstelling en onderhoud van dit product.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
15mm moersleutel Instelbare sleutel TL-LR10
17mm moersleutel TL-EW02 TL-EW300
TL-SGE1
(Gereedschap voor bevestigen van
motor op naaf)
MONTAGE
MONTAGE
15
MONTAGE
Raadpleeg de dealerhandleiding Interne naafversnelling-compatibele SHIMANO STEPS voor informatie over het installeren van onderdelen die niet in dit
document worden vermeld.
Montage van tandkransen op de naaf
(A)
(B)
(C)
(D)
(z)
(y)(x)
Plaats de rechter stofkap B op de
aandrijfeenheid aan de rechterkant van
het naafhuis.
Monteer vervolgens de tandkrans en zet
deze vast met de borgring.
(x)
Buitenwaartse montage: alleen
MU-UR510
(y)
Inwaartse montage: compatibel
met alle motoreenheden
(z)
Let op de richting
(A)
Borgring
(B)
Tandkrans
(C)
Rechter stofkap C
(D)
Aandrijfeenheid
NOTITIE
Alleen SM-C7050 en CS-C7000 kunnen
worden gebruikt met SG-C7050.
Bij gebruik van de motoreenheid
MU-UR510, is buitenwaarts monteren van
de tandkrans mogelijk.
16
MONTAGE
Motoreenheid op de naaf aanbrengen
Motoreenheid op de naaf aanbrengen
Tenzij anders vermeld, wordt de MU-UR500 als voorbeeld gebruikt bij deze uitleg.
1
(z)
(y)
(y)
Controleer of de twee rode • markeringen
aan de rechterkant van de naaf in lijn
staan.
(y) • markering (rood)
(z) Moet worden gelijnd
TECHNISCHE TIPS
Als de twee rode markeringen niet in lijn
staan, gebruik dan de TL-SGE1 om de twee
rode markeringen uit te lijnen.
Rechtsom draaien
TL-SGE1
Wordt vervolgd op de volgende pagina
17
MONTAGE
Motoreenheid op de naaf aanbrengen
2
Let erop dat de twee uitsteeksels aan de binnenkant van de motoreenheid zich op hun
oorspronkelijke posities bevinden.
Kijk voor MU-UR500 goed na of de markering en de uitsteeksels zijn uitgelijnd.
Kijk voor MU-UR510 goed na of de uitsteeksels zijn gepositioneerd zoals aangegeven op
de afbeelding.
(A)
Binnenkant motoreenheid
(B)
Uitsteeksel
(C)
Markering (MU-UR500)
NOTITIE
Controleer of de rubber afdichting is
aangebracht. Is dat niet het geval, breng de
rubber afdichting dan aan zoals aangegeven
op de afbeelding.
MU-UR500 MU-UR510
Rubber afdichting
Motoreenheid
Binnenkant motoreenheid
MU-UR500
(A)
(B)
(C)
MU-UR510
(B)
(A)
(A)
(A)
Versnellingsschakelaar
NOTITIE
De motoreenheid is in de beginpositie
geplaatst wanneer deze wordt verzonden.
Monteer de motor dus zonder deze positie te
veranderen. Als de motoreenheid niet in de
beginpositie staat, druk de
versnellingsschakelaar tien keer of vaker in
om de uitsteeksels op de motoreenheid
linksom te draaien (controleer vanaf de
binnenkant van de motoreenheid).
(Controleer het opschakelen en
terugschakelen van de versnellingsschakelaar
van tevoren aangezien dit kan zijn
omgewisseld door aanpassingen.) Als de
motoreenheid wordt gemonteerd zonder dat
deze op de beginpositie staat, kunnen
sommige versnellingen misschien niet
gebruikt worden en kan de naaf of de
motoreenheid beschadigd raken.
Wordt vervolgd op de volgende pagina
18
MONTAGE
Motoreenheid op de naaf aanbrengen
3
(y)
(B) (A)
(C) (z)
(A)
(x)
Monteer de motoreenheid zodanig op
de naaf aan dat de markering (x) op de
motoreenheid in lijn staat met de
markering (y) op het vulstuk van de
naafblokkering.
