Shimano BL-C6000 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual
(Dutch)
DM-HRB001-10
Dealerhandleiding
BR-C6050-F
BR-C6060-F
BR-C6000
BR-C3000
BR-C3010
BR-IM81
BR-IM86
BR-IM31
BR-IM35
BL-C6000
BL-C6010
BL-IM60-A
Roller Brake naaf
2
INHOUD
BELANGRIJKE MEDEDELING ........................................................................ 4
VEILIGHEID VOOROP ................................................................................... 5
MONTAGE .................................................................................................. 10
Te gebruiken gereedschappen ..................................................................................................................10
Montage van de hendel ............................................................................................................................11
De INTER M rem monteren op het naafhuis ............................................................................................11
Montage van de naaf op het frame .........................................................................................................12
Remkabel monteren ..................................................................................................................................16
AFSTELLING ............................................................................................... 23
De remkabel afstellen ................................................................................................................................ 23
ONDERHOUD ............................................................................................. 26
Vet aanbrengen .........................................................................................................................................26
3
Overzicht van DM-compatibele modellen
Onderdelen / Series INTER-8 INTER-7 INTER-5 INTER-3
Interne
naafversnelling
SG-C6010-8R
SG-C6000-8R
SG-C3000-7R
SG-5R30
SG-5R35
SG-3R40
Remgreep
BL-C6010
BL-IM60-A
BL-IM45
BL-IM65
BL-IM60
BL-C6000
Roller Brake naaf
BR-C3000
BR-C3010
BR-C6000
BR-C6050-F
BR-C6060-F
BR-IM31
BR-IM35
BR-IM81
BR-IM86
Remkabel
4
BELANGRIJKE MEDEDELING
BELANGRIJKE MEDEDELING
Deze dealerhandleiding is in eerste instantie bedoeld voor professionele fietsmonteurs.
Gebruikers die niet over een professionele achtergrond in het monteren van fietsen beschikken, moeten niet proberen de onderdelen zelf aan de
hand van de dealerhandleidingen te installeren. Indien informatie in deze handleiding u niet duidelijk is, ga dan niet verder met de installatie.
Neem in dat geval contact op met de plaats van aankoop of een plaatselijke fietshandelaar.
Lees alle instructiehandleidingen die bij het product zijn geleverd.
Demonteer of wijzig het product niet op een andere manier dan aangegeven in de informatie in deze dealerhandleiding.
Alle onderhoudsinstructies en technische documenten zijn online beschikbaar op https://si.shimano.com.
Voor klanten die geen eenvoudige toegang hebben tot het internet, neem contact op met een SHIMANO-verdeler of een van de SHIMANO-
kantoren om een afgedrukte versie van de gebruikershandleiding te verkrijgen.
Volg de betreffende bepalingen en regels van het land, de staat of de regio waarin u als dealer werkzaam bent.
Lees voor de veiligheid deze dealerhandleiding voor gebruik zorgvuldig door en volg de aanwijzingen daarin op voor een
correct gebruik.
De volgende instructies moeten te allen tijde worden opgevolgd om persoonlijk letsel en beschadigingen aan apparatuur en omgeving te
voorkomen.
De instructies zijn ingedeeld aan de hand van de mate van gevaar die zij kunnen opleveren of beschadigingen die zij kunnen veroorzaken
bij incorrect gebruik van het product.
GEVAAR
Als de instructies niet worden opgevolgd, heeft dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg.
WAARSCHUWING
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit ernstig of dodelijk letsel tot gevolg hebben.
LET OP
Als de instructies niet worden opgevolgd, kan dit leiden tot persoonlijk letsel of beschadigingen aan apparatuur en omgeving.
5
VEILIGHEID VOOROP
WAARSCHUWING
Volg bij het installeren van onderdelen de instructies die in de instructiehandleidingen staan aangegeven.
Aangeraden wordt alleen originele onderdelen van SHIMANO te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of
beschadigd raken, kan de fiets plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Bovendien, als afstellingen niet correct worden uitgevoerd, kunnen er problemen optreden en kan de fiets plotseling omvallen met ernstig
letsel voor de berijder als gevolg.
Draag tijdens onderhoudswerkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, een veiligheidsbril ter bescherming van uw ogen.