Duw de motoreenheid vervolgens
voorzichtig op zijn plaats terwijl u deze
langzaam draait om hem in de juiste
stand op de naafas te zetten. Blijf
draaien tot de motor stopt.
Bevestig de motoreenheid vervolgens
door de L borgmoer vast te draaien.
(x) motoreenheid ● markering (zilver)
(y) vulstuk naafblokkering ● markering
(rood)
Markering waarvan de positie werd
uitgelijnd in stap 1.
(z) Buitenzijde
(A)
L borgmoer
(B)
Rechter borgmoer
(C)
Motoreenheid
Aanhaalmoment
6 - 10Nm
NOTITIE
Controleer of de geleider van de rechter
borgmoer correct in het geleidegat aan de
voorkant van de motoreenheid zit.
Geleidegat voor motoreenheid
Rechter
borgmoergeleider
19
MONTAGE
Remschijf aanbrengen
Remschijf aanbrengen
Breng de remschijf aan zoals in de afbeelding aangegeven.
Center lock-type
(A) (B) (C)
(A)
Remschijf
(B)
Montagering remschijf
(C)
TL-LR10
Aanhaalmoment
40 Nm
Montage van de naaf op het frame
Asblokkeerring
Gebruik asblokkeerringen om de interne naafversnelling en motoreenheid aan het frame vast te zetten.
Asblokkeerringen worden ingedeeld met een markering en onderdeelkleur voor gemakkelijke identificatie. Er zijn linker- en
rechtertypes, en het rechtertype wordt normaal gebruikt aan de kettingzijde.
Raadpleeg onderstaande informatie om de asblokkeerringen te selecteren op basis van de vorm van de motoreenheid en het te
gebruiken achterpad.
Markering
MU-UR500
Wanneer het achterpad van het omgekeerde type is
Achterpad
Montagehoek van asblokkeerring en motoreenheid
5R (geel)/
5L (bruin)
6R (zilver)/
6L (wit)
7R (zwart)/
7L (grijs)
0,5°
11,5°
20°
21,5°
13°
20
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
Wanneer het achterpad van het standaardtype is
Achterpad
Montagehoek van asblokkeerring en motoreenheid
5R (geel)/
5L (bruin)
6R (zilver)/
6L (wit)
7R (zwart)/
7L (grijs)
20°
20,5°
29°
31,5°
40°
38°
38,5°
47°
49,5°
58°
16,5°
25°
Wanneer het achterpad van het rechte valtype is
Achterpad
Montagehoek van asblokkeerring
en motoreenheid
8R (blauw)/
8L (groen)
22,17°
30,67°
30°
0,67°
7,83°
MU-UR510
Wanneer het achterpad van het standaardtype is
Achterpad
Montagehoek van asblokkeerring
en motoreenheid
6R (zilver)/
6L (wit)
21
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
Wanneer het achterpad van het omgekeerde type is
Achterpad
Montagehoek van asblokkeerring
en motoreenheid
Achterpadvorm
Montagehoek van asblokkeerring
en motoreenheid
5R (geel)/
5L (bruin)
7R (zwart)/
7L (grijs)
20°
38°
Wanneer het achterpad van het rechte valtype is
Achterpad
Montagehoek van asblokkeerring
en motoreenheid
Achterpadvorm
Montagehoek van asblokkeerring
en motoreenheid
8R (blauw)/
8L (groen)
9R (lichtbruin)/
9L (lichtgroen)
10,7°
30°
Montagemethoden
1
Leg de ketting over de tandkrans en plaats vervolgens de naafas in het achterpad.
(A)
(B)
(A)
Achterpad
(B)
Naafas
Wordt vervolgd op de volgende pagina
22
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
2
Plaats antislip sluitringen rechts en links op de naafas.
Draai nu de motoreenheid zodanig dat het uitsteeksel van de asblokkeerringen in de
groeven van de achterpaden past en zet de ringen vrijwel evenwijdig aan de liggende
achtervork.