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Afhankelijk van het model kan het remsysteem van iedere fiets iets anders aanvoelen. Zorg daarom dat u de juiste remtechniek (waaronder
de druk op de remgreep en de fietskenmerken) en bediening van uw fiets leert kennen. Als u het remsysteem op een onjuiste wijze
gebruikt, kunt u de controle over de fiets verliezen of een ongeluk krijgen met mogelijk ook ernstig letsel tot gevolg. Raadpleeg uw
fietsenmaker of de gebruikershandleiding voor een juiste bediening. Het is ook belangrijk dat u oefent met fietsen, remmen, etc.
U moet de SHIMANO INTER M-rembody vooraan en de naaf als een set gebruiken (exclusief BR-C6050-F/BR-C6060-F). De naaf van de
SHIMANO INTER M-rem vooraan heeft een ingebouwde krachtmodulator. Dit systeem controleert de remkracht zodat er geen overmatige
kracht wordt uitgeoefend als de remkracht de opgegeven waarde bereikt. Als er te hard met de voorrem wordt geremd, als de naaf niet is
uitgerust met de krachtmodulator of de naaf en rem zijn uitgerust met krachtmodulatoren maar de totale massa niet overeenkomt met de
aanbevolen massa, kan het wiel blokkeren en de fiets over de kop slaan met ernstig letsel tot gevolg.
Het bereik van de totale toegestane massa (fiets + fietser + bagage) van de BR-C6050-F/BR-C6060-F-krachtmodulator.
Naam model Buitendiameter van band (mm) Bereik van totale toegestane massa (kg)
BR-C6050-F 660 - 712 70 - 100
BR-C6060-F 660 - 712 100 - 130
Als de totale massa zich buiten het toegestane bereik bevindt, kan de gecontroleerde remkracht te sterk of te zwak zijn.
Gebruik de BR-C6050-F/BR-C6060-F-krachtmodulator binnen zijn bereik van totale toegestane massa.
Draai de bevestigingsbout van de binnenkabel nooit aan terwijl hij aan uw fiets vastzit. Want daarmee zou je ervoor kunnen zorgen dat de
bevestigingsbout van de binnenkabel loslaat.
<Voor> <Achter>
Als u de naaf rollerbrake in combinatie met een geveerde vork gebruikt, moet u zorgvuldig zijn bij het kiezen van de geveerde vork die u
gaat gebruiken. Raadpleeg de winkel of de fietsfabrikant. Als u een verkeerd type geveerde vork kiest, kan het zijn dat de geveerde vork
niet goed werkt vanwege oververhitting tijdens het remmen of een gebrek aan kracht in de vork. Dit zou kunnen leiden tot een ongeval.
VEILIGHEID VOOROP
6
VEILIGHEID VOOROP
De remgrepen zijn uitgerust met een instelmechanisme om hen compatibel te maken met cantilever remmen en roller brakes of V-BRAKE
metpower modulator. (BL-C6010 / BL-IM60-A is geschikt voor roller brakes of V-BRAKES met power modulator. Let op: hij is dus niet geschikt
voor cantilever remmen.)
Indien u de verkeerde modus kiest, kan dit leiden tot overmatige of onvoldoende remkracht, hetgeen kan leiden tot gevaarlijke situaties.
Zorg dat het instelmechanisme op de juiste manier is ingesteld volgens de aanwijzingen.
Positie instelmechanisme Remkeuze
C: Positie instelmechanisme voor compatibiliteit
met cantilever remmen
R: Positie instelmechanisme voor compatibiliteit
met roller brakes
C R
V
V
C R
CR-positie
Cantilever remmen
Roller brakes
Voor BL-C6010 / BL-IM60-A
R : Positie instelmechanisme voor
compatibiliteit met roller brakes
V
R
R-positie
Roller brakes
V: Positie instelmechanisme voor compatibiliteit
met V-BRAKE met power modulator
C R
V
V
C R
V-positie
V-BRAKE met power modulator
Gebruik de remgrepen met het instelmechanisme in de hierboven gegeven combinaties.
Volg bij het installeren van onderdelen de instructies die in de instructiehandleidingen staan aangegeven. Aangeraden wordt alleen originele
onderdelen van SHIMANO te gebruiken. Als onderdelen zoals bouten en moeren los komen te zitten of beschadigd raken, kan de fiets
plotseling omvallen met ernstig letsel voor de berijder als gevolg.
Controleer altijd of de voor- en achterremmen correct werken voordat u gaat fietsen.
Als het wegdek nat is, zullen de wielen sneller slippen. Als de wielen slippen, kunt u van de fiets vallen. Fiets daarom langzamer en bedien de
remmen vroeg en gelijkmatig.
Controleer of de wielen stevig bevestigd zijn, voordat u gaat fietsen. Als de wielen op enigerlei wijze los zitten, kunnen ze loskomen van de
fiets met ernstig letsel tot gevolg.
Bewaar de dealerhandleiding na het grondig doorlezen zorgvuldig op een veilige plek, zodat u deze later kunt raadplegen.
Voor aanbrengen op de fiets en onderhoud:
Gebruik bij het bevestigen van de remarm aan het frame een remarmklem die overeenkomt met de maat van de liggende achtervork en draai
deze stevig vast met de klembout en de klemmoer tot het voorgeschreven aanhaalmoment.
Gebruik een borgmoer met een nylon inzetstuk (zelfborgende moer) als klemmoer. Het wordt aanbevolen om standaard SHIMANO-onderdelen
te gebruiken voor de klembout, klemmoer en remarmklem.
Als de klemmoer loskomt van de remarm of als de klembout of remarmklem beschadigt raakt, kan de remarm rond de liggende achtervork
draaien en voor een plotselinge ruk aan het stuur zorgen. Ook kan het wiel blokkeren en de fiets vallen, met ernstig letsel als gevolg.
Afhankelijk van het product kan de banddiameter van het geschikte wiel verschillen. Zorg ervoor dat u de geschikte maat controleert.
Als er een ongeschikte maat wordt gebruikt, kunnen de wielen blokkeren en kunt u uw evenwicht verliezen en van de fiets vallen.
7
VEILIGHEID VOOROP
LET OP
Informeer gebruikers tevens over het volgende:
Als een van de volgende zaken het geval is wanneer de remmen worden gebruikt, moet u onmiddellijk stoppen met fietsen en bij het
verkooppunt om controle en reparatie vragen.
1) Als er bij het remmen abnormale geluiden te horen zijn
2) Als de remkracht abnormaal sterk is
3) Als de remkracht abnormaal zwak is
Als 1) en 2) optreden, is de oorzaak misschien een gebrek aan remvet. Vraag op de plaats van aankoop dus om het mechanisme met speciaal
vet voor rollenremmen te smeren.
Als 2) en 3) optreden bij het gebruik van BR-C6050-F/BR-C6060-F, werkt de krachtmodulator mogelijk niet correct. Laat deze inspecteren/
herstellen op de plaats van aankoop.
Als de rem vaak wordt gebruikt, kan het gebied rond de rem heet worden.
Raak het gebied rond de rem na het fietsen ten minste 30 minuten niet aan.
Vermijd voortdurend remmen tijdens het afdalen van lange hellingen, omdat de interne remonderdelen van het SHIMANO INTER
M-remsysteem hierdoor zeer heet worden en dit de remprestaties kan verzwakken. Dit kan ook de hoeveelheid remvet in de rem verlagen, wat
kan leiden tot problemen zoals abnormaal abrupt remmen.
Het INTER M remsysteem aan de voorzijde mag alleen worden gemonteerd aan de linkerzijde van een fiets die 26 duin" of groter is. Als het
gebruikt wordt op een fiets die kleiner is dan 26 duin, zou de remkracht te groot kunnen zijn, waardoor er ongelukken kunnen gebeuren.
De SHIMANO INTER M voorrem presteert het beste als u SHIMANO remkabels en remgrepen als set gebruikt.
(https://productinfo.shimano.com/lineupchart.html) (De hoeveelheid beweging van de binnenkabel moet zijn: 21,5 mm (bij gebruik van
BL-C6010) / 16,5 mm (bij gebruik van BL-C6000 / BL-IM60 / BL-IM65 / BL-IM45) of meer als de remgreep wordt ingeknepen. Als het minder is dan
21,5 mm / 16,5 mm, dan lijden de remprestaties hieronder en zou het kunnen zijn dan de remmen niet werken.)
Als de remkabel roestig wordt, zal de remwerking verminderen. Als dit gebeurt, moet u de remkabel vervangen door een originele remkabel
van SHIMANO en de remwerking opnieuw controleren.
De rem- en voornaaf-eenheden mogen nooit uit elkaar worden gehaald. Na demontage werken zij niet meer correct.
Voor BR-C6050-F/BR-C6060-F is de krachtmodulator ingebouwd in de rembody, dus er is geen krachtmodulator nodig in de naafbody. De
speciale voorvork is echter wel nodig om deze te installeren.
NOTITIE
Gebruik een wiel met 3x of 4x spaakpatroon. Niet bruikbaar voor wielen met radiaal spaakpatroon. De spaken kunnen dan beschadigd raken
of er kunnen geluiden optreden tijdens het remmen.