(A)
Antislip sluitring (voor linkerkant)
(B)
Motoreenheid
(C)
Groef achterpad
(D)
Antislip sluitring
(voor rechterkant)
(E)
Liggende achtervork
TECHNISCHE TIPS
Monteer de asblokkeerring met het
uitstekende deel ervan uitgelijnd met het
rechte deel van het achterpad.
Monteer de asblokkeerring zodanig dat
het uitsteeksel stevig in de groef van het
achterpad valt aan de voor- en achterzijde
van de naafas.
7R
(A)
(D)
(E)
(B)
(C)
3
Span de ketting en zet het wiel vast op het frame met de naafmoer.
(A)
Antislip sluitring
(B)
Naafmoer
Aanhaalmoment
30 - 45 Nm
NOTITIE
Bij het monteren van onderdelen zoals een
spatbordstang op de naafas, moet u dit
doen in de volgorde die in de figuur wordt
getoond.
Antislip sluitring
Spatbordstang
Bagagedragerstang
Tussenring
Naafmoer
(A)
(B)
23
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
Voor terugtrapremmen
(A) (B) (C)
(E)(D)
(A)
Remarm
(B)
Klemmoer
(C)
Klemschroef
(D)
Liggende achtervork
(E)
Armklem
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
25
Wordt vervolgd op de volgende pagina
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
Aansluiting op de motoreenheid
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
Raadpleeg de dealerhandleiding Interne naafversnelling-compatibele SHIMANO STEPS voor informatie over het aansluiten van elektrische kabels op
onderdelen die niet in dit document worden vermeld.
NOTITIE
Informatie over de elektrische kabel en het origineel SHIMANO-gereedschap wordt beschreven in “Notitie” in “VEILIGHEID VOOROP”. Zorg ervoor dat u deze
informatie raadpleegt voordat u met het werk begint.
Aansluiting op de motoreenheid
1
(A)
Sluit de kabels op de motoreenheid en
de accuhouder aan.
(A)
TL-EW02 (MU-UR500)
TL-EW300 (MU-UR510)
2
Zet de elektrische kabel tijdelijk langs
het frame vast met tape, en sluit hem
aan op aansluitblok [B].
NOTITIE
Leg de elektrische kabel naar de
motoreenheid aan de onderzijde van de
liggende achtervork, zodat de kabel en de
ketting elkaar niet kunnen hinderen.
Als de motoreenheid de MU-UR510
(EW-SD300 type) is, gebruik dan de
conversieadapter (EW-AD305) om de
EW-SD50 en EW-SD300 aan sluiten, en sluit
ze dan aan op aansluitblok [B].
26
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
Aansluiting op de motoreenheid
3
(A)
(A)
Monteer de afdekking elektrische kabel/
koordafdekking aan het frame.
Reinig het frame met alcohol of een
ander reinigingsmiddel om vet of andere
materialen te verwijderen, zodat de
afdekking elektrische kabel/
koordafdekking goed kan worden
vastgezet.
Plaats de afdekking elektrische kabel/
koordafdekking over de elektrische
kabels en zet de afdekking dan aan het
frame vast.
(A)
Afdekking elektrische kabel
(EW-SD50 type)
SM-EWC2
Koordafdekking (EW-SD300 type)
EW-CC300
4
Na het aansluiten van de elektrische kabels op alle onderdelen moet u de batterij plaatsen
en de werking controleren.
Controleer of er correct met de versnellingsschakelaar correct aan de achterkant kan worden
geschakeld.
27
AANSLUITING VAN DE ELEKTRISCHE KABELS
Aansluiting op de motoreenheid
De elektrische kabels loskoppelen
NOTITIE
U moet de kleine waterdichte stekker niet voortdurend aansluiten en loshalen. Het waterdichte deel van de aansluiting kan slijten of vervormen, wat effect kan
hebben op de werking.
Motoreenheid
(A)
Ontkoppel de elektrische kabels met het
brede uiteinde van het originele
SHIMANO-gereedschap TL-EW02.