De INTER M-rem verschilt van conventionele bandremmen op die manier dat de binnenkant van de remnippel is gevuld met vet, waardoor de
band iets zwaarder draait dan gewoonlijk. (Vooral bij koud weer.)
Als u terwijl de fiets stilstaat de INTER M voorrem sterk inknijpt en aan het wiel schudt, zult u zien dat er enige speling in de remmen zit. Dit is
normaal en levert tijdens het rijden totaal geen problemen op.
Gebied rond de rem
8
VEILIGHEID VOOROP
Om na te gaan hoe vast de hoofdonderdelen zitten, pakt u het midden van het stuur en
één van de poten van de voorvork zoals in de tekening en beweegt u de
hoofdonderdelen heen en weer in de richting die de pijlen aangeven. Aangezien de
remmen enige speling hebben als u de remmen volledig inknijpt en aan het wiel schudt
zoals hierboven beschreven, is het daarnaast moeilijker om na te gaan hoe vast de
hoofdonderdelen zitten.
De producten zijn niet gegarandeerd tegen natuurlijke slijtage en kwaliteitsverlies door normaal gebruik en veroudering.
Het werkelijke product kan van de afbeelding afwijken, omdat in deze handleiding hoofdzakelijk de procedures voor het
gebruik van het product worden uitgelegd.
MONTAGE
10
MONTAGE
Te gebruiken gereedschappen
MONTAGE
Te gebruiken gereedschappen
De volgende gereedschappen zijn nodig voor montage, afstelling en onderhoud.
Gereedschap Gereedschap Gereedschap
Instelbare sleutel 17 mm moersleutel Kruiskopschroevendraaier [nr.1]
10 mm moersleutel Inbussleutel van 5 mm Kruiskopschroevendraaier
Instelpositie wisselen
1
Draai de schroef los met een
kruiskopschroevendraaier [nr.1].
2
C R
V
V
C R
CR-positie
Zet instelpositie in de positie van CR.
11
MONTAGE
Montage van de hendel
Montage van de hendel
(C)
(A)
(a)
(B)
(a) ɸ 22,2 mm
(A) Klemschroef
(B) Handvat
(C) Inbussleutel van 5 mm
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
De INTER M rem monteren op het naafhuis
(a)
(A)(C)
(B)
Laat de kartelingen op de naafbody (B)
aangrijpen op de kartelingen op de
INTER M-rem (A), en draai vervolgens
tijdelijk vast met de bevestigingsmoer
van de remeenheid, of draai volledig
vast met de bevestigingsring van de
remeenheid.
(a) Laat de kartelingen aangrijpen.
(A) INTER M rem
(B) Naafhuis
(C) Bevestigingsmoer van
remeenheid/bevestigingsring van
remeenheid
TECHNISCHE TIPS
Bevestigingsmoer remeenheid
Voorrem, BR-IM31-R/IM35 (achter)
Bevestigingsring remeenheid
BR-C3000-R/C3010-R/C6000-R (achter)
Bevestigingsmoer
remeenheid
Bevestigingsring
remeenheid
12
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
Montage van de naaf op het frame
Achterkant
De montage van de naaf is een voorbeeld. Raadpleeg ook de handleiding van de naaf.
1
Leg de ketting over de tandkrans en
plaats vervolgens de naafas (A) in de
patten (B).
(A) Naafas
(B) Patten
2
Plaats de antislip sluitringen rechts en
links op de naafas.
Draai op dat moment de cassette joint
(E) zodanig dat de uitstekende delen
van de antislip sluitringen in de
groeven van de patten (D) passen. Als
dit gebeurd is, kan de cassette joint
worden gemonteerd zodat deze
vrijwel parallel staat aan de liggende
achtervork (F).
(C) Antislip sluitring (voor linkerkant)
(D) Groef van pat
(E) Cassette joint
(F) Achtervork
(G) Antislip sluitring (voor
rechterkant)
NOTITIE
Bij het aanbrengen van een onderdeel zoals
een spatbordstang op de naafas, moet u dit
doen in de volgorde die in de onderstaande
afbeelding wordt getoond.
Gebruik de antislip sluitringen die in de
vorm van de patten passen. Links en
rechts worden verschillende antislip
sluitringen toegepast.
De uitstekende delen moeten aan de
kant van de patten liggen.
Breng de antislip sluitringen zo aan dat
de uitstekende delen stevig in de
patgroeven aan beide zijden van de
naafas passen.
Patten
Antislip sluitring
Markering/kleur
Maat
Rechts Links
Standaard
5R/Geel 5L/Bruin ϴ ≤ 20°
7R/Zwart 7L/Grijs 20° ≤ ϴ ≤ 38°
Omgekeerd 6R/Zilver 6L/Wit ϴ = 0°
Omgekeerd
(volledige
kettingbeschermer)
5R/Geel 5L/Bruin ϴ = 0°
Verticaal 8R/Blauw 8L/Groen ϴ = 60- 90°
Noot: verticaal: exclusief de terugtrapremspecificaties
Wordt vervolgd op de volgende pagina
(A)
(B)
(C)
(F)
(D)
(G)
(E)
Antislip
sluitring
Tussenring
Dopmoer
Spatbordstang
Bagagedragerstang
Merk-
teken
ϴ
TECHNISCHE TIPS
13
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
Wordt vervolgd op de volgende pagina
3
Bevestig de remarm van de INTER M
rem op de liggende achtervork met de
remarmklem (J).
Bevestig de klembout (K) en klemmoer
(I) provisorisch door ze licht vast te
draaien.
Ga na of de remeenheid stevig vastzit
op het naafhuis met de
bevestigingsmoer of de
bevestigingsring (H) voor de
remeenheid.
(H) Bevestigingsmoer/bevestigingsring
voor remeenheid
(I) Klemmoer
(J) Remarmklem
(K) Klembout (M6 x 16 mm)
NOTITIE
Als de naafmoeren dopmoeren zijn, moet u
een frame gebruiken met patten die
minimaal 7 mm dik zijn.
4
Trek het wiel naar achteren om de kettingspanning af te stellen en zet het wiel
evenwijdig aan het midden van het frame.
5
Een bevestigingsmoer van remeenheid gebruiken
Nadat u de naafmoer tijdelijk maar stevig vastdraait, draait u deze los, en vervolgens
draait u de bevestigingsmoer van de remeenheid volledig vast.
Een bevestigingsring van remeenheid gebruiken
Draai de naafmoer tijdelijk vast.
Aanhaalmoment
20 - 25 Nm
6
(L)
Span de ketting en zet het wiel vast op
het frame met de naafmoer (L).
(L) Naafmoer
Aanhaalmoment
30 - 45 Nm
NOTITIE
Controleer dat het wiel stevig op het frame
vastzit met de naafmoeren.
(H)
(J)
(I)
(K)
14
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
7
Bevestig de remarm (M) stevig op de
liggende achtervork (N) met de
remarmklem (O).
Controleer dat de remarm stevig is
vastgezet op de liggende achtervork
met de remarmklem.
Bij onjuiste montage kan de
remwerking worden aangetast.
(M) Remarm
(N) Achtervork
(O) Remarmklem
Aanhaalmoment
2 - 3 Nm
NOTITIE
Als er overmatige kracht wordt uitgeoefend
op de remarm om deze vast te zetten, zal
het wiel geluid maken en moeilijk te
draaien zijn. Zorg ervoor dat u tijdens de
montage geen overmatige kracht uitoefent.
Bij het monteren van de remarmklem
moet u de klembout stevig vastdraaien
terwijl u de klemmoer vasthoudt met een
10 mm moersleutel.
Controleer na het monteren van de
remarmklem of de klembout ongeveer
2 - 3 mm (4 mm voor BR-IM31/35) naar
buiten steekt vanaf het oppervlak van
de klemmoer.
(M)
(O)
(N)
TECHNISCHE TIPS
Remarm
Klembout
(M6 × 16 mm)
Remarmklem
Klemmoer
Circa 2-3 mm
15
MONTAGE
Montage van de naaf op het frame
Voorkant
<Voor snelontgrendelingstype>
1
Controleer of de voorremeenheid (A)
stevig vastzit op de naaf met de
bevestigingsmoer (B) voor de
remeenheid.
(a) Met inkepingen (de zijde met
inkepingen is de voorkant.)
(A) Remeenheid
(B) Bevestigingsmoer remeenheid
Aanhaalmoment
15 - 20 Nm
2
Controleer dat de naafas (C) de
achterkant van de pat raakt en dat het
uiteinde van de remarm minstens
11mm uit de aanlassteun (D) van de
voorvork steekt. Controleer ook dat
het wiel stevig is bevestigd op het
frame met de snelontkoppeling of de
naafmoer.
Als het wiel niet goed gemonteerd is,
kan het loslaten van het frame. Dit zou
kunnen leiden tot een ernstig ongeval
tijdens het rijden.