(A)
TL-EW02 (MU-UR500)
TL-EW300 (MU-UR510)
ONDERHOUD
29
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
De motor afstellen (aansluiting op en communicatie met de pc)
ONDERHOUD
De motor afstellen (aansluiting op en communicatie met de pc)
Check https://bike.shimano.com/e-tube/project.html voor de meest recente informatie over E-TUBE PROJECT.
LET OP
Een onjuiste afstelling kan leiden tot het overslaan van de versnellingsaangrijping, waardoor de rijder ten val kan komen.
Voer alleen een afstelling uit als u een ongewoon gevoel ervaart tijdens het schakelen. Als er geen problemen zijn met schakelen, kan een onnodige afstelling de
schakelprestaties verslechteren.
[A]
[B]
(y)
(z)
(y) De afstelwaarde instellen
(z) Schakelstand
TECHNISCHE TIPS
Dit scherm is in het Engels, maar er zijn in
totaal 8 talen beschikbaar op het E-TUBE
PROJECT.
(Japans/Engels/Duits/Frans/Italiaans/Chinees/
Nederlands/Spaans)
1
Download de nieuwste versie van de E-TUBE PROJECT software van de website
(https://bike.shimano.com/e-tube/project.html)
2
Sluit SM-PCE1, SM-PCE02, of SM-BCR2 aan.
Sluit de accu aan bij het aansluiten van SM-BCR2.
3
Activeer de afstelmodus in het E-TUBE PROJECT.
4
Controleer of de afstelwaarde is ingesteld op 0 (standaard) in het E-TUBE PROJECT [A].
(1)
De waarde is op 0
ingesteld
Ga naar stap 5
(2)
De waarde is op
hoger dan 0
ingesteld
Stel de waarde in op 0 en schakel door de versnellingen
om te controleren of het abnormale geluid en het
ongewone gevoel zijn opgehouden. Schakel nu met
behulp van het E-TUBE PROJECT [B].
Als het probleem aanhoudt
Ga naar stap 5
Het probleem is verholpen
Ga naar stap 6
30
ONDERHOUD
De motor afstellen (aansluiting op en communicatie met de pc)
5
Verhoog of verlaag de afstelwaarde met één in de + of - richting in het E-TUBE PROJECT (Afbeelding [A] hieronder) en controleer het geluid
of gevoel bij hetschakelen.
*
De afstelling kan worden uitgevoerd in 4 stappen in de + richting en in 4 stappen in de – richting; een totaal afstelbereik van 8 waarden.
Schakel nu met behulp van het E-TUBE PROJECT [B].
(1)
Het probleem is
verholpen
Controleer tijdens het veranderen van de afstelwaarde nogmaals in dezelfde richting één voor één hoe de
versnellingen bij het schakelen klinken of voelen.
Blijf de waarde aanpassen totdat het abnormale geluid of ongewone gevoel is verdwenen.
(2)
Geen teken van
verbetering
Verander de afstelwaarde opnieuw met één in dezelfde
richting en controleer het geluid of het schakelgevoel
opnieuw.
Het probleem is verholpen
Ga naar stap
5 (1)
Als het probleem aanhoudt
Ga naar stap
5 (3)
(3)
De toestand is
verslechterd
V
erander de afstelwaarde opnieuw met twee in de tegenovergestelde richting en controleer het geluid of
het schakelgevoel opnieuw.
Blijf de waarde in stapjes van één in dezelfde richting aanpassen totdat het abnormale geluid of
ongewone gevoel is verdwenen.
6
Rijd tot slot op de fiets om te controleren of het probleem is verholpen.
31
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
De motor afstellen (verbinding en communicatie met smartphone of tablet)
De motor afstellen
(verbinding en communicatie met smartphone of tablet)
Check https://bike.shimano.com/e-tube/project.html voor de meest recente informatie over E-TUBE PROJECT.
LET OP
Een onjuiste afstelling kan leiden tot het overslaan van de versnellingsaangrijping, waardoor de rijder ten val kan komen.