(b) Er tegenaan zitten
(c) 11 mm of meer
(d) Voor snelontgrendelingstype:
Zet de aandrukhendel van de
snelontgrendeling stevig vast.
(C) Naafas
(D) Aangelaste beugel
Aanhaalmoment aandrukhendel:
5 - 7,5 Nm
< Voor moertype >
(E)
(F)
(e)
Controleer dat de remeenheid vooraan
(F) stevig vastzit op de naafbody met
de naafmoer (E).
(e) Zonder inkepingen
(E) Naafmoer
(F) Remeenheid
Aanhaalmoment
20 - 25 Nm
(d)
(D)
(b)
(C)
(c)
(A)
(B)
(a)
Wordt vervolgd op de volgende pagina
16
MONTAGE
Remkabel monteren
Remkabel monteren
Achterkant
1
Nadat u hebt gecontroleerd dat de
kabelstelcilinder (B) en de
kabelstelmoer (A) volledig zijn
vastgedraaid, plaatst u de buitenste
houdereenheid (C) in de binnenkabel
in de richting zoals aangegeven op de
afbeelding.
(A) Stelmoer
(B) Kabelstelcilinder
(C) Buitenkabelhouder
2
Ga eerst na of de markering van de
achterzijde van de bevestigingsbout
(D) van de binnenkabel "R" is en voer
daarna de binnenkabel door het gat
van de bevestigingsbout van de
binnenkabel.
(a) "R" markering
(D) Bevestigingsbout binnenkabel
3
Breng de onderdelen aan zoals in de
volgende afbeelding en draai de
bevestigingsmoer (E) van de
binnenkabel aan.
Gebruik (b) 99 mm van TL-IM21 (F) om
de bevestigingsmoer voor de
binnenkabel vast te draaien zoals
aangegeven op de afbeelding.
(E) Bevestigingsmoer binnenkabel
(F) TL-IM21
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Controleer na het aandraaien of de
bevestigingsmoer van de binnenkabel en
de binnenkabel in de juiste richting staan
zoals in de tekening.
Draai de bevestigingsbout van de
binnenkabel nooit aan terwijl hij aan de
rem vastzit. De bevestigingsmoer van de
binnenkabel en de binnenkabel staan
niet in de juiste richting als ze staan zoals
in de tekening hieronder. Want dit kan
ertoe leiden dat de bevestigingsbout van
de binnenkabel loskomt van het remhuis.
(B)
(C)
(A)
(D)
(a)
(b)
(E)
(F)
Wordt vervolgd op de volgende pagina
17
MONTAGE
Remkabel monteren
4
Zet de rode markering (H) op de
bevestigingsring van de binnenkabel
zo dat deze in de richting van de groef
(G) op de haspeleenheid staat en
breng daarna de bevestigingsbout (I)
van de binnenkabel aan en duw deze
zo ver mogelijk in de groef op de
haspeleenheid.
(c) Breng de bevestigingsbout van de
binnenkabel aan en duw deze zo
ver mogelijk in de groef op de
haspeleenheid.
(G) Groef in haspeleenheid
(H) Rode markering op de
bevestigingsring voor de
binnenkabel
(I) Bevestigingsbout binnenkabel
5
Leid de binnenkabel (J) langs de groef
(K) van de haspeleenheid.
(J) Binnenkabel
(K) Groef in haspeleenheid
6
Steek de buitenkabelhouder (M) in het
gat van de remarm (L) vanaf de
onderzijde en schuif deze naar het
lagere deel van het gat.
(L) Remarm
(M) Buitenkabelhouder
7
Controleer eerst of de
buitenkabelhouder (O) zo ver mogelijk
is opgeschoven in het remarmgat en
breng daarna het binnenkabeleinde
(N) aan.
Stel het binnenkabeleinde vervolgens
zo af dat het niet tegen de koelvin of
de spaken aankomt.
(N) Binnenkabeleindje
(O) Buitenkabelhouder
8
Draai de kabelstelcilinder (P) om de
binnenkabel vast te draaien.
(P) Kabelstelcilinder
(G)
(H)
(I)
(c)
(K)
(J)
(M)
(L)
(N)
(O)
(P)
Wordt vervolgd op de volgende pagina
18
MONTAGE
Remkabel monteren
9
(d)(d)
(d) (d)
Controleer na het bedienen van de
greep of de eenheid van
bevestigingsring en bevestigingsbout
voor de binnenkabel stevig in de
haspeleenheid zit en de rode
markeringen in de juiste richting staan
zoals weergegeven in de afbeelding.
(d) Rood
Voer deze handeling in omgekeerde
volgorde uit om de kabel los te halen.
Voorkant
1
(B)
(C)
(A)
Nadat u hebt gecontroleerd dat de
kabelstelcilinder (B) en de
kabelstelmoer (A) volledig zijn
vastgedraaid, plaatst u de buitenste
houdereenheid (C) in de binnenkabel
in de richting zoals aangegeven op de
afbeelding.
(A) Stelmoer
(B) Kabelstelcilinder
(C) Buitenkabelhouder
2
(D)
(a)
Ga eerst na of de markering van de
achterzijde van de bevestigingsbout
(D) van de binnenkabel "F" is en voer
daarna de binnenkabel door het gat
van de bevestigingsbout van de
binnenkabel.
(a) Markeringen "F"
(D) Bevestigingsbout binnenkabel
TECHNISCHE TIPS
Wordt vervolgd op de volgende pagina
19
MONTAGE
Remkabel monteren
3
Breng de onderdelen aan zoals in de
volgende afbeelding en draai de
bevestigingsmoer (E) van de
binnenkabel aan.
Gebruik (b) 109 mm van TL-IM21 (F)
om de bevestigingsmoer voor de
binnenkabel vast te draaien zoals
aangegeven op de afbeelding.
Gebruik (d) 101mm voor BR-IM86.
(E) Bevestigingsmoer binnenkabel
(F) TL-IM21
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
Controleer na het aandraaien of de
bevestigingsmoer van de binnenkabel en
de binnenkabel in de juiste richting staan
zoals in de tekening.
Draai de bevestigingsbout van de
binnenkabel nooit aan terwijl hij aan de
rem vastzit. De bevestigingsmoer van de
binnenkabel en de binnenkabel staan
niet in de juiste richting als ze staan zoals
in de tekening hieronder. Want dit kan
ertoe leiden dat de bevestigingsbout van
de binnenkabel loskomt van het remhuis.
4
(G)
(H)
(I)
Zet de rode markering (H) op de
bevestigingsring van de binnenkabel
zo dat deze in de richting van de groef
(G) op de haspeleenheid staat en
breng daarna de bevestigingsbout (I)
van de binnenkabel aan en duw deze
zo ver mogelijk in de groef op de
haspeleenheid.
(G) Groef in haspeleenheid
(H) Rode markering op de
bevestigingsring voor de
binnenkabel
(I) Bevestigingsbout binnenkabel
5
Leid de binnenkabel (K) langs de groef
(J) van de haspeleenheid.
(J) Groef in haspeleenheid
(K) Binnenkabel
(b)
(E)
(F)
(c)
(d)
(E)
(F)
(K)
(J)
20
MONTAGE
Remkabel monteren
6
Haak de binnenkabel (M) aan de
kabelhaak (L).
(L) Kabelhaak
(M) Binnenkabel
7
Steek de buitenkabelhouder (O) in het
gat van de remarm (N) vanaf de
onderzijde en schuif deze naar het
lagere deel van het gat.
(N) Remarm
(O) Buitenkabelhouder
8
Controleer eerst of de
buitenkabelhouder (Q) zo ver mogelijk
is opgeschoven op de geleidingsgleuf
van de remarm en breng daarna het
binnenkabeleinde (P) aan.
Stel het binnenkabeleinde vervolgens
zo af dat het niet tegen de koelvin of
de spaken aankomt.
(P) Binnenkabeleindje
(Q) Buitenkabelhouder
9
Draai de kabelstelcilinder (R) om de
binnenkabel vast te draaien.
(R) Kabelstelcilinder
10
(e)
(e)
(e)
(e)
Controleer na het bedienen van de
greep of de eenheid van
bevestigingsring en bevestigingsbout
voor de binnenkabel stevig in de
haspeleenheid zit en de rode
markeringen in de juiste richting staan
zoals weergegeven in de afbeelding.
(e) Rood
De montage van de remkabel kan voltooid
worden door bovenstaande procedure te
volgen. Voer deze handeling in omgekeerde
volgorde uit om de kabel los te halen.
(M)
(L)
(O)
(N)
(P)
(Q)
(R)
TECHNISCHE TIPS
21
MONTAGE
Remkabel monteren
<Voor BR-IM31/35>
1
Plaats de kabelstelcilinder (A) zo dat
deze zich (a) 13 tot 15 mm van het
uiteinde van de buitenkabelhouder (B)
bevindt, en voer dan de binnenkabel
door de kabelstelcilinder en vervolgens
door het gat (C) in de bevestigingsbout
voor de binnenkabel.