Voer alleen een afstelling uit als u een ongewoon gevoel ervaart tijdens het schakelen. Als er geen problemen zijn met schakelen, kan een onnodige afstelling de
schakelprestaties verslechteren.
(z)
[B]
(y)
[A]
(y) De afstelwaarde instellen
(z) Schakelstand
TECHNISCHE TIPS
Dit scherm is in het Engels, maar er zijn in
totaal 8 talen beschikbaar op het E-TUBE
PROJECT.
(Japans/Engels/Duits/Frans/Italiaans/Chinees/
Nederlands/Spaans)
1
Download E-TUBE PROJECT voor smartphones/tablets.
2
Breng een Bluetooth
®
LE-verbinding tot stand met een smartphone of een tablet en raadpleeg hierbij het gedeelte "Over draadloze
functies (SC-MT800)".
3
Activeer de afstelmodus in het E-TUBE PROJECT.
4
Controleer of de afstelwaarde is ingesteld op 0 (standaard) in het E-TUBE PROJECT [A].
(1)
De waarde is op 0
ingesteld
Ga naar stap 5
(2)
De waarde is op
hoger dan 0
ingesteld
Stel de waarde in op 0 en schakel door de versnellingen
om te controleren of het abnormale geluid en het
ongewone gevoel zijn opgehouden. Schakel nu met
behulp van het E-TUBE PROJECT [B].
Als het probleem aanhoudt
Ga naar stap 5
Het probleem is verholpen
Ga naar stap 6
32
ONDERHOUD
De motor afstellen (verbinding en communicatie met smartphone of tablet)
5
Verhoog of verlaag de afstelwaarde met één in de + of - richting in het E-TUBE PROJECT (Afbeelding [A] hieronder) en controleer het geluid
of gevoel bij hetschakelen.
*
De afstelling kan worden uitgevoerd in 4 stappen in de + richting en in 4 stappen in de – richting; een totaal afstelbereik van 8 waarden.
Schakel nu met behulp van het E-TUBE PROJECT [B].
(1)
Het probleem is
verholpen
Controleer tijdens het veranderen van de afstelwaarde nogmaals in dezelfde richting één voor één hoe
deversnellingen bij het schakelen klinken of voelen.
Blijf de waarde aanpassen totdat het abnormale geluid of ongewone gevoel is verdwenen.
(2)
Geen teken van
verbetering
Verander de afstelwaarde opnieuw met één in dezelfde
richting en controleer het geluid of het schakelgevoel
opnieuw.
Het probleem is verholpen
Ga naar
stap5(1)
Als het probleem aanhoudt
Ga naar
stap5(3)
(3)
De toestand is
verslechterd
Verander de afstelwaarde opnieuw met twee in de tegenovergestelde richting en controleer het geluid
ofhet schakelgevoel opnieuw.
Blijf de waarde in stapjes van één in dezelfde richting aanpassen totdat het abnormale geluid of
ongewone gevoel is verdwenen.
6
Rijd tot slot op de fiets om te controleren of het probleem is verholpen.
33
ONDERHOUD
Olie-onderhoud van de interne eenheid (olie-onderhoudsset: Y00298010)
Olie-onderhoud van de interne eenheid (olie-onderhoudsset: Y00298010)
Inhoud van set: WB-onderhoudsolie, blik
Algemene Veiligheidsinformatie
WAARSCHUWING
Let er bij het verversen van de olie op dat er geen olie druppelt op de remschijf, de remblokken, de velg als er velgremmen worden gebruikt, enz.
Als er olie op een van deze onderdelen komt, bestaat er gevaar dat de remprestaties achteruitgaan.
Verhelp dit probleem volgens de procedures in de instructiehandleiding van het remsysteem.
Aangezien er gevaar bestaat voor ontploffingen of brand, mag er tijdens het gebruik van deze olie niet worden gerookt, gegeten of gedronken. Blijf
bovendien uit de buurt van ontstekingsbronnen, zoals hitte, vonken, open vuur of hoge temperaturen. Voorkom ook dat de olie in brand vliegt door
statische elektriciteit of andere vonken.
Werk alleen buiten of in een goed geventileerde ruimte. Als nevel of damp van olie wordt ingeademd, kan dit tot misselijkheid leiden. Zorg voor
voldoende ventilatie en gebruik een ademmasker.
Als u per ongeluk nevel of damp van een olie inademt, ga dan onmiddellijk naar een gebied met frisse lucht. Zorg dat u warm en rustig blijft, en neem
contact op met een arts, indien nodig. Als het ademen stopt, zorg dan voor kunstmatige beademing. Als er ademhalingsproblemen zijn, dien dan
zuurstof toe.
Voorzorgen met betrekking tot WB-onderhoudsolie:
Contact met de ogen kan tot irritatie leiden. Gebruik een veiligheidsbril en vermijd contact met de ogen.
Bij contact met de ogen moet u deze voor 15 minuten of langer spoelen met water; roep de hulp van een arts in indien zich abnormale symptomen
voordoen.
Contact met de huid kan leiden tot uitslag en ongemak. Draag handschoenen. In geval van contact met de huid, goed wassen met water en zeep.
Als de toestand van de huid abnormaal wordt, roep dan onmiddellijk medische hulp in.
Niet drinken. Als de olie wel wordt gedronken, mag er geen braken worden opgewekt. Laat de betroffen persoon 1 tot 2 bekers water drinken en
roep onmiddellijk medische hulp in.
Als de betroffen persoon bewusteloos raakt, dien dan niets via de mond toe. Als er spontaan wordt gebraakt, houd de persoon dan zodanig dat het
niet kan worden ingeademd.
Was na gebruik uw handen grondig.
Sluit het blik goed om te voorkomen dat er water of vuil in komt. Buiten bereik van kinderen houden. Bewaar het blik niet waar het is blootgesteld
aan direct zonlicht, temperaturen boven 40 °C, water of een hoge vochtigheidsgraad waardoor waarschijnlijk roest zal optreden, of waar
bevriezingsgevaar bestaat.
Voer gebruikte olie, oude olie of olie die voor reinigingsdoeleinden is gebruikt af volgens de plaatselijk geldende wet- en regelgeving.
Zodat het product goed blijft werken, moet de olie na de eerste afgelegde 1000 km worden vervangen en vervolgens op jaarlijkse basis (of na iedere
2000 km als er veel wordt gefietst).
Gebruik bij het uitvoeren van onderhoud WB-onderhoudsolie. Als de WB-onderhoudsolie niet wordt gebruikt, kunnen er problemen optreden, zoals
olielekkage of schakelproblemen.
Gebruikte olie afvoeren: volg de landelijke en/of lokale regels om gebruikte olie af te voeren. Ga voorzichtig te werk bij het afvoeren van de olie.
Lees deze handleiding zorgvuldig door en bewaar deze dan op een veilige plek zodat u deze later kunt raadplegen.
De nieuwste veiligheidsinformatiebladen voor het product zijn online beschikbaar via https://si.shimano.com.
34
Wordt vervolgd op de volgende pagina
ONDERHOUD
Olie-onderhoud van de interne eenheid (olie-onderhoudsset: Y00298010)
1
(z)
Vul de houder met onderhoudsolie tot
een hoogte van 95 mm.
(z) 95mm
2
(z)
Dompel de interne eenheid in de olie
vanaf de linkerzijde totdat de olie tot
aan ringwiel 1 komt, zoals in de
afbeelding.
(z) Ringwiel 1
3
Houd de interne eenheid ongeveer
90seconden ondergedompeld.
4
Haal de interne eenheid uit de olie.
5
Laat overtollige olie gedurende
ongeveer 60 seconden afdruipen.
35
ONDERHOUD
Olie-onderhoud van de interne eenheid (olie-onderhoudsset: Y00298010)
6
Zet de naaf weer in elkaar.
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36

Shimano MU-UR510 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
Deze handleiding is ook geschikt voor