(A) Kabelstelcilinder
(B) Buitenkabelhouder
(C) Gat in de bevestigingsbout van
de binnenkabel
2
Controleer dat beide uiteinden (b) van
de buitenkabel stevig in de
kabelstelcilinders (D) van zowel de
remgreep als de remarm zijn geplaatst.
(D) Kabelstelcilinder
3
Duw het verbindingsstuk terug totdat
het stopt. Draai vervolgens, terwijl u
de binnenkabel volledig aantrekt, de
bevestigingsmoer (E) van de
binnenkabel aan.
(E) Bevestigingsmoer binnenkabel
Aanhaalmoment
6 - 8 Nm
NOTITIE
De binnenkabel moet zo worden afgesteld
dat hij onder het verbindingsstuk door
loopt, zoals in de tekening (c).
GREASE
(a)
(A)
(B)
(C)
GREASE
(b)
(D)
(D)
GREASE
1
2
3
(E)
(c)
AFSTELLING
23
AFSTELLING
De remkabel afstellen
AFSTELLING
De remkabel afstellen
Achterkant
1
Nadat u hebt gecontroleerd dat het
wiel niet gemakkelijk draait terwijl er
aan de remkabel wordt getrokken,
knijpt u de remgreep ongeveer 10 keer
in tot aan het handvat om de remkabel
in te remmen.
NOTITIE
Als de remkabel niet is ingeremd, zult u
deze na een korte gebruiksperiode
opnieuw moeten afstellen.
2
(a)
(A)
(A)
Draai de kabelstelcilinder (A) van de
remeenheid of remgreep zo dat er
15mm speling (a) (11mm voor
BL-C6010) is in de remgreep.
(De hoeveelheid speling in de
remgreep is de afstand tussen de
positie waarin de remgreep niet wordt
bediend en de positie waarin er
plotseling een kracht wordt gevoeld
wanneer de remgreep wordt
aangetrokken.)
(A) Kabelstelcilinder
3
Na het indrukken van de remgreep om
de remprestaties te controleren,
bevestigt u de kabelstelcilinder met de
kabelstelmoer (B).
(B) Kabelstelmoer
Aanhaalmoment
1 - 2 Nm
(B)
24
AFSTELLING
De remkabel afstellen
Voorkant
1
Nadat u hebt gecontroleerd dat het
wiel niet gemakkelijk draait terwijl er
aan de remkabel wordt getrokken,
knijpt u de remgreep ongeveer 10 keer
in tot aan het handvat om de remkabel
in te remmen.
NOTITIE
Als de remkabel niet is ingeremd, zult u
deze na een korte gebruiksperiode
opnieuw moeten afstellen.
2
(a)
(A)
(A)
Draai de kabelstelcilinder (A) van de
remeenheid of remgreep zo dat er
15mm speling (a) (11mm voor
BL-C6010) is in de remgreep.
(De hoeveelheid speling in de
remgreep is de afstand tussen de
positie waarin de remgreep niet wordt
bediend en de positie waarin er
plotseling een kracht wordt gevoeld
wanneer de remgreep wordt
aangetrokken.)
(A) Kabelstelcilinder
3
Na het indrukken van de remgreep om
de remprestaties te controleren,
bevestigt u de kabelstelcilinder met de
kabelstelmoer (B).
(B) Kabelstelmoer
Aanhaalmoment
1 - 2 Nm
(B)
ONDERHOUD
26
ONDERHOUD
Vet aanbrengen
ONDERHOUD
Vet aanbrengen
Voordat u vet aanbrengt voor roller
brakes (B), moet u de dop van het
smeergat (A) verwijderen en de tube
minimaal 12 mm in de achterzijde van
het gat persen. Breng een juiste
hoeveelheid vet aan (ong. 5 g) terwijl
u het wiel langzaam draait.
Controleer na het aanbrengen of de
remmen voldoende kracht leveren
en er geen abnormale geluiden te
horen zijn.
(a) Voor BR-C6050-F/C6060-F/C6000/
C3000/C3010
(b) Voor BR-IM31/35
(A) Dop smeergat
(B) Vet voor roller brakes
(C) Kabeleenheid
(A)
(B)
(a)
(A)
(C)
(B)
(b)
(A)
(B)
(B)
(A)
製品改良のため、様の部を予告なく更するとがあります。
Let op: specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. (Dutch)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27

Shimano BL-C6000 Dealer's Manual

Type
Dealer's Manual